فهرست مطالب

مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا - سال بیست و یکم شماره 4 (پیاپی 43، زمستان 1392)

مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا
سال بیست و یکم شماره 4 (پیاپی 43، زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی افشاری، محمود صفری، خدایار عشوندی، علیرضا سلطانیان صفحات 5-11
    مقدمه
    امروزه بدنبال افزایش بیماران نیازمند مراقبتهای ویژه، استفاده از ونتیلاتور و بدنبال آن کاربرد لوله تراشه امری ضروری است. باز نگه داشتن راه هوایی، مستلزم انجام ساکشن لوله تراشه است. انتخاب روش مناسب ساکشن می تواند از ایجاد عوارض شدید بکاهد. هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر دو روش ساکشن باز و بسته بر دیس ریتمی های قلبی بیماران تحت تهویه مکانیکی بوده است.
    روش کار
    این مطالعه نیمه تجربی، بر روی40 بیمار بستری در ICU انجام شد. قبل از ساکشن باز و بسته و در فواصل مختلف پس از ساکشن، تعداد و الگوی ضربان قلبی بیماران، بررسی و ثبت گردید.. داده ها با برنامهSPSS 16، آزمون کای اسکور و آزمون دقیق فیشر با سطح معنی دار 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که تغییرات تعداد ضربان قلب و ریتم قلبی پس از ساکشن به روش سیستم باز نسبت به ساکشن به روش سیستم بسته تفاوت معنی داری داشته است.
    نتیجه نهایی: ساکشن بسته اختلال کمتری بر روی سیستم قلبی بیماران ایجاد می کند. بنابراین در راستای انجام مراقبتهای ویژه برای بیماران تحت تهویه مکانیکی، با زمینه بیماری های قلبی، می توان این روش ساکشن را جایگزین ساکشن باز نمود.
    کلیدواژگان: تهویه مکانیکی، دیس ریتمی، ساکشن، سیستم بسته
  • سید رضا برزو، منیره انوشه*، عیسی محمدی، انوشیروان کاظم نژاد صفحات 12-21
    مقدمه

    بیماران همودیالیزی بواسطه نوع درمان خود به طور مداوم به بخش مراجعه و حداقل سه ساعت را جهت انجام دیالیز سپری می نمایند لذا نیاز به محیطی راحت دارند. اما برخی از عوامل محیطی موجب سلب آسایش و راحتی این بیماران در طی انجام دیالیز می گردد. هدف این مطالعه «تبیین درک بیماران نارسایی مزمن کلیه از عوامل محیطی بازدارنده راحتی در حین دیالیز» می باشد.

    روش کار

    این مطالعه با رویکرد تحقیق کیفی و روش آنالیز محتوی انجام شد. مشارکت کنندگان شامل بیست و چهار بیمار همودیالیزی بودند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف شروع و تا اشباع داده ها ادامه یافت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عنوان روش اصلی جمع آوری داده ها بود. مدت انجام مصاحبه ها 45 الی 60 دقیقه و در محیط بخش دیالیز انجام شد. داده ها با استفاده از رویکرد قراردادی تحلیل محتوای کیفی در هشت مرحله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    از مجموع 24 مشارکت کننده تعداد 350 کداولیه، 19 زیرطبقه و6 طبقه و سه درون مایه که نشان دهنده عوامل بازدارنده محیطی بودند آشکار شد. درون مایه ها شامل: 1. رنجش از شرایط زیستی بخش،2. نارضایتی از امکانات رفاهی و فرهنگی و 3. رنجش و آزار از فرسودگی تجهیزات دیالیز بوده است. نتیجه نهایی: بنظر می رسد مدیران و برنامه ریزان سلامت باید به منظور فراهم کردن راحتی مناسب برای ارتقای ارائه خدمت رسانی بهتر به شرایط کاری و امکانات رفاهی و فرهنگی این بیماران توجه نمایند و تجهیزات بخش های همو دیالیز را بر اساس نیاز و پیشرفت های تکنولوژی روز آمد نمایند.

