فهرست مطالب

نشریه پلاسما و نشانگرهای زیستی
سال ششم شماره 4 (پیاپی 24، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نگین دلسوز خاکی، حسین خارا*، محمود محسنی، علیرضا شناور ماسوله صفحات 1-13
    زمینه وهدف
    ماهی شیپ از جمله ماهیان خاویاری دریای خزر است که برای آبزی پروری مناسب می باشد. پروبیوتیک ها اثرات مفیدی بر سلامتی و رشد موجود میزبان دارند. هدف از این پژوهش بررسی اثر Pediococcus acidilactici و اسید فولیک برفاکتورهای خونی و ایمنی بچه ماهیان شیپ است.
    روش کار
    تعداد 210 عدد بچه ماهی شیپ با تراکم 10 عدد در هر وان فایبرگلاس در 7 گروه: تیمار1 (4 میلی گرم اسید فولیک)، تیمار2(پروبیوتیک 300 گرم)، تیمار3(اسیدفولیک 4 میلی گرم و پروبیوتیک 200 گرم)، تیمار4 (اسیدفولیک 2 میلی گرم پروبیوتیک 300 گرم)، تیمار5 (اسید فولیک 2 میلی گرم و پروبیوتیک 200)، تیمار6 (اسید فولیک 4 میلی گرم و پروبیوتیک 300 گرم) تیمار 7 شاهد در 3 تکرار به مدت 8 هفته تغذیه شدند. در پایان آزمایش شاخص های خونی و شاخص های ایمنی در آن ها اندازه گیری شد.
    یافته ها
    بیشترین اختلاف معنی دار تعدادگلبول سفید در تیمار6 مشاهده گردید. ائوزینوفیل هیچ یک از تیمارها با هم اختلاف معنی داری نداشتند. کمترین میزان نوتروفیل و بیشترین میزان لنفوسیت در تیمار شاهد بود. بیشترین تعداد گلبول قرمز، میزان هموگلوبین، هماتوکریت در تیمار 6 و کمترین این شاخص در شاهد، مشاهده گردید. MCH و MCHC تیمارها، اختلاف معنی داری با هم نداشتند اما بیشترین MCV در تیمار 4 با سایر تیمارها دارای اختلاف معنی دار داشت. بیشترین مقدار لیزوزیم در تیمار 6و 5 بود. بیشترین ایمونوگلوبین و IgM در تیمارهای 6 و 5 مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج فوق افزودن 4 میلی گرم اسید فولیک با 300 گرم پروبیوتیک در هر تن غذا می تواند در بهبود روند رشد و کارایی غذا نقش مثبتی را ایفا نماید.
    کلیدواژگان: ماهی شیپ، پروبیوتیک باکتوسل، اسیدفولیک، شاخص های خونی، سیستم ایمنی
  • پروین تراب زاده*، مهروز دزفولیان صفحات 15-25
    زمینه و هدف
    گیاه عروسک پشت پرده(Physalis alkekengi) از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی ایران و اکثر نقاط جهان کاربرد داشته و از آن به عنوان تب بر، فعالیت آنتی توموری، ضد التهابی، ضد درد، ضد باکتری و ضد ویروس استفاده می شود. هدف از این تحقیق بررسی اثرات سیتوتوکسیسیته عصاره آبی این گیاه بر روی سلول هایU 937 است.
    روش کار
    ابتدا عصاره ی آبی گیاه تهیه گردید. سپس در سه دوز مختلف، پایین، متوسط و زیاد از این عصاره بر روی کشت سلولی U937، هلا و 929L اثر داده شد و با روش MTT Assay میزان زنده ماندن سلول ها بررسی شد
    یافته ها
    نتایج حاصل اختلاف معنی داری را در میزان زنده ماندن سلول هایU937 در بین گروه های کنترل و تیمار غلظت های مختلف نشان می دهد. LC50 سلول هایU937 mg/ml 125/28 بود.نتایج آزمایش ها نشان داد عصاره آبی گیاه مذکور بر روی سلول هایU 937 خاصیت سیتوتوکسیسیته ی خوبی را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: عروسک پشت پرده، سرطان، خواص سیتوتوکسیک، سلول های U937
  • مسعود فرخ روز، عباسعلی زمینی، الهه مظفری* صفحات 27-35
    زمینه و هدف
    فرمالین و سولفات مس از دسته ترکیباتی هستند که دائما در مزارع پرورش ماهی جهت درمان عفونت های انگلی و قارچی باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرند. آبشش ماهی به عنوان ارگان هایی که مدام در معرض محیط خارجی قرار دارند و به دلیل نقش آن ها در تنفس و تعادل اسمزی اولین هدف این مواد شیمیایی و فلز سنگین هستند. هدف از این مظالعه بررسی هیستوپاتولوژی تاثیر غلظت های سولفات مس و فرمالین بر روی بافت آبشش بچه ماهی سفید دریای خزر می باشد.
