فهرست مطالب

مجله پژوهش در علوم توانبخشی
سال نهم شماره 6 (بهمن و اسفند 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/19
  • تعداد عناوین: 22
|
  • مقاله پژوهشی اصیل
  • بررسی ارتباط بین پرخیشومی شدگی گفتار با نوع شکاف و سن جراحی اولیه کام در کودکان 3 تا 6 سال دچار شکاف کام شهر اصفهان
    پریسا رضایی، صبا صادقی، معصومه سامانی، مریم یزدی، فاطمه درخشنده، مهرداد معمارزاده صفحه 7
    مقدمه
    انواع مختلفی از شکاف کام اولیه و ثانویه با گستره های گوناگون وجود دارد. برخلاف تاریخچه نسبتا طولانی جراحی کام، اتفاق نظر کمی در خصوص بهترین تکنیک های جراحی و حتی توافق نظر کم تری در خصوص بهترین زمان جراحی وجود دارد. در حال حاضر هیچ پروتکل استانداردی وجود ندارد تا معضل زمان برای ترمیم شکاف کام را برای دستیابی به گفتار بهینه برطرف نماید. این مطالعه جهت اندازه گیری تعداد کودکان پیش دبستانی که هایپرنیزالیتی نشان می دادند، انجام شد. تاثیر جراحی اولیه ی کام و نوع شکاف روی هایپرنیزالیتی متوسط و شدید هم بررسی شد.
    مواد و روش ها
    یک گروه از 46 کودک پیش دبستانی 3 تا 6 ساله که جراحی شکاف کام را انجام داده بودند، به وسیله سیستم پارامترهای جهانی برای گزارش برون دادهای گفتاری در کودکان با شکاف کام- نسخه فارسی، ارزیابی شدند.در انواع شکاف ها، شکاف دوطرفه لب و کام (BCLP; n=5،10/9%) شکاف یک طرفه لب و کام (UCLP; n=20،43/6%)، شکاف سخت کام و نرم کام (CP;n= 10، 21/71%)، شکاف نرمکام تنها (SPO;n=6، 13%) و شکاف کام زیر مخاطی (SUB.M.C;n=5، 10/9%)، قضاوت هایپرنیزالیتی توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان باتجربه براساس مقیاسی 4 درجه ای انجام شد. 32 نفر جراحی کام را قبل از 12 ماهگی داشتند، 8 نفر بین 18-12 ماهگی جراحی کام را دریافت کرده بودند و 6 نفر بعد از 18 ماهگی جراحی شده بودند.
    یافته ها
    %3/78 از کودکان هایپرنیزالیتی متوسط تا شدید نشان دادند، که هیچ رابطه معنی داری بین 5 گروه شکاف وجود نداشت. تجزیه و تحلیل ها، همچنین نشان دادند که هیچ رابطه معنی داری بین جراحی اولیه کام و تعداد کودکانی که هایپرنیزالیتی قابل توجهی داشتند، وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    از آن جا که، شدت هایپرنیزالیتی در تمام کودکان بالا است، نیاز به تحقیقات مستند در زمینه میزان اثربخشی جراحی صورت گرفته روی این کودکان ضروری است. در این مطالعه گستره سنی وسیع بود و تعداد کودکان در هر گروه شکاف محدود بود. مطالعات بیشتری نیاز است تا تعیین کنند که آیا متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است تاثیر جراحی اولیه و نوع شکاف را مخفی کنند.
    کلیدواژگان: شکاف کام، پرخیشومی شدگی گفتار، نوع شکاف، زمان جراحی اولیه کام
  • مقایسه دامنه حرکتی و استقامت عضلانی ناحیه گردن در بیماران مبتلا به سردرد تنشی با افراد سالم
    مرضیه محمدی، شهره تقی زاده، فرحناز غفاری نژاد، لیلا عباسی، مهناز معمولی کارگر صفحه 15
    مقدمه
    سردرد یکی ازعلل اصلی شکایت بیماران است. 47% سردردها از نوع تنشی می باشند. سردردهای تنشی مرتبط با وضعیت عضلات اسکلتی می باشند و سفتی عضلات اطراف سر و گردن می تواند باعث بروز آن ها شود. هدف از این مطالعه، مقایسه دامنه حرکتی فعال و استقامت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن در افراد مبتلا به سردرد تنشی و افراد سالم می باشد.
    مواد و روش ها
    جامعه مورد پژوهش شامل52 دختر سالم و 52 دختر مبتلا به سردرد تنشی با محدوده سنی 20 تا 25 سال است. میزان دامنه حرکتی اکتیو در دو جهت فلکسیون و اکستانسیون و استقامت عضلات فلکسور و اکستانسور گردن در این نمونه ها، تعیین گردید.
    یافته ها
    هیچ اختلاف معنی داری بین دامنه حرکتی اکتیو و استقامت عضلانی ناحیه گردن در دو گروه مبتلا به سردرد تنشی و گروه سالم مشاهده نشد (p>0.05).
    نتیجه گیری
    افراد مبتلا به سردرد تنشی در دامنه سنی 20 تا 25 سال از نظر استقامت عضلات اطراف گردن و دامنه حرکتی گردن تفاوت چندانی با افراد سالم ندارند و احتمالا در افراد مبتلا به سردرد تنشی با گذشت زمان تغییرات اسکلتی-عضلانی در ستون فقرات و عضلات گردنی ایجاد می شود.
    کلیدواژگان: سردرد تنشی، دامنه حرکتی، استقامت عضلانی
  • فاطمه همتی، سعید فرقانی صفحه 939
    مقدمه
    افزایش پرونیشن پا در سالمندان گزارش شده است. این امر می تواند باعث تغییر در شکل پا و حرکت بیش از حد مفاصل پا شود که ممکن است بر تعادل تاثیر بگذارد. مداخلات ارتزی برای بهبود پوسچر پا ممکن است تاثیرات مهمی بر تعادل سالمندان داشته باشد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پوسچر پرونیتوری پا و ارتز گوه داخلی پاشنه و کف پایی بر بالانس استاتیک در افراد سالمند است.
    مواد و روش ها
    9 سالمند سالم با پوسچر پرونیتوری پا (میانگین سنی5/5 ±1/67 سال) و 14سالمند سالم با پوسچر نرمال پا (میانگین سنی 9/5 ± 1/67 سال) مورد مطالعه قرار گرفتند. از شاخص پوسچر پا برای تعیین پوسچر پا استفاده شد) میانگین شاخص پوسچر پا در گروه پرونیتوری (0.7± 7.5)، میانگین شاخص پوسچر پا در گروه نرمال (1.4± 3.8). بالانس استاتیک طی ایستادن روی دو اندام با چشمان باز و بسته و با پوشیدن کفش با استفاده از دستگاه سکوی نیرو در چهار وضعیت مختلف (دو نوع ارتز گوه داخلی پاشنه و کف پایی 5 و 8 درجه عرضی و دو نوع کفی ساده تمام طول هم ارتفاع با گوه ها) ارزیابی شد. هر وضعیت سه بار تکرار می شد. بالانس استاتیک به وسیله پارامترهای متوسط مسافت طی شده مرکز فشار در راستای قدامی خلفی و داخلی خارجی و مقدار برآیند آن، مجموع مسافت طی شده مرکز فشار در راستای قدامی خلفی و داخلی خارجی و مقدار برآیند آن، متوسط سرعت مرکز فشار در راستای قدامی خلفی و داخلی خارجی و مقدار برآیند آن و مساحت ناحیه بیضی محاط بر محدوده حرکت مرکز فشار، اندازه گیری شد.
    یافته ها
    تفاوت معنی داری در متغیرهای بالانس استاتیک در دو گروه سالمند با پوسچر نرمال و پرونیتوری پا با وجود کفی ساده وجود نداشت (0.05P>)، اما افراد با پای پرونیتوری مقادیر میانگین بالاتری در متغیرهای بالانس استاتیک نسبت به افراد با پاهای نرمال داشتند. استفاده از ارتز در هیچ یک از دو گروه تاثیر معنی داری نداشت (05.0P>). وضعیت چشم بسته منجر به افزایش معنی دار برایند کل مسافت طی شده مرکز فشار، مجموع مسافت طی شده مرکز فشار و متوسط سرعت مرکز فشار در راستای داخلی خارجی و مساحت ناحیه بیضی محاط بر محدوده حرکت مرکز فشار گردید. همچنین اثر متقابل ارتز، پوسچر پا و وضعیت بینایی معنی دار نبود(05/0P>).
