فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 99 (فروردین 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/01/24
  • تعداد عناوین: 11
|
  • لاله کریم زاده، غلامعلی باقری، افلاطون پورعلی، محمد قلی پور، زهرا محمدی، بهناز مشرفی، محمدحسین اصفهانی زاده، ابراهیم صالحی فر صفحات 2-10
    سابقه و هدف
    منبع اصلی عناصرکمیاب موجود در گیاهان مواد مغذی و خاک محیط رشدشان می باشد. از طرفی رشد چای تحت تاثیر عواملی مثل رطوبت نسبی هوا، اختلاف دمای شب و روز و طول روز که وابسته به فصل می باشد قرار می گیرد. از این رو این تحقیق با هدف بررسی تاثیر زمان برداشت برگ چای سیاه در میزان فلزات سنگین چای در استان مازندران صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی استان مازندران، بر روی 32 نمونه از برگ چای کاشته شده در استان مازندران انجام شد. اندازه گیری عناصر به روش های اسپکتروفتومتری جذب اتمی کوره گرافیتی و شعله انجام شد. برای مقایسه میانگین هرکدام از متغیرها با حدود استاندارد از آزمون One-Sample- t-test و برای بررسی استقلال بین متغیرها از آزمون مربع کای استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین مس، کادمیوم و سرب در فصل بهار و تابستان برحسب میلی گرم در کیلوگرم به ترتیب (3/10±14/23، 8/12±19/30)، (68/0±40/0، 07/0±16/0)، (34/1±33/2، 21/1±25/2) بود. میزان سرب در بهار و تابستان و کادمیوم در تابستان به طور معنی داری بالاتر و میزان مس در بهار و تابستان به طور معنی داری پایین تر از مقدار استاندارد ملی ایران بود (05/0≥p). بین فصل و میزان فلزات اندازه گیری شده ارتباط معنی داری دیده نشد.
    استنتاج
    با توجه به بالا بودن سرانه مصرف چای سیاه در کشور که باعث می شود چای یکی از راه های با اهمیت دریافت عناصر کمیاب باشد، کنترل میزان عناصر کمیاب در چای و عوامل موثر برآن ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: چای سیاه، سرب، مس، کادمیوم، آلاینده های فلزی
  • ذبیح الله یوسفی، سید مجتبی حسینی*، رضاعلی محمدپور تهمتن، محمدعلی ززولی صفحات 12-25
    سابقه و هدف

    مطالعات محدودی روی سیستم های طبیعی تصفیه فاضلاب توسط وتلندهای مصنوعی زیر سطحی در شمال ایران انجام شده است. هدف کلی این تحقیق، تعیین کارآیی سیستم پایلوت وتلندهای مصنوعی و کارآیی سیستم با جریان افقی زیر سطحی برای انواع آلاینده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه با استفاده از وتلند مصنوعی جریان افقی برای حذف BOD،COD، TKN وTP فاضلاب انجام شد. ابعاد 4 حوضچه مورد استفاده عبارت است از: 6 متر طول، 5/1 متر عرض و 8/0 متر عمق تراکم نی 16 ریزوم نی در متر مربع بود. جهت ارزیابی عملکرد گیاه نی، یک حوضچه، به عنوان حوضچه شاهد که فاقد نی بود در نظرگرفته شد. حوضچه ها به صورت موازی استقرار داشتند. از گیاه متداول منطقه به نام Phragmitis Australis استفاده گردید. نمونه های فاضلاب از ورودی وخروجی وتلند مصنوعی زیر سطحی اخذ و جهت انجام آزمایش به آزمایشگاه دانشکده بهداشت منتقل و آزمایشات لازم براساس مرجع استاندرد متد برای آب و فاضلاب عمل شد.

    یافته ها

    میانیگن حذف با استفاده از وتلند زیرسطحی جریان افقی نشان داد که درصد کارایی حذف در حوضچه شاهد که فاقد نی بود برای BOD، COD،TKNوTP و کدورت (NTU) به ترتیب 11/47، 26/70، 83/50، 69/19، 69/91 و برای حوضچه داری گیاه نی فراگماتیس استرالیس درصدکارایی حذف برای BOD،COD، TSS،TKN،TP به ترتیب 47/81، 5/78، 87/87، 18/76 و 80/97 به دست آمد. بهترین زمان ماند هیدرولیکی 6 روز تعیین شد و سایز 10 میلی متر گراول مناسب تر از سایز 20 میلی متر است.

    استنتاج

    این سیستم به عنوان یک سیستم کارآمد می تواند در کاهش آلاینده های متداول فاضلاب در حد استانداردهای تصفیه ثانویه فاضلاب ها و در حذف ازت و فسفر بالاتر از سیستم های متداول تصفیه در دفع پسآب به آب های سطحی و زیرزمینی و آبیاری در مزارع کشاورزی موفق باشد.