    روش کار
    در پژوهش حاضر به بررسی بروز ضایعات احتمالی بافت های آبشش بچه ماهی سفید دریای خزر با میانگین وزنی 428 میلی گرم و میانگین طول 5/3 سانتی متر پس از قرارگیری در معرض غلظت های مختلف سولفات مس (در دو تیمار کوتاه مدت 20 دقیقه ای و بلند مدت 24 ساعته، ppm 100، ppm 1) و فرمالین (در دو تیمار کوتاه مدت و بلند مدت، ppm 250 و ppm 25) پرداخته شد. بعد از پایدار کردن بافت ها در فرمالین 10 درصد و ایجاد برش 5 میکرومتری به روش هماتوکسیلین رنگ آمیزی و توسط میکروسکوپ نوری مطالعه گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که قرار گرفتن آبشش در مجاورت با ppm 1 در لیتر سولفات مس می تواند منجر به شروع هایپرپلازی خفیفی در تیغه های ثانویه آبششی شد. در غلظت ppm100 این ضایعات شدیدتر و منجر به بروز پدیدهایی همانند هایپرپلازی در لاملاهای اولیه و ثانویه آبششی و پرخونی بسیار زیادی مشهود بودند. نتایج حاصل از قرار گرفتن آبشش در مجاورت ppm25 فرمالین، اندکی پرخونی مشهود بوده است و در بلند مدت حضور بسیار زیاد گلبول های قرمز می باشد.
    کلیدواژگان: مس، فرمالین، آبشش، ماهی سفید، تغییرات هیستوپاتولوژیکی
  • سمانه یزدی، پروانه جعفری، ندا اکبری صفحات 37-44
    زمینه و هدف
    هر نوع استرس چه فیزیکی و چه عصبی موجب افزایش در ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) و افزایش شدید ترشح کورتیزول می شود. پروبیوتیک ها احتمالا می توانند در کاهش اثرات مخرب استرس موثر باشند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر لاکتوباسیلوس کازئی سویه TD2بر میزان ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک در رت نر نژاد ویستار تحت شرایط استرس بی -حرکتی مزمن است.
    روش کار
    برای انجام این تحقیق40 رت نر نژاد ویستار با سن و وزن تقریبی یکسان gr130-110 انتخاب شد. پس از 2 هفته دوره سازگاری، رت ها به طور تصادفی در چهار گروه ده تایی شامل 2 گروه کنترل منفی (به مدت 21 روز با ml 1 بافر فسفات با pHخنثی)، کنترل مثبت علاوه بر گاواژ روزانه با بافر، هر روز به مدت 15 دقیقه بی حرکتی مزمن)، و2 گروه آزمون 1 (با گاواژهر روز پروبیوتیک)، آزمون 2 (علاوه بر پروبیوتیک، استرس نیز دریافت می کرد) تقسیم شدند. پس از طی شدن دوره آزمون، رت ها با اتر بیهوش و سپس خونگیری از قلب آن ها به عمل آمد. میزان هورمون ACTH با استفاده کیت اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که که در طی استرس میزان هورمون در گروه کنترل مثبت افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل منفی نشان داد. دریافت پروبیوتیک در آزمون 2، سبب کاهش معنی دار غلظت هورمون نسبت به گروه کنترل مثبت می گردد. میزان ترشح هورمون استرسی در گروه آزمون 1 حتی از گروه کنترل منفی که استرسی دریافت نکرده به صورت معنی داری کمتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک می تواند اثرات منفی استرس های مزمن و مقدار هورمون ACTH خون را به مقادیر قابل توجهی کم نماید.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، استرس، هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH)، لاکتوباسیلوس کازئی
  • آناهیتا شاعر*، نگارآذرپیرا، اکبروحدتی، محمدحسین کریمی، مهردادشریعتی صفحات 45-52
    زمینه و هدف
    NGN3 پروتئینی است که در انسان توسط ژن Neurog3 رمزگذاری و در سلول های پروجنیتور اندوکرین بیان می-شود. برای تکامل سلول های اندوکرین در پانکراس و روده این ژن مورد نیاز است. هدف از این پژوهش بررسی نحوه ی بیان ژن NGN3 در بافت پانکراس انسان بالغ است
    روش کار
    بافت پانکراس بالغ انسان با رعایت ضوابط قانونی از نمونه های پانکراس که جهت پیوند به بیماران دیابتی فراهم شده اند، تهیه شد. بعد از استخراج RNA وسنتز DNA، بیان ژن NGN3 با استفاده از تکنیک های PCR (Polymerase Chain Reaction) مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج ارزیابی نشان داد که در بافت پانکراس بالغ انسان ژن NGN3 بیان می شود.
