فهرست مطالب

مطالعات تفسیری - پیاپی 16 (زمستان 1392)

فصلنامه مطالعات تفسیری
پیاپی 16 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین علوی مهر*، محسن خوش فر، حسن حسن زاده صفحات 7-22
    آیه «إ لی ر بها ناظره» از جمله آیات مورد اختلاف مفسران اشاعره، معتزله و امامیه می باشد. در این آیه شریفه چیستی معنای واژه های «الی» و «ناظره» مورد دقت مفسران قرار گرفته است. این آیه با عطف توجه به واژه «ناظره»، یکی از مستندات قائلین به جواز رویت خداوند از جمله اشاعره می باشد. مفسرین امامیه ضمن تبیین معنای صحیح آیه، قول اشاعره را نادرست اعلام کرده اند اما خود در بیان معنای آیه دچار اختلاف شده اند. این مقاله بیانگر آن است که تفسیر صحیح آیه «نعمت الهی را انتظار می کشند» می باشد و تفسیر آیه به «رویت قلبی پروردگار» ناصحیح است. همچنین برخلاف نظر مشهور مفسران که معتقدند «الی» در این آیه حرف جاره است، نظر قوی تر و صحیح تر آن است که «الی» اسم و به معنای «نعمت» می باشد.
    کلیدواژگان: إلی ربها ناظره، تفسیر آیات متشابه، رویت خداوند، انتظار ثواب
  • هادی رزاقی* صفحات 23-40
    تفسیر و شان نزول آیه تبلیغ مورد اختلاف مفسران فریقین است. مفسران شیعه با استناد به آیات دیگر قرآن و روایات تفسیری، آیه را مرتبط با امامت امام علی(ع) در روز غدیر خم می دانند اما جمعی از مفسران اهل سنت درباره تفسیر و شان نزول آیه، دارای دیدگاه های متعددی می باشند و در این زمینه چندین شان نزول را برای آیه تبلیغ بیان کرده اند. مقاله حاضر ضمن بیان دیدگاه های تفسیری فخر رازی، سیوطی، آلوسی و زحیلی، از مفسران اهل سنت، به بررسی آنها می پردازد. اقوال آنان در تفسیر آیه تبلیغ مردد میان: حراست از پیامبر اکرم| توسط عباس، اظهار عیب جویی و بیان لغزش های یهود، ابلاغ مطلق اوامر الهی و جانشینی حضرت علی(ع) می باشد.
    کلیدواژگان: آیه تبلیغ، آیه 67 مائده، ولایت امام علی(ع)، تفسیر تطبیقی
  • محمد جواد نجفی*، محمدکاظم رحمان ستایش، فاطمه موسوی صفحات 41-54
    در این پژوهش به تفسیر و تحلیل آیات انسان شناسی قرآن برای استنباط آموزه هایی پرداخته شده که می تواند جایگزین مناسبی برای انحراف های شناختی افسرده ساز شود. این آموزه ها فرد را به جایگاه واقعی و ارزشمند خود در جهان آفرینش آگاه نموده تا به افکار منفی ناشی از خودکم بینی دچار نگردد. همچنین با معرفی ویژگی های نوعی و فردی انسان، به او شناخت دامنه تاثیر اختیارات خود در رخدادها را می آموزد تا بر اساس آن از پنداره های شخصی سازی رخدادها بپرهیزد. افزون بر این آگاهی و باور به این آموزه ها، انتظارات فرد را با توانمندی های خود و دیگران هماهنگ ساخته، او را از انگاره بایدها و نبایدها می رهاند. رویکرد شناخت درمانی افسردگی در تفسیر آیات انسان شناسی، رهاورد ویژه این پژوهش در حوزه تفسیر و قرآن محور بودن آموزه ها در درمان این اختلال شخصیتی، رهیافتی نو در حوزه علم روان شناسی بالینی و مشاوره است.
    کلیدواژگان: آیات انسان شناسی، آموزه های شناختی قرآن، انسان شناسی، افسردگی، شناخت درمانی
  • سیدعلی اکبر ربیع نتاج*، محسن جهاندیده صفحات 55-72
    خداوند در قرآن کریم جریان خلقت حضرت آدم(ع) را در آیات مختلفی بازگو نموده است. بخشی از این آیات به موضوع سجده فرشتگان بر آن حضرت اختصاص یافته است که قطعه ای زیبا، غرورآفرین اما مشکل از نظر تفسیری است، به گونه ای که مفسران درباره چیستی و چگونگی سجده فرشتگان به بحث و بررسی پیرامون دیدگاه های مختلفی نظیر: پیشانی بر زمین نهادن فرشتگان، خضوع و خشوع آنها و قرارگرفتن آدم به عنوان قبله گاه آنان، پرداخته اند. مفسران درباره اینکه شخص حضرت آدم(ع) یا نوع آدمی و حضرت به عنوان نماینده دیگر انسان ها مسجود له فرشتگان بوده و نیز درباره اینکه در امر به سجده، خطاب شامل همه فرشتگان بوده است یا برخی از آنان، اختلاف نظر دارند. این مقاله ضمن بررسی دیدگاه های فوق بر آن است که امر به سجده در این آیات، امر حقیقی است و این امر برای تکریم و تعظیم شان آدم انجام یافته است و فرشتگان برای امتثال فرمان خداوند جبین بر خاک نهاده اند.
