فهرست مطالب

Medical Laboratory Journal - Volume:8 Issue: 1, 2014

Medical Laboratory Journal
Volume:8 Issue: 1, 2014

  • تاریخ انتشار: 1393/02/07
  • تعداد عناوین: 15
|
  • زکیه نظری، علیجان تبرایی*، جعفر اکبرمهر صفحات 1-6
    زمینه و هدف
    عفونت های دستگاه تنفسی از شایع ترین بیماری های عفونی دنیا در بزرگسالان و کودکان بوده و حدود 80 تا 90 درصد از آن ها توسط 4 ویروس از جمله آدنوویروس ایجاد می گردند. تا کنون 51 سروتیپ از آدنوویروس ها در عفونت های مختلف ناشی از آن معرفی شده است. امروزه روش های ملکولی حساس ترین روش برای تشخیص آدنوویروس در نمونه های بالینی است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین شیوع آدنوویروس در بیماران مبتلا به عفونت تنفسی در استان گلستان با روش PCR بود.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 400 بیمار طی سال های 1389 تا 1391 با تشخیص بالینی عفونت تنفسی که به مراکز خدمات بهداشتی درمانی استان گلستان با علائم شبیه آنفلوانزا، مراجعه کرده اند انجام شد. ضمن ثبت اطلاعات فردی و بالینی، نمونه ها از نازوفارنکس بیماران به وسیله سواپ داکرون گرفته شده و درون محیط انتقالVTM به آزمایشگاه ویروس شناسی منتقل شد. پس از تخلیص ژنوم با استفاده از روش PCR نمونه ها از نظر وجود آدنوویروس مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 400 نمونه مورد بررسی، 37 مورد (2/9 %) از نظر حضور آدنوویروس مثبت بودند. هیچ رابطه معنی داری بین سن، جنس و فصل با موارد مثبت یافت نشد. از نظر علائم بالینی، سرفه در 27 مورد (73 %)، بدن درد در 25 مورد (6/67 درصد) و تب در 24 مورد (9/64 درصد)یافت شد. همچنین 35 نفر (5/94 %) از بیماران دارای حداقل یک علامت بوده و در 2 نفر (5/15درصد) هیچ گونه علائمی گزارش نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به معدود مطالعات انجام شده در زمینه فراوانی عفونت آدنوویروسی در بزرگسالان، نتایج مطالعه حاضر هم تراز دیگر مطالعات در ایران و کشورهای دیگر می باشد.
    کلیدواژگان: عفونت تنفسی، آدنوویروس، PCR، گلستان، ایران
  • صغرا فروزنده*، نوشین نقش، سعیده سلیمی، دانیال جهان تیغ صفحات 7-13
    زمینه و هدف
    سرطان گردن رحم دومین سرطان شایع در زنان می باشد. کندر گیاهی طبی بوده و دارای خواص ضد سرطانی، ضد باکتریایی، ضد قارچ، ضد زخم معده می باشد. با این حال اثر ضد توموری آن بر روی رده ی سلول سرطان گردن رحم بررسی نشده است. لذا در این مطالعه اثر ضد سرطانی عصاره ی هیدروالکلی آن مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی پس از کشت و تکثیر سلول های HeLa به منظور تعیین اثر ضد سرطانی عصاره کندر این سلول ها در مجاورت دوزهای مختلف عصاره کندر (5/12، 25، 50و 100 میکروگرم بر میلی لیتر) به مدت 24، 48و72 ساعت قرار گرفتند جهت تعیین سمیت سلولی عصاره از روش تغییر یافته آزمون MTT استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از آزمون MTT نشان داد که این عصاره اثر ضد سرطانی وابسته به دوز و زمان بر HeLa دارد. به طوری که با افزایش غلظت عصاره به 100 میکروگرم بر میلی لیتر نگهداری به مدت 72 ساعت بیشترین درصد مرگ سلولی مشاهده شد. غلظت مهارکنندگی 50 درصد رشد سلو ل ها (IC50) برای سلول های سرطانی در زمان های 24 و 48 ساعت به ترتیب 50 و 5/12 میکروگرم بر میلی لیتر به دست آمد. در زمان 72 ساعت با توجه به افزایش زمان انکوباسیون در تمامی غلظت ها، تعداد سلول های کشته شده بیش از 50 درصد سلول ها بوده و درنتیجه برای این زمان IC50 مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    عصاره کندر با اثر وابسته به دوز و زمان بر سلول های توموری HeLa می تواند باعث مهار رشد این سلول ها شود.
    کلیدواژگان: سلول HeLa، تست رنگ سنجی MTT، عصاره کندر، سرطان گردن رحم
  • محمد اسدی شیرکدهی، محسن رضایی، ابراهیم نادی، حسین محجوب، محمد تقی گودرزی* صفحات 14-21
    زمینه و هدف
    عدم توازن مواد اکسیدان و ترکیبات آنتی اکسیدان در پاتوژنز بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) نقش دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی ظرفیت آنتی اکسیدانی و همچنین تعیین غلظت سرمی هموسیستئین در بیماران مبتلا به COPD و مقایسه با افراد سیگاری و غیر سیگاری انجام شد.
    روش بررسی
    ظرفیت کل آنتی اکسیدانی، اسید اوریک، هموسیستئین و سلول های التهابی در 29 بیمار مبتلا به COPD و 29 فرد سیگاری سالم و 29 نفر از افراد غیر سیگاری سالم اندازه گیری گردید. اندازه گیری ظرفیت کل آنتی اکسیدانی و اسید اوریک به ترتیب با کیت های شرکت Cayman و پارس آزمون انجام شد و هموسیستئین با روش الیزا اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    غلظت اسید اوریک در بیماران COPD به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد سیگاری و شاهد غیر سیگاری بود(05/0 >. (P ظرفیت کل آنتی اکسیدانی در بیماران COPD به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد غیر سیگاری) 003/0= (P بود. تعداد گلبول های سفید و غلظت هموسیستئین در بیماران COPD به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد سیگاری (05/0 >. (P و گروه شاهد غیر سیگاری (001/0 >. (P بود.