    نتیجه گیری
    طبق بررسی هایی که تا کنون انجام شده است بیان NGN3 مربوط به دوره کوتاهی در زمان تکامل پانکراس و تولید سلول های اندوکرین به خصوص سلول های بتا می باشد و نتایج این تحقیق می تواند بیانگر این نکته باشد که احتمالا در پانکراس بالغ جمعیتی از سلول های زاینده اندوکرین وجود دارد.
    کلیدواژگان: پانکراس، سلول های زاینده اندوکرین، NGN3
  • سارا شکری، مهر انگیز صدوقی *، همایون حسین زاده صفحات 53-62
    زمینه و هدف
    امروزه با دخالت صنعتی بشر میزان فلزات سنگین در محیط افزایش یافته و موجبات صدمه به محیط زیست را فراهم می کند. هدف از این تحقیق بررسی اثر آلودگی کلرید سرب بر مراحل تکوین جنین گونه ی زینتی آنجل ماهی (Pterophyllum scalar) است.
    روش کار
    بدین منظور پس از انتخاب 5 جفت ماهی آنجل و لقاح و تهیه تخم ماهی، در مرحله اول پژوهش برای تعیین غلظت سمیت حاد LC50کلرید سرب، 4 غلظت/L gμ 6، 10، 20 و 40 و شاهد انتخاب و برای هر غلظت در 3 تکرار نمونه برداری انجام شد. مدت نمونه برداری برای هر غلظت در هر تکرار 96 ساعت در نظر گرفته شد و در نهایت در هر تکرار تعداد جنین های تلف شده (سفید شده) شمارش گردید. در مرحله دوم پژوهش اثر تغییرات حاصل از سمیت کلرید سرب بر مراحل تکوین جنین ماهی آنجل بر اساس طول جنین مورد مطالعه قرار گرفت. بدین منظور 4 غلظت کمتر از LC50 انتخاب و در 3 تکرار نمونه برداری صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که غلظت سمیت حاد در مطالعه حاضر برابرg/L μ 6 بود. هم چنین افزایش غلظت کلرید سرب سبب تاخیر در طول رشد جنین به نسبت نمونه شاهد گردید. در واقع کلرید سرب، باعث تاخیر در زمان رشد در جنین ماهی شد. این تاخیر با افزایش غلظت های تحت تیمار، افزایش یافت. نتایج نشان داد که در ساعت 20 بعد از لقاح بین تیمارها اختلاف معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: سرب، جنین ماهی، ماهی آنجل
  • بهار شمس کیلانی*، صدیقه مهرابیان، فرزانه حسینی صفحات 63-66
    زمینه و هدف
    استفاده از نانو ذرات به علت ارزانی، مفید بودن و خاصیت ضد میکروبی بالای آن ها، در زمینه های مختلف رو به افزایش است. بنابر این باید به مضرات احتمالی آن ها نیز توجه شود و در غلظتی استفاده شوند که جهش زا و سرطان زا نباشد. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات جهش زایی و سرطان زایی نانوذرات بیسموت با سایز nm 56 و در سه غلظتppm 1/39، 1/78، 25/156 انجام گرفت.
    روش کار
    در ابتدا جهش زایی ماده آزمون ایمز با استفاده از سالمونلا تیفی موریوم100TA سنجش و سرطان زایی آن جداگانه با میکروزوم کبدی موش9S افزوده و شمارش کلنی های برگشتی انجام گردید. نتایج حاصل از این آزمایش به کمک نرم افزار SPSS و روش آماری آنالیز واریانس یک طرفه مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در حضور میکروزوم کبد موش تعداد کلنی های برگشتی در مقایسه با عدم حضور این آنزیم، کاهش یافته و این بدین معنی است که اثر جهش زایی و سرطان زایی با حضور این آنزیم کاهش می یابد.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج پژوهش حاضر نانوذرات بیسموت فعالیت جهش زایی و سرطان زایی از خود نشان نداد.
    کلیدواژگان: نانوذرات بیسموت، سالمونلا تیفی موریوم100TA، تست ایمز، میکروزوم کبدی موش