فهرست مطالب

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، خریف 2012)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی پیرانی شال، نعمان انق *، راضیه مسکنی صفحات 9-20

    درسنا فی هذا المقال القصص القرآنیه و شخصیاتها، و میادین استعمالها فی دیوان معروف الرصافی؛ و بینا مدی تاثر الشاعر بها و تلاومها بمضمون قصائده، و استخدامه فنیا و موضوعیا فی خلق اجواء معنویه فی شعره، و ایصال المراد من الشعر الی المتلقی. قد استحضر الشاعر قصه آدم(ع) و هبوطه من الجنه إلی الارض، سلیمان(ع) و بلقیس ملکه سبا، یوسف(ع) و جماله، موسی(ع) و عیسی(ع) و معجزاتهما، و محمد(ص) و کمالاته. قد اختار الشاعر من القصه اجزاء تساهم فی إثراء نصه الشعری و اهدافه و قد اشار بصوره تلمیحیه فی کثیر من اشعاره، و قد عول فی اشاراته القصصیه علی وعی القارئ و معرفته بالقصه القرآنیه.

    کلیدواژگان: القرآن، القصه، الشخصیه، قصه آدم، قصه سلیمان، معروف الرصافی
  • علی نظری، یونس ولیئی صفحات 21-47
    للتراث اهمیه بالغه فی الشعر الحدیث و استلهامه ظاهره بارزه عند الشعراء المعاصرین. للتراث مصادر متنوعه، و التراث الادبی من اغنی المصادر التراثیه التی یلجا إلی ها الشعراء، و هو نفسه یشمل علی عده عناصر إحداها شخصیات الشعراء، و هی من اهم عناصر التراث الادبی بما تحمل من دلالات شتی و طاقات إیحائیه. و تهدف هذه المقاله إلی دراسه شخصیات الشعراء المستدعاه عند محمود درویش؛ و نری من خلال دراستنا انه یستدعی من الشعراء الشخصیات التی تحمل دلاله توافق و تناسب تجربته او التی لها تجربه مشابهه لتجربه الشاعر، و من الشعراء یستحضر إمرا القیس و جمیل بن معمر و المتنبی و ابا فراس و.... هو یستدعی هذه الشخصیات بالنمطین فی شعره، الاول الشخصیه عنصرا فی صوره جزئیه و الثانی الشخصیه محورا للقصیده.
    کلیدواژگان: الشعر المعاصر، التراث، الإستدعاء، شخصیات الشعراء، محمود درویش
  • شهریار نیازی، اعظم بیگدلی، شیما فرج یفر صفحات 43-63
    لقد ظهرت اتجاهات عدیده فی عالم المسرح العربی، فاحد ابرز هذه الاتجاهات هو الاتجاه القومی الذی واکب مسیره الامه العربیه فی صعودها و انتکاسها؛ فاهتم الادباء المسرحیون بهذا الاتجاه و افردوا له جزء من نتاجاتهم. فعلی عقله عرسان یعد بحق من طلیعه هولاء الادباء إذ حمل الهم القومی و الإنسانی. فبات مسرحه استجابه حقیقیه للاحداث المصیریه العاصفه التی هزت الوجدان العربی فدعا عرسان إلی تفتح الإراده العربیه و صیانه العمل القومی، و قد افصح فی ها عن إیمانه المطلق و مبدئیته الصارمه فی التصدی للموضوعات القومیه فی مسرحیاته؛ فاعماله المسرحیه صارت عنوانا صارخا للوعی القومی الناهض علی وجه صریح و معلن.
    کلیدواژگان: الاتجاه القومی، المسرح القومی، عرسان، مسرح عرسان، المضامین القومیه
  • حامد صدقی، عبدالله حسینی، انصار سلیمی نژاد * صفحات 65-95

    تعتمد هذه المقاله علی دراسه مظاهر المدینه الباریسیه فی الروایه اللبنانیه و فی روایه الحی اللاتینی انموذجا و یدرس رویه البطل الإدریسی إلی ها بصفه مدینه غربیه جمیله و إحدی من رموز الحضاره و الثقافه فی الادب العربی المعاصر. إن نظره إلی العالم، سواء علی انها نموذج نفسی او تمثل کل جماعی، او نموذج إجرائی تفترض دوما و حسب اشکال متنوعه ضروره تفسیر سلوک الإنسان وإنتاجاته باستخدام مفهوم الکلیه. تهدف هذه المقاله إلی تقدیم معاییر نظریه لوسیان غولدمان الرومانی فی العوالم الخارجیه وتطبیقها علی رویه الکاتب للروایه «الحی اللاتینی»، و قد توصلنا فی هذا البحث إلی ان سهیل إدریس فی «الحی اللاتینی» ینتمی فی ادبه إلی الطبقه الإشتراکیه التقدمیه و تنعکس ادب ثوری متمرد تتجلی میزاتها فی شخصیه البطل طوال مسیرتها فی الروایه.

