فهرست مطالب

جستارهای سیاسی معاصر - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار 1392)

نشریه جستارهای سیاسی معاصر
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی آدمی، مهدی یزدان پناه*، حسینعلی توتی صفحات 1-22
    مقاله حاضر با طرح این سوال که دیپلماسی عمومی در سیاست خاورمیانه ای امریکا با تاکید بر دوران ریاست جمهوری اوباما چه جایگاهی داشته است، این فرضیه را مطرح کرده است که دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی امریکا در قبال خاورمیانه همواره اهمیت خاصی داشته است؛ از آن جایی که میراث سیاست خارجی دولت بوش برای اوباما وجهه عمومی بسیار ضعیف ایالات متحده در میان مسلمانان و در خاورمیانه بود؛ اوباما یکی از ارکان راهبرد تغییر خود را احیای مدیریت نرم افزاری امریکا در منطقه خاورمیانه معرفی کرد. مثلا، در سیاست خاورمیانه ای اوباما در قبال بیداری اسلامی نیز، اگرچه هدف اصلی همان معرفی ارزش ها و ایده های امریکا یی است، اما با یک تغییر رویکردی این هدف نه از طریق جنگ ایده های دوران جرج بوش، بلکه بر پایه منطق چندجانبه گرایی نمادین با تاکید بر تامین منافع، مدعی ترویج ارزش هایی نظیر دموکراسی و خواسته های مردمی است.
    کلیدواژگان: دیپلماسی عمومی، قدرت نرم، باراک اوباما، خاورمیانه، بیداری اسلامی
  • سیدباقر سیدنژاد* صفحات 23-42
    سازه انگاری از رهیافت های متاخر در حوزه مطالعات علوم اجتماعی است که در تطوری پیش رونده به نظریه ای «متمایز از تئوری های جریان اصلی در دانش روابط بین الملل» تبدیل شده است. از آن جا که این نظریه در نگاه کلان، به مثابه پارادایمی است که با فرضیات عمدتا پست مدرنیستی1 معرف بینش خاصی از جهان و مناسبات آن است، در این مطالعه انتقادی، ارزش شناخت شناسی2 سازه انگاری و متدلوژی آن در قیاس با متاتئوری الهیات حکمی در محک ارزیابی نو، قرار می گیرد.
    بدیهی است شان پژوهش در این باب از نوع شان فلسفی و معرفت نوع دوم است که از رهگذر ارزیابی دعاوی متاتئوریک، تاکید می نماید «عالم سازه انگاری و حیثیت شناخت شناسی آن»، عالم اعتباریات و نسبی گرایی است که با مطلق انگاری برساختگی و خلط آن با «اعتباریات ما قبل التعامل» و «ادراکات حقیقی» به تحاشی «حقیقت» روی آورده است. طرفه آن که این نظریه با تحدید مرز آگاهی در فهم بین الاذهانی، نظریه عرف مدارانه ای را تجویز می نماید. اما در الهیات حکمی، به دلالت هستی شناسی متناظر با تفصیل و تقسیم در ادراکات اعتبارپذیر و ادراکات اعتبارناپذیر، حقیقت از آن حیث که حقیقت است نه تنها موکول به اعتبار اشخاص یا جامعه نیست، بلکه اساسا عقل کل با نفی تکثر برداری حقیقت نفس الامری، درباره آن یک حکم بیش تر ندارد که از طریق موازین فراساختی و «منطق چندروشی» قابل احتجاج است.
