فهرست مطالب

فلسفه علم - سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1392)

مجله فلسفه علم
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جلال پیکانی صفحات 1-21
    مسئله سنتی استقرا یکی از صور بسیار مشهور شکاکیت به شمار می رود و تا به حال فلاسفه بسیاری برای حل یا منحل ساختن آن کوشیده اند؛ برونی گرایی یکی از رهیافت هایی است که به باور برخی معرفت شناسان می تواند در حل مسئله سنتی استقرا به کار آید. مهم ترین نظریه مطرح شده در زمینه برون گرایی، نظریه اعتمادگرایی فرایندی است. اعتمادگرایی فرایندی به واسطه تاکید بر خطاپذیری باور ها، و برگرفتن معیارهای فروتنانه و سهل گیرانه در دستیابی به معرفت، در مقابل شکاکیت، کم تر آسیب پذیر است. در مقاله حاضر نشان خواهیم داد که این معرفت شناسان از این نکته بسیار مهم غفلت می کنند که اعتمادگرایی فرایندی و به طور کلی، نظریه های برونی گرایانه، استقرا را پیش فرض می گیرند. از این رو چنین نظریه هایی از قابلیت قابل توجهی برای حل مسئله مذکور برخوردار نیستند.
    کلیدواژگان: استقرا، دیوید هیوم، برونی گرایی، اعتمادگرایی فرایندی
  • مرتضی صداقت آهنگری حسین زاده صفحات 23-33
    کرون معتقد است مرجع یک اسم را فقط ارتباط علی با آن شیء متعین نمی کند، چراکه علیت حاوی نوعی عدم تعین است که برای فرار از آن لازم است بعد شناختی، که از آن به جواز معرفتی یاد می کند، نیز در تعیین مرجع اثر گذارد. دیویدسون بیان مشابهی را در مورد نحوه تعین محتوای باور ادراکی در تز مثلث بندی خود دارد. در این تز او معتقد است فرد علاوه بر ارتباط علی با محتوای باور ادراکی خود که شیئی خارجی است که علت آن باور در فرد شده است، لازم است از ارتباط کلامی با دیگران نیز جهت تعین محتوای این باور، کمک گیرد. در این مقاله، پس از بیان نظریات کرون و دیویدسون، به بیان مشابهت های جواز معرفتی در نظریه کرون و ارتباط کلامی در نظریه دیویدسون خواهم پرداخت.
    کلیدواژگان: جواز معرفتی، مثلث بندی، ارجاع، ارتباط کلامی
  • محمدرضا عبدالله نژاد صفحات 35-56
    فعالیت های اصلی فلسفه علم، به مثابه یکی از شاخه های فلسفه، از 1890 در پی تلاش برخی دانشمندان علوم تجربی برای تاسیس مبانی جدید غیر متافیزیکی برای علوم تجربی استقرایی، آغاز شد. نکته قابل توجه این است که ماهیت اصلی فلسفه علم، در پنج مرحله شکل گرفته است. هدف اصلی این مقاله این است که با توصیف مراحل پنج گانه مذکور، نحوه شکل گیری و تکمیل ماهیت اصلی فلسفه علم را به تصویر بکشد و نتایجی را از آن به دست آورد. این مراحل عبارت اند از: 1. مرحله بالندگی (1890-1918) که در آن فیزیک نیوتن به وسیله فیلسوفانی هم چون ماخ، پوانکاره، و دوئم چنان بازسازی می شود که امکان مداخله هرگونه نگاه متافیزیکی در آن را منتفی می کند؛ 2. مرحله بسط (1918-1935) که در آن پوزیتیویست های منطقی با تکیه بر سه اصل اساسی خودشان زمینه را برای بازسازی منطقی علم مهیا می کنند؛ 3. مرحله کلاسیک (1935-1970) که در آن کار بازسازی منطقی علم، از طریق تجدید نظر پوپر و برخی پوزیتیویست های منطقی در سه اصل اساسی مرحله قبلی، تثبیت و تکمیل می شود؛ 4. مرحله تاریخ گرایی (1960-1985) که در آن، تحت تاثیر آرای فایرابند و کوهن، به جای «منطق علم»، «بعد تاریخی علم» مورد توجه قرار می گیرد؛ 5. مرحله مدل سازی (1970-2000) که در آن، با افزایش تمایلات سمانتیکی و پراگماتیکی در علم، عبارت «مدل»، جانشین عبارت «نظریه» می شود.
