فهرست مطالب

فصلنامه نگرش های نو در جغرافیای انسانی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، تابستان 1392)

  • ویژه نامه
  • تاریخ انتشار: 1392/08/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدی مومنی*، فرشاد طهماسبی زاده صفحه 1
    یکی از مشکلات اساسی شهرها، کمبود پارک های شهری است که از جنبه های مختلف بر زندگی انسان تاثیرگذار است در مقایسه با استاندارد های شهر سازی، علاوه بر پایین بودن سطح و سرانه این کاربری در شهر های ایران، پراکندگی نامناسب آن نیز مشکلاتی را در شهر ها به وجود آورده است ازجمله این مشکلات می توان به عدم توزیع عادلانه آن در شهر و مشکلات دسترسی شهروندان اشاره کرد. بنابراین جهت پاسخ گویی به این مشکلات نیازمند به کار گیری ابزار های تحلیلی جهت توزیع تحلیل فضایی آن است که امروزه سیستم اطلاعات جغرافیایی بهترین گزینه در این جهت است. هدف از انجام این پژوهش تحلیل فضاییپارک های شهر نجف آباد با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) می باشد این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس ماهیت از نوع توصیفی موردی است. روش های جمع آوری اطلاعات مشاهده میدانی، استفاده از اسناد و نقشه های موجود و مطالعات کتابخانه ای و اسنادی است به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) نرم افزار ARC GIS و نرم افزار expert choic مدل AHPاستفاده شده است. عوامل مورد بررسی در این پژوهش فاصله و دسترسی ار نقاط مختلف شهر به پارک ها در دو بعد دقیقه و فاصله، حریم های استاندارد برای هر پارک شهری، بدست اوردن مناطق تحت نفوذ هر پارک شهری، بررسی شبکه ارتباطی شهر نجف آباد و معایب و مزایای آن، مشخص کردن جهت حرکت در دسترسی به پارک ها، بدست اوردن مناطق نیازمند پارک و.. . با استفاده از توابع BUFRING،DISTANSE،، پلی گن های تیسن و OVERLAY می باشد. از نتایج آن می توان به توزیع نامناسب فضایی پارک ها، پایین بودن سرانه پارک، الگوی شبکه ارتباطی شطرنجی و نامناسب برای شهر نجف آباد، کمبود پارک و مکانیابی نامناسب پارک های موجود و.. . اشاره کرد و درپایان با استفاده از معیارها و شاخص ها مکان هایی برای ایجاد پارک پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: پارک، سیستم اطلاعات جغرافیایی، تحلیل فضایی، نجف آباد
  • سمیه منافی*، محسن کلانتری، حیدر لطفی صفحه 23
    بخشی از برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک شهری است که به همراه برنامه ریزی بخش های کاربری اراضی، زیر ساخت ها و سایر بخش ها، بعد کالبدی برنامه ریزی جامع شهری را تشکیل می دهد. حمل و نقل در کنار مسکن، کار و گذران اوقات فراغت، به عنوان یکی از چهار عملکرد اساسی شهر قلمداد شده است، به گونه ای که زندگی شهری امروز را بدون آن نمی توان تصور نمود. روند رشد شتابان شهرها در جهان، توام با افزایش جمعیت در این شهرها، مشکلات متعددی از جمله معضل ترافیک را به وجود آورده است. از اینرو، این معضل یکی از چالش های اساسی فراروی برنامه ریزی شهری در اوایل قرن بیست و یکم بوده که دستیابی به توسعه شهری پایدار را تحت تاثیر خود قرار داده است. رابطه سیستمی برنامه ریزی حمل و نقل و برنامه ریزی شهری از دیدگاه مدیریت شهری معاصر می بایست پراهمیت تلقی گردد. سامانه ترافیک به عنوان بخشی از فعالیت های شهری بیان کننده پویایی و حیات یک مجموعه شهری است. این فعالیت امروزه چنان با زندگی بشر عجین شده است که تقریبا نمی توان آن را جدا از فعالیت های روزمره انسان به شمار آورد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، سهم عمده ای از مشکلات حمل ونقل و ترافیک شهرها، ریشه در چگونگی مدیریت آن دارد. سامانه های زیادی وجود دارند که می توانند در جهت اداره بهتر و صحیح تر بخش حمل و نقل یاری رسان مدیران این بخش باشند. از این رو بکارگیری روش های علمی و نیز تا حد امکان جزءگرا، لازمه اصلی مطالعات ترافیک در شهرها به شمار می آید. یکی از این روش های علمی سامانه های پشتیبان تصمیم گیری در سامانه های حمل و نقل و کنترل ترافیک شهری است. پژوهش حاضر بر آن است، تا موانع استقرار سامانه پشتیبان تصمیم گیری را در سازمان های دست اندرکار ترافیک شهر زنجان شناسایی و راهکارهای بنیادی در زمینه ایجاد پیش زمینه های استقرار سامانه را معرفی نماید.
