فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های راهبردی سیاست
پیاپی 5 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجید عباسی* صفحه 9

    حقوق بشر از جمله موضوعاتی است که از نقش حایز اهمیتی در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیهی اروپا برخوردار است. بر اساس منشور اتحادیهی اروپا، حقوق بشر سنگ بنای سیاست خارجی مشترک این اتحادیه محسوب میشود. در این راستا، اعضای اتحادیهی اروپا همواره در مذاکرات سیاسی با مقامات ایرانی، از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده، خواستار بهبود این وضعیت شده اند. آنها مواردی نظیر اعدام، شلاق، سنگسار، عدم تساوی سهمالارث زنان با مردان، عدم احراز برخی مشاغل توسط زنان، نقض آزادی بیان و حقوق مطبوعات و مسایلی از این قبیل را مبنای دغدغه های حقوق بشری خود مطرح مینمایند، بدون اینکه به شرایط فرهنگی، تاریخی، مذهبی و سنتی ملت ایران توجه کنند. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که اجرای بسیاری از هنجارهای حقوق بشری؛ بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی و مذهبی از یک جامعه به جامعهی دیگر متفاوت است. برای مثال جمهوری اسلامی ایران مجازات قصاص را در راستای اجرای عدالت و حقوق بشر ارزیابی کرده و آن را نشاتگرفته از احکام قانونی اسلام میداند. وجود اختلافات نظری و بینالاذهانی موجب شده که تاکنون دو طرف با چالشی به نام حقوق بشر در روابط دوجانبه مواجه باشند. اعضای اتحادیهی اروپا بارها اقدام به انتشار بیانیه ها و اعلامیه های مختلف و سخنرانی در مجامع بینالمللی علیه وضعیت حقوق بشر در ایران کردهاند. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز با ابزارهای مختلف نظیر گفتگوهای حقوق بشری با اروپاییان جهت رفع سوء تفاهمات و پاسخگویی به اعلامیه های اتحادیهی اروپا تلاش کرده است تا عامل حقوق بشر را در واگرایی روابط دو طرف تضعیف کند. در این پژوهش نقش عامل حقوق بشر در واگرایی سیاسی اتحادیهی اروپا و جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است

    کلیدواژگان: حقوق بشر، سیاست خارجی، واگرایی، فرهنگ، هویت
  • محسن اسماعیلی، حمید بالایی* صفحه 43

    نظریه های امنیت ملی به منظور تانمین امنیت دولت -کشورها در عرصه بین الملل ایفاد گشته است اما بی شک برای اجرا در امادنشان دو امر ضروری لازم است اول انکه باد دز قالب الگوی راهبرد خاصی ظبقه بندی شود ودوم انکه متناسب با الگوهای طراحی شده قوانین حوزه امینت ملی و تامین ان سامان یابد مقاله پیش رو با رویکردی حقوقی دو مساله ی اخیر را در قوانین برنامه ی توسعه اقتصادی سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند

    کلیدواژگان: نظریه های امنیت، امنیت ملی، الگوی راهبردی، قوانین برنامه ی توسعه
  • علی اشرف نظری*، ابوذر بهزادی صفحه 75

    منازعات نامتقارن یکی از تحولات برآمده از دوران گذار است که ابعاد آن در مقایسه با جنگهای سنتی به مراتب پیچیده تر است. دفع و پاسخگویی به این نوع خشونت، در گرو فراتر رفتن از روش های سنتی)جنگ و بازدارندگی(بوده و روش های نظامی بایستی در کنار تلاش برای حذف عوامل ریشهای، ایجاد سازوکارهای حقوقی و گسترش همکاریهای بینالمللی به صورت مکمل به کار رود. هدف اصلی این مقاله بررسی ماهیت و ابعاد تعارضات نامتقارن به مثابه گونهای از خشونت سیاسی است. پرسش اصلی این است که ابعاد و مولفه های خشونت سیاسی در چارچوب منازعات نامتقارن کداماند و پاسخگویی به این دسته از تعارضات، نیازمند کدام سازوکارها است؟ این نوشتار تلاش دارد تا از چشماندازی کلان؛ ماهیت و هویت منازعات نامتقارن مورد بررسی قرار گیرد و از حیث راه حل ها)برخلاف نگرشهای تقلیلگرایانه(سعی بر آن است تا با تبیین روندها و نیز عوامل موثر در شکل گیری منازعات نامتقارن، گونه شناسی آنها و نیز پرهیز از تجویز راه حلهای یکسویه، مجموعهای از راهکارهایی ارایه شود تا در کنار یکدیگر بتوانند آثار این منازعات را کاهش دهند