    کلیدواژگان: نیزار مصنوعی زیرسطحی، حذف آلایندها، تصفیه فاضلاب
  • مریم صالحیان، ابراهیم صالحی فر، محمد اصفهانی زاده، لاله کریم زاده، رقیه رضایی، مهدی مولانژاد صفحات 27-33
    سابقه و هدف
    بستنی محصول لبنی و منجمد شده ای است که به دلیل محیط مغذی به راحتی آلوده شده و سبب مسمومیت های غذایی می شود. هدف از این پژوهش، تعیین آلودگی میکروبی بستنی های سنتی و عوامل موثر در آن است.
    مواد و روش ها
    در این بررسی در تابستان 1391 از 50 نمونه بستنی سنتی و مواد اولیه ن، دست کارگران، ظرف بستنی واسکوپ نمونه گیری شده است. نمونه ها در شرایط استریل به آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی منتقل شدند و در کم تر از 1 ساعت، آزمون های میکروبی انجام گرفت. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون کی دو و آمارهای تحلیلی- توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که 84 درصد بستنی های سنتی آلوده هستند. 28 درصد استاف اورئوس 52 درصد اشرشیا کلی، 4 درصد باسیلوس سرئوس، 2 درصد لیستریا مونوسایتوژنز، 14 درصد انتروکوک، 74 درصد شمارش کلی میکروارگانیسم ها بیش تر از حد مجاز استاندارد، 70 درصد شمارش انترو باکتریاسه بیشتر از حد مجاز استاندارد بوده است. ارتباط بین آلودگی بستنی و آلودگی مواد اولیه، اسکوپ، دست کارگر و ظرف بستنی معنی دار بوده است (05/0p<).
    استنتاج
    مواد اولیه بستنی شامل شیر، شکر، ثعلب، وانیل، دست کارگران، اسکوپ و ظروف نگهداری، منابع اصلی آلودگی بستنی های سنتی به شمار می آیند. میزان بالای آلودگی بستنی و خطرات ناشی از آن، لزوم کنترل و مراقبت بیش تر مراکز بهداشت بر واحدهای تولیدی و تشویق عموم به استفاده از بستنی های پاستوریزه از طریق رسانه های گروهی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: بستنی، باکتری های پاتوژن، آلودگی میکروبی
  • راضیه زارعی، محمد زهیر حسن صراف، ابوالقاسم عجمی*، داریوش مسلمی، امرالله مصطفی زاده صفحات 35-44
    سابقه و هدف

    سرطان معده سومین سرطان شایع در ایران و چهارمین سرطان شایع و دومین سرطان کشنده در سراسر جهان است. غضروف کوسه ماهی، پروتئینی دارد که آنژیوژنز (رگ زایی) را در شرایط آزمایشگاهی و مدل های حیوانی متوقف می سازد. اما نقش آن درمهار آنژیوژنزو یا پاسخ های ایمنی ضد توموری انسان معلوم نشده است. هدف از این مطالعه تاثیرخوراکی این دارو بر روی تعداد سلول های Treg گردش خون محیطی همراه با پاسخ سایتوکاینی TGF-β معرف فعالیت مهاری لنفوسیت های T مهارکننده و همراه با آن تغییر در توازن بین الگوی سایتوکاینی سلول های TH1 وTH2در بیماران مبتلا به سرطان معده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مورد شاهدی بیست وسه بیمار مبتلا به سرطان معده از نوع Intestinal انتخاب و به دو گروه تحت درمان با غضروف شارک (14= n) و گروه کنترل (9= n) تقسیم شده اند. حداقل یک ماه پس از اتمام درمان استاندارد، به بیماران گروه درمانی، 60 عدد قرص 150 میلی گرمی غضروف کوسه ماهی روزی سه بار به مدت 20 روز تجویز گردیده و یک هفته پس از مصرف دارو، با جداسازی سلول های تک هسته ای گردش خون بیماران و کشت این سلول ها در مجاورت آنتی ژن مختص تومور، سلول های تنظیم کننده T (Treg) با فلوسایتومتری و سایتوکاین های TGF-β،IFN-γ،IL-4 به روش الیزا اندازه گیری شدند. جهت تعیین تکثیر لنفوسیت ها در برابر آنتی ژن مختص تومور آزمایش MTT به عمل آمد. سپس داده ها توسط آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    در گروه تحت درمان با غضروف کوسه ماهی در مقایسه با گروه کنترل بعد درمان میزان γ-IFN افزایش و IL-4کاهش یافته بود (05/0< P)، اما تعداد سلول های Treg و میزان TGF-β تغییری نیافت. تفاوت معنی داری در اندازه گیری ها در گروه کنترل به دست نیامد (05/0> P).

    استنتاج

    این دوز مصرفی از غضروف کوسه ماهی در انسان های مبتلا به سرطان معده، با کاهش IL-4 (ایمونیتی سلول های TH2) و افزایش تولید IFN-γ (ایمونیتی سلول های TH1) موجب تقویت پاسخ های ایمنی سلولی ضد توموری می شود.