    کلیدواژگان: سامانه پشتیبان تصمیم گیری، مدیریت، برنامه ریزی، موانع، ترافیک، زنجان
  • جواد رحیمی مقدم *، سیده راضیه موسوی صفحه 41
    گردشگری پدیده ای است کهن که از دیر زمان در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدریج در طی مراحل تاریخی مختلف به موضوعی فنی، اقتصادی و اجتماعی- اکولوژیکی کنونی خود رسیده است. گردشگری تاثیر زیادی بر زندگی انسانها می گذارد که کشورهای اسلامی هم تا حدی از این امر تاثیر می گیرند. کشورهای اسلامی، برای رسیدن به وحدت باید به مشترکات دینی و فرهنگی خود بیندیشند و فارغ از تفاوت های مذهبی، قومی، نژادی و زبانی به فکر رسیدن به مشترکات بیشتری در این زمینه باشند و در امور رفاهی و گردشگری استانداردهایی را مطابق با توان و توانمندی های موجود در نظر بگیرند.
    گردشگری اسلامی، روشی مناسبی برای تبادلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین کشورهای جهان اسلام است. کشورهای اسلامی می توانند با از میان برداشتن چالش هایی که با آن روبرو هستند و متنوع ساختن گردشگری و تکیه بر نقاط قوت خود، شاهد رشد چشمگیری در پیشرفت گردشگری خود باشند.
    کلیدواژگان: گردشگری، کشورهای اسلامی، گردشگری اسلامی، جهان اسلام
  • حمیدرضا وارثی، فریدون بابایی اقدم، جابر علی زاده * صفحه 53
    توسعه پایدار روستایی بر مبنای نگرشی کل نگر، در راستای تحقق بخشی به ایجاد و استمرار فرایندهای توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی، محیطی و به ویژه اجتماعی نواحی روستایی است. جامعه روستایی ما تحت تاثیر روندها و سیاست های دهه های اخیر دچار تحولات گسترده ای شده است، اما شواهد به گونه ای است که نشان از حرکت روستاها به سمت ناپایداری – و به ویژه ناپایداری اجتماعی- دارد. بر این اساس با بررسی نظری نوشتارهای توسعه پایدار و پایداری اجتماعی، اقدام به طراحی پرسشنامه ای جهت سنجش شاخص های ذهنی پایداری اجتماعی نواحی روستایی گردید که شاخص های آن با استفاده از روش دلفی فازی ارزش گذاری شده که با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی در سطح روستاهای بالای 400 نفر ساکن و 384 نفر نمونه در دهستان اصلاندوز شهرستان پارس آباد تحلیل شد، لذا روش شناسی تحقیق توصیفی و تحلیلی می باشد. در واقع در این مطالعه به دنبال یافتن بهترین روش برای تحلیل داده های ذهنی می باشیم که یکی از سوالات اساسی پژوهش نیز می باشد. نتایج نشان می دهد که وضعیت مجموع شاخص های ذهنی پایداری اجتماعی روستاهای نورمحمدکندی، محبوب کندی و ایدیرعلیا در خوشه پایدار واقع شده اند و روستاهای آق قباق و کمپ، خوشه مربوط به پایین ترین سطح پایداری اجتماعی را شکل می دهند.
