فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال هفتم شماره 6 (بهمن و اسفند 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/29
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاطمه غضنفری، حسین مبارکی* صفحات 468-478
    زمینه و هدف
    حاکمیت بالینی، به کارگیری ساز و کارهای حاکمیتی برای انجام درست کار در زمان و مکان مناسب به شیوه ای صحیح برای بیماران، در راستای کسب حداکثر نتایج بالینی می باشد. اجرای حاکمیت بالینی به طور قاطع نیازمند مهارت ها و تمایلات نیروی کار بهداشت و درمان است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی رابطه ی مدیریت منابع انسانی با اجرای حاکمیت بالینی و استقرار بهینه ی چارچوب حاکمیت بالینی با ارائه ی راهکارهایی در زمینه مدیریت موثر منابع انسانی در صورت وجود رابطه معنی دار می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1391 انجام شد. روش نمونه گیری، خوشه ایدو مرحله ای است. از بین بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی تهران به طور تصادفی سه بیمارستان دکتر شریعتی، امام خمینی(ره) و شهید هاشمی نژاد انتخاب شد و در هر بیمارستان به طور تصادفی پرسشنامه بین 30 نفر توزیع گردید که در مجموع حجم نمونه به 90 نفر رسید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته و برگه مشاهده بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS تحلیل شد.
    یافته ها
    حداقل امتیاز حاکمیت بالینی مربوط به بیمارستان امام خمینی(ره) و حداکثر آن مربوط به بیمارستان شهید هاشمی نژاد بود. بین متغیرهای ((آموزش))، ((جذب و به کارگیری)) و ((حقوق و مزایا)) با حاکمیت بالینی رابطه معنی داری دیده شد.
    نتیجه گیری
    باتوجه به رابطه معنی دار میان متغیرهای مدیریت منابع انسانی با اجرای حاکمیت بالینی، سرمایه گذاری بر روی این محور از حاکمیت بالینی به عنوان محوری که موفقیت در سایر محورها را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند در استقرار حاکمیت بالینی اثربخش باشد.
    کلیدواژگان: حاکمیت بالینی، مدیریت منابع انسانی، بیمارستان
  • علی درویش پور کاخکی*، ژیلا عابدسعیدی، علی دلاور صفحات 479-489
    زمینه و هدف
    سالمندی معادل با بیماری نیست، اما سالمندان مبتلا به بیماری های متفاوتی می باشند. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بیماری ها و مراجعات درمانی سالمندان شهر تهران صورت پذیرفته است.
    روش بررسی
    پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی نمونه ای در دسترس از سالمندان مراجعه کننده به کانون های جهان دیدگان وابسته به فرهنگسرای سالمندان شهر تهران در سال 1391 انجام شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خود گزارشی اطلاعات شخصی و پرسشنامه وضعیت بیماری ها پس از تایید روایی و پایایی استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و با کمک آزمون های آماری تی و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
    یافته ها
    از 400 سالمند شرکت کننده در این مطالعه 300(75 درصد) سالمند مونث، و 100(25 درصد) سالمند مذکر با میانگین سنی(38/6±)65/67 سال بودند. 160(40 درصد) سالمند بیماری های قلبی- عروقی، 137(3/34 درصد) سالمند اختلالات اسکلتی- عضلانی و 83(8/20 درصد) سالمند اختلالات غدد درون ریز داشتند. 381(2/95 درصد) سالمند حداقل یکبار در طی سال گذشته به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کرده بودند. 177(2/44 درصد) سالمند سابقه حداقل یک بار بستری در بیمارستان را در سال گذشته بیان نموده اند.
    نتیجه گیری
    شیوع بیماری ها در سالمندان بیش از حد انتظار بالا می باشد. عمده سالمندان به مراکز درمانی و پزشکان مراجعات درمانی دارند که بیانگر بار بالای بیماری و نیاز به ارائه مراقبت متنوع درمانی به سالمندان است.
