فهرست مطالب

رسانه - سال بیست و چهارم شماره 2 (پیاپی 91، تابستان 1392)

فصلنامه رسانه
سال بیست و چهارم شماره 2 (پیاپی 91، تابستان 1392)

  • 160 صفحه، بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/01/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالحسین کلانتری، پیام روشنفکر، حسین حسنی صفحه 5
    مسئله اساسی این مقاله مطالعه تاریخی تحلیلی نحوه سیاست گذاری ارتباطی درباره جایگاه رسانه های جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون در برنامه های گوناگون عمرانی و توسعه در ایران است. به عبارت دیگر، هدف ما در این مقاله تحلیل ارتباط متقابل میان رسانه ها و توسعه و نوع تلقی از رسانه ها به منزله عامل یا شاخص توسعه بوده است.
    سیاست های ارتباطی جایگاه تعیین کننده ای در برنامه های توسعه ای دارد؛ به گونه ای که تقریبا از زمان آغاز برنامه های مدرنیزاسیون در قالب پارادایم مسلط توسعه، و نوع نگاه و چشمداشت از فرایندهای ارتباطی و ابزارهای رسانه های جایگاه خاص و ممتازی را به خود تخصیص داده بودند؛ که با مشاهده نتایج سیاست های ارتباطی گوناگون و آشکارشدن نقاط ضعف و قوت آن ها از آن زمان، راهبردهای ارتباطی نیز به تبع آن برای حصول نتایج دچار تغییرات شدند. به همین دلیل تحلیل روند سیاست گذاری ارتباطی توسعه ای در ایران حائز اهمیت است.
    این مطالعه نشان خواهد داد که طی یک دوره زمانی پنجاه ساله راهبردهای ارتباطی چه روندی را طی کرده است؟ آیا این راهبردها پیوسته و هدف مند بوده اند و یا منقطع و فاقد رویکرد، منطق و چشم انداز مشخص؟ نتایج این تحلیل نشان می دهد که برنامه های عمرانی و توسعه ای در ایران، فاقد رویکرد سیاست گذاری مشخص برای رسانه های جمعی رادیو و تلویزیون بوده است. درواقع، متاثر از شرایط سیاسی دیدگاه ها تفاوت پیدا کرده اند. گرچه به طور کلی نگاه از رسانه به عنوان شاخص توسعه به سوی رسانه به منزله عامل توسعه تغییر کرده است.
    کلیدواژگان: توسعه، ارتباطات، سیاست گذاری رسانه ای، ایران، برنامه های عمرانی، برنامه های توسعه
  • باقر انصاری صفحه 31
    یکی از موضوعات مناقشه آمیز درباره حدود آزادی بیان، محدود بودن آن به رعایت آبرو و اعتبار دیگران است. حمایت از آزادی بیان ایجاب می کند که از انواع بیان ها حتی بیان هایی که برای برخی افراد ناخوشایند است یا سبب ناراحتی آن ها می شود حمایت شود؛ در مقابل، حمایت از آبرو و اعتبار افراد در جامعه، ایجاب می کند که از انتشار مطالبی که امور خلاف واقع به دیگران نسبت می دهند یا صرفا حاوی فحش و ناسزا به افراد هستند حمایت نشود و در صورت لزوم، با کسانی که با مطالب کذب یا فحش به آبرو و اعتبار دیگران لطمه می زنند برخورد قانونی صورت گیرد. پرسش مهم در این خصوص آن است که دولت ها در طراحی قواعد ناظر بر حمایت از حرمت اشخاص، چگونه و با توجه به چه معیارهایی باید عمل کنند تا نه آزادی بیان در برابر قواعد ناظر بر هتک حرمت قربانی شود و نه حرمت اشخاص در برابر آزادی بیان پایمال شود.
    مقاله حاضر به مطالعه تطبیقی مسئله فوق پرداخته و چند پیشنهاد برای اصلاح قواعد ناظر بر هتک حرمت در ایران پیشنهاد داده است.