    نتیجه گیری
    نظر به افزایش سلول های التهابی و کاهش ظرفیت آنتی اکسیدانی در بیماران مبتلا به COPD تجویز زود هنگام دارو های مناسب برای کاهش التهاب موضعی و سیستمیک توصیه می شود. کاهش مواجهه با ترکیبات اکسیدان می تواند روند تخریب سیستم تنفسی و آسیب اکسیداتیو را تعدیل نماید.
    کلیدواژگان: انسداد مزمن ریوی، هموسیستئین، استرس اکسیداتیو
  • پروین فرزانگی *، زینب پور امین، معصومه حبیبیان صفحات 22-28
    زمینه و هدف
    بیماری کبد چرب یکی از بیماری های شایع در زنان یائسه است. فعالیت ورزشی منظم می تواند موجب کاهش عوارض این بیماری شود، اما تاثیر آن به خوبی مشخص نشده است. در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر6 هفته تمرینات هوازی بر تغییرات آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز خون در زنان یائسه پرداخته شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی 20 زن یائسه به طور تصادفی به 2 گروه تجربی و گروه شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی در برنامه شاهد شده هوازی با شدت ضربان شدت 50 تا 65 درصد، به مدت 45-60 دقیقه، 3 جلسه در هفته برای مدت 6 هفته، شرکت کردند. خونگیری قبل و بعد از 6 هفته پس از 12 ساعت ناشتایی انجام شد.
    یافته ها
    سطح آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز در گروه تجربی پس از 6 هفته کاهش معنی دار یافت(05/0>P) ولی درگروه شاهد تغییر معنی داری مشاهده نشد. همچنین تفاوت معنی داری در مشخصات پایه آزمودنی ها و سطح آنزیم های کبدی و پروفایل لیپیدی بین دو گروه تجربی و شاهد مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    یافته های تحقیق نشان داد که 6 هفته تمرین هوازی می تواند موجب کاهش آنزیم های کبدی شود اما تاثیری در سطح لپیدها ندارد.
    کلیدواژگان: کبد چرب، یائسگی، تمرینات هوازی، ترانس آمینازهای کبدی
  • محمدرضا کیایی، سید محمد هدایت مفیدی، فرامرز کوهسار*، ابوالفضل امینی، سارا حسین زاده، اکبر میربازل، زهرا حصاری صفحات 29-35
    زمینه و هدف
    CRP یکی از پروتئین های فاز حاد است که در کبد تولید می شود. این پروتئین در سرم و مایعات بدن افراد طبیعی با غلظت کمتر از 5 میلی گرم بر دسی لیتر وجود دارد که در واکنش های التهابی مقدار آن به طور ناگهانی در عرض چند ساعت افزایش می یابد. در عفونت های باکتریایی و ویروسی، تب روماتیسمی فعال، سکته قلبی حاد، آرتریت روماتوئید نیزدر سرم افزایش می یابد. هدف از انجام این طرح نتایجCRP به روش کمی و کیفی بود.
    روش بررسی
    بر روی نمونه سرم 200 بیمار آزمایشCRP به روش کمی و کیفی انجام شد. هم چنین آزمایشCRP کیفی تمام نمونه ها سه بار توسط افراد مختلف با دو کیت بیونیک و امگا تکرار شد. نتایجCRP کیفی بر اساس میانگین نتایج گزارش گردید. آزمایشCRP کمی به روش ایمونوتوربیدومتری انجام شد.
    یافته ها
    در آزمایش CRP کیفی با کیت بیونیک 180 نمونه (90 %) منفی،6 نمونه (3 %) مثبت ضعیف، 9 نمونه (5/4%) 1+ و 5 نمونه (5/2%) 2+ گزارش شد. در مقابل میانگین آزمایش CRP کیفی با کیت امگا: 148 نمونه (74%) منفی، 32نمونه (16%) مثبت ضعیف، 13 نمونه (5/6%) 1+، 4 نمونه (2%) 2+ و 3 نمونه (5/1%) 3+ ثبت گردید. نمونه هایی که با روش کیفی مثبت ضعیف جواب داده بود درصد بالایی از آن با روش کمی منفی شدند و نتایج (1+) به بعد هر چه بالا تر می رود با روش کمی مثبت جواب می دهد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد در مراحل ابتدایی بیماری های التهابی و یا در موارد خفیف روش های کمی نسبت به روش کیفی ارجح است. هم چنین در مواردی که نتایج آزمایش CRP به روش کیفی مثبت ضعیف هستند. باید توسط روش های کمی کنترل شود.
    کلیدواژگان: CRP، آزمایشCRP کمی، آزمایشCRP کیفی
  • علی جمشیدی*، محمد موسوی قهفرخی، عبدالعزیز قرایی، عادل ابراهیم زاده، محمد جعفری مدرک، علیرضا انصاری مقدم، سعید محمدی صفحات 36-41
    زمینه و هدف
    آنتی ژن 175کیلو دالتون (EBA- 175KD) پلاسمودیوم فالسیپاروم، با واسطه اسید سیالیک وابسته به گلیکوفورین A به گلبول های قرمز میزبان متصل شده و در نتیجه نقش حیاتی در تهاجم به سلول دارد. بخش هایی از آلل 2 شکلی، در ژن کد کننده خود در ناحیه ی FCR-3 (بخش F) و ناحیه ی CAMP (بخش C) یافت می شود. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی آلل های EBA- 175KD پلاسمودیوم فالسیپاروم در جنوب شرقی ایران انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی - مقطعی، روش واکنش زنجیره پلیمراز آشیانه ای(Nested -PCR) با پرایمرهای اختصاصی استفاده گردید که دو بخش از ژن EBA-175 تکثیر یافت. 94 نمونه خون مثبت میکروسکوپی از افراد آلوده به پلاسمودیوم فالسیپاروم از 4 منطقه مختلف در جنوب شرقی ایران جمع آوری شد.
    یافته ها
    از 94 نمونه مثبت پلاسمودیوم فالسیپاروم بررسی شده، 88 نمونه دارای آنتی ژن EBA-175KD بود، ژنوتیپ ناحیه ی CAMP (714 bp) و FCR-3 (با 795 bp) به ترتیب در 31 نمونه (97/32٪) و 49 مورد (12/52٪) یافت شد. 8 نمونه نیز هر دو ناحیه ی FCR-3 وCAMP را دارا بوند.
