فهرست مطالب

مجله تحقیقات آزمایشگاهی دامپزشکی
سال پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رضا پیله چیان لنگرودی صفحات 5-19
    کلستریدیوم پرفرینجنز از گروه باسیل های بی هوازی گرم مثبت هاگ زا است که در خاک، رسوبات و سیستم گوارشی انسان و حیوانات زیست می کند و تعداد زیادی توکسین تولید می کند که مسئول ویرولانس آن بوده و بر اساس بیشترین میزان تولید هر یک از توکسین ها به پنج تیپ A، B، C، D، E طبقه بندی می گردد. توکسین های این باکتری از جنس پروتئین بوده و اگزوتوکسین هستند. مطالعات اخیر مشخص کرده اند که هفده نوع اگزوتوکسین توسط کلستریدیوم پرفرینجنز ترشح می شود که چهار توکسین اصلی آن آلفا، بتا، اپسیلون، یوتا و برخی از توکسین های فرعی آن به نام های سیگما، تتا، کاپا، لامبدا، مو، نو، نورآمینیداز (سیالیداز) و انتروتوکسین شناخته می شوند. در سال 1993 نقشه کروموزومی کلستریدیوم پرفرینجنز به عنوان اولین نقشه کروموزومی کلستریدیائی حاوی جزئیات در باکتری های گرم مثبت ترسیم گردید. طی سال های اخیر مطالعات زیادی در سطح ملکولی و ساختار ژنتیکی و چگونگی کلونینگ و بیان ژن های کلستریدیائی، بویژه ژن های اپسیلون و بتا کلستریدیوم پرفرینجنز در ایران و جهان صورت گرفته است که در این مقاله به بیان این مطالعات پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: کلستریدیوم، ساختار ملکولی، ژن، توکسین، نوترکیبی
  • عماد چنگیزی صفحات 21-27
    به منظور مقایسه دو روش تهیه گسترش از نمونه مدفوع آلوده به کریپتوسپوریدیوم شامل آزمایش فرمل اتر و تهیه گسترش مستقیم، از 53 نمونه مدفوع اخذ شده از گوساله های مثبت به کریپتوسپوریدیوم از گاوداری های شهرستان سمنان، 1 گسترش به روش فرمل اتر و 2 گسترش به صورت مستقیم تهیه گردید. از 53 نمونه تهیه شده به روش فرمل اتر، 42 نمونه مثبت تشخیص داده شد. ولی در نمونه های تهیه شده به روش گسترش مستقیم، حداقل 36 مورد از 53 نمونه تهیه شده مثبت بودند. ولی هنگامی که 2 نمونه گسترش مستقیم تهیه شده از یک نمونه در نظر گرفته می شد، موارد مثبت افزایش یافته و به 46 نمونه می رسید. حساسیت آزمایش مدفوع به روش فرمل اتر 8/82% و 2 نمونه گسترش مستقیم 3/88% تعیین گردید. با توجه به زمان بر بودن و هزینه های مترتبه در آزماش فرمل اتر، منطقی به نظر می رسد که در مطالعات اپیدمیولوژیک، 2 گسترش مستقیم از 2 قسمت متفاوت مدفوع تهیه گردد.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، مدفوع، گسترش مستقیم، فرمل، اتر، مطالعات اپیدمیولوژیک
  • صلاح مرادی، موسی توسلی، ثریا نائم، کامران اکبرزاده صفحات 29-37
