فهرست مطالب

نشریه جستارهای تاریخی
سال چهارم شماره 2 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • میثم اسدی، حسین مفتخری، مصطفی پیرمرادیان صفحات 1-18
    ایرانیان باستان به آداب معاشرت و هم نشینی اهمیت ویژه ای می داده اند. احترام به پادشاه، بزرگان، پدر و مادر و همچنین ادب سخن گفتن، غذا خوردن، هدیه دادن، رازداری، راست گویی و... از جمله اموری است که ایرانیان به هنگام تعامل با یکدیگر رعایت می کردند. ما این بحث را از دو طریق ارتباط با پادشاه و تعامل مردم با همدیگر، از زمان مادها تا پایان حکومت ساسانیان، در این تحقیق بررسی کرده ایم. بنابراین، جستار حاضر در پی آن است که با روش تحلیلی توصیفی به بررسی چگونگی آداب معاشرت و هم نشینی در ایران باستان بپردازد. به نظر می رسد رعایت آداب معاشرت و هم نشینی نسبت به پادشاه در این دوره زمانی، به مرور دارای سازوبرگ و تجملات بیشتر شده و از شاه شخصیتی جداگانه نسبت به دیگران ساخته است. اما، رعایت همین امر در بین مردم، بیشتر مبنا و اساسی اخلاقی داشته و تقریبا در همین مسیر تا پایان به حیات خود ادامه داده است.
    کلیدواژگان: آداب معاشرت، هم نشینی، ایران باستان، پادشاه، مردم
  • ابراهیم رحیمی زنگنه، خلیل کهریزی، ایوب حسینی صفحات 19-33
    امروزه، ریشه شناسی عامیانه یکی از مصادیق فرهنگ توده است که از دیرباز در بین ایرانیان رواج داشته است. این نوع از ریشه شناسی در مورد نام شهرها و روستاها نیز نمونه های بسیاری دارد. یکی از شهرهای ایران که نام آن از قرن ها پیش به صورت عامیانه و غیرعلمی و بدون توجه به ریخت های قدیمی تر آن ریشه شناسی شده است، شهری است که امروزه کرمانشاه نامیده می شود. در برخی از کتاب های تاریخی به دلیل شباهتی ظاهری که بین نام این شهر و لقب بهرام چهارم، پادشاه ساسانی ملقب به کرمانشاه، وجود داشته، این افسانه ساخته شده است که بهرام چهارم بانی کرمانشاه بوده و پس از بنای شهر نام خود را بر آن نهاده است. این افسانه که حاصل یک سوءتفاهم تاریخی است، در تعدادی از کتاب های تاریخی راه یافته است و امروزه در بین بسیاری از مردم به عنوان اصلی پذیرفته شده و علمی تلقی می شود.
    در این مقاله، با استفاده از کتاب های تاریخی و جغرافیای تاریخی، صورت های گوناگون نام شهر کرمانشاه را نشان داده ایم و سپس با استفاده از ریخت پهلوی این نام و پس از بررسی نظر کسانی که پیش از ما در مورد نام و معنای نام این شهر سخن گفته اند و با توجه به ویژگی های جغرافیایی و تاریخی و جایگاه فرهنگی و آیینی کرمانشاه در دوران گذشته و با درنظرگرفتن قاعده های زبانی، با ریشه شناسی نام اصلی شهر کرمانشاه به این نتیجه رسیده ایم که معنای نام درست این شهر «سرزمین کوهستانی» یا «کوه جای» است.