    کلیدواژگان: منازعات نامتقارن، تروریسم، معمای دفاعی، هویت، نظام بین الملل
  • حمید نساج* صفحه 101

    سده ی بیستم شاهد پیدایش دولتهای شبه مدرن در دو کشور ایران و ترکیه بود. مصطفی کمال آتاتورک پس از انحلال امپراطوری عثمانی، اقدامات وسیعی را در زمینهی نوسازی توام با دینزدایی آغاز کرد. در ایران نیز رضاخان میرپنج پس از انقراض قاجاریه، راه نوسازی را در غربی سازی یافت. تاریخ روابط خارجی میان دو کشور و به خصوص سفر تاریخی رضاشاه به ترکیه نیز پیوند نظری رویکرد دو زمامدار را عمیقتر ساخت و رضاشاه در پیگیری سیاست غربی سازی و به ویژه کشف حجاب مصممتر شده ام ا علیرغم شباهت رویکرد نظری، مقایسه ی اقدامات غربی سازی رضاشاه و آتاتورک نشان میدهد که تفاوت بسیار زیادی در شدت و تنوع این اقدامات وجود دارد. حذف سلسله مراتب مذهبی، انحلال مدارس دینی و دادگاه های شرع، تعطیل خانقاه ها، منع به کارگیری علایم مذهبی، تدوین قانون مدنی اروپایی و ضداسلام، تغییر الفباء، الزام به قرایت نماز، قرآن و اذان به ترکی و تغییر تعطیلی از جمعه به یکشنبه از جمله اقداماتی بود که توسط آتاتورک صورت پذیرفت، ولی در ایران انجام نشد. همچنین نوع مقاومت در برابر غربی سازی متفاوت بود. بسیج اجتماعی فراگیری در توصیف کند »مذهب و سازمان روحانیت« است. علاوه بر این، فقدان سنت اندیشهای عریق در ترکیه، همجواری ترکیه با غرب، وجود دیوانسالاری قوی به جا مانده از امپراطوری عثمانی و تهدید مرزهای ترکیه توسط یونانیها از دیگر عوامل موثر به شمار میآید. در این پژوهش از رویکرد تحلیل تاریخی و روش تحقیق مقایسهای استفاده شده است.

    کلیدواژگان: ایران، ترکیه، رضاشاه، آتاتورک، غربی سازی، نوسازی، مذهب، اسلام، روح
  • علی آدمی*، احسان موحدیان، رضا نیک نام صفحه 131

