فهرست مطالب

نانو مقیاس - پیاپی 1 (بهار 1393)

فصلنامه نانو مقیاس
پیاپی 1 (بهار 1393)

  • 62 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1392/03/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد الماسی کاشی*، عبدالعلی رمضانی، الهام گل افشان، مونا عارف پور صفحه 5

    آرایه نانو سیمهای دو آلیاژی خودمونتاژ FeCo با قطر nm 30 با استفاده از روش الکرتوانباشت پالسی متناوب (PED) در قالب اکسید آندی آلومینیوم)AAO)رشد داده شدند. اثر تابکاری بر خواص مغناطیسی و میزان برهم کنشهای مغناطیسی آرایه نانوسیمهای FeCo مورد مطالعه قرار گرفت. مغناطیس نمونه ها با جهت گیریهای مختلف میدان مغناطیسی نسبت به محور نانو سیمها در دمای اتاق اندازه گیری شد. اندازه گیری میدان وادارندگی بر اساس تغییر زاویه بین میدان اعاملی و محور نانو سیمها، کاهش میدان وادارندگی با افزایش زاویه را نشان داد. با مقایسه نتایج شبیه سازی شده و نتایج آزمایشگاهی بازگشت مغناطش برای نانو سیمهای آلیاژی FeCo بصورت همدوس پیش بینی میشود.

    کلیدواژگان: نانوسیم های دوآلیاژی، الکتروانباشت پالسی، اثر تابکاری در خواص مغناطیسی
  • احمد قضاتلو، مجتبی شریعتی نیاسر*، علیمراد رشیدی صفحه 19
  • آزیتا رضوانی، فاطمه اصغری، محسن جهانشاهی*، قاسم نجف پور صفحه 31

    جاذب آگارز- نیکل (Ag-Ni)با حفرات نانویی با روش امولسیون آب در روغن ساخته شد. به منظور بررسی ساختار ذرات Ag-Ni ، میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکرتونی روبشی استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی ویژگیهای فیزیکی ذرات آماده شده نشان داد که ذرات Ag-Ni ظاهری کروی، سایز حفرات حدود nm 250-80 و دانسیته نسبتا بالایی (mL/8g/1)دارد. کاربرد جاذب Ag- Ni با تثبیت لیگاند Green19Reactive روی این ساختار به منظور جذب میل ترکیبی نانو ذرات آلبومین رسم گاوی(BSA) به عنوان نانو ذره بیولوژی مورد بررسی قرار گرفت. زمان متاس، غلظت تعادلی، pH و دمای جذب به عنوان پارامرتهای موثر بر میزان جذب 25o گزارش شد. مورد بررسی قرار گرفتند. بنابر نتایج به دست آمده بیش ترین مقدار جذب در غلظت mg/4ml از BSA ،4=pH و C بررسی هم دماهای جذب لانگمیر و فرندلیچ نشان داد هم دمای لانگمیر تطابق مطلوب تری دارد و بیشینه ظرفیت جذب تیوری پیش بینی شده در این مدل mg/42adsorbentml/33 بوده است. داده های جذب با دو مدل سینتیکی شبه درجه اول و شبه درجه دوم برازش شدند. جذب و بازیابی ذرات BSA در بسرت توسعه یافته مورد بررسی قرار گرفت که 71/70 درصد بازیابی ماده بیولوژیکی گزارش شد که نتایج بسیار مناسبی در بسترهای توسعه یافته با یک بار عبور از ستون جذب میباشد.

    کلیدواژگان: نانو جاذب، بستر توسعه یافته، تثبیت لیگاند، نانو ذرات بیولوژیکی، مواد با حفرات نانویی
  • لیدا هاشمی، علی مرسلی * صفحه 39

    در سالهای اخیر تلاش زیادی برای سنتز پلیمرهای کویوردیناسیونی بر مبنای لیگاندهای آلی چند دندانه شده است. این مواد به دلیل داشنت خواص منحرص به فرد، کاربردهای زیادی در صنعت دارند. پلیمرهای کویوردیناسیونی جدید از سرب (II)در ابعاد بالک (توده) و نانو با استفاده از روش گرادیان دمایی و به روش شاخه جانبی سنتز شده و با روش طیف سنجی IR و پایداری گرمایی آن ها توسط آنالیزهای وزن سنجی حرارتی و تجزیه گرمایی تفاضلی شناسایی و ساختار آنها توسط بلور نگاری پرتو-X تعیین شده است. نانوپلیمرهای کویوردیناسیونی با دستگاه اولرتاسونیک سنتز شدند و شکل ظاهری و مطالعات ساختاری آنها با استفاده از میکروسکوپ الکرتونی روبشی (SEM)و پراش اشعهX انجام گرفت. سونو شیمی از کارایی باالیی برای سنتز نانو پلیمرهای کیوردیناسیونی سرب (II) برخوردار بوده و تولید نانو ذرات با ابعاد 80-30 نانومرت را میکند که به طبع در افزایش کارایی آنها در کاربردهای ویژه نظیر واکنش پذیری شیمیایی باال و خواص کاتالیزوری نقش بسزایی را خواهد داشت.

    کلیدواژگان: نانو پلیمرهای کئوردیناسیونی، اولتراسونیک، SEM
  • محمد ساکی، علی ایرانمنش *، امید خرمالی صفحه 55