فهرست مطالب

فصلنامه طب توانبخشی
سال دوم شماره 4 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات پژوهشی
  • بهرام خسروی، محمد بهبهانی، سید مهدی طباطبایی، سمیه هاشمیان فر*، محمد آقازاده امیری، مسعود صادقی، ژیلا فریدی، محسن اخگری صفحه 1
    مقدمه و اهداف
    درمورد تمامی انواع عدسی های تماسی آزمایشی با قابلیت استفاده مجدد، به منظور پیشگیری از انتقال عوامل بیماری زا از فردی به فرد دیگر، رعایت اصول صحیح ضدعفونی کردن آنها برای استفاده بعدی از اهمیت ویژه ای برخورداراست. هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان رعایت اصول ضد عفونی نمودن عدسی های تماسی رنگی آزمایشی با قابلیت استفاده مجدد توسط تجویز کنندگان عدسی های تماسی در مطب های اپتومتری و چشم پزشکی و کلینیک های خصوصی چشم تهران است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مشاهده ای - مقطعی، به 42 مرکز چشم (مشتمل بر 3 کلینیک چشم خصوصی و 14 مطب چشم پزشکی و 25 مطب اپتومتری) در شهر تهران که در ارائه عدسی های تماسی رنگی از عدسی های تماسی رنگی آزمایشی با قابلیت استفاده مجدد استفاده می نمودند؛ مراجعه و ازسطح عدسی های تماسی رنگی آزمایشی، به طور تصادفی نمونه گیری انجام شد (در مجموع 65 نمونه جمع آوری گردید). نمونه ها در شرایط استاندارد آزمایشگاهی کشت داده شدند و نتایج حاصل از کشت نمونه ها با استفاده از آزمون مقایسه نسبتها توسط نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در برخی از نمونه ها یک و در برخی دیگر دو گونه میکروارگانیسم بطور همزمان رشد کرده بودند. در 5/81% از نمونه های جمع آوری شده آلودگی باکتریایی شامل میکروارگانیسمهای اشریشیاکلی، سودوموناس آئروژینوزا، سیتروباکتر، کلبسیلا، پروتئوس، دیفتروئید، ماکروکوکوس مشاهده گردید و در 5/18% از نمونه ها هیچ گونه آلودگی باکتریایی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش چنین به نظر می رسد که روش نسبتا رایج فعلی در استفاده از عدسی های تماسی رنگی آزمایشی با قابلیت استفاده مجدد روش مناسبی نیست.
    کلیدواژگان: میکروارگانیسم، عدسی تماسی رنگی آزمایشی با قابلیت استفاده مجدد، مطب و کلینیک خصوصی چشم، شهر تهران
  • نازیلا صندوقدار*، بلقیس روشن، یحیی مدرسی تهرانی صفحه 8
    مقدمه و اهداف
    آموزگاران یکی از استفاده کنندگان حرفه ای از صدا هستند و به همین دلیل در معرض خطر ابتلا به اختلالات صوتی قرار دارند. با توجه به شیوع بالای اختلالات صوتی میان آموزگاران، آشنایی با چگونگی ایجاد این اختلالات می تواند عامل مهمی در پیشگیری از آنها باشد. در پژوهش حاضر رابطه بین بسامد پایه واکه ها و تغییرات همراه با آن، بر صدای آموزگاران زن شاغل در مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته تا در نهایت به یک پارامتر تشخیصی ساده جهت جلوگیری از آسیبهای بعدی دست یابیم.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش که در آن از روش پیمایشی از نوع مقطعی استفاده شده، نود نفر آموزگار زن شاغل در مقطع ابتدایی مدارس دخترانه با میانگین سنی 2/42 سال(گروه مورد) با نود نفر زن خانه دار(گروه شاهد) با میانگین سنی 6/42 سال(گروه شاهد) مقایسه شدند. اطلاعات زمینه ای از طریق مصاحبه و معاینه حنجره از طریق استروبوسکوپی توسط پزشک گردآوری و سپس آزمون تولید واکه ها گرفته شد. در مرحله بعدی اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار Dr. Speech و برنامه Real Analysis مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت میانگین بسامد پایه دو گروه مورد و شاهد مقایسه شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین بسامد پایه گروه مورد و گروه شاهد وجود دارد(001/0P<). میانگین بسامد پایه در گروه مورد (03/210 هرتز با انحراف معیار 65/25) بزرگتر از گروه شاهد (11/194 هرتز با انحراف معیار81/20) بود(001/0P<). همچنین در گروه آموزگاران با افزایش سن و سابقه شغلی میزان بسامد پایه کاهش یافت(001/0P<).