    چالش جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا طی چند سال اخیر، دارای تحولات عمدهای بوده است. از جمله مهمترین موارد آن می توان به تحریم بانک مرکزی ایران؛ یعنی قطع مبادلات بانکی و مالی ایران با جهان اشاره کرد. آمریکاییها هدفشان از این تحریم را محدودسازی توان مالی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد برنامهی هستهای و تغییر رفتار حکومت ایران اعلام کردهاند. اما از آنجایی که برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران و موضوع نحوهی رفتار و تعامل با غرب، از جمله مواردی هستند که تحت مدیریت و صلاحیت رهبری نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، سنجش مواضع رهبری میتواند راهنمای تاثیر این تحریم موردی بر مواضع جمهوری اسلامی باشد. از اینرو، پژوهش حاضر در نظر دارد تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا، منجر به تعدیل مواضع مقام معظم رهبری علیه غرب شده است؟ به همین منظور، به تحلیل محتوای کمی و کیفی بیست و چهار سخنرانی ایشان، پیش و پس از تحریم مذکور میپردازد و در آخر مشاهده میشود که مواضع ضدغربی مقام معظم رهبری، پس از این تحریم نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز یافته است. تحلیل محتوای این سخنرانیها همچنین نشان میدهد که موضعگیریهای رهبری بر مبنای آموزه های دینی، انقلابی و قانونی - و نه تحت تاثیر تهدیدها و فشارهای خارجی - صورت میگیرد، ماهیتی غیرمتصلب و انعطاف پذیردارد و در عین حال مروج عدم وادادگی و مقابله هوشمندانه با فشارهای ناشی از تحریمهای اقتصادی آمریکا میباشد

    کلیدواژگان: مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی ایران، تحریم بانک مرکزی، تحلیل محتوا، ایالات متحده آمریکا
  • محمدحسین حاجیلو، امیر رضایی پناه* صفحه 163

    اسراییل، برپایهی مبانی مذهبی- قومی بنیاد نهاده شده است. اندیشه و کنش سیاسی در این رژیم بر برتریجویی نژادی استوار است. این موضوع در چارچوب گفتمان آشکار و گفتمان پنهان آن هویدا است. از دیگر سو؛ رسانه ها، ابزارهای نیرومند انتقال داده ها و معانی هستند. آنها توان بالایی در صورت- دهی به ذهنیت و اندیشهی مخاطبان خود دارند. اسراییل رژیمی ایدیولوژیک است که برای پراکنش و القای کانون ایدیولوژی سیاسی خود و برتری قومی و نژادی، از رسانه های گروهی به فراوانی بهره می- گیرد. رسانه های اسراییلی، پیوسته در پی بازتولید گفتمان پنهان نهفته در پس ایدیولوژی سیاسی اسراییل هستند، که کانون آنرا نژادپرستی صهیونیستی سامان میدهد. نخبگان اسراییل، در روند ایجابی و سلبی هویتسازی برای شهروندان خویش، مرزهای آن را با کاربست رسانه ها ترسیم مینمایند. این نوشتار در پی نسبتسنجی میان زبان، گفتمان، ایدیولوژی نژادپرستی و رسانه در رژیم صهیونیستی است. این امر بهویژه با بهره گرفتن از رهیافت »تیون وندایک« و »نورمن فرکلاف« انجام میپذیرد

    کلیدواژگان: زبان، گفتمان پنهان، رسانه، اسراییل، ایدئولوژی نژادپرستی
  • امیرمسعود شهرامنیا*، نازنین نظیف ینایینی صفحه 197

    تاکید بر اهمیت دولت- ملت و عواملی مبنی بر ویژگیهای خاص یک ملت با عنوان ملیگرایی، از جمله مقولاتی است که در اندیشهی سیاسی دچار تحول شده است و میتوان گفت در این زمینه واژهی ملت از یک مفهوم ساده، که به مردمی در یک سرزمین اطلاق میشد، به یک مفهوم سیاسی؛ و ملیگرایی به مثابه یک ایدیولوژی برای بیان ویژگیهای مخصوص به ملتها، تغییر یافته است. ملیگرایی و یا همان احساسات ناسیونالیستی از دیدگاه ملل مختلف، تبعات مثبت و منفی با خود به همراه داشته است. در پژوهش حاضر، به تبیین رابطهی تقابل و یا تعامل میان دو جریان فکری ملیگرایی و اسلامگرایی پرداخته شده است. با وجود پیشینهی قوی ملی گرایی در ایران، وجود عواملی چون؛ وقوع انقلاب اسلامی، رهبری مذهبی امام خمینی و برجسته بودن عامل مذهب و اسلامگرایی پس از انقلاب اسلامی ،57سبب کمرنگ شدن نقش ملیگرایی در وجه منفی آن گردیده است. در نهایت فرض بر این است، که با وجود عدم تقابل صرف میان این دو جریان فکری و پذیرش ناسیونالیسم مثبت، متعادل و غیرافراطی؛ همچنین تاکید بر اصل وحدت امتها به جای ملیگرایی در اندیشه های اسلامی و اهمیت امت  که مطلوب جامعه اسلامی است  ؛ از انترناسیونالیسم اسلامی به مثابه ایدیولوژی موافق با آموزه های اسلامی، استقبال میشود

