فهرست مطالب

تحقیقات اقتصاد کشاورزی - سال پنجم شماره 3 (پاییز 1392)

مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی
سال پنجم شماره 3 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/18
  • تعداد عناوین: 10
|
  • غفور سلیمی، مسعود منصوری، بهاءالدین نجفی صفحات 1-24
    هدف این تحقیق تعیین سطح توسعه ی بخش کشاورزی و میزان عدم توازن آن در مناطق روستایی استان آذربایجان غربی برای سطوح شهرستان در دو مقطع زمانی 1380 و 1388 است. برای نیل به این هدف 48 شاخص توسعه در بخش کشاورزی تعریف شده و با به کارگیری دو روش تحلیل عاملی و تاکسونومی عددی سنجش شدند. شهرستان های این استان به لحاظ درجه ی توسعه در بخش کشاورزی رتبه بندی گردیدند. از سوی دیگر با استفاده از یک مدل اقتصادسنجی داده های تابلویی، اثر تسهیلات خرد اعطایی بانک کشاورزی بر توسعه ی کشاورزی استان مورد نظر در خلال سال های 1381 تا 1387 سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که سطوح توسعه ی کشاورزی شهرستان های استان آذربایجان غربی طی سال های مورد مطالعه در دو مقطع 1380 و 1388 تنزل داشته است. نتایج حاصل از تخمین به روش اثرات ثابت نیز نشان می دهد که تسهیلات خرد اعطایی بانک کشاورزی دارای اثر مثبت و معنی داری بر توسعه ی کشاورزی در این استان می باشد. لذا پیشنهاد می شود که زمینه ی لازم برای دسترسی تعداد بیشتری از کشاورزان به اعتبارات خرد فراهم آید.
    کلیدواژگان: توسعه ی کشاورزی، اعتبارات خرد، تاکسونومی عددی، داده های تابلویی، استان آذربایجان غربی
  • سید ابوالقاسم مرتضوی، سعید حسنلو، اعلایی بروجنی صفحات 25-47
    توجه به ثبات نسبی و پیش بینی قیمت، می تواند نقش مهمی در کنترل ناپایداری قیمت ها و درنهایت کاهش ریسک بازار داشته باشد. در موضوع پیش بینی، مهم ترین بخش مقایسه ی روش های مختلف است. در این پژوهش با مقایسه ی قدرت پیش بینی دو روشARMA و شبکه ی عصبی مصنوعی و با انتخاب روش بهتر، قیمت های هفتگی خرده فروشی و عمده فروشی ماهی قزل آلا پیش بینی می شود. در این مطالعه از شبکه ی پیش خور که از نوع شبکه های پس انتشار (Back Propagation) است، استفاده می شود. داده های مورد استفاده در مطالعه شامل قیمت های هفته ی اول فروردین 1388 تا هفته ی آخر شهریور 1390 می باشد. قبل از استفاده از روش های پیش بینی تصادفی یا غیرتصادفی بودن داده ها مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آزمون های تصادفی بودن والد-ولفویتز، والیس-مور و دوربین-واتسون هر دو سری قیمت غیرتصادفی و قابل پیش بینی هستند. بر اساس آزمون ایستایی داده ها (دیکی-فولر تعمیم یافته) سری ها در سطح ایستا می باشند. نتایج پیش بینی نشان می دهد که مدل ARMA در مقایسه با مدل شبکه عصبی مصنوعی، بر اساس چهار معیار ارزیابی دقت پیش بینی، میزان خطای کمتری دارد در نتیجه قدرت بالاتری در پیش بینی قیمت ماهی قزل آلا دارد. در مدل شبکه عصبی 80% داده ها برای آموزش شبکه و 20% برای داده های آزمایشی در نظر گرفته شد. نتایج آزمون برابری دقت دو روش (MGN) نشان می دهد مدل ARMA در پیش بینی قیمت خرده فروشی و قیمت عمده فروشی نیز به طور معنی داری بهتر از مدل شبکه عصبی است.