    کلیدواژگان: علوم تجربی استقرایی، منطق علم، پیشرفت علم، نظریه های علمی، مدل های علمی
  • مهناز فرهمند صفحات 57-71
    مقاله حاضر به بررسی مفاهیم کلیدی جامعه شناسی علم پیر بوردیو و رویکرد کنش گر - شبکه اختصاص دارد. بوردیو با روی آوردن به مفاهیم میدان، سرمایه، و سرمایه نمادین به اوضاع و احوال تولید علم توجه دارد که از استدلال اولیه وی درباره حامیان و مدعیان علم در رقابت بر سر سرمایه به وجود آمده است. وی در فعالیت های علمی خود، با نقد رویکرد شبکه- کنش گر که بر بطلان تمایز بین کنش گران انسانی و غیر انسانی تاکید دارد، تصویری گسترده از ناهنجاری های جامعه شناسی جدید علم ارائه می کند، ضمن این که، نظریه کنش گر - شبکه نیز بوردیو را به کاستی های جامعه شناسی کلاسیک علم متهم می کند. در این مقاله بر آن ایم تا با بررسی تطبیقی ابعاد نظری هر دو رویکرد از زوایای متعدد، تمایزات مفهومی و مبنایی آن دو را مشخص کنیم.
    کلیدواژگان: بوردیو، رویکرد کنش گر، شبکه، سرمایه، عاملیت، رابطه گرایی، مرز علم
  • غلامحسین مقدم حیدری صفحات 73-97
    آموزه منطق گرایی عبارت است از فروکاستن مفاهیم و قضایای ریاضی به مفاهیم و قضایای منطقی. این آموزه که یکی از مکاتب مهم فلسفه ریاضی است، را نخستین بار برنارد بولتزانو صورت بندی کرد و سپس گوتلپ فرگه سعی کرد با ارائه نسخه جدیدی از منطق آن را ادامه دهد. درنهایت این آموزه را به صورت پروژه ای، برتراند راسل و آلفرد نورث وایتهد عملی کردند. در این مقاله نخست تلاش خواهم کرد چگونگی تحول و تکوین این پروژه را از بولتزانو تا راسل بررسی کنم. سپس با بررسی ضعف ها و قوت های آن، سعی خواهم کرد به این پرسش پاسخ دهم که آیا برنامه منطق گرایی رضایت بخش بود؟
    کلیدواژگان: منطق گرایی، این همانی، هم توانی، اصل متعارف بی نهایت، اصل متعارف انتخاب، اصل تحویل پذیری، نظریه انواع، نظریه انشقاق انواع، تعریف غیر اسنادی
  • لطف الله نبوی، نیما احمدی، سید محمدعلی حجتی صفحات 99-118
    بیزگرایان بر این باورند که راه حلی برای مسئله تعیین منطق حاکم بر شواهد در اختیار دارند؛ این مسئله از اهمیت ویژه ای در فلسفه علم برخوردار است، چراکه درنهایت آن چه موجب تمایز افسانه و علم از هم می شود این است که ما گواه خوبی برای محتوا و مضمون علم داریم. ایده اصلی مشترک در نسخه های گوناگون نظریه تایید بیزی، این است که باور ها با اندازه ای از احتمال تایید می شوند و الحاق شاهد جدید، به وسیله شرطی سازی و با استفاده از قاعده بیز صورت می پذیرد. بیز گرایان همگی بر این باورند که رویکرد های کیفی در مورد نظریه تایید، ناامیدکننده اند و یک رویکرد مناسب در روشی که شاهد از فرضیه ها و نظریه ها پشتیبانی می کند، باید کمی باشد؛ که رویکرد کمی، مستلزم استفاده از اصول حساب احتمالات است. هدف از این مقاله، بررسی چالش های نظریه تایید به وسیله رویکرد استاندارد بیزی است.
    کلیدواژگان: بیزگرایی، قاعده بیز، منطق استقرا، احتمال، روش شناسی علم
|
  • Jalal Peykani Pages 1-21
    The classical problem of induction is one of the very known forms of Skepticism، which many philosophers have tried to solve or resolve it. Some epistemologists believe that Externalism could be used as a good approach to resolve the problem. They claim that ‘Process reliabilism’، the most important externalist theory، is less vulnerable to Skepticism than other theories، because of its epistemological fallibilism، and also taking modest and weak criteria to acquire knowledge. In this paper we will argue that externalist theories، including Process reliabilism، presuppose induction، so such theories don’t have considerable capabilities to solve or resolve the problem.
