فهرست مطالب

مطالعات مدیریت راهبردی - پیاپی 15 (پاییز 1392)

فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
پیاپی 15 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/27
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حسین رحمان سرشت، یحیی حساس یگانه، میرفیض فلاح شمس، منصور ایراندوست* صفحات 15-35
    در این مقاله، الگوی رابطه بین راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش تبیینی- توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، مدیران ارشد بیست شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بودند که طی سال های 1385 تا 1391 ابتدا حداقل دوسال متوالی افت شاخص های درآمد خالص و بازده دارایی و متعاقب آن حداقل دو سال بهبود عملکرد (احیای موفق) و یا دو سال متوالی کاهش عملکرد (احیای ناموفق) را تجربه کرده اند. به منظور سنجش میزان پایایی و روایی سازه سوالات به ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج این آزمون ها نشان داد که سوالات از پایایی و روایی لازم برخوردار است. برای تحلیل داده های پرسشنامه از ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی جزیی استفاده شد. نتایج نشان می دهد که بین راهبردهای سازماندهی مجدد بدهی، کاهش هزینه، کاهش دارایی عملیاتی، سرمایه گذاری در مجموعه دارایی ها، تغییر در عرضه محصول، تغییر بازار و عملکرد تجاری شرکت های بحران زده رابطه معنا داری وجود دارد. اما بین راهبرد واگذاری یا فروش مجموعه دارایی ها و عملکرد تجاری رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین تاثیر اندازه شرکت و کمک های دولت بر رابطه میان راهبردهای احیا و عملکرد تجاری مورد تایید قرار نگرفت.
    کلیدواژگان: راهبردهای احیا، عملکرد تجاری، اندازه شرکت، کمک های دولت
  • مسعود ربیعه*، محسن خواجویی صفحات 37-56
    امروزه یکی ازمسائل مهم اقتصاد شهری، رقابت شدید میان شهرها در مقیاس جهانی است و تعداد زیادی از شهرها برای جلب سرمایه گذاری خارجی و توانمندتر شدن با یکدیگر به رقابت برخاسته اند. با لحاظ این مهم این مقاله به بررسی و تحلیل راهبردهای رقابت پذیری شهر تهران می پردازد. در این تحقیق و بر اساس یک رویکرد دو مرحله ایی ابتدا وضعیت شهر تهران از نظر 9 متغیر رقابت پذیری با سایر شهرهای در حال توسعه مورد مقایسه قرار می گیرد. این متغیرها شامل: متغیر رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، هزینه زندگی، کیفیت زندگی، زیرساخت اطلاعاتی و اقتصادی شهری، ریسک اقتصادی و امنیت شهری و کارایی محیط کسب و کار، کارایی محیط خدمات مالی و ارتباطات تجاری می باشد. در مرحله دوم تحقیق با استفاده از نتایج حاصل از بررسی متغیرهای ذکرشده درمرحله قبلی، راهبرد مناسب رقابتی به کمک ابزارهای ماتریس SWOTو SPACEبرای شهر تهران ارائه می شود. جامعه آماری تحقیق شامل 70 شهر در حال توسعه دنیا است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بهترین راهبرد رقابتی برای شهر تهران وضیعت تدافعی است.