    کلیدواژگان: پیش بینی، شبکه عصبی مصنوعی، ماهی قزل آلا، قیمت، ARMA
  • فهیمه جعفری مهدی آباد*، محمد عبدالهی عزت آبادی، سیدمصطفی مرتضوی مهدی آباد، محمدرضا اسلامی صفحات 49-64
    نخستین گام در ارزش نهادن به منابع آب زیرزمینی به رسمیت شناختن و تعیین ارزش اقتصادی کل منابع می باشد. بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک اثرات منفی زیست محیطی به دنبال داشته که اغلب به دلیل کم بودن قیمت معاملاتی آب، نسبت به قیمت واقعی آن است. در مطالعه ی جاری اثر منفی ناشی از بهره برداری بی رویه، بر روی تعداد دفعات و هزینه های جابجایی چاه های آبیاری در دشت رفسنجان مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور با استفاده از روش پیمایشی و با تکمیل 110 پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز به دست آمد. سپس برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون و آنالیز واریانس استفاده شد. متوسط دفعات جابجایی 18/2 نوبت در طول عمر هر چاه و هزینه ی هر نوبت جابجایی 750 میلیون ریال، تخمین زده شد که با کاهش افت سالانه و در نتیجه کاهش کمیت و کیفیت منابع آب زیرزمینی، ارتباط معنی داری در سطح یک درصد داشتند. در پایان مطالعه به منظور کاهش اثرات منفی ناشی از برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی پیشنهاد می گردد که در ارزیابی های اقتصادی به هزینه ها و منافع اجتماعی توجه شود.
    کلیدواژگان: آب های زیرزمینی، بهره برداری بی رویه، جابجایی چاه، دشت رفسنجان
  • عبدالرسول شیروانیان، محمد بخشوده، سعید مهرجو صفحات 65-81
    دولت در برنامه ی حمایت از مسکن روستایی، اقشار کم درآمد را هدف قرار داده است. استفاده از معیار درآمد برای تعیین گروه هدف در این برنامه، با چالش روبرو می باشد. بر این اساس، این مطالعه به مقایسه ی رویکرد فقر درآمدی و رویکرد چندبعدی فقر مسکن در تعیین گروه هدف در برنامه ی حمایت دولت از مسکن روستایی پرداخته است. بدین منظور در رویکرد درآمدی فقر از معیار نسبت مخارج کل به درآمد خانوار و در رویکرد چند بعدی فقر از ابعاد امنیت، تراکم، برخورداری و سیستم فاضلاب مسکن استفاده شد. آمار و اطلاعات مورد نیاز مربوط به 19707 خانوار روستایی در سال 1387 می باشد. نتایج بیانگر آن است که فقر مسکن بر اکثر قریب به اتفاق خانوارهای روستایی مستولی بوده، اما فقر درآمدی 041/57% خانوارهای روستایی را در بر گرفته است. عمق فقر مسکن روستایی به گونه ای است که خانوارهای روستایی به طور متوسط از دسترسی به حدود 40% از نماگرهای مسکن مناسب محروم می باشند و فقر درآمدی آنها دارای میانگین شکاف 844/1 درصدی است. در ادامه نتایج نشان می دهد که استفاده از رویکرد فقر درآمدی برای تعیین گروه های هدف در برنامه ی حمایت از مسکن روستاییان، 954/42% از خانوارهای روستایی دچار فقر مسکن را از این برنامه ی حمایتی مستثنی می نماید. بر این اساس، تغییر رویکرد در برنامه ی حمایت از مسکن روستایی و استفاده از رویکرد چند بعدی فقر مسکن توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: رویکرد فقر درآمدی، رویکرد چندبعدی فقر مسکن، خانوارهای روستایی، شاخص های فقر، ایران
  • سیده محدثه ضیایی*، فرهاد شیرانی بیدآبادی، فرشید اشراقی، علی کرامت زاده صفحات 83-97