    تلازیازیس گاوی یک بیماری کرمی ناشی از نماتود تلازیا است که توسط مگس های خانواده ی موسیده منتقل می گردد. مطالعه ی حاضر به منظور آگاهی از فون و فراوانی نسبی گونه های حائز اهمیت دامپزشکی متعلق به این خانواده و تعیین ناقلین تلازیازیس در گاوداری های اطراف شهرستان ارومیه در طی سال های 1390 و 1391 انجام گردید. برای صید مگس ها از توری دستی حشره گیری استفاده شد. نمونه ها با استفاده از کلید های تشخیصی شناساییو مگس های مستعد ناقل گونه های تلازیا بلافاصله تشریح شدند. مجموعا 2873 مگس از 10 خانواده صید شد که 63 % آنها متعلق به خانواده ی موسیده بودند.از این خانواده 4 جنس و 8 گونه ی حائز اهمیت دامپزشکی، شناسایی شدند که در میان آنها گونه ی موسینا لویدا (اسیمیلیس) برای اولین بار از ایران گزارش گردید.از نظر فراوانی نسبی پس از موسکا دامستیکا (مگس خانگی) (7/33%)، هماتوبیا ایریتانس(6/16%)، موسکا اتومنالیس(9/15%)، استوموکسیسکالسیترانس(5/10%)، موسکا سوربنس(4/9%)، موسینااستابولانس(7/2%)،موسکا کراسیروستریس(5/2%) وموسینا لویدا(8/1%) به ترتیب فون غالب گاوداری های این شهرستان را تشکیل می دهند. گونه های موسکا دامستیکا، موسکا سوربنس، موسکا کراسیروستریس و موسکا اتومنالیس به عنوان ناقلین بالقوه ی تلازیازیس گاوی شناسایی شدند. در تشریح مگس های مذکور آلودگی به لارو گونه های تلازیا مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: فون، موسیده، تلازیا، موسینا لویدا (اسیمیلیس)، ارومیه
  • علی قربانی رنجبری، شیدا اسماریان، نازنین قربانی رنجبری، زهرا قربانی رنجبری صفحات 39-46
    کلستریدیوم پرفرینجنز باسیل، گرم مثبت، ضخیم وکشیده، به صورت تکی یا دوتایی وبه ندرت زنجیره ای است. باکتریکلستریدیوم پرفرینجنز توکسین زای تیپ A و C باعث تورم روده نکروتیک درطیور گوشتی شده، ازطرفی سبب انتروتوکسمی در انسان می شود. از آنجا که این باکتری می تواند در طیور وانسان سبب آسیب های جدی شود تعیین الگوی مقاومت دارویی این باکتری ضروری به نظر می رسد. هدف از انجام این تحقیق تعیین الگوی مقاومت داروئی کلستریدیوم پرفرینجنز های جداسازی شده از طیورگوشتی می باشد. دراین مطالعه پس از جداسازی 22 جدایه کلستریدیوم پرفرینجنز ازگله های گوشتی استان فارس آزمایش آنتی بیوگرام به روش استاندارد Kirby _ Baurer انجام یافت. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS17 مورد ارزیابی آماری قرارگرفت. تمامی 22 جدایه کلستریدیوم پرفرینجنز در این بررسی نسبت به پنی سیلین، ونکومایسین و کلرامفنیکل حساسیتی از81.3 درصد تا 88.2 درصد را داشتند؛ درحالی که به ترکیبات ضدباکتریایی تتراسایکلین، لینکومایسین، نئومایسین سولفات مقاومت دارویی از71 درصد تا 85 درصد را نشان دادند. همچنین مشخص گردید تمامی جدایه ها به بیش از یک ترکیب ضد باکتریایی مقاومت نشان می دهند. ازطرفی بین جدایه های مقاوم به دارو با جدایه های حساس اختلاف آماری معناداری وجود داشت (P≤0.05). با توجه به مقاومت داروئی بالای کلستریدیوم پرفرینجنز های جدا شده نسبت به آنتی بیوتیک های تتراسایکلین، لینکومایسین، نئومایسین سولفات، قبل از تجویزآنتی بیوتیک، انجام آزمایش آنتی بیوگرام الزامی می باشد.
