فهرست مطالب

مجله پژوهش های علم و دین
سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/04/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شیرزاد پیک حرفه* صفحات 1-14
    نظریه اقتصادی کلاسیک بیشتر تمایل داشت ادم اسمیت را اقتصاددانی بداند که نیم نگاهی به فلسفه اخلاق داشت، نه یک فیلسوف اخلاق جدی با دغدغه های سترگ اخلاقی. به همین دلیل، ثروت ملل ادم اسمیت غالبا اثری کاملا جدا از اثر اخلاقی او نظریه ای درباره عواطف اخلاقی دانسته شد و بیش از آن قدر دید. این در حالی است که اسمیت اقتصاد و اخلاق را مکمل هم و این دو اثر را مرتبط به هم می دانست. او پیش از آنکه درباره اقتصاد بنویسد، درباره فلسفه اخلاق نوشت و بیش از آنکه اقتصاددان باشد، فیلسوف اخلاق بود. اسمیت، که غالبا پدرخوانده «سرمایه داری» دانسته می شود، ضمن ارائه اصول کلی آن، بسیاری از آفاتش را پیش بینی کرد. از میان آفاتی که وی برای «سرمایه داری» برشمرد، می توان به «دست مزدهای حداقلی»، «بهره کشی از نیروی کار در مستعمره ها»، «ازخودبیگانگی ناشی از تقسیم کار»، «ازبین رفتن مهارت های فرد» و «کاهش استعدادهای انسانی کارگران» اشاره کرد. او کوشید با ارائه تمهیداتی اخلاقی مانند تاکید بر «همدلی»، «عدالت در افزایش سطح دستمزد کارگران» و «برخورداری از فرصت برابر برای رقابت در اقتصاد»، از پیدایش آن آفات جلوگیری کند؛ اما خوانش یک سویه نظریه اقتصادی کلاسیک از پازل هنجاری اسمیت و بی توجهی به تمهیدات اخلاقی او در ثروت ملل و نظریه ای درباره عواطف اخلاقی، باعث شد بسیاری از پیش بینی های اسمیت درباره آفات «سرمایه داری» به وقوع پیوندند. این مقاله بر آن است با تکیه بر اندیشه های اخلاقی ادم اسمیت و بر اساس «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، خوانشی جدید از «سرمایه داری» ارائه کند که بتوان از آن به عنوان راهکاری برای تحقق «حماسه اقتصادی» و پیشبرد «تولید ملی» استفاده کرد.
    کلیدواژگان: حماسه اقتصادی، فلسفه اخلاق، اقتصاد، همدلی، ادم اسمیت، سرمایه داری
  • سید حسن حسینی* صفحات 15-29
    در این مقاله، استدلال بر وجود خدا از راه پیچیدگی های تقلیل ناپذیر که در مقابل تکامل داروینی و برای یافتن موارد نقض آن مطرح شده، بررسی شده است. در ابتدا با اشاره به اینکه استدلال از راه پیچیدگی تقلیل ناپذیر در رسته برهان های غایت شناختی قرار می گیرد، چنین استدلال شده است که همه این برهان ها از ساختار واحدی برخوردارند؛ از روش تمثیل استفاده کرده اند و همه از نوع برهان های استقرایی اند. در ادامه، دیدگاه سازگارگرایی تکامل داروینی با باور به وجود خدا- که طرفداران سرسختی دارد- مورد تردید قرار گرفته و بر این نکته تاکید شده است که تبیین از راه تکامل داروین (با اصول انتخاب طبیعی) جایگزین الهیات و خداباوری تلقی می شود.
    کلیدواژگان: وجود خدا، پیچیدگی تقلیل ناپذیر، برهان، استدلال، برهان غایت شناختی، تکامل داروینی
  • حسن ذوالفقارزاده صفحات 31-55
    مناظر بی پایان هستی نشانی از حکمت و معماری بی بدیل آفریدگار هستی است. معانی مناظر و مفاهیم معماری چیست؟ عوامل آن کدام است؟ بازتاب و مراتب ادراک این مناظر در انسان چگونه است؟ در ظهور این مناظر سلسله مراتبی وجود دارد که از منشا قدرت لایزال هستی آغاز می گردد. ظهور و وجود مناظر از جریان دایم الافاضه فیاض علی الاطلاق من جمیع الجهات و الحیثیات است که انقطاع فیض موجب انهدام آنهاست. هر موجودی در عالم مادی، جایگاه و زمان و مکان خاص خود را داراست. عوامل مناظر به سه دسته کلی: ناظر، نور و فضا تقسیم می شود و هر کدام از مناظر بازتابی در ناظر ایجادمی کند و حکمتی را به او متذکرمی شود. مراتب ادراک انسان از مناظر، به ترتیب از حس به خیال و تعقل صعود پیدامی کند. تعقل در مناظر تا عمق معانی آنها نفوذ کرده و تا کنه وجودی آنها در حد وسع و توانایی پیش می رود تا به حقیقت هستی برسد.