    کلیدواژگان: رسانه، آزادی بیان، هتک حرمت، توهین، افترا، نشر اکاذیب
  • محمد مهدی مولایی، علیرضا کتابدار صفحه 51
    در فضای رسانه ای امروز مفهوم مخاطب دستخوش تغییر اساس ی شده و مخاطبان منفعل دی روز با کمک شبکه های ارتباطی و ابزارهای دیجیتال به کاربران فعال امروز تبدیل شده اند. بر این اساس رسانه های جری ان اصلی از جمله شبکه های تلویزیونی به منظور حفظ مخاطبان خود باید در نحوه تعامل با مخاطب تجدی دنظر کنند. در صورت شناسایی این راهکارهاست که شبکه های تلویزیونی می توانند از رقابت با سایر رسانه ها عقب نمانند. از این رو شناخت ابزارها و راهکارهای به کارگیری محتوای تولیدی آن لاین شهروندان ضرورت دارد. ای ن امکانات “رسانه های اجتماعی” و این نوع جدید تولید محتوا از سوی مخاطبان “روزنامه نگار ی شهروند ی” نام گرفته که محورهای اصلی این مقاله هستند. در این مقاله انواع رسانه های اجتماعی و رابطه آن ها با 11 سطح روزنامه نگاری شهروندی مورد توجه قرار گرفته است. مقاله نشان می دهد چگونه انواع مختلف رسانه های اجتماعی می توانند به عنوان ابزارهایی در فرایند روزنامه نگاری شهروندی به کار گرفته شوند. نقش تعاملی رسانه ها و شبکه های اجتماعی در به کارگیری فرصت های روزنامه نگاری شهروندی برای تلویزیون در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دو شبکه ماهواره ای “بی. بی. سی فارسی” و “من وتو” مقایسه شده است. مطالعه برنامه های “90” و “پایش”، “نوبت شما” و “گزارش گر” نشان داد برنامه های تولیدشده در شبکه های ماهواره ای در سطوح بیشتر ی از روزنامه نگاری شهروندی پیش رفته اند.
    کلیدواژگان: برنامه های تلویزیونی، برنامه سازی تعاملی، رسانه های اجتماعی، رسانه های شهروندی، روزنامه نگاری شهروندی
  • علی یعقوبی صفحه 71
    اقتصاد اطلاعات آن بخش از اطلاعات است که به بهره وری و کسب سود از طریق تکنولوژی های نوین ارتباطی اشاره دارد. این مقاله با در نظر گرفتن کالای اطلاعات به بررسی ریشه ها و ویژگی های اقتصاد اطلاعاتی اشاره می کند و با مقایسه اقتصاد صنعتی و اطلاعاتی به تاثیرات الگوی جدید بر وضعیت سرمایه، کسب و کار، منابع انسانی و دولت می پردازد. اهمیت سهم اقتصاد اطلاعات در تولید ناخالص ملی، لزوم مداخله دولت و بخش خصوصی برای سازماندهی مجدد اقتصادی در جهت نیل به منافع بیشتر و اهداف توسعه ای را م یطلبد.
    کلیدواژگان: اقتصاد اطلاعات، اقتصاد بی وزن، فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، کالای اطلاعات، مکتب سامان بخشی
  • سیده راضیه یاسینی، عبدالله بیچرانلو صفحه 87
    پرداختن به موضوع ها و شخصیت های دینی با نگاهی که هنرمندان معاصر غرب به این مقوله دارند، به نوعی ساختارشکنی منجر شده است که آثار و پیامدهای آن در سینما و تلویزیون دیده می شود. در بررسی شناخت منشا آسیب های وارده در بازنمایی بزرگان دینی در رسان ه های تصویری، ضمن مروری بر پیشینه هنر شمایل نگاری در غرب مسیحی و ایران به عنوان بنیان تصویرپردازی از شخصیت های دینی، تلاش شده است در سیر تطور تاریخ هنر به طور اعم و شمایل نگاری به مثابه یکی از جلوه های هنر دینی، به طور اخص، تغییرات و تحولاتی که به وضع کنونی بازنمایی چهره های قدسی در سینما و تلویزیون منجر شده است، ریشه یابی شود. نگارندگان در بررسی روند تغییرات هنری در خصوص تغییرات تصویرپردازی از بزرگان دینی به این نتیجه رسیدهاند که به تدریج رویکرد تشبیهی و زمینیسازی این بزرگان، جایگزین رویکرد تنزیهی و تقدس گرایانه شده است.
    کلیدواژگان: بازنمایی، شخصیت های مقدس، سینما و تلویزیون
  • مریم سلیمی صفحه 101
    رسانه ها به طور روزافزونی بهینه می شوند و به گونه ای مینیاتوری و نامحسوس در زندگی بشر حضور می یابند،آنچنان که این شکل از ظهور از رسانه ها، یعنی تبدیل شدن آن ها به بخشی از وجود انسان. پاره ای انگاشتن رسانه ها از خود چون عضوی مصنوعی و در خدمت بشر، در عین فرصت ها و نقاط قوت، تهدیدهای بسیاری را با خود به همراه دارد که شناسایی و نحوه مواجهه با این تهدیدها و آسیب های احتمالی آن ها، در شرایطی که سرعت پذیرش و عادت کردن به رسانه های جدید به سرعت افزایش می یابد، به یک ضرورت تبدیل شده است.
