فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 55 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تیمور آقامولایی، صدیقه سادات طوافیان*، امین قنبر نژاد صفحات 7-16
    مقدمه

    کانون کنترل بر سلامت عبارت است از درجه باور و اعتقاد فرد به این امر که سلامت او تحت کنترل عوامل درونی یا عوامل بیرونی است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت کانون کنترل بر سلامت و ارتباط آن با رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در جمعیت بالای 15 سال شهر بندرعباس بود.

    روش کار

    این مطالعه مقطعی در سال 1391 در جمعیت بالای 15 سال بندرعباس انجام شد. فرم A پرسشنامه والستون و پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در اختیار 830 نفر قرار گرفت و 687 نفر آنها را به طور کامل تکمیل کردند. جهت پیش بینی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت از روی مولفه های کانون کنترل سلامت از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین سن افراد مورد مطالعه (1/12= SD) 3/34 سال و 8/49 درصد آنها مرد بودند. بین میانگین امتیاز کانون کنترل درونی، شانس و قدرت دیگران اختلاف آماری معناداری وجود داشت (0001 p<).کمترین میانگین مربوط به کانون کنترل شانس (3/21)، و بالاترین میانگین مربوط به قدرت دیگران (3/30) و کانون کنترل درونی (3/30) بود. بر اساس تحلیل رگرسیون، کانون کنترل درونی (001/0> p، 23/0= β) و قدرت دیگران (001/0> p، 29/0= β) بطور معنی داری متغیر پاسخ یعنی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت را تبیین می کنند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد برای ارتقاء رفتارهای سلامتی بایستی بیشتر بر باورهای افراد مبنی بر تاثیر عوامل درونی و توانایی خودشان و همچنین تاثیر افراد مهم برکنترل عوامل بیرونی، محیطی و شانس تمرکز نمود و آنها را تقویت کرد.

    کلیدواژگان: کانون کنترل، کنترل درونی، شانس، قدرت دیگران، ارتقاء سلامت
  • ناصر حمیدی، حامد غیب دوست، محمدرحیم رمضانیان صفحات 17-28
    مقدمه
    کاهش هزینه های خدمات بهداشتی و درمان و نیز ارائه خدمات بهداشتی و درمان با کیفیت، به یک اولویت جهانی تبدیل شده است. هدف از این تحقیق به کارگیری مفهوم کیفیت خدمات الکترونیک در بخش مراقبت های بهداشتی بر اساس رویکرد سروکوال و ارائه چارچوبی برای تحلیل و ارزیابی خدمات مراقبت بهداشتی الکترونیکی می باشد.
    روش کار
    در این تحقیق مدلی بر اساس روش تصمیم گیری چند معیاره ساخته شد که شامل ترکیب فرآیند تحلیل شبکه ای برای به دست آوردن وزن معیارهای کیفیت خدمات الکترونیکی و تاپسیس فازی جهت ارزیابی و اولویت بندی ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی الکترونیکی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه فرآیند تحلیل شبکه ای و تاپسیس فازی می باشد که در چهار بیمارستان شهر رشت مورد ارزیابی قرار گرفته است و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار Super decision صورت گرفت. زمان مربوط به گردآوری داده ها و انجام مطالعه سالهای 1391 تا 1392 بود.
    یافته ها
    معیارهای مربوط به ابعاد سنجش سروکوال الکترونیک استفاده شده در این تحقیق دارای شش معیار اصلی و 19 زیرمعیار می باشد که رتبه بندی شدند. چهار بیمارستان گلسار، قائم، آریا و پورسینا به ترتیب رتبه یک تا چهار را کسب کردند و معیارها و زیرمعیارهای تحقیق که مورد شناسایی قرار گرفتند هر کدام رتبه ای را به خود اختصاص دادند که نشان دهنده اهمیت آن ها در ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیک در مراقبت های بهداشتی می باشد.
    نتیجه گیری
    با اجرای این پژوهش می توان با معرفی معیارها و زیر معیارهای مربوط به کیفیت خدمات الکترونیک اهمیت هر کدام از آن ها را مشخص کرد و به بهتر شدن هر چه بیشتر عملکرد خدمات مراقبت های بهداشتی کمک کرد.
    کلیدواژگان: خدمات الکترونیک، کیفیت خدمات الکترونیک، مراقبت های بهداشتی الکترونیکی، تاپسیس فازی، سروکوال، فرآیند تحلیل شبکه ای
  • امین بیگ زاده، مریم اخوتی، محمدحسین مهرالحسنی، مصطفی شکوهی، اعظم بذرافشان * صفحات 29-42
    مقدمه