    کلیدواژگان: منظر، ناظر، نور، فضا، معماری، ادراک
  • علی فتح طاهری صفحات 57-81
    یکی از ساده ترین، عمومی ترین و در عین حال کهن ترین براهینی که برای اثبات وجود خدا اقامه شده، برهان نظم یا برهان غایت شناختی است. اندیشمندان بسیاری در تایید یا رد این برهان قلم فرسایی کرده اند که در این میان، نقدهای کانت شهرت فراوان دارد. موضع کانت در برابر این برهان، هم جانبدارانه است و هم منتقدانه. او برهان نظم را همواره شایسته احترام می داند، زیرا تنها برهانی است که راه فهم را برای اعتقاد به وجود خداوند هموار می سازد و به آن جهت طبیعی می بخشد. این برهان مدعی است که از طریق شناخت طبیعت و بدون استناد به هیچ برهان استعلایی می تواند وجود خدا را مبرهن سازد؛ لیکن در عمل از عهده این کار برنمی آید و به ناچار در مراحلی از برهان از تجربه دست می کشد و به دو برهان دیگر یعنی برهان جهان شناختی و برهان وجودی پناه می برد. در نتیجه، برهان نظم علاوه بر نقایص خاص خود، مغالطه های دو برهان دیگر را نیز مرتکب می شود. کانت با انحصار براهین اثبات وجود خدا در سه برهان و رد هر سه، راه عقل نظری را در اثبات هستی خدا بسته می بیند و در نهایت مدعی است که اعتقاد به خدا را فقط بر بنیادهای اخلاقی می توان استوار ساخت.
    کلیدواژگان: کانت، خدا، برهان نظم، برهان غایت شناختی، عقل نظری
  • سیدمحمدتقی موحدابطحی* صفحات 103-126
    هدف تحقیق: ارائه تقریری مناسب از فرایند تهذیب و تکمیل علوم موجود، به گونه ای که نقدهای ملکیان و باقری بر آن وارد نباشد. روش تحقیق: در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و در ارزیابی آرا از روش تحلیل فلسفی استفاده شده است.
    یافته های تحقیق: 1. می توان قرائتی مناسب از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود ارائه و از آن در چارچوب وظیفه گرایی معرفتی دفاع کرد. 2. در شرایطی که رویکردهای تاسیسی علم دینی موفق به تولید نظریه علمی نشده، استفاده از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود بهترین گزینه است. 3. تامل در نحوه استفاده از این رویکرد در تمدن اسلامی که به تولید فلسفه اسلامی انجامید، می تواند به ارائه الگویی مناسب برای مواجهه با علوم جدید منتهی شود.
    کلیدواژگان: علم دینی، رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود، وظیفه گرایی معرفتی، عطاس، فاروقی، باقری، ملکیان
|
  • Shirzad Peik Herfeh* Pages 1-14
    Classical economic theory tends to recognize Smith as an economist who took a glance to moral philosophy; not a serious moral philosopher with great moral concerns. That is why، The Wealth of Nations was regarded as an independent work from his moral work -The Theory of Moral Sentiments- and became more popular. However، Smith considered economics and ethics complementary. It must be made beyond question that، for Smith، The Theory of Moral Sentiments and The Wealth of Nations are complementary and not exclusive. He wrote on moral philosophy first and he was more a moral philosopher than an economist. Smith، who is usually regarded as the patron saint of “capitalism” predicted many of its negative consequences such as “wages below the level needed for maintenance،” “exploitation of workers in the colonies،” “alienation in consequence of the division of labor،” “destruction of one’s skills،” and “reduction of workers’ human talents.” He tried to prevent these negative consequences by focusing on some moral issues like “sympathy،” “justice in increasing the level of workers’ wages،” and “equal opportunity for competition in economy.” However، the unilateral interpretation of classical economic theory of Smith’s normative puzzle and neglecting his moral concerns in The Wealth of Nations and The theory of Moral Sentiments made many of his predictions about the negative consequences of “capitalism” come true. Based on Adam Smith’s moral ideas and “Islamic-Iranian Pattern of Development،” this paper tries to put forward a new interpretation of “capitalism” that could be used as a strategy for realizing “Economic Epic” and promoting “National Production.”