    کلیدواژگان: الهیات حکمی، سازه انگاری، بیناذهنیتی، برساختگی، هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی
  • احسان فرهادی*، عباس کشاورز، علی مرشدی زاده، عباس نعیمی صفحات 43-63
    هدف نوشتار حاضر شناسایی منافع گروه های گوناگون مدعی قدرت در انقلاب مشروطه است. نوآوری پژوهش آن است که با وجود آثار بسیار درباره انقلاب مشروطه، تا به حال اثری به تحلیل منافع گروه های بسیج گر انقلابی در مشروطه با استفاده از نظریه ای خاص نپرداخته است. رهیافت کلی این مقاله جامعه شناسی تاریخی و چهارچوب نظری آن مفهوم منافع در مدل بسیج «چارلز تیلی» است. روش پژوهش تحلیل اسناد تاریخی شامل کتب و مقالات و روش قیاسی است. بدین معنا که با کاربست مفهوم منافع و با استفاده از اسناد تاریخی به شناسایی و انگیزه های گروه ها و سازمان های انقلابی مشروطه خواه می پردازیم. بازه زمانی مورد مطالعه از به چوب بستن تجار قند به عنوان نقطه آغاز تا صدور فرمان مشروطیت به عنوان پیروزی انقلاب مشروطه است.
    کلیدواژگان: انقلاب مشروطه، نظریه بسیج منابع، چارلز تیلی، گروه های چالش گر، منافع
  • نجمه کیخا، محمدعلی فتح اللهی صفحات 65-83
    بیان مفهوم و سرشت سیاست از وظایف مهم فلسفه سیاسی است و بدون فهم این موضوع نمی توان از دیگر مباحث فلسفه سیاسی سخن به میان آورد. این مفهوم از دیدگاه حکمای حکمت متعالیه بحث شده است و یکی از موثرترین فلسفه های شناخته شده در ایران است که فلسفه وجودی انقلاب اسلامی قرار گرفت. به گونه ای که بیش ترین تعامل را با جامعه سیاسی ایران و رخدادها و تحولات آن برقرار کرد. تلاش شده است تا درباره مفهوم سیاست، انواع، ویژگی ها، و ضرورت آن مختصرا بحث شود تا مشخص شود حکمت متعالیه با چه نگاهی به سیاست توانسته است چنین تحولاتی را پدید آورد. تاکید بر هدایت گری و ایجاد تحول در انسان در کنار تبعیت سیاست از شریعت از ویژگی های سیاست در حکمت متعالیه است که تحقق آن برابر با ایجاد جامعه اخلاقی خواهد بود.
    کلیدواژگان: سیاست متعالیه، حکمت متعالیه، امام خمینی، جوادی آملی، ملاصدرا
  • رضا نجف زاده* صفحات 85-110
    اسپینوزا برجسته ترین فیلسوف عصر روشن گری رادیکال است، به طوری که روشنگری رادیکال را هم سنگ «اسپینوزیسم» خوانده اند. فلسفه سیاسی اسپینوزا در امتداد سنت بزرگ جمهوری خواهی فلورانس و ونیز و در چهارچوب رئالیسم سیاسی مدرن تحلیل می شود. اساس این جمهوری خواهی یا رئالیسم سیاسی دریافتی از مدینه یا جمهوری است که بر تحلیل و ارزیابی مناسبات نیروها استوار است. به عبارتی، محور اصلی رئالیسم سیاسی اسپینوزایی مفهوم قدرت یا «پوتنتیا» است و این فلسفه سیاسی تمهید شده با محوریت مفهوم قدرت و ساخت کشمکش آمیز نیروهای اجتماعی، بر دستگاه متافیزیکی ویژه ای تکیه دارد که انگاره یا مفهوم محوری آن کناتوس است. بیهوده نیست که متفکری چون ژیل دلوز اخلاق اسپینوزا را رساله ای در باب قدرت می خواند. پرسش های راهبر این پژوهش بدین شرح طرح می شوند: کناتوس به مثابه یکی از عناصر اصلی دستگاه متافیزیکی اسپینوزا، چه مختصاتی دارد؟ بر پایه مختصات کناتوس، اسپینوزا چگونه فلسفه سیاسی ای تدوین و صورت بندی کرده است؟ مدعای اصلی این مقاله آن است که تلقی خاص اسپینوزا از عنصر متافیزیکی (و البته فیزیکی) کناتوس رئالیسم سیاسی وی را از سنت غالب رئال پولیتیک گسسته از اخلاق جدا می سازد. بر این اساس، کناتوس صرفا رانه ای طبیعی یا عنصری مربوط به سامان روانی جسمانی انسان نیست؛ بلکه با ساحت الوهی و عاطفی زیست بشری نیز قرین است و عناصر اخلاقی ای چون شادی، عشق و دوستی را در حوزه عمومی یا جمهوری مستقر می سازد.
