فهرست مطالب

مجله پژوهش های علم و دین
سال سوم شماره 2 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/27
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جواد آیار، مجید ملایوسفی * صفحات 1-23

    مسیح شناسی در غرب و تحقیق و تتبع در خصوص سیمای حقیقی حضرت عیسی (ع) قدمتی به طول تاریخ مسیحیت دارد. عیسی مسیح (ع) پرابهام ترین فرد در مسیحیت است که این ابهام نه به دلیل نظرها یا تفاسیر مختلف از وی در قرون بعدی، که برخاسته از تعارضات موجود در کتاب عهد جدید است. از یک سو، برخی اناجیل با تبعیت از سنت عبرانی یهودی، در جهت تحقق و آغاز ملکوت خدا، به عیسای تاریخی پرداخته اند و سیمایی انسانی و پیامبرگون از ایشان به تصویر کشیده اند و از سویی، بخش هایی دیگر از عهد جدید، الوهیت مسیح را برای نجات آدمی از گناه، کانون پیام و بشارت خود قرار داده اند. قرائت نخست به یهودی مسیحی و قرائت اخیر به پولسی یوحنایی موسوم است. آنچه امروزه و از همان زمان مسیحیت نامیده می شود، همان قرائت پولسی یوحنایی است که دلایلی چند در قرون اولیه پیدایش مسیحیت، به تفوق آن نسبت به قرائت دیگر منجر شد.

    کلیدواژگان: مسیح شناسی، مسیحیت، عیسی مسیح، قرائت پولسی، یوحنایی، قرائت یهودی، مسیحی
  • زهرا پارساپور صفحات 25-43
    زیست کره زمین فارغ از مرزبندی های سیاسی، دینی و زبانی نیازمند مراقبت ویژه ای است. این مراقبت در سایه رعایت اصول اخلاقی مشترک جهانی تحقق می پذیرد که می توان تحت عنوان اخلاق زمین (Earth Ethics) از آن یادکرد. شاید، اصرار بر ارائه تعریف مشترک جهانی پیرامون رابطه انسان با خدا، خودش و دیگران ضرورتی نداشته باشد، اما سلامت و حفظ زیست کره نیازمند تعریفی مشترک از رابطه انسان با طبیعت است. بحران محیط زیست که در قرن اخیر چهره خود را آشکارتر ساخته است، موجب شده است علاوه بر بازنگری نحوه تعامل انسان با طبیعت در استفاده از علم و تکنولوژی، یک بازنگری کلی در همه ادیان و نحله های فکری، دینی و اخلاقی در مورد جایگاه انسان در جهان و اخلاق زیست محیطی صورت گیرد. شاید، بتوان مقاله لین وایت را بزرگترین محرک در این بازنگری در جهان مسیحیت دانست؛ به گونه ای که از سال تالیف این مقاله (1967) تا کنون، به اشکال گوناگون در موافقت و مخالفت آن سخن رفته است که تحت عنوان اخلاق زیست محیطی (Environmental Ethics) که زیرشاخه ای از فلسفه است، از آن یادمی شود. در جهان اسلام نیز شاهد شکل گیری تالیفات و تحقیقات وسیع در این زمینه هستیم؛ از آن جمله، می توان از آثار سید حسین نصر، پرویز منظور، محقق داماد، خالد فضلان و جوادی آملی نام برد. در این مقاله بر آنیم تا ضمن بیان گزارشی از این تحقیقات، به این امر تصریح کنیم که بی آنکه لازم باشد برای حفظ محیط زیست به مکتب خاصی در غرب یا شرق روی آوریم، می توانیم به جهانی های مشترک در اخلاق زمین دست پیدا کنیم که از مکاتب و ادیان مختلف نشئت می گیرد. با شناخت و آموزش این اصول می توان هم زمان با حفظ محیط زیست، به توافقی جهانی در بخشی از اصول اخلاقی نیز نائل شد.
    کلیدواژگان: اخلاق محیط زیست، اسلام، مسیحیت، اصول جهانی
  • حسن ذوالفقار* صفحات 45-66
    جهان بینی نوعی برداشت و نحوه تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوه نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دسته بندی شده است که نسبت به هم ترتب زمانی دارند. در هستی شناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همه علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر می کند.