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این پژوهش نشان می دهند که مدت زمان اشتغال آموزگاران بر بسامد پایه صدای آنها تاثیر می گذارد. یعنی با افزایش مدت زمان اشتغال آموزگاران، بسامد پایه صوت آنها کاهش می یابد. بنابراین، می توان گفت آگاهی از اطلاعات حاصل از این پژوهش می تواند پیش زمینه اقدامات پیشگیرانه ای نظیررعایت بهداشت صوتی و آموزش نحوه استفاده صحیح از صدا باشد.
    کلیدواژگان: بسامد پایه، آموزگار، واکه
  • نادر قربانیان*، محمد آقازاده امیری، محمد قاسمی برومند، علیرضا اکبرزاده باغبان صفحه 15
    مقدمه و اهداف
    با توجه به اینکه میزان بستن چشم سالم در درمان آمبلیوپی، بین اپتومتریست ها و چشم پزشکان مختلف، متفاوت است. این مطالعه جهت مقایسه دو روش بستن پاره وقت (2 تا 5 ساعت در روز) و تمام وقت(بیش از 6 ساعت در روز) جهت یافتن حداقل زمان موثر در درمان تنبلی چشم غیر استرابیسمی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود و جامعه مورد بررسی، کودکان شرکت کننده در طرح سنجش پیشگیری از آمبلیوپی اداره بهزیستی شهرستان تبریز در سال 91 بودند. کودکان آمبلیوپ شرکت کننده در این مطالعه، بصورت بلوکهای جایگشتی تصادفی در دو گروه بستن چشم سالم بطور تمام وقت و پاره وقت قرار گرفتند. معاینات دوره ای بصورت ماهانه انجام شد و به مدت 6 ماه بطول انجامید. نتایج کلیه تست ها به کمک نرم افزار SPSS18 و آزمونهای t مستقل، t زوجی، رگرسیون چندگانه و دقیق فیشر مورد توصیف و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از کل 4565 کودکی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، 125 کودک با مشکل آمبلیوپی شناسایی گردید و از این تعداد 80 نفر (بین 3 تا 7 سال)که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند انتخاب شدند و در دو گروه بستن پاره وقت (2 ساعت در روز) و تمام وقت (6 ساعت در روز) قرار گرفتند. 40 نفر در گروه بستن پاره وقت و 40 نفر در گروه تمام وقت قرار گرفتند. اختلاف نمرات حدت بینایی قبل و بعد از درمان با 293/0=p نشان داد که دو گروه از این نظر اختلاف معنی دار آماری ندارند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های آماری نسبت میزان بهبودی این دو روش مشابه بوده و اختلاف معنی داری مشاهده نشد. لذا می توان نتیجه گرفت که برای جلوگیری از عوارض نامطلوب بستن چشم سالم، روش صحیح درمان آمبلیوپی غیر استرابیسمی با شدت متوسط، احتمالا روش پاره وقت می باشد.
