فهرست مطالب

قرآن شناخت - سال ششم شماره 1 (پیاپی 11، بهار و تابستان 1392)

نشریه قرآن شناخت
سال ششم شماره 1 (پیاپی 11، بهار و تابستان 1392)

  • 166 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1393/02/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمید آریان صفحه 5
    رویکرد اندیشمندان معتزله در فهم متون دینی و تفسیر آیات قرآن، عقلی است. این مقاله با روش «توصیفی تحلیلی» به بررسی معنا و مبنای عقل گرایی معتزله در تفسیر قرآن می پردازد. مقصود از «عقل گرایی معتزله در تفسیر» آن است که اولا، در فهم و تفسیر قرآن، عقل مقدم بر دیگر ادله و حایز رتبه اول است. ثانیا، صحت بیانات شرعی و فهم مراد آنها محتاج به ادله عقلی است. براین اساس، معتزله ظاهر گرایی در فهم متون دینی و قرآن را مردود دانسته اند و بر جایگاه محوری عقل و مدرکات عقلی در تفسیر قرآن تاکید دارند. آنان بشری بودن وضع و مواضعه در زبان و شناخت اوصاف توحید و عدل الهی را شرط دریافت قصد متکلم در معارف دینی برشمرده اند. پایه های عقل گرایی اعتزالی در تفسیر عبارت است از: حادث بودن قرآن، تفسیرپذیری قرآن، ارشادی و تاکیدی بودن بیانات قرآنی در توحید و عدل، و سازگاری حکم عقل با خطابات قرآنی.
    کلیدواژگان: عقل، معتزله، عقل گرایی در تفسیر، تفسیرپذیری قرآن، حادث بودن قرآن، سازگاری عقل و قرآن
  • محمد سلطانی، محمود رجبی صفحه 27
    اندیشه های کلامی، به ویژه اعتقاد به عدل و حکمت خداوند، در تفسیر قرآن کریم بس اثرگذار است. بررسی این موضوع می تواند رویکرد مفسران عدلی مسلک به تفسیر قرآن را آشکار سازد و گامی در جهت تمایز تفسیر آنها از تفاسیر دیگر نحله های تفسیری کلامی به شمار آید. عدلیه بر این باورند که خداوند عادل و حکیم است و کرداری که خرد زشت بشمارد، از او سر نمی زند. سخن گفتن خداوند در قرآن نیز از همین اصل پیروی می کند. خداوند در قرآن سخنی نگفته که مخاطبان از فهم آن درمانند، بلکه درحدود فهم بشری و چارچوب قوانین محاوره با مخاطبان سخن گفته است. آنچه با عنوان روایات تفسیری نیز از معصومان به دست ما رسیده مشمول همین اصل است. ازاین رو، اگر ظاهر بدوی برخی آیات یا روایات با عدالت و حکمت الهی ناسازگار بود، باید آن را به گونه ای سازگار با عدل و حکمت الهی تفسیر و تحلیل کرد.
    کلیدواژگان: عدل الهی، حکمت الهی، تفسیر قرآن، مبانی کلامی تفسیر، تفسیر شیعی
  • محمدرضا امین، احمد واعظی صفحه 51
    نوشتار حاضر با هدف پاسخ به بخشی از شبهات موجود درباره اخبارهای قرآن کریم، به روش «تفسیر موضوعی» می پردازد که آیا امکان دارد قرآن به هدف تامین مصلحت هدایت مردم یا به هدفی دیگر، در اخبارهای خود خلاف را خبر دهد و در اصطلاح مصلحت اندیشانه عمل کند؟ این مصلحت اندیشی مذموم مستقیما از جمله موضوعات قرآن نیست، اما می توان به ضمیمه کاوش در معنای لغوی و اصطلاحی «مصلحت»، نظر قرآن نسبت به آن را از مضامین برخی آیات برگرفت. ریشه لغوی «مصلحت اندیشی» بار معنایی مثبت دارد، اما این واژه گاهی معنایی منفی نیز می یابد. برای یافتن پاسخ قرآنی به این سوال، دو مسیر پیموده می شود: بررسی آیات دربر دارنده اوصاف، کارکردها و اهداف قرآن کریم؛ و کاوش در آیات بیانگر اوصاف و مقاصد خداوند به عنوان ماتن قرآن. حاصل پژوهش حاضر این است که قرآن عوامل و نشانه های مصلحت اندیشی مذموم را ندارد.