    Keywords: Economic Epic, moral philosophy, Economics, sympathy, Adam Smith, capitalism
  • Seyed Hassan Hosseini* Pages 15-29
    In this paper، the theory of irreducible complexity which contradicts and refutes the Darwinian Evolution is regarded as the proper and defendable way to the existence of God. Thus، I have first tried to classify the irreducible complexity proof as one of the branches of teleological arguments and then to explain that all of teleological arguments have the unique structure as far as the analogical and inductive components are concerned. The other part of this paper is the serious doubts and obstacles that I have put in front of the compatibility of Darwinian Evolution and Natural Selection with the existence of the intelligent which has severe defenders among contemporary philosophers.
    Keywords: The existence of God, irreducible complexity, teleological arguments, Darwinian Evolution
  • Hassan Zolfagharzadeh Pages 31-55
    The world''s endless landscapes are sign of wisdom and unique architecture of the creator. What do the scenery and architectural concepts represent? What are its factors? And how is the process of reflection and understanding of these sceneries by human beings? There is a systematic phase in the appearance of these sceneries that originates from the eternal power. The presence and appearance of these sceneries are God''s blessings in every ways and once he stops his blessings they are destroyed. Every creature of the materialistic world has its own special place، time، and status. Sceneries are divided into three general categories of spectator، light، and space and each scenery makes the spectator to reflect and acts as a reminder of God''s wisdom. Man''s level of perception of scenery rises from feeling to imagery and to reason. Reason has penetrated deeply in the perception of sceneries and it continues to the point that it reaches the truth of the existence.
    Keywords: Scenery, Spectator, Light, Space, Architecture, Perception
  • Ali Fath Taheri Pages 57-81
    The argument from design or teleological argument is one of the simplest and most general، at the same time the oldest argument for the proof of God’s existence. Of many philosophical arguments in favor or against this argument، Kant’s critique is very renowned. Kant’s stance is both favorable and critical. In his view argument from design has been always laudable، for it is the only argument that paves the way for understanding the belief in God، so it is a natural path. According to this argument، the existence of God can be reasonably substantiated by knowledge of nature without resorting to any transcendental argument. But practically it fails to do so، for in a stage of the argument it overlooks experience and takes recourse to cosmological and ontological arguments. As a result، the argument from design apart from its flaws it commits the fallacies of other arguments as well. By restricting the arguments of God’s existence to three arguments، Kant disproves all of them and holds that theoretical reason is unable to prove God’s existence، and finally he asserts that belief in God should be based on ethical principles
    Keywords: Kant, God, argument from design, teleological argument, theoretical reason
  • Davood Memari Pages 83-102
    The holy Quran and the narratives by Muslim Philosophers and scholars have considered issues such as trying hard، curiosity، eagerness، respecting the master، thinking and analyzing، being up-to-date and fresh، creativity، etc. as the most important motivations for a student to reach high ranks of knowledge. They have planned the way of students in a special manner-from imitation to research- for them in order to avoid becoming closed minded، non motivated، lazy، contented with little knowledge، shy to ask، afraid of declaring ideas، a permanent imitator، etc. Obviously، students need a high level of endeavor as well as support، encouragement and advice from the society، officials، professors and families in order to get passed the stage of imitation and learning and obtain the ability to research and produce knowledge.
    Keywords: Student, imitation, research, plan of the way, the holy Quran, the Muslim hallow's tradition
  • Sayyed Mohammad Taghi Movahhed Abtahi* Pages 103-126
    In this research، I provide an adequate exposition of the refinement and completion process of current sciences to attain religious science. Then، I have defended this exposition within deontological conception of epistemic justification. I have shown in this article that in some situations this approach is the best way to produce religious science. A reflection on how to use this approach in the production of Islamic Philosophy can yield an exact method to encounter with current sciences، in the Islamic viewpoint.
    Keywords: religious science, refinement, completion of current sciences, deontological conception of epistemic justification, Dr. K. Bagheri, Dr. M. Malekian