    کلیدواژگان: شاخص ذهنی، پایداری اجتماعی، روش دلفی فازی، تکنیک تاپسیس فازی، نقاط روستایی بالای 400 نفر، دهستان اصلاندوز
  • اصغر ضرابی، محمد کرمی صفحه 75
    هدف این مقاله بررسی و ارزیابی سطوح برخورداری مناطق نه گانه شهری شیراز از شاخص های مختلف توسعه پایدار شهری از طریق شاخص های بخش های مختلف بهداشتی - درمانی، فرهنگی – ورزشی، عمران و خدمات شهری، حمل و نقل و ارتباطی و جمعیتی است. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. جهت رتبه بندی مناطق شهری از مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی(F.AHP) و سپس تحلیل خوشه ایاستفاده شده است. نتایج نشان داد که بین مناطق شهری به لحاظ سطح برخورداری از امکانات و خدمات شهری نابرابری نسبی وجود دارد. مناطق 1 و 2 در سطح بالاتری از توسعه پایدار شهری قرار گرفتند.و مناطق 5 و 6 و 9 در جایگاه های آخر قرار گرفتند. سپس مناطق با استفاده از روش تحلیل خوشه ایبه سه خوشه تقسیم شدند که هر کدام سه منطقه شهری را شامل می شود. همچنین نتایج نشان داد که بین تعداد جمعیت مناطق و سطح برخورداری این مناطق رابطه ای وجود ندارد. و در نهایت نقشه سطوح پایداری برای مناطق شهری شیراز ترسیم شد.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار شهری، مدل F، AHP، مناطق نه گانه شیراز، سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • عثمان بلوچی، محمد امین خراسانی * صفحه 91
    گردشگری قادر است در کاهش آسیب های محیطی و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی در نواحی کم برخوردار و حاشیه ای نقش به سزایی داشته باشد. در این راستا گردشگری روستایی می تواند به عنوان منبع جدید درآمدی برای روستاییان و بویژه روستاییان کشورهای در حال توسعه مد نظر قرار گیرد و تا اندازه ای مشکلات آنها را حل و یا به حداقل تقلیل دهد. این امر مستلزم مدیریت و برنامه ریزی خاصی است. در این مقاله در پی پاسخگویی به این سوال که: عوامل موثر در بهره برداری از صنعت گردشگری روستایی کدامند و جهت بهره-برداری بهینه از آن که توسعه روستایی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محلی را در بر داشته باشد، چه راهبردها و راهکارهایی وجود دارد، به بررسی و تحلیل توانمندی ها و محدودیت های گردشگری در نواحی روستایی گرگان و امکان سنجی و الویت بندی نقش گردشگری در برنامه ریزی و توسعه روستایی روستاهای مورد مطالعه پرداخته شده است. مقاله حاضر مبتنی بر نظر کارشناسان متخصص و نخبگان محلی و به وسیله تکنیک های دلفی و SWOT و با استفاده از روش پیمایش، مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها؛ به ارائه استراتژی و راهبرد پرداخته است. نتایج تحلیل-ها نشان می دهد که منطقه مورد مطالعه به لحاظ بهره برداری از صنعت گردشگری دارای استعداد بالایی بوده و به دلیل وجود جاذبه ها و فرصت های متنوع و فراوان، نقش اساسی و سازنده ای در توسعه روستایی به ویژه توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاهای منطقه ایفا خواهد کرد.
    کلیدواژگان: گردشگری روستایی، توسعه روستایی، ناحیه گرگان، روش دلفی، تکنیک SWOT
  • علی حاجی نژاد، محمدرضا علیزاده *، فاطمه اسلام فرد، سید محمد مهدی فاطمی صفحه 113