    کلیدواژگان: شاخص رقابت پذیری شهری، ماتریس SWOT، ماتریس SPACE
  • محمدعلی شفیعا، محمد رحیمی مقدم*، کامبیز بدیع صفحات 57-91
    هدف این مقاله ارائه چارچوبی برای آینده نگاری با تمرکز بر نقش رویکردهای شناختی و ترکیب آن با مفهوم نقشه شناختی فازی است. چارچوب پیشنهادی از سه مرحله پیش آینده نگاری، اصلی و پساآینده نگاری تشکیل می شود. در مرحله اصلی آینده نگاری، به منظور تعیین آینده مطلوب، تمرکز محوری بر نقش تصور و شهود در ترسیم آینده در ذهن خبرگان، به تصویر کشیدن تصورات خبرگان در قالب یک نقشه شناختی فازی اجتماعی متاثر از متغیرهای دور و نزدیک از بافت های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع است. از نقاط قوت این چارچوب می توان به نمایش سیر تکاملی شناخت خبرگان از موضوع آینده، از جمع آوری داده ها تا به تصویر کشیدن نقشه ها و تحلیل و تجمیع آن ها، به منظور دستیابی به دانش و فهم درباره آینده و شکل گیری خرد درباره موضوع آینده اشاره نمود. این مهم با شناسایی آینده های محتمل و تعیین آینده مطلوب در مرحله اصلی آینده نگاری چارچوب پیشنهادی، محقق می شود. به علاوه استفاده از نقشه شناختی، نقش متغیرها و توالی آن ها در آینده مطلوب را شفاف نموده و امکان برنامه ریزی متغیرهای کنترل پذیر برای دستیابی به آینده مطلوب را فراهم می آورد. اعتبارسنجی تحقیق، با بررسی اهمیت مولفه های چارچوب پیشنهادی براساس روش آنتروپی شانون و نیز مقایسه این چارچوب با سایر چارچوب های مطالعه شده براساس عوامل کلیدی و دریافت نظرات خبرگان انجام شده است.
    کلیدواژگان: آینده نگاری، نقشه شناختی فازی، بصیرت، شهود، خرد
  • عماد گل محمدی*، پرویز کفچه، هیرش سلطان پناه صفحات 93-114
    امروزه سازمان ها به دلیل تغییرات شدید محیط پیرامون و تکنولوژی با مشکلاتی مواجه هستند که هر روز پیچیده تر می شوند. حل آن نیازمند سبک رهبری مناسب و توانایی تفسیر رخدادها و وقایع غیر مرتبط و برنامه ریزی نشده است. که این توانایی درواقع همان تفکر استراتژیک در یک سازمان می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی در شرکت های صنعتی فعال در بخش غذایی و دارویی استان ایلام است. این پژوهش با رویکرد توصیفی همبستگی از طریق توزیع 219 پرسشنامه بین مدیران و کارکنان شرکت های صنعتی مذکور صورت گرفته است. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های استاندارد چندعاملی رهبری (MLQ)، رهبری مبادله رهبر پیرو لیدن و ماسلین (1998) و پرسشنامه محقق ساخته تفکر استراتژیک استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آزمون آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که بین سبک های رهبری و تفکر استراتژیک در سطح سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین براساس تحلیل رگرسیون مشخص شد که رهبری تحول آفرین بیشترین تاثیر مثبت را بر تفکر استراتژیک دارد.
    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، مبادله رهبر - پیرو، تفکر استراتژیک
  • محمد اسماعیل فدایی نژاد، محمدرضا خلیلی*، محمد سعادتمند صفحات 115-129
    تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا آهنگ تغییر در ارزش افزوده اقتصادی (EVAM) در مقایسه با نسبت های حسابداری در توصیف عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مناسب تر است. هدف اصلی، فراهم آوردن شواهد تجربی در مورد محتوای اطلاعاتی آهنگ تغییر در افزوده اقتصادی و نسبت های حسابداری (نرخ بازده دارایی ها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نرخ بازده فروش، سود هر سهم، نرخ رشد فروش، سهم بازار) می باشد. به همین منظور 150 شرکت (600 شرکت سال) فعال در بورس اوراق بهادار تهران میان سال های 1389 1386 مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل رگرسیون نشان دهنده این است که سهم بازار نسبت به سایر نسبت های حسابداری و EVAM، در توصیف ارزش بازار (ارزش بازار سهام و ارزش بازار کل سرمایه) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بهتر است؛ همچنین نرخ بازده حقوق صاحبان سهام هیچ تاثیری بر ارزش شرکت ندارد.