    نتیجه گیری
    هر دو ناحیه از ژن دو شکلی EBA -175KD مشاهده شد و فراوانی آلل FCR-3 در منطقه ی جنوب شرق ایران بیشتر بود. این الگوی انتشار می تواند در طراحی واکسن برای کنترل پلاسمودیوم فالسیپاروم در منطقه مذکور مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پلاسمودیوم فالسیپاروم، آنتی ژن KD175 متصل شونده به گلبول قرمز، جنوب شرقی ایران
  • مسعود سوسرایی، عبدالستار پقه، شیرزاد غلامی* صفحات 42-47
    زمینه و هدف
    با توجه به اهمیت آگاهی از وضعیت آلودگی انگلی روده ای در مراکز توانبخشی، مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع عفونت های انگلی روده ای در معلولین مراکز توانبخشی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 196 نمونه مدفوع معلولین در4 مرکز توانبخشی در استان گلستان در نیمه اول سال 1388 انجام شد. نمونه های مدفوع در سه نوبت جمع آوری و از نظر انگل شناسی با آزمایش مستقیم، روش تغلیظ فرمالین اتر و رنگ آمیزی تری کروم با میکروسکوپی نوری مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 196 نمونه مدفوع معلولین مورد بررسی 24 نفر (3/12 درصد) دارای آلودگی انگلی تک یاخته ای (5 گونه) و کرمی (1 گونه) بودند. میزان آلودگی به تک یاخته های روده ای 8/11 درصد و بیشترین میزان آلودگی به بلاستوسیستیس با 2/4 درصد و ژیاردیا لامبلیا با 1/3 درصد بود. بیشترین میزان آلودگی به انگل های روده ای در گروه سنی زیر 9 سال و20-29 سال (1/4 درصد) و کمترین میزان در گروه های بالای 40 سال (5/0 درصد) بود. میزان آلودگی معلولین ذهنی 2/9 درصد و در معلولین جسمی حرکتی 5/2 درصد بود.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که انگل های روده ای در بین معلولین استان گلستان از شیوع نسبتا بالایی برخوردار نیست که بیانگر رعایت اصول بهداشت فردی در این گروه ها است.
    کلیدواژگان: عفونت های انگلی روده ای، معلولین، مراکز توانبخشی، استان گلستان
  • ریما مرشد* صفحات 48-53
    زمینه و هدف
    سالمونلوزیمی یکی از مهمترین بیماری های مشترک دام و انسان با منشا غذایی در جهان به شمار می رود و طیور و فرآورده های آن مهمترین منبع عفونت سالمونلایی در انسان هستند. شناسایی طیور آلوده نیاز به کشت مدفوع در محیط های کشت غنی کننده و انتخابی دارد که در این مطالعه کارایی محیط های مختلف در جداسازی سالمونلا از مدفوع طیور با هم مقایسه شده است.
    روش بررسی
    بعد از مشخص کردن سالن های آلوده به سالمونلا در آمل،آزمایشات بر روی 45 نمونه مثبت مدفوعی از سالن های آلوده و 45 نمونه منفی از سالن های غیرآلوده صورت پذیرفت. نمونه ها به منظور جداسازی سالمونلا در محیط های کشت غنی کننده آبگوشت تتراتیونات، سلنیت سیستئین و راپاپورت واسیلیادیس غنی سازی شدند و سپس در محیط های کشت انتخابی گرمخانه گذاری شدند. رشد باکتری ها بعد از 24 ساعت با روش استاندارد مقایسه گردید.
    یافته ها
    اختصاصیت این روش ها برای جداسازی سالمونلا 100درصد بوده و از 45 نمونه سالم سالمونلا جدا نگردید. بالاترین حساسیت مربوط به روشی بود که در آن نمونه مدفوع ابتدا در آبگوشت سلنیت و سپس در راپاپورت واسیلیادیس غنی سازی شد. غنی سازی مدفوع در محیط آبگوشت راپاپورت نیز حساسیت 91 درصدی نشان داد یعنی در 41 مورد سالمونلا جدا گردید. غنی سازی در حضور تتراتیونات میزان موفقیت در کشت سالمونلا را به 6 مورد (3/13%) کاهش داد.
    نتیجه گیری
    غنی سازی نمونه مدفوعی در محیط سلنیت و به دنبال آن در محیط راپاپورت واسیلیادیس مناسب ترین روش برای افزایش احتمال جداسازی سالمونلا از نمونه مدفوع طیور می باشد.
    کلیدواژگان: سالمونلا، کشت باکتریولوژیک، تشخیص، جداسازی، غنی سازی، طیور
  • پریسا ترابی، معصومه عظیمی راد، زهرا حسنی، محسن جان ملکی، حبیب الله پیروی، مسعود آل بویه*، محمدرضا زالی صفحات 54-63
    زمینه و هدف
    این تحقیق با هدف تعیین میزان آلودگی و مقاومت دارویی جدایه های باکتریایی کلنیزه کننده ی ابزار اندوسکوپی و کولونوسکوپی و کارکنان در تماس با آنها طراحی شده است.
    روش بررسی
    در مجموع 107 نمونه از کارکنان بخش اندوسکوپی و کلونوسکوپی و تجهیزات مرتبط با آنها تهیه گردید. نمونه برداری به کمک روش سواب زنی انجام و از کشت و تعیین هویت بیوشیمیایی جهت شناسایی جدایه ها استفاده شد. الگوهای مقاومت دارویی، حضور فنوتیپ های مقاومتی چندگانه و قرابت فنتیک این جدایه ها نیز براساس روش های استاندارد بررسی گردید.
    یافته ها
    مهمترین باکتری های بیماریزای جداسازی شده در میان کارکنان واحد اندوسکوپی و تجهیزات تصویربرداری بیماری های دستگاه گوارش به ترتیب شامل استافیلوکوکوس اورئوس (8/20% و0%)، گونه های انتروکوکوس (0% و 4/5%)، گونه های سودوموناس (0% و 5/13%) و کلستریدیوم دیفیسیل (0% و 5/12%) بودند. بررسی الگوهای مقاومتی چندگانه (MDR) جدایه های تحت مطالعه موید حضور درصد بالایی از جدایه های MDR در میان کارکنان (1/82%) و همچنین در وسایل اندوسکوپی و کولونوسکوپی (20% و50%) و سایر وسایل (100%) بود. نتایج بررسی نسب شناسی فنتیک جدایه های استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس پیشنهاد کننده دخالت کارکنان در انتقال سویه های مقاوم و گردش سویه های با الگوی مقاومتی یکسان میان نمونه های تحت بررسی بود.