    کلیدواژگان: کلستریدیوم پرفرینجنز، مقاومت داروئی، آنتی بیوتیک، جوجه گوشتی
  • سمیه بهلولی اسکویی، احسان صادقی، امیرحسین هاشمیان، سحر غفاری خلیق صفحات 47-54
    دیروفیلاریوزیس یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل آن دیروفیلاریا ایمیتیس، یک انگل نماتود قابل انتقال توسط حشرات با گسترش جهانی بوده و بسیاری از حیوانات اهلی علی الخصوص سگ ها و گربه ها می توانند به عنوان میزبانان اصلی این انگل محسوب شوند. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع دیروفیلاریوزیس در سگ های گله استان کرمانشاه و ارتباط بین میزان آلودگی با سن، جنس، نژاد، فصل و انتشار جغرافیایی انگل بود. تعداد 120 قلاده سگ گله به طور تصادفی انتخاب و پس از ثبت سن، جنس، نژاد و منطقه اخذ نمونه مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه های خون اخذ شده به آزمایشگاه ارسال شدند و از نظر حضور میکروفیلر دیروفیلاریا ایمیتیس به روش گسترش ضخیم خون و روش نات اصلاح شده بررسی گردیدند. از تعداد 120 قلاده سگ مورد آزمایش، در 22 نمونه (3/18% با فاصله اطمینان 3/25% - 4/11%) میکروفیلر دیروفیلاریا ایمیتیس مشاهده گردید. از 22 نمونه مثبت، 14 نمونه سگ نر، معادل 20% (با فاصله اطمینان 4/29% - 6/10%) جامعه سگ های نر مورد مطالعه و8 نمونه سگ ماده، معادل 16% (با فاصله اطمینان 2/26% - 8/5%) سگ های ماده مورد آزمایش آلوده گزارش گردید. بیشترین میزان آلودگی در گروه سنی بالای 3 سال و کمترین میزان آلودگی در گروه سنی یک و زیر یک سال مشاهده شد، به نحوی که 25% نمونه های گروه سنی بالای 3 سال، 3/13% نمونه های گروه سنی 1-3 سال و 10% نمونه های گروه سنی یک و زیر یک سال از نظر آلودگی مثبت تشخیص داده شدند. 6/19 % سگ های آلوده از نژاد هیبرید و 4/21% سگ های آلوده از نژاد بومی بودند. با توجه به نمونه گیری در کلیه فصول سال، بیشترین آلودگی در فصل تابستان با 6/26% و کمترین آلودگی در فصول پاییز و زمستان با 3/13% مشاهده شد. با توجه به تقسیم بندی مناطق نمونه گیری شده، در منطقه شمال و جنوب 3/13%، در منطقه شرق 6/26% و در منطقه غرب 20%، سگ های نمونه گیری شده از نظر آلودگی مثبت تشخیص داده شدند. بین میزان شیوع دیروفیلاریا ایمیتیس با هیچ کدام از عوامل مورد بررسی فوق شامل: جنسیت، سن، نژاد، فصل و منطقه مورد بررسی ارتباط معنی داری مشاهده نشد. با توجه به حضور آلودگی انگل دیروفیلاریا ایمیتیس در استان کرمانشاه و مشترک بودن بیماری با انسان، باید ضمن معدوم نمودن سگ های آلوده و استفاده از دارو های ضد انگل جهت پیشگیری و درمان سگ های آلوده، انگل فوق را کنترل نمود.