    نتیجه گیری
    هر چند تفاوت معنی داری در پارامترهای بالانس بین دو گروه مشاهده نشد، اما افراد با پای پرونیتوری مقادیر میانگین بالاتری در اغلب پارامترهای بالانس نسبت به گروه نرمال داشتند که شاید نشانگر اختلال تعادل در سالمندان با پای پرونیتوری باشد. ارتز گوه داخلی تاثیری بر بالانس افراد با پای پرونیتوری نداشت، بنابراین می توان از آن برای بهبود عملکرد پا و مچ پا بدون ترس از اختلال در بالانس استفاده کرد.
    کلیدواژگان: سالمندی، پوسچر پرونیتوری پا، بالانس استاتیک، ارتز گوه داخلی
  • علی باستین، جلال ثامنی، علی اکبر طاهایی، محمدحسین نیلفروش، محمد کمالی صفحه 950
    مقدمه
    حلال ها عموما به صورت بخارشده استنشاق می شوند و از طریق مجرای تنفسی جذب می شوند. مطالعات مختلفی آسیب مرکزی شنوایی ناشی از مواجهه با حلال ها را گزارش کرده اند. با توجه به نوروتوکسیسیتی احتمالی ناشی از مواجهه با حلال ها، پردازش شنوایی مرکزی ممکن است در افرادی که در معرض این حلال ها قرار دارند متاثر شود و این ممکن است بطور نامطلوبی بر عملکرد افراد در شرایط شنیداری روزمره تاثیر گذارد. هدف از این مطالعه بررسی پردازش شنوایی مرکزی در افراد در معرض حلال های آلی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 62 فرد در معرض حلال و 93 فرد بدون مواجهه شاغل در یک کارخانه خودروسازی انجام شد. همه افراد دارای آستانه شنوایی و تیمپانوگرام و رفلکس اکوستیک و زوال رفلکس اکوستیک طبیعی بودند. پس از انجام آزمون اعداد دایکوتیک نتایج درصد پاسخ های صحیح افراد استخراج شد و با استفاده از آزمون ناپارامتری Mann-Witney U مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در آزمون اعداد دایکوتیک گوش چپ و گوش راست بین گروه مواجهه با حلال و گروه بدون مواجهه تفاوت معنی داری معنی داری پیدا نشد، ولی برای امتیاز کلی اعداد دایکوتیک تفاوت معنی داری معنی داری پیدا شد.
    نتیجه گیری
    عملکرد افراد در معرض حلال نسبت به افراد بدون مواجهه ضعیف تر بود که دلالت بر وجود مشکل در جنبه های تلفیق و تفکیک دوگوشی این افراد می کند.
    کلیدواژگان: حلال های آلی، مواجهه، پردازش شنوایی مرکزی، آزمون اعداد دایکوتیک
  • محمد عاشوری، سیده سمیه جلیل آبکنار، باقر غباری بناب، سمیه حبیب پور صفحه 956
    مقدمه
    عزت نفس نقش اساسی در همه ابعاد زندگی افراد به ویژه نوجوانان با کم توانی ذهنی دارد. بنابراین بر آموزش برنامه هایی که منجر بهبود عزت نفس می شود تاکید شده است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کم توانی ذهنی در استان مازندران بود.
    مواد و روش ها
    در مطالعه نیمه تجربی حاضر با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای 40 نوجوان دختر با کم توانی ذهنی 14 تا 18 ساله انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند، به طوری که هر گروه 20 نفر بود. به گروه آزمایش مهارت های اجتماعی در 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش داده شد ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. همه آزمودنی ها در مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت ارزیابی شدند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری، در نرم افزار SPSS نسخه 16 (version 16، SPSS Inc.، Chicago، IL) تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج کلی تحلیل کواریانس چندمتغیری برای خرده مقیاس های عزت نفس نشان داد که گروه آزمایش و کنترل حداقل در یکی از چهار خرده مقیاس عزت نفس خود، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس خانواده یا عزت نفس تحصیلی تفاوت معنی داری دارند (0027/0P=). نتایج نهایی تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس خود (0033/0P=)، عزت نفس اجتماعی (0041/0P=)، عزت نفس خانواده (0039/0P=) و عزت نفس تحصیلی (0026/0P=) نوجوانان با کم توانی ذهنی اثر مثبت و معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    برنامه آموزشی مهارت های اجتماعی منجر به بهبود عزت نفس و خرده مقیاس های آن در نوجوانان با کم توانی ذهنی شد. بنابراین، برنامه ریزی جهت آموزش مهارت های اجتماعی به آنها اهمیت ویژه ای دارد.
    کلیدواژگان: مهارت های اجتماعی، عزت نفس، کم توان ذهنی
  • مینا میراحمدی، محمد تقی کریمی، جاوید مستمند صفحه 969
    مقدمه
    تعادل (Stability) عبارتست از توانایی فرد در حفظ حالت ایستاده که از طریق استراتژی های ترکیبی سیستم های اسکلتی عضلانی مختلف تسهیل می شود. به منظور ارزیابی توانایی فرد در حفظ ثبات ایستادن روش های مختلفی از جمله روش خطی و روش غیرخطی به کار می رود. مشخص نگردیده است که کدام روش در نشان دادن ثبات وضعیت (Posture) افراد با اختلالات عصبی و اسکلتی عضلانی مختلف قابلیت بیشتری دارد. از این رو هدف از مطالعه حاضر بررسی ثبات افراد مبتلا به ضایعات عصبی و اسکلتی عضلانی مختلف با رویکرد خطی و غیرخطی است.
    مواد و روش ها
    چهار گروه از افراد سالم، دارای اختلال صافی کف پا، پارکینسون و پرتس در این مطالعه وارد شدند. جهت ارزیابی ثبات از دستگاه سکوی اندازه گیری نیروی کیستلر استفاده شد. تفاوت پارامترهای خطی (دامنه، سرعت و طول مسیر مرکز فشار) و غیرخطی (آنتروپی تقریبی مرکز فشار) با تست two sample t test آزمون گردید.
    یافته ها
    میانگین سرعت مرکز فشار در جهت داخلی/خارجی در افراد دارای صافی کف پا و مبتلایان پرتس به ترتیب 6./405±5/1621 و 195±4/878 میلی متر بر دقیقه بود (p≤0/05). میانگین آنتروپی تقریبی در جهت قدامی/خلفی در افراد دارای صافی کف پا و مبتلایان پرتس به ترتیب 16/0±94/0و 21/0±99/0 بود در حالی که این پارامتر در بیماران پارکینسون 06/0±45/0 بود. تفاوت میانگین آنتروپی تقریبی در جهت قدامی/خلفی گروه سالم با تمام گروه ها معنی دار بود (p≤0/05).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد رویکرد غیرخطی در نشان دادن تفاوت ثبات افراد با اختلالات عصبی و اسکلتی عضلانی مختلف حساسیت بیشتری دارد. البته توصیه می شود در صورت انتخاب روش خطی جهت آنالیز اطلاعات، بجای تنها یک پارامتر از چند پارامتر استفاده گردد. افزایش یا کاهش آنتروپی تقریبی وابسته به نوع ضایعه موقعیت های بی ثباتی را گزارش می کند.
    کلیدواژگان: ثبات، آنالیز خطی، غیرخطی، پارکینسون، پرتس، صافی کف پا
  • فریبا حسن بارانی، بهروز عبدلی، علیرضا فارسی صفحه 978
    مقدمه
    بررسی تفاوت اثر یادگیری کم خطا و پرخطا بر متغیرهای کینماتیکی اجرا.
    مواد وروش ها
    24 دانشجوی دختر در سه گروه کم خطا، پرخطا و ثابت قرار گرفتند. به گروه ها دستورالعمل نحوه پرتاب داده نشد. شرکت کنندگان گروه پرخطا به ترتیب از فواصل 5/3، 25/3، 3، 75/2، 5/2 متری، گروه کم خطا عکس این فواصل و گروه ثابت، از فاصله 3 متری از هدف به تمرین پرداختند. پس از سه روز تمرینی آزمون های اکتساب، یادداری و... انجام شد. از دستگاه تجزیه و تحلیل حرکت برای جمع آوری داده های کینماتیک در تمام مراحل استفاده شد.
    یافته ها
    در آزمون یادداری، عملکرد پرتاب گروه کم خطا به طور معنی داری بهتر از دو گروه دیگر بود و در آزمون انتقال گروه پرخطا دچار افت شد. در اجرای تکلیف ثانویه شناختی بین دو گروه کم خطا و ثابت تفاوت معنی داری یافت نشد. در تحلیل متغیرهای کینماتیکی گروه کم خطا به الگوی ماهرانه تکلیف حرکتی مورد نظر نزدیک شد ولی گروه پرخطا فاصله زیادی تا اجرای الگوی ماهرانه تکلیف داشت.
    نتیجه گیری
    یادگیری کم خطا روشی کارآمد در یادگیری مهارت پرتابی تحقیق حاضر است.