    کلیدواژگان: تنبلی چشم، بستن تمام وقت، بستن پاره وقت، آمبلیوپی غیر استرابیسمی
  • ساناز دواریان، نادر معروفی*، اسماعیل ابراهیمی تکامجانی، محمد پرنیانپور، فرزام فرهمند صفحه 22
    مقدمه و اهداف
    تناقضات در مورد فعالیت پیش بینانه عضله عرضی شکمی و وجود مطالعات محدود در زمینه فعالیت عضلات تنه در دو سمت ستون فقرات حین حرکت یک طرفه اندام فوقانی محققان این مطالعه را بر آن داشت تا تحقیقی را به منظور ارزیابی فعالیت پیش بینانه عضلات تنه بصورت دو طرفه حین فلکسیون یکطرفه اندام فوقانی انجام دهند.
    مواد و روش ها
    18 فرد سالم در این مطالعه شرکت کردند. فعالیت الکترومیوگرافی عضله دلتوئید قدامی راست و همچنین عضلات عرضی شکمی / مایل داخلی، مالتی فیدوس سطحی کمری و ارکتوراسپاین کمری دوطرف حین حرکت فلکسیون یکطرفه اندام فوقانی راست با حداکثر سرعت در پاسخ به یک سیگنال نوری ثبت گردید و داده های زمان تاخیر شروع فعالیت پیش بینانه و شدت فعالیت پیش بینانه عضلات تنه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    عضله عرضی شکمی / مایل داخلی سمت مقابل، اولین عضله ای بود که در حین حرکت فلکسیون یکطرفه اندام فوقانی بصورت پیش بینانه وارد عمل شد. عضله عرضی شکمی / مایل داخلی همان سمت دیرتر از تمامی عضلات تنه وارد عمل گردید (0005/0>P). علاوه براین، فعالیت پیش بینانه عضله عرضی شکمی / مایل داخلی همان سمت بطور معنی داری کمتر از سایر عضلات تنه بود (0005/0>P). تفاوت معنی داری بین سایر عضلات تنه در زمان تاخیر شروع و شدت فعالیت پیش بینانه مشاهده نشد (05/0
    نتیجه گیری
    فعالیت پیش بینانه نرمال حین فلکسیون یک طرفه اندام فوقانی، هم انقباضی پیش بینانه دو طرفه عضله عرضی شکمی نمی باشد. از آنجاکه فعالیت همزمان دوطرفه این عضله به عنوان یکی از تمرینات مهم درمانی در بیماران کمردرد مزمن مکانیکی مطرح می باشد، پیشنهاد می شود که قبل از توصیه به تجویز این تمرین مطالعات بیشتری در زمینه فعالیت عضله عرضی شکمی در افراد سالم صورت گیرد تا در زمینه الگوی نرمال فعالیت عضلانی عرضی شکمی توافق عمومی حاصل گردد.
    کلیدواژگان: تنظیمات پاسچرال پیش بینانه، کنترل حرکتی، کمر، اغتشاش داخلی
  • مرضیه معلمی*، فهیمه حاجی ابوالحسن صفحه 31
    مقدمه
    رانندگی ایمن مستلزم توانایی راننده برای دریافت پیام ها از محیط و تطابق با آنهاست. رانندگان اطلاعات مهمی را از طریق حس شنوایی از محیط به دست می آورند. از این رو بررسی وضعیت شنوایی رانندگان با توجه به مواجهه ی مکرر آنها با نویز جاده و ماشین از اهمیت زیادی برخوردار است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 320 نفر از رانندگان وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین در شهر اصفهان انجام شد. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 69/9 ± 44/40 سال و میانگین سابقه کاری شان 394/8± 31/15 سال بود. معاینه اتوسکوپی و ادیومتری تون خالص در فرکانسهای اکتاوی مرسوم و نیم اکتاوی 3 و 6 کیلو هرتز انجام شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS 5/11 و با استفاده از روش های آماری Paired T-test و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از بین افراد مورد مطالعه 174 نفر درجاتی از کم شنوایی (خفیف تا عمیق) را نشان دادند. مقایسه میانگین آستانه های شنوایی بین دو گوش در فرکانسهای 3 تا 8 کیلو هرتز تفاوت معنی داری را نشان داد. (05/0 p<) به این صورت که کاهش شنوایی بیشتری در گوش چپ ثبت گردید.