    شاخص استراتژی مقابلهیکی از شاخص های اندازه گیری امنیت غذایی می باشد. این شاخص یکی از ساده ترین و دقیق ترین شاخص های رایج اندازه گیری امنیت غذایی در هر جامعه ای می باشد که به راحتی با دیگر شاخص های امنیت غذایی همبستگی پیدا می کند. استراتژی های مقابله به دو گروه استراتژی های مقابله ی غذایی و غیر غذایی تقسیم می شو ند. در این تحقیق با استفاده از شاخص استراتژی های مقابله غیر غذایی وضعیت امنیت غذایی خانوارها در مناطق روستایی گرگان برآورد شده است. نمونه ای با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده و 267 پرسشنامه با تخصیص متناسب به حجم، در پنج دهستان شهرستان گرگان تکمیل گردید. نتایج تحلیل خوشه ایk میانگین نشان داد که خانوارهای مناطق روستایی گرگان در سه دسته ی عدم امنیت غذایی ضعیف، متوسط و شدید قرار می گیرند. همچنین نتایج مدل لاجیت نشان می دهد که متغیرهای درآمد سالانه، وضعیت شغلی سرپرست خانوار، وضعیت مالکیت منزل، بیماری یکی از اعضای خانوار، سطح تحصیلات همسر، تعداد افراد خانوار، سطح تحصیلات سرپرست خانوار و اعتبارات بر سطح امنیت غذایی موثر می باشند.
    کلیدواژگان: شاخص استراتژی مقابله، امنیت غذایی، گرگان، تحلیل خوشه ایk میانگین، مدل لاجیت
  • احمد اکبری، محبوبه شارعی حدادزاده، حسین مهرابی بشرآبادی صفحات 99-120
    در این مطالعه با استفاده از روش های اقتصادسنجی ARMA، GARCH و روش های هوش محاسباتی، شبکه ی عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک اقدام به پیش بینی میزان صادرات خرمای ایران برای دوره ی 1395-1389 شد. به منظور انجام بررسی ها از داده های مربوط به دوره ی زمانی 1388-1346 استفاده گردید. از داده های دوره ی 1384-1346 به منظور مدل سازی و از داده های 4 سال آخر برای بررسی قدرت پیش بینی استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که شبکه ی عصبی در مقایسه با سایر روش ها از خطای پیش بینی کمتری برخوردار است. بعد از شبکه ی عصبی الگوریتم ژنتیک دارای کمترین خطا بوده و معیار های عملکرد نشان دهنده ی توانایی الگوریتم ژنتیک در پیش بینی میزان صادرات خرما می باشند. با توجه به برتری شبکه ی عصبی در پیش بینی میزان صادرات خرمای ایران، پیش بینی های صورت گرفته توسط این مدل، روند افزایشی-کاهشی در میزان صادرات خرمای ایران را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: پیش بینی، صادرات خرما، شبکه ی عصبی، الگوریتم ژنتیک، ARIMA، GARCH، ایران
  • اسما کوچک زاده*، سیدعبدالمجید جلایی اسفندآبادی صفحات 121-135
    در هر اقتصادی نوسانات نرخ ارز به علت اثرگذاری بر سایر متغیرهای اقتصادی از مهمترین مسائل مورد بحث می باشد. یکی از مهم ترین متغیر هایی که تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار می گیرد، صادرات غیر نفتی است. بر اساس سیاست های مطرح شده در برنامه های توسعه ی اقتصادی ایران، صادرات غیر نفتی دارای جایگاه ویژه ایی است. با توجه به اینکه در طی سه دهه ی گذشته نوسان های متعددی در نرخ ارز در ایران وجود داشته است، مهم است که بتوان تاثیر نااطمینانی حاصل از نوسانات نرخ ارز بر صادرات غیر نفتی ایران را مورد مطالعه قرار داد. بر این اساس سوال اساسی مورد توجه در این مقاله این است که آیا نااطمینانی نرخ ارز بر صادرات غیر نفتی در ایران تاثیر معنی داری داشته است یا خیر. به منظور پاسخ به این سوال، شاخص نااطمینانی نرخ ارز با استفاده از الگوی واریانس ناهمسانی شرطی اتورگرسیو تعمیم یافته(GARCH) برآورد شد. آنگاه برای برآورد رابطه بین نااطمینانی نرخ ارز و صادرات غیرنفتی برای دوره ی زمانی 1389-1359، مدل های اقتصادسنجی تصحیح خطای برداری(VECM) و رهیافت خود رگرسیون برداری(VAR) به کار گرفته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که نااطمینانی نرخ ارز درکوتاه مدت با ضریب 06/1 و در بلندمدت با ضریب 29/7 اثر منفی و معنی داری بر صادرات غیرنفتی دارد. بنابراین گسترش عدم اطمینان نرخ ارز با ایجاد بستر نامناسب برای صادرات موجب خروج صادرکنندگان از بخش های صادراتی و کاهش صادرات غیر نفتی می شود.