    کلیدواژگان: المدینه الباریسیه، الحی اللاتینی، العوالم الخارجیه، النقد البنیوی، لوسیان غولدمان، الادب المقارن
  • لیلا قاسمی حاجی آبادی، پرویز لکزاییان فکور صفحات 97-114
    الفیتوری شاعر کبیر من إفریقیا دخل آفاقا لم یسبقه إلی ها شاعر منشدا الثوره ممجدا روح إفریقیا و البطولات العربیه. فهو انشد قصائد فی لبنان، فلسطین، والعراق یدعو الشعوب إلی الحریه و رفع الذل و الإستبعاد و یری فی المستقبل ان ینهض الشرق من غفلتهم لیسمع فی کل مکان نداء الحریه و الإستقلال و یرید منهم ان یتحرروا من الاستعمار الذی آلمهم و احزنوهم بما انهم احیاء یستحقون الحیاه الحره؛ فعلیهم ان یبذلوا دماءهم فی سبیل حریه وطنهم. فالفیتوری رافض لهذا الواقع العربی المتردی و لکن رفضه لیس ذلک الرفض الهدام الذی یرید ان یهدم کل شی«دون ان یبنی شیئا»، إن رفضه رفض بناء یبغی من ورائه النهوض بالامه العربیه و دفعها نحو الرقی و الحضاره و یبقی و هو یحمل هم الشعر و هم امته العربیه. یستخدم الشاعرلغه الرمز و الکنایه فی قومیاته کما ان مسحه من الالم و التشاوم سیطر علی ها، و یشیر إلی عده القضایا السیاسیه الهامه خلال قومیاته.
    کلیدواژگان: الفیتوری، الشعر، إفریقیا، القومیه، الرمز، الإستعمار، الحریه
  • فیروز حریرچی، مهدی ممتحن، رحیم انصاری پور صفحات 115-137
    تطرقت هذه الدراسه التناقض فی شعر محمدمهدی الجواهری الذی عاش فی زمن مخاض الحوادث و التطورات السیاسیه، التی مرت علی العراق بدء من ثوره العشرین بقیاده علماء الدین، و انتهاء بحزب البعث و صدام حسین. کان الجواهری متناقضا فی شعره تجاه حزب البعث، و علماء الدین، و الحرکه الاسلامیه المعاصره، و المد الاحمر الشیوعی الذی سیطر علی الشارع العراقی فی عهد عبدالکریم قاسم. فللجواهری مواقف تجاه تلک الحوادث تبرز بصوره ساخره فی شعره السیاسی، و مواقفه من خلال القاء الضوء علی شعره السیاسی فی المراحل التاریخیه، التی مرت علی العراق و تحتاج الی رویه موضوعیه.
    کلیدواژگان: الشعر السیاسی، محمدمهدی الجواهری، التناقض، حزب البعث، المد الشیوعی، الادب العراقی
  • حسین شمس آبادی، غلام رضا گلچین راد *، فرشته افضلی صفحات 133-150

    تعتبر مصر فی العصر المعاصر من رواد استخدام المناهج الجدیده لکتابه القصه و الروایه، و من بین کتابها نجیب محفوظ استطاع ان یقدم ثوره صادقه، لحرکه المجتمع المصری فی العقود المتاخره من القرن العشرین. من اهم الازمات التی عالجها نجیب محفوظ هی ازمه الجنس، لاسیما الازمه النسویه؛ فمن الکتاب من استخدم الجنس اجتماعیا و آخر سیکولوجیا او فلسفیا. کذلک هذا المقال یلقی الضوء علی معالجه نجیب محفوظ هذه الازمه من ثلاث نواح: الناحیه الاجتماعیه، الناحیه السیکولوجیه، و الناحیه الفلسفیه. فبحثنا الحاضر یهدف إلی دراسه نماذج من نساء قصص نجیب محفوظ اللاتی جعل منهن المولف محورا للاحداث او مرآه تعکس خفایا نفس البطل.

    کلیدواژگان: الادب، القصه، نجیب محفوظ، المراه، الازمه النسویه، الاجتماعیه، السیکولوجیه، الفلسفیه
|
  • Ali Piranishal, Neman Onegh, Raziyeh Maskani Pages 9-20

    This article studies Quranic stories and figures, focusing on their use in Ma‘ruf al-Rusafi’s Diwan. The article explains the extent to which al-Rusafi has been influenced by these elements and has developed techniques to adapt them to his odes’ content by way of technical and thematic incorporation toward the creation of a spiritual atmosphere in his poetry, in such a way he hopes to reach his audience’s minds and perception. Al-Rusafi has drawn upon Adam’s story and hissubsequent fall from paradise, has summoned such characters as Belqais, the queen of Sheba; Moses and Jesus and their miracles; Prophet Muhammad and his perfection. Al-Rusafi has selected and alluded to specificsegments of the aforementioned stories that would best enrich the texture of his poems and serve his poetic purposes. To achieve their desired effect these allusions rely to a certain degree onhis audience’s familiarity with the Quranic stories.