    کلیدواژگان: یادگیری کم خطا، یادگیری پرخطا، متغیرهای کینماتیکی اجرا، مدل ماهر، توانبخشی روانشناسی عصب شناختی
  • سیدمحسن اصغری نکاح، مینا باقری نژاد صفحه 991
    مقدمه
    اتیسم اختلال عصب شناختی رو به گسترشی است که ابعاد مختلف عملکرد کودک و خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و نیازمند ارایه خدمات توانبخشی و درمانی چند بعدی و گاه مادام العمر است لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نیازهای مادران کودکان اتیستیک انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع نیازسنجی است. گروه نمونه، والدین 41 نفر از کودکان اتیسم را شامل می شود که به صورت نمونه گیری در دسترس از سه کلینیک اتیسم شهرستان مشهد، انتخاب شدند. شرکت کنندگان، پرسش نامه پژوهشگرساخته، شامل نه مقوله آموزشی- توانبخشی را کامل کردند. پایایی کل پرسش نامه (نه مقوله) به شیوه ضریب آلفای کرونباخ 94/0= a محاسبه شد.
    یافته ها
    نتایج تی تک نمونه ای نشان داد که والدین کودکان اتیسم، همه مقوله های آموزشی- توانبخشی را مورد نیاز ارزیابی کردند و چهار مقوله آشنایی با مسایل خودیاری کودک، آشنایی با مهارت های بازی کودک و بازی کردن والدین با کودک، آشنایی با مشکلات شناختی و ذهنی کودک و آموزش مهارت های ارتباطی را بسیار مورد نیاز ارزیابی کردند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که سن کودک، ترتیب تولد کودک، سن مادر و میزان تحصیلات والدین، در اولویت بندی نیازها، تاثیری نداشته است.
    نتیجه گیری
    به کارگیری نتایج و اولویت های مستخرج از نیازسنجی حاضر می تواند متخصصان و درمانگران را جهت ارایه خدمات توان بخشی و روانشناختی از اولویت بالا یا در حد بسیار مورد نیاز تا اولویت های بعدی یا در حد مورد نیاز یاری رسانند.
    کلیدواژگان: کودکان اتستیک، نیازهای آموزشی توانبخشی، نیازسنجی
  • مرضیه سعیدی، عبدالکریم کریمی صفحه 1006
    مقدمه
    ترس از درد یکی از عوامل روانی مهم در ناتوانی و غیبت از کار در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط ترس از درد با پارامترهای ثبات پوسچرال در بیماران کمردرد مزمن غیر اختصاصی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی، 51 بیمار مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بررسی شدند. شدت درد، ترس از درد و ناتوانی با پرسش نامه و پارامترهای ثبات پوسچر (مقدار، فرکانس و سرعت جابجایی مرکز فشار) با صفحه نیرو اندازه گیری شد. تحمل عضلات شکم و کمر به ترتیب با آزمون های sit up و surensen اندازه گیری شد. ارتباط شدت درد و ترس از درد با پارامترهای ثبات پوسچر با در نظر گرفتن اثر سن، شاخص توده بدنی، فعالیت فیزیکی، تحمل عضلات شکم و کمر و جنس با آزمون multivariate general linear modle تحلیل شد.
    یافته ها
    در حالت ایستادن روی یک پا، درد و ترس از درد (فیزیکی) با جابجایی و سرعت جابجایی مرکز فشار در هر دو صفحه قدامی خلفی و داخلی خارجی ارتباط معنی داری داشت (01/0p<). همچنین ترس از درد (فیزیکی) با شدت درد و تحمل عضلات کمر ارتباط معنی دار داشت(01/0p<). درد و ترس از درد با هیچ کدام از پارامترهای ثبات پوسچر در حالت ایستادن روی دو پا ارتباط معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    وجود ارتباط بین ترس از درد و شدت درد با جابجایی و سرعت جابجایی مرکز فشار در حالت ایستادن روی یک پا می تواند در به کارگیری استراتژی متفاوت و ساده تری در ارزیابی و درمان بیماران مبتلا به کمردرد مزمن کمک کننده باشد که شامل توجه به وضعیت روحی روانی اجتماعی آن ها از جمله میزان ترس از درد آن ها باشد.
    کلیدواژگان: کمر درد مزمن غیر اختصاصی، ترس از درد، ثبات پوسچرال
  • علی محمدزاده، سیده زینب نورالدینی، مجید اشرفی صفحه 1019
    مقدمه
    عامل اساسی تاثیرگذار بر تولید صدای انسان شنوایی است. برخورداری از سیستم شنوایی سالم و نیز فیدبک شنیداری هنجار می تواند جنبه های مهمی از گفتار شامل صوت، و تولید آواهای گفتاری را کنترل کرده و فرد از این طریق قادر است اشتباهات خود را تصحیح کند. هنجار بودن شاخص های صوتی تا حد زیادی به عملکرد سیستم شنیداری وابسته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی- مقایسه ای روی27کودک کم شنوای شدید تا عمیق و 27 کودک با شنوایی هنجار در محدوده سنی6 تا 11 سال که از نظر سن و جنس همسان بودند، به روش نمونه گیری غیر احتمالی در مدرسه باغچه بان و مدارس منطقه 2 تهران انجام شد. پس از انجام آزمون های شنوایی، شاخص های صوتی کودکان شامل فرکانس پایه، تغییرات فرکانس، تغییرات شدت، آشفتگی در زیر و بمی صوت، آشفتگی در شدت صوت و نسبت نویز به هارمونیک آنالیز شد. کلیه داده های کمی حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t-test و Pearson Correlation انجام شدند.
    یافته ها
    در کودکان کم شنوا شاخص های فرکانس پایه صوت، محدوده بالای فرکانس پایه و تغییرات در دامنه شدت صوت بیش از گروه هنجار بود و تفاوت معنی داری یافت گردید. با اینکه شاخص های آشفتگی در فرکانس و شدت صوت، درصد تغییرات فرکانس پایه و نسبت نویز به هارمونیک صوت کودکان کم شنوا از کودکان با شنوایی هنجار بیشتر بود تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بین متغیر آشفتگی در فرکانس پایه صوت و فاصله بین آستانه های فرکانس 500 هرتز تا 2000 هرتز همبستگی معنی داری یافت شد.
    نتیجه گیری
    نقص در سیستم شنوایی در سطح شدید تا عمیق به دلیل کاهش فیدبک مناسب صوتی بر شاخص های آکوستیکی صوت کودکان تاثیر می گذارد، مهم ترین شاخص هایی که دچار تغییر می شوند فرکانس پایه صوت و دامنه شدت صوت می باشد.
    کلیدواژگان: شاخص های آکوستیکی صوت، کودکان کم شنوا، کاهش شنوایی شدید تا عمیق
  • منصور اسلامی، امین گندمکار، سید اسماعیل حسینی نژاد، وحید جاهدی، الهام گندمکار صفحه 1029
    مقدمه
    مطالعات نشان داده اند که شکستگی استرسی درشت نی یکی از شایع ترین آسیب ها در میان افرادی است که به طور تفریحی و منظم به ورزش دو مشغول می باشند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر دو نوع کفشمختلف بر متغیر های مرتبط با شکستگی استرسی درشت نی حین دویدن بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی، 25مرد جوان سالم(با میانگین سنی 27/2±21 سال، قد 39/5±93/176 سانتی متر و جرم 84/8±30/72 کیلوگرم)، در شرایط کفش ناپایدار، کفش کنترل و پابرهنه دویدند و متغیرهای وابسته به آسیب شکستگی استرسی درشت نی شامل حداکثر نیروهای عمودیفعال و غیرفعال و همچنین سرعت بارگذاری نیروی عمودیبا استفاده ازصفحه نیرواندازه گیری و مقایسه شد.
    یافته ها
    سرعت بارگذاری نیروی عمودی 80% در کفش ناپایدار به طور معنی داری بیشتر از کفش کنترل بود(001/0P=). حداکثر نیروی عمودی غیرفعال در کفش ناپایدار در مقایسه با کفش کنترل (000/0=P) و وضعیت پابرهنه به طور معناداری افزایش یافت (039/0=P). با وجوداین، سرعت بارگذاری نیروی عمودی و حداکثر نیروی عمودی غیرفعال در کفش کنترل به طور معنی داری کمتر از پای برهنه بود(به ترتیب001/0=P و 002/0=P).
    نتیجه گیری
    استفاده از کفش ناپایدار ممکن است دوندگان تفریحی را در معرض خطرات آسیب شکستگی استرسی درشت نی قرار دهد.