    کلیدواژگان: غضروف کوسه ماهی، سلول های Treg، سایتوکاین های TGF، β، IFN، γ، IL، 4، سرطان معده
  • غلامرضا فلاح محمدی، سهراب یوسفی صفحات 45-52
    سابقه و هدف
    کمیسیون جامعه اروپایی (The Commission of European Communities-CEC) راهنمایی را تدوین کرده است که در آن برای بسیاری از آزمون های رادیوگرافی رایج، بهترین شرایط کارتعیین گردیده که با ملاحظه منفعت بیمار با پیروی از آن هردو مولفه کیفیت تصاویر رادیوگرافی و کاهش میزان دز به بیمار تضمین می گردد. عدم انطباق مراکز رادیولوژی با راهنماهای استاندارد نه تنها منجر به کاهش کیفیت تصاویر رادیوگرافی و به هدر رفتن منابع موجود و تکرار تصاویر رادیوگرافی می گردد بلکه با عدم ملاحظه دز دریافتی بیمار، در دراز مدت دز موثر جامعه افزایش یافته و احتمال بروز آسیب های پرتوی افزایش می یابد.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه توصیفی مراکز رادیوگرافی در 9 بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات تکنیکی اعمال شده روی بیماران بزرگ سال در رادیوگرافی های ریه در نمای خلفی– قدامی (PA–anterior- postero)، شکم در نمای قدامی- خلفی(AP-antero-posterior)، لگن (AP)، مهره های کمری (AP) و مهره های کمری در نمای نیم رخ (Lateral- Lat)،بررسی شد.این اطلاعات تکنیکی شامل، نام بیمارستان، شماره اتاق رادیوگرافی، نوع آزمایش (ریه، شکم و...)، عوامل تابش (کیلوولتاژ (kVp)، فاصله لامپ اشعه ایکس تا بیمار (FFD- Focal-to-FilmDistance)، استفاده یا عدم استفاده از کنترل اتوماتیک اکسپوژر (Automatic Exposure Control- AEC) می باشد که توسط هر رادیوگرافر در فرم های مخصوص وارد شد. اطلاعات تجهیزات که توسط مسئول هر مرکز تکمیل می شود شامل نوع ترکیب فیلم- صفحه تشدید کننده (سرعت فیلم) و نسبت گرید استفاده شده می باشد. اطلاعات به دست آمده در جداولی وارد شده و هریک از موارد فوق الذکر با استانداردهای ذکر شده در CEC مقایسه شد.
    یافته ها
    هیچ یک از بیمارستان های مورد مطالعه از سیستم AEC استفاده نمی کنند. نسبت گرید مورد استفاده در تخت های رادیوگرافی در همه بیمارستان ها با مقدار معرفی شده مطابقت ندارد. این مطالعه نشان می دهد که تمامی بیمارستان ها در رادیوگرافی از شکم، لگن، کمر (AP) و کمر (Lat.) از مقدار FFD توصیه شده توسط CEC تبعیت می کنند، اما در رادیوگرافی از ریه تنها یک بیمارستان در انتخاب FFD از CEC پیروی نمی کند.کیلوولتاژ اعمال شده در رادیوگرافی از ریه، با استاندراد معرفی شده تفاوت فاحش دارد.
    استنتاج
    یافته های این طرح نشان می دهد که بیش ترین انطباق با راهنمای استاندارد CEC مربوط به سرعت صفحات تشدیدکننده و کمترین انطباق مربوط به استفاده از سیستم AEC، نسبت گرید و کیلوولتاژ اعمال شده در رادیوگرافی از ریه و می باشد. میانگین درصد انطباق بیمارستان های مورد بررسی با شاخص های CEC در رادیوگرافی از ریه، شکم، لگن، کمر (AP) و کمر (Lat.)، 43 درصد می باشد.
    کلیدواژگان: CEC، رادیوگرافی استاندارد، انطباق
  • محمدتقی صمدی، بهمن گلزار خجسته، نیما رستم پور صفحات 53-59
    سابقه و هدف
    بشر همواره تحت تابش پرتوهای یونیزان محیطی قرار دارد و بنابراین اندازه گیری تابش زمینه طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این تابش ها در برخورد با بدن انسان اثرهای زیان باری را به جای می گذارند که شدت این آسیب ها به میزان تابش ها بستگی دارد. در این مطالعه میزان دوز معادل زمینه طبیعی ناشی از پرتوهای گاما در فضای بسته استان همدان با استفاده از سروی متر RDS-110 اندازه گیری شده است.
    مواد و روش ها
    برای تعیین آهنگ دوز در فضای بسته در هر کدام از شهرستان های استان همدان چهار ایستگاه در امتداد چهار جهت جغرافیایی اصلی و یک نقطه نیز در مرکز شهرستان انتخاب شد. با توجه به تعداد خانوار هر شهرستان، در هر یک از مناطق پنج گانه تعدادی منزل به صورت تصادفی انتخاب گردید و با استفاده از سروی متر RDS-110 آهنگ دوز طبیعی زمینه در فضای بسته اندازه گیری شد.
    یافته ها
    در بین شهرستان های استان همدان، رزن با مقدار mSv 079/0±41/1و اسدآباد با مقدار mSv044/0± 955/0 به ترتیب بیش ترین و کم ترین میانگین دوز معادل سالانه اندازه گیری شده ناشی از پرتوزایی طبیعی فضای بسته (پرتوهای γ) را به خود اختصاص دادند. مقدار میانگین دوز معادل سالانه ناشی از پرتوزایی طبیعی فضای بسته در کل استان همدان برابر با mSv070/0±20/1 می باشد. بیشترین میزان میانگین دوز ناشی از پرتوزایی طبیعی γ در فضای بسته در بین ساختمان های با عمر بیش تر و کم تر از 25 سال به ترتیب برابر با mSv219/0±42/1 و mSv149/0±44/1 بود.
    استنتاج
    با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه، میانگین دوز زمینه طبیعی سالانه ناشی از پرتوهای γ از میانگین توصیه شده در گزارش UNSCEAR (mSv 5/0) تجاوز نموده است و به همین دلیل نیاز به مطالعات بیشتر به منظور اندازه گیری پرتوزایی طبیعی داخلی (تنفس و خوراکی) و در نتیجه تعیین پرتوزایی طبیعی کل در استان ضروری می باشد.
  • شهرام علاء، ابراهیم صالحی فر*، مینا امینی صفحات 62-67
    سابقه و هدف