    Keywords: Quran, story, Figures, Maruf al Rusafi
  • Ali Nazary, Yunes Valyee Pages 21-47
    Tradition has primary importance in Modern Arabic poetry, and invoking traditional elements is a remarkably invaluable poetic source. Tradition has many resources among which literary tradition is a rich storehouseon whichpoets deeply rely. Literary tradition contains many elements among which poetic figures are probably the most influential and inspirational. This article attempts to study the poetic figures invoked by Mahmoud Darwish. Darwish invokes like-minded poets who have undergone similar experience.Among the poets invoked by Darwish, one can name Imru'' al-Qais, Djamil bin Ma‘mar, al-Mutanabbi, Abu Firas, among many others. These figures are placedin two frameworks: in the first oneas minor characters,and in the second one as main characters in a certain ode.
    Keywords: Modern poetry, Tradition, Invocation, Poetic figures, Mahmoud Darwish
  • Shahriar Niazi, Azam Bigdeli, Shima Faraji Far Pages 43-63
    Various approaches have emerged in the Arab World View.One of the most notable of them is a national approach to the Arab nation’s ups and downs that accompany. Playwrights according show to this approach and comprised a part of the production of own to this approach.”ali aghle arsan” Undoubtedly, is a pioneer in this field that The national concern - a true reflection of the man himself and his view is hardly momentous events that shook the Arab conscience.His firm belief in his own faith in the true and apparent build national issues.His works show clearly that the national awakening call.
    Keywords: National approach, National Show, national motifs, Arsan, Arsan show
  • Hamed Sedghi, Abdollah Hoseini, Ansar Saliminezhad Pages 65-95

    The present article studies the different aspects of Paris in the Lebanese novel in general and in Suhayl Idris’s Al-Hayy al-Latini in particular as a sample. This study examines the protagonist and al-Idrisi’s views of Paris as a beautiful western city and as one of the symbols of civilization and culture in modern Arabic literature. Whether the world is considered to be a psychological model or the symbol of a collective wholeor even a behavioralexample، all these concepts rely in their different forms on the necessity of analyzing man’s behavior and outcome based on a holistic view. This article attempts to apply the Romanian Lucien Goldmann’s views of external and foreign worlds to Suhail Idris’s views in Al-Hayy al-Latini. In sum، it could be concluded that Idris in this novel belongs to progressive socialism and reflects rebellion and insurgence through the protagonist all through the novel.

    Keywords: Paris, Latino Neighborhood, External worlds, Structural criticism, Lucien Goldmann.
  • Leila Ghasemi Hajiabadi, Parviz Lakzaeeyan Fakoor Pages 97-114
    Mohammed Moftahh Rajab Al-Fituri is a major African poet with such an unprecedented sphere of knowledge and artifice who has praised revolutions and immortalized the free spirit of heroism in Africa and the Arab world. Alfiturihas composed odes on many causes covering Lebanon، Palestine، and Iraq wherein he calls upon nations to struggle for their freedom and to fight submission and slavery. Alfituriis a visionary who foresees the blessed occasion when amental restorationin the east would drive nations out of oblivion and misguidedness. Then nations would cry out loud the anthem of freedom and independence from all the pangs and anguish caused by a colonialism which has deprived them from their basic right in being alive and free. Self-sacrifice and martyrdom are the only path to freedom and glory. Alfituridenounces the failing submissive status quo inflicting the Arab world. Alfituri’s denial and rejection is not aimed at mere devastation، but he complains and yet demands a constructive approach to uproot the causes of underdevelopment and regression. All this springs from a compassionate concern for security، prosperity، and civilization. Alfituriemploys symbolism and irony in his nationalistic compositions to which he adds an aura of pain and pessimism in order to treat certain critical political causes.
    Keywords: Alfituri, Poetry, Africa, Nationalism, Symbol, Colonialism, Freedom
  • Hussein Shamsabadi, Mehdi Momtahen, Raheem Ansaripour Pages 115-137
    The Current study examines contradictions in Muhammad Mahdi al-Jawahiri’s political poetry. Al-Jawahiri led most of his life amidst the turmoil caused by the political events and developments that Iraq has undergone through different periods beginning with the 1920 Revolution led by religious leaders and ending with al-Ba‘th Party and Saddam Hussein. Al-Jawahiri has beencontradictory in his poems onal-Ba‘th Party، religious leaders، the contemporary Islamic movement، and the red communist tide which dominated Iraq in Abd al-Karim Qasim’s era. Al-Jawahiri has assumed such ironic and sarcastic stances toward events through his poems. An in-depth inspection of the true nature of his political positions demands an objective and historical study of his political poetry.
    Keywords: Political poetry, Muhammad Mahdi al Jawahiri, Contradiction, al, Bath Party, Communist tide, Iraqi literature
  • Hussein Shamsabadi, Gholamreza Golcheenrad, Fereshteh Afzali Pages 133-150

    Literature plays various roles، the major function being expressing reality through the forms of the novel and the short story. Naguib Mahfuz، one of the outstanding Arab novelists، has special talents in this respect. He expresses social problems critically. The sexual crisis is one of the plights which is both discussed and challenged in his novels and short stories. He investigated sexual crises، especially among women، socially، philosophically، and psychologically، and considered that problem as political symbolism and not as his main theme.

    Keywords: literature, story, Naguib Mahfuz, female, crisis: socially, philosophically, psychologically