    کلیدواژگان: دیروفیلاریا ایمیتیس، سگ گله، کرمانشاه
  • محمد اسد پور، غلامرضا رزمی، غلامرضا محمدی، ابو القاسم نقیبی صفحات 55-63
    کریپتوسپوریدیوم یکی از تک یاخته های انگلی متداول بوده که طیف وسیعی از میزبانان شامل حیوانات و انسان را آلوده می کند و شیوع جهانی دارد. در این مطالعه جهت تعیین میزان شیوع کریپتوسپوریدیوم در گوساله های شیری، مدفوع 300 راس گوساله زیر یک ماه از 9 گاوداری منطقه مشهد به صورت تصادفی جمع آوری شد. برای تشخیص اووسیست، از نمونه ها گسترش تهیه شده و به روش زیل – نیلسون اصلاح شده رنگ آمیزی شدند. فراوانی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم 3/28 درصد (85 نمونه) تعیین گردید(95%dCI، 0.283±0.048). که از این تعداد، 45 مورد همراه با اسهال (100 درصد) و 40 مورد (33/13 درصد) بدون اسهال بود. شیوع کریپتوسپوریدیوم به طور قابل توجهی در گروه اسهالی بیشتر از گروه غیر اسهالی بود (P<0/05). همچنین بالاترین میزان آلودگی مربوط به گروه سنی 8 – 14 روز بود (P<0/05). اما اختلاف آماری معنا داری بین میزان آلودگی به کریپتوسپوریدیوم و جنس مشاهده نشد (P>0/05). این مطالعه نشان داد که با آزمایش مدفوع و رنگ آمیزی گسترش ها، می توان کریپتوسپوریدیوزیس را در گوساله ها به ویژه گوساله های اسهالی تشخیص داد و به اهمیت آن به عنوان یک خطر بالقوه در انتقال آلودگی به انسان پی برد.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوزیس، شیوع، گوساله شیری، مشهد
  • رحمت الله فتاحیان دهکرد، علی پرچمی صفحات 65-73
    با این که آپاندیس جزء ساختارهای تحلیل رفته جنینی است، اما ساختار فیزیولوژی با عملکرد مشخصی دارد. آپاندیس ساختار کوچکی است که دیواره آن از همه لایه های معمول روده تبعیت می کند؛ به منظور بررسی این ساختار و مطالعه ویژگی های بافت لنفوئیدی آن در دو سن 3 و 6 ماهگی و تفاوت آن در دو جنس، تعداد 12 سر خرگوش سفید نیوزیلندی از هر دو جنس نر و ماده انتخاب شد. وزن خرگوش ها و آپاندیس اندازه گیری شد و برای بررسی هیستومتریک، تعداد، اندازه طولی و شکل فولیکول های لنفی در سه ناحیه ابتدایی، میانی و انتهایی مد نظر قرار گرفت. مطالعه هیستولوژی نیز شامل بررسی دیواره آپاندیس و تغییرات بافتی آن بود. نتایج هیستومتریک نشان داد که تعداد و اندازه طولی فولیکول ها در ناحیه میانی بیشتر از دو ناحیه دیگر است و تعداد فولیکول ها بین دو سن بدون تغییر، ولی اندازه طولی آن ها در سن 6 ماهگی بیشتر از 3 ماهگی است. مطالعات میکروسکوپیک مشخص کرد که در سطح فولیکول های لنفی سلول های بافت پوششی تغییر یافته، اما سلول گابلت قابل مشاهده نبود و انشعابات کریپت ها در سن 6 ماهگی نسبت به 3 ماهگی افزایش یافته بود.
    کلیدواژگان: خرگوش، آپاندیس، ساختار بافتی، سن، جنس
|
  • Pages 5-19
    C. perfringens is an anaerobic gram positive spore forming bacterium that lives in soil، sediments and human and animal digestive tracks. This bacterium produces many toxins that are responsible for its virulence and are used for its classification. Based on the toxin production amount، C. perfringens is divided into five types A، B، C، D and E. 17 protein exotoxin is produced by this bacterium which 4 of them are major (alpha، beta، epsilon and Utah)، and others are minor toxins (sigma، theta، kappa، lambda، mu، nu، neuraminidase and enterotoxin). In 1993 C. perfringens chromosome was mapped for the first time. This map revealed details of the chromosome. In the recent years lot of studies in the field of Clostridium molecular biology and its DNA recombination has been done around the world and in Iran. This paper is a review of these studies.
