فهرست مطالب

نشریه نیوار
پیاپی 68-69 (بهار و تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمداسماعیل اسدی، پریسا شاهین رخساراحمدی، معصومه صالحی، مهدی کلاته عربی، مریم نیکزادفر صفحه 7
    اگرچه رشد و نمو گیاهان زراعی عمدتا تابع ویژگی های ژنتیکی می باشد ولی اثرات عوامل اقلیمی با توجه به روابط پیچیده آنها با مراحل رشد و نمو گیاهان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. هریک از مراحل رشد گیاه باید دمای بهینه و درجه حرارت تجمعی معینی را برای ورود به مرحله بعدی دریافت کند. بنابراین باید تاریخ کاشت، عملیات زراعی و دوره رشد طوری تنظیم شود که مطابق با شرایط بهینه نمو گیاه باشد. برای این منظور مراحل فنولوژیک گندم رقم تجن در سال زراعی 83-1382 در ایستگاه هواشناسی هاشم آباد گرگان بررسی شد. در مرحله سبز شدن، گیاه میزان بارندگی مورد نیاز برای جوانه زنی یکنواخت را دریافت نکرد. در مرحله پنجه زنی، گیاه با کمبود بارندگی و نور مواجه شد و دما در مرحله سبزشدن، ساقه رفتن کمتر از حد مطلوب بود. کاهش دما طی این دوره موجب کاهش آغازش سنبلچه ها و گلچه ها گردید و به علاوه دمای مورد نیاز برای ظهور برگ ها نیز تامین نشد. از طرفی افزایش ناگهانی دما موجب تنش حرارتی در طول دوره گرده افشانی و پرشدن دانه و درنتیجه کاهش وزن هزار دانه و عملکرد شد.
    کلیدواژگان: گندم، فنولوژی، درجه روز، دما، گرگان
  • حسن بیادی، سید حسین ثنایی نژاد، محمد جواد احمدیان طبسی صفحه 21
    در این مقاله روشی مناسب جهت تامین آب با استفاده از پتانسیل های منابع آب و مصارف محلی مورد بررسی قرار گرفته است. این روش از جمله روش های موسوم به استحصال مستقیم آب باران و رواناب سطحی است که با توجه به بحران های روزافزون آب، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله موارد اصلی که می بایست در رویکردهای اجرای چنین طرحی در نظر گرفته شود، نظیر مکان مناسب، محاسبات هیدرولوژیکی و ارزیابی اقتصادی، بررسی و در قالب یک مطالعه موردی در شهر مشهد، چگونگی توجه به این موارد بحث شده است. علاوه بر این یک نمونه اجرایی از چنین طرحی در شهر کاشمر ارایه و معرفی گردیده است. تاکید این مقاله بر ارایه طرحی جهت تامین آب با کمترین هزینه است که می تواند جایگزین مناسبی برای تهیه و تامین آب شهری بخصوص فضای سبز باشد و علاوه بر این سبب کاهش اثرات مخرب سیلاب های شهری شود. استفاده از امکانات یک منطقه و چالش موجود در آن (جاری شدن رواناب) در جهت استفاده بهینه و تبدیل این چالش به یک نکته مثبت و قابل بهره برداری، تعیین بهترین نقطه ذخیره جهت انتقال آب جمع آوری شده و توزیع آن که از هزینه های حمل و نقل نیز خواهد کاست، از مهمترین مشخصه های این طرح می باشد. مطالعه موردی شهر مشهد و نمونه اجرایی در شهر کاشمر می تواند به عنوان الگویی برای اجرایطرح های مشابه مد نظر قرار گیرد. با استفاده از تمهیدات خاص برای سایر مناطق مشابه می توان با این روش علاوه بر تامین آب، با احداث مخازن مناسب از قدرت تخریب رواناب ها و سیلاب های حاصل از آن در مناطق شهری کاست.
    کلیدواژگان: استحصال آب باران، رواناب شهری، مخازن ذخیره، مشهد
  • محمد مرادی، امیرحسین مشکواتی، مجید آزادی، عباسعلی علی اکبری بیدختی صفحه 33
    تاوایی پتانسیلی که در هر عرض جغرافیائی به تاوایی نسبی و پایداری ایستایی وابسته است، همواره در تحلیل سامانه ها در عرض های میانی بکار می رود. از آنجایی که این کمیت به نم ویژه بستگی ندارد، از این رو استفاده از تاوایی پتانسیلی برای تعیین مسیر حرکت سامانه هایی که با مرکز بیشینه نم ویژه همراه هستند، مانند سامانه های سودانی که در فصل سرد ایران را تحت تاثیر قرار می دهند، مناسب نیست. برای تشخیص مسیر حرکت این سامانه ها از دو کمیت تاوایی پتانسیل هم ارز و تر که هر دو به ترتیب از طریق دمای پتانسیل هم ارز و تر به نم ویژه ارتباط دارند، می توان استفاده کرد. در این بررسی با بکارگیری داده های بایگانی و انتخاب دو مورد سامانه جنوبی که مناطق مختلف ایران را تحت تاثیر قرار داده اند، تاوایی پتانسیلی، تاوایی پتانسیلی هم ارز و تاوایی پتانسیلی تر محاسبه شدند و نتایج مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که مقادیر منفی و کوچک تاوایی پتانسیل هم ارز و تر مسیر حرکت این دو سامانه را به خوبی نشان می دهد. از این رو در تحلیل این گونه سامانه ها و پیش بینی موقعیت آنها این دو کمیت می توانند به عنوان یک ابزار مناسب کاربردی در مراکز پیش بینی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین گرته تاوایی پتانسیل هم ارز و تر مشابه هم می باشند با این تفاوت که مقدار تاوایی پتانسیل هم ارز از مقدار تاوایی پتانسیل تر بزرگتر است.