    کلیدواژگان: آیات خلقت آدم(ع)، سجده بر انسان، سجده فرشتگان، روایات تفسیری
  • کورش زارع شیبانی* صفحات 73-93
    علی رغم سیاستگذاری های انجام یافته در زمینه روش های ترویج فرهنگ و معارف قرآنی در جامعه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی، راهبردها و راهکارهای عملی آن همچنان مغفول مانده است. این مقاله با تمرکز بر جامعه دانشجویی در صدد است تا راهکارهای ایجاد و تقویت انس دانشجویان با قرآن و معارف والای آن را مورد بررسی قرار دهد. فرهنگ سازی در مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه، اتخاذ جذاب ترین روش در تولید و ارائه محتوا، توجه به عوامل انگیزش در مخاطب، استفاده از راهبردهای مبتنی بر «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» و لزوم ایجاد تحول در معیارهای گزینش مربیان و مدرسان معارف قرآنی، توجه به نقش و تاثیر رسانه و هنر در تربیت پنهان جوانان و اندیشیدن جهت به کارگیری تدبیر مناسب در پاسخگویی به شبهات مطرح پیرامون قرآن و آموزه های آن، از جمله این راهکارها است.
    کلیدواژگان: آیات خلقت آدم(ع)، سجده بر انسان، سجده فرشتگان، روایات تفسیری
  • منصوره سهرابی*، حسن مجیدی صفحات 93-112
    محاربه در اصطلاح فقه به معنای ترساندن مردم به وسیله سلاح است. تقارن دو عنوان «محاربه» و «افساد فی الارض» در آیه 33 سوره مائده موجب اختلاف در برداشت فقها و حقوق دانان شده است. جمع زیادی از آنان «افساد فی الارض» را به معنای محاربه اصطلاحی در فقه می دانند و در مقابل، عده ای دو عنوان مذکور را دو مفهوم جدای از یکدیگر دانسته اند. قائلان به دیدگاه دوم درباره کفایت یکی از دو عنوان یا ضرورت جمع دو عنوان در فعلیت موضوع یادشده، اختلاف نظر دارند؛ برخی معتقدند که سعی در افساد فی الارض، حاکی از قصد و غرض محارب مصطلح است و تحقق هر دو عنوان برای اجرای مجازات های مذکور کافی است. در مقابل، گروهی دیگر تنها سعی در افساد فی الارض را کافی دانسته و محاربه به معنای اصطلاحی آن در آیه را، از مصادیق افساد فی الارض دانسته اند. این پژوهش، ضمن مغایر دانستن دو عنوان مذکور، وجود هر دو را برای ثبوت مجازات های چهارگانه ضروری دانسته و محاربه مذکور در آیه را وسیع تر از مفهوم اصطلاحی می داند.
    کلیدواژگان: آیه 33 مائده، آیات الاحکام، مفسد فی الارض، محارب، احکام جزایی اسلام
|
  • Hossein Aavimehr*, Mohsen Khoshfar, Hasan Hasanzadeh Pages 7-22
    The verse «Looking toward their Lord» has been known of those interpreted differently by Mutazilite, Asharite and Imamiyah commentators. In this verse, the meaning of the words: ‘toward’ and ‘looking’ are focused on semantically by these commentators. Referring to one of the semantic interpretations of the word ‘looking’, some commentators including Asharites have maintained that this implies God’s state of being visible (by Man). Imamiyah commentators, however, not only have interpreted the verse correctly, but also have given the false to Asharites’s interpretation of this word. In spite of that, Imamiyah commentators have failed to reach a consensus in their own circle. This study has postulated that the verse conveys “They are anticipating the blessing from the side of God”. So, the verse is falsely interpreted as the anticipation of man to visit God. In addition, a group of commentators have known the word ‘toward’ as a preposition, a bulk of research, however, has proved that the word is a noun and means “blessing”.
