فهرست مطالب

نقد ادب معاصر عربی - پیاپی 5 (پاییز و زمستان 1392)

نشریه نقد ادب معاصر عربی
پیاپی 5 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجید محمدی *، خلیل پروینی، فرامرز میرزایی صفحه 1
    عنصر مکان به عنوان یکی از عناصر هنری داستان، نقشی بسیار تاثیرگذار در پیشبرد حوادث داستان و پرده برداری از ویژگی های شخصیت ها و تفهیم آنها دارد. رمان نویسان توانمند هیچگاه نتوانسته اند از کنار این عنصر به طور سطحی عبور کنند، بلکه با مهارت هنری خود آن را برای اهداف خاصی به خدمت گرفته اند.
    الطیب صالح-رمان نویس نابغه جهان عرب- نیز در مشهورترین رمان خود «موسم الهجره إلی الشمال» توجه ویژه ای به عنصر مکان نموده است. این مقاله در نظر دارد با تکیه بر مبانی نظریه روایت شناسی که اهمیت خاصی به عنصر زبان در شکل گیری مکان روائی می دهد، مساله تقابل مکان و کارکردهای معنایی و چگونگی توصیف آن و ارتباطش با شخصیت های داستانی را در این رمان بررسی نماید.
    به نظر می رسد الطیب صالح به خوبی توانسته است از مساله تقابل مکان ها برای تفهیم مفهوم تقابل دنیای شرق وغرب که این رمان بر اساس آن شکل گرفته است، بهره ببرد. به طوری که با «توصیف خلاق» مکان های مختلف و بیان «جزئیات موثر» آنها ضمن نمایاندن این مکان ها به خواننده، به آنها شکلی نمادین بخشیده و از آن برای برانگیختن حس کنجکاوی خواننده استفاده نموده است، تا جایی که گره گشایی مهمترین گره این داستان یعنی کشف شخصیت رازآلود قهرمان داستان تنها از طریق فهم عنصر مکان ممکن می نماید.
    کلیدواژگان: تقابل مکان، روایت شناسی، الطیب صالح، موسم الهجره إلی الشمال
  • رضا محمدی*، عباس گنجعلی صفحه 41
    آهنگ در قصاید معاصر تنها دربردارنده بحرهای عروضی نیست. در قصیده های امروزی خواننده نیز همانند سراینده در بازآفرینی متن همکاری می کند به-گونه ای که کوتاه و بلند شدن ابیات، شیوه نگارش واژگان و بخش بخش کردن هر قصیده در باز آفرینی قصیده توسط خواننده، نقشی به سزا ایفا می کند. این شیوه ویژه در نوشتن قصاید، آهنگ خاصی ایجاد می کند که نخست با آفریدن تنش در چشم خواننده و سپس در درون وی، بر آن است تا خواننده را از اندیشه های سراینده و تنش های وی آگاه سازد. سعدی یوسف سراینده ای است که این شیوه در سروده هایش نمودی چشمگیر دارد. ما این شیوه را- که نوعی آهنگ درونی در شعر است- آهنگ سفید می نامیم. فرضیه نویسندگان بر این پایه استوار است که سعدی یوسف از پیشگامان آفرینش آهنگ سفید در شعر معاصر عربی است. این پژوهش بر آن است تا بر پایه نظریه دریافت و با بهره گیری از روش تحلیل و توصیف محتوا به بررسی برخی نمودهای این آهنگ ویژه چون: پراکندگی واژگان، جاهای خالی، روش بخش بخش کردن و نمایش های هندسی در اشعار این سراینده معاصر عراقی بپردازد.