    فارماکوویژیلانس علمی است که به شناسایی، گزارش دهی، ارزیابی و پیشگیری از عوارض جانبی داروها پس از ورود به بازار پرداخته و اساس آن را گزارش داوطلبانه عوارض مشاهده شده توسط کادر درمانی از طریق تکمیل کارت های زرد رنگ تشکیل می دهد. به دلیل اهمیت فارماکوویژیلانس، این مطالعه به منظور بررسی عوارض جانبی گزارش شده از این مرکز، از نظر نوع، میزان و شدت عارضه و مقایسه آن با سایر مراکز انجام شده تا با آگهی دادن به پرسنل و دیگر دست اندرکاران حرف پزشکی و تولیدکنندگان این داروها، از تکرار و شدت عوارض کاسته گردد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی روی 329 گزارش ارسالی به واحد ثبت و بررسی عوارض جانبی بیمارستان امام از سال 1383 تا 1390 انجام شده است. آنالیز بر مبنای فراوانی داروی عارضه داده، فراوانی نحوه مصرف دارو، فراوانی گزارشگر و تعداد گزارش در هر سال و هم چنین فراوانی سیستم و عضو آسیب دیده انجام شده است.

    یافته ها

    در مقایسه با آمار جهانی گزارشات ارسالی به این واحد پایین بوده است (329 مورد در مدت 96 ماه). در میان گزارشات ارسالی فرم تزریقی بیش ترین فراوانی عوارض را به خود اختصاص داده بود (54/49 درصد) و هم چنین پرستاران بالاترین درصد گزارش کنندگان را به خود تخصیص داده بودند (5/46 درصد). در میان عوارض مشاهده شده بیش ترین فراوانی را اختلالات پوستی به خود اختصاص داده بود (2/39 درصد) شایع ترین گروه دارویی مسبب عارضه نیز آنتی بیوتیک ها (55/42 درصد) بوده اند و داروی ونکومایسین با ایجاد عوارضی نظیر بثورات جلدی، خارش و کهیر در صدر آنان قرار داشت.

    استنتاج

    اجتناب از تزریقات غیرضروری، می تواند یکی از مهم ترین عوامل کاهش عوارض دارویی باشد. ردیابی، ارزیابی و ثبت عوارض جانبی داروها به وجود آمده، افزایش آگاهی گروه های پزشکی در رابطه با مخاطرات دارویی، آموزش گروه های پزشکی در خصوص اهمیت سیستم فارماکوویژیلانس، نحوه گزارش دهی و نیز به کار گرفتن راهکارهایی جهت پیشگیری از وقوع عوارض دارویی داروهای پرخطر که احتمال بروز عوارض جانبی داروها در مصرف آن ها زیاد است می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقاء سلامت جامعه، کاهش بروز عوارض جانبی داروها و در نهایت کاهش ناخوشی و مرگ و میر بیماران داشته باشند.

