فهرست مطالب

مجله پرستار و پزشک در رزم
سال یکم پیش شماره 3 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رمضان رحمانی، سید یاسر موسوی تبار، مازیار کرمعلی صفحات 5-8
    مقدمه
    صدمات جسمی یکی از مسائل عمده نظامیان خصوصا در طی دوره آموزش پایه نظامی است. عوامل خطر گوناگونی در این رابطه مقش دارند که عبارتند از: سن، جنس، شاخص توده بدنی، تناسب و آمادگی جسمی، سیگار، کفش، چگونگی سطح زمین محل تمرینات و نحوه اجرای تمرینات نظامی. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع صدمات جسمی در طی یک دوره آموزش پایه نظامی در سربازان و عوامل خطر آن انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه از نوع Cross Sectional است. نمونه گیری به صورت سرشماری نمونه های در دسترس با تشخیص تروما مراجعه کننده به بهداری پادگان در طی یک دوره آموزش پایه نظامی بود. اطلاعات با استفاده از چک لیست و پرسشنامه محقق ساخته به منظور شناسایی نوع، مکانیسم، عوامل خطر تروما و فراوانی آنها جمع آوری شده است.
    نتایج
    میزان مراجعین با شکایت تروما 299 نفر معادل 30% از کل مراجعین بود که از این رقم میزان شیوع ترومای غیرنافذ 93% و نافذ 7% بود، شایع ترین علت تروما تمرینات نظامی 212 نفر (9/70%) و شایع ترین شکایت مصدومین درد در 212 نفر (9/70%) و شایع ترین محل تروما اندام تحتانی بود.
    بحث و نتیجه گیری
    شیوع قابل توجه صدمات جسمی در سربازان در طی دوره آموزش سلامت آنان را تهدید می کند. یافته های این مطالعه نشان داد که شرایط نامناسب آمادگی جسمانی، مقطع زمانی دوره آموزشی و پایین بودن آگاهی های سربازان، مهمترین عوامل اثرگذار در بروز تروما هستند. با برنامه ریزی مناسب در جهت ایجاد آمادگی های تدریجی جسمی برای سربازان، آموزشهای پیشگیرانه به سربازان و فرماندهان، کنترل عوامل خطر و اجرای مناسب تمرینات نظامی پرخطر می توان میزان این صدمات را به حداقل رسانید.
    کلیدواژگان: تروما، سرباز، آموزش پایه نظامی
  • وحید دنیوی، کیوان کوهیان، سعید سلیمان میگونی، مرتضی اکبری صفحات 9-13
    مقدمه
    استرس جزء بیماری های شایع است و استرس شغلی یکی از عوامل اصلی کاهش بهره وری در سازمان ها و عامل ایجاد عوارض جسمی و روانی در کارکنان می باشد. کارکنان گروه پزشکی به دلیل بر عهده داشتن مسئولیت تامین سلامت بیماران تحت تاثیر عوامل متعدد استرس زا هستند، این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس ناشی از کار در در یک گروه از پرسنل بهداشتی انجام شده است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی پرستاران یکی از بیمارستان های نظامی تهران بودند. نمونه گیری از 51 پرستار شاغل در بیمارستان مذکور بصورت تصادفی ساده صورت گرفت. ابزار سنجش پرسشنامه استرس شغلی کریشنا بود. اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزارSPSS و با استفاده از آمار توصیفی و آنالیز رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در مجموع اطلاعات 51 نفر پرستار تکمیل گردید. 9پرستار استرس کم (18٪)، 17 نفر استرس متوسط (33%)، 20 نفر استرس بالا (39%) و 5 نفراسترس خیلی بالا (8/9%) داشتند. بر اساس آنالیز آماری رگرسیون خطی ارتباط معنی داری بین تنیدگی های شغلی و بخش محل کار آنها مشاهده شد. ولی هیچگونه ارتباط معنی داری بین ابعاد تنیدگی های شغلی و جنسیت مشاهده نگردید.
