فهرست مطالب

نشریه تاریخ اسلام و ایران
سال بیست و سوم شماره 18 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید هاشم آقاجری، زهرا قشقایی نژاد* صفحات 1-13
    پول [1] به عنوان واسطه ای در مبادلات، همواره بازتابی از اوضاع اقتصادی یک دوره ی تاریخی است. اقتصاد عصر صفوی، اقتصادی مصرفی و کالایی بود که پول (به ویژه در بخش تجارت خارجی و اقتصاد شهری) نقش واسطه را در آن ایفا می کرد. سکه های طلا، نقره و مس، بیشتر از معادن داخل ایران یا از صادرات اجناسی از جمله ابریشم و فعالیت های بازرگانان خارجی تامین می شد. در این دوره مرکز عمده ی گردش پول در اقتصاد شهری، بازار بود و همه ی معاملات پولی توسط صرافان انجام می شد. تجارت خارجی نیز در دست یهودیان، بانبان (تجار هندی) و بازرگانان ارمنی بود که بزرگ ترین واردکنندگان پول مسکوک از امپراتوری عثمانی بودند. کمبود پول در عصر صفوی یکی از معضلات اصلی اقتصاد به شمار می رفت که معلول قاچاق پول توسط هلندی ها و هندی ها و ذخیره ی پول توسط دولت و مردم بود. به تدریج این مسئله باعث کاهش ارزش پول و افزایش قیمت ها شد که ضعف و سقوط دولت صفوی را در پی داشت.
    کلیدواژگان: صفویه، پول، اقتصاد، سکه
  • محمد علی رنجبر*، جواد موسوی دالینی صفحات 15-35
    با اکتشافات جغرافیایی اواخر قرن 15م/9ق، شرایط حاکم بر خلیج فارس دگرگون شد و ساختارهای پیشین که رونق تجارت و دریانوردی آزاد همراه با تسلط و حاکمیت سیاسی و اقتصادی ایران بر خلیج فارس بود، از میان رفت. کمپانی هند شرقی انگلیس برای نظم دادن به مبادلات بازرگانی اتباع انگلیسی در شرق، با کسب مجوز تجاری از ملکه الیزابت در سال 1600م/1010ق ایجاد شد و پانزده سال پس از آن در بمبئی و کلکته نمایندگی تاسیس کرد. این کمپانی نزدیک به دو دهه پس از تاسیس، خلیج فارس را از جمله مناطق نفوذ خود در کار تجارت برشمرد و برای آن جایگاه ویژه ای در نظر گرفت. با شکست و اخراج پرتغال از هرمز (1622م/1032ق)، موقعیت کمپانی هند شرقی انگلیس در منطقه تثبیت شد. در دوره ی حکومت افغان ها و عصر نادرشاه (1148-1160ق) با وجود مشکلات و نابسامانی ها، تکاپوی تجاری عناصر انگلیسی در سرحدات جنوبی ایران ادامه یافت. با آغاز فعالیت های سیاسی کمپانی در خلیج فارس از سال 1763م/1177ق، تلاش های استعمار بریتانیا برای حاکمیت بر خلیج فارس و تقابل و نقض حاکمیت و منافع ملی ایران نمود بیشتری یافت و در دوره ی حکومت زندیه (1175-1207ق) و به ویژه اوایل قاجاریه (1820م/1235ق)، این تلاش ها بیشتر شد. یافته های پژوهش حاکی از این است که تلاش برای انزوا، ناتوان سازی و محدودکردن نقش آفرینی ایران در حوزه ی استراتژیک خلیج فارس، در این مقطع سیاست کمپانی هند شرقی انگلیس محسوب می شد.
    کلیدواژگان: خلیج فارس، کمپانی هند شرقی انگلیس، مرکانتیلیسم، قرارداد صلح عمومی
  • علی غفرانی*، سیده نرگس تنهایی صفحات 37-49
    ، sjdmu529@um.ac.ir نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تخصصی | دریافت: 1393/2/14 - پذیرش: 1393/2/14 - انتشار: 1393/2/14 چکیده مقاله:تاریخ پزشکی مسلمانان، یکی از عرصه های مهم در مطالعات تاریخ و تمدن اسلامی است. جامعه ی اسلامی از روزهای آغازین شکل گیری، به دلیل نیاز، به پزشکی توجه کرد و مسلمانان ضمن استفاده از تجربیات پزشکی جوامع پیش از اسلام، همچون ایرانیان، هندیان و رومیان که از طریق ترجمه منتقل می شد، به تالیف آثار و انتقال تجربیات خود مبادرت ورزیدند. کی یا داغ کردن اعضای بدن، یکی از تجربیات طبی و شیوه های مرسوم جوامع بشری در زمینه ی درمان بیماری ها بود که زمان و مکان پیدایش آن معلوم نیست و تقریبا در تمام جوامع متمدن بشری به کار رفته و نسل به نسل منتقل شده است. این اصطلاح و شیوه ی درمان که در میان پزشکان مسلمان نیز رایج شده بود، هم در احادیث و روایات دینی و هم در ادبیات ملت های مسلمان، اعم از عربی و فارسی، به شکل های گوناگون مورد توجه قرار گرفته و مراتب و اثرات خاصی داشت و تا زمان شکل گیری پزشکی جدید، برای معالجه ی بسیاری از بیماری های بیرونی و درونی بدن آدمی، به کار می رفت. در بسیاری از کتاب های پزشکی مسلمانان، درباره ی ضرورت استفاده از داغ کردن و انواع بیماری های قابل درمان با این شیوه و شکل و جنس ابزارهای مورد استفاده، مطالب قابل توجهی آمده و شیوه های اجرایی آن نیز شرح داده شده است.