    نتیجه گیری
    فراوانی بالای پاتوژن های باکتریایی در کارکنان بخش کولونوسکوپی و اندوسکوپی و آلودگی این وسایل به پاتوژن های دارای الگوی مقاومتی چندگانه، نیاز به روش های مطمئن ضد عفونی و آموزش کارکنان را در این بخش ها مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: آلودگی باکتریایی، اندوسکوپ، کولونوسکوپ، الگوی مقاومت دارویی، بیماری های دستگاه گوارش
  • لیلا دولتشاه، رضا قنبرپور، فردوس مومنی، حسام علیزاده* صفحات 64-71
    زمینه و هدف
    کلبسیلا پنومونیه یکی از عوامل شایع در عفونت های بیمارستانی است. هدف از این تحقیق تعیین فراوانی ژن های بتالاکتاماز و تایید فنوتیپی جدایه های کلبسیلا پنومونیه تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف از نمونه های بالینی بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه 122 کلبسیلا پنومونیه از نمونه های بالینی شهرستان خرم آباد جداسازی شد و بر اساس تست های استاندارد باکتری شناسی تایید شدند. حضور آنزیم های بتالاکتاماز وسیع الطیف به روش انتشار دیسک ترکیبی مشخص شد. از پرایمرهای اختصاصی در آزمایش PCR جهت تعیین ژن های blaSHV، blaTEM،blaCTX-15 و blaCTX-M در جدایه های تایید شده استفاده گردید.
    یافته ها
    از 122 جدایه کلبسیلا پنومونیه 78 جدایه (18/64 درصد) در روش انتشار دیسک و از نظر تولید آنزیم های بتالاکتاماز وسیع الطیف مثبت بودند. بر طبق نتایج آنتی بیوگرام، 65/10 درصد جدایه ها مقاوم به سفوتاکسیم، 27/3 درصد به سفتازیدیم و 03/68 درصد مقاوم به هر دو آنتی بیوتیک بودند. نود جدایه (18/64 درصد) مقاوم به سفوتاکسیم و سفتاریدیم به طور همزمان نسبت دیسک های سفوتاکسیم/ کلاولانیک اسید و سفتازیدیم/کلاولانیک حساس بودند که این جدایه ها به عنوان جدایه های بتالاکتامازهای وسیع الطیف در نظر گرفته شدند. در آزمایش PCR فراوانی ژن-های b laCTX-15، blaSHV، blaCTX-M و blaTEM به ترتیب در 68/78 درصد، 16/40 درصد، 22/26 درصد و 13/22 درصد از جدایه ها شناسایی شدند. ده الگوی ترکیب مقاومت ژنی شناسایی شد.
    نتیجه گیری
    درصد قابل توجهی از ژن های مقاومت آنتی-بیوتیکی جدایه های کلبسیلا پنومونیه از نمونه های بالینی در شهرستان خرم آباد دارای ژن های آنزیم های بتالاکتاماز وسیع الطیف بودند که در این میان دسته CTX-M بیشترین فراوانی ژن های کدکننده این آنزیم ها را داشت.
    کلیدواژگان: کلبسیلا پنومونیه، بتالاکتاماز وسیع الطیف، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • زیبا ویسی ملکشاهی، محمدحسن شیرازی*، سیامک حیدرزاده صفحات 72-76
    زمینه و هدف
    مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکم به عنوان عوامل بیماری زا های اصلی دستگاه های تناسلی شناخته شده اند. مایکوپلاسماهای ژنیتال باعث ایجاد چندین سندرم دستگاه تناسلی در زنان می شوند.
    روش بررسی
    این مطالعه بر روی 100 زن دارای سابقه سقط انجام شد. از هر بیمار یک نمونه از ترشحات سرویکس و مواد حاصل از کورتاژ برای تشخیص مایکوپلاسماهای ژنیتال گرفته شد. همه نمونه ها داخل محیط مایع PPLO تلقیح شده و به مدت 3 روز در دمای 37 درجه گرماگزاری گردیدند.
    یافته ها
    از مجموع 21 مایکوپلاسما های جدا شده، مایکوپلاسما هومینیس در26/4 درصد موارد از ماحصل کورتاژ و ترشح سرویکس هم زمان جدا شد. اوره آپلاسما اوره آلیتیکم در 8/12درصد موارد کورتاژ و 5/8 درصد موارد ترشح سرویکس و 38/6 درصد موارد هم زمان از هر دو محل جدا شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این تحقیق، درصد نسبتا بالایی از زنان با سابقه سقط به این باکتری ها آلوده بوده اند. بنابراین تشخیص به موقع و درمان بیماران در مقابل این ارگانیسم های عفونی کننده ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما هومینیس، اوره آپلاسما اوره آلیتیکم، سقط جنین
  • محمدرضا بنیادی*، ندا آذر شین، بهروز بایبوردی، عظیم علمیه صفحات 77-81
    زمینه و هدف
    آلرژن های متعددی می توانند محرک ایجاد رینیت آلرژیک باشند، کپک ها از جمله این آلرژن ها هستند که بررسی میزان فراوانی آن ها در ایجاد رینیت آلرژیک در مناطق مختلف جغرافیایی اهمیت بسزایی دارد. در این مطالعه شیوع آلرژن های کپک در مبتلایان به رینیت آلرژیک مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز در طول سال 1389 مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    دراین مطالعه مقطعی میزان IgE اختصاصی علیه کپک های پنی سیلیوم، آسپرژیلوس، کلادوسپوریدیم و آلترناریا موجود در سرم 90 نفر از بیماران دارای علایم رینیت که توسط پزشک متخصص معرفی شده بودند به روش ایمنوبلاتینگ ارزیابی گردید.
    یافته ها
    از 90 نفر بیمار مبتلا به رینیت آلرژیک 40نفر مرد(4/44٪) و 50 نفر زن(6/55٪) بودند. سن افراد مورد مطالعه 6-53 سال بود که بیشتر بیماران در فاصله سنی 28-31 سال قرار داشتند. بررسی های سرمی 90 بیمار رینیت آلرژیک، شیوع آلرژی را به پنی سیلیوم 3/3 درصد، آسپرژیلوس 6/5 درصد، کلادوسپوریدیوم 4/4 درصد و آلترناریا را 3/13 درصد نشان داد همچنین ارتباط معنی داری بین سن بیماران و حساسیت به آلترناریا مشاهده گردید(011/0P=).