    رتبه بندی زیرساخت های گردشگری در نواحی مختلف یک استان و توزیع متعادل زیرساخت ها و تعدیل نابرابری در نواحی مختلف، یکی از اقدامات اساسی توسعه گردشگری است. بنابراین، در برنامه ریزی های آمایش سرزمین به منظور هدایت گردشگران با توجه به امکانات و زیرساخت های گردشگری و همچنین برای رفاه گردشگران و کاهش آسیب های زیست محیطی رتبه بندی نواحی ضروری است و استان مازندران نیز به عنوان یکی از نقاط منحصر به فرد در زمینه جاذبه های توریستی در کشور محسوب می شود. هدف این مقاله، سطح بندی بر اساس برخی از عوامل موثر در جذب گردشگر شهری با بهره گیری از مدل TOPSISمی باشد. بدین منظور روش پژوهش، توصیفی_تحلیلی است. برای تعیین اهمیت وزنی شاخص ها و انتخاب کارشناس، از مدل دلفی و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل SWOT استفاده شده است. برای انتخاب شاخص ها در استان مازندران، پرسش نامه ای تهیه و در اختیار تعدادی از خبرگان و صاحب نظران این صنعت که با موضوع تحقیق نیز آشنایی داشتند قرار داده شد و از آن ها نظر خواهی گردید. در ادامه نگارندگان با بهره گیری از یکی از ابزارهای قدرتمند برنامه ریزی استراتژیک یعنی مدل SWOT، سعی کردند تا با بررسی نقاط ضعف و قوت درونی از یکسو و نیز تحلیل فرصت ها و تهدیدات پیش روی توسعه از سوی دیگر، استراتژ ی هایی را جهت توسعه این روش تحقیق طراحی و ارائه نماید. نتایج نشان می دهد که شهرستان ساری در مقام اول از نظر جاذبه ها و زیر ساخت ها قرار گرفته است. همچنین شهرستان های، تنکابن و سواد کوه با اختلاف بسیار کم در مقام های دوم و سوم می باشد. اختلاف کم رتبه های به دست آمده، در بیش از نیمی از شهرستان های استان مازندران، نشان دهنده ی توزیع نسبتا یکنواخت جاذبه ها و امکانات در سراسر استان می باشد. همچنین نتایج تحلیل ماتریس های SWOT نشان می دهد که تعداد 16 قوت داخلی در برابر 15 نقطه ضعف داخلی و تعداد 15 فرصت خارجی در برابر 10 تهدید خارجی شناسایی شده است. به این ترتیب در مجموع تعداد 31 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت و 25 ضعف و تهدید به عنوان محدودیت ها و تنگناهای پیش روی این استان جهت گسترش گردشگری قابل شناسایی است.
    کلیدواژگان: گردشگری، استان مازندران، تکنیک Topsis، ارزیابی استراتژیک
  • جمال جمال محمدی، محمدعلی عرفان *، سینا صلحی صفحه 131
    در دنیای کنونی با توجه به گسترش یافتن درآمدهای توریستی بسیاری از کشورهای جهان به فکر یافتن راه های جدید برای به دست آوردن ثروت های کلان افتاده اند. یکی از این راه ها جذب سرمایه های توریستی می باشد. این نوع جذب سرمایه می تواند کمک بسیار موثری در توسعه پایدار منطقه و ایجاد اشتغال نماید. بدین منظور در این پژوهش ما سعی نمودیم که در سطح استان همدان نواحی مستعد برای ایجاد فضاهای ژئوتوریستی را تعیین نمائیم. در این راستا از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بهره گرفتیم. تحلیل سلسله مراتبی با شکستن مسئله به اجزای کوچک تر امکان تحلیل دقیق تر و کامل تری را بر روی مسئله مورد پژوهش امکان پذیر می سازد و در رسیدن به هدف نهایی ما را یاری می نماید. برای پیاده سازی این فرایند از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) کمک گرفتیم. در محیط نرم افزاریARCGIS10،20 لایه اطلاعاتی تهیه و ویرایش شده و به صورت سلسله مراتبی مورد پردازش قرار گرفته است. بدین صورت که یک سری مقایسات زوجی بر روی آنها صورت گرفته و سپس از نتایج این مقایسات در یافتن نقاط مستعد جهت ایجاد فضای ژئوتوریستی استفاده گردید. در این تحقیق بیشتر سعی نمودیم از پارامترهای طبیعی استفاده نمائیم. به طوری که چشم اندازهای طبیعی و پتانسیل های ژئومورفولوژیک برای ما اهمیت بیشتری داشته است.