    کیفیت برنامه های آموزشی در دهه های اخیر با چالش های متعددی همراه بوده است. شناسایی این چالش ها می تواند به برنامه ریزان در جهت هر گونه تغییر و بازنگری و بهبود کیفیت برنامه های آموزشی کمک نماید. هدف این مطالعه شناسایی مشکلات موجود در برنامه آموزشی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مقطع کارشناسی بود.

    روش کار

    این مطالعه کیفی با مشارکت 27 نفر از اعضای هیات علمی، مربیان و دانش آموختگان انجام گردید. افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند. پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان، داده ها با استفاده از مصاحبه فردی به صورت نیمه ساختار یافته، جمع آوری شد. کلیه مصاحبه های ضبط شده روی کاغذ بازنویسی و مرور شد. سپس به روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    پس از تحلیل نتایج، سه طبقه اصلی برنامه درسی، عرصه های بالینی و اهداف برنامه به عنوان چالش های مهم در برنامه آموزشی کارشناسی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شناسایی شد. به نظر می رسد که سرفصل دروس و اهداف این برنامه آموزشی اثربخشی لازم را ندارند و همچنی مشارکت کنندگان معتقد بودند که عرصه های بالینی باید از لحاظ مواردی از قبیل برگزاری کلاس های توجیهی، آموزش مهارت های مبتنی بر بیمارستان و مربیان توانمند مورد توجه قرار گیرند.

    نتیجه گیری

    تصمیم گیرندگان، برنامه ریزان و مدرسان می توانند با استفاده از نتایج این مطالعه، به بازنگری و تدوین برنامه ای متناسب با توجه به نیازهای سیستم بهداشتی درمانی کشور بپردازند تا دانش آموختگان به صلاحیت ها و توانمندی های مورد نیاز در اداره واحدهای بهداشتی درمانی دست یابند.

