فهرست مطالب

زن و جامعه - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1392)

فصلنامه زن و جامعه
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • افسانه شعبان زاده، مهدی زارع بهرام آبادی، حمیدرضا حاتمی، کیانوش زهراکار صفحات 1-20
    این پژوهش به منظور بررسی رابطه سبک های مقابله با استرس و حمایت اجتماعی با کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل150 زن سرپرست خانوار منطقه 16 شهر تهران بود که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبک های مقابله با موقعیت های استرس زا، مقیاس حمایت اجتماعی و کیفیت زندگی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. یافته ها بیانگر رابطه معنادار میان سبک های مقابله با استرس و حمایت اجتماعی با کیفیت زندگی بود. در میان مولفه های سبک های مقابله، مولفه مساله مداری و مولفه اجتنابی با کیفیت زندگی همبستگی مثبت و مولفه هیجان مداری با کیفیت زندگی همبستگی منفی داشت. هم چنین میان مولفه های حمایت اجتماعی (به جز حمایت دوستان) با کیفیت زندگی رابطه معنادار مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای سبک مقابله هیجان مدار، حمایت خانواده و سبک مقابله اجتنابی قادر به پیش بینی واریانس کیفیت زندگی بودند. نتایج نشان داد که توانایی مقابله با رویدادهای استرس زا بویژه از طریق مقابله اجتنابی و برخورداری از حمایت خانواده می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. هم چنین هیجان مداری تاثیر منفی بر کیفیت زندگی دارد.
    کلیدواژگان: سبک های مقابله با استرس، حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی، زنان سرپرست خانوار
  • امیرحسین علی بیگی، سوده گلابی* صفحات 21-44
    مشارکت فرآیندی است جمعی که افراد دخیل در آن به صورت آگاهانه، آزادانه برای رسیدن به هدف تلاش نمایند با توجه به اهمیت نقش زنان به عنوان نیمی از قشر جامعه و مشارکت به عنوان یکی از مولفه های مهم توسعه پایدار، در این مطالعه، به بررسی سطح مشارکت و تبیین عوامل موثر بر آن پرداخته می شود. به این منظور در این مطالعه موردی، توصیفی- پیمایشی، میزان مشارکت زنان در تعاونی روستایی شهرستان فلاورجان با110 نفر عضو در بیست روستا به مرکزیت پیربکران، بر اساس سطوح گوناگون نردبان شری آرنستین، مورد بررسی قرار گرفت که نمونه ای به حجم 86 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انتخاب گردید، ابزار جمع آوری داده پرسشنامه و مصاحبه بود. روایی پرسشنامه به وسیله جمعی از اساتید به تایید رسید و پایایی آن به وسیله ضریب کرونباخ برای هر سازه جدا محاسبه شد و برای تمامی موارد بیش تر از 5/0به دست آمد. برای سنجش سطح مشارکت از الگوی نردبان شری آرنستین پیروی شد، هشت پله مشارکت به ترتیب از پایین به بالا عبارتند از: دگرگون سازی، مرتفع سازی، آگاه سازی، مشاوره، توافق، شراکت، قدرت قانونی و کنترل. بر اساس یافته های پژوهش، اولین اولویت مربوط به پله شراکت و کمترین آن مربوط به پله مشاوره بود. با استفاده از روش تحلیل عاملی، عوامل موثر بر مشارکت در چهار دسته نهادی، فردی- شخصیتی و اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی تقسیم شد. نتایج حاصل از ضریب همیستگی نشان می دهد بین عوامل اجتماعی و میزان مشارکت، با احتمال 99 درصد رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد بین عوامل اقتصادی و میزان مشارکت، با احتمال 99 درصد رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. بین عوامل نهادی و میزان مشارکت، با احتمالی 90 درصد رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد.
    کلیدواژگان: زنان روستای، مشارکت، تعاونی، تحلیل عاملی، نردبان شری آرنستین
  • موسی طیبی نیا*، حبیب احمدی صفحات 45-66
    هدف از این مقاله که بر گرفته از یک طرح پژوهشی است، بررسی ابعاد حجاب و عفاف (آگاهی، باور و التزام عملی) و طراحی مدل معادلات ساختاری آن در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی در استان همدان می باشد. روش مورد استفاده پیمایشی و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که اطلاعات مورد نیاز آن از یک نمونه 1069 نفری از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای و طبقه ای تصادفی گردآوری شده است. مهمترین نتیجه این مطالعه آن است که رابطه دو سویه حجاب و عفاف یک رابطه مثبت و معنادار است؛ یعنی بر هم تاثیر گذاشته و از هم تاثیر می پذیرند. اما اثر مدل عفاف بر حجاب (76/0) بیش تر از اثر مدل حجاب بر عفاف (61/0) بوده و شاخص های برازش آن قویتر و مناسب تر می باشند. بر اساس نتایج تحلیل معادلات ساختاری مهمترین معرف متغیر مکنون عفاف، باور بوده و پس از آن به ترتیب، التزام عملی و آگاهی قرار دارند. هم چنین معرف های متغیر مکنون حجاب به ترتیب اهمیت عبارتند از: التزام عملی، باور و آگاهی.