    کلیدواژگان: بیماری، وضعیت سلامت، سالمندی، تهران
  • ژیلا نجف پور، فائزه تاج فر، ماندانا شیرازی، فاطمه کشمیری* صفحات 490-501
    زمینه و هدف
    سبک های یادگیری یکی از مولفه های موثر در فرایند یاددهی– یادگیری است. لذا این پژوهش با هدف بررسی سبک های یادگیری دانشجویان مدیریت بهداشت و درمان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 91 انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقاطع کارشناسی(سال اول و سال اخر)، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی به صورت سرشماری در مطالعه وارد شدند(نرخ پاسخگویی85%). ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه ی استاندارد Kolb بود(الفای کرونباخ برای مدها و محورها(70/0 تا 90/0). پس از جمع آوری داده ها طبق راهنمای پرسشنامه ی Kolb با استفاده از آمار توصیفی و آمار تحلیلی(T-Test، χ2) تجزیه و تحلیل انجام شد.
    یافته ها
    در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت بهداشت و درمان «سبک انطباق یابنده» (دانشجویان دکترای تخصصی 10 نفر(6/55%) و دانشجویان کارشناسی ارشد 16 نفر(64%)) به عنوان سبک یادگیری ترجیحی تعیین شد. در مقطع کارشناسی، دانشجویان «سبک همگرا» 27 نفر(67/45%) را به عنوان سبک غالب انتخاب کردند.
    نتیجه گیری
    باتوجه به سبک یادگیری دانشجویان مدیریت بهداشت و درمان، نتایج مطالعه ی حاضر بر استفاده از «روش های تدریس مبتنی بر ایفای نقش و شبیه سازی» در مقطع تحصیلات تکمیلی و استفاده از «رویکرد مبتنی بر مسئله» در مقطع کارشناسی تاکید می کند.
    کلیدواژگان: سبک یادگیری، کلب، تدریس، یادگیری، مدیریت بهداشت و درمان
  • آرام رستمی*، حمید بورقی، رضا قاسم نژاد صفحات 502-511
    زمینه و هدف
    بخش های پرتونگاری از بخش های اساسی و گران قیمت هر مرکز درمانی است. در این میان به کارگیری صحیح نظام اطلاعات بیمارستان موجب ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و کاهش هزینه های بخش های درمانی می گردد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان آگاهی کارکنان بخش های رادیولوژی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص کاربردهای نظام اطلاعات بیمارستان((HIS می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی توصیفی که به صورت مقطعی بر روی 52 نفر از کارکنان بخش های رادیولوژی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی همدان(1391) انجام گرفت میزان آگاهی آنان در مورد HIS، با استفاده از پرسشنامه ی دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه در ارتباط با نظام اطلاعات بیمارستانی که اعتبار علمی و روایی پرسشنامه ها از قبل توسط اعضای هیئت علمی گروه مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تایید شده بود و نیز مجریان این پژوهش پایایی 8/0 را برای آن به دست آوردند، مورد بررسی قرار گرفت. در آخر نیز داده های حاصل از پژوهش توسط نرم افزار SPSS ویرایش هفدهم مورد تحلیل و بررسی آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که 8/3 درصد از کارکنان دارای آگاهی ضعیف، 4/65 درصد آگاهی متوسط و 8/30 درصد آگاهی خوبی در مورد کاربردهای(HIS) داشتند و در این میان، آگاهی عالی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج تحقیق برگزاری دوره های مرتبط و به روز برای آشنایی هرچه بیشتر کارکنان بخش های رادیولوژی با نظام اطلاعات بیمارستانی(HIS) توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: نظام اطلاعات بیمارستانی، HIS، رادیولوژی، PACS
  • فاطمه رنگرز جدی، علیرضا مروجی، فاطمه اباذری* صفحات 512-522
    زمینه و هدف
    پزشکی مبتنی بر شواهد، استفاده صحیح از بهترین شواهد در تصمیم گیری بالینی برای مراقبت از بیماران است. سیستم اطلاعات بیمارستانی با ادغام داده های بیمار، دانش بالینی پزشک و شواهد خارجی به صورت پلی میان داده های پزشکی و دانش پزشکی عمل می نماید. هدف این پژوهش تعیین توانایی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشور جهت استقرار پزشکی مبتنی بر شواهد می باشد.