    کلیدواژگان: صادرات غیرنفتی، نااطمینانی نرخ ارز، انحراف معیارشرطی، روش VAR، VECM
  • حامد نجفی علمدارلو، مجید احمدیان، صادق خلیلیان صفحات 137-154

    ایران به علت قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک همواره با پدیده کم آبی مواجه بوده است. از طرف دیگر برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی در سال های اخیر، منجر به کاهش سطح این آب ها شده و پایداری آنها را به خطر انداخته است. یکی از آبخوان هایی که با پدیده ی ناپایداری مواجه است، دشت ورامین است که از سوی وزارت نیرو به عنوان یکی از دشت های ممنوعه ایران در نظر گرفته شده است. در این تحقیق با استفاده از برنامه ریزی پویای قطعی به ارزیابی سیاست قیمت گذاری آب بر روی بهبود بیلان آب در آبخوان دشت ورامین و الگوی بهینه کشت در دو حالت مدرن و سنتی پرداخته شده است. دوره مطالعه 10 ساله بوده و نرخ تنزیل نیز 20 درصد می باشد. داده های مورد نیاز از طریق شرکت منابع آب ایران و تکمیل پرسشنامه به روش طبقه بندی ساده جمع آوری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که افزایش در قیمت آب میتواند منجر به کاهش استخراج از آب زیرزمینی شده و بیلان آب را بهبود ببخشد. اما کشاورزان مدرن در این زمینه عملکرد بهتری دارند. از این رو کشاورزان مدرن به علت اینکه حساسیت کمتری نسبت به تغییر در قیمت آب دارند، میزان درآمد خالص ایشان در نتیجه اعمال سیاست قیمت گذاری کمتر دچار تغییر خواهد شد. حال با توجه به اینکه غالب کشاورزی در منطقه به صورت آبیاری سنتی می باشد، توصیه می شود که قیمت گذاری آب همراه با سیاست مکمل مانند دادن یارانه برای بهبود کارایی سیستم آبیاری همراه باشد.

    کلیدواژگان: آب زیرزمینی، دشت ورامین، سیاست قیمت گذاری، برنامه ریزی پویا
  • سید ابراهیم حسینی*، لیلا بذرگر، وحید دیانت پور، ساره بذرگر صفحات 155-167
    رشد سریع، کارایی تغذیه و افزایش مقاومت در برابر بیماری ها از اهداف مهم صنعت آبزی پروری به حساب می آید و استفاده از پروبیوتیک در رژیم غذایی حیوانات مختلف رو به افزایش است. این مطالعه با هدف بررسی اثر پروبیوتیک باکتوسل بر میزان رشد درآمد حاصل از پرورش ماهیان قزل آلای رنگین کمان و تعیین جیره ی غذایی بهینه انجام گرفت. در این مطالعه از 8000 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان که به دو گروه کنترل(فاقد تیمار) و تجربی تیمار با پروبیوتیک باکتوسل Pediococcus acidilactituma تقسیم شدند که در 4استخر 2000 قطعه ای قرار گرفتند و به گروه تجربی تیمار با باکتوسل روزانه در سه وعده بر اساس فرمول های غذایی مربوطه غذای اکسترودر شده با باکتوسل داده شد و سپس در ماه های 7، 8، 9، 10 و 11 پس از تیمار، تست های بیومتری انجام گردید و نتایج با استفاده از آزمون آماری T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های به دست آمده از این مطالعه نشان داد که باکتوسل باعث افزایش وزن ماهیان و افزایش نرخ رشد ویژه نسبت به گروه کنترل می گردد. با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه باکتوسل احتمالا از طریق افزایش نرخ رشد ویژه و وزن ماهیان قزل آلای رنگین کمان سبب کاهش هزینه ها و افزایش درآمد می شود.