    کلیدواژگان: تاوایی پتانسیلی، تاوایی پتانسیلی هم ارز، تاوایی پتانسیلی تر
  • مژده پدرام، فاطمه رحیم زاده، عبدا& صداقت کردار صفحه 53
    آگاهی از چگونگی تغییرات قابل ملاحظه سرعت باد با ارتفاع در لایه مرزی جو در ساخت توربین های بادی نقش تعیین کننده ای دارد. از آنجاکه مرکز چرخنده توربین های بادی در ارتفاعی بالاتر از ارتفاع استاندارد اندازه گیری بردار باد در هواشناسی قرار می گیرد، برای برآورد پتانسیل انرژی باد در ترازهای مورد نظر، باید میزان برش باد محاسبه شود. در این مقاله برخی از روش های برآورد و برون یابی میانگین چگالی توان باد در راستای قائم، از جمله روش پیشنهادی جاستوس -میکائیل(JM) و همچنین قانون توان 1/7، از لحاظ نظری و عملی بررسی و مقایسه شده اند. در روش JM، پارامترهای توزیع ویبال سرعت باد، در راستای قائم برون یابی می شوند. این روش فقط برای میانگین های مجموعه ای مفید بوده و در موارد تک نقطه ای با خطای زیادی همراه است. قانون توان، معمولا به غیر از مکان هایی که طول زبری سطح زیرین آنها در مقایسه با ارتفاع تراز مبنا زیاد است، برآوردهای محافظه کارانه و درعین حال معقولی را از کل انرژی باد، ارایه می دهد. به منظور نمایش استفاده عملی از این روش ها، داده های ساعتی ایستگاه همدیدی شرق اصفهان در دوره 2005-1992 برای نمونه انتخاب شده اند. در این محاسبات ابتدا پارامترهای حاصل از برازش توزیع هیبرید (پیوند) ویبال به سرعت باد تعیین و سپس میانگین انرژی باد در آن مکان برآورد شده است. متداول ترین روش برآورد چگالی باد در راستای قائم، روش قانون توان 1/7 است. اما این روش همیشه درست عمل نمی کند و فقط به عنوان یک راهنما است. درصورت عدم دسترسی به مقادیر واقعی، هنوز هم قانون توان روشی معقول و محافظه کارانه محسوب می شود.
    کلیدواژگان: چگالی توان باد، برش باد، هیبرید ویبال، روش جاستوس، میکائیل، قانون توان 1، 7
  • حسین عساکره صفحه 71
    دراین تحقیق با استفاده از 92940 داده بارش ماهانه ایستگاه های سینوپتیک و کلیماتولوژی کشور و نیز با بکارگیری تکنیک های آماری-ترسیمی و براساس آماره هایی نظیر تغییرات میانگین (روند و ضریب تغییرات) و پارامترهای شکل توزیع (چولگی و کشیدگی)، تغییر(پذیری) بارش در بازه آماری 1961-2003 در معرض توصیف و تحلیل قرار گرفت. ویژگی عمده این پژوهش علاوه بر تاکید بر تغییر(پذیری)، توجه به مشخصات توزیع فراوانی مشاهدات بارندگی است. دراین راستا با استفاده از منطق و ابزار سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) دو پهنه بزرگ تغییر(پذیری) در کشور تشخیص داده شد. پهنه نخست بستری با تغییرپذیری زیاد و وسعت کمتر (4/15%) و دیگری با تغییرپذیری کمتر و وسعت بیشتر (3/26%) هریک 18 زیرگروه را در خود جای می داد. با این وصف برخی از این زیرگروه ها هیچ ایستگاهی را درخود جای نمی داده اند. همچنین 3/58% از وسعت کشور فاقد تغییر معنی دار در میزان بارش بوده است.