    روش بررسی
    پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی در سال 1390 انجام گردید. جامعه ی پژوهش، سیستم های اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای کشور بودند. حجم نمونه 30 بیمارستان تعیین گردید. داده ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته شامل اطلاعات زمینه ای و اطلاعات مبتنی بر اهداف پژوهش جمع آوری شده و روایی آن توسط افراد صاحب نظر تایید گردید. داده های گردآوری شده با آمار توصیفی و نرم افزار Spss تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    سیستم های اطلاعات بیمارستانی کشور، فاقد بخش های مورد نیاز برای دسترسی به سیستم پشتیبان تصمیم بالینی، بانک داده مرجع و اطلاعات بهداشتی مبتنی بر اینترنت به ترتیب در 19 بیمارستان(3/63%)، 16 بیمارستان(3/53%) و 20 بیمارستان(7/66%)، بودند. در 22 بیمارستان(70%)، بیش از دو سوم بخش های مورد نیاز برای دسترسی به انبار داده بالینی و اجرایی و در 23 بیمارستان(7/76%)، حداقل یک بخش مورد نیاز برای دسترسی به مفاهیم موردی خاص را داشتند.
    نتیجه گیری
    قابلیت سیستمهای اطلاعات بیمارستانی کشور جهت استقرار پزشکی مبتنی بر شواهد از نظر دسترسی به انبار داده بالینی و اجرایی مطلوب بود؛ در حالی که در زمینه های دیگر نیاز به توجه بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات بیمارستانی، پزشکی مبتنی بر شواهد، انبار داده بالینی و اجرایی، سیستم پشتیبان تصمیم بالینی، بانک داده مرجع، مفاهیم و اطلاعات موردی خاص
  • جمال الدین کبوتری *، بهزاد شوقی، فاطمه ماستری فراهانی صفحات 523-534
    زمینه و هدف
    هدف از این پژوهش، سنجش و اولویت بندی عوامل موثر برکیفیت خدمات داروخانه های شبانه روزی شهر بوشهر، با استفاده از مدل Kano و تکنیک TOPSIS و ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه ارتقای کیفیت وضعیت موجود بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش، کاربردی و مطالعه ای توصیفی بوده که داده های آن به روش نمونه گیری تصادفی از میان مراجعه کنندگان به داروخانه های شبانه روزی شهر بوشهر در سال 1390، با استفاده از پرسشنامه های محقق ساز سنجش کیفیت خدمات و استاندارد kano جمع آوری شده است. در پایان با بهره گیری از تکنیک تصمیم گیری گروهی(تاپسیس)، شاخص ها نیز اولویت بندی شده است.
    یافته ها
    مطابق اولویت بندی Topsis، به ترتیب، الزامات تک بعدی(10 نیاز)، که دارای رابطه خطی و مستقیم با رضایت مشتری هستند، الزامات اساسی(6 نیاز) به عنوان الزاماتی که در صورت وجود، می توانند از نارضایتی مشتری جلوگیری و در صورت عدم وجود، موجب نارضایتی مشتری شوند، الزامات جذاب(8 نیاز)؛ که موجب افزایش رضایت مشتری شده، اما عدم ارائه آنها باعث نارضایتی نمی شود، و درنهایت الزامات بی تفاوتی(3 نیاز) که مشتریان نسبت به وجودشان بی تفاوت هستند، بیشترین تاثیر را در ارتقای کیفیت خدمات داروخانه های شبانه روزی شهر بوشهر بر اساس مدل kano دارند.