    کلیدواژگان: نرخ بازده دارایی ها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نرخ بازده فروش، سود هر سهم، نرخ رشد فروش، سهم بازار
  • حمیدرضا فرتوک زاده، میثم رجبی نهوجی، سونا بایرام زاده* صفحات 131-156
    از آنجا که صندوق های بازنشستگی از جمله نهادهای مهم و تاثیرگذار بر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه به شمار می روند، مطالعه و بررسی دقیق مسائل پیش روی آنها اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. فزونی بیش از اندازه مصارف بر منابع که امروزه صندوق بازنشستگی کشوری با آن روبه-روست، چالشی بزرگ به شمار می آید که به منظور ارائه راهکارهای مناسب، نیازمند شناخت دقیق شرایط و عوامل تاثیرگذار بر وضعیت آن هستیم. در پژوهش حاضر ابتدا تلاش شد تا عوامل کلیدی تاثیرگذار بر وضعیت صندوق بازنشستگی شناسایی شود و سپس با استفاده از مدل سازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویایی های سیستم، بحران فزونی مصارف بر منابع صندوق بازنشستگی در ابعاد کلان و استراتژیک مدل شده و با استفاده از شبیه سازی رفتاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجه، مدلی است که بحران فزونی مصارف بر منابع صندوق بازنشستگی را توصیف کرده و با استفاده از شبیه-سازی، رفتار آن را در افق زمانی 20 سال آینده پیش بینی می کند. با آزمون راهکارهای مختلف در محیط شبیه سازی، سیاست های پیشنهادی برای برون رفت از وضعیت فعلی ارائه شده است که عبارت اند از: سیاست های مرتبط با قوانین بازنشستگی و جمعیت، سیاست سرمایه گذاری، سیاست ورود صندوق به بازار غیر دولتی، سیاست سرویس مشترک رفاهی و سیاست تغییر سازوکار فعلی صندوق. نتایج شبیه سازی نشان می دهد سیاست های سرمایه گذاری و تغییر ساز و کار فعلی صندوق نسبت به سایر سیاست ها موثرتر است و در بلند مدت نیز تغییر سازوکار فعلی صندوق کارگشا خواهد بود.
    کلیدواژگان: تامین اجتماعی، بازنشستگی، تحلیل پویایی های سیستم، سیاست گزاری، شبیه سازی
  • لطفعلی بختیاری، حمیدرضا وزیر زنجانی، سمیرا بکر* صفحات 157-176
    زنجیره ارزش1بیانگر دو دسته فعالیت های اصلی و پشتیبان در سازمان های تولیدی است. راهبرد سازمان باید موضوعات مختلف راهبردی را که در فعالیت های اصلی و پشتیبان شناسایی شده اند، پوشش داده و عوامل تاثیرگذار بر این موضوعات را در نظر داشته باشد و بر مبنای تحلیل موضوعات راهبردی موجب ایجاد همسویی و هم افزایی راهبردی در میان تمام فعالیت های اصلی و پشتیبان گردد. در این پژوهش تلاش شده است تا با رویکردی پویا و با استفاده از ابزار تحلیل دینامیک به بررسی چگونگی انتخاب موضوعات راهبردی به منظور فراهم نمودن زمینه لازم برای بازنگری در راهبرد تولید روانکارها پرداخته شود، در این راستا تحلیل پویایی شناسی روی موضوعات راهبردی صورت پذیرفت تا بر اساس آن ریشه ها و عوامل اصلی تاثیرگذار بر موضوعات راهبردی در سازمان شناسایی گردند. برای طبقه بندی تحلیل ها از چارچوب زنجیره ارزش پورتر بهره گرفته شده است. علل ریشه ای، متغیرهای میانجی و متغیرهای اصلی در حوزه های مختلف سازمان، با نگاهی عارضه یابانه، مورد شناسایی قرار گرفت و سپس جایگاه هر یک از این عناصر در زنجیره ارزش پورتر مشخص گردید. در نهایت تعداد و وزن علل ریشه ای موضوعات راهبردی سازمان با استفاده از روش سلسله مراتبی AHP بررسی و اولویت بندی شدند تا سازمان برای انتخاب راهبردی روی موضوعات با اولویت برتر تمرکز بیشتری نماید. نتیجه این تحقیق می تواند به عنوان ابزاری کارآمد برای تعیین استراتژی-های مناسب برای ارتقاء بهره وری سازمانی مورد استفاده واقع شود.