    کلیدواژگان: حجاب، عفاف، آگاهی، باور، التزام عملی، مدل معادلات ساختاری
  • شهپر گراوندی*، عبدالحمید پاپ زن صفحات 67-82
    زنان روستایی، عامل بسیار مهمی در تحقق توسعه ی پایدار می باشند. این نیمه ی فراموش شده، علی رغم سعی و تلاش های فراوانی که متحمل می شوند، از رفاه و کیفیت زندگی مناسبی برخوردار نیستند و در اکثر برنامه های توسعه مورد توجه قرار نمی گیرند. از این رو، در این پژوهش توصیفی- همبستگی سعی شده است که به بررسی میزان رضامندی زنان روستایی از کیفیت زندگی خود پرداخته شود. این مطالعه بر روی 367 نفر از زنان روستایی شهرستان هرسین انجام گرفته است. برای انتخاب افراد، از روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای استفاده شد. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه 4 قسمتی بهره گرفته شد. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده، نمایانگر پایایی مناسب مقیاس های طراحی شده است (بخش دوم 86/0، بخش سوم 84/0 و بخش چهارم 91/0). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نشان داد که میزان رضامندی زنان روستایی از کیفیت زندگی خود متوسط رو به پایین می باشد. هم چنین براساس یافته ها، زنان روستایی به ترتیب از نظر؛ تامین نیازهای فرصت و فراغت، بهزیستی و نیازهای اولیه احساس نارضایتی می کنند و همین مسئله، کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
    کلیدواژگان: رضامندی، کیفیت زندگی، نیاز، زنان روستایی، شهرستان هرسین
  • فاطمه اشترایه*، علیرضا مهدویان، خدابخشی کولایی صفحات 83-96
    این پژوهش با هدف مقایسه میزان تمایز یافتگی زنان در الگوهای متفاوت جنسیتی از جمله آندروژنی، مردانه و زنانه انجام، و اهمیت الگویابی جنسیتی در دستیابی به سطوح بالای تمایزیافتگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این پژوهش به شیوه علی مقایسه ای بوده و در آن برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری MANOVA و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان متاهل دانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است که با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای تعداد 200 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه نقش جنسیتی بم (BSRI) و پرسشنامه خود متمایزسازی اسکورون می باشد. براساس یافته های این پژوهش، میزان تمایز یافتگی و ابعاد گوناگون آن در بین الگوهای جنسیتی زنانه، مردانه و آندروژن (فراجنسیتی) متفاوت است. بدین معنا که میزان تمایزیافتگی زنان دارای الگوی جنسیتی آندروژن نسبت به سایر گروه های جنسیتی بیش تر است و میزان آن در الگوی جنسیتی زنانه کمتر از سایر گروه های جنسیتی به چشم می خورد
    کلیدواژگان: جنس، جنسیت، نقش جنسیتی، تمایز یافتگی، زنان
  • فخری تاجیک زاده، راضیه صادقی صفحات 97-114
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه سبک های کنترل هیجانی با میزان پرخاشگری در دانشجویان دختر کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه ای به حجم 100 نفر از دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، به روش تصادفی چندمرحله ای خوشه ایانتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه سبک های کنترل هیجانی و پرسشنامه پرخاشگری بود. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل همبستگی متعارف استفاده شد. با توجه به یافته های پژوهش، ضرایب ساختاری بدست آمده در این پژوهش نشان می دهند که الگویی از نمره های بالا در کنترل خوش خیم و نشخوار ذهنی با الگویی از نمره های پایین در خصومت، خشم، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری غیرمستقیم و پرخاشگری جسمی همبسته هستند. بنابراین، یافته های این پژوهش نشان می دهد که ترکیب کنترل خوش خیم و نشخوار ذهنی پایین احتمال خصومت، خشم، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری غیرمستقیم و پرخاشگری جسمی بالا می برد. پس می توان نتیجه گرفت که سبک های کنترل هیجانی از جمله کنترل خوش خیم و نشخوار ذهنی می تواند خشم و پرخاشگری افراد را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: سبک های کنترل هیجانی، پرخاشگری، خشم
  • مجید صفاری نیا، علیرضا آقایوسفی، حمیدرضا ایمانیفر* صفحات 115-128
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سطح تحصیلات و سن بر رفتار دینی زنان جنوب کشور می باشد. جامعه آماری این پژوهش زمینه یابی تمامی دختران محصل سال اول دوره تحصیلات راهنمایی تا دانشجویان سال آخر دانشگاه بود و آزمودنی ها، با روش نمونه گیری خوشه ای750 آزمودنی، از 5 شهر جنوب کشور که در دسترس بودند، انتخاب گردیدند. برای سنجش رفتار دینی از آزمون اصلاح شده نزارالعانی (1384)، با روایی و پایایی قابل قبول استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس عاملی و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که رفتار دینی زنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم به گونه معنی داری کمتر از زنان با تحصیلات دیپلم و پایین تر (گروه سیکل و پایین تر و گروه بالتر از سیکل تا دیپلم) بود. هم چنین بین رفتار دینی با سن آزمودنی ها رابطه منفی معنی دار وجود داشت. نتایج بحث انگیز این پژوهش در کنار محدودیت های آن لزوم تحقیقات بیش تر در این زمینه را پیشنهاد می نماید.