    کلیدواژگان: برنامه آموزشی، ارزشیابی برنامه، رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
  • فرحناز صدوقی، رقیه ارشاد سرابی، علی ولی نژادی صفحات 43-50
    مقدمه
    جریان اطلاعات را می توان به عنوان یکی از مهم ترین مباحث مدیریت اطلاعات در سازمان ها در نظر گرفت. در این پژوهش جریان اطلاعات از لحاظ نحوه «گردآوری»، «تولید و ذخیره» و «اشاعه و انتشار اطلاعات» در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران و نیز روابط اطلاعاتی این مراکز با سازمان های مادر، همسو و رقیب مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش کار
    این مطالعه از دسته مطالعات کاربردی است و به روش پیمایش توصیفی– تحلیلی (مقطعی) انجام گرفت. داده های آن از طریق پرسش نامه پیش ساخته با پایایی و روایی تایید شده، گردآوری گردید. با بهره گیری از نرم افزار SPSS، جهت تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کروسکال والیس) استفاده شد.
    یافته ها
    به لحاظ میزان تاکید بر انواع منابع گردآوری اطلاعات (مجذور کا= 40/365، درجه آزادی=10، 000/0= p) و شیوه و نحوه گردآوری اطلاعات (مجذور کا= 40/32، درجه آزادی=10، 000/0= p) در بین مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاوت معنی داری وجود دارد. هم چنین میزان تاکید بر نوع وقالب های ذخیره اطلاعات (مجذور کا= 22/27، درجه آزادی=10، 001/0= p) و محملهای تولید و ذخیره اطلاعات (مجذور کا= 18/28، درجه آزادی=10، 001/0= p) در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت معنی داری متفاوت است. اما به لحاظ میزان تاکید بر مخاطبان اشاعه اطلاعات (مجذور کا= 20/6، درجه آزادی=10، 695/0= p)، شیوه و قالب های اشاعه اطلاعات (مجذور کا= 40/6، درجه آزادی=10، 795/0= p) و محمل اشاعه اطلاعات (مجذور کا= 95/16، درجه آزادی=10، 070/0= p) در بین مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    نوع روابط اطلاعاتی موجود در مراکز تحقیقاتی عمدتا از نوع روابط سازمانی است که تنها با دو نوع سازمان در ارتباط می باشند: سازمان مادر (دانشگاه) و سازمان های هم سو. روابط با سازمان های رقیب و سازمان های هم سو در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت تعریف شده و مشخص وجود ندارد. در کل می توان گفت که جریان اطلاعات به شکل ناقصی در مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران وجود دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران
  • محسن عباسی اصل، مسعود صالحی، شهیاد زمانی اسمعیل آبادی، پیمان نیک چی، فاطمه سلیمانی صفحات 51-62
    مقدمه
    تلاش در راستای بهبود تجویز و مصرف بهنجار و علمی دارو یکی از وظایف متولیان عرصه سلامت می باشد. فعالیت های انجام شده با هدف ارتقاء سطح نسخه نویسی پزشکان و فرهنگ مصرف دارو در بین مردم، شاخص های مربوط به تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور کاهش داده است. هدف از این بررسی شناسایی قطب های همگن در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور با توجه به تفاوت بافت اجتماعی، اقتصادی و فضای فرهنگی حاکم بر مناطق مختلف بود.
    روش کار
    در این مطالعه مقطعی– تحلیلی، خوشه های همگن در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور با به کارگیری تکنیک خوشه بندی فازی بر مبنای شاخص های تجویز دارو در کشور در سال 1387 به دست آمد که توسط کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو گردآوری شده است. تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار بر روی داده های 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام گردید.
    یافته ها
    دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس روش خوشه بندی فازی به چهار خوشه تقسیم شدند که هر خوشه دربردارنده عناصری است که به لحاظ شاخص های مورد بررسی دارای شباهت بیشتری به هم هستند و ساختاری متفاوت با دیگر خوشه ها دارند. در بین خوشه های به دست آمده، خوشه چهارم یعنی استان گلستان بیشترین متوسط تجویز اقلام دارویی را بین سایر استان ها و در خوشه های مختلف داربود.
    نتیجه گیری
    شناسایی و طبقه بندی مناطق همگون و شناسایی قطب های همگن کشور در تجویز و مصرف منطقی دارو به منظور مطالعه ویژگی های هر یک از این قطب ها و دستیابی به نقاط ضعف و قوت هر یک صورت می پذیرد که بر اساس یافته های این پژوهش خوشه چهارم یعنی استان گلستان نیاز به تغییر فرهنگ پزشکان و مردم منطقه دارد.
    کلیدواژگان: ایران، شاخص های تجویز دارو، خوشه بندی، روش فازی
  • خداکرم سلیمی فرد، سیدیعقوب حسینی، محمدصادق مرادی * صفحات 62-72
    مقدمه

    بخش اورژانس با مسائل گوناگونی مانند کمبود تخت، ناتوانی بیماران در دسترسی منظم به مراقبت سرپایی، و شلوغی و ازدحام روبرو است، که در نتیجه افزایش زمان انتظار بیماران، افزایش مدت اقامت بیماران برای دریافت خدمت و کیفیت پایین خدمات را در پی دارد. هدف اصلی این پژوهش بهبود فرایندهای جریان بیمار در بخش اورژانس است.

    روش کار

    این پژوهش از دیدگاه شیوه، توصیفی و از دیدگاه هدف، یک پژوهش کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان مورد بررسی بودند که به صورت نامحدود در نظر گرفته شدند. برای مدل سازی فرآیندهای جریان بیمار، از شبکه های پتری رنگین، و برای شبیه سازی و بررسی سناریوهای بهبود، از ابزار CPN Tools استفاده شد. داده های ورودی مدل شبیه سازی از طریق زمان سنجی در طول زمان جمع آوری داده ها به دست آمده اند. زمانهای انتظار بیماران، طول مدت اقامت و میزان استفاده از منابع به عنوان معیارهای عملکردی تعریف شده است. برای بهبود در فرایندها چهار سناریوی بهبود دهنده (B،C،D،E) تعریف و اثر این سناریوها بر معیارهای عملکردی بررسی شد.