    در این مقاله این موضوع را از نظر تاریخی بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: داغ کردن، الکی، مکواه
  • علیرضا کریمی*، محمد رضایی صفحات 51-68
    موقعیت مناسب دولت شهر جنوا و همکاری در جریان جنگ های صلیبی و تحول در تجارت از لحاظ تشکیلات و شیوه در آستانه ی تشکیل امپراتوری مغول، باعث شکل گیری مرحله ی جدیدی از تجارت بین قاره ای شد. تجارت برای مغول به عنوان یک سنت در حکومت ایلخانان همچنان اهمیت داشت. حضور تجار جنوایی در بنادر شرق طالع و دریای سیاه و نیازهای دو جانبه موجب نزدیکی روابط دو طرف شد و دوره ی خاصی در مناسبات تجاری ایران و دولت شهر جنوا به وجود آمد. جنوایی ها به ایجاد کنسولگری و اعزام کنسول هایی برای نظارت بر تجار خود در شهرهایی مانند تبریز پرداختند. حکومت های مسیر جاده ی ابریشم که از منافع تجارت بین قاره ای بهره مند بودند، با ایجاد تسهیلات و واگذاری امتیازاتی به تجار، به روند تجارت سرعت بخشیدند. هرچند ایلخانان در انجام فعالیت های تجاری به مسائل سیاسی توجه نداشتند، به دنبال شکست های متعدد در شام، بخشی از فعالیت های آنان از مسائل سیاسی تاثیر پذیرفت. سیاست ضربه به منافع تجاری همزمان با فعالیت های نظامی دنبال شد. ایلخانان در کسب همکاری متحدان جنوایی خود به دلیل منافع حاصل از تجارت با ممالیک، موفقیت چندانی به دست نیاوردند.
    کلیدواژگان: مغول، ایلخانان، جنوا، تجارت
  • محمد مشهدی نوش آبادی*، عباس رجبی گوندره صفحات 69-87
    آیین ها و آداب طهارت زرتشتیان یکی از وجوه نمایان دین زرتشتی است که در متون مقدس اوستایی ریشه دارد. به نظر می رسد این آیین ها که در دورانی پیش از زرتشت برای حفظ اجتماعات بشری از گزند پلیدی ها و بیماری ها مورد توجه بودند، با گذشت زمان و پیوستن به تعالیم دینی زرتشتیان، رنگ و بوی دیگری گرفتند. در این مقاله سعی شده است ابتدا پیش زمینه ی تاریخی این آیین ها مطرح شود و سپس با مطالعه و بررسی متون مقدس اوستایی، همه ی آیین هایی که در ارتباط با این مسئله طرح و سفارش شده اند، به طور دقیق توصیف و تبیین شوند. البته به فراخور موضوع، خاستگاه و فلسفه ی این آیین ها و نظرات محققان موافق و مخالف نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد در مجموع آنچه در این باره در اوستا و به ویژه وندیداد که بخش بزرگی از آن به مسئله ی طهارت می پردازد، درج شده، حکایت از آن دارد که پاکی و احکام مرتبط با آن، گستره ی وسیع حیات انسان و عناصر طبیعی را در بر می گیرد. این آیین ها با اصطلاحاتی چون برشنوم، پادیاب و سگ دید و... و در بعضی موارد بدون نام خاصی بیان شده اند. وجود آدابی چون استفاده از گمیز در دوران باستان نیز امری عادی به شمار می رود. با وجود تاکید فراوان بر طهارت، گرچه مبتنی بر ثنویت زرتشتی است، افراط های شدید در وندیداد با ماهیت پیام زرتشت ناسازگار به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: احکام، زرتشتیان، وندیداد، تطهیر، پاکی و ناپاکی
  • محمد کریم یوسف جمالی*، محمدتقی ایمان پور، علی اکبر شهابادی صفحات 89-110
|
  • Pages 1-13
    Money as an intermediate in exchanges has always been a reflection of economic situation of a historical period. Safavid era’s economy was commodity and consumer, in which money - only in urban economy and foreign trade- played an intermediate role. Golden, silver and copper coins were supplied by Iran's own mines or from export of products such as silk and also from other foreign merchants. In this era, Bazaar was the main center of circulation of money in urban economy and all monetary transactions were done by moneychangers. Foreign trade was also in control of Jewish and Banian (Indian) and Armenian merchants, who were the biggest importers of any coins from the Ottoman Empire. The lack of money in Safavid’s period was one of the main problems of the economy and it also was the result of money smuggling by Dutch and Indians on the one hand and money saving by people and the government on the other hand. Gradually, this problem led to reduction of value of the money and a rise in prices, finally weakness and collapse of Safavid were the consequences of those problems
    Keywords: Safavid, Money, Economy, Coin
  • Pages 15-35
    The conditions the Persian gulf changed dramatically with the geographical discoveries of the late 15th century A.D (9th A.H) and those old and long term structures which guaranteed the flourish of trade and free navigation in the Persian gulf which were politically and economically dominated by Iran faded away. The British East India Company was established to regulate the commercial trades of British colonies in the east, the commercial permission of which was granted by Queen Elizabeth in 1600 A.D/1010 A.H. The company's agencies got started in Bombay and Calcutta 15 years after its primary establishment. The company, two decades after its establishment took control of the Persian gulf and as result commercially fell under its influence. The Portuguese defeat and expulsion from Hormuz helped a lot in fixing the position of the British East India Company. During the Afghan sovereignty and the age