    کلیدواژگان: کفش ناپایدار، دویدن، شکستگی استرسی درشت نی، دوندگان تفریحی
  • فریبا مجیری، احسان شکاری، وحید عشوریون صفحه 1038
    مقدمه
    معلمان بزرگترین کاربران حرفه ای صوت هستند که شیوع اختلالات صوت در آن ها حدود 60 درصد می باشد. با توجه به اینکه عمده علائم صوتی معلمان دارای اختلالات صوت، ناشی از تاثیرات شغلی است، طراحی و تدوین پرسش نامه ای برای سنجش اختلالات صوت در معلمان به منظور تشخیص سریع و کاهش هزینه های اجتماعی و اقتصادی می تواند از ضروریات باشد. پروتکلی تحت عنوان «پرسش نامه سنجش اختلالات صوت ویژه معلمان مقاطع ابتدایی شهر اصفهان» توسط مجیری و اعظمیان در سال 1389 طراحی شده است که نقطه ضعف آن، عدم تعیین ویژگی های کاربردی این ابزار می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی این پرسش نامه به منظور غربالگری سریع اختلالات صوت در این جمعیت می باشد.
    مواد و روش ها
    52 معلم با صدای نرمال و 52 معلم دارای اختلالات صوت در قالب یک مطالعه توصیفی–تحلیلی به شیوه نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. نمونه صوتی از معلمان به منظور ارزیابی اکوستیک و ادراکی صورت گرفت. فرم تعیین شکایت صوتی و پرسش نامه توسط معلمان پر شد. از آزمون منحنی راک به منظور تعیین حساسیت و ویژگی و نقطه برش پرسش نامه استفاده شد.
    یافته ها
    در این پژوهش برای نقطه برش 9، حساسیت 78/0، ویژگی 94/0، ارزش اخباری مثبت 93%، ارزش اخباری منفی81% و نسبت درست نمایی 13% بدست آمد.
    نتیجه گیری
    پرسش نامه از توان بالایی به منظور تعیین معلمان دارای اختلالات صوت و معلمان با صوت نرمال برخوردار است و می تواند پروتکل مناسبی برای غربالگری اختلالات صوت در معلمان باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات صوت، حساسیت، ویژگی، نقطه برش، ویژگی های روان سنجی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی
  • رسول خلیل طهماسبی، غلامعلی قاسمی، سالار فرامرزی صفحه 1050
    مقدمه
    کودکان کم توان ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم تحرک کمتری داشته و به همین علت دچار ضعف های جسمانی- حرکتی می شوند. هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر هشت هفته تمرینات ریباند بر تعادل ایستا و پویای کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
    مواد و روش ها
    روش مطالعه نیمه تجربی و تعداد 30 نفر از دانش آموزان پسر 7 تا 11 ساله مدارس استثنایی شهرستان لردگان با میانگین سنی (27/1±46/8) و بهره هوشی 50 تا 70 (88/5±10/62) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس هوشبهر به طور تصادفی جفت شده در دو گروه 15 نفری کنترل و تجربی قرار گرفتند. به منظور ارزیابی تعادل ایستا از زیر آزمون تعادلی قابلیت حرکتی بروئینینکس- اوزرتسکی استفاده شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفته ای سه جلسه 45 دقیقه ای تمرینات ریباند را انجام دادند. همچنین در پایان دوره پس آزمون به عمل آمد. از تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر استفاده شد و سطح معنی داری 05/0 محاسبه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین رکورد آزمون تعادل ایستا در پیش آزمون در دو گروه به ترتیب 44/5 و86/6 ثانیه بود و در پس آزمون این میزان به ترتیب به 92/6 و 15/7 ثانیه رسید. همچنین میانگین تعادل پویا در پیش آزمون در دو گروه به ترتیب 42/3 و 37/4 گام بود که در پس آزمون این میزان به ترتیب به 64/4 و 28/4 گام رسید. یافته ها بیانگر مثبت تاثیر تمرینات ریباند بر تعادل ایستا (002/0=P) و پویای (001/0=P) کودکان کم توان ذهنی بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت تمرینات ریباند در توان بخشی کودکان کم توان ذهنی موثر می باشد و از این روش می توان در توانبخشی حرکتی این کودکان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تمرینات ریباند، تعادل ایستا، تعادل پویا، کم توان ذهنی
  • فرزانه مهدیه، رضا رجبی، آذر آقایاری صفحه 1063
    مقدمه
    با وجود تحقیقات فراوان در خصوص ناهنجاری های کف پا (کف پای صاف و گود) هنوز درباره ی حدود و دامنه طبیعی آنها توافق عمومی وجود ندارد. لذا تحقیق حاضر با هدف تعیین شاخص قوس کف پا در مقاطع سنی مختلف زنان و مردان شهر اصفهان صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری این تحقیق شامل افراد شهر اصفهان بودند که 250 زن و 250 مرد به صورت تصادفی از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر اصفهان از بین افراد با اندام تحتانی سالم در 5 مقطع سنی به عنوان نمونه انتخاب و از طریق ارزیابی اثر کف پا با استفاده از شاخص قوس کف پای استاهلی، شاخص قوس (AI یا Arch Index) آنها تعیین شد. با استفاده از روش های آمار توصیفی، میانگین و شاخص قوس با نرم افزار SPSS نسخه 18برای سنین و جنسهای مورد نظر با فاصله اطمینان 95٪ بدست آمد.
    نتایج
    شاخص AI برای پسران و دختران 9 تا 14 ساله اصفهانی بترتیب (22/0 79/0) و (23/0 72/0)، پسران و دختران 15 تا 24 ساله (19/0 75/0) و (18/0 71/0)، مردان و زنان 25 تا44 ساله (13/0 73/0) و (17/0 70/0)، مردان و زنان 45 تا 64 ساله (10/0 72/0) و (16/0 73/0)، مردان و زنان 65 سال و بالاتر (11/0 72/0) و (18/0 77/0) بود.
    کلیدواژگان: شاخص، قوس کف پا، شاخص قوس استاهلی، کف پای صاف، کف پای گود
  • رحمان باقرنیا صفحه 1077
    مقدمه
    اختلال هماهنگی رشدی یک ناتوانی دراز مدت بوده و مشکلات اجتماعی، عاطفی و تحصیلی مرتبط با آن ممکن است تا دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا کنند. به همین دلیل نیاز به شناسایی و مداخله های اولیه در مورد این کودکان ضروری به نظر می رسد. در این راستا هدف از این مطالعه برآورد میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی در کودکان 3 تا 11 ساله ایرانی بود.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر از نوع توصیفی و شیوه انجام آن زمینه یابی بود. به طوریکه از روش نمونه گیری چند مرحله ای سیستماتیک (منظم) برای انتخاب نمونه تحت بررسی استفاده شد. در مجموع والدین 1784 پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی را تکمیل کردند. مطالعه با 15 درصد کودکانی که پایین ترین نمرات کل را از نظر والدینشان دریافت کرده بودند ادامه یافت. به منظور ارزیابی عملکرد حرکتی کودکان و برآورد میزان شیوع اختلال هماهنگی رشدی از آزمون رشد حرکتی درشت-2 استفاده شد. کودکانی که هر گونه مشکل پزشکی شناخته شده داشتند یا بهره هوشی آنها کمتر از 70 بود از روند مطالعه کنار گذاشته شدند. از آزمون آماری خی دو در سطح معناداری 05/0 = α برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    شیوع اختلال هماهنگی رشدی در نمونه تحت بررسی 7/2 درصد بود. به طوریکه این میزان در پسران 53/3 درصد و در دختران 85/1 درصد و نسبت جنسیت 2 به 1 بود.
    نتیجه گیری
    با وجود اینکه این میزان کمتر از گزارش های مطالعات انجام شده قبلی می باشد، توجه بیش از پیش والدین و مسئولین نسبت به اختلال هماهنگی رشدی، غنی تر کردن برنامه های کلاسی تربیت بدنی و ترغیب کودکان به سمت فعالیت های حرکتی به منظور پیشگیری از مشکلات ثانویه مرتبط با این اختلال توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اختلال هماهنگی رشدی، آزمون رشد حرکتی درشت، 2
  • مریم رزمجویی، سیما شهیم، لیلی سلمانی صفحه 1100
    مقدمه
    یکی از رایج ترین مشکلات رفتاری در کودکان کم توان ذهنی، پرخاشگری جسمانی است. پرخاشگری جسمانی به رفتارهایی مانند کتک زدن، لگدزدن و پرتاب کردن اشیاء و تهدید به انجام این فعالیت ها اشاره دارد که همگی به نیت صدمه زدن به دیگران صورت می گیرد. پرخاشگری جسمانی با عوامل مختلفی از جمله مهارت های زبانی در ارتباط است که در این مطالعه به بررسی آن در کودکان کم توان ذهنی پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر به روش غیرتجربی و مقطعی انجام شد. 102کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر (51 پسر و 51 دختر) 6 تا 8 ساله که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (سن و جنسیت) از مراکز آموزشی کودکان کم توان ذهنی شهر شیراز انتخاب و با استفاده از نسخه فارسی آزمون رشد زبان (TOLD-P3) و پرسشنامه پرخاشگری آشکار و رابطه ای، ارزیابی شدند. به منظور بررسی میزان همبستگی بین مهارت های زبانی (زبان بیانی و زبان درکی) و پرخاشگری جسمانی در کودکان کم توان ذهنی از ضریب همبستگی پیرسون و جهت مقایسه پرخاشگری جسمانی دختران و پسران کم توان ذهنی از آزمون تی مستقل در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.