    کلیدواژگان: باکتوسل، پروبیوتیک، رشد، ماهی قزل آلا
  • فرزانه طاهری، سیدنعمت الله موسوی، ذکریا فرج زاده صفحات 169-187
    این مطالعه با هدف تحلیل اثر افزایش هزینه های تولید بر روی صادرات و قدرت بازار ایران در بازار جهانی پسته صورت گرفت. برای این منظور از گروهی از معادلات شامل عرضه و تقاضای داخلی، تقاضای واردات و قیمت صادراتی و همچنین داده های دوره 2009-1980 استفاده شد. یافته ها نشان داد که عرضه ی داخلی و تقاضای واردات پسته نسبت به قیمت باکشش است؛ اما تقاضای داخلی نسبت به قیمت بی کشش ارزیابی شد. همچنین مشخص گردید که افزایش نرخ بهره به عنوان متغیر نماینده ی هزینه های تولید به میزان 39/1%، موجب کاهش صادرات و قدرت بازار ایران به ترتیب به میزان 56/0 و 3/0% خواهد شد. همچنین یافته های به دست آمده برای تحلیل رفاهی نیز نشان داد که با افزایش هزینه های تولید به میزان 39/1% در افق 2040-2010، سالانه حدود 158 میلیارد ریال زیان به مجموع گروه های تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده وارد خواهد آمد که بیشترین سهم مربوط به گروه تولیدکننده است.
    کلیدواژگان: هزینه تولید، قدرت بازار، صادرات، پسته
|
  • Gh. S., M. M., B. N. Pages 1-24
    This article is to analyze and determine the level of agricultural development and the amount of imbalance in the rural areas in West Azerbaijan province and districts for the years from 2001 to 2009. To achieve this goal، 48 defined developed indicators using two methods، factor analysis method and numerical taxonomy were measured. The provinces in terms of degree of development in the agricultural sector were ranked. On the other hand، the effect of bank keshavarzi’s microfinance on agricultural development was measured with using a panel data model in same province for the years from 2002 to 2008. The results show that the levels of agricultural development districts of West Azerbaijan province during the years studied، from 2001 to 2009 the level of agricultural development has reduced. By the way the results with fixed effect show that the effect of bank keshavarzi’s microfinance on agricultural development is positive and significant.
    Keywords: Agricultural development, Numerical taxonomy analysis, panel data, West Azerbaijan province
  • S.A. M, S. H., A. B. Pages 25-47
    Paying attention to the relative stability of prices and forecasting prices could play an important role in controlling the instability of prices and ultimately reduce market risk. Comparison of different methods is important in the forecasting issues. In this study Wholesale and Retail Prices (Weekly Prices) of Rainbow Trout Fish will forecast with contrasting between forecasting power of the ARMA method and Artificial Neural Network method and choice the better one. In this study the Feed-forward network that is one of Back Propagation networks is used. The using data are from first week of farvardin 1388 to last week of shahrivar 1390. Before usage of predict methods، the random or non-randomized nature of the data were examined. Both of Price Series are predictable and non-randomized based on Random tests of Wald-Wolfowitz، Wallis-Moore and Durbin –Watson. Series are stationary in levels based on data stationary test (Dicky-Fuller augmented). Results of Forecasting show that in the model ARMA compared with artificial neural network (ANN) error rate is less based on four criteria forecast accuracy evaluating. Then it has higher power in forecasting the price of Rainbow Trout Fish. In the ANN model 80% of data for training network and 20% for testing network have been used. The results of accuracy equality test of the two methods (MGN) shows the ARMA model is also better than the neural network model in forecasting retail and wholesale prices significantly.