    از جمله اشکال رسانه های جدید، عینک گوگل است، یک عینک پوشیدنی با قابلیت واقعیت افزوده ومتصل به اینترنت که از قابلیت هایی همچون ضبط و پخش ویدئو، اشتراک گذاری، فیلم برداری و عک سبرداری از نگاه شخص اول، تبدیل و ارسال پیام های صوتی به نوشتاری و... برخوردار است. بسیاری از این قابلیت ها قادرند حوزه ها و صنایع مختلف را از فیلم و سینما، آموزش، حوز ه های قانونی و قضایی تا ارتباطات، تبلیغات و بازاریابی متحول کنند. همین قابلی تها، صف آرایی موافقان و مخالفان بسیاری را در برابر این عینک شکل داده که عمده دغدغه آن ها، متوجه نقض حریم خصوصی و نیز تاثیر این عینک بر رفتار کاربر در پی رصد رفتارهای اوست.
    این مقاله می کوشد تا ضمن معرفی و تشریح فرصت ها و نقاط قوت عینک گوگل، به تشریح مشکلات و تهدیدهای احتمالی ناشی از استفاده این عینک و ارائه راهکارهای لازم در مواجهه و استفاده از آن بپردازد.
    کلیدواژگان: عینک گوگل، واقعیت افزوده، رایانه های پوشیدنی
  • طاهره ساعدی صفحه 119
    موضوع اصلی پژوهش، “کاربردهای شبکه های اجتماعی مجازی در توسعه فعالیت روابط عمومی سازمان صدا و سیما” (از نگاه استادان ارتباطات دانشگاه های تهران) بود. اهداف این پژوهش عبارت بود از: هدف اساسی این تحقیق ارائه یک مدل بومی و عملی برای نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در ساختار روابط عمومی سازمان صدا و سیما است. اهداف کاربردی این تحقیق نیز عبارت اند از: 1. تعیین الگوی بومی سازی شبکه های اجتماعی متناسب با نیازهای روابط عمومی سازمان صدا و سیما 2. تبیین توسعه پایگاه اطلاع رسانی سازمان صدا و سیما و روابط عمومی منطبق با ساز و کارهای شبکه های اجتماعی مجازی 3. تبیین مشکلات و محدودیت های سازمان صدا و سیما برای استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی 4. تبیین الزامات و پیش نیازهای استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در روابط عمومی سازمان صدا و سیما 5. تبیین کاربردهای افکارسنجی در حوزه شبکه های اجتماعی مجازی 6. تعیین کاربرد تحقیق و تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی مجازی برای روابط عمومی سازمان صدا و سیما 7. تعیین میزان تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی مجازی بر افکار عمومی 8. تعیین میزان انگاره سازی از سازمان از طریق شبکه های اجتماعی مجازی 9. بررسی وضعیت روابط عمومی سازمان صدا و سیما از نظر تدوین استایل بوک یا سیاست رسانه ای سازمان برای استفاده و حضور در محیط شبکه های اجتماعی مجازی. جامعه آماری تحقیق نیز عبارت بودند از: کارشناسان ارتباطات شامل استادان دانشگاه های تهران با درجه دکترای تخصصی ارتباطات که شامل 100 نفر بودند که بر اساس جدول نمونه گیری مورگان 80 نفر از آن ها به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. فرضیه های پژوهش همگی تایید شد با توجه به نتایج پژوهش، برخی پیشنهادهای موثر عبار تاند از: پیشنهاد می شود متولیان و مدیران روابط عمومی سازمان صدا و سیما در ایران نسبت به پیاد هسازی مدل شبکه های اجتماعی مجازی اقدام کنند. پیشنهاد می شود به منظور تحقق روابط عمومی الکترونیک در سازمان صدا و سیما از قابلیت های شبکه های اجتماعی مجازی به نحو مناسب استفاده شود. پیشنهاد می شود مدل شبکه های اجتماعی مجازی برای استفاده در سازمان صدا و سیما بومی سازی و محلی سازی شود. پیشنهاد می شود به منظور کاهش تهدیدهای شبکه های اجتماعی مجازی به ظرفیت های مثبت آن توجه شود.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، سازمان صدا و سیما، وب 2، روابط عمومی
|
  • Abdolhosien Kalantari, Payam Roshanfakr, Hosein Hassani Page 5
    The main purpose in this article is the communicational analysis of media and development as well as the media as a factor or indicator of development. The communication policy play an important role in development planning: during the modernism according to the dominant paradigm of development, media became more important. Hence the communication strategies changed based on the results of communication policies as well as the Strengths and weaknesses of them. This study indicate that during.
