فهرست مطالب

نشریه پلاسما و نشانگرهای زیستی
سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • پروین تراب زاده*، مهسا قوسی، کاظم پریور صفحات 1-15
    زمینه و هدف
    عصاره آبی میوه گیاه عروسک پشت پرده از خانواده سولاناسه به عنوان یک داروی ضد بارداری سنتی و سقط جنین توسط گیاه شناسان طب قدیم ایرانی شناخته شده است. به همین خاطر هدف از این پژوهش اثرات بیولوژیکی عصاره آبی این گیاه را در سطح هیستوژنز و ارگانوژنز بر روی جنین موش، قبل و بعد از لانه گزینی است.
    روش کار
    بدین منظور عصاره آبی گیاه پس از تعیین دوز LD50 به میزان 6/20 گرم بر کیلوگرم وزن بدنی در شرایط invivo، دوز آستانه ای g/kg.BW13 و دوز تزریقی g/kg.BW 10 به روش درون صفاقی (IP) به موش های حامله تزریق شد.
    یافته ها
    نتایج روز 4 حاملگی: 73/58% جنین ها سالم و 27/41% جنین ها دارای ناهنجاری های ذکر شده زیر می باشند: اگزوهپاتیک، اسپاینا بیفیدا، اگزانسفال، تشکیل نشدن یا تشکیل ناقص اندام حرکتی، سین داکتیکی، جهت یابی غیر متقارن در اندام حرکتی پا و دو جنین با دو آمنیون و یک جفت ترکیب شده. نتایج روز 5 حاملگی: 56/13% از جنین ها دارای ناهنجاری برجستگی های پوستی در دست می باشند. نتایج روز 6 حاملگی: 7/16% از جنین ها دارای خونریزی در نواحی گونه، پشت، صورت و جمجمه بودنددر یک مورد نیز یکی از جفت ها دارای هاله خونی می باشد (62/1%).
    نتیجه گیری
    احتمالا اثرات تراتوژنی عصاره آبی گیاه، مربوط به ماده موثره به نام فیزالین F می باشد.
    کلیدواژگان: عروسک پشت پرده، تراتوژن، فیزالین
  • حمید بادکویه، پروانه جعفری*، ندا اکبری صفحات 17-22
    زمینه و هدف
    دیابت افزایش مزمن قند خون است که به دلیل عدم ترشح انسولین و یا عدم توانایی سلول ها در استفاده از انسولین روی می دهد. در این بیماری به واسطه مشکلات زیاد درمان های شیمیایی، یافتن روش های نوین درمانی با اثرات جانبی کمتر حائز اهمیت است. پروبیوتیک ها نیز دارای فعالیت متنوع زیستی از جمله فعالیت ضد دیابت می باشند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر لاکتوباسیلوس کازئی سویه TD2 بر شاخص قند خون در موش دیابتی نر بود.
    روش کار
    برای انجام این آزمایش از 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار استفاده شد که به چهارگروه: دو گروه کنترل شامل گروه سالم، گروه دیابت، و به دو گروه آزمون شامل گروه سالم دریافت کننده پروبیوتیک و گروه دیابتی دریافت کننده پروبیوتیک تقسیم شدند. دیابتی کردن رت ها با تزریق درون صفاقی mg/kg60 استرپتوزوسین صورت پذیرفت. به رت های گروه آزمون به مدت 21 روز لاکتوباسیلوس کازئی TD2 به میزانcfu/ml 109 به صورت گاواژ درون معدی داده شد. در نهایت پس از خونگیری، میزان گلوکز خون رت ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که لاکتوباسیلوس کازئی TD2 به طور معنی داری (001/0p <) سبب کاهش قند خون در موش های دیابتی شده، ولی تغییر معنی دار قند خون در موش های کنترل سالم دریافت کننده پروبیوتیک را موجب نگردید.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل پیشنهاد می کنند که لاکتوباسیلوس کازئی سویه TD2 در پیشگیری از افزایش قند سرم در موش های دیابتی، مفید و موثر باشند.
    کلیدواژگان: دیابت، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس کازئی
  • آرش جمشیدی، حسین خارا*، ذبیح الله پژند صفحات 23-32
    زمینه وهدف
    گسترش آلودگی ها ازجمله نیترات درآب ها مسمویت حاد یا نیمه حاد را درماهیان خصوصا بچه ماهیان ایجاد می کند و درکوتاه مدت و بلندمدت بسته به غلظت آن باعث ایجاد اختلال در فعالیت های فیزیولوژیکی و مرگ ومیر ناشناخته می شود. اغلب آبزیان پرورشی تحت تاثیر این آلودگی ها، سیستم ایمنی شان به خطر می افتد. هدف ازاین تحقیق تعیین سطح مجاز نیترات درآب و تاثیرات حاد آن بربافت آبشش،کبد و کلیه گونه ماهی خاویاری(تاسماهی ایرانی)است.
