فهرست مطالب

نشریه تاریخ و فرهنگ
سال چهل و چهارم شماره 2 (پیاپی 89، پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود توکلیان اکبری، محمد تقی فخلعی، حسین صابری صفحه 9
    بازشناسی دقیق مفهوم رفض، ویژگی ها و ارائه تعریف دقیق و منصفانه از آن، بسیار حائز اهمیت است. به ویژه با عنایت به اینکه فقی هان اهل سنت، آثار و احکام خطیری چون کفر را بر رافضی ترتیب داده اند. این مقاله با ورود به میدان بحث فقهی، آرای گوناگون در باب مفهوم رفض و مهمترین ادله فقی هان اهل سنت در تکفیر رافضی را مورد تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده که رفض، صرفا یک نام گذاری تاریخی بر گروهی از مسلمانان است که در مساله جانشینی پیامبر موضعی معارض در برابر آنچه واقع شد، گرفتند. کفر رافضی نیز فاقد پایه و اساس بوده و ریشه در دشمنی های مذهبی دارد.
    کلیدواژگان: رفض، رافضی، کفر رافضی، تشیع، انکار خلفا، سب صحابه
  • مریم اورعی قدیری، عبدالرحیم قنوات، جواد عباسی صفحه 29
    در دوره تیموری، امیران اغلب ترک- مغول، و وزیران ایرانی بودند. عدم تمایز بین امور لشکری و کشوری و قدرت و اقتدار امیران و کوشش دیوانسالاران ایرانی برای حفظ منافع خود، زمینه کشمکش و رقابتی دائم را بین آنان فراهم ساخته بود. دوره طولانی وزارت خواجه غیاث الدین پیراحمد خوافی(م857ق)، از وزرای معروف شاهرخ تیموری، که توانست در برابر امیران موقعیت خود را حفظ کند، در تاریخ تیموریان حایز اهمیت بسیار است. در این مقاله مناسبات دو نهاد وزارت و امارت، با تاکید بر وزارت خواجه غیاث الدین پیراحمد، مورد بررسی خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: وزارت، امارت، امرای تیموری، پیراحمد خوافی
  • نصرالله پورمحمدی املشی، عبدالرفیع رحیمی، محمد بیطرفان صفحه 43
    خاندان صفوی بنا بر نظر مورخان، طلایه دار ایدئولوژی شیعی در برابر آئین رسمی امپراطوری عثمانی در ممالک شرقی گردید. شکل گیری صفویان در ایران، از طریق همیاری نیروهای قزلباش برخاسته از جغرافیای سیاسی آسیای صغیر فراهم شد. ولی آنچه حائز اهمیت است نگرش و باورهای این نیروهای هوادار طریقت صفوی است. یافته های پژوهش حاکی از این است که آسیای صغیر بنا به دلایل سیاسی و اقتصادی همواره به عنوان یک مرکز مهم برای نشر عقاید مکاتب و فرق شناخته می شد. از همین رو مردم مقیم این منطقه در طی چندین سده مدام در معرض تبلیغات و جنبش های وابسته به مکاتبی همچون بابائیه، بکتاشیه، حروفیه و... قرار داشتند. نیروهای هودار گفتمان صفوی (قزلباشان) در مرکز تبلیغات این جریان ها قرار داشتند؛ و سرانجام با رویکرد شیعی پس از به حاشیه رانی حکومت آق قویونلو در ایران، به تاسیس حکومت دست زدند. این جستار با تکیه به پراکندگی جغرافیای قبایل قزلباش به واکاوی لایه های فکری آسیای صغیر می پردازد، تا تاثیر اندیشه ها، مکاتب و فرق مختلف را در ذهنیت مردم آسیای صغیر و بخصوص قزلباشان نشان دهد.
    کلیدواژگان: آسیای صغیر، بابائیه، بکتاشیه، قزلباش
  • مهدی حسن زاده، پیمان ابوالبشری صفحه 63
    مطالعه آثار بر جا مانده از فرهنگ ایران قبل از اسلام و پس از آن، گویای این واقعیت است که داشتن موی سر و صورت در فرهنگ ایرانیان نکته منفی محسوب نمی شده است. چهره بزرگان و مردم عوام، پادشاهان هخامنشی و پادشاهان و روحانیان ساسانی نشان می دهد که در ایران قبل از اسلام تراشیدن موهای سر و صورت، بجز موارد معدود، تقریبا ناشناخته بوده است. در قرون اولیه پس از اسلام نیز با توجه به گزارش های مربوط به توصیف سیمای پیامبر اکرم (ص) و نیز تاثیرپذیری ایرانیان از این سنت، پذیرش رواج رسم چهارضرب در میان ایرانیان تازه مسلمان ممکن نیست. اما با ظهور قلندران، با افرادی روبرو می شویم که موهای سر، صورت و ابروان خود را تراشیده و در اصطلاح چهارضرب می کردند. دلایل متعددی همچون حضور بوداییان در شرق ایران در قرون اولیه اسلامی و پای بندی ایشان به چهارضرب، شناخت ایرانیان مسلمان و قلندریه از ایشان، نیت تقریبا مشابه هر دو گروه از عمل چهارضرب و حمل سنگ و استره توسط هر دو گروه نشان می دهد که به احتمال قوی چهارضرب قلندریه تحت تاثیر دین بودایی و راهبان آن بوده است.