    نتیجه گیری
    به علت ویژگی کپک ها که قابلیت رشد و تکثیر بالایی در محیط های مرطوب دارند و به دلیل میانگین رطوبتی پایین منطقه مورد مطالعه میزان حساسیت بیماران رینیت آلرژیک به کپک ها در تبریز به نسبت پایین می باشد.
    کلیدواژگان: رینیت، کپک، آلرژی
  • امین طالبی بزمین آبادی *، ترنگ تقوایی صفحات 82-90
    مقدمه
    هلیکوباکترپیلوری عامل بیماری زای مهم ساکن موکوس اپیتلیومی معده بیش از 50 درصد جمعیت دنیاست. عفونت هلیکوباکترپیلوری نسبتا در جهان شایع است اما اکثر مبتلایان به صورت بدون علامت هستند. آخرین نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک، نشان داده که طیف وسیعی از عوارض گوارشی می تواند نتیجه قابل انتظار تنوع ژنتیکی سویه های بالینی هلیکوباکتر پیلوری باشد. عوامل بیماری زای متعددی برای هلیکوباکترپیلوری معرفی شده است اما هیچیک نتوانستند یک بیومارکر خوب جهت یک عارضه گوارشی ویژه باشد. در این مقاله مروری نمایی از تحقیقات در مورد هلیکوباکترپیلوری در ایران ارائه گردیده است. امید به اینکه در طی سالیان آینده با پیشرفت های جدید در سیستم های سکانس بتوان دورنمای بهتری از پدیده بیماری زای در هلیکوباکتر پیلوری ارائه شود.
    روش بررسی
    در این مطالعه کلمات کلیدی -dupA، homB، پاتوژنز و هلیکوباکتر پیلوری- مورد جستجو قرار گرفته و نتایج بصورت خلاصه مطرح گردیده است.
    نتیجه گیری
    نتایج اخیر حاکی از ارتباط بین برخی عوامل بیماری زای هلیکوباکتر پیلوری نظیر dupA و homB و بروز بعضی عوارض گوارشی دارد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، ایران، بیماری زایی، homB، dupA
  • جهانبخش اسدی*، نصرت الله ضرغامی صفحات 93-96
    زمینه و هدف
    سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان است. یکی از عوامل مهمی که سبب تداوم رشد و تکثیر سلول های نامیرا مانند سلول های سرطانی می شود، آنزیم تلومراز است. هدف از این مطالعه مقایسه فراوانی فعالیت آنزیم تلومراز در بافت پستانی بیماران مبتلا به سرطان پستان و سالم بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی جمع آوری نمونه بافت پستان از 32 بیمار با تومور بدخیم و 24 نفر با تومور خوش خیم یا سالم انتخاب شدند. برای اندازه گیری فعالیت نسبی آنزیم تلومراز در بافت از روش (PCR-ELISA)TRAP Assayاستفاده شد.
    یافته ها
    فراوانی فعالیت آنزیم تلومراز در نمونه بافتی بیماران 75/93 درصد و در افراد شاهد 8 در صد مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    فعالیت نسبی آنزیم تلومراز با TRAP Assay در بافت سرطانی می تواند بیومارکری خوب برای بافت سرطانی پستان باشد.
    کلیدواژگان: TRAP Assay، سرطان پستان و آنزیم تلومراز
  • مریم کشت ورز، محمدحسن شیرازی، محمدرضا پورمند*، مسعود یوسفی، سارا حاجی خانی صفحات 97-101
    زمینه و هدف
    انتقال عوامل بیماری زا توسط لوازم آرایشی یکی از معضلات مهم بهداشتی می باشد. تماس مستقیم با وسایل آرایشی غیر استاندارد و آلوده به باکتری می تواند معضلات جبران ناپذیری برای شخص مصرف کننده ایجاد نماید. بنابراین بررسی آلودگی میکروبی در فرآورده های آرایشی از اهمیت ویژه-ای برخوردار می باشد. در مطالعه حاضر میزان آلودگی میکروبی برخی از کرم های آرایشی رایج مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه 135 نمونه کرم های مرطوب کننده از یک شرکت تولید کننده محصولات بهداشتی به صورت تصادفی از داروخانه های سطح شهر تهران خریداری شد و بر اساس روش استاندارد 3978 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از نظر آلودگی میکروبی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 135 نمونه از کرم های مرطوب کننده مورد بررسی 46درصد (62 نمونه) آلوده به عوامل میکروبی بود. پسودوموناس آئروژینوزا و باسیلوس به ترتیب به عنوان بیشترین و کمترین آلوده کننده های کرم های آرایشی مورد شناسایی قرار گرفتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اهمیت بهداشتی کرم های آرایشی برای مصرف کنندگان و آلودگی قابل توجه نمونه های مورد مطالعه به باکتری های بیماریزا، ضرورت نظارت و کنترل دقیق مراکز تولید مواد آرایشی و بهداشتی توسط واحدهای بهداشتی تاکید می شود.
    کلیدواژگان: مواد آرایشی، آلودگی میکروبی، پسودوموناس آئروژینوزا
|
  • Z. Nazari, E. Tabarraei *, J. Akbarmehr Pages 1-6
    Background And Objective
    Respiratory tract infections (RTI) are the most common infectious disorders, worldwide. About 80%-90% of RTI are caused by four viruses such as Adenoviruses, 51 serotypes have been introduced so far. The aim of this survey was to evaluate the frequency of Adenovirus in respiratory infected patients by PCR method in Golestan province, Iran.
    Material And Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted on 400 patients with clinical diagnosis of flu-like respiratory infection, 2010-2012. In addition to collecting demographic and clinical data, nasopharyngeal swabs were taken and transferred to the virology laboratory in viral transport medium (VTM), and evaluated by PCR method for Adenovirus after genomic extraction. Using SPSS v.11 software, we analyzed the data.