    کلیدواژگان: رفتار دینی، زن، روانشناسی دین
  • فیروزه نامجویان شیرازی*، رقیه کشاورز صفحات 129-146
    این پژوهش، با هدف بررسی میزان شدت فشار روانی و رضایت زناشویی بین مادران کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر و مادران کودکان عادی به روش مقایسه ای انجام شد. نمونه مورد بررسی، متشکل از دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی می باشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده از بین دو مرکز توانبخشی و مدارس عادی شهر شیراز انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش، پرسشنامه فشار روانی پیکل و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS صورت گرفت و از آزمون t برای دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که مادران کودکان عقب مانده، فشار روانی بیش تری نسبت به مادران کودکان عادی تحمل می کنند (01/0=p). بااین حال مادران کودکان عقب مانده نسبت به گروه مقابل، از رضایت زناشویی پایین تری برخوردارند (01/0=p). نتایج هم چنین نشان داد که همبستگی بین دو متغیر فشار روانی و رضایت زناشویی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، منفی است (83/0- =r).
    کلیدواژگان: فشار روانی، رضایت زناشویی، عقب مانده ذهنی تربیت پذیر
|
  • A. Sh, M. Z.B., H. H., K. Z. Pages 1-20
    The aim of this investigation was to examine the relationship among stress coping styles and social support with quality of life of female- headed households. The sample consisted of 150 female- headed households from 16th region، Tehran who were selected by a randomized method. The Coping Inventory for Stressful Situation (CISS)، Social Support Inventory، and The Short Form (36) Health Survey were used to measure variables. Results showed that there was Significant relationships between coping styles and social support about quality of life. Among coping styles components، problem- focused coping and avoidance coping were positively related with quality of life (α > 0. 05) and emotion- focused coping was negatively related with quality of life (α>0. 001). Significant correlations were observed between all components (except social support from friends'' component) of social support and quality of life (α >0. 01). The results of a regression analysis showed that emotion- focused coping، family support، and self- distraction predict variability in quality of life. Conclusions showed that Ability of cope with stressful events can affect quality of life، especially by avoidance coping and family support. Also، emotion- focused coping have a negative effect on quality of life.
    Keywords: Coping styles, Social support, quality of life, Female Headed House, Holds
  • A. A., S. G.* Pages 21-44
    importance، participatory approach to development have been the center of attention not only as a means to sustainable development but also as an aim Considering the important role of women as half of the cortex and community participation as an important component of sustainable development، in this study to evaluate the level of participation and explain the factors that is paid. Using Sherry Aronstein theoretical framework، the descriptive-survey research aims to determine the level of participation among rural women in cooperative. For this purpose a case study on rural women''s cooperative Falavarjan city with 110 members in the village twenty Pyrbkran centralism was studied and 86 Cochrane formula and a random sample was selected، data gathering instrument was a questionnaire and interview. Its validity by a group of teachers and its reliability was confirmed by Cronbach''s coefficient was calculated for each separate structure for all cases more than 0. 5، respectively. Results showed، with 99 percent chance of significant and direct relationship exists between economic factors، the exact participation، with 99 percent chance of significant and direct relationship exists. Between institutional factors and participation rates، with 90 percent of the possible direct and meaningful relationship exists. Results of factor analysis indicated that factors influencing participation can be categoriced in four groups: institutional، individual - personal، social - cultural and economic groups. There was a 99 percent probability that a direct and significant relationship between institiutional factors and the level of participation whith 90 percent probability
    Keywords: rural women, participation, cooperative, factor analysis
  • M. T.*, H. A. Pages 45-66
    The purpose of this paper is taken from a research project، check the dimensions hijab and chastity (knowledge، belief and practical commitment) And design of the structural equation model among female students in the Hamedan Province. Survey methods and techniques used in data collection That data from a random sample of 1069 students Using multistage cluster sampling and stratified random sampling is to collect. The main result of this study is that bilateral relations hijab and chastity is a positive and significant relation، ie on both affected and are affected. But the hijab of chastity model (. 76) more chastity effect on the hijab (. 61) and the fitted parameters are stronger and better. Based on structural equation analysis of the latent variable representing chastity، was believed And thereafter، respectively، are practical commitment and knowledge. The latent variable representing the hijab in order of importance of practical commitment، belief and knowledge.