    کلیدواژگان: متافیزیک مونیستی، قدرت، کناتوس، رئالیسم، فضیلت، شادی، زندگی، اخلاق
  • عباس نعیمی، زاهد غفاری هشجین صفحات 111-131
    مقاله حاضر می کوشد ضمن بازخوانی اندیشه و مواضع سیاسی میرزا کوچک خان، به این پرسش اصلی پاسخ دهد که ساختار بینش سیاسی وی از چه مقوله هایی تشکیل شده و بر این اساس نظام حکومتی مورد نظر وی چه بوده است؟ روش تحقیق مقاله مطالعات تاریخی و روش گردآوری داده ها کتاب خانه ای است. یافته های تحقیق، در بعد داخلی، مولفه های عدالت خواهی، استبدادستیزی، و نگرش مذهبی است و در بعد خارجی در ذیل عنوان کلی منافع ملی، مقوله های حفظ تمامیت ارضی، و ملی گرایی است که شکل دهنده بینش سیاسی کوچک خان بوده است. بر اساس این مولفه ها این چنین نتیجه می شود که کوچک خان مشروطه خواهی بوده که بر اثر فشار عوامل داخلی و تحولات بین المللی جمهوری خواه شده است.
    کلیدواژگان: میرزا کوچک خان، نظام سیاسی، مشروطه خواهی، جمهوری خواهی
|
  • Ali Adami, Mehdi Yazdanpanah*, Hosseinali Tooti Pages 1-22
    The present paper is based on the question of the place of public diplomacy in America’s Middle East policy with a focus on the Presidency of Obama. It was hypothesized that public diplomacy always had great importance in America''s foreign policy toward the Middle East. Since the Bush administration''s foreign policy legacy for Obama was a poor public image of the United States among Muslims and in the Middle East، Obama introduced the recovery of America’s soft management in the Middle East as one of the pillars of his change strategy. For example، in Obama''s Middle East policy towards the Islamic Awakening، although the main objective is still presenting American values and ideas، there is a change of approach. The same goal is pursued not through the war of ideas as in the Bush era، but through the logic of symbolic multilateralism with an emphasis on interests، where they claim to advocate values such as democracy and popular demands.
    Keywords: public diplomacy, soft power, barack obama, middle east, islamic awakening
  • Sayyed Baqer Sayyednezhad* Pages 23-42
    Constructivism is one of the recent approaches in the field of Social Sciences، which has become a theory “different from the mainstream theories of the field of International Relations” in a progressive evolution. Since this theory، from a general point of view، is a paradigm mainly with postmodern assumption and representative of a particular insight into the world and its relations، this critical study reevaluates the epistemological value and methodology of constructivism in comparison with the meta-theory of Theosophy. It is evident that the research has a philosophical status and of the second-order knowledge. Through the evaluation of meta-theoretical claims، it emphasizes that “the world of constructivism and its epistemological quality” is the world of conventions and relativism. It avoids “truth” through certainty of construction and mixing it with “pre-interaction conventions and real perceptions”. It prescribes a secular theory through limiting the boundaries of knowledge in intersubjective understanding. On the contrary، in Theosophy، based on the ontology corresponding to the detail and division in constructive and unconstructive perceptions، truth، due to its nature، is not contingent upon the construction [credit] of individuals or communities، and the Universal Intellect recognizes only one truth، which can be reasoned through meta-paradigm criteria and “poly-methodic logic”، and denies plurality of truth in itself.