    Results
    Thirty-seven (9.2 %) were positive for Adenovirus. No significant correlation was found between being positive for Adenovirus and the variables such as age, gender and season. Clinical signs were coughing (27; 73%), body pain (25; 67.6%), and fever (24; 64.9%). Thirty-five of the patients (94.5%) had at least one symptom.
    Conclusion
    Our findings are consistent with other research conducted in Iran and other countries. There is a significant correlation between Adenovirus infection and clinical symptoms.
    Keywords: Respiratory Infection, Adenovirus, PCR, Golestan, Iran
  • S. Forouzandeh *, N. Naghsh, S. Salimi, D. Jahantigh Pages 7-13
    Background And Objective
    Cervical cancer is the second most common cancer in women. Boswellia serrata is a medicinal herb with anticancer, antibacterial, antiulcer, antifungal properties. Since the antitumor effect of this medicine has not been studied on cancer cell lines, we aimed to investigate the antitumor effect of Boswellia serrata on cervical cancer cell lines.
    Material And Methods
    To assess the anti-cancer effect of Boswellia serrata extract, HeLa cell lines were cultured, propagated and placed with different doses of Boswellia serrata (12.5,25, 50 and100 µg/ml) for 24,48and72 hours. After that, MTT test was used to determine the cellular toxicity of the extract.
    Results
    The results of the MTT test showed that this extract has dose-dependent and time-dependent anti cancer effect on Hela in that the highest effect was seen with 100 µg/ml of extract for 72 hrs. The half maximal inhibitory concentration (IC50) for 24 and 48 hrs were 12.5 and 50 µg/ml, respectively. In 72 hours, due to increase of incubation period in all concentrations, the number of killed cells was more than 50 percent. Consequently, IC50 was not observed for this period of time.
    Conclusion
    Considering dose-dependent and time-dependent anti cancer effect, Boswellia serrata extract can inhibit the growth of Hela cells.
    Keywords: Hela Cell, MTT Test, Boswellia Serrata Extract, Cervical Cancer
  • Ms Shirakdehi, M. Rezaei, E. Nadi, H. Mahjoub, Mt Goodarzi * Pages 14-21
    Background And Objective
    Oxidant-antioxidant imbalance plays a key role in pathogenesis of chronic obstructive pulmonary disease (COPD). This study aimed to evaluate homocystiene and total antioxidant capacity in COPD patients, compared to smoker and non-smoker healthy people.
    Material And Methods
    We measured total antioxidant capacity with Cayman Kit, uric acid with Pars Azmoon kit٫ homocysteine with ELISA Kit and inflammatory cells (leukocytes) in 29 COPD patients, 29 smokers and 29 non-smokers.
    Results
    Uric acid was significantly higher in COPD patients compared to healthy smokers and healthy non-smokers (p<0. 05). Total antioxidant capacity was significantly lower in COPD patients compared to healthy, non smokers (p=0. 003). In COPD patients, homocysteine and leukocytes levels were significantly higher than those in healthy smokers (P<0. 05) and healthy non- smokers (p<0. 001).
    Conclusion
    According to high inflammatory cells and low antioxidant capacity in COPD, early administration of appropriate medication is recommended to reduce systemic and topical inflammation. Reduction in the exposure to oxidizing compounds can slow the process of degradation and damage to lungs.
    Keywords: Chronic Obstructive Pulmonary Disease, Homocysteine, Oxidative Stress
  • P. Farzanegi *, Z. Pour Amin, M. Habibian Pages 22-28
    Background And Objective
    Fatty liver disease is one of the most common diseases in postmenopausal women. While regular exercise can decrease the complication of this disease, it has not been clearly identified. Thus, we aimed to investigate the effect of 6-weeks of aerobic training on Alanine transaminase, Aspartate Aminotransphrase and Alkaline phosphatase changes in menopausal women.
    Material And Methods
    In this Semi-empirical study, 20 postmenopausal women were randomly divided into equal experimental and control groups. The experimental group participated in a controlled aerobic training at 40-60 percent of maximal heart rate. The program was the three training sessions per week (45-60 minutes) for six weeks. By being fast for 12 hours, blood samples were taken before and after 6 weeks.
    Results
    After six weeks, the level of Alanine transaminase, Aspartate Aminotransphrase and Alkaline phosphatase decreased significantly in experimental group (p<0.05), in contrast with control group. Also, there were no significant changes in the baseline characteristic of participants, liver enzymes level and lipid profile between experimental and control groups.
    Conclusion
    The findings showed that six-weeks of aerobic training can diminish liver enzymes but it has not any effect on lipid level.
    Keywords: Fatty Liver Disease, Menopausal, Aerobic Training, Liver Trans, Aminases
  • Mr Kiaei, M. Hedayatmofidi, F. Koohsar *, A. Amini, S. Hoseinzadeh, A. Mirbazel, Z. Hesari Pages 29-35
    Background And Objective
    C - reactive protein (CRP) is an acute phase protein produced in liver. It is less than 5 mg per deciliter in the serum and body fluids of normal individuals, but it is increased suddenly within a few hours following inflammatory reaction. In bacterial and viral infections, active rheumatic fever, acute myocardial infarction and rheumatoid arthritis are also increased. The aim of this study was to investigate CRP level by Qualitative and Quantitative methods.
    Material And Methods
    The CRP of 200 patients was investigated by quantitative and qualitative methods. Qualitative CRP testing was conducted three times by different people, using two kit of bionic and Omega, and then the mean of the results was reported. For quantitative CRP testing, Immunoturbidimetry was used.
    Results
    In qualitative CRP test by Bionic kit: 180 (90%) were negative, 6 (3%) weakly positive, 9 (4.5%) +1 and 5 (2.5 %) were + 2. In qualitative CRP test by Omega Kit: 148 (74%) were negative, 32 (16%) weakly positive, 13 (6.5%) +1, 4 (2%) +2 and 3 (1.5%) were +3. A high percentage of Qualitative results, which were weakly positive, became negative by Quantitative methods. The Qualitative results of +1 and the next became positive by Quantitative methods.
    Conclusion
    It seems that in the early stages of inflammatory disease, quantitative methods are preferred to qualitative methods. Also, in cases that the CRP test results are weakly positive by qualitative methods, they should be controlled by quantitative methods too.
