فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات روان شناسی ورزشی
پیاپی 5 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/07
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ربابه رستمی، مجید چهارده چریک*، راضیه طالبی صفحات 1-12
    توجه به عملکرد حرکتی و شناختی در دوران سالمندی و بررسی عوامل موثر بر پیشگیری از افت کارکردهای بدن همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. این مطالعه نیز در پاسخ به سوال پیش بینی عملکرد حرکتی و شناختی در سالمندان فعال و غیرفعال بر اساس حالات خلقی آنان طراحی شد. بدین منظور 70 سالمند شهر شیراز در دامنه سنی 60 تا 83 سال در این مطالعه شرکت کرده و پرسش نامه های فعالیت بدنی ییل و حالات خلقی (برومز) تری و لین را تکمیل نمودند. برای سنجش عملکرد شناختی از تکلیف شمارش معکوس، و برای سنجش عملکرد حرکتی از تکلیف راه رفتن و دست زدن استفاده شد. روش های آماری مورد استفاده، تحلیل واریانس چندمتغیره، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی بود. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، حالات خلقی مثبت و عملکرد حرکتی و شناختی بهتری را در سالمندان فعال نسبت به غیرفعال نشان داد. نتایج رگرسیون خطی در افراد فعال نشان داد که با افزایش خستگی و تنش، زمان عملکرد حرکتی و شناختی به ترتیب افزایش و کاهش می یابد. نتایج مطالعه حاضر، تاییدی بر مطالعات پیشین در ارتباط با نقش فعالیت بدنی بر بهبود عملکرد حرکتی، شناختی و حالات خلقی در سالمندان می باشد.
    کلیدواژگان: سالمندی، حالات خلقی، عملکرد، فعالیت بدنی
  • زاده رحمانیان*، سیدمحمدکاظم واعظ موسوی صفحات 13-26
    مراقبه ذهن آگاهی از راهبردهای ارتقاء عملکرد ورزشی است که از طریق بهبود تمرکز موثر واقع می شود. بااین حال پژوهش های کمی در تایید تاثیر کلی آن بر عملکرد ورزشی انجام شده است. مطالعات اخیر نشان داده اند که ذهن آگاهی ممکن است بر بهبود کنترل حرکتی، عملکرد تعادلی، تصمیم گیری، و آمادگی جسمانی موثر باشد. چندین پژوهش تجربی نیز نشان داده اند که رویکردهای مبتنی بر ذهن_ آگاهی می توانند بر عملکرد ورزشی در رشته های مختلف اثر بگذارند و باعث پایبندی به ورزش شوند. این مقاله با ارائه منطق نظری برای مداخله ذهن آگاهی و یکپارچه کردن مفاهیم ذکرشده، نمایی کلی از این رویکرد نوین را برای افزایش عملکرد ورزشی فراهم می نماید. همچنین، نشان می دهد راهبردهایی که باعث بهبود ذهن- آگاهی، پذیرش تجارب درونی مانند افکار، هیجان ها، و حس های بدنی، روشن کردن اهداف باارزش، کاهش تکانشگری، و افزایش توجه به نشانه های بیرونی می شوند، می توانند باعث بهبود عملکرد ورزشی شوند. پژوهش حاضر که یک مرور تحلیلی مبتنی بر شواهد است، ضمن بررسی دلایل تاثیر ذهن آگاهی بر عملکرد ورزشی، پیشنهاد هایی را در زمینه ارتباط بین رویکردهای مبتنی بر ذهن_ آگاهی و عملکرد ورزشی مطرح می کند.
    کلیدواژگان: مراقبه، ذهن، آگاهی، مرور تحلیلی، بازی های ورزشی، تمرین بدنی
  • محمدحسین قهرمانی*، محمدعلی بشارت، علیرضا فارسی صفحات 27-40
    هدف اصلی این پژوهش مقایسه شیوه های مختلف مقابله با استرس در میان کشتی گیران نخبه و ماهر بود. بدین منظور از 120 کشتی گیر (در دو گروه 60 نفری) که به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کرده بودند، خواسته شد تا مقیاس سبک های مقابله با استرس ورزشی را تکمیل کنند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین کشتی گیران ماهر و نخبه از نظر سبک های مقابله با استرس در سبک رویارویی تفاوت معنا داری وجود دارد. با استناد به نتایج این پژوهش می توان عنوان کرد که کشتی گیران نخبه و ماهر در مقابله با استرس ورزشی به ترتیب، بیشتر از سبک مقابله ای اجتنابی و رویارویی استفاده می کنند.