    کلیدواژگان: راحتی، مطالعه کیفی، موانع محیطی، همودیالیز
  • محسن گل پرور، مریم جعفری صفحات 22-33
    مقدمه
    حاضر با هدف تعیین نقش محافظت کننده سرمایه روان شناختی در تاثیرگذاری تعارض و سرریز شدگی کار- خانواده بر بهزیستی روان شناختی پرستاران انجام شد.
    روش کار
    روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را پرستاران یک بیمارستان دولتی در شهر اصفهان در سال 1392 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 145 پرستار بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه تعارض کار- خانواده، پرسشنامه سرریزشدگی کار- خانواده، پرسشنامه سرمایه روان شناختی و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی بودند. داده ها با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری و از طریق AMOS نسخه 16 تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تعارض و سرریزشدگی کار- خانواده با سرمایه روان شناختی با بهزیستی روان شناختی در پرستاران دارای همبستگی منفی معنادار هستند (01/0p<). نتایج مدل سازی معادله ساختاری و تحلیل واسطه ای حاکی از آن بود که به ترتیب سرمایه روان شناختی متغیر واسطه ای کامل و پاره ای در رابطه تعارض خانواده- کار و سرریزشدگی کار- خانواده با بهزیستی روان شناختی است.
    نتیجه نهایی: نتایج این پژوهش نشان داد که سرمایه روان شناختی به عنوان یک عامل ضربه گیر می تواند تاثیر منفی تعارض خانواده- کار و سرریزشدگی کار- خانواده بر بهزیستی روان شناختی پرستاران را تضعیف کند.
    کلیدواژگان: تعارض کار، خانواده، سررسزشدگی کار، خانواده، سرمایه روان شناختی، بهزیستی روان شناختی، پرستاران
  • طیبه آرتیمانی، سعید بشیریان، سودابه آقابابایی، فاطمه شبیری، فرزانه شفیعی صفحات 34-40
    مقدمه
    آموزش بهداشت جنسی یکی از پایه های اساسی ارتقاء سلامت است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش بهداشت جنسی بر میزان رعایت اصول بهداشت جنسی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان اجرا گردید.
    روش کار
    پژوهش حاضر نیمه تجربی بوده که بصورت یک گروهی قبل و بعد از مداخله اجرا شد، تعداد 20 کارگاه سه روزه بهداشت جنسی جهت 225 واحد پژوهش در سطح مراکز بهداشتی درمانی شهرهمدان برگزار گردید. پرسشنامه مورد استفاده شامل 3 بخش اطلاعات دموگرافیک، آگاهی و عملکرد بود. پرسشنامه قبل و 2 هفته پس از آموزش توسط مصاحبه تکمیل گردید. یافته ها با استفاده از SPSS/16 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    مقایسه آگاهی و نحوه عملکرد واحدهای پژوهش در زمینه بهداشت جنسی قبل و بعد از مداخله نشان داد که پس از آموزش بهداشت جنسی 98/34% از واحدهای پ‍‍ژوهش باآگاهی ضعیف و 83% با آگاهی متوسط، به آگاهی خوب و خیلی خوب دست یافتند، همچنین4/33% از افراد با عملکرد جنسی نامناسب و9/38% از افراد با عملکرد جنسی ضعیف پس از آموزش به گروه عملکردی متوسط و خوب ارتقاء یافتند. آزمون آماری کای اسکوئر نشان داد که آموزش جنسی بر روی آگاهی و عملکرد جنسی افراد تاثیر مثبت داشت (0001/0 p =). نتیجه نهایی: در پژوهش حاضر آموزش جنسی بر میزان رعایت اصول بهداشت جنسی تاثیر مثبت داشته است، آموزش صحیح مسائل جنسی می تواند از مشکلات جنسی پیشگیری نموده و ارتباط مناسب زوجین را سبب شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، آموزش جنسی، بهداشت جنسی، زنان، عملکرد
  • اکرم کریمی شاهنجرینی، زینب مکوندی، جواد فردمال، سعید بشیریان، سید محمد هزاوه ای صفحات 41-50
    مقدمه
    اگرچه پوسیدگی دندان یکی از بیماری های قابل پیشگیری است، اما یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی است که بر سلامت عمومی کودکان تاثیر بسزایی دارد. شیوع این بیماری با رفتارهای مراقبتی بهداشت دهان و دندان در کودکان ارتباط مستقیم دارد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت پوسیدگی دندان کودکان و تاثیر رفتارهای مراقبتی مادر با وضعیت بهداشت دهان ودندان کودکان در شهر همدان بود.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی در سال 1391 بر روی 211 زوج مادر و کودک 5-2 ساله در شهر همدان انجام شد. مادران پرسشنامه های را در رابطه با رفتارهای خود مراقبتی بهداشت دهان و دندان خود و کودکشان را تکمیل کردند. همچنین معاینه بالینی از وضعیت سلامت دندان کودکان توسط دندانپزشک انجام شد.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این مطالعه، 83 درصد کودکان مبتلا به پوسیدگی دندان بودند. رابطه مثبتی بین تعداد مراجعات مادر و مراجعات کودک به داندانپزشکی وجود داشت. در مجموع موانع درک شده مادر 14 درصد از واریانس رفتار مسواک زدن کودک را تبیین نمودند.