    کلیدواژگان: ملی گرایی، اسلام گرایی، انترناسیونالیسم اسلامی، انقلاب اسلامی ایران
|
  • Majid Abbasi* Page 9

    According to the Charter of the EU, human Rights is a cornerstone of the EU common foreign policy. In this context, European Union's political Negotiations urged with the Iranian authorities have criticized the human rights situation in Iran and have urged improvement in that matter. These criticism neglects the cultural, historical, religious,and traditions of Iranian people. on the contrary, Islamic Republic of Iran believes that the implementation of the human rights norms depends on social, cultural and religious differences from one community to another. For example, Iran believes that eye for an eye retaliatory regulations are necessary to preserve justice and human rights and derived from the Islamic law. Intersubjective disagreements has caused the human rights challenge in the bilateral relations. European Union members have frequently spoken. against the human rights situation in Iran. Iran has tried to resolve the dispute by all means to prevent the divergence between the two. In this research endeavors concentrated on the study of the role of human rights in Europe and the Islamic Republic of Iran's political divergence.

    Keywords: Human Rights, Foreign Policy, Disintegration, Divergence, Culture, Identity
  • Mohsen Smaeili, Hamid Ballaee* Page 43

    The main objective of the theories of national security is the safety and security of the nations in the international arena. But in order to achieve this, two initiatives bust be activated. First, there must be a strategic plan in order to strengthen national security. Second, this strategic plan must be manifested in laws and regulations. This paper tries to analyze these two matters in the laws of the economic, political, and cultural development program. In the first step, we study different national security theories and categorize them in strategic categories in order to test their success probability. Thus, five major western security theories have been analyzed and introduced. Then, strategic plans have been analyzed and applied to these theories. Main strategic plans of obtaining security from the beginning of the revolution have been analyzed in order to understand their characteristics. The results show that the I.R.I. security approach has turned from a hard and western attitude to a soft and Islamic one. This paper concludes that only an Islamic comprehensive security strategy can ensure national security of the I.R.I.

    Keywords: Securities theory, national security, strategic model, Law of Development Programs
  • Ali Ashraf Nazari*, Aboozar Behzadi Page 75

    Asymmetric conflicts can be described as changes in the passage of time which are way different with traditional wars. this paper reviews the nature and extent of asymmetric conflicts such as political violence. The key question is:to what extent political violence can be seen in the context of asymmetric conflicts, and what mechanisms are needed to address these conflicts? Far from a reductionist attitude,a set of solutions proposed in order to reduce these conflicts.

    Keywords: asymmetric conflicts, terrorism, defense dilemma, identity, international system
  • Hamid Nassaj* Page 101