    کلیدواژگان: تحلیل دینامیکی، موضوعات راهبردی، زنجیره ارزش پورتر
  • محمد ضیاء الدینی*، سکینه رمضانی قوام آبادی صفحات 177-199
    هدف این تحقیق بررسی رابطه میان ابعاد غنی سازی شغلی با اشتیاق شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری 154 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان رفسنجان است که حجم نمونه 110 نفر است. در این تحقیق از سه پرسشنامه غنی سازی شغلی، اشتیاق شغلی سالوناوا و شوفلی و تمایل به ترک خدمت استفاده شد. پایایی پرسشنامه های غنی سازی شغلی، اشتیاق شغلی و تمایل به ترک خدمت در این تحقیق به ترتیب برابر 74/0، 962/0 و 936/0 محاسبه گردید. مطابق نتایج، میان غنی سازی شغلی و ابعاد آن با اشتیاق شغلی کارکنان رابطه وجود دارد و میان اشتیاق شغلی و ابعاد آن با تمایل به ترک خدمت کارکنان رابطه وجود دارد. نتایج یافته های تحقیق همچنین حاکی از این بود که میان غنی سازی شغلی و ابعاد آن با تمایل به ترک خدمت کارکنان رابطه وجود دارد. با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد می شود که مدیران غنی سازی شغلی و اشتیاق شغلی کارکنان را مدنظر قرار دهند و جهت کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان به ابعاد غنی سازی شغلی و ابعاد اشتیاق شغلی توجه شود.
    کلیدواژگان: غنی سازی شغلی، اشتیاق شغلی، تمایل به ترک خدمت
  • فرخ قوچانی*، محمود حسین زاده، سید محمد سید علوی صفحات 201-221
    از آنجا که در کسب و کارهای امروزی ایجاد وفاداری در مشتری مفهومی است که در کسب و-کارهای امروزی به لحاظ اینکه مشتریان وفادار به مولفه اصلی موفقیت سازمانی درآمده اند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. مشتریان وفادار بیشتر خرید کرده و معمولا ابزار مناسبی برای برای تبلیغات محسوب می شوند. درنتیجه سازمان های امروزی درصدد شناسایی و مدیریت روش ها و الگوهای موثر ایجاد وفاداری می باشند. در این تحقیق با استفاده از مدل تیلور و همکاران (2004) رابطه میان شش متغیر رضایت، ارزش، مقاومت در برابر تغییر، تاثیرگذاری، اعتماد و ارزش ویژه نام تجاری با وفاداری نگرشی و وفاداری رفتاری مشتریان به محصولات آرایشی بهداشتی بررسی شده و عواملی را که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بر وفاداری هستند اولویت بندی شده اند. بر این اساس، بر مبنای مدل مذکور دوازده فرضیه مطرح شد. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده، پرسشنامه بوده که به تعداد 384 مورد میان بانوان سنین 18 تا 60 سال مصرف کننده لوازم آرایشی بهداشتی در پنج بخش (خوشه) همگن از شهر تهران توزیع گشته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد که در نهایت، همه فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: رضایت، ارزش، مقاومت در برابر تغییر، تاثیرگذاری، اعتماد، ارزش ویژه نام تجاری، وفاداری نگرشی، وفاداری رفتاری
|
  • Hosein Rahman Seresht, Yahya Hasas Yeganeh, Mir Fayz Falah Shams, Mansour Irandoost* Pages 15-35
    This paper has investigated the model relationship between turnaround strategies and business performance of firms in crisis. The objective of this study are explanatory-descriptive. The sample is the senior managers of accepted firms in Tehran Stock Exchange which experienced reduction of net income indicators and return on assets at least two consecutive years, during 1385-1391 and afterward, they experienced performance improvement for two consecutive years (successful turnaround) and/or their reduction in performance index continued for two other consecutive years (unsuccessful turnaround). Data of the questionnaire was analyzed by Spearman correlation coefficients and partial correlation coefficients. According to the results, significant relationship exists among debt restructuring, cost reduction, operating asset reduction, Portfolio-Asset investment, changes in product offering, changes in market entry strategies and business performance of firms in crisis. However, relationship between Portfolio-Asset divestment strategy and business performance was not accepted. The effect of company size and government assistance on relationship between turnaround strategies and business performance were not accepted as well.