    نتیجه گیری
    مواجه مداوم با آلودگی صوتی مربوط به نویز جاده ها و وسایل نقلیه سنگین منجر به ایجاد کاهش شنوایی قابل توجه رانندگان در فرکانس 4 کیلو هرتز و فرکانسهای اطراف آن می گردد. این موضوع نیاز برای معاینات شنوایی منظم، ارائه راهکارهای پیشگیرانه و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی این گروه شغلی را مطرح می سازد.
    کلیدواژگان: رانندگان، کاهش شنوایی ناشی از نویز، ارزیابی شنوایی
  • سیده افروز موسوی*، سید محمد کاظم واعظ موسوی، عادله زهتاب نجفی صفحه 37
    مقدمه و اهداف
    سندرم بی حرکتی، مجموعه علائم فیزیکی، متابولیسمی و روانی است که به دلیل بی حرکتی روزانه بوجود می آید و موجب اختلال در تعادل سالمندان می شود. مطالعه حاضر به منظور شناسایی اثربخشی تکنیک های یوگا بر کاهش تظاهرات روانی سندرم بی حرکتی در زنان سالمند انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه زنان سالمند 65 تا 70 ساله است که عضو کانون سالمندان خانه سلامت شهرداری منطقه2 تهران بودند. پس از انجام مصاحبه برای بررسی سندرم بی حرکتی و پرسشنامه سلامت عمومی، 20 نفر که پایین ترین نمره ی سلامت عمومی را کسب نموده بودند، به عنوان نمونه اصلی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (10) و کنترل (10) جایگزین شدند. جهت بررسی وضعیت روان شناختی آزمودنی ها از چک لیست نشانه های اختلال روانی استفاده شد. گروه آزمایش به مدت دو ماه و هر ماه 8 جلسه 1 ساعته یوگا درمانی شدند، در حالی که در گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. بعد از اتمام یوگا درمانی، وضعیت سلامت روان هر دو گروه ارزیابی شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که بعد از مداخله، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در شاخص های اختلالات روانی کاهش نشان دادند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی، نتایج تحقیق حاضر دلالت بر این دارد که تکنیک های یوگا اثرات سودمندی در کاهش تظاهرات روانی افسردگی، اضطراب، شکایت جسمانی و حساسیت بین فردی دارد و می تواند منجر به تعادل در ظرفیت فیزیکی، هیجانی و روان شناختی زنان سالمند گردد. بنابراین تکنیک های یوگا می تواند به عنوان درمان های جایگزین و مکمل در اختلالات روانی استفاده شود.
    کلیدواژگان: یوگا، تظاهرات روانی، سندرم بی حرکتی، زنان سالمند
  • سید علیرضا صادق اصفهانی*، محمد آقازاده امیری، سید مهدی طباطبایی صفحه 46
    مقدمه و اهداف
    زاویه Face form به علت خطای اپتیکی خارج محوری و آستیگماتیسم رادیالی که ایجاد می کند تغییرات نمره از نوع اسفر و سیلندر به سیستم تحمیل می کند که قابل محاسبه و رفع می باشد این خطا در مصرف کنندگان عینکهای قوس داری که زاویه Face form بزرگی دارند خودش را نشان می دهد. اگرچه در این افراد حدت بینایی با تباین بالا طبیعی است این سوال مطرح می شود که آیا حدت بینایی با تباین پایین هم بدون تغییر باقی می ماند؟ هدف این تحقیق بررسی اثر زاویه Face Form بر روی حدت بینایی با کمترین تباین بود.