    Keywords: Development, Communication, Media Policy, Iran, Development Planning, Constructing Planning
  • Bagher Ansari Page 31
    One of the disputed issues about the limits of the freedom of speech has been the respect of people's dignity. The free communication of ideas and opinions is one of the most precious of the rights of man. Every citizen may, accordingly, speak, write, and print with freedom, but shall be responsible for such abuses of this freedom as shall be defined by law. There should be limits on freedom of speech when we consider the reputation of individuals. The main question is if governments are allowed to monitor the freedom of speech for protecting people s reverence in which freedom of speech maintained. The article considers this issue as well as there are some suggestions for amending rules against people's desecration.
    Keywords: Media, Freedom of Speech, Labeling, Insulting, Slandering, Spreading Disinformation, Desecrating
  • Mohammad Mahdi Mowlaei, Alireza Ketabdar Page 51
    In the age of easy Internet participation, the concept of audience has changed, so that a passive audience changes to be an active one. Active audience theory argues that media audiences do not just receive information passively. Media such as TV reconsider the interaction with their audiences, so they will not defeat in compete with new media. Then identifying new tools and applying new form of producing the content has been considered. The social media as well as the citizen journalism are the main discussions in this article. The different kinds of social media as well as the relationship of them with 11 layers of citizen journalism have been considered. The Interactive role of media and social networks in using citizen journalism as an opportunity in IRIB compared with BBC Persian and Manoto TV. In this study five television programs such as Navad, Payesh, Nobate Shoma and Gozareshgar at higher layers have used the citizen journalism more than other television programs broadcast on mentioned media organizations.
    Keywords: Television Program, Interactive Programming, Social Media, Citizen Media, Citizen Journalism
  • Ali Yaghoobi Page 71
    The information economics generally refers to a branch of information that indicates how efficiency and profit can be received by new communication technologies. In this paper, according to information as goods, the roots as well as the characters of information economics has been considered. The industrial economics has been compared with information economics, then the effects of new model on capital positions, business, human resources and government has been studied. As a result, it is better to focus on information economics as an important factor and consider its impact on GDP; also it is strongly recommend that the state and private sector intervene to reorganize the economy in order to get development goals and interests.
    Keywords: Information Economics, Weightless Economy, Information, Communication Technologies, Information Goods, the Organizing Doctrine
  • Raziyeh Yasini, Abdollah Bichranlou Page 87
    Cinema in west countries have displayed the face of prophets and saints in their movies many years ago; at first it was a kind of deconstruction. In this article the disadvantages of iconology of holly prophets and saints as well as the artistic background of Muslims in Iran and Christians in the west countries has been considered. Also in this paper the changes which make such representations of saints in TV and cinema happen, during the evolution of art history and iconology as one of the main religious arts in particular has been considered. The results indicate that when the picture of saints has been shown, gradually holly images of the saints have been replaced by the metaphorical and mundane approach.
    Keywords: Representation, Saints, Cinema, Television
  • Maryam Salimi Page 101
    Media is a vital part of our life, they are considered as an artificial member at the service of human being. There are both advantages and disadvantages for using the media. It will be so useful to identify the real effects of the media. Google Glass is a wearable computer with an optical head-mounted display. Google Glass has the ability to take photos and record. The capacity of the glass may cause changes in cinema, education, law, advertizing and communication. There is controversy that Google Glass would violate privacy rights due to security problems and others. Privacy advocates are concerned that people wearing such eyewear may be able to identify strangers in public using facial recognition, or surreptitiously record and broadcast private conversations. The main issue of the article is to identify and determine the advantages as well as disadvantages of using Google Glass. then some guidelines are provided.
    Keywords: Google Glass, Augmented Reality, Wearable Computers
  • Tahereh Saedi Page 119
    The main purpose of this paper is to present a.... model by which the virtual social networks can be better used in public relations of IRIB. The other objects of the paper are as follows: 1. to determine the localization of social networks according to public relations needs in IRIB 2.to determine development of information of IRIB and PB according to virtual social networks mechanism 3.to explain problems and limitations in IRIB to use the virtual social networks, 4. to explain the applications of using virtual social networks in public relation of IRIB 5.to explain the p of. ..in virtual social networks 6.to determine Application of researching as well as content analysis of virtual social networks for public relations of IRIB 7.to determine the impact of virtual social networks on public opinion 8.to define the image making of IRIB organization by virtual social networks 9.to study the public relation of IRIB according to media policy of IRIB in virtual social networks. The population in this paper has been all professors of Tehran University. The results indicate that it is better for public relation managers of IRIB to apply the model of virtual social networks. In this paper the localization of virtual social networks for public relations in IRIB is suggested. Hence it is better to focus on positive potential of virtual social networks than negative one.
    Keywords: Virtual Social Network, IRIB, Web 2, Public Relation