    روش کار
    به این منظور بعداز آزمایشات تعیین غلظت مقدماتی نیترات، تیمارهای 750، 773، 798، 823 و850 میلی گرم درلیتر نیترات، میزان LC10، LC50 و LC90 در طول مدت 24، 48، 72 و 96 ساعت بر اساس دستورالعمل OECD-2002 و به روش ساکن، روی بچه تاسماهی ایرانی با میانگین وزن 2گرم در مقایسه با تیمار شاهد، اندازه گیری شدند. به منظور ارزیابی اثرات هیستوپاتولوژیکی نیترات در پایان روز چهارم(96ساعت) بافت های آبشش، کبد و کلیه نمونه برداری در محلول بوئن تثبیت گردید. نمونه های تثبیت شده پس مراحل قالب گیری، برش و رنگ آمیزی با هماتوکسیلین- ائوزین با میکروسکوپ نوری مجهز به مانیتور و دوربین عکاسی و فیلمبرداری مورد مطالعه میکروسکوپی قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان LC10نیترات در24، 48، 72 و 96 ساعت برای بچه تاسماهی ایرانی به ترتیب 6097/775، 29 /716، 9556 /677 و 7878/ 669 میلی گرم در لیتر، میزان LC50 نیترات 7434/909، 9397/825، 645/793 و 5538/764 میلی گرم درلیتر، میزان LC90 نیترات 074/1067، 4265 /952، 076/929 و 728/872 میلی گرم در لیتر تعیین شد. نتایج نشان دادکه در آبشش پدیده هایی نظیرپرخونی، تورم لاملای اولیه، هیپرپلازی، چسبندگی لاملای ثانویه، خون ریزی و نکروز سلولی پس از طی 96ساعت مشاهده شد. شدت موارد آسیبی از تیمار1 به سمت تیمار5 افزایش یافت. در کبد پس از در معرض بودن عوارضی از قبیل پرخونی، نکروز سلولی، رکورد صفراوی و آتروفی سلولی مشاهده شد، ولی شدت آن ها در هر تیمار متنوع بود. در کلیه نیز عوارضی چون پرخونی و خونریزی، ملانوماکروفاژ، افزایش فضای ادراری و هیپرتروفی در تیمارها مشاهده گردید و بیشترین عارضه در تیمارهای 4 و 5 دیده شد.
    نتیجه گیری
    بنابر تحقیق حاضر تاسماهی ایرانی گونه حساس به نیترات بوده و در پرورش باید به غلظت نیترات توجه شود که بالاتر از حد مجاز نرسد.
    کلیدواژگان: تاسماهی ایرانی(Acipenser persicus)، نیترات، سمیت حاد، هیستوپاتولوژی بافت های آبشش، کبد، کلیه
  • الهام کرمی، مهدی رضا قلی زاده، حسن آهنگر، خلیل محمودی صفحات 33-39
    زمینه و هدف
    هدف از تحقیق حاضر، مطالعه تاثیر یک دوره تمرین استقامتی منتخب بر سطح آنزیم آلانین آمینوترانسفراز پلاسما در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) می باشد.
    روش کار
    برای این منظور 20 نفر بیمار(10 زن و 10 مرد) به طور تصادفی در قالب یک گروه تجربی و یک گروه کنترل ده نفره گروه بندی گردیدند. آزمودنی های گروه تجربی برخلاف آزمودنی های گروه کنترل در یک دوره فعالیت استقامتی 12 هفته ای(هفته ای سه جلسه، هرجلسه 45 دقیقه، با شدت 60% ضربان قلب بیشینه) شرکت نمودند. برای اندازه گیری میزان آنزیم آلانین آمینوترانسفراز پلاسمای آزمودنی ها، در ابتدا و انتهای دوره 12 هفته ای، از آزمودنی ها نمونه گیری خونی به عمل آمد و برای اندازه گیری این مشخصه از روش بیوشیمیائی رنگ سنجی استفاده گردید. داده ها به وسیله آزمون T زوجی وابسته مستقل در سطح معنی داری (05/0 P≤)، تجزیه و تحلیل گردیدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که دوره تمرین استقامتی موجب کاهش معنی دار سطح آنزیم آلانین آمینو ترانسفراز پلاسما در بیماران گروه تجربی گردید در حالی که سطح آن آنزیم در گروه کنترل تغییر نیافت.