    کلیدواژگان: فارماکوویژیلانس، عوارض جانبی داروها، سیستم آسیب دیده، کارت زرد، گزارش دهی
  • مژگان رضایی قاضدهی، لیلا امینی، سرور پرویزی، آغافاطمه حسینی صفحات 69-75
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع بالای سرطان پستان در زنان ایرانی و نیز اختصاصی بودن آزمون ماموگرافی در تشخیص سرطان پستان و همچنین عدم استقبال زنان از ماموگرافی، این مطالعه با هدف تعیین موانع نگرشی انجام غربالگری ماموگرافیک سرطان پستان، در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در آن موانع نگرشی انجام غربالگری ماموگرافیک سرطان پستان، در 900 زن 40 ساله و بالاتر مراجعه کننده به درمانگاه های منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرارگرفته است.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد نداشتن نشانه های سرطان پستان، بیش ترین علت (9/81 درصد) عدم انجام ماموگرافی غربالگری بود. از دیگر دلایل عدم انجام ماموگرافی، عدم نگرانی در مورد ابتلاء به سرطان پستان (2/73 درصد)، عدم نگرانی در مورد ابتلاء به سرطان پستان به دلیل نداشتن سابقه فامیلی این بیماری (8/71 درصد)، اعتقاد به عدم ضرورت انجام ماموگرافی (3/62 درصد)، بی توجهی نسبت به وضعیت سلامت خود (4/27 درصد)، اعتقاد به تقدیر (8/24 درصد) و عدم انجام ماموگرافی توسط دوستان و آشنایان (6/17 درصد) بودند. مقایسه میانگین نمرات موانع نگرشی برحسب مشخصات فردی نشان داد که موانع نگرشی انجام ماموگرافی غربالگری بر حسب سن (001/0p<)، وضعیت تاهل (038/0p<)، میزان تحصیلات (007/0p=) و وضعیت اقتصادی (006/0p=) افراد اختلاف معنی داری داشته است. تحلیل آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای مذکور، سن و وضعیت اقتصادی به ترتیب بیشترین همبستگی را با موانع نگرشی داشته اند.
    استنتاج
    با توجه به موانع نگرشی ماموگرافی غربالگری،آموزش و ارتقاء آگاهی زنان در مورد اهمیت کشف زود هنگام بیماری های پستان توسط برنامه های غربالگری به خصوص غربالگری ماموگرافیک به دلیل اختصاصی بودن آن در تشخیص سرطان پستان ضروری است.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، غربالگری، ماموگرافی، موانع نگرشی
  • سیدابوالحسن نقیبی، جمشید یزدانی، زلیخا خوجه، محمد شاه حسینی صفحات 76-83
    سابقه و هدف
    برنامه ریزی در زمینه بهداشت دهان و دندان مستلزم شناخت فاکتورهای موثر بر آن است. مدل بزنف فرایند تغییر رفتار و متغیرهای دخیل در تصمیم گیری افراد برای انجام رفتار را بررسی می نماید. این مطالعه به منظور تعیین عوامل موثر بر رفتار بهداشت دهان و دندان بر اساس مدل بزنف در دانش آموزان دبیرستانی شهرهای بابل و نوشهر انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه مقطعی می باشد. حجم نمونه 700 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد ابزار مطالعه پرسشنامه بر اساس مدل بزنف که براساس روش لیکرت از 0 تا 10 امتیاز دهی شد. داده ها با استفاده از آزمون مدل های تعمیم یافته خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بر اساس یافته های پژوهش، میانگین نمره آگاهی دانش آموزان 70درصد و میانگین نمره نگرش دانش آموزان 3/76 درصد بود. در سازه نرم های انتزاعی مدل بزنف در دانش آموزان مورد مطالعه مهم ترین عامل خواست والدین 65 درصد و بعد از آن به ترتیب چهره های هنری و سینمایی 36 درصد، افراد مورد احترام فامیل 3/18 درصد و معلمین 16 درصد بود. در سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف در دانش آموزان مورد مطالعه بیش ترین میزان مربوط به داشتن پول برای خدمات دندان پزشکی 58 درصد و بعد از آن به ترتیب گران بودن خدمات دندانپزشکی 46 درصد، داشتن بیمه مکمل 34 درصد و در دسترس بودن مراکز دندانپزشکی تخصصی و مجهز 32 درصد بود.
    استنتاج
    سازه نرم های انتزاعی و سازه عوامل قادر ساز مدل بزنف درشناخت وتوجه به سلامت دهان و دندان در دانش آموزان مورد مطالعه موثر بوده است بنابراین شایسته است در برنامه ریزی و مداخلات آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دهان و دندان، بزنف، دانش آموز
  • محمد شکرزاده، مسعود پورحسین، نفیسه نصری نصرآبادی، فرزانه ویسی، زهره کوشکی صفحات 86-95
    سابقه و هدف
    منوکسید کربن(Co) گازی بی بو، بی رنگ و سمی است که فراوان ترین آلاینده در اتمسفر پایین است. مسمومیت با Co از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران محسوب می شود. از آن جایی که اطلاعاتی در مورد میزان شیوع مسمومیت با Co در استان مازندران وجود ندارد، این تحقیق با هدف بررسی شیوع مسمومیت با منواکسید کربن در سال های 1390- 1388 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در آن با مراجعه به سازمان پزشکی قانونی استان مازندران اطلاعات لازم دریافت شد. همچنین با مطالعه گزارش کالبدگشایی و پرونده متوفیان طی 3 سال، اطلاعات مربوط به سن، جنس، شغل، علت مسمومیت و دیگر اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید. برای تحلیل نتایج وبررسی روابط بین متغیرها از نرم افزار آماری SPSS وآزمون آماری 2 استفاده شده است.
    یافته ها
    از 2446 مرگ در طی سه سال 1388 الی 1390، 237 نفر در اثر مسمومیت فوت کرده اند که در 27 نفر (4/11 درصد) ناشی از منوکسید کربن بوده است. بروز مسمومیت در جنس مذکر 7/1 برابر بیشتراز جنس مونث بود. بیش ترین موارد مرگ در رده سنی 21 تا30 سال و در گروه شغلی آزاد و زنان خانه دار بود. بیش تر موارد مرگ در ماه های سرد سال رخ داده بود. مسمومیت در تمامی موارد اتفاقی بود.
    استنتاج
    با توجه به این که در بیش تر موارد مسمومیت های منجر به فوت ناشی از گاز Co (قاتل خاموش) به صورت آرام و پنهان پدیدار می شود، علایم تدریجی آن عملا مجال هرگونه دفاع و فرار شخص را ناممکن می سازد. از این رو آموزش و اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه های عمومی و محیط های آموزشی درباره خطرات و راه های مقابله با مسمومیت با گاز Co کاملا ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: مسمومیت، منوکسید کربن، پزشکی قانونی
  • سیده فاطمه بهاری ساروی، فاطمه شیخ مونسی، بهزاد عباسقلی زاده، داوود جعفری، هومن شریعت زاده صفحات 97-100
    اختلال تبدیلی، با کارکرد مختل و آشکار سیستم عصبی عضلانی ارادی (مانند فلج) و یا سیستم حسی (مانند فقدان درک درد) بروز می کند. نقائص چنین اختلالی بر مسیرهای آناتومیکی منطبق نمی باشد، بلکه انعکاس دهنده ادراک بیمار از کارکرد بدن می باشد.اختلال تبدیلی، معمولا مدت کوتاهی به طول می انجامد و خودبه خود بهبود می یابد هر چند عود، شایع است. بیماری که در این مقاله گزارش شده است دختر 17 ساله ای است که از ده سال قبل علایم اختلال تبدیلی را به صورت دفورمیتی مفصل آرنج نشان داده است که از نظر مدت زمان طول کشیده و نوع تظاهر اختلال تبدیلی بسیار نادر است.
    کلیدواژگان: اختلال تبدیلی، نقص سیستم حسی یا حرکتی، سایکوفلکس، اختلال در مسیر آناتومیکی، اختلال خمیدگی و سمت و سایکوفلکسی
|
  • Laleh Karimzadeh, Golam Ali Bagheri, Aflatoon Pour Ali, Mohammad Gholipour, Zahra Mohammadi, Behnaz Moshrefi, Mohammad Hossein Esfahanizadeh, Ebrahim Salehifar Pages 2-10
    Background and
    Purpose
    The main source of trace elements in plants is soil and nutrients of their growth medium. On the other hand، growth of tea is affected by some variables such as relative humidity of weather، temperature difference between day and night and and length of the day which are different in each season. This study aimed to investigate the effects of harvest time on tea leaf heavy metals in Mazandaran province.
    Materials And Methods
    The study was carried out in Mazandaran food control laboratory on 32 samples of black tea leaves، obtained from Mazandaran factories. The elements were analyzed using graphite furnace and flame atomic absorption spectrophotometer. To compare the mean with standard threshold and independence of variables one-sample t-test and chi square were used respectively.
    Results
    Cu، cd and pb mean contents، as mg/kg in spring and summer، was (23. 14±10. 3، 30. 19 ±12. 8،)، (0. 16±0. 07، 0. 4±0. 68) and (2. 25±1. 21، 2. 33± 1. 34)، respectively. Pb content in spring and summer and then cd content in summer was significantly higher and cu content in summer and spring was significantly lower than Iran’s standard threshold (p≤0. 05). There were no significant differences between harvest season and metal content.
    Conclusion
    Control of trace elements content in tea is necessary due to the high per capita consumption of tea in Iran which makes it one of the most important ways to trace element intake.
    Keywords: Tea, pb, cu, cd, metal contaminations
  • Zabihollah Yousefi, S.M. Hoseini, Rez Alia Mohamadpur Tahamtan, Mohammad Ali Zazouli Pages 12-25