    نتیجه نهایی: در تدوین سیاست های مربوط بهداشت دهان ودندان کودکان لازم است تا بر رفتارهای بهداشت دهان مادران و نیز افزایش مهارت های مورد نیاز آنها برای رفع موانع انجام رفتارهای مراقبتی توجه شود.
    کلیدواژگان: بهداشت دهان ودندان، پوسیدگی دندان، کودکان
  • اعظم صالحی، واهیذ شاهقلیان *، مژگان مرتضوی صفحات 51-57
    مقدمه
    عدم کفایت دیالیز باعث افزایش عوارض ناشی از بیماری مرحله نهایی کلیوی، طول مدت بستری و هزینه های تحمیلی می گردد.پیش آگهی بیماران همودیالیزی، تحت تاثیر کفایت درمان با دیالیز قرار دارد و بررسی آن در اداره این بیماران دارای اهمیت ویژه ای می باشد. نظر به این که افزایش کفایت دیالیز یکی از اهداف پرستاری و مراقبتی این بیماران است این مطالعه با هدف بررسی تاثیر پروفایل پلکانی جریان مایع دیالیز بر کفایت دیالیز انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع متقاطع بود. 28 بیمار از دو مرکز درمانی استان اصفهان با روش نمونه گیری آسان در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. هر یک از بیماران چهار جلسه با روش روتین و چهار جلسه با روش پروفایل پلکانی جریان مایع دیالیز تحت همودیالیز قرار گرفتند و کفایت دیالیز از طریق KT/V آنلاین روی دستگاه دیالیز بی بران اندازه گیری گردید و نتایج از طریق آزمون آماری t زوجو t مستقلتجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین KT/V در روش روتین 235/1 و در روش پروفایل پلکانی جریان مایع دیالیز 387/1 به دست آمد که از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت(001/0=P).
    نتیجه نهایی:استفاده از روش پروفایل پلکانی جریان مایع دیالیز می تواند با انتشار بیشتر اوره از سمت خون به سمت مایع دیالیز باعث بهتر شدن کفایت دیالیز گردد. بنابراین استفاده از این روش پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: ایران، پروفایل جریان مایع دیالیز، کفایت دیالیز، همودیالیز
  • فاطمه پورحاجی، محمد واحدیان شاهرودی، حبیب الله اسماعیلی، فهیمه پورحاجی، جواد هارونی صفحات 59-68
    مقدمه
    سرطان پستان یکی ازبیماری های مزمن غیرواگیر زنان است که موجب به خطر انداختن سلامت آنان می گردد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی برالگوی مراحل تغییردر ارتقای رفتار خودآزمایی پستان انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه به صورت نیمه تجربی طی دو مرحله انجام شد. ابتدا برای تعیین قدرت پیش بینی کنندگی الگوی مراحل تغییر،پرسشنامه بین410 نفر از داوطلبان که به صورت طبقه ای از5 مرکز بهداشت انتخاب شده بودند توزیع گردید. سپس یک مرکز بهداشت شهرستان به تصادف انتخاب و39 نفر از دو مرکز بهداشتی درمانی تابعه آن بعنوان گروه آزمون و کنترل در نظر گرفته شد. برنامه آموزشی جهت گروه آزمون طی 4 جلسه اجرا گردید و در گروه کنترل، مداخله ای انجام نشد. 2 ماه بعد، مجددا پرسشنامه مذکور توسط افراد هر دو گروه، تکمیل و نتایج بدست آمده مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss16 و آزمونهای آماری تی زوجی، ویلکاکسون، من ویتنی و کندال تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین نمره سن واحدهای پژوهش6/7 ± 3/33 بود. آزمون t زوجی نشان داد نمره آگاهی بعد نسبت به قبل از آموزش درگروه آزمون افزایش یافته بود (001/0> p و 9/6 t=)، همچنین آزمون کندال نشان داد که افراد در گروه آزمون زمان انجام مداخله از پیشرفت مثبت و معناداری درمراحل تغییر برخوردار بودند(001/0= P). نتیجه نهایی: نتایج مطالعه اثربخشی این برنامه آموزشی را درارتقای رفتار خودآزمایی پستان تایید می کند، لذا برای بهبود سلامت زنان می توان از این الگو به عنوان چارچوبی در طراحی برنامه های آموزشی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آموزش خودآزمایی پستان، الگوی مراحل تغییر، داوطلبان سلامت
  • حمیده محدثی، فاطمه بهادری *، حمیدرضا خلخالی، پریسا باقی صفحات 69-95
    مقدمه