    Keywords: CRP, CRP Test Quantitative, Qualitative CRP Test
  • A. Jamshidi *, M. Mousavi Ghahfarrokhi, A. Gharaei, A. Ebrahimzadeh, M. Jaffari Modrek, A. Ansari Moghadam, S. Mohammadi Pages 36-41
    Background And Objective
    The Plasmodium falciparum EBA-175, via Sialic acid dependent glycophorin A, binds to red blood cells and thus plays a critical role in cell invasion. Some part of second allele in its gene encoding in FCR-3 (Section F) and CAMP (Section C) can be found. This study aimed to determine the prevalence of Plasmodium falciparum EBA-175KD alleles in southeastern Iran.
    Material And Methods
    In this cross-sectional study, using polymerase chain reaction Nest (Nested-PCR) with specific primers was used for the two parts of the EBA-175 gene to be proliferated. Ninety–four microscopic positive blood samples from individuals infected by Plasmodium falciparum were obtained from four different locations in southeastern Iran.
    Results
    Of 94 positive samples, 88 were antigen EBA-175KD. Genotype CAMP (714 bp) and FCR-3 (to 795 bp), respectively, in 31 (32.97 %) and 49 (52.12 %) were found. Eight samples have both FCR-3 and CAMP.
    Conclusion
    Both of EBA-175KD dimorphic genes were found. The frequency of FCR-3 allele was higher in the South East of Iran. Thus, this pattern can be considered in making Plasmodium falciparum vaccines for this area.
    Keywords: Plasmodium Falciparum, Erythrocyte Binding Antigen, 175, South, East of Iran
  • M. Soosaraie, As Pagheh, Sh Gholami * Pages 42-47
    Background And Objective
    Given the importance of having knowledge about intestinal parasitic infections in rehabilitation centers, we aimed to investigate the prevalence of intestinal parasitic infections in the disabled.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 196 stool specimens obtained from four rehabilitation centers in Golestan province, 2009. Triple fecal samples were collected and examined by direct wet Mount, Formalin-ether concentration technique and Trichrome permanent staining (with optical microscope).
    Results
    Of 196 specimens, 24 (12.3 %) had parasitic protozoan infection (5 species) and worm (1 species). The prevalence of intestinal protozoa was 11.8 %, and the highest rate of infection was related to Blastocystishominis (4.2%) and Giardia lamblia (3.1%). The rate of infection was the highest in under 9 and 20-29 years (4.1%) and the lowest in over 40 (0.5%). The prevalence in mentally handicapped was 9.2% and in physically disabled was 2.5%.
    Conclusion
    Due to serious complications of Amoebiasis, Giardiasis and other parasitic infections, it is essential to be careful about personal and social hygiene in these centers.
    Keywords: Intestinal Parasitic Infections, Disabled, Rehabilitation Centers, Golestan Province
  • R. Morshed * Pages 48-53
    Background And Objective
    Salmonellosis is one of the most important food-borne bacterial zoonotic diseases worldwide, and poultry and its products are the major sources for salmonella transmission to human. Isolation of Salmonellaenterica from poultry needs bacteriologic enrichment and selected cultures of fecal samples. In this study, different culture methods for the isolation of salmonella from fecal samples were compared.
    Material And Methods
    Forty- five positive samples from infected farms and 45 negative samples from normal farms were processed using enrichment media including tetrathionate broth, selenite cistine and Rappaport-Vassiliadis. Then the samples were incubated in selective cultures, and after 24 h, their results were compared with standard method.
    Results
    Specificity of all methods for salmonella isolation was 100%, and salmonella was not isolated from the negative samples. The highest susceptibility was related to the method in which the sample first in Selenite cistine and later in Rappaport-Vassiliadis was enriched (100%). Enrichment in Rappaport-Vassiliadis could isolate 41 salmonella from 45 positive samples (91%) while the result of enrichment in tetrathionate was 6 isolates (13.3%).
    Conclusion
    This study shows that enrichment in selenite cistine and then in Rappaport-Vassiliadis is currently the best method for isolating salmonella from fecal samples of poultry.
    Keywords: Salmonella, Bacteriologic Culture, Diagnosis, Isolation, Enrichment, Poultry
  • P. Torabi, M. Azimirad, Z. Hasani, M. Janmaleki, H. Peirovi, M. Alebouyeh *, Mr Zali Pages 54-63
    Background And Objective
    This study was aimed to determine the extent of bacterial contamination and drug resistance patterns of isolates colonized in colonoscope and endoscope and in relevant personnel.
    Material And Methods
    A total of 107 samples were obtained from staff of endoscopy and colonoscopy units (SEU and SCU) and gastroenterological imaging equipment. For isolation and identification of the bacteria, swab culture method and biochemical identification test were used, respectively. Antimicrobial resistance profiles, multi-drug resistance (MDR) patterns and phenetic relatedness of these isolates were also analyzed according to standard methods.
    Results
    Most frequent pathogenic bacteria among the SEU and gastroenterological imaging related equipments were included S. aureus (20.8 % and 0 %); Enterococcus spp. (0 % and 5.4%); Pseudomonas spp. (0% and 13.5 %), and Clostridium difficile (0% and 12.5%). Analysis of resistance phenotypes showed a high frequency of MDR phenotypes among the SEU (82.1%), and also in endoscopes, colonoscopes, and other equipments (20%, 50% and 100%, respectively). Phylotyping of S. epidermidis isolates showed the role of staff in transmission of resistance strains to medical equipments and also circulation of strains with identical resistance phenotype among the studied samples.
    Conclusion
    High frequency of pathogenic bacteria in colonoscopes, endoscopes and in the staff of endoscopy & colonoscopy units, and also contamination of these instruments with MDR pathogens emphasize the need for proper disinfection of endoscopes and colonoscopes and also instruction of staff in these units.
    Keywords: Bacterial Contamination, Endoscope, Colonoscope, Antimicrobial Resistance, Gastrointestinal Disease
  • L. Dolatshah, R. Ghanbarpour, F. Momeni, H. Alizade * Pages 64-71
    Background And Objective
    This study was aimed to determine the extent of bacterial contamination and drug resistance patterns of isolates colonized in colonoscope and endoscope and in relevant personnel.
    Material And Methods
    A total of 107 samples were obtained from staff of endoscopy and colonoscopy units (SEU and SCU) and gastroenterological imaging equipment. For isolation and identification of the bacteria, swab culture method and biochemical identification test were used, respectively. Antimicrobial resistance profiles, multi-drug resistance (MDR) patterns and phenetic relatedness of these isolates were also analyzed according to standard methods.