    نتیجه گیری
    وجود همبستگی مثبت و قوی میان شاخص های کیفیت ارائه خدمات داروخانه و رضایت مراجعان، توصیه می شود که برنامه ریزی در جهت بهبود وضعیت خدمت رسانی داروخانه های شبانه روزی، می تواند به افزایش رضایت مراجعین منجر شود.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، داروخانه، کانو، تاپسیس
  • سیدجواد قاضی میرسعید*، زهرا پورامینی صفحات 535-543
    زمینه و هدف
    عدم توجه به مقوله ی همپوشانی در دو پایگاه اطلاعاتی، باعث خرید منابع تکراری و در نتیجه اتلاف بخشی از اعتبارات تخصیصی می شود، به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی میزان همپوشانی مقالات حوزه قلب و عروق نمایه شده در دو پایگاه اطلاعاتی Scopus وWeb of Science در فاصله سالهای 2001 تا 2010 انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه پیمایشی ابتدا سرعنوانهای فرعی زیر سرعنوان قلب و عروق از اصطلاحنامه پزشکی((Mesh 2012 استخراج و سپس هر کلیدواژه در عناوین مقالات هر دو پایگاه جستجو و مقالات بازیابی گردید. در ادامه اطلاعات کتابشناختی این مقالات وارد نرم افزارEndnote X3 شد و پس از آن بر اساس الفبای عنوان مقالات مرتب گردید. بدین ترتیب مقالات مشترک میان این دو پایگاه و مقالات منحصر به هر پایگاه تعیین شد. در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 0.1.0.8 میزان همپوشانی نسبی و سنتی این دو پایگاه محاسبه و نتایج در قالب جداول ارائه گردید.
    یافته ها
    در کل 45680 مقاله بازیابی شد که از این تعداد 27979 مقاله مشترک، 14875 مقاله منحصر به Scopus و 2826 مقاله متعلق به Web of Scienceبودند. همپوشانی سنتی 5/61%، همپوشانی Science Web of با Scopus، 28/65% و Scopus با Web of Science، 82/90% بود.
    نتیجه گیری
    میزان همپوشانی سنتی این دو پایگاه و همچنین همپوشانی نسبی Scopus با Web of Science بیشتر از همپوشانی نسبی Web of Science با Scopus است، یعنی Scopus مقالات زیادی را نمایه کرده است که در Web of Science وجود ندارد.
    کلیدواژگان: قلب و عروق، همپوشانی، پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس، وب آوساینس
  • سودابه وطن خواه، سمیه یگانه، طه نصیری*، لیدا شمس، گلرخ عتیقه چیان، حبیبه وزیری نسب صفحات 544-555
    زمینه و هدف
    از آنجا که رضایت کارکنان تاثیر بسزایی در تحقق اهداف سازمانی دارد و از طرفی عدالت سازمانی یکی از فاکتورهای موثر در رضایت کارکنان است، هدف از این مطالعه تعیین رابطه ی بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.
    روش بررسی
    این تحقیق مقطعی و توصیفی بر روی 312 نفر از کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. داده ها با استفاده از دو پرسش نامه ی عدالت سازمانی Niehoff & Moorman و پرسش نامه ی رفتار شهروندی سازمانی یعقوبی جمع آوری شد. پایایی پرسش نامه ها به کمک آلفای کرونباخ به دست آمد که به ترتیب برای عدالت سازمانی 94% و رفتار شهروندی سازمانی 93% بود، روایی پرسش نامه ها مورد تایید صاحب نظران مدیریت قرار گرفته است. تحلیل داده ها در سطح توصیفی و تحلیلی توسط نرم افزار 18 SPSS صورت گرفت.