    کلیدواژگان: آهنگ سفید، سراینده و خواننده، سعدی یوسف
  • مهین حاجی زاده*، محدثه ابهن صفحه 55
    نقد ساختاری به معنای امروزی آن، در حدود دهه 1960، به منظور به کار بستن روش ها و دریافت های سوسور در عرصه ادبیات شکوفا شد که این شیوه جدید در بررسی، علم ادبی جدید ی را به نام روایت شناسی پدید آورد. در روایت-شناسی، شخصیت جزئی از ساختار کلی متن داستان به شمار می آید که ساده ترین نقش آن نقش کنشگریست. گریماس بر اساس همین کنش های شخصیت های داستانی، مدلی را در بررسی شخصیت طراحی کرده است که از سه الگوی دو تایی: کنش گزار کنش پذیر، کنشگر هدف، کنش یار ضد کنشگر تشکیل شده است. او معتقد است الگوی کنشی او برای تمامی روایت ها قابل انطباق است. در این مقاله با هدف ارزیابی کارآیی و قابلیت الگوی کنشی گریماس در قابل انطباق بودن بر تمامی روایت ها سعی شده است تا با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی، شخصیت های رمان «بیروت 75» اثر غاده السمان بر اساس الگوی کنشی گریماس بررسی و تحلیل شود. نتائج به دست آمده بر موفق بودن این الگو در بررسی شخصیت های بیروت 75 اذعان داشته به این ترتیب که در جفت اول، کنشگرها در این داستان 5 طرحی عبارتند از فرح، یاسمینه، ابومصطفی، ابوالملا، طعان و هدف، ثروت، آزادی و شهرت است. در جفت دوم، کنش یار و ضد کنشگر، اشخاص و صفات مثبت و منفی است که آن ها را در رسیدن به اهداف یاری می رساند یا آن ها را از رسیدن به هدفشان بازمی دارد، البته در جفت سوم داستان، کنش گزارها همان کنشگر های داستان بوده و کنش پذیرها یا همان بهره ور نهایی در آن ها وجود ندارد.
    کلیدواژگان: غاده السمان، بیروت 75، شخصیت، کنش، الگوی کنشگر گریماس
  • علی سلیمی*، مصیب قبادی، حسین عابدی صفحه 81
    زکریا تامر از نویسندگان برجسته ادبیات داستانی در سوریه به شمار می رود. درون مایه اصلی بیشتر داستان های او، چالس میان فقر و غنا، زشتی و زیبایی و فاصله بسیار بین آرزوهای انسان با واقعیت های زندگی روزمره است. او قالب «داستان کوتاه» را برای بیان و القای اندیشه های خویش برگزیده است. در این مقاله، با روش تحلیلی، توصیفی و با توجه به مولفه های رئالیسم جادوئی، برخی از داستان های مجموعه «دمشق الحرائق» تامر، تحلیل و بررسی شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تامر در داستان های کوتاه خود، از شیوه داستان نویسی «رئالیسم جادویی» در بیان دغدغه های انسانی، اجتماعی خود، به خوبی بهره برده. او تلفیقی از واقعیت، تخیل و رویا را به شکلی هنری درهم تنیده است. وی رویدادهای غیر ممکن را به شکلی معجزه-وار و در روایتی شبه رئالیستی به گونه ای در کنار هم چیده که مخاطب را حیران می کند. علاوه بر آن، توصیف ساده و توام با دقت و بیان جزئیات، از ویژگی های بارز داستان های کوتاه اوست که خواننده را شیفته خود می نماید.
    کلیدواژگان: زکریا تامر، رئالیسم جادویی، دمشق الحرائق
  • هادی نظری منظم*، حسین ابویسانی، نورالدین پروین، کاوه خضری صفحه 105
    چکیده یکی از مهم ترین معیارهای ارزشیابی و داوری درباره ی مقالات علمی-پژوهشی است. از آن جا که چکیده ی یک مقاله، فشرده ی محتوای آن است و مقاله را با حداقل کلمات ممکن معرفی می کند، شناخت چکیده و اصول چکیده نویسی صحیح برای نویسندگانی که خود، اقدام به تهیه ی چکیده برای آثارشان می کنند، اهمیت فراوانی دارد. صاحب نظران، اصول و معیارهایی را جهت چکیده نویسی برشمرده اند که توجه به آنها می تواند به نوشتن چکیده ی مناسب بیانجامد، مثل تعداد کلمات کلیدی، بیان بسیار فشرده ی نتیجه، بیان روش تحقیق، وهدف پژوهش. به کارگیری این اصول، نیازمند دقت و آگاهی در این زمینه است.
    پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر معیارهای فوق، به بررسی چکیده مقالات پژوهشی در حوزه ی نثر عربی معاصر می پردازد. روش انتخاب مقاله ها غیرعمدی و بر حسب اتفاق است و از میان بیش از 70 مقاله ی مختلف علمی-پژوهشی مرتبط با نثر عربی معاصر با محوریت رمان و داستان، چکیده ی چهل مقاله بررسی و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بیشتر مقاله ها در رعایت اصول و استانداردهای چکیده نویسی، به طور کامل موفق نبوده اند.
    کلیدواژگان: مقاله نویسی، چکیده، نثر معاصر عربی، رمان، داستان
  • فاطمه قادری*، زینت زارع بیدکی صفحه 133
    داستان پردازی برای کودکان و نوجوانان با داستان نویسی بزرگسالان تفاوت دارد. هر چه سن و تجربه کودک و نوجوان کمتر باشد، میزان کاربرد عناصر داستانی، محدودیت بیشتری دارد. این امر داستان نویسی برای کودکان و نوجوانان را دشوار می سازد. شخصیت پردازی نیز به عنوان یکی از عناصر اصلی داستان نویسی است؛ زیرا قدرت نویسنده در تکامل و پرورش هرچه بهتر شخصیتها، نقش چشمگیری در جذب مخاطبان کودک دارد. «زکریا تامر» یکی از نویسندگان مشهور سوری، داستانهای بسیاری را برای کودکان و نوجوانان به رشته تحریر درآورده است که از جمله آنها، دو مجموعه داستانی «لماذا سکت النهر؟» و «قالت الورده للسنونو» است. در این جستار، شیوه شخصیت پردازی در این دو مجموعه مورد بررسی و با معیارهای شخصیت پردازی در داستانهای کودکان سنجیده شده است. سوالاتی که نگارنده در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به آن ست، چگونگی معیارهای شخصیت پردازی در داستانهای کودکان و میزان رعایت این معیارها از جانب زکریا تامر است. نتایج بررسی نشانگر رعایت بسیاری از معیارهای شخصیت پردازی داستان کودکان از جانب این نویسنده سوری است.
    کلیدواژگان: زکریا تامر، شخصیت پردازی، داستانهای کودکان، لماذا سکت النهر، قالت الورده للسنونو
  • حشمت الله زارعی کفایت*، ناصر محسنی نیا صفحه 151
    گرچه پیدایش صورتگرایی، ریشه در آثار متفکران قدیمی دارد اما این نوع نقد، به عنوان یک مکتب مستقل، در عرصه پژوهش ادبی روسی و در دهه دوم قرن بیستم ظهور کرد. «ویکتور شکلوفسکی» با انتشار کتاب «رستاخیز واژه» در سال 1914م، نخستین گام را در این زمینه برداشت. این مکتب علیه رمانتیسم ظهور پیدا کرد و کشف راز «ادبیت» یک اثر از بارزترین ویژگی های آن است. صورتگرایان توجه خود را در درجه اول به خود متن معطوف می کنند. به اعتقاد آنان، ویژگی ادبی متن مربوط به آشنایی زدایی در زبان و نظم نوین است که با فرم ارتباط دارد.