    Keywords: Forecasting, Artificial Neural Network, Rainbow Trout Fish, Price, ARMA
  • F. J.*, M. A., S.M. M, M. E. Pages 49-64
    Recognition and Economic evaluation of ground water resources is the first step toward optimum operation of these resources. Over pumping of ground water، especially in arid and semiarid areas، has had negative effects on environment. This is because of low price of water in relation to its real value. In this study، using a sample of 110 farmers، the number of displacement of Irrigation wells and its costs due to over using of groundwater in Rafsanjan plain was investigated. Analysis and regression methods were used in this regard. Average of number of times is 2/18 times in Lifetime for each well and Transportation costs 750000000 rials، was estimated in each time of displacement of well. Between these cases with over drafting of ground water، and decreasing quality and quantity of water has had significant relationship in the one percent. For elimination or reduction of ground water degradation and its effects، this paper recommended to Economic evaluation in addition to the social costs and benefits.
    Keywords: groundwater, over exploitation, displacement of well, Rafsanjan plain
  • A. Sh, M. B., S. M. Pages 65-81
    Government in the rural housing support program has targeted low-income groups. In this program، determining targeted groupsbased on the income criteria faces challenge. Accordingly، thisstudycompares the incomepovertyapproach with the multidimensional housing povertyapproach in determining target groups in ruralhousing support program. In the incomeapproach the totalexpenditure to income ratio and in the multidimensional housing poverty approach the security، density، having andsewagesystemsdimensions were applied to 19707 Iranian rural householdsin 2010. The results indicate that housing poverty prevails on the vast majority of rural households and income poverty encompass (57. 041%) of them. The depth of rural housing poverty is suchthatrural households deprived from about two-fifths of housing indicators and their income poverty gap is 1. 844%. In continue، results show applying the income poverty approach to assess target groups in support program of rural housing exclude 42. 954% of rural households experiencing housing poverty. Accordingly، a change in approach to support rural housing through shifting toward the multi-dimensional housing poverty approach is recommended.
    Keywords: income poverty approach, multidimensional housing poverty approach, rural households, Iran
  • S.M. Z*, F. Sh, F. A., A. K. Pages 83-97
    Coping strategy Index (CSI) is one of the indices to measure food security. This index is one of the simplest، most accurate and prevalent indices of measuring food security in any society which correlate easily with other indices of food security. Coping strategy indices are classified in to two groups of food and non food coping strategies. In this research work with usage of non food coping strategies food security situation of rural households of Gorgan is measured. A sample with the size of 267 selected with application of stratified random sampling method from five rural district of County. Result of K mean cluster analyzes shows that rural households of Gorgan are classified in 3 groups including low level of food insecurity، moderately food insecure and severely food insecure. Results of LOGIT model indicates that variables such as annual income، employment situation of household head، chronic illness of one of household members، education level of spouse، number of household member، education level of household head، and access to credit have effect on the value of nonfood coping strategy.
  • A. A., M. Sh, H. M. Pages 99-120
    This study attempts to forecast the export of Iran''s date for the period of 2010-2016، using the econometric methods، ARMA، GARCH، and the methods of computational intelligence، artificial neural networks and genetic algorithms. The data from 1967-2009 were used. The data from 1967- 2005 were used for modeling and the four last years، were used to examine forecast ability. Results indicated that the neural network has the lowest Forecast error comparing other methods followed by Genetic Algorithm. According to the superiority of neural networks in forecasting the Iran''s date export، forecasts made by this، shows the decreasing-increasing trend in the exports of Iran''s date.