    در جهان بینی دینی، زیبایی از سرچشمه جمال مطلق نشئت می گیرد و ذات حق، جمیل علی الاطلاق است؛ ظل جمیل، جمیل است و محال است که جمیل نباشد. زیبایی در جهان بینی فلسفی، از دیدگاه افلاطون در خط منقسم هستی شناسی نخست در عالم مثل تعین پیدا می کند و در عالم ریاضی کم و کیف به خود می گیرد و در عالم محسوسات به تعین عینی می رسد. در جهان بینی علمی و تجربی، طبیعت و جهان خلقت دارای انتظام فضایی و زیبایی است. جهان هستی کارگاه صنع الهی است و زیباترین مخلوقات بین همه موجودات در خلقت انسان، پدیدار گشته است.
    در تعامل دین و فلسفه، حکما و فلاسفه اسلامی مکتب فلسفی شان را از سرچشمه زلال دین کسب کرده اند. در تعامل دین و علم، زببایی شناسی تجربی تحت شمول احکام الهی قرار می گیرد و در تعامل علم و فلسفه، زیبایی شناسی علمی و تجربی، مصداقی و زیبایی شناسی فلسفی، کلی و دربرگیرنده مصادیق متعدد است.
    زیبایی حقیقی از دین و نظام ارزشی نشئت می گیرد و در فلسفه و علم جریان پیدا می کند و پس از ظهور زیبایی، زیبایی دینی و فلسفی و علمی در تعامل هم قرارمی گیرند و همه زیبایی ها در دین به وحدت می رسند.
    کلیدواژگان: زیبایی، دین، فلسفه، علم، تعامل، تعالی
  • محمدعلی سوادی* صفحات 67-93
    روش شناسی علوم وابستگی تام دارد به نوع معرفت شناسی آن، زیرا معرفت شناسی تعیین کننده ظرفیت و صورت بندی نظام دانایی و حیات اجتماعی در هر تمدن و فرهنگی است. تحصیل معرفت نسبت به دین، وابسته به بهره گیری هم زمان از تمام منابع معرفتی معتبر است؛ بنابراین عقل و نقل فقط با هم دیگر می توانند معرف گزاره ها و آموزه های اسلام و نیز حجت شرعی دین حنیف باشند. هیچ یک از این دو نمی تواند به تنهایی به تمام آنچه هست و آنچه باید احاطه بیابد، زیرا معرفت دینی محصول سنجش و تعامل توامان دانش نقلی و دانش عقلی است. اسلام، هم زمان، هم توانایی بهره گیری از قابلیت های بی پایان عقل و نقل را داراست، هم قادر است مبانی جامع و خطوط کلی بسیاری از علوم را فراهم آورد. این پژوهش در پی آن است که به پرسش بنیادین زیر با روش تحلیل عقلانی و با تمرکز بر دیدگاه عالم فرزانه، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، پاسخ گوید:در فرآیند استنباط در قلمروهای گوناگون دین اسلام، چه نسبتی بین عقل و نقل برقرار است؟
    یافته های این پژوهش عبارت اند از: تعیین مراد از دین و علم؛ روش به کارگیری هر یک از عقل و نقل در فرآیند استنباط؛ وجود هماهنگی بین عقل و نقل؛ روش رفع ناهماهنگی های ظاهری بین عقل و نقل؛ در خصوص علوم انسانی، ضرورت همراهی عقل و نقل با یکدیگر در تمام فرآیند استنباط.