    کلیدواژگان: شیوه های مختلف مقابله با استرس، کشتی گیران نخبه و ماهر، سبک مقابله ای اجتنابی و رویارویی
  • بهرام یوسفی، بهشت احمدی صفحات 41-54
    مطابق با نظریه خودمختاری دسی و ریان، هدف این پژوهش بررسی اثر رفتارهای حمایتی- استقلالی معلمان تربیت بدنی بر ارضای نیازهای روانی (شایستگی، پیوستگی)، انگیزش درونی و لذت بردن از فعالیت جسمانی در دختران نوجوان بود. همچنین فرضیه نقش میانجی نیازهای روانی و انگیزش درونی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی (زمینه یابی) بود. در یک نمونه 283 نفری از دانش آموزان دبیرستانی (18-14) سال شهر کرمانشاه، شرکت کنندگان به پرسش نامه ادراک رفتارهای حمایتی– استقلالی در زمینه ورزش، پرسش نامه نیازهای روانی در ورزش، مقیاس انگیزش درونی و پرسش نامه لذت از فعالیت جسمانی پاسخ دادند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و برای ارائه مدل، از حیطه معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد رفتارهای حمایتی- استقلالی با نیازهای روانی (شایستگی، پیوستگی)، انگیزش درونی و لذت ارتباط مثبت و معنا داری داشت. نتایج مدل پیشنهادی را از این جهت می توان تایید نمود که رفتارهای حمایتی- استقلالی باعث تقویت ارضای نیازهای روانی و انگیزش درونی در تربیت بدنی می شود که به نوبه خود به افزایش لذت از فعالیت بدنی منجر می شود. همچنین نقش میانجی نیازهای روانی و انگیزش درونی در ارتباط بین رفتار حمایتی- استقلالی و لذت از فعالیت بدنی تایید شد. این یافته ها اهمیت رفتارهای حمایتی- استقلالی از سوی معلمان تربیت بدنی را در ارتقاء بیشتر انگیزش درونی و لذت از فعالیت بدنی در دختران نوجوان برجسته می نماید.
    کلیدواژگان: ظریه خودمختاری، رفتار حمایتی، استقلالی، انگیزش، لذت، تربیت بدنی
  • نصرالله عرفانی، فریدون منافی، حمیدرضا مقصودی صفحات 55-66
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه انگیزه های ورزشی و اضطراب رقابتی کشتی گیران آزاد و فرنگی بود. جامعه آماری را کشتی گیران شرکت کننده در یازدهمین المپیاد دانشجویی سال 1391 تشکیل می دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و فرمول تعدیل حجم نمونه، 88 نفر (44 کشتی گیر آزاد و 44 کشتی گیر فرنگی) تعیین شد که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه انگیزه های ورزش و آزمون اضطراب رقابت در ورزش پاسخ دادند. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد، بین انگیزه های ورزشی کشتی گیران آزاد و فرنگی تفاوت معنا داری وجود دارد. در پی این یافته، نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه نشان داد، از نظر انگیزه های ورزشی، لذت و اجبار پزشکی بین کشتی گیران آزاد و فرنگی تفاوت معنا داری وجود دارد؛ به گونه ای که میانگین نمره انگیزه ورزشی لذت کشتی گیران فرنگی از آزاد بیشتر است. درحالی که میانگین نمره انگیزه ورزشی اجبار پزشکی کشتی گیران آزاد از فرنگی بیشتر است. اما در سایر انگیزه های ورزشی بین کشتی گیران آزاد و فرنگی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در ضمن نتایج آزمون تی برای گروه های مستقل نشان داد، بین میانگین اضطراب رقابتی کشتی گیران آزاد و فرنگی تفاوت معنا داری وجود دارد. به طوری که میانگین نمره های اضطراب رقابتی کشتی گیران فرنگی از آزاد بیشتر است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در انتخاب کشتی گیران برای شرکت در مسابقات ورزشی باید به انگیزه های ورزشی و نوع انگیزه ها و نیز سطح اضطراب رقابتی آنها توجه کرد.