    کلیدواژگان: مصلحت اندیشی، اخبار، قرآن، اوصاف قرآن، اهداف قرآن، اوصاف خداوند، اهداف خداوند
  • احمد طاهری نیا صفحه 73
    یکی از علوم موثر در تفسیر قرآن، «علم صرف» است. مقاله حاضر نقش این علم را در تفسیر قرآن در دو محور «شناخت ماده» و «هیات کلمات» قرآن بررسی کرده است. در محور نخست، علم صرف در رهنمون شدن مفسر به احتمالات گوناگون در ماده کلمه، تعیین یکی از محتملات و تعیین ریشه و باب کلمه، نقش آفرین است. در محور دوم، علم صرف در شناخت هیات های مشکل، مشترک، مشابه و متحدالشکل نقش دارد.
    کلیدواژگان: علم صرف، ماده کلمات قرآن، هیات کلمات قرآن، هیات افرادی، قاعده صرفی
  • محمد نقیب زاده صفحه 93
    «احتباک» در بدیع، بدین معناست که در دو کلام پیاپی، از جمله اول، قسمتی که مشابه آن در جمله دوم بیان شده است حذف شود و از جمله دوم نیز بخشی که در جمله اول بدان اشاره شده است حذف گردد. این صنعت با خلق ظرفیت های معنایی در بخشی از آیات قرآن، معنای گسترده ای را در قالبی محدود، به نمایش می گذارد که پژوهش در آن، نشانگر تاثیر علم بدیع در تفسیر است؛ به این صورت: الف. گاه ایجاز، اقتضا می کند در دو موضوع متقابل با احکام جداگانه، تنها به اصل یکی از دو موضوع و حکم موضوع دیگر، پرداخته شود تا شنونده، اصل متقابل دیگر و حکم لنگه مذکور در کلام را خود کشف کند. ب. گاهی که دو طرف تشبیه انطباق کامل ندارند به مدد احتباک، عدم انطباق ظاهری توجیه می شود. ج. در برخی آیات، که دو فعل متفاوت از حیث زمان به کار رفته و شبهه ناهماهنگی پدید آورده است، صنعت احتباک چنین مواردی را تحلیل می کند. د. احتباک، برخی از شبهات محتوایی آیات و ناسازگاری ظاهری میان آنها را پاسخ می دهد. این مقاله، حاوی نمونه های متعدد قرآنی و تفسیری در این زمینه است.
    کلیدواژگان: تفسیر، قرآن، علوم بلاغی، علم بدیع، آثار معنایی بدیع، احتباک
  • محمد حاج ابوالقاسم صفحه 113
    برخی از طرف داران نظریه «عصری بودن قرآن» با استناد به ادله درون دینی، به دنبال اثبات این موضوع بوده اند. یکی از این دلایل آنان آیه «نهی از سوال» است. اینان با محور قرار دادن یکی از دو شان نزول ذکر شده برای آیه، که نهی از سوال را درباره مسائل فقهی می داند، این گونه نتیجه می گیرند که بسیاری از احکام دین پاسخ سوالات نابجایی است که اگرچه مورد نهی قرآن قرار گرفته، اما پس از پرسش، به عنوان «عرضیات» وارد دین گردیده و این نشانه «عصری بودن قرآن» است.
    در این مقاله، با بررسی دقیق مفاد آیه «نهی از سوال»، اثبات می شود که شان نزول صحیح آیه مذکور، سوال از اموری همانند اجل انسان، سعادت، شقاوت و اموری بوده که مصلحت در ندانستن آن است و بر فرض قبول شان نزول دیگر، باز نمی توان «عرضی بودن برخی احکام قرآن» و درنتیجه، «عصری بودن آن» را اثبات کرد.