    کلیدواژگان: ملامتیه، قلندریه، دین بودایی، چهارضرب
  • سعید نظری صفحه 85
    در بررسی لشکرکشی های تیمور و نیز آثار مربوط به حکومت سربداران آورده اند که تیمور در سال 785ق/1383م، پس از سرکوب شورش مردم سبزوار و فتح شهر، دستور داد تا شورشیان را زنده زنده در لای گل و آجر قرار دادند و مناری برپا کردند. این گزارش در برخی موارد منشا تحلیل های تاریخی نیز قرار گرفته است. در مقاله حاضر، با بررسی این واقعه در منابع مختلف دوره تیموری، روشن می شود که این سرکوب و کشتار، در شهر اسفزار هرات رخ داده که به سبزوار نیز مشهور بوده است. در واقع علت انتساب نادرست این واقعه به سبزوار، تنها تشابه اسمی این دو شهر بوده است.
    کلیدواژگان: تیمور، سبزوار، سربداران، شیخ داود، اسفزار
  • طاهره عظیم زاده صفحه 99
    منابع به حسین بن روح نوبختی (د 326 ق/ 938 م) از وابستگان خاندان نوبختی که در نزد شیعیان امامیه به عنوان نایب سوم امام دوازدهم شناخته شده است کمتر پرداخته و یا این که به ابعاد شخصیتی او اشاره نکرده اند. مسئله ای که این مقاله به بررسی آن می پردازد این است که آیا در منابع کهن اعم از نوشته های تاریخی، کلامی و حدیثی شیعه، کتاب های رجال و فرق به نیابت خاص او پرداخته اند یا خیر؟ به نظر می رسد به علت تقیه شدید او و شیعیان در آن زمان، در منابع تاریخی و شیعه معاصر او نیابت حسین بن روح مطرح نشده و تنها پس از مرگش به نیابت او اشاره شده است.
    برای بررسی فرض مذکور ابتدا مطالبی که در کتاب های تاریخی درباره حسین بن روح در سده های 4 تا 8 هجری مطرح گردیده بررسی شده، سپس منابع حدیثی، کلامی امامیه و تاریخ های مربوط به اهل بیت در همین قرون مورد توجه قرار گرفته، آن گاه به کتاب های رجال و فرق پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: حسین بن روح نوبختی، اخبار الراضی و المتقی، صله تاریخ الطبری، اخبار الوکلاء اربعه، غیبت شیخ طوسی
|
  • Mahmud Tawakkuliyan Akbari, Muhammad Taqi Fakhlai, Husayn Sabiri Page 9
    Recognition of the accurate concept of rafḍ (heresy)، its characteristics، and its precise and fair definitions is of high importance، especially given that the Sunnī jurists have stipulated critical consequences and rulings such as blasphemy on rāfiḍī. Entering into the field of jurisprudential discourse، this article analyzes various opinions on the concept of rāfiḍī and the most significant evidences of the Sunnī jurists concerning the excommunication of rāfiḍī and draws the conclusion that rafḍ is a historical appellation on a group of Muslims who had taken a challenging position against what happened in the event of the Prophet’s succession. The blasphemy of rāfiḍī is also lacking in foundation and is rooted in religious enmities.