    کلیدواژگان: ریشه شناسی، کرمانشاه، کوه، بهرام چهارم، تاریخ، جغرافیای تاریخی
  • امیر رضایی پناه، رجب ایزدی صفحات 35-68
    این نوشتار به دنبال نمایاندن ریشه های گفتمان رضاشاه، به ویژه در سال های 1300 تا 1305، در اندیشه تجددگرایان عصر مشروطه است. از دید نویسندگان، غرب گرایی، سکولاریسم، گرایش به دولت قوی و ناسیونالیسم برجسته ترین بسترهای همسان میان گفتمان متجددین (از پیش از انقلاب تا روی کار آمدن پهلوی یکم) و گفتمان رضاشاه می باشد. اقدامات این متجددین زمینه های نخبگی و اجتماعی را برای پذیرش گفتمان پهلوی یکم فراهم آورد. گفتمان رضاشاه امری بی ریشه و ناگهانی نبوده، بلکه دارای بستر هایی ژرف در پهنه اجتماعی و به ویژه نخبگی جامعه عصر مشروطه بوده است. فروافتادن انقلاب مشروطه در دامان اقتدارگرایی و خودکامگی، دلایلی چند دارد که این نوشتار رسالت یافتن ریشه های اندیشگی آن را با استوارسازی داده هایش بر انگاره های تجددگرایان این عصر برعهده دارد. در این برداشت، گفتمان رضاشاه فرآورده آمیزش گفتمان سلطنت مطلقه سنتی ایران و اندیشه تجددگرای عصر مشروطه بوده که درپی دوره ای از ناامنی و سرخوردگی، به گونه ای مدرن اما اقتدارگرایانه نمود یافته است.
    کلیدواژگان: عصر مشروطه، گفتمان تجددگرایی، پهلویسم، مدرنیسم، رضاشاه
  • محبوبه شرفی صفحات 69-91
    این پژوهش می کوشد با شناخت دیدگاه دو تن از مورخان عصر ایلخانی در موضوع اندیشه مشیت الهی، بازتاب آن را در محتوا و روش تاریخ نگاری آنان بازجوید. از این رو، برای تحقق این هدف، پرسش های زیر مطرح است:از دیدگاه مورخان یادشده، محرک تاریخ و راه برندهآن چیست؟ این تفکر تحت تاثیر چه عواملی شکل گرفته است؟ دیدگاه های یادشده چه اثری در روش تاریخ نگاری آنان داشته است؟
    در پاسخ به این پرسش ها، فرضیه زیر ارائه شده است:اعتقادات عمیق شریعتمدارانه جوینی در مسئله مشیت الهی و شرایط نامطلوب سیاسی اجتماعی حاکم بر زمانه وی، سبب نوعی نگاه مشیتی از سوی او به تاریخ شده است؛ بدین جهت، او در روش تاریخ نگاری خویش، به رغم به کار گیری دیدگاه های انتقادی (در برخی رویدادها) و گاه انصاف تاریخی، از اصل تعلیل و تحلیل بهره چندانی نبرده است. در مقابل، دیدگاه های معرفت شناسانه وصاف درباره مبانی علم تاریخ، آشنایی او با بسیاری از علوم، الگوپذیری از مورخان و اندیشمندان بزرگ، تاثیرپذیری از اخوان الصفا و بهبود نسبی شرایط سیاسی اجتماعی، سبب نوعی نگاه فرازمینی مطلق از سوی وی به تاریخ نشده است. بر این اساس، روش تاریخ نگاری وی بیشتر بر دو اصل تعلیل و انتقاد بر پایه انصاف تاریخی استوار بوده و به روش تحلیلی نزدیک است.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری، ایلخانان، اندیشه مشیت الهی، جوینی، وصاف
  • حسین مفتخری صفحات 93-111
    ایرانی کیست و وجوه مشخصه آن کدام است؟ عناصر و مولفه های اساسی فرهنگ و هویت ایرانی چیست؟ چرا به رغم اینکه قلمرو ایرانی در طول تاریخ، سرزمین چندگانگی فرهنگ ها و تنوع و تحول مداوم آنها بود، یک جریان گسترده فرهنگی بر آن حاکم بوده و در عین کثرت ظاهری، وحدتی درونی موجب حفظ و بقای آن شده است؟ بی شک، اسلام، میراثی که از پیامبر گرامی به جای ماند، یکی از عناصر اصلی و سازنده هویت امروز ماست؛ به گونه ای که وقتی از فرهنگ ایرانی اسلامی سخن به میان می آید، منظور آن نظام فرهنگی است که عناصر دیگر را نیز در خود می گنجاند، زیرا ملاک خودی بودن در این فرهنگ، انطباق پذیری آن با ارزش های توحیدی یا دست کم عدم مبانیت با آن است.