    زنان با حاملگی پر خطر با مشکلاتی در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی روبرو می شوند که این تغییرات می تواند بر کیفیت زندگی آنها تاثیر داشته باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین مقایسه ای کیفیت زندگی در حاملگی های پرخطر و کم خطر در مراجعین به درمانگاه پریناتولوژی شهید مطهری ارومیه طراحی و انجام گردید.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی دو گروه (50 نفر از هر گروه) از زنان با حاملگی کم خطر و پرخطر از بین مراجعین به درمانگاه پریناتولوژی مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری در سال 1392 به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترسی انتخاب و با رضایت شخصی پرسشنامه کیفیت زندگی را تکمیل نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی (مشخصات فردی، پرسشنامه فرم کوتاه sf-36) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 18 و آزمون های آماری کای اسکوار x2 و تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری کمترا ز 05/0 در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    میانگین نمره اغلب ابعاد کیفیت زندگی، در زنان با حاملگی پر خطر در مقایسه با زنان با حاملگی کم خطر، از سطح پایینی برخوردار هستند. هرچند از نظر آماری این اختلاف ها معنی دار نیست (05/0 p >).
    نتیجه نهایی: برخلاف نتایج اغلب مطالعات که کیفیت زندگی پایین و معنی داری بین زنان با حاملگی پر خطر و کم خطر مشاهده شده است دراین مطالعه تفاوت معنی دار نشد. شاید به دلیل ارتقا آگاهی و خود مراقبتی مادران باردار و یا توجه ویژه پزشکان و ماماهای درمانگاه پریناتولوژی مرکز آموزشی – درمانی به این مادران باشد.