    Keywords: Clostridium, molecular structure, gene, toxin, recombination
  • E.Changizi Pages 21-27
    In order to compare the methods of Cryptosporidium infected fecal sample preparation، including direct smear and formol-ether concentration method، we prepared two direct smear and one formol-ether smear from each fecal sample. Out of 53 specimens (infected cows from different animal husbandry of Semnan) in formol-ether smear، 42 samples were positive. But in specimens in direct smear at least 36 were positive. In performing two direct smears، 46 samples were positive. Sensitivity in direct smear was estimated 88. 3% and in formol-ether was 82. 8%. It seems to be logical that it''s better to provide two direct smear from different parts of the feces in epidemiological studies.
    Keywords: Cryptosporidium, Direct smear, formol, ether smear, Epidemiological studies
  • Moradis., Tavassolim., Naems., Akbarzadeh, K Pages 29-37
    Bovine thelaziasis is a round worm infection that is transmitted by muscidae flies. This investigation was carried out to determine fauna and abundance of veterinaryimportant muscidae flies and to identify Thelaziaspp. vectors on cattle farms in Urmia region from 2011 to 2012. Flies were collected by sweep net. The flies’ species were identified by identification keys and suspected flies were immediately desiccated for detect Thelazia spp. infection. In this study، totally 2873 adult flies from 10 families were captured. Among these 63% had belonged to Muscidae family. 4 genera and 8 veterinary important species were identified in this family. Out of these flies Muscina levida (assimilis) was reported for the first time from Iran. Considering their relative abundance the following species were found to be respectively the most abundant: Musca domestica (%33/7)، Haematobia irritans (%16/6)، M. automnalis (%15/9)، Stomoxyscalcitrans (%10/5)، M. sorbens (%9/4)، Muscina stabulans (%2/7)، M. crassirostris (%2/5)، M. levida (%1/8). The potential vectors of Thelazia spp.، M. domestica، M. sorbens، M. automnalis and M. crassirostris were also collected. No infection of Thelazia spp. Larva was observed on examined flies’ samples.
    Keywords: Fauna, Muscidae, Thelazia, Muscinalevida (assimilis), Urmia
  • Ghorbani-Ranjbry. A., Asmarian.Sh, Ghorbani-Ranjbry.N., Ghorbani-Ranjbry. Z Pages 39-46
    Clostridium perfringens is a thick، gram positive and long bacteria (basil) that is seen in single or double. It is rarely like chain. Type C and D toxins of Clostridium cause necrotic enteritis in broiler. It is also cause enteric toxin in human. The aim of this study was to determine drug resistance patterns of separated Clostridium perfringens in broiler. Antibiogram test was performed after separation of 22 strains of Clostridium perfringens from broiler of Fars province and sensitivity to penicillin، chloramphenicol and vancomycin was recorded. Results were analyzed by using statistical software SPSS17. In this research، sensitivity in all 22 isolates of Clostridium perfringens to penicillin، vancomycin and chloramphenicol was 81. 3 percent to 88. 2 percent، while in the other antibacterial compounds such as tetracycline، lincomycin، neomycin sulfate resistance showed a 71% to 85%. Furthermore، all isolates showed resistance to more than one anti-bacterial compound. Also there was statistically significant difference (P ≤ 0. 05) between susceptible isolates and resistant isolates. According to drug resistance of Clostridium perfringens isolates to antibiotics tetracycline، lincomycin، neomycin sulfate before antibiotic prescription، antibiogram tests are required.