    کلیدواژگان: تغییر، چولگی، کشیدگی، توزیع فراوانی، بارش
  • صفحه 85
|
  • M.E. Asadi, P. Shahinrokhsar, Ahmadi, M. Salehi, M. Kalateh, Arabi, M. Nikzadfar Page 7
    Though plant growth and development is a function of genetic characteristic but the effects of weather factors are important as well. Since weather factors have complicated relationship with plant growth and development stages. Each stage of plant growth should receive optimum temperature and growth degree days (GDD) to enter to the next stages. Therefore sowing date, intercultural operations and growth period should be adjusted in order to match with plant development optimum conditions. Thus, phonologic stages of wheat (Tajan variety) were studied in Hashemabad agrometeorological Research Station in Gorgan city in 2003-2004. Results showed that during emergence period plants did not received enough rainfall to fulfill uniform germination. In tailoring period the plant were faced with shortage of light and rainfall and also temperature in emergence and stemming periods was less than optimum. Reducing of temperature in these periods was caused of spike and spikelet initiation. Also necessary temperature for leaf appearance was not supplied. On the other hand increasing of temperature was caused thermal tension in periods of pollination and grain filling resulted reduction of grain weight and yield.
    Keywords: Wheat, Phonology, Temperature, Degree Days, Gorgan
  • H. Bayadi, S.H. Sanaee Nejad, M.J., Ahmadian Tabasi Page 21
    In this research, a method of securing water by using source potential water and local expense is introduced. This method is one of the water harvesting and runoff surface methods. Because of ever-increasing water crises, It uses more than the other ones. In this paper, the main aspects of this execution plan, such as property space, hydrological calculation and assessment economic are considered and discussed, as a case study in Mashad. In addition, an execution pattern of this plan was shown and presentation in Kashmar. This paper emphasized a design for securing water by lower expenses that can be superseding for preparing and providing water especially for green space and decreasing the urban flood effects. The most important characteristics of this plan are, taking advantage of the chances and the challenges (such as runoff) in an area for optimum benefit and convert theses challenges to effective aspects, determining the best area for reserving and transferring the accumulated water. This study in Mashad and this execution plan in Kashmar could be attention as a pattern for similar execution plans. By especial methods for other similar areas can secure water via establishing suitable storage and decreeing runoff and flood destruction effects in urban area.
    Keywords: Water Harvesting, Urban Runoff, Storage Reserve, Mashad
  • M. Moradi, A.H. Meshkatee, M. Azadi, A. Bidokhti Page 33
    Potential vorticity (PV) which depends on relative vorticity and static stability in each latitude is a useful quantity in analyzing the synoptic systems at middle latitudes. Since PV does not depend on moisture field, it is not useful for determining the trajectory of moist synoptic systems such as those affecting south of Iran during the winter time. To diagnose the movement of such systems it is possible to use equivalent and we-bulb PV which depend on specific humidity through equivalent and wet-bulb potential temperature respectively. In this study the NCEP/NCAR reanalyzed datasets is used to calculate the equivalent and wet-bulb PV for two synoptic cases affecting south of Iran. Results show that small and negative amount of equivalent and wet-bulb PV aggress well with the location of low pressure systems at the surface. Also, it is seen that the pattern of equivalent and wet-bulb PV are similar except that the value of equivalent PV is larger than that of wet-bulb PV.
    Keywords: Potential Vorticity, Wet, Bulb Potential Vorticity, Equivalent Potential Vorticity
  • M. Pedram, F. Rahimzadeh, A. Sedaghat Kerdar Page 53
    Understanding of the nature of considerable height variations of wind in the atmospheric boundary layer has an important role on wind turbines design. Since, generally aero generators hub are located at the upper level of the wind vector measurement standard level, to estimate the wind power potential at proposed level, the wind shear should be calculated. In this paper, some methods such as the suggested method by Justus and Mikhail (JM) and also the 1/7 power law has been examined to estimate and vertical extrapolation of mean wind power density. By the JM method the Weibull wind speed distribution parameters, have been vertical extrapolated. This technique is useful only for ensemble averages, and leads to large errors in individual cases. The 1/7 power law method usually gives conservative but reasonable estimates of wind power, except where the roughness of the site is large compared to the height of the reference level. To present the implementations of those methods, first the hybrid-Weibull distribution parameters of hourly averaged wind speeds of east Isfahan synoptic station, during the 1992-2005, have been calculated and then the mean wind power density at that site have been estimated. The 1/7 power law method, is the most convenient method to estimate mean wind power density. But this method doesnt always apply properly and is just a guide. Yet in the absence of actual measurement, the 1/7 power law is a reasonable, if sometimes conservative, approximation.
    Keywords: Wind Power Density, Hybrid, Weibull, Wind Shear, Justus, Mikhail Method, 1, 7 Power Law
  • H. Asakereh Page 71
    In this paper, precipitation variation and change has been described based on 92940 observed data of monthly precipitation during 1961-2003 all over the country and by geostatstic technique. Data analyses has done by GIS logic and software in order that some statistic such as coefficient of variation, skewness, kurtosis and long term trend overlaid and has achieved a changevariation map. In this map three regions is shown; one region that have no statistical significant change by 58.3 percent of country. The second is the high variation low extends region and finally low variation high extends region that covered about 41.7 percent of Iran.
    Keywords: Change, Skewness, Kurtosis, Frequency Distribution, Precipitation