    کلیدواژگان: توانمندی های ژئومورفولوژیک، تحلیل سلسله مراتبی، سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)، فضای ژئوتوریستی
  • سید حسن مطیعی لنگرودی*، ماهره نصرتی قلعه بین صفحه 161
    گردشگری باعث رشد اقتصادی و ایجاد تنوع فعالیتی، اشتغال زایی و افزایش درآمد برای ساکنان روستایی می شود، بنابراین توسعه و گسترش گردشگری در نواحی روستایی، یکی از راهبرد های اساسی برای رسیدن به رشد اقتصادی محسوب می شود. در حال حاضر مهم ترین مشکل نواحی روستایی، نبود اشتغال و درآمد برای جوانانی است که وارد بازار کار می شوند. توسعه گردشگری می تواند در بسیاری از روستاها از طریق ایجاد اشتغال و درامد، مشکلات موجود را کاهش دهد. هدف این پژوهش بررسی توسعه گردشگری در نواحی روستایی بخش کرگانرود شهرستان تالش است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی360 سر پرست خانوار در 8 روستای نمونه انتخاب و نتایج به جامعه آماری تعمیم داده شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد، از لحاظ امکانات موجود زیرساختی - کالبدی و امکان توسعه گردشگری در نواحی روستایی بخش کرگانرود بستر مناسب وجود دارد، بین جاذبه های طبیعی و یادمانهای تاریخی و امکان توسعه گردشگری در بخش کرگانرود رابطه معناداری وجود دارد، اما بین دیگر جاذبه های فرهنگی و اجتماعی و امکان توسعه گردشگری در بخش کرگانرود، رابطه معناداری وجود ندارد. و همچنین از لحاظ امکان توسعه گردشگری بین دو دهستان بخش کرگانرود تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که امکان توسعه گردشگری در دهستان لیسار و روستاهای آن نسبت به دهستان کوهستانی خطبه سرا، از دیدگاه مردم بومی و جمعیت روستایی در موقعیت بهتری قرار دارد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی گردشگری، توسعه روستایی، گردشگری روستایی، بخش کرگانرود
  • لیلا پهلوان زاده * صفحه 177
    در پی تغییر و تحول فضاهای شهری، پیشرفت تکنولوژی و پیدایش ماشین در آغاز قرن بیستم و همچنین افزایش نیازهای مردم به فضاهای تفریحی، پارک ها و گردشگاه های عمومی به عنوان مکان های تفریحی احداث شدند. در این دوره با توجه به نیازمندی هر گروه سنی به طراحی ویژه خود، آمایش فضاها برای قشر استفاده کننده از فضا مطرح شد. پیشرفت تکنولوژی نیز امکان ساخت فضاهای ویژه برای گروه های سنی مختلف را پدید آورد که می توان از شهرک های بازی ویژه کودکان و نوجوانان به عنوان نمونه ای از این فضاهای مطلوب و جذاب تفریحی در شهرهای بزرگ جهت این گروه سنی نام برد. با این وجود متاسفانه در کشور ما به دنبال تغییر بنیادین در معماری و شهرسازی، افزایش جمعیت، رشد انبوه سازی، بلندمرتبه سازی و در نتیجه افزایش تراکم جمعیت در یک منطقه که قسمتی از آن را نیز کودکان تشکیل می دهند نه تنها هیچ گونه تمهیداتی اندیشیده نشد بلکه اگر محیط های شهری دارای طراحی شهری خوبی نیز باشند، کودکان و شرایط آنان را در نظر نگرفته اند. در این راستا، در این پژوهش برآنیم با استفاده از روش تحقیق ترکیبی(کیفی و کمی)، به معرفی و مطالعه تطبیقی این گونه فضاها در ایران و سایر کشورها بپردازیم.
    کلیدواژگان: کودکان، فضاهای آموزشی، تفریحی، معماری و شهرسازی برای کودکان، مطالعه تطبیقی و
|
  • Mahdi Momeni*, F. Tahmasebizadeh Page 1
    So the answer to this problem requires analytical tools for distributed GIS spatial analysis is that today is the best option in this direction. The aim of this study parks town of Najaf Abad spatial analysis using geographic information system (GIS) is based on the application of this research is based on the nature of the item description. Observed field data collection methods, using a library of documents and drawings and documents to present and analyze data from a geographic information system (GIS) ARC GIS software and software expert choic AHP model is used.It determines the direction of movement, access to parks, park need to procure parts and. .. Using functions BUFRING, DISTANSE,, say the bridge is Tysn and OVERLAY. The results can be inadequate spatial distribution of parks, low per capita Park Network chess model inappropriate for Najaf, lack of parking and poor location of existing parks… Pointed end using criteria and indicators proposed location for a park.