    مواد و روش ها
    به همین منظور یک تحقیق مشاهده ای تجربی طراحی شد و حدت بینایی با تباین 4 درصد در 42 چشم با بهترین اصلاح یک بار با قرار دادن شماره عینک بر روی عینک آزمون یعنی زاویه Face form نزدیک به صفر درجه، یک بار با قرار دادن همین نمره بر روی عینک قوس دار با زاویه Face Form بیشتر از 16 درجه و یک بار هم بعد از محاسبه و اعمال تغییر نمره در اثر زاویه Face Form در قاب عینکی دقیقا مشابه قاب عینک قوس دار قبلی، اندازه گیری و با هم مقایسه شد داده های پژوهش با استفاده از آزمون repeated measure anova و paired t test تجزیه و تحلیل شدند.
    بحث: نتایج این مطالعه تفاوت معنی داری بین هر سه روش نشان داد. با استفاده از آزمون زوجها هر یک از سه روش دو به دو با هم مقایسه شدند و تفاوت معنی داری در تمام مقایسه ها مشاهده گردید. وقتی تفاوت میانگین های روش بدون قوس با دو روش دیگر مقایسه شد بیشترین تفاوت، مربوط به روش بدون اثر دادن زاویهFace Form بود که اختلاف 02/0 لاگ را نشان داد. ولی در روش محاسبه اثر زاویه Face Form و اعمال تغییرات نمره، اختلاف کمتری مشاهده شد که معادل 01/0 لاگ بود.
    نتیجه گیری
    در هر دو حالت محاسبه اثر زاویه فیس فرم و بدون محاسبه اثر زاویه در نمره تجویز شده، در افراد نزدیک بین با شماره بین 3 تا 6 و آستیگماتیسم موافق قائده کمتر از یک دیوپتر، که از قاب عینکهای قوس دار با زاویه قیس فرم بیشتر از 16 درجه استفاده می کنند، حدت بینایی با تباین 4 درصد کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: زاویه فیس فرم، حدت بینایی، کمترین تباین، عینکهای قوس دار
  • مقالات مروری
  • عبدالله موسوی، فرشته باقری*، حمیر رمضانی فرخانی صفحه 55
    مقدمه و اهداف
    استرس اکسیداتیو حاد بطور مستقیم منجر به ضایعه جدی در بافت ها می شود. علی رغم اهمیت کلینیکی ضایعه اکسیداسیون، آنتی اکسیدان ها (مواد ضد اکسیداسیون) دارای موفقیت درمانی محدودی هستند. مولکول هیدروژن با قابلیت نفوذ گازی و سریع خود قادر به نفوذ به درون غشاهای زیستی و انتشار به درون سیتوپلاسم می باشد. علاوه بر این هیدروژن می تواند از طریق سد خونی مغز که مانعی برای عبور بسیاری از آنتی اکسیدان ها است، عبور کند و این مزیت مولکول هیدروژن، ضرورت انجام این مطالعه را روشن می سازد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نتایج پژوهش های انجام شده پیرامون مولکول هیدروژن به عنوان یک آنتی اکسیدان «جدید» بود.
    مواد و روش ها
    در این مقاله پژوهش هایی که به بررسی مولکول هیدروژن و تاثیر آن بر سیستم شنوایی پرداخته بودند، مرور شد. این مطالعات با کلید واژه های رادیکال آزاد و مولکول هیدروژن از بانک های اطلاعاتی Medline، Google Scholar، PubMed و SID از سال 1973 تا 2012 استخراج شدند.
    نتیجه گیری
    مولکول هیدروژن به عنوان یک آنتی اکسیدان دارای فواید بالقوه بسیار زیاد از جمله انتشار سریع به درون بافت ها و سلول ها است و همچنین مولکول هیدروژن هیچ کدام از واکنش های متابولیک اکسیداسیون و احیا و رادیکال های آزاد موثردر سیگنالینگ سلول را تحت تاثیر قرار نمی دهد و مکانیسم اثر خود را از طریق کاهش آنزیم های درگیر در روند آپوپتوزیس و التهاب اعمال می کند.