    کلیدواژگان: روش شناسی، علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی، عقل، نقل، نسبت عقل و نقل
  • علی علی اصغری صدری، سیدجواد میری* صفحات 95-117
    در این نوشته، نخست به آرای مخالفان علم بومی در ایران اشاره ای می کنیم؛ سپس، برداشت های اندیشمندان را از دیدگاه شریعتی درباره علم بومی مطرح می سازیم؛ بعد از آن، زمینه هایی که شریعتی برای مدل علمی خود شرح می دهد، بررسی می کنیم. اصلی ترین این زمینه ها عبارت اند از: تاثیر فرهنگ بر علم، نقش محقق در علم و تفاوت علم و فکر. اینها بستر لازم برای علم بومی را فراهم می کنند؛ پس از آن، به ضرورت علم بومی در چهارچوب نقد علم مدرن از یک سو و اهمیت علم از سوی دیگر می پردازیم. معنای بومی سازی علم نزد شریعتی، حوزه بومی سازی و سازوکارهای آن، مباحث انتهایی این نوشته را تشکیل می دهند. سرانجام، مقایسه مختصری میان شریعتی و برخی اندیشمندان صورت می گیرد. در مجموع، این مقاله بر آن است تا نشان دهد می توان شریعتی را یکی از نخستین کسانی دانست که نیاز به علم بومی را در جامعه ایران مطرح کرده اند.
    کلیدواژگان: امکان علم بومی، ضرورت علم بومی، نقد علم مدرن، علم انسان محور
  • محمدهادی فاضلی، محمدصادق زاهدی صفحات 119-136
    بررسی اعتبار تجربه های دینی و برشمردن ویژ گی های آن، از دیرباز ذهن فیلسوفان دین را متوجه خود ساخته است. ازآنجا که برخی پژوهش های علمی حاکی از تاثیرگذاری عواملی غیرمعرفتی همچون موسیقی، مراقبه و... بر تجربه دینی هستند، مقاله حاضر علاوه بر برشمردن و تحلیل آنها، در پی احصای تاثیراتی است که از بروز این تجارب بر زیست تجربه کنندگان آنها حاصل می شود. همچنین در پایان، به بررسی امکان تاثیرگذاری پژوهش های علمی یادشده بر تلقی فیلسوفان از مقوله تجربه دینی خواهد پرداخت و امید است از این رهگذر بتواند به نگاهی نوین و علمی در بررسی های معطوف به تجربه دینی دست یابد.
    کلیدواژگان: علم و دین، تجربه معنوی، تجربه دینی، روان شناسی تجربه دینی، یافته های علمی و تجربه دینی
|
  • Javad Ayar, Majid Mollayousefi Pages 1-23

    Christology in the western tradition is as old as Christianity itself. Jesus Christ is one of the most mysterious characters in the history of Christianity. This vagueness is not due to various conflicting interpretations in regard to the person of Christ which came about much later than the time of Christ’s emergence as a historical personality. On the contrary، the source of these conflicting views is within the New Testament. On the one hand، some scholars who could be viewed as followers of the Hebraic-Judaic tradition، have attempted to portray a historical image of Jesus rather than insisting on divine nature of Christ who has come to redeem humanity from the ‘First Sin’. The first interpretation is termed as Judeo-Christian vector and the second approach is conceptualized as the Paul-Johnian interpretation of Christianity. In other words، the dominant view is the Paul-Johnian interpretation which has been able to marginalize the other view in the course of history of the Christian religion.

    Keywords: Christology, Christianity, Jesus Christ, Paul, Johnian Interpretation, Judeo, Christian Interpretation
  • Zahra Parsapour Pages 25-43
    The Earth’s biosphere، regardless of political، religious، and linguistic boundaries، needs special care which is attainable if we observe common global ethical principles which can be called Earth Ethics. The emphasis on providing a common definition of mankind’s relationship with God، himself، and others does not seem necessary while the health and preservation of biosphere requires a common definition of mankind’s relationship with nature. Rearing its ugly head over and over in this century، the environmental crisis has called for a revision of human interaction with nature with respect to his using science and technology as well as an overall reconsideration of all religions and all schools of thought، both religious and ethical، concerning the human place in the world and environmental ethic. Perhaps، the main impetus of such reconsideration in Christian world came from Lynn White’s article، “Environmental Ethics”، which since its publication in 1967 up to now، have been extensively discussed by its opponents and proponents. In Islamic countries، such scholars as Seyyed Hossein Nasr، Parvez Manzoor، Seyyed Mostafa Mohaghegh Damad، Fazlun Khalid and Abdollah Javadi Amoli have carried out wide range of researches and written many publications on the subject. This paper attempts، in the first place، to give a general survey of the researches conducted up to now with the aim of showing that a common ground could be reached to preserve natural environment. The practice of learning and teaching such principles can both preserves natural environment and lead to a universal consent over some aspects of ethical principles.