    ابوالقاسم شابی، یکی از شاعران معاصر مشهور و معاصر تونسی و از نمایندگان مکتب رمانتیک در شعر معاصر عرب است که در شعر وی نشانه هایی از عشق، طبیعت، امید به آینده، نگرانی از سرنوشت مردم و... را می توان دید. یکی از ویژگی های برجسته شعر وی، آشنایی زدایی است که قاعده افزایی، توجه به نماد و سمبل، هنجار شکنی در قافیه، انسجام و هماهنگی در شعر، صناعات ادبی، تصاویر زیبا و ترکیبات نوین و... از شیوه های آن است. در این پژوهش سعی بر آن است تا بر اساس نظریه های صورتگرایان و با ارائه مقدمه ای کوتاه در نقد صورتگرایی و اصول آن، شیوه های آشنایی زدایی در شعر شابی مورد بررسی قرار گیرد. اما قبل از این هدف، مساله اساسی این است: آیا در شعر شابی، مواردی از آشنایی زدایی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، کدام یک از شیوه ها در آن متداول است؟
    کلیدواژگان: شعر معاصر عرب، ابوالقاسم شابی، صورتگرایی، آشنایی زدایی
|
  • Majid Mohammadi*, Dr. Khalilparvini, Dr. Faramarzmirzaei Page 1
    As an artistic element of the story, place has an effective role in developing the scene of the story and revealing the characteristics of its characters. Skillful novelists have never ignored this element (i.e. place) and they have always used it artistically with some special goals in their mind. AltibSaleh,-the Arab world genius novelist- has paid a special attention to thiselement in his most well-known novel “Musemolhejratelaalshomal” very tactfully. Regarding the theoretical basis of narration which attends to language in forming the place, the present study aims to investigate the confrontation of place, its semantic functions, the way of explaining it and its relationship with characters of the story. It seems safe to claim that AltibSalehhas been able to take advantage of the confrontation of placesin order to explain East and West confrontation on which this novel has been based. creative explaining the different places, and their effective details, he has not only revealed those places to the readers, but also has excited the curiosity of the readers by symbolizing those places, as the most important revealing of the story is that of the mysterious hero which is not possible in any way except through understanding the place.
    Keywords: Confrontation of the place, Narration, AltibSaleh, Musemolhejratelalshomal
  • Reza Mohammadi*, Abbas Ganjali Page 41
    Songs in contemporary poems do not merely contain prosodic rhythmics. In today odes, the singers as well as composers partake in creating the work. Hence, the length of the verses, the style of writing, and the arrangement of words play an important role in recreation of the odes by the singer(s). This special method in writing odes creates a particular rhythm. This rhythm create tension in the reader’s eye and then in his soul in order to make the reader aware of poet’s thoughts and tensions. Poet Saadi Youssef is a pioneer in the creation of white rhythm and the manifestation of the rhythm is eye-catching in his poems. This internal rhythm in poems is called white rhythm. In this paper, the authors hypothesized that Saadi Youssef as an Arabic poet is a pioneer in the creation of the white rhythm. The research is to investigate some aspects of this rhythm such as dispersion of words, blanks, segmentations, and geometric representations in the poems of this poet through content analysis theoretically.
    Keywords: White rhythm, Composer, Singer, Saadi Youssef
  • Mahin Hajizadeh*, Mohadeseh Abhan Page 55
    In 1960s, the structural reviewing flourished in order to use the methodsand Saussure’ understandings in the field of literature. This new technique ofreviewing created a new literary field called narration. In narration, character is considered as a part of the overall structure of the story that his/her easiest role is the role of activism. Based on these actions of the story characters, Grimashas designed a model in reviewing the personality. This model contains three dual models: sender – receiver, subject – object, helper – opponent. He believes that this pattern is applicable to all the narratives. Based on analytical and descriptive methods, the researchers of the present study tried to investigate theall characters of the novel "Beirut 75" written by GhadaAlsamman through using Grimas’ action theory in order to evaluate the efficacy and capability of the aforementioned theory for all narrations. The findings of this study has provided a support for the efficacy of this model in analyzing thecharacters of“Beirut 75”. Actioners in this 5-plot story are: Farah, Yasaminah,Abuomstafa, Abulmala, and Taan and the goalis wealth, freedom, and reputation. In the second pair, helper and opponent are the people and positive and negative traits help them to reach their goals or block them. However, in the third pair of the story, the senders are the actioners and there is no receiver in reality.