    Keywords: Turnaround Strategies, Business Performance, Company Size, Government Assistance
  • Masood Rabieh*, Mohsen Khajuee Pages 37-56
    Today, one of the important issues of urban economy, is the intense competition between cities in the global scale and a lot of of cities are competing with one another to attract foreign investment and become more powerful. with that point of view, this article is discussing and analysing the competitiveness strategies of Tehran city. In this study there are two stages for our approach. In the first stage, we compared the situation of Tehran city from point of view of nine variables of competitiveness. This variables are: economic growth, GDP, cost of living, quality of living, information infrastructure and urban economic, economic risks and urban security, efficiency of business environment, efficiency of financial services environment and business communications which have an influence on the tehran competitiveness index. In the second stage by using the results of analysis of the above mentioned variables in previous stage, the appropriate competitive strategy with SPACE and SWOT matrix is choosen for Tehran city. The population of the study includes seventy under development cities. Findings of the research show that the best competitive strategy for the Tehran city is the defensive situation.
    Keywords: City Competitiveness Index, SWOT Matrix, SPACE Matrix
  • Mohammad Ali Shafia, Mohammad Rahimi Moghaddam*, Kambiz Badie Pages 57-91
    The paper's aim is to present a foresight framework based on cognitive approaches and Fuzzy Cognitive Map (FCM). The proposed framework includes three phases of pre-foresight, main-foresight and post-foresight. One of the main strengths of this framework is its ability to present the evolutional trend of expert's cognition on future which begins from data gathering, mapping their imagination, analyzing and summarizing them to achieve knowledge and understandings of the future and ends by forming the wisdom about it. This trend helps to identify probable futures and determine preferable one. Moreover, focus on FCM in this framework clarifies the role of variables and their sequence which facilitates planning for the controllable variables to achieve preferable future. Finally the components of proposed framework are evaluated based on the frameworks reviewed and success factors of foresight frameworks.
    Keywords: Foresight, FCM, Intuition, Insight, Wisdom
  • Emad Golmohammadi*, Parviz Kafcheh, Heirsh Soltanpanah Pages 93-114
    Today, organizations are faced with some problems due to sever changes in technology and environment and these problems are complicated more and more. Solving these problems need a proper leadership style and an ability to interpret unrelated and unscheduled. This ability indeed is strategic thinking in organization. This research aims to investigate the relationship between leadership styles and strategic thinking in organizational level among industrial food and pharmaceutical companies of Ilam’s province. This research’s approach is co relational- descriptive and it was performed by distributing 219 questionnaires among managers and employees of these above mentioned industrial companies. For data collection, Multifactor Leadership standard questionnaire (MLQ), Leader- Member Exchange Leadership questionnaire of Liden and Maslyn (1998) and Researcher-made questionnaire of strategic thinking multiple regression test with step by step method were used. Findings show that there are a positive and significant correlation between leadership styles and strategic thinking in organizational level. Also, according to regression analysis, transformational leadership has the most positive influence on strategic thinking.
    Keywords: Transformational Leadership, Leader, Member Exchange, Strategic Thinking
  • Mohammad Esmaeil Fadayie Nezhad, Mohammad Reza Khalili*, Mohammad Saadatmand Pages 115-129
    This study seeks to answer this question that is Economic Value Added Momentum (EVAM) more highly associated with Tehran Stock Exchange firm values than with accounting ratios. The purpose of this study is to provide empirical evidence on the information content of EVAM and accounting ratios (ROA, ROE, ROS, EPS, SGR and MS). So that 150 firms (600 firm-years) listed in Tehran Stock Exchange from 1386 to 1389 were studied. Regression analysis indicates that MS are better than other accounting ratios and EVAM in explaining the market value (Market Capitalization and Total Capitalization) Tehran Stock Exchange firms, It also ROE don’t has significant effect on the market value.