    Keywords: Forecasting, Date's export, Artificial Neural Networks, Genetic algorithms, ARIMA, GARCH, Iran
  • A. K.*, S.A. J Pages 121-135
    Fluctuations in exchange rates due to the effect on other economic variables، are the major issues discussed In each Economic. Non-oil exports is one of the most important variables that are influenced by the exchange rate fluctuations. According to the proposed policy، in the economic development program of Iran، non-oil exports has a specific place. In the past three decades، numerous fluctuations in the exchange rate in Iran has، consequently، The importance of uncertainty caused by the impact of exchange rate volatility on non-oil exports of Iran must be perused. The main point in this paper is that whether exchange rate uncertainly has a significant effect on non-oil export in Iran or not. For answer to this question، exchange rate uncertainty estimated by generalized auto-regressive conditional heteroscedasticity model (GARCH). Then for estimating the relationship between exchange rate uncertainty and exports for the period 1980-2010، was used econometrics vector error correction model (VECM) and vector regression (VAR). The results shows that exchange rate uncertainty in short-term coefficient 1. 06 and in the long term coefficient 7. 29، has a significant negative effect on non-oil exports. So the expansion of exchange rate uncertainty create the unsuitable conditions for export، leads to; exporters exit export departments and also decreases the non-oil exports.
    Keywords: Exports, Exchange Rate Uncertainty, GARCH, VAR, VECM
  • H. N., M. A., S. Kh Pages 137-154

    Iran is located in arid and semi-arid region due to constantly faced with water shortage. Also، the indiscriminate withdrawal of groundwater in recent years، leading to a decrease in the water level and its stability is jeopardized. VaraminPlain faced with instability in groundwater balance. In this paper، By Using deterministic dynamic programming، assessment of water pricing policy on improving plain aquifer water balance and optimal cropping pattern has been studied in both modern and traditional modes. Statistics has been gathered from IWRM and simple classification method questionnaire. The study period was 10 years and the discount rate is 20 percent. The results showed that an increase in price leads to a decrease in the extraction of groundwater and improve groundwater balance. Modern farmers because they are less sensitive to price increases، their net income will be less change. Now، according to the most of irrigated agriculture in the region istraditional، It is recommended that water pricing associated with complementary policies، such as subsidies to improve the efficiency of irrigation systems.

  • S.E. H*, L. B., V. D., S. B. Pages 155-167
    Rapid growth، feed efficiency and resistance increase against the diseases is considered the most important goals of the aquaculture industry and the use of probiotics in the diet of various animals is increasing. The study aimed to investigate the effect of probiotic Bactocell on the growth of income resulted on farming rainbow trout and to determine the optimal diet was conducted. In the study، 8،000 pieces of rainbow trout divided into two groups; the control group (no treatment) and the experimental group treated with probiotic Bactocel Pediococcus acidilactituma that 2000 pieces were set in the four pools and the experimental group treated with Bactocell on a 3 meals daily with food formula based on extruded food by bactocell and then in months 7، 8، 9، 10 and 11 after treatment، biometric testing was performed and the results by using independent T-test were analyzed. The data obtained from the study showed that Bactocel caused to weight gain and increase fish growth rates، especially compared to the control group. According to the results of the study، Bactocell probably by increasing the growth rate and the weight of rainbow trout caused to reduce the costs and to increase income.
    Keywords: Bactocell, probiotics, growth, trout
  • F. T., S.N. M, Z. F. Pages 169-187
    The objective of this study is to analysis impact of increase in production costs on export and market power of Iran in pistachio world market. To get the objective a system of equations including domestic supply and demand، import demand and export price as well as data set of 1980-2009 was applied. The results showed an elastic domestic supply and import demand with respect to price while domestic demand was found inelastic. It was also found that 1. 39 percent increase in interest rate as representative of production costs induces a reduction of 0. 56 and 0. 3 percent in export and the Iranian market power، respectively. The findings of welfare analysis also indicated that producers، consumers as well as exporters as a whole will suffer from annual loss of 158 billion Rilas as production costs increases by 1. 39 percent، of which the most accounts for producers.
    Keywords: Production cost, Market power, Export, Pistachio