    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، آنتی اکسیدان، رادیکال آزاد، سد خونی مغز، مولکول هیدروژن
|
  • Bahram Khosravi, Mohammad Behbahani, Seyyed Mahdi Tabatabaie, Somayeh Hashemian Far*, Mohammad Aghazadeh Amiri, Masoud Sadeghi, Zhila Faridi, Mohsen Akhgari Page 1
    Background And Aim
    It is of special importance to consider disinfection principles for next use or all types of reusable trial contact lenses; in order to prevent of transferring infectious agents from one patient to another.The aim of this research was to study the rate of observing disinfecting principles forreusable color contact lens trial sets by the practitioners in the optometry and ophthalmology offices and private eye clinics in Tehran.
    Materials And Methods
    In this observational cross-sectional study, 42 eye centers (including 3 private eye clinics, 14 ophthalmology offices and 25 optometry offices) in Tehran using reusable color contact lens trial sets to present color contact lenses were checked. Sampling were made randomly from the surface of color contact lenses trial set (totally 65 samples obtained). Samples were cultured in standard laboratory conditions and the data were analyzed statistically for “Ratio Comparison Test”; using SPSS software (version 19).
    Results
    In some samples, one type and in some others two types of microorganisms were grown concurrently. In 81.5% of the samples, the bacterial contamination including Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa, Citrobacter, Klebsiella, Proteus, Diphtheroids, and Macrococcus was observed and in 18.5% of the samples, no bacterial contamination was found.
    Conclusion
    Based on the findings, it seems that the present method in using reusable color contact lens trial sets may not be a suitable method.
    Keywords: Microorganism, Reusable Color Contact Lens trial Sets, Eye Offices, Private eye Clinics, Tehran
  • Nazila Sandoughdar*, Belghis Rovshan, Yahya Modarresi Tehrani Page 8
    Background And Aim
    Teachers are one of the professional voice users, so voice disorders have higher rate among them. The prevalence of voice disorders is high (47.5 %) in them. Detailed information about voice disorders may be one of the most important factors for preventing it. This research is performed to investigate the relationship between Fundamental frequency and its possible changes in female primary school teachers with voice disorder.
    Materials And Methods
    In this field cross-sectional survey, 90 female teachers in primary schools with mean age of 42.2 years were compared with 90 non-teacher females with mean age of 42.6 years. Background information was collected via interview and laryngeal assessment by Stroboscopy. Vowel production test was performed and recorded by Sound recorder program was assessed by Dr. Speech device and Real Analysisprogram. Data were compared between groups.
    Results
    Results showed there was significant difference in fundamental frequency between groups (p<0.001). The mean of fundamental frequency was greater in teacher s’ voice (210.03 ±25.65 Hz) than in non-teachers’ voice (194.11± 20.81Hz) (p<0.001).
    Conclusion
    Finding reveals that age and years of occupation affect fundamental frequency in teachers group. In other words, increasing the age and years of occupation is related to decreasing of the fundamental frequency. The detailed information about the prevalence of voice disorders among teachers can prepare an appropriate situation for some preventional activities such as voice hygience and professional voice training.
    Keywords: Fundamental frequency, School teachers, vowels
  • Mohammad Aghazadeh, Amiri, Nader Ghorbanian*, Mohammad Ghasemi, Broumand, Alireza Akbarzadeh, Baghban Page 15
    Background And Aim
    Considering appropriate different ways and views between optometrists and ophtalmologists about time of patching the safe eye, it was nessary to performe an investigation about this subject. The main purpose of this investigation was to compare two methods of part time and full time patching to find the least effective time in treatment of nonstrabismic and moderate amblyopia.
    Materials And Methods
    The present study was based on clinical experiments and the tests were done by Autorefractometer, Retinoscope, Ophtalmoscope and Broken wheel. There were 4565 children in screening test. About 80 amblyopic children aged between 3-7 years old were selected from 125 cases with the problem of amblyopia. Periodical exams were done monthly. Independent T, dependent T, regresion, and Fisher’s Exact Tests were for statistical analyses (SPSS 18).
