فهرست مطالب

معرفت ادیان - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، پاییز 1392)

نشریه معرفت ادیان
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سهراب مروتی، مینا یعقوبی * صفحات 7-20

    گفتمان «معنویت بدون دین» و یا «معنویت بدون تشریع و تکلیف»، از آثار سیر طبیعی تمدن عقل گرا و تجربه محور غرب است که امروزه در میان روشن فکران جامعه ما رسوخ نموده است؛ گفتمانی که به موجب آن، گروه های معنوی مدرن با عقاید و تعالیم عامه پسند و بعضا مخاطره آمیز، شکل گرفته و به سرعت در حال توسعه هستند. ازاین رو، این پژوهش بر آن است تا با تبیین صفات مناسک اسلامی، به روش شناسی و نحوه تاثیرگذاری آن بر فرایند معنویت یابی دینی پرداخته و جایگاه احکام اسلامی و اهمیت آن را در این قلمرو تعیین نماید. در این زمینه، صفاتی از قبیل، وحیانی بودن، اخلاق مداری، ریخت مندی، نماد مندی، تکرار و تداوم و جمع گرایی شناسایی و تبیین گردید.

    کلیدواژگان: معنویت، آزادی، تکلیف گریزی، مناسک اسلامی، روش شناسی احکام، تعمق بخشی معنوی
  • سیدغلام عباس موسوی مقدم، محمد جعفری هرندی صفحات 21-35
    در عالم آفرینش جدا از موجودات محسوس، موجودات نامحسوسی نیز وجود دارند که در شرایط عادی، برای ما قابل درک حسی نیستند. یکی از آن موجودات نامحسوس جن است.
    اعتقاد به وجود جن مختص اسلام نیست و در دیگر ادیان ابراهیمی نیز پذیرفته شده است و در متون مقدس آنان ریشه دارد.
    اسلام جنیان را موجوداتی حقیقی، همچون انسان و فرشته می داند؛ اما یهودیان و مسیحیان آنها را فرشتگان متمرد می شمرند.
    کلیدواژگان: جن، اسلام، یهود، مسیحیت
  • محمدصادق احمدی، احمدرضا مفتاح صفحات 37-53
    در میان مفسران و متفکران مسلمان رویکرد پدیدار شناختی و نیز لیبرال به متن مقدس و دین، هرگز حضور نداشته است. به طور کلی، تحقیقات مفسران و اندیشمندان دینی در بستری درون دینی شکل گرفته است. ازاین رو، تفاسیر اسلامی کمتر به ریشه ها و معنای نمادین آیات قرآن پرداخته اند. مباحث اندک پیرامون معنای نمادین در قرآن می تواند دستمایه یک بررسی تطبیقی شود. در این مختصر، به بررسی معنای نمادین عدد هفت می پردازیم که بیشتر به معنای «کثرت» و «کمال» تفسیر شده بود.
    درحالی که مفسران و دین پژوهان غربی از ریشه ها و علل ذکر «هفت» در مکاشفه مباحث مبسوطی ارائه کرده اند. مهم ترین رویکرد در میان مسیحیان و دین پژوهان، نمادین بودن عدد هفت در مکاشفه است که بیان آن یا به دلیل افاده کثرت است و یا از باب افاده تکامل.
    این نوشتار درصدد بررسی وجود اصل نمادگرایی در قرآن و کتاب مقدس و بررسی تطبیقی معنای نمادین عدد هفت در قرآن و مکاشفه یوحنا برآمده است.
    کلیدواژگان: نمادگرایی، هفت، قرآن، مکاشفه یوحنا
  • حسین حیدری، خدیجه کاردوست فینی صفحات 55-76
    سلیمان یکی از حکیمان و پادشاهان آرمانی یهود و یکی از پیامبران بزرگ در قرآن به شمار می رود. از نگاه متون عبری، سلیمان یکی از مقتدرترین و حکیم ترین پادشاه آرمانی منصوب از سوی خداوند بوده است. در طول حدود چهل سال حکومت (961 تا 922ق.م.) در قلمرو فرمانروایی وی آرامش و سلامت بی نظیری حاکم بود. از این رو، لقب وی ازیدیدیا (محبوب خدا) به شلومو یا سلیمان(پر از سلامتی) تغییر یافت. حتی حیوانات و نباتات نیز از این تنعم و عنایت سلیمان بهره مند بوده اند.
    این جستار، عمدتا با استناد به چند کتاب عهد قدیم و کتاب های قانونی ثانی، به تصویر سیمای سلیمان در نگاه یهودیان، با نگاهی به دیدگاه قرآن کریم می پردازد.