    Results
    Most frequent pathogenic bacteria among the SEU and gastroenterological imaging related equipments were included S. aureus (20.8 % and 0 %); Enterococcus spp. (0 % and 5.4%); Pseudomonas spp. (0% and 13.5 %), and Clostridium difficile (0% and 12.5%). Analysis of resistance phenotypes showed a high frequency of MDR phenotypes among the SEU (82.1%), and also in endoscopes, colonoscopes, and other equipments (20%, 50% and 100%, respectively). Phylotyping of S. epidermidis isolates showed the role of staff in transmission of resistance strains to medical equipments and also circulation of strains with identical resistance phenotype among the studied samples.
    Conclusion
    High frequency of pathogenic bacteria in colonoscopes, endoscopes and in the staff of endoscopy & colonoscopy units, and also contamination of these instruments with MDR pathogens emphasize the need for proper disinfection of endoscopes and colonoscopes and also instruction of staff in these units.
    Keywords: Bacterial Contamination, Endoscope, Colonoscope, Antimicrobial Resistance, Gastrointestinal Disease
  • Z. Vaise Malekshahi, Mh Shirazi *, S. Heidarzadeh Pages 72-76
    Background And Objective
    Mycoplasma hominis and Ureaplasma urealyticum are recognized as the main pathogens of urogenital tract. Mycoplasma genitalium can cause several reproductive tract inflammatory syndromes in women.
    Material And Methods
    This study was conducted on 100 women with the history of abortion. The samples were obtained from cervical secretions and remaining products of curettage to diagnose Genital Mycoplasma. All samples were inoculated into PPLO Broth medium and incubated at 37ºC for 3 days.
    Results
    Of 21 Mycoplasma isolates, Mycoplasma hominis was isolated from both cervical secretions and remaining products of curettage (4.26%); Ureaplasma urealyticum was isolated from products of curettage (12.8%), cervical secretions (8.5%) and from both samples (6.38%).
    Conclusion
    Based on the results, a high percentage of women with the history of abortion were infected with these bacteria. Thus, early diagnosis and treatment of these pathogenic organisms are necessary.
    Keywords: Mycoplasma Hominis, Ureaplasma Urealyticum, Abortion
  • Mr Bonyadi *, N. Azarshin, B. Baybordi, A. Elmiye Pages 77-81
    Background And Objective
    Allergic rhinitis can be stimulated by several allergens. Molds are among these allergens and it is important to assess their frequency in different geographic area. Hence, we aimed at determining the frequency of mold allergens in allergic rhinitis patients referred to specialized clinics of Tabriz Imam Reza hospital, 2011.
    Material And Methods
    This cross-sectional study was conducted on the serums of 90 rhinitis patients diagnosed by specialized physician. Using Immunoblotting method, the level of specific IgE against four molds including Penicillium, Aspergillus, Alternaria and Cladosporium were investigated.
    Results
    Of 90 Patients, 40 were men (44.4%) and 50 were women (55.6%). The participants were between 6 to 53 years and the most were 28-31years. The allergy was related to Penicillium (3.3%), Aspergillus (5.6%), Alternaria (13.3%) and Cladosporium (4.4%). There was a significant statistical relation between age and allergic rhinitis to Alternaria (P=0.011).
    Conclusion
    Molds can grow and proliferate in very humid environments. Because of low humidity climate in Tabriz (in the northwest of Iran), allergy to molds is relatively low in this region.
    Keywords: Rhinitis Allergic, Mold, Allergy
  • A. Talebi Bezminabadi *, T. Taghvaei Pages 82-90
    Undoubtedly, H. pylori is the major human gastric pathogen, which infects the mucosal epithelium in 50% of world population. However, H. pylori infection is relatively prevalent globally; the majority of infected individuals are asymptomatic. The recent epidemiological studies show that the various gastro intestinal complications can be the result of genetic variation in H. pylori strains. To date, different virulence factors had been suggested for H. pylori, but none of them can be a good biomarker for specific gastric disorders. In this review article, we aim to describe a comprehensive view on what we found in H. pylori virulence research in Iran. Hopefully, in parallel with new advances in sequencing systems, we will have better overview of virulence phenomenon of H. pylori in near future.
    Keywords: Helicobacter pylori, Iran, virulence, homB, dupA
  • J. Asadi *, N. Zarghami Pages 93-96
    Background And Objective
    Breast cancer is the most common cancer in women. Telomerase enzyme is one of the major factors causing the development and proliferation of immortal cells such as cancer cell. The aim of this study was to evaluate telomerase activity in breast tissues of breast cancer patients and healthy people.
    Material And Methods
    In this descriptive study, the samples from 32 patients with malignant tumors and from 24 with benign tumors or healthy individuals were obtained. To assess the relative activity of telomerase in the samples, TRAP assay (PCR-ELISA) was used.
    Results
    The frequency of telomerase activity was 93.75% in patients and 8% in healthy people.
    Conclusion
    The results indicate that the relative activity of telomerase in tumor tissues measured by TRAP assay could be a suitable biomarker for identifying the breast cancer tissue.
    Keywords: TRAP Assay, breast cancer, telomerase
  • M. Keshtvarz, Mh Pourmand, Shirazi *, M. Yousefi, S. Hajikhani Pages 97-101
    Background And Objective
    Transmission of pathogens by cosmetics is one of the major health complications. Direct contact with contaminated non-standard cosmetics can have irreparable side effects for the consumers. Thus, the evaluation of microbial contamination in cosmetic products is important. The aim of this study was to assess the microbiological contamination of one of frequently used cream.
    Material And Methods
    In the present study, 135 samples of a special moisturizing cream were randomly selected from pharmacies in Tehran. The microbial contamination assessment, sampling and culturing method were based on the protocol (No.3978) of Iranian Institute of Standard and Industrial Research.
    Results
    sixty-two (46%) out of 135 samples were contaminated. The highest and lowest contaminations observed were Pseudomonas aeruginosa and Bacillus, respectively.
    Conclusion
    Due to the high contamination rate of cosmetic creams, we recommend extremely monitoring and controlling these products by health centers.
    Keywords: Cosmetics, Microbial Contamination, Pseudomonas Aeruginosa