    یافته ها
    فضیلت شهروندی از میان ابعاد رفتارشهروندی سازمانی بیشترین امتیاز(41/3) و احترام و تکریم کم ترین امتیاز(91/2) را کسب نموده است. از میان ابعاد عدالت سازمانی، عدالت تعاملی بیشترین امتیاز(47/3) و عدالت توزیعی کم ترین امتیا ز(23/2) را کسب نموده است. به طور کلی بین عدالت سازمانی و ابعاد پنج گانه رفتار شهروندی سازمانی(وظیفه شناسی، احترام و تکریم، نوع دوستی، جوانمردی و فضیلت شهروندی) ارتباط معناداری(0001/0=P) وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به مشخص شدن رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی و نیز با توجه به وجود روابط مثبت بین درگیر کردن کارکنان در فعالیت سازمانی با تسهیل دستیابی به اهداف سازمانی ارتقای عملکرد بیمارستان، باید استراتژی هایی در راستای عدالت سازمانی جهت افزایش رفتار شهروندی اتخاذ شود.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، رفتار شهروندی، کارکنان، بیمارستان
|
  • Fatemeh Ghazanfari, Hossein Mobaraki * Pages 468-478
    Background And Aim
    Clinical governance is the application of mechanisms at the right time and place to do tasks for patients properly and obtain maximum clinical results. The implementation of clinical governance definitely requires the skills and inclinations of those working in healthcare sector. The main objective of this study is to identify the relationship between human resource management (HRM) on the one hand and the implementation of clinical governance and the optimal establishment of its framework on the other hand through offering strategies for effective human resource management.
    Materials And Methods
    This is a descriptive analytical study conducted in a cross-sectional way in 2012. The sampling method was a two-step cluster sampling. Shariati، Imam Khomeini، and Hashemi Nejad were randomly selected from among the hospitals of Tehran University of Medical Sciences (TUMS). The data collection instrument was a researcher-made questionnaire and a checklist. In each hospital، 30 questionnaires were randomly distributed. The gathered data were analyzed by SPSS.
    Results
    The minimum and maximum scores of clinical governance pertained to Imam Khomeini (594) and Hashemi Nejad (753) hospitals، respectively. Moreover، significant relationships were found between variables of training، recruitment and employment، salaries and benefits on the one hand and clinical governance on the other.
    Conclusion
    Considering the significant relationship between HRM and the implementation of clinical governance، investment in this aspct of clinical governance as the one that influences success in other aspects can be effective in the establishment of clinical governance.
    Keywords: Clinical Governance, Human Resource Management, Hospital
  • Ali Darvishpoor Kakhki *, Jilla Abed Saeedi, Ali Delavar Pages 479-489
    Background And Aim
    Aging is a natural experience which is usually accompanied by a variety of diseases. Hence، this research was conducted to study the elderly people’s disease rate and the number of times they refer to medical centers in Tehran.
    Materials And Methods
    This descriptive analytical study was conducted on the old people referring to the Elderly Centers in Tehran in 2012. For data collection purposes، valid and reliable self-report demographic and disease questionnaires were used. The data were analyzed by SPSS software together with T-test and one-way ANOVA.
    Results
    Four hundred old people participated in this study. Of the participants، 300 (75%) were female and 100 (25%) male with a mean age of 67. 65 (±6. 38) years. Besides، 160 (40%) people had heart diseases، 137 (34. 3%) muscoskeletal diseases، and 83 (20. 8%) endocrine diseases. Moreover، 381 (95. 2%) participants had referred to doctors and therapeutic centers at least once during the last year. Furthermore، 177 subjects (44. 2%) were hospitalized at least once last year.
    Conclusion
    The prevalence of diseases in elderly people is more than expected. Most old people refer to doctors and therapeutic centers، which is indicative of the fact that they suffer from diseases and need varied health services.
    Keywords: Disease, Health Condition, Aging, Tehran
  • Zhila Najafpoor, Faezeh Tajfar, Mandana Shirazi, Fatemeh Keshmiri * Pages 490-501
    Background And Aim
    Learning styles are among efficient factors in the teaching-learning process. The aim of the present study was to assess healthcare management students’ learning styles at Tehran University of Medical Sciences (TUMS).