    کلیدواژگان: نهی از سوال، عصری بودن قرآن، ذاتی دین، عرضی دین، احکام، اجل
  • اسدالله جمشیدی صفحه 133
    از معصومان(ع) به عنوان معلم و مبین قرآن، احادیث بسیاری بر جای مانده است. این احادیث از حیث تاثیری که در تبیین قرآن دارند، به چند دسته تقسیم می شوند: دسته ای تفسیری است؛ یعنی معصومان(ع) کوشیده اند تا با محور قرار دادن الفاظ و ساختار کلام و رعایت اصول محاوره، مراد الهی را بیان کنند. در موارد بسیاری، این دسته از احادیث با احادیث مشابه درهم می آمیزد وکار بهره گیری از آنها را با سختی و اشکال مواجه می سازد. این مقاله درصدد است با بیان ویژگی های این دسته از احادیث، شاخصه هایی ارائه دهد که در موارد ابهام، حدیث تفسیری از غیر آن بازشناخته گردد. براساس این پژوهش، معیارهای حدیث تفسیری عبارت است از: هماهنگی محتوایی با آیه؛ تبیین مدلول ظاهری آیه، انطباق پذیری بر آیه، هماهنگی با سیاق آیه، هماهنگی با آیه در سیر بیان مطالب.
    کلیدواژگان: حدیث تفسیری، تفسیر روایی، تفسیر اثری، معیار حدیث تفسیری
  • ملخص المقالات
    صفحه 153
|
  • Hamid Arian Page 5
    Mu''tazilite thinkers use a rational approach to understanding religious texts and interpreting Quranic verses. Using a «descriptive-analytical method»، the present paper investigates the meaning and basis of rationalism adopted by Mu''tazilite in their interpretation of the Quran. «Mu''tazilite rationalism is that intellect priority over other proofs comes first in interpreting the Quran and that the soundness of Shari''ah statements and understanding of their purpose requires intellectual proofs. Accordingly، Mu''tazilites reject literalism in understanding religious texts and the Quran، and emphasize on the central role of intellect and intellectual objects of perception in the interpretation of the Quran. They regard the human nature of conventions and their position in language and recognizing the attributes of divine unity and justice as a condition for understanding the speaker''s perception of religious knowledge. The bases of Mu''tazilite rationalism in interpretation include temporality of the Quran، interpretability of the Quran، instructive and emphatic nature of Quranic statements about divine unity and justice and conformity between the judgment of intellect and Quranic assertions.
    Keywords: intellect, Mutazilite, rationalism in interpretation, interpretability of the Quran, temporality of the Quran, conformity between intellect, the Quran
  • Mohammad Sultani, Mahmud Rajabi Page 27
    Theological thoughts، particularly the belief in God''s justice and wisdom، have great effect on the commentary of the Glorious Quran. An inquiry into this issue can clarify ''Adlities'' approach to the Quran commentary and pave the way for distinguishing between their commentary and the commentaries of other theological-commentary schools. ''Adlities believe that God is just and wise and does not do anything which is considered wrong by intellect. This principle is also applied to God''s words in the Quran. God''s words in Quran are not beyond the addressees'' ability to understand them; rather، His words are at the level of human understanding and follow the rules of the dialog with addressees. The commentary traditions left for us by Infallible Imams belong to the category of this principle. Therefore، if the initial literal meaning of some verses and traditions are incompatible with divine justice and wisdom، they should be interpreted and analyzed in accordance with divine justice and wisdom.
    Keywords: divine justice, divine wisdom, Quran commentary, theological principles of commentary, Shiite way of interpreting the Quran
  • Mohammad Reza Amin, Ahmad Waezi Page 51
    Using a «thematic commentary» method، the present paper which seeks to clear up some of the doubts cast the report-giving which contradicts the real message of the Quran، expounds the question whether the Quran includes gives wrong reports or- so to speak-acts from expediency so the people''s guidance or some other purposes may be achieved. This undesirable idea of expediency is not directly found in the Quran. However، we can find the Quranic view about this kind of expediency in the contents of some of its verses when exploring the literal and idiomatic meaning of «expediency». Expediency literally has a positive meaning، but sometimes it has a negative one. In order to find a Quranic answer to the aforementioned question two things are worth considering: one the Quranic verses relating to the features، functions and aims of the Quran and second، the verses which point up God''s attributes and aims as a Quranic text. The research findings confirm that there are no factors or undesirable idea of expediency in the Quran.
