فهرست مطالب

سرامیک ایران - سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، پاییز 1392)

فصلنامه سرامیک ایران
سال نهم شماره 3 (پیاپی 35، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/07
  • تعداد عناوین: 4
|
  • اسماعیل صلاحی، ایمان مباشرپور، فاطمه عسجدی صفحات 43-49
  • سید کسری سید مصطفوی، سعید باغشاهی صفحات 50-57
    بر طبق آمارها، انرژی اتلافی در آسیاب های گلوله ای مقدار بالایی است. علاوه بر عواملی چون سرعت بحرانی آسیاب ها، زاویه سقوط، جنس و نوع گلوله ها بر بازده آسیاب ها عوامل دیگری چون دفرمگی شارژ بر بازده آسیاب ها تاثیر گذار است که در این مقاله بر روی این موارد بیشتر بحث شده است. با تغییر شکل یافتن شارژ گلوله ها در آسیاب های گلوله ای مصرف انرژی 18% بیشتر بوده و همچنین محصول نهایی نیز 9% از حالت ایده آل دورتر است.
    کلیدواژگان: آسیاب گلوله ای، کارآیی، شارژ گلوله سالم، شارژ گلوله تغییر شکل یافته
  • سامیار اسفندیار، علی نعمتی، مریم کارگر راضی صفحات 58-68
    در این تحقیق نانوکامپوزیت CoTiO3/TiO2 با دو نسبت وزنی مختلف TiO2 و CoTiO3 از پیش ماده های تیتانیم ایزوپروپکساید (TTIP) و استات کبالت به روش سل-ژل سنتز و به روش غوطه وری برروی شیشه ی سودالایم لایه نشانی شدند. نمونه ها با سرعت oC/min 5 به دمای oC600 رسانده شدند و به مدت 4ساعت در کوره کلسینه شدند. آنالیز فازی و ریزساختاری نمونه ها با پراش پرتو ایکس (XRD) و میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج آزمون نشان داد که فاز روتایل مربوط به دی اکسیدتیتانیم و فاز تیتانات کبالت در کامپوزیت ها بطور همگن و در ابعادی درحدود 35 تا nm 50 است. در آخر، آزمون سنجش زاویه ترشوندگی و فتوکاتالیستی نمونه ها توسط تابش نورUV انجام شد. نتایج حاصل شده، کاهش زاویه ترشوندگی و تجزیه متیلن بلو را در اثر تابش نور در مدت زمان های تعیین شده نشان داد که این نتایج بیانگر رفتار خود تمیزشوندگی نمونه ها می باشند.
    کلیدواژگان: تیتانات کبالت، دی اکسید تیتانیم، سل، ژل، خود تمیزشوندگی
  • بیتا اسماعیل زاده، مجید جعفری، مجتبی نصراصفهانی صفحات 64-74
    در این پژوهش، اثر نانوذرات اکسید سریم بر چسبندگی لعاب به زیرلایه فلزی مورد بررسی قرار گرفت. اکسید سریم با پیش ماده آمونیم سریم نیترات، اتانول، اسید استیک و آب دیونیزه، به روش سل- ژل سنتز شد. هم به صورت افزودنی به دوغاب لعاب و هم به صورت لایه میانی در فصل مشترک لعاب- فلز، استفاده شد. پودر و پوشش ایجاد شده با آنالیزهای XRD و SEM وFESEM مشخصه یابی شدند و برای بررسی چسبندگی لعاب، آزمون ضربه مطابق با استاندارد ASTM B916 انجام گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از اکسید سریم به عنوان افزودنی آسیاب به دوغاب لعاب باعث کاهش چسبندگی لعاب شده ولی استفاده از این اکسید به عنوان لایه میانی در فصل مشترک لعاب- فلز چسبندگی لعاب را بهبود خواهد داد.
    کلیدواژگان: نانو ذرات اکسید سریم، نانوپوشش اکسید سریم، لعاب فلز، چسبندگی