    در مقاله حاضر، ضمن تشریح رابطه عنصر اسلامیت و ایرانیت از منظری تاریخی، چگونگی تکوین و تطور فرهنگ ایرانی، اسلامی، تثبیت و نهادینه شدن و سرانجام رکود و افول آن را مورد توجه قرار داده ایم. نتایج حاصل از نوشتار حاضر نشان دهنده آن است که ایرانیان به عنوان حلقه واسط، در تفکیک اسلام از عرب و سازگاری اندیشه های ایرانی و اسلامی و ارتقا و اعتلای آن نقش مهمی ایفا کردند و گذشته باستانی را با دین جدید پیوند زدند؛ به گونه ای که آمیختگی فرهنگ اسلام و ایران به حدی است که حتی برای شناخت تحولات تاریخ ایران، شناخت اسلام لازم و ضروری است.
    کلیدواژگان: ایران، اسلام، فرهنگ، تمدن، هویت، تمدن اسلامی
  • مصطفی ندیم صفحات 113-131
    یکی از مکان های مهم در مجموعه تاریخی تخت جمشید، کاخ تچر است. از دیدنی های این کاخ، تعدادی کتیبه است که به پادشاهان، امیران و حاکمان معروف، از پیش از اسلام تا دوره قاجاریه تعلق دارد. از جمله این کتیبه ها، دو کتیبه عضدالدوله دیلمی است. عضدالدوله در یکی از کتیبه های خود به بیان واقعه حمله ابن ماکان به اصفهان و لشکرکشی به اصفهان برای دفع او می پردازد و کتیبه دوم از خوانده شدن کتیبه ساسانی توسط دو دانشمند ایرانی به فرمان او خبر می دهد. در این مقاله، ضمن بررسی واقعه تاریخی، به نکاتی که می توان از این دو کتیبه استنباط کرد، می پردازیم. پاسخ به این پرسش که چرا عضدالدوله در تخت جمشید از خود کتیبه ای به یادگار گذاشته است، ما را به یکی از سیاست های مهم عضدالدوله یعنی احیای برخی از آداب و سنن ایران باستان، رهنمون می سازد. همچنین، از این کتیبه ها می توان به استفاده از خط و زبان پهلوی در آن دوره و همچنین تسامح مذهبی آل بویه به ویژه عضدالدوله پی برد.
    کلیدواژگان: ابن ماکان، تخت جمشید، شاهپور دوم، فناخسرو، عضدالدوله، کاخ تچر
  • محمدرضا هدایت پناه صفحات 133-154
    تشیع و تسنن اصفهان مباحثه ای است که شاید زیاد موردتوجه بوده و هست. البته، تسنن این حوزه در منابع مورد تاکید قرارگرفته است؛ آن هم تسنن افراطی. از جمله گزارش های تاریخی که در این باره بسیار مورد توجه و استناد قرارگرفته، مهاجرت مورخ شهیر شیعی، ابن هلال ثقفی، مولف کتاب مشهور الغارات، است که برای تغییر افکار مردم این شهر از کوفه به اصفهان مهاجرت کرد و کتاب المعرفه خود را که در مناقب اهل بیت (ع) و مثالب دشمنان بود، در آنجا قرائت کرد و تا آخر عمر در همان جا ماند و از دنیا رفت. مقاله حاضر تاملی بر این موضوع دارد و نشان داده که آنچه در کوفه شایع بود، با آنچه واقعیت تفکر سیاسی مذهبی حوزه اصفهان بوده است فاصله داشته، بلکه فضای مذهبی حاکم بر اصفهان عصر ثقفی، یعنی اواخر قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم، با گرایش تشیع و برعکس، شهرت تسنن افراطی اصفهان بوده است.