    Keywords: Clostridium perfringens, antibiotic resistance, antibiotics, broiler
  • Bohloli Oskoii. S., Sadeghi. E., Hashemian. A.H., Ghaffari Khaligh. S Pages 47-54
    Dirofilariosis is a zoonotic disease caused by Dirofilaria immitis، a nematode parasite. It can be transmitted by insects and distributed worldwide. Animals such as dog and cat can serve as hosts of the parasite. The aim of this study was the determination of dirofilariosis prevalence and relation between infection with age، gender، strain، season and geographical distribution in the shepherd dogs in Kermanshah province. One hundred and twenty Shepherd dogs selected randomly، the age، gender، breed and the area were recorded، and then the blood samples were taken and sent to the lab. The presence or absence of Dirofilaria immitis microfiler was examined by thick blood smear and modified knott methods. Twenty two out of 120 samples were positive (18. 3%، CI: 11. 4%-25. 3%) in Dirofilaria immitis microfiler. Fourteen male dogs (20%، CI: 10. 6%-29. 4%) and 8 female dogs (16%، CI: 5. 8%-26. 2%) were positive. The most infected rate was observed in over three-year age group and the least infected rate was observed in one and under one-year age groups. In this study 25% of the over three-year age group، 13. 3% of the one to three-year age group and 10% of the one and under one-year age groups were infected. 19. 6% of the infected dogs were hybrids and 21. 4% of the infected dogs were indigenous. The most infected rate was seen in the summer (26. 6%) and the least infected rate was seen in autumn and winter (13. 3%). In different geographical areas of the study، 13. 3% of positive samples were related to the north and the south regions، 26. 6% to the east region and 20% to the west region. There was no significant difference between the prevalence of dog dirofilariosis with none of the above factors. The presence of Dirofilaria immitis infection among dogs in Kermanshah province and the transmission possibility of the infection to human، for controlling the disease it is suggested that the loafer dogs would have to be obliterated and the effective drugs were used against the parasite in order to prevent and treat the infected ones.
    Keywords: Dirofilaria immitis, Shepherd Dog, Kermanshah
  • Asadpour.M., Razmi. Gh, Mohammadi. Gh, Naghibi. A Pages 55-63
    Cryptosporidium spp. are common intestinal protozoan parasites that infect a wide range of hosts، including human and animals، worldwide. The objective of this study was to determine the prevalence of Cryptosporidium spp. in dairy calves in Mashhad. Fecal samples were randomly collected from 300 pre-weaned calves (1-30 day-old) from 9 dairy farms located in different regions of Mashhad. The prevalence of Cryptosporidium spp. infections in these animals was determined by examining for the presence of oocysts in the fecal samples، using modified Ziehl-Neelson staining method. The overall Cryptosporidium oocysts were identified in 28. 3% (85/300) of samples (95% CI، 0. 283±0. 048). Fecal samples were classified according to the consistency as diarrheic (45/300) and non- diarrheic (255/300). Diarrhea was recorded in 45 of the positive samples (100%). Cryptosporidial prevalence was significantly higher in diarrheic (100%) (45/45) versus non-diarrheic (13. 33%) (40/300) calves (p<0. 05). Also the highest rate of infection was in 8-14 day-calves (p<0. 05). Statistically there was difference between sex and infection rate (p>0. 05). This study confirmed that there is a potential risk of zoonotic transmission between dairy calves and humans، and routine fecal examination in dairy calves with persistent diarrhea is important.
    Keywords: Cryptosporidium, Dairy calve, Prevalence, Mashhad
  • Fatahian Dehkordi .R.A., Parchami. A Pages 65-73
    Despite the appendix is structure of the embryonic consumptive but containing physiological structure with distinct function. The appendix is small structure that its wall followed of overall intestinal layers. For the evaluation of this structure and study of properties of lymphoid tissue in 3 and 6 months of age and differences in both sexes، twelve males and females New Zealand white rabbits bred were selected. The weight of the rabbit and the appendix measured and for histomorphometric study، number، length and shape of the lymphoid follicles were studied in three regions distal، middle and proximal. Evaluation of the appendix wall and tissue changes was studied histologically. The histometrical results showed that number and length of follicles increases in middle region compare to other regions and the number of follicles was without changes but their lengths in 6 month was greater than 3 month old. The microscopic study indicated epithelial tissue cells altered in lymphoid follicular surface، but were not observed goblet cells and crypt divergences were increased more in 6 months old compare to 3 months old.
    Keywords: Rabbit, Appendix, Tissue structure, Lymphoid follicles