    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، حاملگی کم خطر، حاملگی پر خطر
|
  • Ali Afshari, Mahmood Safari, Khodayar Oshvandi, Alireza Soltanian Pages 5-11
    Background
    Nowadays، due to an increase in patients require intensive care، application of mechanical ventilation and endotracheal tube is necessary. In order to Keeping an open airway، endotracheal suctioning is necessary. Select the appropriate suction method can reduce the severe complications. The aim of this study is comparing the efficacy of open and closed suctioning on heart disrhythmia in mechanically ventilated patients.
    Methods
    This semi experimental study was done on 40 patients admitted in the intensive care unit. Before and at various intervals after open and closed suctioning، heart rate and heart rhythm were recorded. Analyzed of data was done by SPSS 16، Fisher exact test & x2 score and P<0. 05 was considered significant.
    Results
    There was a statistically significant different on heart rate and heart Rhythm in different times after closed and open suction system.
    Conclusion
    Closed suction system provides less impaired hemodynamic status of patients. So in order to care for mechanically ventilated patients، with heart disease open suction can be replaced by the closed suction system.
    Keywords: Closed system, Dysrhythmia, Mechanical ventilation, Suctioni
  • Reza Borzou, Monireh Anosheh, Esa Mohammadi, Anoshirvan Kazemnejad Pages 12-21
    Background

    Hemodialysis patients need to refer to dialysis ward continuously. each dialysis takes time at least 3 hours. The need comfort environment. Nevertheless there are some of environmental factors cause discomforts during dialysis. The aim of this study was to explore the perception of end stage renal disease patients about environment al factors which cause discomfort in patients during hemodialysis.