    Materials And Methods
    This descriptive cross-sectional study was conducted on healthcare management students selected randomly through stratified sampling (response rate = 85%). The data collection tool used in this study was Kolb learning style questionnaire (Cronbach Alpha was 0. 7-0. 9). The data were analyzed through descriptive and analytical tests (χ2 and t-test).
    Results
    Most postgraduate students preferred the Accommodate Style (55. 6% of PhD students and 64% of MCs students). The majority of undergraduate students، however، preferred the Convergent Style (45. 67%).
    Conclusion
    As to these students’ dominant learning styles، the results of the study emphasized the use of “teaching methods based on Role Playing and Simulation” among postgraduate students and “Problem-Based Learning” among undergraduate students.
    Keywords: Learning Styles, Kolb, Teaching, Learning, Healthcare Management Students
  • Aram Rostami *, Hamid Bourghi, Reza Ghasemnejad Pages 502-511
    Background And Aim
    X-Ray departments are among the most essential and expensive parts of any healthcare organization. Meanwhile، the proper application of hospital information systems (HIS) leads to the quality enhancement of health services and to the cost reduction of medical departments. The purpose of this study is to evaluate the knowledge of radiology department staffs in hospitals affiliated to Hamadan University of Medical Sciences (HUMS) about HIS applications.
    Materials And Methods
    In this descriptive research (2012)، the knowledge of radiology department staffs in HUMS hospitals was studied using a two-part questionnaire including a demographic part and standard items to evaluate the HIS knowledge of radiology department staffs. Finally، the obtained data were analyzed statistically by SPSS (version 17).
    Results
    The results showed that 3. 8% of staff members had a weak awareness، 65. 4% an average awareness، and 30. 8% a good awareness about HIS applications. Perfect awareness was not observed in this study.
    Conclusion
    According to the results of this study، running related and up-to-date courses for staff members working in radiology departments is recommended.
    Keywords: Hospital Information System (HIS), Staff, Radiology, PACS
  • Fatemeh Rangrazjeddi, Alireza Moraveji, Fatemeh Abazari * Pages 512-522
    Background And Aim
    Evidence Based Medicine (EBM) is the explicit use of current best evidence in making decisions about the care of individual patients. Hospital information system (HIS) can act as a bridge between medical data and medical knowledge through merging of patient''s data، individual clinical knowledge and external evidences. The aim of this research was to determine the Capability to establish EBM by HIS.
    Materials And Methods
    This descriptive cross-sectional study was carried out on HISs of 30 hospitals from March to October 2011. Data were collected using a researcher- constructed checklist including applicant’s background information as well as information based on research objectives. Validity of the checklist were assessed by the qualified specialists and then the data were analyzed using descriptive statistics and SPSS software.
    Results
    HISs lacked the essential components for providing access to CDSS، Reference databases and internet-based health information in 19، 16 and 20 hospitals were 63. 3%، 53. 3% and 66. 7%، respectively. Twenty-two hospitals (70%) had more than two-thirds of the essential components to access clinical and administrative data repositories; 23 hospitals (76. 7%) had at least one essential component to access contextual and case specific information.
    Conclusion
    The Capability of HIS is better in order to place EBM in having access to the clinical and administrator data repositories; while it needs more attention in other areas.
    Keywords: Hospital Information System, Evidence Based Medicine, Clinical, Administrator Data Repositories, Decision Support System, Reference Data Base, Contextual, Case, Specific Information
  • Jamalodin Kaboutari *, Behzad Shoghi, Fatemeh Mastri Farahani Pages 523-534
    Background And Aim
    The purpose of the present study was to assess and prioritize the factors affecting the quality of services of pharmacies in Bushehr using Kano model and TOPSIS method and to provide practical strategies for quality improvement in the current situation.