    Background and

    Purpose

    There are limited studies on the natural systems of wastewater treatment by artificial wetlands subsurface in Northern Iran. The goal of this study was determining the efficiency of the artificial wetlands pilot system and the efficiency of horizontal subsurface flow systems for a variety of pollutants.

    Materials And Methods

    This study used artificial wetlands pilot system for removal of BOD، COD، TSS، TKN and TP in wastewater. Dimensions of reactors used in this study were 4 to 6 m length، 1. 5m width and 0. 8 m depth. Reactor No. 2 was used as a blank (unplanted) reactor. Reactors were located in parallel and Phragmites Australis -a commonly found plant in the area- was used in this study. Samples of wastewater were taken from the input and output of constructed wetland’s subsurface and tested in laboratory of faculty of health in Mazandaran University of Medical Sciences based on the standard reference method for experiments in water and wastewater.

    Results

    Average removal using subsurface wetland showed that the unplanted reactor efficiency for removal of BOD،COD،TSS،TKN and TP was 47. 11، 70. 26، 50. 83،19. 69 and 91. 69 percent and for reactors with Phragmitis Australis the percentage was 81. 47، 78. 5، 87. 87،76. 18 and 97. 80، respectively. Optimum hydraulic detention time was six days and gravel size 10 mm was better than 20 mm.

    Conclusion

    This system as an efficient system can reduce the conventional pollutants of wastewater to the standards of secondary wastewater treatment. Furthermore، this system can remove nitrogen and phosphorus from effluent discharges more than conventional systems.

    Keywords: Subsurface Constructed Wetland, Pollutant Removal
  • Maryam Salehian, Ebrahim Salehifar, Mohammad Esfahanizadeh, Laleh Karimzadeh, Roghieh Rezaei, Mehdi Molanejad Pages 27-33
    Background and
    Purpose
    Ice cream is a frozen dairy product which is contaminated easily due to its nutrient environment and could endanger people’s health through food poisoning. The aim of this study was to determine the microbial contamination in traditional ice cream and factors affecting it.
    Materials And Methods
    This study was carried out in summer of 2012 using 50 samples of ice cream، row materials، scoops، containers، and staff’s hands. The samples were transported in sterile conditions to the Food Quality Control Laboratory.
    Results
    The results showed that 84% of traditional ice cream were contaminated. The contaminations included Staph aureus (28%)، Escherichia coli (52%)، Bacillus cereus (4%)، Listeria monocytogenes (2%)، Enterococcus spp (14%)، microorganisms (74%)، and enumeration of enterobacteriaceae (70%). There was also a significant correlation between contamination in ice cream and row materials، scoops، containers، and staff’s hands (P<0. 05).
    Conclusion
    The main sources of contaminants for traditional ice cream were raw materials such as milk، sugar، salep، vanilla، utensils and staff’s hands. High levels of contamination in traditional ice cream and the risks of consumption indicates a serious need for greater control over production units and encouraging the public to use pasteurized ice cream through mass media.
    Keywords: Ice cream, microbial contamination, pathogen bacteria
  • Razieh Zarei, Mohammad Zoheyr Hasan Sarraf, Abolghasem Ajami, Daryoush Moslemi, Amrollah Mostafazadeh Pages 35-44

    Background and

    Purpose

    Gastric cancer is the third most common cancer in Iran and the second leading cause cancer-related death worldwide. Shark cartilage prevents angiogenesis in vivo and in vitro، however، its role on angiogenesis or anti-tumor responses in human is not clear yet. We studied the effects of oral treatment of shark cartilage on peripheral Treg frequency and TGF-β as suppressor activity and Treg cells inducer associated with TH1/TH2 cytokines pattern in patients with gastric cancer.