    Keywords: the hijab, chastity, knowledge, belief, practical commitment, structural equation model
  • Sh. G.*, A. P. Pages 67-82
    Rural women have an important role in sustainable development. They are forgotten sides that don''t have suitable wellbeing and quality of life and most of times don''t attention to them in development program. So، the purpose of descriptive-correlational paper was to study satisfaction rural women Harsin Township from their quality of life. The population consisted of rural women that (n=8271) using a multistage sampling، 367 interviewed. Result revealed that satisfaction rural women Harsin Township was lower than average. Also، they were unsatisfied from opportunity، wellbeing and basic needs. It seems that this matter put negative influence on satisfaction rural women Harsin Township from their quality of life.
    Keywords: Satisfaction, quality of life, Need, rural women, Harsin Township
  • F. A.*, A. M., Kh. K. Pages 83-96
    In this study، self-differentiation of women in different sex role such as androgyny، male and female is compared and the importance of sex role to attain high level of self-differentiation and to help develop family culture is analysed. The method of this study is comparative. so، for analisis of data multi-variabl variance (Manova) and Scheffe post hoc test are used. Statistical society includes all women married students in state universities of Tehran. 200womem married students، according to Multi- stage cluster method، are choosen to answer this questionnaire. The instruments of this study include Bem’s sex role (BSRI) and Skowron’s self-differentiation questionnaires. The result of this study shows that self-differentiation and its aspects is different in female، male and androgyny sex roles. This means that self _differentaition of women have androgyny sex role is more than other sex roles، but by contrast، its rate in the female sex role is less than the other sex roles.
    Keywords: Sex. Gender. Sex role. Self differentiation. Women
  • F. T., R. S. Pages 97-114
    The purpose of this study was to examine the relationship between emotional control styles and aggression in female students of Shahid Chamran University. 100 female students were selected through clustral multistage random sampling. Emotional Control Questionnaire and Buss and Warren Aggression Questionnaire were used to collect data. For analyzing data canonical correlation was used. Structural coefficients showed that the pattern of high scores in benign control and rumination correlates with the pattern of low scores in hostility، anger، verbal aggression، indirect aggression and physical aggression. Therefore the finding of this research showed that the combination of low benign control and rumination can probably promotion hostility، anger، verbal aggression، indirect aggression and physical aggression. Therefore we conclude that emotional control styles such as benign control and rumination can decrease anger and aggression people.
  • M. S., A. A., H. E.* Pages 115-128
    The aim of this study to investigate the effects of education and age on women religious behavior south of the country. The research Statistical population was all girls student of first year students UNTIL university students that subjects that were selected with cluster sampling of 750 students، which is available from 5 cities in southern country. for measuring religious behavior was used Nzaralany (1384) Improved test، with acceptable reliability and validity. Factor analysis of variance and post hoc Tukey test showed that women with higher diploma education religious behavior was significantly less than women with lower diploma education. Also، there was a significant negative relationship between religious behavior and age of subjects. The controversial results of this study along with the constraints of the need for further research in this area has to offer.
    Keywords: Religious behavior, Women, Psychology of Religion
  • F. N.Sh*, R. K. Pages 129-146
    The aim of this survey is comparison of intensity of mental pressure and matrimony satisfaction in trainable mentally retarded children´s mothers and normal children´s mothers. Research method is comparative. Samples include two groups of mothers of trainable mentally retarded children and normal children. They are selected by random sampling method from two rehabilitation centers and from normal schools in shiraz. In order to do this survey، peykle´s mental pressure questionaire and Inrich´s matrimony satisfaction is applied. The data analyzed by SPSS and using independent t test and pearson´s correlation. The results of this study show that Mothers of trainable mentally retarded children experience more mental pressure than normal children´s mothers (p=0/01). They have less matrimony satisfaction than normal children´s mothers (p=0/01). There is a significant relationship between mental pressure and matrimony satisfaction of trainable mentally retarded children´s mothers (r=-0/83).
    Keywords: Mental pressure, Matrimony satisfaction, Trainable mentally retarded