    در مواردی، گزارش عهد قدیم درباره اوصاف و کارکرد سلیمان، با متون اسلامی سازگار نیست، برخی از مغایرت ها در این مقاله نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: سلیمان، تاریخ یهود، عهد قدیم، قرآن کریم، آرمانشهر یهودی
  • عظیم امیری، محمدحسین طاهری صفحات 77-96
    دین، تکیه گاه بسیاری از مردم دنیا و امری فطری، عمیق و ریشه دار است. شناخت آموزه ها و جهان بینی ادیان، از طریق منابع آنها راهی برای کم کردن فاصله میان پیروان ادیان است. ورود و خروج یا تشرف و ارتداد، از مباحث مهم ادیان می باشد.
    ارتداد در کاتولیک رد کامل ایمان مسیحی، توسط کسی است که قبلا تعمید یافته است. ماهیت ارتداد در مقایسه با بدعت و شقاق وضوح بیشتری می یابد. انگاره ارتداد در منابع دینی و قانونی مسیحیت کاتولیک آمده و در سیر تاریخی خود در دوره های مختلف حکم یکسانی داشته؛ اما به واسطه نوع رابطه کلیسا با حاکمان و میزان دلبستگی حاکمان به دین در اجرا متفاوت بوده است. عقلانی نبودن آموزه های اصلی مسیحیت، کم رنگ شدن عقاید، افراط در مجازات و نحوه برخورد با ظالم، به عنوان عوامل تاثیرگذار در ارتداد بیان گردیده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای و با رویکرد نقلی و تاریخی در صدد آشنایی، بررسی و نقد انگاره ارتداد در مسیحیت کاتولیک می باشد.
    کلیدواژگان: ارتداد، مرتد، بدعت، نودینی، تکفیر، کاتولیک، مسیحیت
  • وحید پاشایی، مهدی فرمانیان صفحات 97-118
    یکی از نخستین مواجهات گروه های مختلف مذهبی با جریان بابیه، رویارویی شیخیه، به ویژه خاندان کریم خانیه کرمان است. رهبران این خاندان پس از ادعای علی محمد باب مبنی بر جانشینی سیدکاظم رشتی و طرح دعاوی عجیب و غریبی همچون بابیت امام زمان، امامت (مهدویت)، نبوت و الوهیت، به مقابله با باب و پیروانش برخاستند و در این زمینه ردیات متعددی نوشتند. آنان با استناد به محکمات کتاب و سنت و نیز با بهره گیری از موارد اجماعی و ادله عقلی، ادعاهای باب را نقد کردند و آنها را فاقد وجاهت علمی و عقلی برشمردند.
    این نوشتار پس از گزارشی مختصر از ردیه نویسان طایفه کریم خانیه، به گزارش کرونولوجیکالی و توصیفی ساختاری آنها پرداخته، محورهای اساسی این ردیه ها را تبیین می کند و براساس گزارشی دیالکتیکی واکنش بابیان را نیز بررسی می کند و در آخر تحلیل و جمع بندی نهایی را ارائه می نماید.
    کلیدواژگان: باب، شیخیه، کریم خانیه، ادعای نبوت، ادعای امامت، ادعای الوهیت، ردیات
  • نمایه عناوین مقالات
    صفحه 119
  • ملخص المقالات
    صفحه 1
|
  • Sohrab Morowwati, Mina Yaqoobi Pages 7-20

    The discourse of «spirituality without religion» or «spirituality without legislation and duty» is one of the effects of the natural evolution of the West''s rational and experiment-based civilization، which has penetrated among the intellectuals of our society. It is a discourse based on which modern spiritual groups with popular and sometimes dangerous beliefs and teachings are formed and developing rapidly. So، explaining the features of Islamic rites، the present paper seeks to expound its methodology and how it affects the process of religious spirituality-seeking and determine the position and importance of Islamic rules in this domain. In this regard، such features as revealed nature، morality-orientation، formativeness، symbolism، repetition، continuation and collectivism are recognized and expounded.