    Materials And Methods

    This study included 23 patients suffering from intestinal gastric cancer who were assigned into intervention (n=14) and control group (n=9). A month after conventional treatment the patients in intervention group were given three tablets (150mg) of shark cartilage daily for 20 days. Then flow cytometry was employed to determine whether the peripheral blood mononuclear cells such as CD4+CD25+Foxp3highT regulatory cells in patients with gastric cancer were changed correspondingly.

    Results

    The results demonstrated that γ-IFN increased and IL-4 decreased in the intervention group. But، no changes were seen in Treg cells frequency and amounts of TGF-β. The evaluations for control group showed no significant difference.

    Conclusion

    Shark cartilage amplified anti-tumor responses in patients with gastric cancer by increase in γ-IFN (TH1 immunity) and decrease in IL-4 (TH2 immunity).

    Keywords: Shark cartilage, Treg cell, TGF, β, γ, IFN, IL, 4, gastric cancer
  • Gholamreza Falah Mohammadi, Sohrab Yousef Pages 45-52
    Background and
    Purpose
    The Commission of European Communities (CEC) has developed a guideline in which many common radiographic techniques are determined. Following these guidelines will reduce patient dose and good quality image is obtained. Noncompliance of radiographic centers with standard guidelines not only leads to reduction in radiographic image quality but also wastes resources and increases the rate of radiographic repeat and the risk of radiation damage. In this research X-ray departments’ adherence to European guidelines was assessed.
    Materials And Methods
    In this descriptive study nine hospitals of Mazandaran province with high reception were studied. Adoption of technical data on adult patients in radiographs of lung (PA)، abdomen (AP)، pelvis (AP)، and lumbar spine (AP and lateral) was assessed. The technical information including name of hospital، number of radiographic room، type of test (chest، abdomen، etc.)، exposure condition (kVp)، the x-ray tube to the patient distance (FFD)، the use or non-use of automatic exposure control (AEC) were recorded. The equipment information including type of film- screen and grid ratio were also recorded. The data was then compared with the standards introduced by CEC.
    Results
    None of the hospitals followed the AEC system. The grid ratio used in radiographic table in all hospitals did not correspond to the recommended value. This study shows that all hospitals follow the FFD recommended by the CEC in the radiographs of the abdomen، pelvis، and lumbar (AP and Lat.). In radiographs of the lungs only one hospital did not follow the FFD selection of the CEC.
    Conclusion
    In this study the highest rate of compliance with the CEC standard was observed in film-screen selection and the least rate of adherence was found in AEC system، grid ratio and selection of kVp in chest radiographs. The studied X-ray departments’ adherence to European guidelines was 43%.
    Keywords: CEC, Radiographic standard, adherence
  • Mohammad Taghi Samadi, Bahman Golzarkhojasteh, Nima Rostampour Pages 53-59
    Background and
    Purpose
    People are always exposed to ionizing radiation، which could badly influence their health. The degree of these influences depends on the level of radiations. In this study the dose of indoor gamma radiation was assessed using RDS-110 Multi-purpose Survey Meter.
    Materials And Methods
    To determine the dose rate of indoor radiations in cities of Hamedan province four stations in the length of main directions and one in the center of each city were selected. Some houses were randomly selected according to the population of each town.
    Results
    The mean annual equivalent dose in Hamadan province is 1. 20±0. 070 mSv. The maximum and minimum indoor environmental background radiations were seen in Razan (1. 41±0. 079 mSv) and Asadabad (0. 955±0. 044 mSv)، respectively. Among buildings more and less than 25 years old، the maximum of γ indoor background radiation were 1. 42±0. 219 mSv and 1. 44±0. 149 mSv، respectively.
    Conclusion
    According to this study، the gamma indoor annual equivalent dose in Hamadan province exceeded the global mean external exposure recommended by UNSCEAR (0. 5 mSv). However، further studies are needed to measure the level of internal exposures to determine the total environmental radiation in Hamadan province.
    Keywords: Gamma, Equivalent Dose, Background Radiation, Natural radiation, RDS
  • Shahram Ala, Ebrahim Salehifar, Mina Amini Pages 62-67

    Background and

    Purpose

    Pharmacovigilance is defined as the science to detection، assessment، understanding and prevention of adverse drug reactions (ADRs). Spontaneous reporting is the cornerstone of the pharmacovigilance by filling out of Yellow Card by healthcare personnel. This study was conducted to evaluate the type، frequency and severity of ADR rising from Emam Khomeini Teaching Hospital. Also، this research aimed to inform the healthcare personnel and ultimately the manufactures thereby decreasing the frequency and severity of ADRs.

    Materials And Methods

    This descriptive study investigated 329 ADR yellow card reported in Emam Khomeini Teaching Hospital during 2004-2011. Statistical analysis was performed for frequency of ADRs، route of administration، reporters، number of reports in each year and affected organs.

    Results

    Compared to other countries we observed lower rate of ADR reports. In this study injectable drugs were found with more side effects (49. 54%)، and nurses were top reporters (46. 5%). Skin was the most affected area (39. 2%). Antibiotics were the main drugs that caused ADR (42. 55%) and vancomycin was the most prevalent one with side effects including rash، pruritus and hives.