    Keywords: Ghada Alsamman, Beirut 75, Character, Action, Actantial model Grimas
  • Salimia.*, Ghobadim., Abedi, H Page 81
    ZakariyaTamer is one of the celebrities in the literature of Syria. The theme ofhis stories is related to challenges between poverty and wealth، ugliness and beauty, and the long distance between mankind wishes and the reality. He has chosen "short story" for expressing and conveying his thoughts. In the present study, some stories of "Damascus Alharaeq" are analytically and descriptively researched based on the elements of magical realism. The results indicate that Tamer has used magical realism in his short stories for expressing his social concerns. He has combined reality, dream, and imagination artistically. He sets impossible events the same as miracle and in semi-realistic narration to make his audience astonished. In addition, a simpledescriptionalong withthe accuracy anddetail ofexpression is the distinguishingfeature of his storyshortthat fascinate the readers.
    Keywords: Zakariya Tamer, Magical realism, Damascus Alharaeq
  • Nazarimonazmh. *, Abavisanih., Parvinn., Khezri, K. Page 105
    An abstract is one of the most important criteria for evaluating and judging scientific – research articles. Since the abstract is representative of the content of the paper and introduces the study in the least words possible, recognizing the abstract and the principles of abstracting is of essence for the authors who try to prepare their work in abstract. Experts in the field have expressed the principles and standards of abstracting which will shed some light on this issue for authors. These criteria include the number of keywords, referring to the results, the research methodology, scope and purpose of the study. The application of these principles requires precision and knowledge in this area.This study has investigatedthe abstracts of research papers related to contemporary Arabic prose in a descriptive – analytical way and based on the above criteria. Articles are selected randomly from over 70 different scientific research articles with a focus on novel and stories. Forty research articles are analyzed. Results indicated that most articles were not entirely successful in abstracting.
    Keywords: Article writing, Abstract, Contemporary Arabic prose, Novel, Story
  • Fatemeh Ghaderi*, Zinatzare, Bidoki Page 133
    Writing stories for young children is different from adults’ stories. The younger and less-experienced the audience of children’s stories, the more limited the usage of fiction elements. Thus, writing stories for children is difficult and requires a lot of thought. Character introduction and development through a story is an important element in writing any narrative because writer’s skill in better character development has a significant impact in absorptionofthe audience, especially for children. Zakarya Tamer is a famous and popular Syrian writer who has written many stories for children and adolescence such as “LemazaSakatAlnahr” and “QalatAlvardahlealSenunu”. In this paper, his method in building characters and character development is studied and evaluated with standards of character development in children stories. The resultsindicate that many of thecharacter development standards in children’s stories are met in Tamer’s stories.
    Keywords: “Zakarya Tamer”, Character Development, Children's story, LemazasakatAlnahr, QalatAlvardahleAl, snunu”
  • Zarei Kefayat, Mohseniniya Page 151
    Although therise offormalismisrooted in theworks ofancientthinkers, this kindof criticism, asanindependent school, has emerged in theresearcharea of Russianliteratureinthe second decadeof the twentieth century. Victor Sheklofsky was a pioneer in this field publishing the book "Resurrection of Words" in 1914 A.D. This school was emerged against Romanticism, and "Opening the secret of literalism" is a distinguishingcharacteristic of this school. Formalists pay attentionto the text at first.According tothem,the literaryfeaturesof thetext related to defamiliarizationoflanguage andthe new orderis associatedwith theform.Abolghasem Shabi, is one of the famous Tunisiancontemporary poetsand a representative ofRomanticismin Arab’s contemporary poetry. Inhislyrics the signs of love, nature, hope, fearand the destiny can beseen. One of the distinguishing features of his poems is defamiliarity whose methods are synergisticregulation, attention to thesymbol, normviolationsinrhyme, unity andharmony inpoetry, beautifuland novelcombinationsetc.Thisstudyis an attemptto examine the practices ofdefamiliarisation in Shabi’spoetryby providing a short introductionon thetheoryandthe critique offormalismandits principles.However, the main question is whether there is any examples of defamiliarity in Shabi’s poems and if there is any which methods are common in it.
    Keywords: contemporary Arabic poem, Abolghasem Shabi, formalism, defamiliarity