    یافته ها

    خروجی شبیه سازی نشان داد که سناریو B، مدت زمان انتظار برای پزشک متخصص را 45 درصد کاهش می دهد و سناریوهای دیگر اثر مثبتی بر کاهش زمانهای انتظار نداشته اند. سناریو E بیشترین کاهش در طول مدت اقامت بیماران سطوح مختلف ESI داشته است. دو سناریو E و D بهبودهای بیشتری در استفاده از منابع داشته اند.

    نتیجه گیری

    در انتخاب سناریوی برتر به ماموریت و رسالت اصلی بخش اورژانس، یعنی نجات جان بیماران بد حال توجه می شود. از اینرو سناریویی که این مهم را برآورده کند، حتی اگر هزینه ی زیادتری نیز داشته باشد، نسبت به دیگر سناریوها برتری دارد. با توجه به بهبودهای ناشی از سناریو E، این سناریو علی رغم هزینه بیشتر، به علت اهمیت آن، نسبت به D ترجیح داده می شود. سناریو D نیز با توجه به هزینه کمتر نسبت به دو سناریوی دیگر به عنوان سناریوی دوم بهبود تعیین می شود.

    کلیدواژگان: بخش اورژانس بیمارستان، شبیه سازی، بهبود فرایندها، شبکه های پتری
  • علی مروتی شریف آبادی، فائزه اسدیان اردکانی صفحات 73-88
    مقدمه
    در میان حوزه های مختلف گردشگری، گردشگری سلامت به دلیل قابلیت و مزیت های رقابتی از توجه زیادی برخوردار شده است. هدف این پژوهش ارائه ی چارچوبی جامع جهت شناسایی و بررسی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری سلامت استان یزد می باشد.
    روش کار
    در این تحقیق پس از مرور پیشینه و شناسایی عوامل موثر بر توسعه ی گردشگری سلامت، مهم ترین عوامل با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی تعیین گردید و در ادامه با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM)، سطح بندی شدند.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان می دهد که عوامل به روز بودن اطلاعات کادر بیمارستان و مرتبط بودن تخصص پزشکان با وظایف آن ها، اساسی ترین عوامل در مدل توسعه ی گردشگری سلامت می باشند و باید در وهله ی اول بر آن ها تاکید شود.
    نتیجه گیری
    با استفاده از یافته های این پژوهش می توان به این نتیجه رسید که گردشگری سلامت و توسعه ی آن در استان یزد نیازمند عزم جدی برای جلب رضایت بیمارانی است که جهت معاینه یا درمان به استان یزد مراجعه می کنند. این مهم از طریق سرمایه گذاری در تجهیز و به روز کردن بیمارستان ها و توسعه ی مهارت کادر بیمارستان مقدور خواهد یود.
    کلیدواژگان: گردشگری، گردشگری سلامت، تاپسیس فازی، مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM)
  • سیما جنتیان، شهین مجیری*، لیلا شهرزادی، راضیه زاهدی، حسن اشرفی ریزی صفحات 89-98
    مقدمه

    امروزه در محیط اینترنت هر فرد می تواند با هر سطح دانشی به عنوان تولید و توزیع کننده اطلاعات عمل کند و تفاوت این رسانه با بسیاری از رسانه های سنتی انتقال اطلاعات، عدم امکان کنترل بر محتوی اطلاعات منتشر شده در شبکه اینترنت می باشد وهمین امر باعث شده کیفیت اطلاعات از جمله در حوزه سلامت مورد تردید قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر تعیین کیفیت وب سایت های فارسی حوزه افسردگی بود.