    Keywords: theosophy, constructivism, intersubjectivity, construction, ontology, epistemology, methodology
  • Ehsan Farhadi*, Abbas Keshavarz Shokri, Ali Morshedizadeh, Abbasi Naiem Pages 43-63
    This paper attempts to identify the interests of different contenders in the Iranian constitutional revolution. The innovation of the research is that no research has ever been done on the revolutionary mobilizing groups in the constitutional revolution within the framework of a specific theory. The general approach of this paper was historical and its theoretical framework was Tilly’s Mobilization Model. The method of this research was deductive and at the same time based on historical document analysis، which included books and articles. In other words، the motivations of the constitutional revolutionary groups and organizations were identified and analyzed through the application of the concept of interest and the analysis of historical documents. The timeframe of this research begins from the bastinado of sugar merchants to the issuance of the decree for the constitution.
    Keywords: constitutional revolution, theory of resource mobilization, Charles Tilly, challenger groups, interests
  • Najmeh Keikha, Mohammad Ali Fathollahi Pages 65-83
    Explaining the concept and nature of politics is an important task of political philosophy. One cannot engage in other topics of political philosophy without understanding it. The concept was discussed from the perspective of the scholars of Transcendental Wisdom، which is considered as one of the most influential philosophies in Iran and the existential philosophy of the Islamic Revolution such that it had the highest interactions with the political community of Iran and its developments. An attempt was made to discuss the concept، types، features and necessity of politics briefly in order to understand the view of Transcendental Wisdom towards politics and its role in creating such developments. An emphasis on guidance and change in human beings along with the adherence of politics to the religious law are some of the features of politics in Transcendental Wisdom، the realization of which will create an ethical society.
    Keywords: transcendental politics, transcendental wisdom, Imam Khomeini, Javadi Amoli, Molla Sadra
  • Reza Najafzadeh* Pages 85-110
    Spinoza was the most prominent philosopher of the age of Radical Enlightenment in a way that it has been considered equivalent to Spinozism. Spinoza’s political philosophy can be analyzed along the great tradition of Florentine Republicanism and in the framework of Modern political realism. The main point of this republicanism or political realism is a comprehension of Civitas or Respublica relied on an assessment of relations of power. In other words، the main focus of Spinozan political realism is the concept of power or Potentia، and this political philosophy، with the centrality of the concepts of power and conflicting structure of social forces، relies on a special metaphysical system، the central idea or concept of which is Conatus. It is with such an idea that a thinker like Deleuze calls Ethics a treatise about power. We suppose as a proposition that each political philosophy depends on a kind of metaphysical apparatus and a conception of the main ideas of metaphysics and/or theology. On the other hand، there is a direct relation between metaphysics and/or theology and political philosophy approaches. The main questions here are as such: What are the characteristics of Conatus as one of the main elements of Spinozan metaphysical system? What kind of political philosophy can be formulated in Spinozan system with Conatus in base? The main clime here is that Spinoza’s special perception of metaphysical (and physical) concept of Conatus creates a kind of political realism different from mainstream real politics detached from ethics. We will see that Conatus is not a natural drive or an element related to the psycho-physical constitution of human beings or creatures; rather، it is related to the divine and emotional realm of human life and establishes ethical elements، such as joy، love، and friendship، in the public realm or Respublica.
    Keywords: monistic metaphysics, power, conatus, realism, virtue, joy, life, ethics
  • Abbas Naiemi, Zahed Ghafari Hashajin Pages 111-131
    The present paper tries to readout Mirza Kouchak Khan’s tought and political positions، respond to this question that what is his political structure and ideal regime. Research method is based on data gathering and historical studies. Research draws two different dimentional conclusion. In national aspect، justice، anti-authoritarianism and religious attitude and in international aspects، preserving the integrity and nationalism. According to Kouchak Khan ideas، he belived in constitution which according to internal and international pressure had a turning to republican.
    Keywords: Mirza kouchak khan, political regime, constitutional, republican