    کلیدواژگان: ابن هلال ثقفی، کتاب المعرفه، تسنن اصفهان، تشیع اصفهان، مناقب و مثالب
|
  • Pages 1-18
    Ancient Iranians assigned a special significance to etiquette and companionship، respect to the king، elders and parents، as well as manner of talking، eating، gift giving، confidentiality، honesty، and such things that Iranians would comply when they interact with each other. We surveyed this issue in two ways: people''s relationship with the king and people''s interaction with each other from Median time till the end of Sassanid rule. So، this article seeks to survey the ancient Iranian etiquette and companionship. Thus، it seems that observing etiquette and companionship with king over this period had gained extra formalities and luxuries and people assigned the king a different character above others. But observance of this manner among people had a moral basis، and survived almost in the same way.
    Keywords: etiquette, companionship, Ancient Persia, king, people
  • Pages 19-33
    Nowadays, legendary etymology is a manifestation of the mass culture which has long been popular among Iranians. There are also abundant instances of this type of etymology in the names of cities and towns. One of the cities of Iran, conventionally (non-scientifically) and colloquially etymologized centuries before, notwithstanding its ancient forms, today is known as Kermanshah. In some history books, there is a legend in which Bahram IV, the Sassanid king, is known as the founder of Kermanshah since there is a seeming similarity in the name of the city and the king’s given name. They also believe that he has given his name, Kermanshah, to the city after building it. This legend originates from a misunderstanding throughout history permeated among history books. Today, it is believed as a true story among people. The present study is an attempt to describe different forms of names given to this city in historical books and historical geographies. Then, it is concluded that the proper name of the city is “mountainous terrain” or “the mountain place”. In this way different methods are applied which include studying Pahlavi script of the name given to this city, reviewing literature surveying the name of the city and meanings attributed to it, considering historical and geographical features of Kermanshah, its cultural and religious status in the past, linguistic rules and etymological analysis of its main name, Kermanshah.
    Keywords: etymological analysis, Kermanshah, Mountain, Bahram IV, History, Historical Geography
  • Pages 35-68
    This study aims at illustrating the roots of Reza Shah's discourse especially in the years 1921 to 1926 in the constitutional modernist's viewpoints. The writers believe that westernism, secularism, tendency to a strong government and nationalism are the most prominent common contexts between the modernist's and Reza shah's discourses. The actions of these modernists provided the social and intellectual grounds for accepting the first Pahlavi's discourse. Reza shah's discourse was not an accidental and rootless thing but had deep contexts in the social domain and especially among the elite of the constitutional era's society. The fall of the constitutional revolution in the lap of authoritarianism and dictatorship has many reasons. This study aims at finding its intellectual roots, and bases its data on this era's modernist's thoughts and ideas. In this reading, Reza shah's discourse was a product of the mixture of the absolute traditional monarchy discourse and the modernist intellect of the constitutional era that appeared in a modern but authoritative way as following a period of insecurity and frustration.