    Keywords: expedience, report, giving, the Quran, attributes, aims, God
  • Ahmad Taherinia Page 73
    Morphology is one of the sciences with an influential role in the interpretation of the Quran، which is investigated in the present paper. The discussion in this paper is centered on two main points: 1- «recognition basic letters of the Quranic words» 2- «recognition of the cases and modes of the words» of the Quran. The idea of the first point is that morphology helps the interpreter recognize the different possibilities of the basic letters of the word and to single out one of these possibilities، in order to fund out the root and tense of the word. In the second point، the idea is that morphology contributes to recognizing the difficult، common، similar and unified cases and modes.
    Keywords: morphology, basic letters, the Quran, case, mode, individual cases, modes of Quranic words, rule
  • Mohammad Naqibzadeh Page 93
    «Ihtibak» is one of the rhetorical devices. When there are two successive statements and part of the first statement- the similar to which is stated in the second- and part of the second statement- which is referred to in the first- are omitted، it is said there is ihtibak. With the technique semantic capacities are added to some Quranic verses and a broader meaning is expressed in as simple way. An investigation into this rhetorical device makes explicit the effect of rhetoric on the interpretation of the Quran. among the effects are: a) sometimes، when there are two opposite subjects with separate rulings، conciseness requires mentioning only the principle of one subject and the ruling of the other، and the missing parts، i. e. the other opposite principle and the ruling of the mentioned principle are supposed to be discovered by the listener. b) No one of the two sides in contrast conforms to one another and the apparent inconformity is justified with the help of Ihtibak. c) Sometimes when two verbs with different tenses causing something similar to are found in a verse، it can be analyzed by Ihtibak. d) Ihtibak resolves some of the doubts cast on the content of Quranic verses and justifies the apparent inconformity between them. The present paper includes several Quranic and interpretive examples about this issue.
    Keywords: interpretation, the Quran, rhetoric, art of rhetorical figures, meaning, Ihtibak
  • Mohammad Hajj Abulqasim Page 113
    Citing intra-religion proofs، some proponents of the theory of «time-limitedness of the Quran» seek to prove that the Quran is limited to the time of revelation. They refer to the verse of «prohibition of inquiring» to support their view. Relying on one of the two occasions of revelation of this verse، which prohibits inquiring about fiqhi issues، they conclude that many religious represent answers to inopportune questions which are forbidden by the Quran، but such questions are entered into religion as «accidents» after they had been imposed، and this they consider as a sign of «time-limitedness of the Quran». Having carefully reviewed the content of the verse of «prohibition from inquiring»، the present paper proves that the true occasion of revelation of the mentioned verse is related to such issues as man''s end of life، felicity، affliction and things which are not worth knowing and that the idea of «accidentalness of some Quran''s injunctions» «time-limitedness of the Quran» cannot be proved even if the other occasion of revelation is considered to to be true.
    Keywords: question, time, limitedness, the Quran, essential, accidental, religion, injunctions, end of life
  • Asadullah Jamshidi Page 133
    The infallible Imams، who are the instructors and explicators of the Quran، have left many hadiths. These hadiths differ groups in their effect on the explanation of the Quran. One of them is called interpretive hadiths، that is، the infallible Imams seek to explain what God''s means by their focusing on the semantics and syntax of Quranic words and examining the rules of the dialogue. In many cases، these hadiths are mixed with other similar ones and this makes them difficult to use. Elaborating on the features of these hadiths، the present paper seeks to provide parameters to be used for differentiating interpretive hadiths from other types of hadiths in case of ambiguity. The research findings discuss the parameters of interpretive hadiths as follows: conforming of their content conforms to the verse، their explanation of the external signification of the verse، their compatibility with the verse، their conformity to the context of the verse and their conformity to the verse while explaining important points.
    Keywords: hadith, interpretation, narrated, effective, parameter