    Keywords: park, GIS, spatial analysis, Najaf Abad
  • Javad Rahimi Moghaddam*, Seyedeh Razie Mousavi Page 41
    Tourism is an old phenomenon that has been existed from past periods in human societies and gradually over several historical stages it has reached to its current technical, economic and social - ecological issue. Tourism is affecting human life and Islamic countries are influenced by tourism to some extend. Islamic countries should think of common religious and cultural features to achieve unity and regardless of religious, ethnic, racial and linguistic differences they should think of more common features in this area and in the welfare affairs and Tourism matters they should consider the standards according to the existing strength and potentials. Islamic Tourism is an appropriate way for cultural, economical and social exchanges between the countries of Islamic world. Islamic countries can witness significant growth in their tourism development by eliminating the facing challenges, diversifying tourism and relying on their strengths.
    Keywords: tourism, Islamic countries, Islamic Tourism, Muslim world
  • Hamid Reza Varesi, Freidoun Babaei Aghdam, Jaber Alizadeh* Page 53
    Sustainable rural development based on a holistic approach attempts to fulfill creation and continuity of development process in the various economical, environmental and especially socially dimensions of rural areas. Our rural community is influenced by processes and policies of recent decades and they have been tremendously changed, but evidences show that rural areas tend to move toward inconstancy (especially socially inconstancy). Accordingly with reviewing theories of sustainable development and social sustainability, we designed a questionnaire in order to measure subjective social sustainability criteria of rural areas which its criteria has been valued using Fuzzy Delphi method and subsequently Fuzzy TOPSIS technique was used in order to analyze the villages over 400 residents of Aslanduz rural district and in order to achieve this goal we distributed 384 samples among mentioned villagers of rural district. The methodology of research is Descriptive-Analytical. Results show that all social sustainability subjective criteria of Nour Mohammad Kandi, Mahboub kandi and Ildir Olya are placed in sustainable cluster, but vice versa the villages Aq Qabaq and Kamp are placed at least sustainable cluster.
    Keywords: Subjective Criteria, Social sustainability, Fuzzy Delphi technique, Fuzzy TOPSIS technique, Rural areas over 400 residents, Aslanduz R=rural district
  • Asghar Zarrabi, Mohammad Karami Page 75
    The purpose of this paper is to review and evaluate the benefit levels of nine urban areas of Shiraz city using indicators of sustainable development through various sectors of health indicators - health, cultural - sports, construction, utilities, transportation and communication, and population. Fuzzy hierarchical analysis model (F.AHP) and then cluster analysis is used to Ranking the urban areas. Results showed that there is a relative inequality between urban areas in terms of its level of facilities and utilities. Zones 1 and 2 were at a higher level of urban sustainable development. And zones 5 and 6 and 9 were in the final positions. Then, using cluster analysis, areas were divided into three clusters that each cluster consists of three urban areas. Results also showed that no significant relationship between areas population and Their Benefit levels. And finally the map of sustainability was drawn for the urban areas of Shiraz.
    Keywords: sustainable urban development, F.AHP model, nine areas of Shiraz, geographic information system
  • Osman Baloochi, Mohammadamin Khorasani* Page 91
    Tourism is capable of reducing environmental damage and help economic and social development in border and low level areas. In this regard tourism particularly considering as a new source of income for villagers especially rural villagers in developing countries and somewhat solve or at least reduce their problems. This requires special planning and management program. In this article we seek to answer this question: What are the factors affecting the operation of rural tourism, For the optimal operation of the rural development and improving quality of life for local residents should be on whether there are strategies and solutions The potential and limitations of the study and analysis of tourism in rural areas of Gorgan And the feasibility and priority ranking of tourism's role in program planning and development in rural villages has been studied. This article is based on the experts and the local elite and the Delphi technique and SWOT Using survey methods, field studies and determine the strengths, weaknesses, opportunities and threats to provide strategy and the strategy. Analysis results show that the study area of interest from the tourism industry has a high potential and because of the diverse and abundant attractions and opportunities will play a constructive role in rural development, especially economic and social development of rural areas.