    Results
    Eighty amblyope children were classified in 2 groups of closing safe eye in full time or part time patching. The difference of visual acuity was measured before and after treatment. There was not any statistical difference between 2 groups (p=0.293).
    Conclusion
    Considering statistical results, the extent of improvement was equal between these 2 groups and there was not any meaningful difference between them. So, it would be concluded that in order to prevent unwanted side effects of closing the safe eye, an appropriate method for treatment of unstrabismic amblyopia may be the part time patching.
    Keywords: Amblyopia, Full time patching, Part time patching, nonstrabismic, moderate amblyopia
  • Sanaz Davarian, Nader Maroufi*, Esmaeil Ebrahimi Takamjani, Mohammad Parnianpour, Farzam Farahmand Page 22
    Background And Aim
    Controversy regarding feedforward activation of transversus abdominis and limited studies regarding bilateral activation of trunk muscles during unilateral arm movement lead us to perform a study to evaluate bilateral anticipatory activity of trunk muscles during unilateral arm flexion.
    Materials And Methods
    Eighteen healthy subjects participated in this study. The electromyographic activity of the right Anterior Deltoid (AD) and bilateral trunk muscles including the Transversus Abdominis/Obliquus Internus (TA/OI), Superficial Lumbar Multifidus (SLM) and Lumbar Erector Spinae (LES) during rapid flexion of the right upper limb in response to a visual stimulus was recorded and the onset latency and anticipatory activity of the recorded trunk muscles were calculated.
    Results
    The cotralateral TA/OI was the first muscle activated in anticipation of the right arm flexion. The ipsilateral TA/OI activated significantly later than all other trunk muscles (P<0.0005). In addition, anticipatory activity of the ipsilateral TA/OI was significantly lower than all other trunk muscles (P<0.0005). There was no significant difference in either onset latency or anticipatory activity among other trunk muscles (P>0.05).
    Conclusion
    Normal anticipatory activity during unilateral arm flexion was not bilateral anticipatory co-activation of TA/OI. Further surveys are required to detect normal muscle activation pattern in healthy subjects prior to prescribing bilateral activation training of Transversus Abdominis for subjects with chronic low back pain.
    Keywords: Anticipatory Postural Adjustments, Motor Control, Low Back, Internal Perturbation
  • Marziyeh Moallemi*. Fahimeh Hajiabolhassan Page 31
    Background And Aim
    Safe driving depends on the driver’s ability to receive messages from the environment, and adjust to them. Drivers obtain useful information about the environment by means of audition. So assessment of hearing state in drivers because of frequent exposure to road and car noise is an important issue.
    Materials And Methods
    This study was conducted on 320 heavy and semi-heavy vehicle drivers in Isfahan city. Mean age and duration of professional driving of the drivers were 40.44±9.69 and 15.31±8.94 years, respectively. Participants underwent otoscopy and pure tone audiometry in conventional octave and half-octave 3 and 6 kHz frequencies. Data were analyzedbypaired-t and Pearson correlation tests via SPSS 11.5 software.
    Results
    Among participants 174 subjects indicated some degrees of hearing loss (mild to profound). Comparison of threshold means between two ears showed significant differences at 3 to 8 kHz frequencies (P< 0.05). The thresholds were worse in the left ear.
    Conclusion
    Continuous exposure to noise pollution related to road and heavy vehicles may cause significant hearing loss in drivers at 4 kHz frequency and adjacent frequencies. So, there is a requirement for regular hearing evaluations, offering preventative strategies and some lifestyle changes in this profession.
    Keywords: Drivers, Noise induced hearing loss, Hearing assessment
  • Afroozmousavi*, Mohammad Vaezmousavi, Adeleh Zehtab, Najafi Page 37
    Background And Aim
    Immobility syndrome is the symptomsofphysical, metabolic, and mental disorder due todaily immobility andcauses disorder inbalanceof elderly people. The purpose of this study was to determine the effects of yoga techniques on reducing mental symptoms of immobility syndrome in elderly women.