    کلیدواژگان: انگیزه های ورزشی، اضطراب رقابتی، کشتی
  • رضا اندام، مریم خارکن*، رحیمه مهدی زاده صفحات 67-84
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کمال گرایی و پرخاشگری در بین دانش آموزان ورزشکار بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور 333 دانش آموز ورزشکار با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شده و پرسش نامه های ویژگی های فردی، کمال گرایی چندبعدی در ورزش گتوالز و دان، و پرخاشگری ورزشی بردمیر را تکمیل کردند. روایی پرسش نامه ها با بهره گیری از نظرات اصلاحی اساتید روان شناسی و مدیریت ورزشی، مربیان و ورزشکاران به دست آمد و پایایی آن ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 و 83/0 تعیین شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگراف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد، کمال گرایی با پرخاشگری ورزشی دانش آموزان ورزشکار ارتباط مثبت و معناداری داشته است؛ همچنین از میان خرده مقیاس های کمال گرایی، تنها بین خرده مقیاس ادراک فشار والدین با پرخاشگری ورزشی ارتباط معناداری مشاهده نشد. در نتایج تحلیل رگرسیون، خرده مقیاس نگرانی بیش از حد در مورد اشتباهات، به عنوان بهترین پیش بینی کننده پرخاشگری خصمانه شناخته شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، همیشه نمی توان کمال گرایی را به عنوان یک عامل منفی در پیش بینی پرخاشگری قلمداد کرد؛ زیرا کمال گرایی بهنجار، موجب کاهش پرخاشگری می شود؛ بنابراین باید به ابعاد بهنجار و نابهنجار کمال گرایی به طور همزمان توجه نمود.
    کلیدواژگان: استانداردهای شخصی، کمال گرایی بهنجار، پرخاشگری ورزشی، دانش آموز ورزشکار
  • بهروز عبدای*، حسام رمضان زاده، رسول عابدان زاده صفحات 85-100
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین نیمرخ های انگیزشی و مراحل مختلف تغییر رفتار تمرینی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های تهران بود. بر این اساس، تعداد 400 دانشجوی دختر و پسر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب و پرسش نامه های مراحل تغییر رفتار تمرینی (کاردینال) و نیمرخ های انگیزشی (پلیتر و همکاران) را تکمیل کردند. به منظور بررسی الگوهای انگیزشی مراحل تغییر رفتار، چهار خوشه انگیزشی (نیمرخ انگیزش خودتعیین، نیمرخ انگیزش متوسط، نیمرخ انگیزش غیرخودتعیین، نیمرخ بی انگیزشی) استخراج شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن برای بررسی ارتباط بین خرده مقیاس های نیمرخ انگیزشی (انگیزه درونی دانشی، انگیزه درونی اجرایی، انگیزه درونی برانگیخته، نظم دهی درون فکنی شده، نظم دهی تشخیصی، انگیزه بیرونی و بی انگیزشی) و مراحل تغییر رفتار تمرینی استفاده شد. همچنین برای بررسی ارتباط بین خوشه های انگیزشی و مراحل تغییر رفتار و همچنین بررسی ارتباط بین جنسیت و مراحل تغییر رفتار از آزمون خی دو به وسیله ایجاد جدول بندی متقاطع استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مراحل تغییر رفتار تمرینی و نیمرخ های مختلف انگیزشی به استثنای بی انگیزشی، ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. ارتباط بین مراحل تغییر رفتار تمرینی و بی انگیزشی، منفی و معنادار بود. در خوشه اول (نیمرخ انگیزشی خودتعیین)، افراد بیشتر در مراحل سوم، چهارم و پنجم و افراد در خوشه چهارم، بیشتر در مراحل اول، دوم و سوم، طبقه بندی شدند. نتایج این پژوهش به طور شفاف نشان می دهد که درونی شدن انگیزش رفتار تمرینی نقش بااهمیتی در حفظ رفتار تمرینی برای مدت طولانی بازی می کند.