    روش کار

    پژوهش حاضر پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 14 وب سایت فارسی حوزه افسردگی بود که توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی ایجاد شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی استاندارد وب مد کوال بود. وب سایت های مورد مطالعه بر اساس شاخص های محتوای اطلاعات، اعتبار منابع، طراحی، دسترس پذیری و قابلیت استفاده، پیوندها، پشتیبانی از کاربر و محرمانگی اطلاعات ارزیابی شد که حداکثر امتیاز برای هر وب سایت 83، حداقل آن صفر و امتیاز متوسط 5/41 بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای درنرم افزار SPSS استفاده شد و یافته ها به صورت میانگین امتیاز و نمره مطلوب ارائه شد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان داد وب سایت های فارسی درحوزه افسردگی در شاخص های اطلاعات (میانگین امتیاز 6/6)، اعتبار منابع (میانگین امتیاز2/4)، دسترس پذیری (میانگین امتیاز1/2)، پیوندها (میانگین امتیاز 5/1)، پشتیبانی کاربر (میانگین امتیاز 9/3) و محرمانگی اطلاعات (میانگین امتیاز 5/2) از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و امتیاز آن ها کمتر از میانگین امتیاز متوسط بود و تنها در شاخص طراحی (میانگین امتیاز 9) از امتیاز مناسب و بالاتر از میانگین برخوردار بودند. از بین وب سایت های مورد بررسی، وب سایت انجمن روانشناسی ایران بهترین، و وب سایت افسردگی از نظر امتیاز کلی ضعیف ترین وب سایت بود.

    نتیجه گیری

    اطلاعات وب سایت های فارسی در حوزه افسردگی برای استفاده کاربران از کیفیت لازم برخوردار نیستند. بنابراین توصیه می شود کاربران در زمینه افسردگی از فهرست رتبه بندی شده وب سایت های این حوزه بهره بگیرند یا با راهنمایی متخصصان، اطلاعات مورد نظر خود در اینترنت را بازیابی نمایند.

    کلیدواژگان: افسردگی، اینترنت، اطلاعات سلامت، مقیاس وب مد کوال
|
  • T. Aghamolaei, Ss Tavafian, A. Ghanbarnejad Pages 7-16
    Introduction

    Health locus of control is defined as the extent of one’s belief that his/her health is controlled by internal or external factors. The aim of this study was determining the health locus of control and its relation with the health-promoting behaviors among people over 15 in Bandar Abbas, Iran.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted in 2012. To collect data, Form A of Wallston questionnaire and health-promoting lifestyle profile II (HPLP II) were used. Out of 830 questionnaires, 687 were completed. Multiple regression analysis was used to predict health-promoting behaviors through health locus of control dimensions.

    Results

    The mean age of participants was 34.3 (SD=12.1) and 49.8% of them were male. There was a significant difference between internal health locus of control, chance, and powerful others (p<0.001). The Least and the most mean scores belonged to chance (21.35) and both powerful others (30.31) and internal health locus of control (30.32), respectively. Based on regression analysis, internal locus of control (β =0.23, p<0.001) and powerful others (β =0.29, p<0.001) significantly predict health-promoting behaviors.

    Conclusion

    The findings suggest that to improve health behaviors of the individuals, internal control and significant others should be focused in educational intervention programs.

    Keywords: Locus of control, Internal control, Chance, Powerful others, Health Promotion
  • N. Hamidi, H. Gheibdoust, Mr Ramezanian Pages 17-28
    Introduction
    Reducing health care costs and providing high quality health care services are of prime importance. The present study aims to employ the concept of electronic service quality in health care industry to provide a framework for analysis and evaluation of electronic health care services.
    Methods
    This study was conducted between 2012 and 2013, and the data collection was done in the same period. In this study, a model was developed on the basis of multi-criteria decision making methods which included a combination of Analysis Network Process for obtaining criteria of electronic service quality and FUZZY TOPSIS for evaluation and prioritization of E-health care providers. The instrument of the study was the questionnaire of analytic network process and FUZZY TOPSIS, evaluated in four hospitals in Rasht. The data were analyzed by Super-decision Software. Criteria associated with SERVQUAL electronic evaluation were also used.
    Results
    In the present study, six primary criteria and 19 sub-criteria were used. Four hospitals; Golsar, Qaem, Aria and Pour Sina obtained ranks 1 to 4, respectively, and each one received a rank based on criteria and sub-criteria identified in the study reflecting their importance.
    Conclusions
    The findings of the present study show the importance of each criterion pertaining to Electronic Service Quality leading to improvement of health care service delivery.
    Keywords: Electronic Service, Electronic Service Quality, Electronic Healthcare, FUZZY TOPSIS, SERVQUAL, Network Analysis Process
  • A. Beigzadeh, M. Okhovati, M. H Mehrolhasani, M. Shokoohi, A. Bazrafshan Pages 29-42
    Introduction

    In recent decades, the quality of educational programs has experienced several challenges. Identifying these challenges can help planners in terms of any change, review, or enhancement in the quality of educational programs. This study aimed to survey the challenges of Health Services Management program at the bachelor level.