    یافته ها
    بین پرخاشگری جسمانی و مهارت زبان بیانی (008/0=p) و زبان درکی (019/0=p) رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. به عبارت دیگر، با کاهش مهارت های زبان بیانی و زبان درکی در کودکان کم توان ذهنی احتمال بروز پرخاشگری جسمانی در آن ها وجود دارد. میزان بروز پرخاشگری جسمانی در پسران به طور معنی داری بیشتر از دختران بود (014/0=p). همچنین، تفاوت معنی داری بین مهارت زبان بیانی و زبان درکی دختران و پسران کم توان ذهنی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    بین مهارت زبان بیانی، زبان درکی و پرخاشگری جسمانی همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد. علاوه بر این، مهارت های زبان بیانی ضعیف در دختران کم توان ذهنی باعث بروز رفتار پرخاشگرانه جسمانی در آن ها می شود. در حالی که، نمی توان رابطه ای بین مهارت های زبانی (زبان بیانی و زبان درکی) و پرخاشگری جسمانی پسران کم توان ذهنی قائل شد.
    کلیدواژگان: کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر، زبان درکی، زبان بیانی، پرخاشگری جسمانی
  • علیرضا طاهری، سعید فرقانی، جعفر زراعت صفحه 1110
    مقدمه
    این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های عملی از دیدگاه دانشجویان سال سوم به بعد رشته های توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی می باشد که کلیه دانشجویان سال سوم به بعد رشته های ارتوپدی فنی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی جهت ورود به مطالعه انتخاب شدند و پرسش نامه محقق ساخته که حاوی 62 سوال در خصوص عوامل تسهیل کننده و بازدارنده موثر بر یادگیری مهارت های عملی بود استفاده گردید. سوالات به 8 حیطه تقسیم و بر مبنای مقیاس لیکرت و از کاملا موافقم= 5 تا کاملا مخالفم = 1 امتیازبندی گردید. داده ها در نرم افزار spss توسط آزمون های توصیفی و تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    100 دانشجوی سال سوم به بعد با میانگین سنی 8/.± 2/22 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. در حیطه عوامل تسهیل کننده آموزش مهارت های عملی، دانشجویان بیشترین موافقت (انتخاب گزینه کاملا موافقم و موافقم) را با حیطه ویژگی های تسهیل کننده مربیان (85%) و ارتباط بین مربی و دانشجو (85%) بیان نمودند. در حیطه عوامل بازدارنده، دانشجویان بیشترین موافقت را با حیطه امکانات ضعیف موجود بیمارستانی و دانشگاهی (76%) بیان نمودند.
    نتیجه گیری
    مهم ترین حیطه تسهیل کننده آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان، ویژگی ها و معیارهای خوب مربیان بود. لذا برنامه ریزی در جهت بکارگیری اساتید مجرب و آموزش های مداوم مربیان کم تجربه توصیه می گردد. مهم ترین حیطه بازدارنده آموزش بالینی، عدم امکانات لازم در بخش ها و کلینیک ها بود. در نتیجه چنان چه کمبود امکانات و تجهیزات لازم در محیط بالینی را با یک برنامه ریزی مناسب جبران نماییم در کارآمد کردن دانشجویان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: مهارت های عملی، دانشجوی توانبخشی، عوامل تسهیل کننده، عوامل بازدارنده
  • حسین امیری، فاطمه داوودی صفحه 1122
    مقدمه
    سندرم درد پاتلوفمورال مشکلی بسیارشایع درد زانو می باشد که 20 تا 40 درصد دردهای زانو و 10 تا 20 درصد بیماران کلینیک های فیزیوتراپی را تشکیل می دهد. هدف از این تحقیق، بررسی افت ناوی وتورشن تیبیا دردانشجویان دختر جوان فعال مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال وسالم می باشد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش 30 دانشجوی دختر فعال با دامنه سنی 20 تا 30 سال به صورت در دسترس هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به دو گروه مبتلا به سندرم پاتلوفمورال (15 نفر) و سالم (15 نفر) تقسیم شدند. به منظور اندازه گیری میزان تورشن تیبیا، افت ناوی و شدت درد به ترتیب از گونیامتر، خط کش مندرج و مقیاس دیداری درد (Visual Analog Scale) VASاستفاده شد. برای تجزیه وتحلیل آماری داده ها از آزمون tمستقل در سطح معنی داری استفاده گردید(05/0 ≥P). همچنین از آزمون (Interclass Correlation Coefficient) ICC برای بررسی تکرار پذیری داده های اندازه گیری شده، استفاده شد.
    یافته ها
    با توجه به یافته های پژوهش اختلاف معناداری بین متغیرهای افت ناوی و تورشن تیبیا در دو گروه سالم و مبتلا به سندرم پاتلوفمورال مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بهنظرمی رسدکه افت ناوی وتورشن تیبیا متناسب باویژگی های فردی وسابقه تمرینی افراد متغیر است و ممکن است ریسک فاکتوری برای سندرم پاتلوفمورال درافراد فعال نباشد.
    کلیدواژگان: سندرم پاتلوفمورال، افت ناوی، تورشن تیبیا
  • فریبا احمدی، سعید فرقانی صفحه 1131
    مقدمه
    استئوآرتریت بخش داخلی زانو یکی از شایع ترین دلایل ناتوانی و محدودکننده فعالیت در بزرگسالی می باشد. اختلالات تعادلی در این افراد گزارش شده است. ارتزهای گوه خارجی می تواند تاثیرات فوری و طولانی مدتی را بر زانو داشته باشند که در نتیجه ممکن است تاثیرات مهمی بر تعادل این افراد داشته باشند. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی تاثیر چهار نوع ارتز گوه خارجی بربالانس استاتیک افراد مبتلا به استئوآرتریت در ناحیه داخلی زانو می باشد.
    مواد و روش ها
    18 زن مبتلا به استئوآرتریت در ناحیه داخلی زانو مورد مطالعه قرار گرفتند. بالانس استاتیک طی ایستادن روی دو اندام با چشمان باز و با پوشیدن کفش یکسان با استفاده از دستگاه سکوی نیرو و با پوشیدن پنج نوع گوه خارجی (5/8 درجه عرضی) در داخل و خارج کفش بوسیله ی پارامترهای مرتبط با مرکز فشار ارزیابی شد.
    یافته ها
    استفاده از گوه های خارجی تاثیر معنی داری بر متغیرهای بالانس استاتیک در مقایسه با کفی ساده نداشت (05/0P>)، اگرچه استفاده از ارتز گوه خارجی منجر به مقادیر پایین تری در میانگین متغیرهای اندازه گیری شده، نسبت به کفی ساده گردید. بعلاوه مقایسه بین چهار نوع گوه خارجی نشان داد که گوه های خارجی در خارج کفش در مقایسه با گوه خارجی پاشنه در داخل کفش منجر به کاهش معنی دار مقادیر میانگین برآیند متوسط مسافت طی شده مرکز فشار و مساحت ناحیه بیضی و دایره محاط بر محدوده حرکت مرکز فشار گردیدند (05/0P<)
    نتیجه گیری
    هر چند استفاده از گوه های خارجی تاثیر معنی داری در پارامترهای بالانس افراد مبتلا به استئوارتریت در وجه داخلی زانو نداشت، اما در مقایسه با کفی ساده، استفاده از ارتز گوه خارجی منجر به مقادیر پایین تری در پارامترهای بالانس این افراد گردید که شاید نشانگر بهبود تعادل با استفاده از گوه های خارجی باشد. در مقایسه انواع گوه های خارجی، ارتز گوه خارجی در خارج از کفش منجر به بهبود بیشتر بالانس گردید.