    Keywords: Environmental Ethic, Islam, Christianity, global principles
  • Hassan Zolfaqarzadeh* Pages 45-66
    The overall perspective from which one sees and interprets the world is called the worldview. This perception of the world can be divided into three categories of religion، philosophy، and science that come in the order mentioned. In religious ontology، the first creation is the divine light. Religion is the origin of all sciences. The moment philosophy and science resort to religion، knowledge and human understanding of life move towards evolution and development. In religious worldview، beauty originates from absolute beauty; the nature of the absolute is aesthetic and cannot be any other way. According to Plato، in the line of ontology، aestheticism in philosophical worldview is first formed in the world of ideas، it is then entered in the world of mathematics through its quality and quantity، and it can be seen in the world of senses. In scientific and empirical worldview، nature and the world have a spatial and aesthetic space. The world is God''s workshop of divine creation and the most beautiful among the creatures are human beings. In the interaction of religion with philosophy، Muslim scholars and philosophers have obtained their school of philosophy from religion. In the interaction between religion and science، empirical aestheticism is registered under God''s provisions; and in the interaction between science and philosophy، the scientific and empirical aestheticism is specific while philosophical aestheticism is general and contains various examples. Real beauty originates from religion and value system and continues in philosophy and science; after the appearance of beauty، the beauty of religion، philosophy، and science interact; thus، all beauties become united in religion.
    Keywords: aesthetic, religion, philosophy, science, interaction, sublimity
  • Muhammad Ali Savadi* Pages 67-93
    Methodology of humanities is thoroughly dependant on the epistemology involved، for it determines the capacity and formation of the knowledge and social life system in all civilizations and cultures. Recognition of religion، also، is dependent on simultaneous exploitation of all epistemological sources. Therefore، wisdom and tradition only together are able to introduce Islamic law. Neither of them، by itself، is able to master what is present and what is to come since religious knowledge is the output of deliberation and interaction of joint rational knowledge and traditional knowledge. Islam is capable to use the endless capacity of wisdom and tradition and provide the general lines and the comprehensive bases of many of sciences.
    Keywords: methodology, humanities, Islamic humanities, wisdom, tradition, the relation between wisdom, tradition
  • Ali Ali Asqari Sadri, Seyyed Javad Miri* Pages 95-117
    In this essay، the authors briefly discuss the views of those who question the relevance of indigenous science in Iran. Then، the positions of thinkers who have taken issue with Shari’ati’s viewpoint on indigenous science are appraised. Afterwards، the fields that Shari’ati describes for his scientific model are probed. The most important of them are: the impact of culture on science، the role of researcher in science، and the distinction of science and philosophy. Then، the authors reflect upon the necessity of indigenous science by working through the discourses on “critique of modern science”، on the one hand، and the pivotal relevance of science، on the other hand. The meaning of indigenous science in Shari’ati’s viewpoint، the area of indigenizing and the method of doing that are the last subjects of this article. Finally the authors conclude by arguing that Shari’ati is one of the first thinkers that propounded the necessity of indigenous science in the Iranian context.
    Keywords: possibility of indigenous science, necessity of indigenous science, criticisms of modern science, human, based science
  • Hadi Fazeli, Muhammad Sadeq Zahedi Pages 119-136
    The study of religious experience and its features has been one of the most important issues in the history of philosophy of religion. Recent scientific researchers have shown that some factors like music and meditation have a great influence on religious experience. This article is first going to count these factors thoroughly and then study their influence on everyday life. Finally، the impact of scientific researches on philosophers’ understanding of religious experience is addressed. The research result of this article is hoped to open a new chapter in the scientific study of religious experience.
    Keywords: science, religion, spiritual experience, religious experience, science, religious experience, psychology of religious experience