    Methods

    In this qualitative study, 27 participants (Academics, Instructors, and Alumni) took part in the research. Participants were chosen based on purposive sampling. After verbal consent, data were gathered through in-depth and semi-structured interviews. All interviews were recorded and transcribed verbatim and content analysis approach was used for further analysis.

    Results

    A deep concern about the curriculum, clinical fields and program goals/objectives emerged as the strongest themes from the interviews. It seems that the current curriculum and objectives of bachelor program of health services management are outdated and less effective than they should be. Furthermore; participants felt that clinical fields should be taken into consideration by means of orientation classes, hospital-based skills and skillful trainers.

    Conclusion

    The findings can be helpful for decision makers, educational planners and academics to review the existing program and plan a more suitable one based on the needs of the health care system in the country in order to help alumni gain the required skills and competencies to run the health care units.

    Keywords: Educational program, Program Evaluation, Health Services Management
  • F. Sadoughi, R. Ershad Sarabi, A. Valinejadi Pages 43-50
    Introduction
    Information Flow is one of the most critical aspects of information management in organizations. This study aimed to review three aspects of information flow: ‘acquisition’, ‘production and storage’, and ‘dissemination’ of information in the research centers affiliated with Tehran University of Medical Sciences as well as their relationships with parent, parallel, and competing organizations.
    Methods
    In this descriptive-analytical cross-sectional survey, data were collected by means of valid and reliable questionnaires. Kruskal Wallis Test was used for data analysis through SPSS.
    Results
    Findings showed that there was a significant difference among centers in terms of emphasis on different kinds of ‘information acquisition sources’ (χ²= 365.40, df= 10, p=0.000), ‘methods of information acquisition’ (χ²= 32.40, df= 10, p=0.000), ‘types and formats of storage of information’ (χ²= 27.22, df= 10, p=0.001) and ‘carriers of production and storage of information’ (χ²= 28.18, df= 10, p=0.001). But In regard to emphasis on ‘audiences’, ‘methods and formats’, and ‘carriers’ of dissemination of information, there were no significant differences among research centers (χ²= 6.20, df= 10, p=0.695), (χ²= 6.40, df= 10, p=0.795) and (χ²= 16.95, df= 10, p=0.070, respectively).
    Conclusion
    The current associations going on in the research centers of Tehran University of Medical Sciences are mainly pertinent to two types of organizations: the parent organization (the University) and the aligned organizations. Altogether, relationships between the aligned and the competing organizations have not been defined yet. It can generally be said that the information flow is incomplete in the research centers under study.
    Keywords: Information management, Information flow, Tehran University of Medical Sciences, Research centers, Researchers
  • M. Abbasi Asl, S. Salehi, Sh Zamani Esmailabadi, P. Nikchi, F. Soleimani Pages 51-62
    Introduction
    Prescribing and consuming drugs on a standard base is an important undertaking in health organizations. Achievements in promoting quality standards in prescription and drug consumption have decreased the related indices in Iran. This study focused on identifying homogenous groups among universities of medical sciences in terms of social infrastructure, economic differences and cultural climate dominating different regions.
    Methods
    Homogenous clusters were obtained on the basis of drug prescription indices using fuzzy clustering method among universities of medical sciences in 2009. Data were analyzed by R software for 30 medical universities.
    Results
    Medical universities were divided into 4 clusters by fuzzy clustering method. Each cluster had elements appearing to have similarities in terms of the indices under the study. Among these clusters, the fourth cluster belonged to Golestan province with the highest average prescription in the provinces under the study.
    Conclusion
    The findings of the study suggest that Golestan province requires a change in the culture of drug prescription and consumption.
    Keywords: Iran, Medication index, Clustering, Fuzzy method
  • Khk Salimifard, Sy Hosseinee Moradi Pages 62-72
    Introduction

    Hospital Emergency Departments (ED) face different problems affecting their performance. Deficiency of inpatient beds, inability to access suitable care, noisy and overcrowded places, etc. lead to prolonged waiting time, increased length of stay and low service quality. The main purpose of this study was to improve patient flow processes in emergency departments.