    کلیدواژگان: استئوآرتریت زانو، گوه خارجی، بالانس استاتیک
  • مقاله مروری
  • صابر اعظمی آغداش، سید کاظم شکوری، همایون صادقی بازرگانی، یعقوب سالک زمانی صفحه 1140
    مقدمه
    اسب درمانی یکی از روش های توانبخشی میباشد که در سالهای اخیر کاربرد زیادی یافته است. هدف مطالعه حاضر جمع بندی مطالعات و گزارش توصیفی نتایج اسب درمانی در درمان و توانبخشی ناتوانی ها و معلولیت ها میباشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مطالعات مروری نظام مند می باشد. اطلاعات مورد نیاز از طریق جستجو در پایگاه های داده ای: PubMed، Medline،، Cinahl، Web of knowledge، Science Directو SIDبا استفاده از کلیدواژه های hippotherapy، Equine- assisted therapy، Horseback riding، Horse riding، Therapeutic riding، و اسب درمانی جمع آوری گردید. بازه زمانی جمع آوری مقالات بین سال های 2012 – 1990 انتخاب گردید و در نهایت تعداد 35 مقاله وارد مطالعه گردید. مقالات انتخاب شده به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج با استفاده از (Extraction table) استخراج، خلاصه سازی و گزارش گردید.
    یافته ها
    میانگین تعداد نمونه ها برای هر مطالعه برابر با 5/22 نفر بود. میانگین مدت زمان مداخله برای هر مطالعه نیز برابر با 16/13 هفته بود. بیشترین گروه سنی مورد مطالعه کودکان بودند و بیشترین ناتوانی بررسی شده نیز فلج نخاعی بود. در 33 مطالعه (حدود94%) نتایج مطالعات نشان دهنده تاثیر مثبت و اثربخش اسب درمانی بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج مطالعات بررسی شده اسب درمانی تاثیر مثبتی در توانبخشی داشته و این اثربخشی در مواردی مانند فلج نخاعی، ثبات سر و اندام های فوقانی، مالتیپل اسکلروسیز، ناتوانی های فیزیکی و... مشاهده می شود. با این وجود مطالعات صورت گرفته در این زمینه محدود بوده و نمی توان با این تعداد نتیجه گیری کرد و نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه می باشد.
    کلیدواژگان: اسب درمانی، روش های توانبخشی، مروری نظام مند، گزارش توصیفی، ناتوانی و مصدومیت
  • مهدی بامداد، همایون زرشناس، هادی گرایلو صفحه 1153
    مقدمه
    مشکلاتی که پس از ضربه مغزی یا بیماری های دستگاه عصبی رخ می دهد منجر به بروز محدودیت های حرکتی و کلامی برای مدت طولانی در افراد می شود. پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ارتباط مغز انسان و کامپیوتر (BCI) امکان شناسایی و طبقه بندی فعالیت های الکتریکی و متابولیک مغز و تبدیل آنها به یک فرمان کنترلی برای کامپیوتر و یا یک دستگاه مخصوص را فراهم می نماید. هدف از مطالعه حاضر مروری بر کاربردهای سیستم BCI در علم توان بخشی با رویکرد بازتوانی ارتباط با محیط پیرامون بود.
    مواد و روش ها
    هدف استفاده از سیستم BCI به طور کلی یا ایجاد یک توانایی از دست رفته در فرد و یا بهبود توانایی تحلیل رفته می باشد. بر همین اساس سه کاربرد عمده برای سیستم BCI عبارت است از ایجاد امکان حرکت اعضای بدن، ایجاد قدرت تکلم و کنترل تجهیزات مختلف به منظور انجام فعالیت های روزانه. برای بررسی پیشرفت های صورت گرفته در این عرصه ها مقالات مرتبط با موضوع که تاکنون در مجلات و کنفرانس های معتبر ارایه گردیده مطالعه شده است.
    یافته ها
    مفاهیم و اصول BCI به همراه فن آوری های مورد استفاده در این عرصه و آخرین پیشرفت ها در زمینه بهبود عملکرد سیستم های BCI در این مقاله ارایه شده است. در انتها نیز ظرفیت های موجود برای استفاده از سیستم BCIو کارهای مورد نیاز برای توسعه بیشتر استفاده از آن در توان بخشی مورد بحث قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    در 20 سال اخیر تلاش های بسیاری به منظور افزایش راندمان و سرعت انتقال داده در سیستم های BCI مبتنی بر EEG صورت گرفته است. برای دستیابی به این اهداف یک سیستم تبادل داده پرسرعت بین مغز و کامپیوتر مورد نیاز می باشد. تاکنون راهکارهای گوناگونی برای ایجاد یک ارتباط بدون تاخیر بین دستورات مغزی صادر شده و فرامین کنترلی تولید شده برای دستگاه ها معرفی شده است.
    کلیدواژگان: سیگنال های الکتروانسفالوگرافی، واسط مغز و کامپیوتر، توان بخشی
  • گزارش موردی
  • طهمورث طهماسبی، محمد کمالی صفحه 1167
    مقدمه
    قطع عضو اندام تحتانی به علت تروما، بیماری های عروقی، دیابت و اختلالات مادرزادی ایجاد می شود.آمپوته ها توانایی راه رفتن و ایستادن را بر طبق سطح قطع عضوشان از دست می دهند. انواع مختلفی از پروتزها جهت افزایش کارایی آمپوته مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر نوع سیستم تعلیق پروتز بر اختلالات بالانس به طور شفاف مشخص نشده است. بنابراین هدف از این مقاله یافتن ارتباط بین تعادل ایستگاهی افراد آمپوته زیر زانو و نوع سیستم تعلیق می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه یک مرد 48 ساله با قطع عضو زیر زانوی یکطرفه بدون هیچ مشکل اسکلتی عضلانی شرکت داده شد. یک صفحه نیروی کیستلر با مبدل های پیزوالکتریک نیرو برای اندازه گیری پارامترهای مرکز فشار بدن مورد استفاده قرار گرفت. نوسان فرد در صفحه قدامی خلفی و داخلی-خارجی در حین استفاده از دو نوع پروتز (پروتز با سوکت سنتی و پروتز با سوکت سیلیکون لاینر) مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نوسان مرکز فشار در حین استفاده از پروتز سنتی در صفحه قدامی-خلفی و داخلی خارجی به ترتیب برابر 093/23 (با خطای استاندارد: 14/4) و 53/22 (با خطای استاندارد: 02/5) در حالت چشم باز می باشد در حالی که این اعداد برای پروتز سیلیکون لاینر در صفحه قدامی-خلفی و داخلی-خارجی به ترتیب برابر با 35/21 (با خطای استاندارد: 30/4) و 5/15 (با خطای استاندارد: 56/4) است. میانگین نوسان مرکز فشار در جهت قدامی-خلفی و داخلی-خارجی در حین استفاده از پروتز با سوکت فومی بیش تر از سوکت سیلیکونی است (p value=0.03)
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد کارایی آمپوته در حین ایستادن با سیلیکون لاینر به علت افزایش حس عمقی و تحریک رسپتورهای سطحی پوست بیش از نوع دیگر است. در حقیقت علاوه بر مزایای متعدد سیستم های سیلیکون لاینر افزایش بالانس و حس عمقی را می توان به این مزایا اضافه نمود.
    کلیدواژگان: سیلیکون لاینر، قطع عضو زیر زانو، سیستم تعلیق، تعادل ایستگاهی
|
  • The relationship between hypernasality and timing of primary palatal surgery and cleft type in 3-6 years old children with cleft palate
    Parisa Rezaei, Saba Sadeghi, Masoume Samani, Maryam Yazdi, Fateme Derakhshande, Mehrdad Memarzade Page 7
    Introduction
    There are various types of clefts of the primary and secondary palate and various degrees of severity. Despite the relatively long history of palatal surgery, little consensus has been reached regarding the best surgical techniques, and even less regarding optimal timing. There are still no standard protocols to address the issues of ideal timing for cleft palate repair to attain optimal speech. This study was conducted to examine the frequency of preschoolers with cleft palate who demonstrate hypernasality. The impact of the time of primary palatal surgery and cleft type on moderate to severe hypernasality was also examined.
    Materials And Methods
    A group of 46 preschoolers aged 3-6 years with repaired cleft palate was assessed using Universal Parameters for Reporting Speech Outcomes in Individuals with Cleft Palate – Farsi Edition. Cleft types were bilateral cleft lip and palate (BCLP; n=5, 10/9%), unilateral cleft lip and palate (UCLP; n=20, 43/6%), complete cleft palate (CP; n=10, 21/7%), cleft of the soft palate only (SPO; n=6, 13%) and submucous cleft palate (SubMC; n=5, 10/9%). Judgments of hypernasality were made by a certified speech and language pathologist and were made using a 4-point rating scale. 32 Had a primary palatal surgery prior to 12 months of age, 8 had surgery at 12-18 months of age, and 6 had surgery after 18 months.
    Results
    78/3 percent of the children demonstrate moderate to severe hypernasality. There were no significant differences between 5 groups for hypernasality based on cleft type. The analysis, also, revealed no significant relationship between age of primary palatal surgery and number of children with significant hypernasality.
    Conclusion
    Because of the high amount of hypernasality in all children, the need for research documenting the efficacy of surgeries employed with these children is essential. In this study the age range was wide, and there was the small number of children in each cleft palate group. The Additional research is needed to determine if there are variables that might have masked the influence of timing of primary surgery and cleft type(should be deleted).