    Keywords: rafd, rafidi, blasphemy of rafidi, Shiism, repudiation of the Caliphs, insulting the companions (of the Prophet)
  • Maryam Awrai Qadiri, Abd Al Rahim Qanawat, Jawad Abbasi Page 29
    In the Timurid period، the emirs were mostly Turkish-Mongol and the viziers were Iranian. The non-distinction between the civil and military affairs and the power and authority of the emirs and the attempts of the Iranian bureaucrats in maintaining their own interests، had prepared the ground for the permanent conflict and competition between them. The long vizierate period of Khawja Qiyāth al-Dīn Pīr Aḥmad Khwāfī (d. 858/1454)، one of the famous viziers of Shāhrukh Timurid، who was able to maintain his position against the emirs، is of high importance in the Timurid history. In this article، the relations between the institution of vizierate and emirate is studied، with an emphasis on the vizierate of Khawja Qiyāth al-Dīn Pīr Aḥmad،
    Keywords: vizierate, emirate, Timurid emirs, Pir Ahmad Khwafi
  • Nasrullah Purmuh, Ammadi Amlishi, Abd Al Rafi Rahimi, Muhammad Bitarafan Page 43
    According to the historians، the Safavid dynasty was the pioneer of the Shī‘ī ideology against the official rule of the Ottoman Empire in Eastern countries. The Safavid Empire in Iran came into being by the mutual assistance of the Qizilbāsh troops rising form the geopolitics of Asia Minor. What is of importance، however، is the attitude and beliefs of these supporting troops of the Safavid order. The research findings suggest that Asia Minor، due to its political and economical problems، has always been recognized as a significant center for promulgation of schools and orders. Therefore، the people residing in this region have for several centuries been exposed to the proselytization and the movements affiliated to such schools as the Babism (Bābiyya)، Baktashites (Baktāshiyya)، the Literalists (Ḥurūfiyya)، etc. The forces supporting the Safavid discourse (Qizilbāshs) stood in the center of these trends and، finally، established a state with a Shī‘a orientation after marginalizing the Ak Koyunlu rule in Iran. Relying on the geographical dispersion of the Qizilbāsh، this research touches upon the intellectual layers of Asia Minor to display the impact of various ideas، schools، and orders on the mind-set of the people of Asia Minor، especially the Qizilbashs.
    Keywords: Asia Minor, Babaiyya, Baktashiyya, Qizilbash
  • Mahdi Hasanzada, Payman Abulbashari Page 63
    Study of the works left behind from the pre-Islamic culture of Iran and the periods after that indicate the fact that growing the hair of one’s head and beard has not been regarded as a negative point. The faces of noble and the common people، the Akaemenid kings، and the Sasanid clerics indicate that shaving the head and face in the pre-Islamic era had been almost unknown، except in some rare instances. In the early centuries after Islam، too، with respect to the report on the Prophet’s (S. A. W.) appearance as well the impressionability of the Iranians of chahārḍarb، accepting the prevalence of this practice among the newly converted Iranians is not possible. However، with the appearance of qalandars (calenders)، we encounter individuals، who would shave their heads، faces، and eyebrows، practicing what were termed as chahārḍarb. Various reasons، such as the presence of the Buddhists in the East of Iran during early Islamic period and their abiding by chahārḍarb، the knowledge of the Muslim Iranians and Qalandars about them، the similar intention of both groups in practicing chahārḍarb and carrying stones and razors (ustura) by both groups indicates that the Qalandariyya’s chahārḍarb has been influenced by Buddhism and its monks.
    Keywords: Malamatiyya, Qalandariyya, Buddhism, Chahardarb
  • Said Nazari Page 85
    It is related in studies concerning the Timur’s military expedition and the monuments belonging to the Sarbedaran rule that in 785/1383، after suppressing the people of Sabzevar and conquering the city، Timur ordered the rebels to be put amid the mud and bricks alive and make a minaret thereof. This report has in some instances as been a source of historical analyses as well. In the present article، it is clarified through the study of this incident in various sources of Timurid period that this suppression and massacre has happened in Herat’s Esfezar that had also been famous as Sabzevar. In fact، the reason for the incorrect attribution of this incident to Sabzevar has only been the confusion of names of these two cities.
    Keywords: Timur, Sabzevar, Sarbedaran (head on gallows), Shaykh Dawud, Esfezar
  • Tahira Azimzada Page 99
    The sources have made little reference to Ḥusayn b. Rūḥ Nawbakhtī (d. 326/938)، a relative of Nawbakhtī household، who was known to the Imāmī Shī‘as as the third deputy of the Twelfth Imam، or they have made no reference to his personality dimensions. The issue this article deals with is whether his specific deputyship has been addressed in the earlier sources including the historical، theological، and narrational writings of the Shī‘a and the books of rijāl and sects. It seems that due to his intense precautionaryا dissimilation (taqiyya) and that of the Shī‘as of that time، no reference has been made to the specific deputyship of Ḥusayn b. Rūḥ in his contemporary historical and Shī‘ī sources and only after his death his deputyship has been pointed out. In order to examine the above-mentioned assumption، first the material brought up in historical books concerning Ḥusayn b. Rūḥ in 4th/10th to 8th/14th Centuries are studied and then the Imāmī theological-narrational sources and the histories related to the Ahl al-Bayt in these centuries are taken into consideration and finally the books of rijāl and sects are dealt with.
    Keywords: husayn b. Ruh Nawbakhti, Akhbar al Radi wa al Muttaqi, al, tabaris silatu Tarikh, Akhbar al Wukala Arbaa, Shaykh al tusis Ghayba