    Method

    The population of this descriptive- applied study included unlimited number of patients who referred to the ED of the selected hospital. Colored Petri Net was used to model patient flow processes and CPN Tools software was employed to simulate and investigate different improvement scenarios. Input data for the simulation model were obtained through timing during data collection period. Patients’ waiting time, length of stay, and resource utilization were defined as performance measures. Four improving scenarios (B, C, D, and E) were defined and their effects were investigated to improve processes.

    Results

    According to simulation outputs, scenario B led to 45% decrease in waiting time for the specialists while the other scenarios had no positive (decreasing) impact on waiting time. Scenario E was the most effective one in decreasing the length of stay for patients at different ESI levels. Scenarios E and D had positive effect on resource utilization.

    Conclusions

    Selection of the best scenario depends on the mission of ED, i.e. to save patients’ life. Therefore, a scenario which is the most effective one in saving life must be chosen even if it is expensive. Although it is expensive, scenario E is preferred to scenario D due to its improved outcome. Scenario D is the second best scenario, compared to the other two scenarios, because it is less expensive.

    Keywords: Hospital emergency department, Computer simulation, Process improvement, Petri nets
  • A. Morovati Sharifabadi, F. Asadian Ardakani Pages 73-88
    Introduction
    Health tourism, due to its capability and competitive advantages has attracted a lot of attention among the various areas in tourism. The purpose of this study was to provide a comprehensive framework to identify and assess the direct and indirect effects of the factors affecting health tourism development in Yazd province.
    Methods
    After a literature review, the most important factors affecting health tourism were determined by fuzzy TOPSIS technique using interpretive structural modeling (ISM).
    Results
    The results of this study showed that factors associated with information update of hospital personnel and the relevance of physicians’ specialty to their duties are fundamental factors in the development of health tourism.
    Conclusion
    The results of this study indicated that the development of health tourism in Yazd province was associated with patient satisfaction from the services. In this regard this objective could be met through the investment in updating hospital facilities and improving personnel’s skills.
    Keywords: Tourism, Health Tourism, fuzzy TOPSIS, interpretive structural modeling (ISM)
  • S. Janatian, Sh Mojiri, L. Shahrzadi, R. Zahedi, H. Ashrafi Rizi Pages 89-98
    Introduction

    Nowadays, anyone with any knowledge of the Internet environment can act as producer and distributer of information. It differs from most traditional media of information transmission, lack of information control and lack of quality management to contents. This leads to quality of health information on the internet is doubtful. The objective of this study is guidance patients to select valid depression websites for identify and treat their depression and determine the quality of Persian depression websites.

    Methods

    This was survey and an applied study that the study population was all Persian depression websites. Sample of this study was 14 Persian depression website was created by individuals or organizations.Data collection was performed with the WebMedQual checklist. Web sites was assessed based on indicators as content standards, credit references, design, accessibility and usability, links, support, and privacy of user data (Maximum score for any website was 83, mean score 41.5 and minimum score was 0). Collected data analyzed by one sample T- test in SPSS 18.findings presented by Mean score and optimal score.

    Results

    Persian websites of depression were weak in the content (mean 6.6), reliability of sources(mean 4.2), accessibility and usability (mean 2.1), links (mean 1.5), support (mean 3.9), and the privacy of user data(mean 2.5) and they were below average. Only design criteria (mean 9) were rated good and above average. Also there was no significant relationship between ownership type and rating website evaluation, finally provided a list of sites ranked on the basis of indicators.

    Conclusion

    Persian websites data on depression dont have essential reliability for users. It is better to use the ranked list websites or search on the internet by help information experts.

    Keywords: Depression, Internet, Health information, WebMedQual scale