    Keywords: cleft palate, hypernasality, cleft type, timing of initial (primary)palatal surgery
  • The comparison of cervical range of motion and muscle endurance in Tension-Type headache patients with healthy people
    Marzieh Mohamadi, Shohreh Taghizadeh, Farahnaz Ghafarinejhad, Leila Abbasi, Mahnaz Mamooli Kargar Page 15
    Introduction
    Headache is one of the most complaints of patients and 47% of headaches are tension type. This type of headache is associated with skeletal muscles condition. Tightness of muscles in head and neck regions can lead to tension type headache. The purpose of this study was to compare the cervical active range of motion and muscular endurance in flexion and extension directions, in patients suffer from tension type headache with healthy subjects.
    Materials And Methods
    fifty two healthy girls and 52 girls with tension type headache between 20 to 25 years old participated in this study. The active flexion & extension range of motion and the endurance of flexor & extensor muscles were measured.
    Results
    There were no significant differences between patients and healthy subjects in active range of motion or neck muscles endurance (P>0.05).
    Conclusion
    Patients between 20-25 Y/O with tension type headache and match healthy ones are similar in cervical active range of motion and muscle endurance. Likely, changes in muscles and vertebral column in these patients may occur gradually over the time.
    Keywords: tension type headache, range of motion, endurance
  • Page 939
    Introduction
    Aging has been associated with increasing foot pronation and changes in foot mobility which may influence standing balance. Orthotic interventions change foot posture and load distribution under the foot and therefore may have important effects on balance in older people. To investigate whether a pronated foot posture is associated with poorer standing balance in older people and whether medial heel and sole wedge orthoses affect their standing balance.
    Materials And Methods
    Nine healthy older people with a pronated foot posture (age 67.1± 5.7 years) and Fourteen healthy elderly with normal foot posture (age 67.1± 6.4 years) were recruited.The Foot Posture Index was used to determine the pronated (FPI 7.5 ± 0.7) and normal (FPI 3.8 ± 1.5) foot posture. Static balance in double limb stance was assessed using Kistler force plate measures during four random shod conditions:1) 5° medial heel and sole wedge; 2) 8° medial heel and sole wedge; 3) 5°flat EVA base insole; 5) 8°flat EVA base insole. Each of the four cases was completed with eyes open (three trials) and eyes closed (three trials). The center-of-pressure (COP) mean excursion, total path length of COP, mean velocity of COP and area of 95% confidence ellipse were derived as measures of standing balance.
    Results
    Participants with a pronated foot type demonstrated higher total and mean velocity excursion data in AP and ML directions, and larger ellipse, during normal standing, but this did not reach statistical significance (P>0.05). There were no statistically significant effects from the four orthoses designs in the pronated nor the normal foot types (P<0.05). Main effects for eye conditions were significant for center-of-pressure excursion and mean velocity in medial-lateral directions (P <0.001) also for total excursion and mean distance in anterior-posterior direction. Also there were no significant differences in interaction of all conditions (foot posture × eye condition × orthoses) (P<0.05).
    Conclusion
    A trend towards less stable balance was observed in pronated foot type but this was not significant. Use of orthoses had no effect on balance parameters including negating the effects of eyes closed. Orthoses showed no negative effects on standing balance and therefore do not pose a threat to balance (e.g. if they are used for another purpose).
    Keywords: Aging, pronated foot posture, static balance, medial wedge orthoses
  • Mohammad Ashoori, Seyede Somaye Jalilabkenar, Bagher Ghobari Bonab, Somaye Habibpoor Page 956
    Introduction
    Self-esteem play essential roles in all of life aspects of peoples, particularly adolescents with intellectual disablity. Therefore, emphasized on instruction of programs that led to improvement of self-esteem. This study was aimed to investigate of the effctiveness of social skills training on self-esteem of adolescents with intellectual disability in Mazandaran province.
    Materials And Methods
    In this semi-experimental study with pretest and posttest design with control group, were selected fourty girls adolescents with intellectual disablity of 14-18 years old through multi–stage cluster sampling method. Subjects allocated randomly into two groups (experimental and control) and each group consist of 20 individuals. Experimental group attended in social skills training in the 8 sessions lasting for 90 minutes, but control group did not. All the participants were assessed through Cooper Smith’s self-esteem questionare. The obtained data were statistically analyzed by MANCOVA using SPSS software (version 16, SPSS Inc., Chicago, IL).
    Results
    The results of MANCOVA for subscales of self-esteem showed that experimental and control group had significant difference, At least in one of the subscales of the self-esteem of self, social, familly or academic (P= 0/0027). The final results of MANCOVA showed that social skills training had significant and positive effect on the self-esteem of self (P= 0/0033), self-esteem of social (P= 0/0041), self-esteem of familly (P= 0/0039) and self-esteem of academic (P= 0/0026).
    Conclusion
    Social skills training program led to improvement of the self-esteem and their subscules on adolescents with intellectual disability. So planning for Social skills training is of particular importance for adolescents with intellectual disability.
    Keywords: social skills, self, esteem, intellectual disability
  • Mina Mirahmadi, Mohammad Taghi Karimi, Javid Mostamand Page 969
    Introduction
    Stability is the ability of subjects to keep their upright posture, which is enhanced by combination strategies of various musculoskeletal systems. Various methods have been used to evaluate the abilities of subjects during standing, including linear and nonlinear methods. It is not clear that which one of these two methods has more ability to represent stability of subjects with various neurological and musculoskeletal disorders. Therefore, the aim of this study was to investigate the stability of the subjects with various neurological and musculoskeletal disorders using linear and nonlinear methods.
    Materials And Methods
    Four groups of subjects including, normal subjects and subjects with three different disorders of flatfoot, Parkinson`s Disease (PD), and Perthes were recruited in this study. A Kistler force plate was used to evaluate the stability of the subjects. The difference between the linear (Center of Pressure Excursion, Velocity and Path Length) and nonlinear (Approximate Entropy = ApEn) parameters was evaluated by two sample t test.
    Results
    The mean value of COP velocity of flatfoot and perthes subjects were 1621/5±405/6 and 878/4±195 mm/min in the medio lateral direction, respectively (P < 0/05). The mean value of ApEn in the anteroposterior direction was 0/94±0/16 in flatfoot subjects and 0/99±0/21 in those with perthes. However, it was 0/45±0/06 in the subjects with PD. The difference between normal subjects and all other groups of participants was significant (P < 0/05).
    Conclusion
    It seems that nonlinear method is more sensitive to represent the difference between stability of subjects with different neurological and musculoskeletal disorders. However when linear approach is selected for data analysis it is suggested to use a group of parameters instead of only one parameter. Depending on the kind of diseases, increasing and decreasing the value of Approximate Entropy represent the instability situations.
    Keywords: Stability, linear analysis, nonlinear analysis, Parkinson's Disease, Perthes, flat foot
  • Behrouz Abdoli, Fariba Hasan Barani, Alireza Farsi Page 978
    Introduction
    to study the differences between effect of errorless and errorful learning on performance kinematic parameters.
    Material And Methods
    24 female students involved in three errorless, errorful and constant groups. The throwing instruction was not given to the groups. Errorful group practiced respectively at 2.5, 2.75, 3, 3.25, 3.5 meters, errorless group practiced in contrast with errorful group and constant group only from 3 meter began to practice. After three days of practice, acquisition, retention and transfer tests were done. Motion analysis machine was used to collecting the kinematic data in all periods.
    Results
    in the retention test, the errorless group performance was significantly better than other two groups and in transfer test, the errorful group performance decreased. In performing of secondary cognitive task was not found significant differences between errorless and constant groups. In kinematic data analysis, the errorless group reached to the motor task skilled model but the errorful group was far from performance of motor task skilled model.
    Conclusion
    The errorless learning is an efficient method in throwing skill learning of this study.
    Keywords: errorless learning, errorful learning, performance kinematic parameters, skilled model, neuropsychological Rehabilitation
  • Marziyeh Saeidi, Abdolkarim Karimi Page 1006
    Introduction
    Fear-avoidance beliefs (FAB) are one of the important psychologic factors related to disability and work abcence. The aim of this study is to investigate the association of FAB with disability and postural stability in patients with non specific chronic low back pain (NCLBP)and impact of short specific training on FAB in patients with NCLBP.
    Materials And Methods
    In this semi experimental study, 51 subjects with NCLBP were evaluated. Pain intensity, FAB and disability were measured using questionnaires and Postural stability was measured using force plate. Abdominal and back muscle endurance was measured respectively by sit up and surensen tests. The association of FAB and pain intensity with parameters of postural stability was analyzed using multivariate general linear modle with adjusting for age, body mass index, physical activity, back and abdominal muscle endurance and sex.