    Methods

    this was a qualitative content analysis. twenty four patients were included in the study. We collected the data via semi structured interview in hemodialysis ward for 45-60 minutes. The sampling was started purposeful sampling and continues till data saturation. Data were analyzed in according eight stage of content analysis.

    Results

    out of 24 contributors included in study، we concluded 350 primary codes، 19 subcategory، 6 category and 3 themes emerged for environmental factors barriers discomfort. These themed including: 1) suffer of work place condition in unit 2) dissatisfaction for lack of cultural and welfare facilities and suffering and bothering for dialysis equipment malfunction dialysis equipment.

    Conclusion

    it seems managers and planners of health filed should consider updating of hemodialysis equipment according needs and technology advances. They should improve work place conditions and cultural and welfare possibility in order to provide appropriates comfort for delivery service promotion.

    Keywords: chronic renal failure, comfort, environmental factors, hemodialysis, qualitative study
  • Mohsen Golparvar, Maryam Jafari Pages 22-33
    Introduction &
    Objective
    Psychological capital is a protective factor for nurses’ psychological well being. The purpose of this study was to determine the protective role of psychological capital against the impact of work- family conflict and spillover on nurses’ psychological well-being.
    Materials and Method
    This is a descriptive correlational study. Population was the nurses of a public hospital in Esfahan city، in 1392/2013. Using accessible sampling method، 145 nurses were selected. Work- family conflict questionnaire، work- family spillover questionnaire، psychological capital questionnaire and psychological well being questionnaire were used to collect data. Data were analyzed using Structural Equation Modeling by means of AMOS version 16.
    Results
    The findings demonstrated، there was a negative significant relationships between work- family conflict and spillover with psychological capital and psychological well being (p<0. 01). Results of structural equation modeling and mediation analysis revealed that psychological capital is a complete and partial mediator variable in the relationship between family- work conflict and work-family spillover with nurses’ psychological well being respectively.
    Conclusion
    The results revealed that psychological capital as a protective factor could weaken the impact of work- family conflict and spillover on nurses'' psychological well being.
    Keywords: nurses., psychological capital, work, family conflict, work, family spillover
  • Tayebeh Artimani, Saeed Bashirian, Sudabeh Aghababaei, Fatemeh Shobeiei, Farzaneh Shafiei Pages 34-40
    Background
    sexual health education is one the fundamentals of health promotion. The aim of this study was to determine the effects of sexual health education on observing sexual health principles among women referred to health centers of Hamedan.
    Methods
    This study was a quasi- experimental one which was carried out on 225 women referred to health centers of Hamedan as one pre-test post-test group. 20 three-day workshops about sexual health were held for the subjects. Data gathering device was a questionnaire with three parts of demographic information، sexual health knowledge and practice which was completed both before and 2 weeks after the intervention. The gathered data was analyzed by SPSS software 16.
    Results
    Comparing the subjects sexual health knowledge and practice before and after the intervention revealed that subjects with poor (34. 98%) and moderate (83%) knowledge reached to good and very good knowledge (after the intervention). Also subjects with poor (33. 4%) and unsuitable (38. 9%) practice reached to moderate and good levels of practice. Overall، data analysis showed that sexual health education has positive effects on subjects’ sexual knowledge and practice (p = 0. 0001).
    Conclusion
    According to this study sexual health education leads to observing sexual health principle، prevents from sexual problems and contributes to a good sexual relationship between couples.
  • Akram Karimi Shahanjarini, Zaynab Makvandi, Javad Faradmal, Saeed Bashirian, Sayeh Mohammad Hazavehei Pages 41-50
    Background
    Although tooth decay is a preventable disease، it is one of the most common childhood diseases that influences on children ''s health. Caring behaviors have a significant effect on prevalence of this disease. The objective of this study was to investigate the tooth decay status of 2 -5 year children and the role of their mother''s’ caring behaviors.
    Methods
    This was a cross-sectional study of 211 children aged 2-5 years and their mothers in Hamadan، Iran. Mothers completed questions about their own oral self- care and their children’s oral caring behaviors. Clinical examination of children’ oral health was carried by a trained dentist.
    Results
    Dental carrier was observed in 83% of the children. There was a relationship between mothers’ and children’s dental visit. The perceived barriers explained 14% of the variance in mothers’ caring behaviors.
    Conclusion
    In policy setting on oral health of children more emphasis should be placed on mothers’ own oral health behaviors and improving mothers’ skills to remove barriers of caring behaviors.
    Keywords: children, Dental carrier, Oral health
  • Azam Salehi, Nahid Shahgholian, Mozgan Mortazavi Pages 51-57
    Background
    Inadequacy of dialysisincreasesthecomplicationsofend-stagerenaldisease, duration of hospitalization and costs imposed. The methods enhancing the adequacy of dialysis in these patients are high effective in prognoses and it is importantin the managementofthesepatients. In view oftheincreasingofadequacyisthegoal of nursing, thisstudy was toevaluate the effectofStepwise Dialysis Solution Profile ondialysis adequacy.
    Methods
    The present study is a cross over design in which 28 patients from two hemodialysis centers in Isfahan. All patients underwent hemodialysis sessions as follows: 4 routine and 4 Stepwise Dialysis Solution Profile and in each session the KT/V was measured by the measuring equipment in the online manner. The results were analyzed by paired&in depended T test.
    Result
    the mean values of dialysis adequacy were as follows: 1.237 in routine and 1.385 in Stepwise Dialysis Solution Profile methods that there was a statistical difference between routine method with profile (p=0.001).
    Conclusion
    Using Stepwise Dialysis Solution Profile with releasedmoreureacomparing to routine profile will result in improving the quality of dialysis. Thus using these methods are recommended.
    Keywords: Adequacy of dialysis, Hemodialysis, Iran, Solution dialysis Flow Rate
  • Fahimeh Pourhaji, Mahbobeh Vahedian Shahroodi, Habib. Esmaily, Fahimeh Pourhaji, Javad Harooni Pages 59-68
    Background
    Breast cancer is one of non-communicable chronic diseases in women's that threaten the health of them. Then, this study aimed to determine the effectiveness of educational programs based on Stage of change Model to promote Breast self-examination behavior in those volunteers in Mashhad Iran, 2012.
    Methods
    This Quasi experimental study was conducted on Two stages. The first to determine the predictive power of the model changes;the questionnaire was distributed among 410 volunteers by stratified into five city health centers. Then, a city health center were randomly selected and 39 of its affiliated health centers were considered as experimental and control groups. Educational programs performed for groups over four sessions. While the control group did not receive intervention.Then the questionnaire distributed among the subjects 2 months later. The data was collect and the results were compared. Data were analyzed using SPSS /16 software by statistical t-test, Paired t-test, Man- Whitney, Kendall test.
    Result
    The means’s of age was 33. 3±7. 6. The Paired t -test results indicate that knowledge scores increased after the training in intervention group 's training (P<0.001,t=6.9) But this difference was not observed in the control group (P=0.64). Kendall test results indicate the intervention group during the intervention period were positive significant progress in stage of change (p=0.001).
    Conclusion
    According to the results, this study had shown the effectiveness of structure of stage of change to training Breast self-examination, it seems to improve women's health; this model can be used as a framework for designing educational programs.
    Keywords: stage of change model, those volunteering, training Breast self, examination
  • Hamhdeh Mohaddesi, Fatemeh Bahadory, Hamidreza Khalkhali, Parisa Baghi Pages 69-95
    Background

    Women with high-risk pregnancies with problems in their personal life، family and social encounter that changes of pregnancy can have an impact on their quality of life، this study aimed to determine and compare the quality of life in patients at high and low risk pregnancies.

    Methods

    In this study two groups (50 patients in each group) of pregnant women as high-risk and low-risk pregnancies were selected non-random sampling method from patients، who were referred to Perinatology clinic of Motahhari Hospital in 2013. Personal satisfaction، quality of life questionnaires were completed for them in two-part (demographic and the short form sf-36). The data was analyzed with SPSS/win 18، and x2 test and t-test used with significant at p ≤ 0. 05.

    Result

    The mean score for most domains of quality of life in high risk pregnant women between low risk pregnancies is low. Albeit not statistically significant (p>0. 05).

    Conclusion

    In contrast to other studies of low risk and high risk pregnancies that quality of life is significantly associated with lower score in high risk pregnancies، however، such a relationship was not observed in our study، perhaps because of their awareness of maternal care or special attention of midwives، doctors in perinatology center for education and the treatment of the mothers.

    Keywords: quality of life, low risk pregnancy, high risk pregnancy