    Keywords: spirituality, freedom, duty, shunning, Islamic rites, methodology of rules, spiritual deepening
  • Seyyed Qolam Abbas Moosawimoqaddam, Mohammad Jafar Harandi Pages 21-35
    There are insensible creatures beside sensible ones in the world of creation، which are not perceived by our sensory tools in normal conditions. One of these insensible creatures is Jinn. Belief in the existence in Jinn is not specific to Islam. It is also accepted by other Abrahamic religions and rooted in their holy scriptures. Islam holds that Jinn are real creatures like man and angel، but Christianity and Judaism believe that they are disobedient angels.
    Keywords: Jinn, Islam, Christianity, Judaism
  • Mohammad Sadiq Ahmadi, Ahmad Reza Meftah Pages 37-53
    Muslim interpreters and thinkers have never used phenomenological and liberal approach to holy texts and religion. Generally speaking، religious interpreters and thinkers'' research are formed in an intra-religion context. Therefore، Islamic interpretations do not much expound the roots and symbolic meanings of the Quranic verses. Few discussions about the symbolic meaning in the Quran can provide the theme of a comparative review. The present paper briefly studies the symbolic meaning of the number seven which is mostly interpreted as «multiplicity» and «perfection». While western interpreters and scholars of religion have fully discussed about the roots and reasons for mentioning «number seven» in Apocalypse، the most important approach used by scholars of religion and Christians is that using number seven in Apocalypse is symbolic in order to show multiplicity or perfection. This paper seeks to investigate the existence of the principle of symbolism in the Quran and Bible and provide a comparative review of the symbolic meaning of number seven in the Quran and the Apocalypse.
    Keywords: symbolism, seven, the Quran, Apocalypse
  • Hussein Heidari, Khadijah Kardoost Fini Pages 55-76
    Solomon is regarded one of the ideal sages and kings of Jews and mentioned as one of the great prophets in the Quran. According to Jewish religious texts، Solomon is the most powerful and sagest ideal king appointed by God. There was unprecedented peace and health during his 40-year ruling (961-922 B. E. C) over his territory (extended from Euphrates to Egypt and Palestine). Therefore، his epithet changed from Jedidiah into Solomon (which means full of health). Even animals and plants enjoyed his prosperity and providence. Referring primarily to some books of Old Testament and deuterocanonical books (Secondary Canon Books of Bible)، the present paper explains how Solomon is perceived by Jews، using a Quranic view. In some cases، the accounts of Old Testament on Solomon''s characteristics and functions contradicts with Islamic texts، which is shown in this paper.
    Keywords: Solomon, history of Judaism, Old Testament, the Holy Quran, Jewish utopia
  • Azim Amiri, Mohammad Hussein Taheri Pages 77-96
    Religion is a natural and deeply rooted fact، on which many people around the world rely. One way to shorten the distance between the followers of different religions is to recognize their teachings and worldview through their sources. Embracing and abandoning or adopting and rejecting a religion are among the important issues of religions. In Catholic sect، heresy means complete rejection of Christian faith by one who has already baptized. The nature of heresy will be clearer when it is compared with innovation and disruption. The idea of heresy is mentioned in religious and legal sources of Catholic Christianity and has had the same injunction in its historical evolution during different periods. However، the imposition of this injunction has been different based on the relationship between Church and rulers and the rate of rulers'' devotion to religion. Irrationality of main teachings of Christianity، the fading away of beliefs، excess in punishment، and the way a cruel person was treated are noted as the influential factors for heresy. Using a library method and historical-transmitted approach، the present paper seeks to recognize، review and criticize the idea of heresy in Catholic Christianity.
    Keywords: heresy_heretic_innovation_embracing a new religion_anathemas_Catholic_Christianity
  • Wahid Pashaii, Mahdi Farmanian Pages 97-118
    One of the early confrontations between different religious groups and Babism was that of Sheikhiyyah sect، especially Karimkhaniyyah family in Kerman. When Ali Mohammad Bad made the claim of Seyyed Kazim Rashti''s succession and other screwy claims such as Bab of Imam of the time، Imamate (Mahdism)، prophecy and divinity، the leaders of this family opposed him and his followers and wrote several rebuttals in this regard. Referring to Quranic clear evidence and tradition and using consensus-based cases and intellectual proofs، they criticized Bab''s claims and regarded them as lacking scientific and intellectual validity. Providing a brief account on the writers of these rebuttals from Karimkhaniyyah family، the present paper gives a chronological and descriptive- structural report on these rebuttals and expounds their basic themes. Then reviews verbal reactions to these claims based on a dialectic account. Finally it provides an analysis and final summary.
    Keywords: Bab, Sheikhiyyah, Karimkhaniyyah, claim of prophecy, claim of Imamate, claims of divinity, rebuttals