    Results
    pain intensity and FAB (physical activity) were related to postural stability in unilateral standing (p<0.01). FAB (work) was related to disability and backmuscle endurance (p<0.01). In quiet standing FAB was not related to any parameter of postural stability.
    Conclusion
    The exictance of association of FAB (physical activity) with center of pressure excursion and velocity in unilateral standing may help in applying a simple sterategy for evaluating patients with NSCLBP focusing on their psychosocial condition such as fear avoidance believes.
    Keywords: chronic low back pain, fear avoidance beliefs, postural stability
  • Mansour Eslami, Seyed Esmaeil Hosseini Nejad, Amin Gandomkar, Vahid Jahedi, Elham Gandomkar Page 1029
    Introduction
    Studies have shown that stress fracture is one of the most common injuries among recreational runners. The purpose of this study was to investigate the effect of two different shoe types on variables related to tibia stress fracture injury during running.
    Materials and Methods
    Twenty fivehealthy young men (21±2.27 years old) participated in this quasi-experimental study. Subjects all ran on the force plate in barefoot, with unstable and control shoe conditions.
    Results
    Unstable shoes increased vertical loading rate significantly compared to control shoe by 80% (p=0.001). In addition, peak passive force significantly increased in unstable shoe compared to control shoe (p<0.05)and barefoot condition (p=0.039,). However, control shoe decreased peak passive force and loading rate compared to barefoot condition (p=0.002, p=0.001, respectively).
    Conclusion
    Using unstable shoe compared to control shoe could increase the variables related to stress fracture injuriy during stance phase of running.
    Keywords: Unstable shoe, Tibia stress fracture, Running
  • Page 1063
    Introduction
    Despite many research on foot deformities (flat foot & pes cavus), still There isn’t any public agreement about the range of them. So the aim of this present study was " Determination of foot arch index in deferent ages groups for men and women in Esfahan city.
    Materials And Methods
    Pupulation of this study were all of the people from Esfahan city, 250 female and 250 male were randomly selected between healthy subjects, in 5 geographic regions (north, south, east, west, center) and 5 age groups from Esfahan city. The foot print was recorded by arch index of Staheli and (AI) was calculated. Data analysis was done by determining mean and standard deviation for desired ages and sexes and confidence interval ٪95. All dada were analyzed by SPSS version 18. 0 (P ≤ 0. 05).
    Results
    AI respectively is (& (in boys and girls 9 to 14 y. AI respectively is (& (in boys and girls 15 to 24 y. AI respectively is (& (in men and women 25 to 44 y. AI respectively is(& (in men and women 45 to 64 y. AI respectively is (& (in men and women 65 y & above.
    Conclusion
    According to the results of this study foot arch index in men and women were determined and also, in age groups of 14 in boys and 65 & above in women, increasing was seen in mean of AI. Without attention to the age, the mean AI of the men is a little higher than the women (But were not significant statistically (p< 0. 05).
    Keywords: Index, Sole Arch, Staheli arch Index, Flat foot, Pes cavus
  • Maryam Razmjoee, Sima Shahim, Leili Salmani Khanekahdani Page 1100
    Introduction
    One of the most common behavioral problems in children with intellectual disability is physical aggression. Physical aggression is described as behaviors such as hitting, kicking, throwing object and threatening with the intent to harm others. Physical aggression is related to the different factors such as language skills, which has been examined among intellectually disabled children in the present study.
    Materials And Methods
    In a descriptive cross-sectional survey, 102 intellectually disabled children of 6 and 8 years old (51 girls and 51 boys) who satisfied the inclusion criteria were recruited from educational centers for children with intellectual disability in Shiraz by stratified sampling method (age and gender). The Test of Language Development-Primary: 3rd Edition (TOLD-3) and Overt and Relational Aggression Questionnaire were used to assess children. Data was analyzed by Pearson’s correlation coefficient and independent t-test. Significance level was set at less than 0.05.
    Results
    There was a negative and significant correlation between physical aggression and expressive language (p=0.008) and receptive language (p=0.019). Intellectually disabled children with the low level of expressive and receptive language skills are likely to express physical aggression. Furthermore, more boys than girls expressed physical aggression (p=0.014). There was no a significant difference among boys and girls in expressive and receptive language skills.
    Conclusion
    There was a negative and significant correlation between physical aggression and expressive language and receptive language. In addition, poor expressive language skills among intellectual disabled girls can be considered as a facilitative factor in expressing their physical aggressive behaviors. However, there was no any relation between language skills and physical aggression among boys with intellectual disability.
    Keywords: Children with intellectual disability, receptive language, expressive language, physical aggression
  • Alireza Taheri, Saeed Forghany, Jafar Zeraat Page 1110
    Introduction
    The aim of this study was to investigate facilitating and deterrent factors in learning practical skills from the viewpoints of the rehabilitation students of Isfahan University of medical sciences, third year onwards.
    Materials And Methods
    In this descriptive cross-sectional study, 100 senior students (third year onwards) of Orthotics and Prosthetics; Physiotherapy; Speech therapy and Occupational therapy selected through census sampling method. The data collection tool was a questionnaire consisted 62 questions related to facilitating and deterrent factors in learning practical skills which contained 8 general areas. Questions were scored based on a five point likert scale. The data was analyzed by SPSS 18 software.
    Results
    100 senior students were recruited who had a mean age of 22.2 ± 0.8 years. In terms of facilitating factors, students rated the areas of “Individual positive features of clinical teachers (85%)” and “Clinical teacher-student effective relationship (85%)” more effective in learning practical skills comparing to other facilitating areas. In terms of deterrent factors, students rated the areas of “Inadequate teaching resources of clinical departments (76%)” more deterrent in learning practical skills comparing to other deterrent areas.
    Conclusion
    The most important facilitating factor in learning practical skills from the viewpoints of the rehabilitation students of Isfahan University of medical sciences was individual positive features of clinical teachers. Therefore planning to use experienced teachers for providing clinical training and also to develop structured continuing education programs for new clinical teachers is advised. The most important deterrent factor from the viewpoints of the rehabilitation students was inadequate teaching resources of clinical department and therefore planning to provide necessary equipments and other required teaching resources is crucial.
    Keywords: Practical Skills, rehabilitation students, Facilitating Factors, deterrent Factors
  • Page 1140
    Introduction
    Hippotherapy is a physiotherapeutic method that has gained substantial attention in recent years. The aim of this study was to perform a systematic review on the topic in order to descriptively summarizing the current state of knowledge in the field.
    Methods
    In this Systematic review study, PubMed, Medline, CINAHL, Web of Knowledge, Science Direct and SID databases were searched from 1990 to 2012 using keywords "hippotherapy", "equine- assisted therapy ", "horseback riding", "horse riding", and "therapeutic riding" and their Persian equivalents. 35 articles were finally included in the study and all of them reviewed by two of the authors. The results were extracted, summarized and reported in table format.
    Results
    The mean of sample size of studies were 22.5. Mean length of the intervention period among the interventional studies was 13.16 week. Children comprised the most commonly recruited age group. The most commonly evaluated disability was cerebral palsy. In 33 studies (about 94%of all articles), hippotherapy was shown to be an effective intervention.
    Conclusion
    According to results of this study, hippotherapy appears to be an effective rehabilitative modality. It may be applicable for managing various conditions such as cerebral palsy, trunk/head stability, multiple sclerosis and physical disabilities. Nevertheless, studies in this area are limited and further large-scale studies are recommended.
    Keywords: Hippotherapy, physiotherapy methods, Systematic Review, Descriptive Report, disability, injury
  • Mahdi Bamdad, Homayoon Zarshenas, Hadi Grailu Page 1153
    Introduction
    Disorders that occur after stroke or nervous system diseases restrict the motion and speech ability in patients for long time. Developments in the field of brain computer interface (BCI) make it possible to identify and classify electrical and metabolic brain activities and convert them to control commands for computer or specific equipment.
    Materials And Methods
    General purpose of BCI is to create a lost ability or improve a depleted ability for human. So three major application of BCI system are: create the possibility of limbs motion, speech ability and controlling different equipment for daily tasks. In order to assess the progress in these areas, relevant papers to this subject that have been presented in prestigious journals and conferences have been studied.
    Results
    Concepts and fundamental principles of brain computer interface (BCI) beside the technologies that used in this field and recent advances in BCI system performance improvement is presented in this paper. And finally potential of using BCI system is presented and some works that is important for enhance BCI usage in rehabilitation has been discussed.
    Conclusion
    In the last 20 years, many efforts have done for improving efficiency and data transformation rate in BCI systems based on EEG. In order to achieve to this goal a high-speed data exchange system between brain and computer is needed. So far, various approaches for building a communication without delay between brain commands and generated control commands are introduced.
    Keywords: Electro encephalography signals, Brain computer interface, Rehabilitation