    بحث و نتیجه گیری
    استرس های شغلی موجود در حرفه پرستاری عمدتا در اثر فشار کاری به وجود آمده و باعث افت کیفی و کمی خدمات خواهند گردید. شناخت عوامل متعدد استرس زای شغلی و برطرف کردن آنها، غنی سازی شغلی، حذف شرایط نامطلوب کاری و دادن پاداش متناسب می تواند منجر به کاهش استرس شود.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، پرستار
  • سعیده سادات موسوی، مریم زعیمی پور، مراد اسماعیل زالی صفحات 14-19
    زمینه و هدف
    سطح توسعه یافتگی و میزان پیشرفت جامعه در ارتباط مستقیم با سطح سلامتی مردم آن جامعه می باشد. توانمندسازی یکی از موضوعات بحث برانگیز در حوزه مراقبتهای سلامتی است که اهمیت زیادی در حیطه های مختلف پرستاری از جمله آموزش، بالین و مدیریت پرستاری دارد. از طرفی برنامه اعتبار بخشی بعنوان ابزار سیستماتیک و هدفمند جهت تامین ایمنی بیمار و بهبود مستمر کیفیت خدمات درمانی، مدیران نظام سلامت را در عمل به وظایف خطیر خود در حوزه مراقبت یاری می کند. هدف از این مطالعه ارزیابی توانمندی کادر پرستاری براساس استانداردهای اعتباربخشی از دیدگاه مدیران پرستاری می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه پژوهش شامل 14 بیمارستان منتخب نظامی آجا است که بصورت داوطلبانه در سطح کشور در این طرح شرکت کردند و ابزار پژوهش و روش گردآوری داده ها چک لیست استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستانی وزارت بهداشت و درمان است که فصل «واحد مدیریت پرستاری» توسط دفاتر پرستاری بصورت خودارزیابی تکمیل و ارسال گردیده است. متغیرهای کمی بوسیله شاخصهای آماری توصیف شدند.
    نتایج
    تنها 64% پرستاران دوره آموزش مدیریت را گذرانده بودند و ابعاد مدیریت و توانمند سازی منابع انسانی در 78-43% موارد رعایت شده بود.
    نتیجه گیری
    انجام آزمونهای دوره ای توانمندسازی و اقدامات اصلاحی جهت رفع نارسائی ها و اثربخشی آموزشها کمتر مورد توجه واقع گردیده است و کمبود مستندات لازم در تمامی قسمتهای ارزیابی نشان دهنده آگاهی کم مدیران پرستاری نسبت به اهمیت مستندسازی و اثربخشی فعالیتها است. مدیران پرستاری با گذراندن دوره های آموزشی مهارتهای مدیریتی می توانند این مهارتها را در خود تقویت نموده و فرآیند آموزش را بطور کامل اجرا نمایند.
    کلیدواژگان: توانمندی، مدیریت پرستاری، بیمارستانهای نظامی
  • مرتضی کوثری، محمدرضا حسن پور، مهدی نورالدینی، الهام صفرپور کچال پور، رامش احمدی، مصطفی کوثری صفحات 20-24
    مقدمه
    فشار خون بالا یکی از مهمترین بیماری های غیرواگیر است که بالای6 درصد از مرگ و میر دنیا را به خود اختصاص داده و در صورت عدم درمان می تواند با عوارضی همچون انفارکتوس و ایسکمی میوکارد، پوکی استخوان، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و مرگ همراه باشد.
    روش کار
    در این تحقیق طی 28 روز اثر تزریق داخل صفاقی mg/kg 50 هیوسیاموزید وmg/kg 100 عصاره متانولی استخراجی از بذرالبنج بر فشار خون بالا ثانویه به تزریق mg/kg 013/0 اپی نفرین طی بیست و هشت روز در3 گروه هشت تایی رت نر نژاد ویستار با دستگاه فیزیوگراف بررسی شد و میزان فشار سیستولی، دیاستولی، فشار متوسط شریانی و فشار نبض از طریق رگ تحتانی دم ثبت گردید. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS 18 و تستهای آماری Shapiro-Wilk و T-Test آنالیز شد.
    یافته ها
    عصاره متانولی و هیوسیاموزید استخراجی از بذرالبنج بطور معنا داری فشار سیستولی، دیاستولی، فشار متوسط شریانی و فشار نبض را کاهش دادندP<0/05)) و این اثر کاهندگی بر فشار متوسط شریانی بیشتر نمایان بود(P<0/01)
    بحث و نتیجه گیری
    عصاره متانولی و هیوسیاموزید استخراجی از بذرالبنج در کاهش فشارخون موثرند و بیشترین تاثیر آنها بر فشار متوسط شریانی است که احتمالا حاکی از فعالیت بتابلوکری آنها است.