    Keywords: Looking toward their Lord, Comment of ambiguous verses, God's state of being visible, Hope to reward
  • Hadi Razzaqi* Pages 23-40
    The comment and background of the verse of proclamation have been viewed differently by fariqayn scholars. Supporting their own view with a bulk of evidence from other verses of Quran and tradition, the Shiite commentators regard this verse as evidence for Imam Ali’s succession to Imamate in the Pond of Khumm. In spite of that, some Sunni commentators have different positions on the interpretation and the background of the verse both. Consequently, different occasions have been claimed at which the verse revealed (to the Prophet). Studying Suyuti, Alusi, Zuhayli and Fakhr Razi`s views in the field, the paper has known them to be guarding the Prophet (s) by Abbas, expressing fault-finding and manifesting Jews` lapses, proclaiming the God’s ordinance on the succession of Imam Ali (a) to Caliphate.
    Keywords: Verse of proclamation, Surah Maidah, Verse 67, Imam Ali's guardianship, Comparative analysis
  • Mohammadjavad Najafi*, Mohammadkazem Rahman Setayesh, Fatemeh Moosavi Pages 41-54
    The current research is an attempt to inquire into the anthropological verses of Quran to infer the teachings interchangeable with cognitive deviations giving birth to depression. These teachings advise man of his eminent position in the universe and, as a result, such a man would not be plagued with negative thinking of self-underestimation. Again, introducing human special predispositions, the teachings provide him/her with a part of knowledge to the extension of option to control and manipulate the events, upon which one shuns the ego-centric interpretation of events. Furthermore, believing in the teachings and accepting them as true, the expectations and abilities would strike a balance as a result of which man sees him/herself free from the cases of ‘ought to’ and ‘ought not’. The cognitive approach to depression based on the anthropological verses of Quran is a new finding in the field of commentary. In addition, these Quran-based findings are a new solution to the personality disorder in the field of clinical psychology and counseling.
    Keywords: Anthropological verses, Quranic cognitive teachings, Anthropology, Depression, Cognitive therapy
  • Seyyed Aliakbar Rabi Nataj*, Mosen Jahandideh Pages 55-72
    God, in different verses of the holy Quran, has made known the course of Adam’s creation. A part of the verses includes those centering on the issue of angles’ prostration before Adam. These verses are included among the most beautiful and man-glorifying ones, however, difficult to be commented. That is why different commentators have differently interpreted the quality of Angle’s prostration including: laying down the forehead on the ground, greeting Adam with humility and respect or viewing Adam as Qiblih. Different commentators have disputed if Adam himself, as the sample of humankind, had been the subject of worship or the reference is made to the totality of humankind. Whether all angles are told to prostrate or some of them, is another case of difference among commentators. The current research, therefore, reviewing the aforesaid point of views, has postulated that references to prostration in these verses denotes the real act of prostration on the part of angles to pay honor to the dignity of humankind. So, to put this command (from the side of Allah) into effect, the angles have lied flat on the ground with their faces downward and their front heads on the floor.
    Keywords: Verses on creation, Prostration before man, Angle's Prostration
  • Koorosh Zare Sheybani* Pages 73-93
    In spite of the policies by the Supreme Council of Cultural Revolution and the Expert Council of Quranic Culture for spreading Quranic culture and education in society, the strategies and practical ways of the policies have been left neglected. Studying the population of university students, the current research is an attempt to bring to light the ways of creating and supporting students` interest to the precious teachings of Quran. Publicizing the Quranic culture in the pre-university, adopting the best method in syllabus and content, motivating the target society, using the strategies extracted from the hadith: ‘Be inviter of the people but not with your words’, modifying the criteria of selecting Quranic teachers and trainers, considering the role of media and art in shaping thoughts and training youths and reflection to remove all doubts about Quran and Quranic teachings may be used as the proposed strategies.
    Keywords: Interest to Quran, Interest to Quranic Interpretations, Spreading Quranic Culture, Theme, based interpretation of Quran
  • Mansooreh Sohrabi*, Hasan Majidi Pages 93-112
    Muharibieh, in Fiqh terminology, means frightening people by arm. The simultaneity of muharibih and ifsad fi al-arz (doing corruption in the land) in the thirty third verse of Surah Maidah in the holy Quran has brought about a difference in the interpretations of jurist and lawyers. A bulk of them has seen ifsad fi al-arz as entailing Muharibih in jurisprudence terminology. Some of them, however, have regarded the expressions as distinct. Those in the later position, yet, have difference of mind to either see one or both of them as sufficient for actualization of the issue under study. Some believe that putting effort in doing corruption in the land indicates the intention and purpose of “Muharib” so, only by putting corruption into effect, the subject deserves to be punished as Muharib. On the contrary, some believe that the intention and purpose to do corruption is enough to punish someone as Muharib because they know it as ifsad fi al-arz as evidenced by the denotative meaning of Muharibih in the verse. The present study, sees two terminologies as distinct and their actualization as necessary for substantiation of punishment. Also, it sees the connotative meaning of Muharibih in the verse broader than its denotative meaning.
    Keywords: Surah Maidah (33), Verse of the jurisprudent laws, Mufsid fi al arz, Muharib, Penal laws of Islam