    کلیدواژگان: نیمرخ های انگیزشی، مراحل تغییر رفتار تمرینی، نظریه خودتعیین
  • قاسم مهرابی، حسین عیدی*، هدی مهنانی صفحات 101-114
    هدف این پژوهش بررسی و اولویت بندی انگیزه های تماشاگران و ورزشکاران از پرداختن به ورزش بومی محلی کشتی چوخه بود. بدین منظور، 348 نفر از تماشاگران و 178 نفر از ورزشکارن، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه سنجش انگیزه حضور تماشاگران کوریا و استیوس، و انگیزه مشارکت ورزشی کوین مسترز که روایی آن با استفاده از نظرات خبرگان تائید و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ 81/0و 79/0محاسبه شد. به منظور اطمینان از طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و از آزمون فریدمن برای اولویت بندی میانگین ها استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد، مهم ترین عوامل انگیزشی تماشاگران شامل: وابستگی تیمی (حضور کشتی گیران ستاره، دیدن کشتی گیران مورد علاقه) و تفریح و سرگرمی (لذت بردن از ورزش، زیبایی کشتی چوخه) بود و مهم ترین عوامل انگیزشی ورزشکاران عامل روانی (مقابله با احساسات منفی، بهبود عزت نفس و ارزش دادن به زندگی) و عوامل فیزیکی (ارتقاء سلامتی و کنترل وزن) می باشد. پیشنهاد می شود سیاستگذاران ورزشی توجه بیشتری به رشته های بومی و محلی داشته و با برگزاری لیگ های منظم و ایجاد تسهیلات مناسب برای تماشاگران و ورزشکاران به جذاب تر کردن رقابت های این ورزش کمک کنند.
    کلیدواژگان: تماشاگران ورزشی، انگیزه، کشتی چوخه، مشارکت ورزشی
|
  • Robabeh Rostami, Majid Chahardah Cherik *, Eaziyeh Talebi Pages 1-12
    Researchers always have been interested in study of motor and cognitive performance and effective factors in order to prevention of reducing the physical functions in old age. So this study was conducted to answer this question and its objective is to predict motor and cognitive performances among active and inactive elderly based on their mood states. 70 elderly (60-83 years old) in Shiraz city were participated in this study. They filled in Yale Physical Activity questionnaire and the Mood States Questionnaire of Terry & Lane (BRUMS). Countdown task was used to measure the cognitive performance، and to measure the motor performance clapping and walking tasks were used. Multivariate analysis of variance، Pearson Correlation Coefficient and linear regression was used in this study. The results of MANOVA showed that the active elderly possess more positive mood states and have a better motor and cognitive performance than the inactive group of elderly. The results of regression showed that the increase of fatigue and tension in active group، will lead to an increase and decrease in motor and cognitive performance respectively. The results of this study support previous studies on the role of physical activity in improving motor and cognitive performance and mood states in elderly.
    Keywords: Elderly, Mood States, Performance, Physical activity
  • Zahedeh Rahmanian *, Mohammad Vaezmousavi Pages 13-26
    Mindfulness meditation is one of the main athletic performance-enhancement strategies that affects through improvement of concentration; yet little research has been carried out to confirm its principal effects on physical exercise. Recent studies have shown that mindfulness can improve decision making، movement control، balance performance and physical fitness. Moreover، several studies showed that mindfulness based approaches positively affect sport performance in different fields and so associates with exercise maintenance. This article presents the theoretical rationale for mindfulness intervention، an integration of the recent conceptualizations، and an overview of this innovative approach for enhancing athletic performance. Furthermore، it showes strategies and techniques that target the development of mindfulness، acceptance of internal experiences such as thoughts، emotions، physical sensations، clarification of valued goals، decrease in impulsiveness، and enhanced attention to external cues that are required for optimal athletic performance. This is an analytical review based on evidence that aimed to present the reasons underlying the effects of mindfulness meditation on sport performance، and outline suggestions about the relationship between mindfulness based approaches and sport or exercise performance.
    Keywords: Meditation, Mindfulness, Analitacal review, Sport games, Physical exercise
  • Pages 27-40
    The main purpose of the present study was to comparison the use of coping strategies among elite and expert wrestlers. A total of 120 volunteer wrestlers from Tehran (in tow group) were included in this study. All participants were asked to complete the Coping whit stress style questionnaire (SSCSSQ). The Multivariate Tests (Manova) determined that significant interaction effect between on mean score in encounter Coping style in two groups and also showed that significant interaction effect between on mean score in avoid Coping style in two groups. The results revealed that elite wrestlers and expert wrestler’ sues of avoid Coping style and encounter coping style، respectively.