    کلیدواژگان: فشار خون، رت نر، بذرالبنج
  • سید یاسر موسوی تبار، مژگان مهاجری ایروانی صفحات 25-30
    در شرایط بحرانی مثل جنگ، زلزله، سیل و... دسترسی به تیم درمانی آسان نیست و لازم است هر فرد، اعم از رزمنده و غیر رزمنده، با اصول کلیدی حفظ راه هوایی، آشنا باشد تا درهنگام نیاز، مصدوم را از مرگ نجات دهد. احیای ریوی، یک مانور حیات بخش است که به کمک آن تنفس فرد مصدوم حفظ و مانع از هیپوکسی ارگان های حیاتی می شود. این مانور حیاتی می تواند در مراحل اولیه بدون هیچ وسیله اضافی نیز انجام گیرد و انجام صحیح و به موقع آن جان انسانی را از مرگ حتمی نجات بخشد. در صورت نیاز برای نجات جان مصدوم باید از اقدامات پیشرفته حیات استفاده نمود که این اقدامات توسط کادر درمانی انجام می پذیرد.
  • محمدحسن کاظمی گلوگاهی صفحات 31-34
    مقدمه
    طی دهه های اخیر در موارد متعددی، یافته های حاصل از مطالعات اپیدمیولوژیک کلاسیک که با متدهای مشاهده ای انجام شده بودند، نقض شده و زیر سوال قرار گرفته اند. در اغلب این موارد، یافته های علیتی گزارش شده، در اثر متغیرهای مخدوش کننده ایجاد شده بودند و یک رابطه حقیقی را نشان نمی دادند. مطالعات مشاهده ای فراوانی تا کنون به اجرا گذاشته شده که یک رابطه معنی دار علیتی بین یک مواجهه و پیامد را نشان داده، ولی این یافته ها با انجام یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی (RCT) نقض گردیده است. بااین وجود نمی توان از کارآزمایی های بالینی در بسیاری از موارد استفاده نمود، به عنوان مثال در مواردی که مواجهه مورد نظر، برای سلامتی افراد مضر بوده (مثلا مواجهه با سموم) و یا در مواردی که اندازه گیری دقیق مواجهه دشوار می باشد (مثل جنبه های مختلف تغذیه). یکی از مثال های چنین مواردی، رابطه بین مصرف ویتامین C و کاهش بیماری های عروق کرونر قلب (CHD) می باشد. هر چند که در مطالعات مشاهده ای انجام شده در این خصوص، یک رابطه حفاظتی بین افزایش ویتامین C پلاسما و کاهش مرگ و میر پنج ساله ناشی از بیماری عروق کرونر قلب مشاهده گردید، ولی این نتایج پس از اجرای یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی نقض گردید و هیچگونه رابطه معنی داری دیده نشد (شکل 1). شکل 1- نتایج متفاوت حاصل از مطالعات مشاهده ای (EPIC) و یک کارآزمایی تصادفی شده (Heart Protection Study) در خصوص اثر افزایش ویتامین C پلاسما بر مرگ و میر پنج ساله ناشی از بیماری عروق کرونر عوامل مخدوشگری که می توانند سبب ایجاد چنین روابط علیتی جعلی شوند می توانند با فاکتورهای اجتماعی-اقتصادی، عوامل رفتاری و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی مرتبط باشند. به عنوان مثال در مطالعه فوق الذکر، افرادی که به مقدار زیاد از مکمل های ویتامینه استفاده کرده و در نتیجه میزان ویتامین بالاتری در پلاسمای خود دارند، در بسیاری از خصوصیات و رفتارهای دیگر، با افرادی که از این مکمل ها استفاده نمی کنند متفاوت می-باشند.
|
  • Pages 5-8
    Introduction
    Physical injury is one of the major issues for military volunteers'' soldiers، especially during basic military training period. Many risk factors may role in this context such as age، gender، body mass index، fitness and body preparation، smoking، shoes، ground quality and military training quality. This study was aimed to determine the prevalence of physical injuries in soldiers during a military training period.