    Conclusion

    Avoiding unnecessary injections could be an important factor in reducing ADRs، increasing knowledge and attitude of healthcare workers regarding the probable risks and side effects. The importance of Pharmacovigilance system and taking approaches to rational prescribing of drugs especially antibiotics could be of great benefit in improving spontaneous reporting and pharmacotherapy.

    Keywords: Pharmacovigilance, ADR, detection, assessment, yellow card
  • Mozhgan Rezaee Ghazdehi, Leila Amini, Soroor Parvizi, Agha Fatemeh Hoseyni Pages 69-75
    Background and
    Purpose
    Breast cancer is one of the most prevalent malignancies among Iranian women and mammography screening is of great assistance in its early diagnosis. This study was conducted to determine attitudinal barriers to mammography screening in women attending some of the clinics affiliated to Tehran University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted in 900 women aged >40 referring to selected clinics of Tehran University of Medical Sciences. The data was analyzed using SPSS ver. 16 and P< 0. 05 was considered statically significant.
    Results
    Among the attitudinal barriers to mammography screening، ‘having no symptoms of breast cancer’ was reported as the greatest barrier (81. 9%). Other barriers included ‘lack of knowledge about breast cancer’ (73. 2%)، ‘lack of concern about breast cancer because of no family history’ (71. 8%)، ‘unnecessity of mammography’ (62. 3%)، ‘not concerned about health status’ (27. 4%)، ‘believe in fate’ (24. 8%) and ‘no friends had mammograms’ (17. 6%). This study showed that attitudinal barriers are significantly correlated with age (P< 0. 001)، level of education (P= 0. 023) and economic status (P= 0. 006). Multiple regression analysis showed that age and economic status were highly correlated with attitudinal barriers.
    Conclusion
    Regarding the attitudinal barriers of mammography screening، education and raising awareness about the importance of early detection of breast diseases is essential which could be done through screening programs especially mammography.
    Keywords: Breast cancer, breast cancer screening, mammography, barriers to mammography screening
  • Seyed Abdolhasan Naghibi, Jamshid Yazdani Cherati, Zoleikha Khujeh, Mohammad Shah Hosseini Pages 76-83
    Background and
    Purpose
    Planning for oral health requires recognition of effective factors. BASNEF Model helps to find the factors influencing the decision making process for implementing oral health. This study was conducted to find the factors influencing the oral health behavior amongst high school students in Babol and Noshahr according to BASNEF Model.
    Materials And Methods
    This periodic study was conducted in 700 students selected through stratified random sampling. A questionnaire was used based on BASNEF Model and the data was analyzed using GLM test.
    Results
    The findings showed that the average score for students'' awareness was 70% and the average score for students'' attitudes was 76. 3%. In subjective norms of BASNEF Model in studied students، the most important reasons for implementing oral health care were parents’ will (65%)، following role models (36%)، respected people among relatives (18. 3%)، and teachers (16%). In enabling factors of BASNEF Model، the most influencing factors were the ability to pay for dental services (58%)، the high cost of dental services (46%)، supplemental health insurance (34%) and highly equipped specialized dental clinics (32%).
    Conclusion
    The subjective norms and enabling factors of BASNEF Model were effective in recognition and implementing oral health among the study population. Therefore، it focusing on this issue could highly enhance the oral health behavior among students.
    Keywords: Oral health, BASNEF Model, student
  • Mohammad Shokrzadeh, Masoud Poorhossein, Nafiseh Nasri Nasr Abadi, Farzaneh Veisi, Zohreh Koshki Pages 86-95
    Background and
    Purpose
    Carbon monoxide (Co) is an odorless، colorless and poisonous gas that is the most abundant pollutant in the lower atmosphere. Co poisoning is one of the most common causes of death in Iran. This study investigated the prevalence of Co poisoning in Mazandaran province during 2009- 2011.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study، the data was obtained from Mazandaran Department of Forensic Medicine. The information regarding autopsy reports، records of deceased persons، age، sex، occupation، and the cause of poisoning were collected. SPSS software and x ² were applied to analyze the data.
    Results
    A total of 2،446 deaths was reported during 2009- 2011. Of these cases، 237 were poisoned of whom 27 (11. 4%) died from carbon monoxide poisoning. Toxicity was more prevalent among the males (1. 7 times more than female victims). The highest mortality rate was seen in those aged 21-30 years and the self-employed and housewives were the main victims. Most of the deaths happened in cold months at home and in the bathroom with inappropriate ventilation. In all cases، poisoning was accidental.
    Conclusion
    Death due to Co poisoning (silent killer) happens gradually and it is impossible to get rid of it despite seeing the shadow of death. Hence، it is necessary to carry on more trainings and warnings through media on the dangers of CO poisoning.
    Keywords: Poisoning, carbon monoxide, forensic medicine
  • Seyedeh Fatemeh Bahari Saravi, Fatemeh Sheykhmoonesi, Behzad Abbasgholizadeh, Davood Jafari, Hooman Shariatzadeh Pages 97-100
    Conversion disorder is presented by deficits in voluntary motor (such as paralysis) or sensory functions (blindness) that are not explained by known physical disorder and are not related to known anatomical sections. Symptoms or deficits are usually of short duration and most patients remit spontaneously. Recurrence is also common. This paper reports a 17-year-old girl with psycho-flexed elbow as a conversion reaction from ten Years earlier. This was a unique case in terms of clinical features and duration of the illness.
    Keywords: conversion disorder, Anatomical sections impairment, sensory or motor system deficit, psycho, flexed hand disorder