    Materials And Methods
    This Study was practical and descriptive. The samples contained the pharmacies customers and visitors in 1390 and the data were obtained using questionnaires measuring the quality of service and standard (Kano). Finally، the indicators were prioritized by applying the technique of group decision-making (TOPSIS).
    Results
    According to the TOPSIS prioritization، Uni-dimensional requirements (10 requirements)، basic requirements (6 requirements)، attractive requirements (8 requirements)، and finally، requirements of indifference (3 requirements) had the greatest impact on improving the quality of services in pharmacies in Bushehr، respectively، based on the Kano model.
    Conclusion
    Strong and positive correlation among the indices of the quality of services in the pharmacies and customer’s satisfaction was observed، Planning to improve the services would lead to satisfaction improvement.
    Keywords: Service Quality, Pharmacy, Kano Model, TOPSIS
  • Seyed Javad Ghazi Mirsaeid *, Zahra Pouramini Pages 535-543
    Background And Aim
    The lack of paying attention to overlap between two databases cause purchase of duplicate resources waste of funds. This study examined overlap of articles in the field of cardiovascular which was indexed in Scopus and Web of science databases during years 2001 to 2010.
    Materials And Methods
    In this study، at first، sub-headings in cardiovascular field from medical thesaurus (Mesh 2012) was extracted، then each keyword in the title of the articles in both databases were searched and articles retrieved. Then bibliographic information of these articles entered into Endnote X3 software and afterwards was arranged based on alphabetically title. As a result common articles between the two databases and unique articles to each database was determined. Using SPSS version 0. 1. 0. 8 the amount of relative and traditional overlaps was calculated between the two databases.
    Results
    Totally 45،680 articles were retrieved. There were 27،979 common titles، 14،875 articles belonged only to Scopus and 2826 articles belonged to Web of Science. Finally traditional overlap was 61/5%. Overlaps of Web of Science with Scopus 65/28% and Scopus with Web of Science were 65/28% and 90/82% repectively.
    Conclusion
    The amount of relative overlap between the two databases as well as relative overlaps from Scopus with Web of Science is more than the relative overlaps from Web of science with Scopus. It means many articles that have been indexed in Scopus don’t exist in the Web of science.
    Keywords: Cardiovascular System, Overlap, Scopus Database, Web of Science
  • Sodabe Vatankhah, Somaye Yegane, Taha Nasiri *, Lida Shams, Golrokh Atighechian, Habibe Vazirinasab Pages 544-555
    Background And Aim
    Since employees satisfaction have important effects on achieving the goals of organizations and also organizational justice is a key factor in employees satisfaction، The aim of this study was to determine the relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences.
    Materials And Methods
    This study was a descriptive and cross-sectional analysis. The study sample was composed of 312 employees from selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences by cluster Stratified Random sampling. Data collected by using two questionnaires: Moorman& Niehoff Organizational Justice and Yaghoobi Organizational Citizenship Bahavior. The questionnaires reliability was supported and based on Cronbach s Alfa (OJ=94%، OCB=93%) and questionnaire validity was confirmed by specialist point of view. Data was analyzed by SPSS 18 software.
    Results
    The result of analysis revealed that Hasheminejad hospital had the highest score of organizational citizenship behavior in all dimensions except for altruismin dimension. The score in each of the dimensions for organizational justice except for interactional justice in Hasheminejad hospital were the highest There was significant relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior in the following dimensions: Altruism، Conscientiousness، Courtesy، Sportsmanship (p=0/0001).
    Conclusion
    As shown، there was a relationship between organizational justice and all aspect of organizational citizenship behavior in selected hospitals and also there was a positive relationship between involving staffs in organizationl activities with facilitating achievement of organizational goals and improvement of hospital performance، Therefore، strategies should be adopted in line with organizational justice to increase citizenship behavior.
    Keywords: Organizational Justice, Citizenship Behavior, Employees, Hospital