    Keywords: Return on Assets, Return on Equity, Return on Sale, Earning Per Share, Sale Growth Rate, Market Share
  • Hamidreza Fartookzadeh, Meisam Rajabi Nohooji, Sona Bairamzadeh* Pages 131-156
    Pension systems are one of vital components of every society; therefore identifying problems facing these systems seems inevitable. The exceeding amount of uses to sources is a major problem of pension systems in Iran that needs careful understanding of factors affecting the system in order to propose efficient policies. In this study, system dynamics approach is used to model pension system. According to our dynamic model, the proposed policies are: retirement and population policies, investment policy, nongovernmental market policy, welfare services policy and mechanism alteration policy. The results indicate that investment and mechanism alteration policies are the most efficient ones in the long run.
    Keywords: Social Security, Retirement, System Dynamics, Simulation, Public Policy
  • Lotfali Bakhtiyari, Hamid Reza Vazir Zanjani, Samira Bekr* Pages 157-176
    Value chain expresses two major activities-primary and supporting activities-in manufacturing organizations. The organization strategy should cover different strategic issues, considering factors affecting them and based on strategy issues analysis lead to more strategic synergy between main and supporting activities. This research includes dynamic analysis of strategic issues in lubricating oil manufacturing industry to identify main affecting factors required to revise the company’s strategy. Since there are a wide range of strategic issues, the value chain was used as a tool to categorize the analysis. Basic causes as well as main intermediate variables were identified and their statuses were specified in Porter’s value chain. Finally, the number and weight of each main causes of organization strategic issues were analyzed using AHP statistical method which enables the organization to focus on issues of greater importance. The results of this research can be used as a useful and efficient tool for choosing the most proper strategy for increasing organization efficiency.
    Keywords: Dynamic Analysis, Strategic Issue, AHP Statistical Method, Value Chain
  • Mohammad Zeyaaddiny*, Sakineh Ramezani Ghavam Abadi Pages 177-199
    The aim of this research is study of relationship between domains of job enrichment with job engagement and propensity to leave of employees. The study was a descriptive correlation. The population in this research is all employers of education and culture organization in rafsanjan that are 154 people which 110 people have been selected. in this research were used three questionnaire of job enrichment‚ Salovana and Schaufeli’s job engagement‚ and the propensity to leave. The reliability of job enrichment‚ job engagement and the propensity to leave questionnaires are 0/74‚ 0/962 and 0/936. Analyzing data shows that there is a relation between job enrichment and its factors with employers job engagement. the findings of research also shows that there is a relation between job enrichment and its factors with employers propensity to leave on the base of results we propose that managers attention more to the job enrichment and job engagement and for decreasing the employers propensity to leave attention more to the job enrichment and job engagement factors.
    Keywords: Job Enrichment, Job Engagement, Propensity to Leave
  • Farrokh Ghouchani*, Mahmoud Hosseinzadeh, Seyyed Mohammad Seyyed Alavi Pages 201-221
    Creating customer loyalty is a concept in today's business because the main component of organizational success have become loyal customers, in which have been attracted more attention. Loyal customers buy more and are generally useful tool for advertising. As a result, today's organizations seek to identify and manage loyalty as an effective methods and patterns. Present research by using the model of Taylor et al. (2004); the relationships between the six variables: satisfaction, value, resistance to change, influence, trust and brand equity, attitudinal and behavioral customer loyalty in Cosmetic-Hygienic markets tries to review and prioritize the factors that have the greatest impact on loyal customers. Accordingly the model proposed twelve hypotheses. The instrument used for data collection was a questionnaire to 384 women between the ages of 18 and 60 years of Cosmetic-Hygienic consumer in five sectors (clusters) with a homogeneous distribution in Tehran. The software of SPSS has been utilized and ultimately, all hypotheses were confirmed.
    Keywords: Satisfaction, Value, Resistance to Change, Influence, Trust, Brand Equity, Attitudinal Loyalty, Behavioral Loyalty