    Keywords: Constitutional era, modernist discourse, Pahlavism, modernism, Reza Shah
  • Pages 69-91
    By knowing the viewpoint of two historians in Ilkhanid period about the belief in divine will, this research tries to investigate its reflection in the content and method of their historiography. Therefore, we ask the following questions in order to meet this goal: What is the motive for the history from the historian's viewpoint? What factors influenced this thinking? What kind of influence had the mentioned viewpoints on the method of historiography? The following hypothesis is raised in answering these questions: Joveini's deep religious beliefs about divine will and unpleasant political-social circumstances in his time led to a kind of fatalistic attitude towards history; therefore in his historiography, he has not utilized the principles of "cause and effect and analysis" in spite of using critical viewpoints (in some events) and historical fairness in narrating history. In contrast, the epistemological viewpoints of Wassaf towards the essentials in the science of history, his familiarity with several sciences, his patterning from the great historians and thinkers, and his impressionability from Ikhwan al-Safa ('the Brethren of Purity') and at last improvement of socio-political circumstances did not lead to a kind of absolute extra-terrestrial attitude towards history. Basically, his historiography method was based on two principles of "cause and effect" and "critical analysis" following historical fairness; hence his historical narrations are more analytical.
    Keywords: : historiography, Ilkhanid, belief in divine will, Joveini, Wassaf
  • Pages 93-111
    What is the Iranian Identity and what are its major features? What are the basic elements and constituents of Iranian cultural identity? What causes made Iranian identity hold its internal unity throughout several centuries while it has continually been facing a diversity of cultures? These are the main questions which this study seeks to find answers for. Actually, it addresses a complicated theme in Iranian cultural history, the conceptual structure of the Iranian identity in post-Islamic era. Focusing on the Islamic characteristics of Iranian identity it proposes a historical approach to the study of the subject. This aim has been met through giving an explanation of the relation between Islamic and Iranian elements of Iranian identity. The results of the study show that the Iranian people, as an intermediate agent, have played a very important role in conciliating the Iranian and Islamic ideas. They also succeeded to make a brilliant synthesis of their ancient cultural legacy and the new religion. The Islamic part of this synthesis was so important, without a sufficient understanding of which we would not be able to reach an acceptable explanation of Iranian historical developments during the Islamic period
    Keywords: Iran, Islam, culture, civilization, Identity, Islamic civilization
  • Pages 113-131
    Tachar castle is an important site in the historical complex of Persepolis. Among wonders of the castle are several inscriptions related to famous kings, rulers and chiefs before the advent of Islam up to the Qajar era. Among these inscriptions one can mention two Azad ud-Doleh Delami's inscriptions. In one of his inscriptions, he narrates the account of ibn Makan's invasion to Isfahan and his attempt to defeat ibn Makan, and in the second inscription, he mentions the reading of Sassanid inscriptions by his order. This paper aims at analyzing the above mentioned inscription to prove the thesis that Azad ud-Doleh tried to revive the culture and traditions related to the Sassanid era. To this end, he took some steps that will be mentioned in this paper. An investigation into this inscription will provide us with significant historical and cultural insights into the kingship of Azad ud-Doleh.
    Keywords: Azad ud, Doleh, Fana Khosrow, Ibn Makan, Persepolis, second Shahpur, Tachar
  • Pages 133-154
    Discussions of Shiism and Sunnism in Isfahan have attracted a lot of attention and were the topic of high interest. However, the Sunnism of Isfahan's seminary—especially radical Sunnism—has been emphasized in the related sources. Historical reports, which have considered this issue and have been cited mostly, referred to the immigration of ibn Hilāl Thaqafi, the author of a well-known book, al-Ghārāt, who moved from Kufa to Isfahan to change the attitudes and opinions of its people. He taught a book entitled al-Marifah ('the knowledge')—authored by himself—to the people of Isfahan where he remained until the end of his life. This book was about the virtues of Ahl al-Bayt and the vices and atrocities of their enemies. The present paper contemplated the above-mentioned issue and shows that what was prevalent in Kufa was different from the reality of political and religious thought of Isfahan. The religious atmosphere prevailing in the era of Thaqafi's life in Isfahan—the late third and early fourth century AH—had a tendency to Shiism and this was contrary to the notion that radical Sunnism had been popular there.
    Keywords: Ibn Hilāl Thaqafi, Al, Marifah, The Sunnism of Isfahan, The Shiism of Isfahan, Virtues, Vices