    Materials And Method
    The present study was a quasi experimental with pre-test and post -test analysis that contains experimental and control goups. Statistical population of the current study was 65-70 year-old women which were members of elderly women Association of city Health Office in Area 2 of Tehran. After interviewing for thestudy ofimmobilizationsyndrome and applying Genetal health questionnair (GEQ),20 elderly women with low general health were selected and randomly assigned to experimental (n=10) and control (n=10) groups. Using Symptom Check List-90-Revised (SCL-90-R) test psychological status of participants were measured. Experimental group Received 8 1-hour sessions of yoga therapy monthly for a period of 2 months. No intervention was carried out for control group. The mental health status of both groups were evaluated after Yoga-therapy.Analysis of covariance was applied to analyze the data.
    Results
    After applying yoga techniques, scores of experimental group were decreased in indexes of SCL-90-R (P<0.001).
    Conclusion
    The literature suggeststhatyoga techniques have beneficial effects on management of anxiety, depression, somatization, interpersonal sensitivity symptoms and could lead to appearance of a balance in physical, emotional, and mental capacities of elderly women. Hence, yoga can be used as an alternative medical system for these disorders.
    Keywords: Yoga, mental symptoms, Immobility syndrome, Elderly women
  • Seyed Alireza Sadegh Esfahani *, Mohammad Aghazadeh Amiri, Seyed Mehdi Tabatabayee Page 46
    Background And Aim
    In wrap around frame wearers, when a lens is tilted due to Face Form angle of spectacle, there is a change in the sphere power, and a cylinder is induced. This power change can be compensated by calculating the effect of face form angle. Although high contrast visual acuity is normal in both with and without compensating the effect of face form angle on the power of lenses, this raises the question of whether low contrast visual acuity is normal. The aim of this study was to examine and compare the effect of face form angle on the lowest contrast visual acuity with/without calculating the effect of face form angle on wraparound frame wearers.
    Materials And Methods
    An experimental study was designed in which two similar wraparound frames ‘with face form angle over 16 degrees’ were selected. 4% contrast visual acuity of 21 participants was tested with/without calculating the effect of face form angle on the best correction power.
    Results
    The results of repeated measured ANOVA indicated that the overall comparison was significant (p < 0.005). The greatest difference was found in non-calculating method (mean difference of VA = 0.02 Log). The difference was less in calculating method (mean difference of VA = 0.01 Log)
    Conclusion
    The results indicated that use of wraparound frames with/without calculating the effect of face form angle in myopia between -3.00 and -6.00 D and with the rule astigmatism less than -1.00 D can decrease visual acuity in 4% contrast visual acuity when the face form angle is over 16 degrees.
    Keywords: Face form angle, visual acuity, the lowest contrast, wrap around frame
  • Abdollah Moossavi, Fereshte Bagheri*, Hamid Ramezani Farkhani Page 55
    Background And Aim
    Acute oxidative stress directly contributes to tissue injury. Hydrogen molecule with the rapid penetration is able to penetrate the biomembranes and diffuse into the cytosol. Moreover, H2 passes through the blood brain barrier, although most antioxidant compounds cannot; this is also an advantage of H2. The aim of this article was to review the literature regarding the effect of hydrogen molecule on auditory system.
    Material and Methods
    We searched Medline, Google Scholar, PubMed and SID search engines with the "antioxidant" and "hydrogen" keywords and read textbooks about this subject between 1973 and 2012.
    Conclusion
    Hydrogen molecule as an antioxidant potentially has numerous benefits including rapid diffusion into tissues and cells. Also it is mild enough neither to disturb metabolic redox reactions nor to affect reactive oxygen species that function in cell signaling and the action mechanism of hydrogen molecule is performed via decrease of the enzymes involved in apoptosis and inflammation.
    Keywords: Oxidative stress, antioxidant, free Radical, Blood brain barrier, Hydrogen molecule