    Methods
    This is a cross Sectional study. Subjects who were referred to the military medical unit for trauma were collected by conventional sampling. Check-lists and questionnaires were used for Information collection associated with the type، mechanism، risk factors and prevalence of trauma.
    Results
    299 patients (30% of total patients) referred because of trauma which consists of blunt trauma in 93% and penetrating trauma in 7%. Military training was the most cause of trauma in 212 patients (70. 9%) and lower limb was the most site of trauma.
    Conclusion
    Significant prevalence of physical injury during military training threatens volunteer''s health. This study has shown that inappropriate physical preparation، time of training and low information in soldiers is the most important factors affecting the trauma. These injuries will be reduced by planning for gradual physical preparation in soldiers، prevention training to soldiers and commanders، control of risk factors and proper execution of high risk military training.
    Keywords: soldiers, trauma, military basic training
  • Pages 9-13
    Introduction
    Stress is a common disease and work stress is a major cause of lowered productivity in organizations and causes physical and psychological effects on employees. Medical staff is affected by many stress factors responsibility for providing health in patients. This study was performed for evaluation of work stress in a group of health care workers.
    Material And Method
    This is a descriptive and analytical study which was performed on the nurses in a military hospital in Tehran. 51 nurses working in the hospital were attended by simple randomization sampling. Measurement tool was Krishna occupational stress questionnaire. Data was analyzed by SPSS software using descriptive statistics and linear regression analysis.
    Results
    A total of 51 nurses completed data. 9 subject with minimum stress (18%)، 17 with moderate stress (33%)، 20 with high stress (39%) and 5 with very high stress (8/9%) were seen. There was significant correlation between occupational stress and the ward which they worked in. But not between occupational stress and sex.
    Conclusion
    Occupational stress in nursing is usually related to work tension and results in low quality service. It may decrease by recognition and resolving of occupational stress، enrichment of work، eliminate of unfavorable circumstance and appropriate compensate
    Keywords: Occupational stress, nurse
  • Pages 14-19
    Background And Aim
    Level of community development is dependent to people health. Empowerment is one of challenging subjects in health care with great important in nursing fields such as training، clinical and nursing manager. Accreditation plan roles as a systematic tool to provide patient safety and continuous improvement of health care quality by health care providers. This study was performed to evaluate capabilities in nursing staff by nurse managers.
    Methods
    This is a descriptive study. The Statistical Society consists of 14 voluntary AJA-military hospitals in Iran. Data collection did by Ministry of Health hospital accreditation standards checklist which the chapter «nursing management» as a self-completed by nursing agencies has been sent. Quantitative variables were described by statistical indicators.
    Result
    Only 64% of nurses had attended management training course and human resource management aspects and empowerment was observed in 86-43% of cases.
    Conclusion
    Periodic tests and corrective measures to eliminate shortcomings and teaching empowerment little attention has been and Lack of adequate documentation of all the matrons indicated poor knowledge regarding documentation and effectiveness of activities. Nursing managers with management skills training courses in reinforce these skills and education to fully implement.
    Keywords: empowerment, military hospitals, Nurse Manager
  • Pages 20-24
    Introduction
    Hypertension is a major non-communicable disease that is the reason of above 6 percent of human death around the world and if untreated can be complicated by myocardial ischemia and infarction، osteoporosis، renal failure، stroke and death is.
    Material And Methods
    In this survey the effect of intraperitoneal injection of 50mg/kg hyoscyamuzides and 100mg/kg metanolic extracted from hyoscyamous niger on high blood pressure after injection of 0. 013 mg/kg epinephrine during 28 days in three groups of eight male Wistar rats was studied and mean systolic، diastolic، arterial and pulse pressure via the lower tail vein were recorded by Physiograph.
    Results
    Methanol and hyoscyamuzides extracted from hyoscyamous niger decreased systolic، diastolic، mean arterial and pulse pressure Significantly (p<0/05) and lowering effect on mean arterial pressure was more relevant (p<0/01).
    Conclusion
    Methanol and hyoscyamuzides extracted from hyoscyamous niger are more effective in mean arterial pressure probabely due to beta-blockers activity of these drugs.