    In the early decades of the twentieth century, semi-modern states emerged in Iran and Turkey. Mustafa Kemal Ataturk, who managed to establish Turkey on the remains of the Ottoman Empire, tried hard to modernize turkey with Anti-religious approach. In Reza Khan successfully toppled the rotten Qajar Dynasty and took hold of the throne, Likewise, he believed in modernization through the process of westernization. Foreign relations between two countries, and especially Reza Shah`s historic visit to Turkey, Strengthened the theoretical bond of the two rulers. when Rezashah returned, he became more determined in his Westernization policy and particularly unveiling women. Despite similar theoretical approaches and the influence of Turkey on Iran, Comparing the westernization of Ataturk and that of Reza Shah reveals many differences in their magnitude and range. Ataturk omitted religious ranking, religious schools Sharia courts, and monasteries. He prohibited any religious signs and established European anti-Islamic civil law; he promulgated the payer, Quran, and Azan to be done in Turkish, and made a weakened change from Friday to Sunday; none were done by Reza Shah. The resistance in the two countries was different too. There was no social mobilization in Turkey and the resistance was regional and temporary. The question of this paper is which factors,despite similar theoretical approach, caused. the different achievements of Reza Shah and Ataturk. The main factor that can explain these differences (differences in the magnitude and the type of resistance) is "religion and the organization of clergies. Moreover, the lack of deep thought tradition in turkey, turkey’s neighborhood with west, strong bureaucracy remained from Ottoman Empire and finally territorial threats by Greeks are other influential elements.

    Keywords: Iran, Turkey, Reza Shah, Ataturk, Religion, Islam, Clergy, Westernization, Modernization
  • Ali Adami*, Ehsan Movahedian, Reza Niknam Page 131

    In recent years, Iran- US Challenge has undergone major developments including sanction against the Central Bank of the Islamic Republic of Iran which means rapture of Iranian transactions with the world. According to US. officials these sanctions targeted Iranian financial capacities to ensure slower nuclear activities and changes in the behavior of the Iranian government. Since Islamic Republic nuclear program and its behavior and interaction with the West are managed under competent leadership of the Ayatollah Seyed Ali Khamenei, assessment of his Attitude will guide us to find out the impact of the sanctions on Islamic Republic stances. Thus, this article tries to answer the following question: Did the sanction against Iranian centeral Bank Change the Supreme leader anti-western stances? In order to do so, contents of leader’s 24 public speeches analyzed quantitatively and qualitatively before and after sanction. Authors conclude that Supreme leader anti-western stances strengthen after Iranian Central Bank sanction.

    Keywords: Ayatollah Seyyed Ali Khamenei, Islamic Republic of Iran, Sanction, Central Bank, Content Analysis, United States of America
  • Mohammad Hossein Hajilou, Amir Rezaei Panah* Page 163

    Israel is based on the ethnical-religious foundations. The political thought and function in this regime is concentrated on racial supremacy. This subject is apparent in the framework of their hidden and obvious discourses. On the other hand, media is a powerful tool for transmitting data and meaning. It has a high capacity in forming thoughts and ideas of the audience. Israel is an ideological regime that uses mass media for spreading and dictating its political ideology, racial and ethnical superiority. The Israeli media have been continuously reproducing the hidden discourse that is concealed behind Israel's political ideology and the Zionism racism forms they propagate. Israel elites, in the process of identity-making of their citizens, use media to shape borders of these new identities. This article focuses on the aspects of the the relationship among language, discourse, ideological racism and media in the Zionist regime. through Teun A. Van Dijk and Norman Fairclough's approach.

    Keywords: Language, Hidden Discourse, Mass Media, Israel, Racism Ideology
  • Amir Masoud Shahramnia*, Nazanin Nazifi Naeini Page 197

    Concentration on the importance of “Nation-State” as a notion and the characteristics of a nation that can be seen in Nationalism has long been changed in political thought. it can be argued that nation has changed to a political term and nationalism describes different aspects of the nations.Nationalism or the nationalist sentiment is associated with positive and negative consequences. In this study, lights shed on the explanation of the contradiction or interaction between the ideology of nationalism and Islamism? Despite strong background of Nationalism in Iran, factors such as the Islamic Revolution, religious leadership Imam Khomeini and emphasis on Islam and Islamism after the Islamic Revolution emphasis on Islam and Islamism after the Finally, it is assumed that despite contradictions between the two, a positive, balanced version of nationalism is approved in Islam and Islamic internationalism is in accordance with Islamic teachings.

    Keywords: Nationalism, Islamism, Islamic Internationalism, Iran's Islamic Revolution