    Keywords: Coping whit stress, Encounter Coping, Avoid Coping, Elite, Expert wrestlers
  • Pages 41-54
    Based on the self-determination theory (Ryan & Deci)، purpose of this study was to examine the effect of perceived autonomy-supportive behaviors of physical education teachers on psychological needs satisfaction، intrinsic motivation and enjoyment of physical activity in adolescent girls. The hypothesized meditational roles of psychological need satisfaction and intrinsic motivation were also studied. The research method was a descriptive- survey. In a sample 283 secondary school students aged between 14 and 18 years from Kermanshah، Participants responded to the questionnaires: perceived autonomy support scale for exercise settings، psychological needs satisfaction، intrinsic motivation and enjoyment of physical activity. Data were analyzed using with Pearson correlation coefficient and Structural Equation Models (SEM). The finding showed autonomy-supportive behaviors had significant positive correlation with psychological needs (competence and relatedness)، intrinsic motivation and enjoyment. The Results supported proposed model in that perceived autonomy support fosters more psychological needs satisfactions and intrinsic motivation in PE، in turn، enhanced more enjoyment of physical activity. Total mediation was supported in the case of psychological needs satisfaction، intrinsic motivation in the relationship between autonomy-supportive and enjoyment of physical activity. The findings highlight the importance of perceived autonomy-supportive behaviors of physical education teachers in fostering more intrinsic motivation and enjoyment of physical activity in adolescent girls.
    Keywords: Self, Determination Theory, Autonomy, Supportive behaviors, Motivation, Enjoyment, Physical education
  • Pages 55-66
    The purpose of this research was to compare sport motivation and competitive anxiety in Free wrestling and Greco-Roman wrestling athletes. The statistical population included all Free wrestling and Greco-Roman wrestling athletes which had been participated in 11th students sport Olympiad. The statistical sample by adjusted Cochran and regulation formula was formed and included 88 applicants (44 applicants of free wrestling and 44 applicants of Greco-Roman wrestling athletes) who were randomly selected that responded questionnaire sport motivation and competitive anxiety in sport. The results of multivariate ANOVA showed that there were significant difference between Free wrestling and Greco-Roman wrestling athletes on sport motivation. Also there were significant difference between tow group on enjoyment and health pressures، mean score Greco-Roman wrestling athletes were higher than Free wrestling on enjoyment factor. In contrast، health pressures mean score of Free wrestling athletes were higher than Greco-Roman wrestling athletes. The t test for independent groups showed that there were significant differences between two groups on competitive anxiety and main score of it. In conclusion the results of current study can be discussable on competitive anxiety، for sport psychologist in term of sport motivation and its factor as well as competitive anxiety levels and attention.
    Keywords: Sport motivation, Competitive anxiety, Wrestling
  • Pages 67-84
    The aim of present study was to investigate the relationship between perfectionism and aggression among athlete students. The method of this research was descriptive –correlation. So، 333 athlete students were selected by random cluster sampling and completed demographics، sport multidimensional perfectionism of Gotwals & Dunn and athletic aggression of Bredemeier questionnaires. The validity of questionnaires was confirmed by constructive comments of psychologists and sport management professors coaches and athletes and their reliability determined by Cronbach’s alpha coefficient of 0. 89 and 0. 83 respectively. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics Kolmogorov-Smirnove test (KS-test)، pearson correlation and multivariable regression. The results of this study indicated that perfectionism has positive and significant correlation with athlete students aggression. Also، through subscales of perfectionism، only the perceived parental pressure subscale does not correlate significantly with athletic aggression. The results of regression analysis subscale concern over mistakes were recognized as the best predictor of hostile aggression. According to results of this study، perfectionism must not be considered as a negative predictor for aggression، because it reduces adaptive perfectionism to aggression. Therefore، both adaptive and maladaptive perfectionism dimensions must be noted synchronously.
    Keywords: Personal Standards, Adaptive perfectionism, Athletic aggression, Athlete student
  • Pages 101-114
    The purpose of study was detection and priorities of spectators and athlete’s motivation for doing ancient and local chokheh wrestling sport. Research population was 384 spectators and 178 athletes. For collecting data applied tow questionnaire of spectator motivation for attendance in arena Correia & Estevez and questionnaire of motivation for participating in sport. For Validity of this instruments، utilized the opinion of expert and for internal validity of questionnaire Cronbach alpha was applied (r=0. 81، 0. 79). For certainty of normal distribution of date K-S test and Friedman test for priories of means، were applied. Result showed that most important motivation of spectator was interest in team (attend of elite wrestler، saw beloved wrestler) recreation and entertain (pleasure of sport، chokheh wrestling elegance) and most important motivation of athletes was psychological factor (collation with negative emotions and development of self -esteem) and physical factor (fitness and Wight control). According to result of study suggests that policy maker have a more consideration to this ancient and local sport and held high quality league in country، prepare basic situation for attendance of more spectator for attracting and develop this sport.
    Keywords: Sport Spectators, Motivation, Chokheh Wrestling, Sport Participation