of Nader Shah, despite all the problems and confusion, the British Company continued its activities in southern boundaries of Iran. At the same time when Britain's political activities began in the Persian gulf, the attempts of this colonist government to gain the rule of the Persian gulf and Oman sea and also the violation of Iran's sovereignty and national interests by this government was noticeable more than ever. This issue became more and more evident in the age of Zand dynasty (1175-1203 A.H) and particularly in the early age of Qajar dynasty (1235 A.H). The findings of this research suggest that the most important strategic policy of the British East Indian Company has been to isolate and disable Iran and to limit its role in the Persian gulf.
    Keywords: Persian Gulf, British East India Company, mercantilism, the General Treaty Of Peace
  • Pages 37-49
    History of Islamic medicine is an important arena in the studies of Islamic history. Because of its need to medicine, Islamic society from the beginning paid attention to medicine, and Muslims started to write many books in this field; at the same times, they used the available experience of Iranians, Indians and Romans in medicine relating this issue. Al-kay or cauter izing was one of the medical experiences and conventional ways of societies in treating illnesses. While its origin is unknown, cauter izing has been used in nearly all ancient societies and transmitted through generations. This term and method of cure, which has been customary between Muslim physicians, attracts attention in hadiths and religious traditions variously. Until the modern medicine, it has been used to treat many internal or external illnesses and had some effects. In many Islamic medical books there are important points about necessity of c auter y, the illnesses which can be treated by this method, and tools and the way of using it. This article offers a historical view about this method.
    Keywords: cauterizing, al, kay, mikwah
  • Pages 51-68
    Proper opportunity of the city of Genoa, its cooperation during the Crusades, and the evolution in the terms of trade organization and practices at the same time that Mongol empire was establishing, formed a new round of intercontinental trade. The importance of commerce for the Mongol continued as a tradition in Ilkhanids. Genoese commercial presence in eastern ports and the Black Sea and also mutual needs made close relations between the two sides, and a certain period in bilateral relations between Iran and the city of Genoa began. Genoaeses launched to create and deploy the consoles to supervise the their merchants in towns such as Tabriz. The Silk Road governments who had enjoyed benefits of intercontinental trade, provided facilities and expedited the procedure of commerce. Although Ilkhanids did not concern politics in business activities, With the various defeat in Sham, their activities got influenced by politics. Policy of impact to the business interests were pursued by military activities. Ilkhanids failed in participating in cooperation with Genoa due to their benefit of business with Mamluks.
    Keywords: Moghol, Ilkhanids, Genoa, Commerce, Mamluks
  • Pages 69-87
    Zoroastrian’s purification rituals are one of the most visible aspects of Zoroastrianism that root in the Avesta’s texts. But it seems that these customs which were considered as a preservative of human communities from harm and evil diseases in the pre-Zoroastrian period, have been changed after that period of time and their joining to the religious teachings of Zoroasterian. In this paper, at first we tried to bring up the historical background of these ceremonies and then by the study of Avestan scriptures, all rituals which were relevant to this project, were accurately described and explained. According to the them, origins and philosophy of these ceremonies and opposing ideas have also been studied. The findings of this study suggest that all the inserted texts about these in Avesta especially in Vandidad - which its’ large part deals with the issue of purification- show that the purity and the relevant orders made a broad range of human and natural elements life. These customs are identified by terms like: Barašnom, Pādyāb, Sagdid, etc and in some cases they have been expressed without any special terms. Existence of customs like usage of Gomez (urine) in the ancient time is common. Although emphasis on purification shows Zoroastrian ideology of duality, but severe indulgence in Vandidad is discordant with the nature of Zoroaster’s massage.
    Keywords: commandments, Zoroastrians, Vandidad, purgation, purity, impurity