    Keywords: induction, David Hume, Externalism, Process reliabilism
  • Morteza Sedaghat Ahangari Hossein Zadeh Pages 23-33
    Kroon believes that causal relation alone does not determine the referent of a name because causation involves a kind of under-determination to escape of which، Kroon embed a cognitive dimension، which he calls epistemic warrant، in reference-determination. Davidson brings similar words in his triangulation thesis in order to determine the content of a perceptual belief. He argues that، in addition to causal relation، one takes benefit of linguistic communications with others in order to determine the content of his perceptual belief which is the cause of that belief. In this paper، having brought the theses of Kroon and Davidson respectively، I enumerate a number of similarities between Kroon’s epistemic warrant and Davidson’s linguistic communications.
    Keywords: epistemic warrant, triangulation, reference, linguistic communication
  • Mohammad Reaz Abdollahnejad Pages 35-56
    The main activities of Philosophy of science، as a branch of philosophy، has been began since the last decade of 19th century، in the wake of some experimental scientists'' attempts to establish new non-metaphysical foundations for inductive empirical sciences. The very notable point is that the nature of philosophy of science has not formed and developed in one، but in five stages. In this paper I will illustrate the five-stage formation and development of philosophy of science in 20th century in order to draw some the results from it. These five stages are: 1. Sprouting stage (1890-1918): the characteristic of this stage is the reconstruction of Newtonian physics by means of Mach’s instrumentalism، Poincare’s conventionalism and Duhem’s modified falsificationism. 2. Evolvement stage (1918-1935): in this stage، three pillars of logical positivism (reductionism، analytic-synthetic distinction، and verificationism) set the stage for logical reconstruction of science. 3. The classical stage (1935-1970): in which the logical reconstruction of science is accomplished by Popper’s and some logical positivist’s revisions of the pillars. 4. The Historicism stage (1960-1985): in this stage، some philosophers، especially Feyerabend and Kuhn based on the history of science، criticize and challenge the main principles of the previous stages. 5. The modelistic stage (1970-2000): in which through increasing the pragmatic and semantic tendencies in science، ‘theory’ is replaced by ‘model’.
    Keywords: development of philosophy of science, inductive empirical sciences, logic of science, scientific theories, scientific models
  • Mahnaz Farahmand Pages 57-71
    This paper is allocated to analyze the key concepts of Pierre Bourdieu’s sociology of science and Actor- Network Theory. Through considering the concepts of field، capital، and symbolic capital، Bourdieu regards the circumstances of science production. He draw this strategy from his first argument on the competition between science supporters and claimants over capital. Through criticizing Actor- Network theory، which nullifies the distinctions between human and non human actors، he portrays a comprehensive picture of the new sociology of science’s irregularities. However، the actor-network theory accuses the Bourdieu ideas to have classical sociology of science’s defects. In this paper through a comparative examination of the two approaches’ theoretical dimensions from various aspects، we will specify their basic and conceptual distinctions.
    Keywords: field, capital, agency, relationism, science boundary
  • Gholamhossein Moghadam Heidari Pages 73-97
    Logicism is one of the important schools in philosophy of mathematics which reduce the concepts and propositions of mathematics into the concepts and propositions of logic. Bolzano was the pioneer mathematician who based mathematics on logic، and then Ferege continued this project through propounding a new version of logic. Ultimately، in the early decades of 20th century، this project was finalized by Russel and Withead. In this paper، I، attempt to review the historical development of logicism from Bolzano to Russel، and then through the examination of strengths and weaknesses of the project، I try to answer to this question: has logicism been satisfactory?
    Keywords: Logicism, identity, theory of types, axiom of reducibility, impredicative definition
  • Lotfolah Nabavi, Nima Ahmadi, Seyyed Mohammad Ali Hodjati Pages 99-118
    Bayesians believe that they have solved a significant problem in philosophy of science، which is the identification of the logic which governs evidences. The problem has special importance to philosophy of science، because what eventually distinguishes science from myth is that we have good evidence for the content of science. The core ideas of all versions of Bayesian confirmation theory are that the beliefs are confirmed to a probability measure، and incorporating new evidence is done through conditionalization using Bayes’ rule. Bayesians believe that qualitative approaches to confirmation theory are hopeless; an adequate account of the way evidences support hypotheses and theories must be quantitative، and a quantitative account implicates utilizing the probability calculus. The aim of this paper is to investigate the challenges to confirmation theory by means of the standard Bayesian approach.
    Keywords: Bayesianism, Baye's rule, inductive logic, probability, methodology of science