    Keywords: rural tourism, rural development, Gorgan area, Delphi Technique, SWOT Technique
  • Ali Hajinejad, Mohammadreza Alizadeh*, Fatemeh Islamfard, Seyed Mohammadmahdi Fatemi Page 113
    Rating tourism infrastructure in various regions of the province and a balanced distribution infrastructure and inequality adjusted in different areas, one of the major initiatives is the development tourism. Therefore, in order to guide the tourism planning and land preparation and the facilities for the convenience of tourists and tourism infrastructure and reduce environmental damage should be ranked zones. And the province as one of the unique tourist attractions in the country. The purpose of this Article, Levels based on some of the factors that attract tourists in town with using TOPSIS model. Therefore in this study, descriptive analytical study. To determine the importance weight of the selection criteria and expert Delphi model for data analysis, the SWOT model was used. Indicators for the province, a questionnaire prepared a number of experts and industry experts who were familiar with the research topic, and it was surveys. The authors, using the powerful tools of the strategic planning model, SWOT, Tried to assess the strengths and weaknesses internal to the hand, and analyzed the opportunities and threats facing the development of The strategy for the development of design methods can provide. The results show that the city of Sari in first place in terms of attractions and infrastructure is located. As well as the city, tonekabon and savad koh the difference is very little in the second and third positions. Little difference in ratings obtained in more than half of the city, province, represents a relatively uniform distribution of attractions and facilities across the province. SWOT matrix analysis also shows that the number of 16 to 15 internal strengths internal weaknesses And 10 of 15 against external threats external opportunities have been identified. The total strength of 31 as the advantages and opportunities And 25 weaknesses and threats as constraints and problems facing the province has identified tourism development.
    Keywords: Tourism, Mazandaran Province, TOPSIS technique, Strategic Assessment
  • Jamale Jamal Mohammadi, Mohammad Ali Erfan*, Sina Solhi Page 131
    In the present world with regard to development of tourism earn many countries to think about finding new ways to getting huge capital. One of this ways is tourism capital attraction. This Type of capital attraction can useful to help suitable development and Occupation. According to this problem we try to determine suitable area for creation geo tourism space. To receiving this goal we used Analytic Hierarchy Process (AHP). AHP Method with dividing one problem to smaller parts allowing more accurate and Completed Analysis on research topics and helps us to receiving final goal in our research. For running this process we use from Geographic Information System (GIS). In GIS Environment about 20 Layer created and edited and then processing in AHP Model. Thus series of Paired comparisons doing on this data and using this result to finding suitable area for geo tourism space creation. is this research we try to using national factor because national landscape and geomorphic potential is more important.
    Keywords: Geomorphic Potential, Analytic Hierarchy Process (AHP), Geographic Information System (GIS), geo tourism space
  • Seyed Hassan Motiee Langeroudi*, Mahereh Nosrati Ghaleebin Page 161
    since rural tourism caused so many changes like economic growth, activity diversities, job making and rising the income for rural areas people, it's highly emphasized development of tourism in villages for growth economic seems to be one of fundamental strategie. The research aim on the possibilities of tourism development in rural areas of Karganroud district which is located in the township of talesh in habitants viewpoint and research method applied is descriptive-analytic. The method is done by random sampling between as much as 360 families in 8 sample villages and the results were expanded to the whole statistic. The findings show that there is meaningful correlation between the respect of facilities exist, structure and the possibilities of tourism development in the villages of Karganroud district, The results show that there is a meaningful co- relation between the natural landscaper attractions, historical places, fundamental facilities, clinics, restaurants and the number of tourists who visited the district, and the possibility of tourism development in the area is affected by the mentioned. At the same time other social and cultural factors dont have any meaningful effects on the number of tourists. there is also a visible difference between the Lisar rural district and Khotbeeara..it can be deduced that the possibility of tourism development in Lisar rural district relation khotbesara seems to have better situation.
    Keywords: Tourism planning, rural development, rural tourism, Karganroud district
  • Leila Pahlavanzadeh* Page 177
    Following the transformation of urban spaces, technological advances and the advent of machine to early twentieth century, and also increasing the needs of people to the recreational facilities, lead to establish the Public parks and promenades as recreational spaces. In this period, according to the needs of each age to its own special design, the spaces were tested for the using group. Technological advancement also provides the possibility of creating the special areas for different age groups which can mention the specific play zones for kids and Teens in big cities as an example of these desirable and attractive recreational spaces for this age group. However, unfortunately, in our country after the fundamental changing in architecture and urban planning, population growth, increase of mass construction, high-rise building and increasing of population in an area(some of which are children) no such facilities were considered, and even if urban environments have had good urban design, the children and their conditions have not been considered. Therefore, in this study we are going to introduce and have a comparative study of these spaces in Iran and other countries by using the combination research method (qualitative and quantitative).
    Keywords: Children, educational–recreational spaces, architectural, urban planning for children, a comparative study