    نتیجه گیری
    می توان از اجرای تمرین استقامتی برای کاهش سطح آنزیم آلانین آمینو ترانسفراز پلاسما در بیماران مبتلا به NAFLD و بهبود بیماری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: بیماری کبد چرب غیر الکلی، تمرینات استقامتی منتخب، آنزیم آلانین آمینو ترانسفراز پلاسما
  • الهه شاکردرگاه*، نیما پورنگ، خسرو آیین جمشید، غلامحسین وثوقی صفحات 41-52
    زمینه و هدف
    صنعت پرورش میگو می تواند تحت تاثیر آلودگی های ناشی از دریا قرار بگیرد و مشکلات و مسائلی برای آن به وجود بیاورد، تجمع فلزات سنگین در بافت میگو سلامت این آبزی و انسان را به عنوان استفاده کننده از این غذا تهدید می کند. اگر غلظت فلزات سنگین به بیش از حد مجاز در محیط برسند اثرات سمیت فراوانی دارند. هدف از این تحقیق اندازه گیری و میزان تجمع فلرات سنگین(سرب، کادمیوم، نیکل و وانادیوم) در بافت عضله ی میگو است.
    روش کار
    جمع آوری میگو در سه ماه مرداد، شهریور و مهر سال 1391 از دو سایت شیف و حله، از مراکز پرورش میگوی وانامی در استان بوشهر صورت گرفت. نمونه های صید شده پس از تفکیک به دو جنس نر و ماده جهت سنجش میزان فلزات سنگین در بافت عضله از دستگاه پلاروگراف استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین در سایت حله تجمع کادمیوم در عضله ی جنس نر و ماده ppb004/0، میزان تجمع سرب در جنس نر ppb0211/0 و در جنس ماده ppb0202/0 برحسب وزن خشک بود. در سایت شیف تجمع کادمیوم در عضله ی جنس نر ppb00433/0 و در جنس ماده ppb00378/0، میزان تجمع سرب در جنس نر ppb0218/0 و در جنس ماده ppb0216/0 برحسب وزن خشک به دست آمد. میزان تجمع فلز سرب و کادمیوم در هر دو سایت همبستگی مثبت با طول میگو داشته و میزان جذب دو فلز نیز همبستگی مثبت متوسط داشت. میزان تجمع فلز نیکل و وانادیوم در هر دو سایت حله و شیف توسط دستگاه پلاروگراف قابل تشخیص نبود.
    نتیجه گیری
    مقایسه ی نتایج فوق با استانداردهای جهانی نظیر سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که غلظت فلزات سرب، کادمیوم، نیکل و وانادیوم کمتر از حد مجاز می باشد، احتمالا میزان تجمع فلزات مورد نظر برای سلامت مصرف کنندگان و هم چنین صادرات این گونه ی پرورشی مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
    کلیدواژگان: میگوی وانامی، استان بوشهر، سرب، کادمیوم، نیکل، وانادیوم، عضله
  • محمدرضا بهروز خوش قلب*، قباد آذری تاکامی، حسین خارا، رضوان الله کاظمی صفحات 53-66
    زمینه و هدف
    اغلب آبزیان پرورشی تحت تاثیر عفونت های باکتریایی قرار می گیرند و سیستم ایمنی شان توسط شرایط استرس زا به خطر می افتد. مصرف بی رویه داروها و مواد شیمیایی علاوه بر ایجاد مقاومت در میکروارگانیسم ها سبب نفوذ این مواد به خاک و آب و آلودگی زیستی می گردد. استفاده از پروبیوتیک ها در واقع تکنولوژی جدید آبزی پروری همگام با محیط زیست به شمار می رود. هدف از این تحقیق مطالعه ارزیابی تاثیر پروبیوتیک Pediococcus acidilactici بر فاکتورهای ایمنی بچه ماهیان قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss می باشد.
    روش کار
    در این بررسی تعداد 3600 عدد بچه ماهی با وزن 3 - 5 گرم را در 4 تیمار با سه تکرار با ترکیب غذایی 100، 200 و 300گرم پروبیوتیک باکتوسل در هر تن غذا و تیمار شاهد به مدت 8 هفته پرورش داده شدند. در پایان هفته چهارم و هفته هشتم تعداد 5 عدد بچه ماهی از هر تیمار انتخاب و نمونه خون جهت آزمایشات بیوشیمیایی سنجش آنزیم لیزوزیم، IgM، کمپلمان CH50، آلبومین، پروتئین تام،SGOT، SGPT و گلوکز استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که افزودن پروبیوتیک باکتوسل منجر به افزایش شاخص های مورد آزمایش گردید.
    نتیجه گیری
    افزایش مقادیر آنزیم های فوق درسرم خون بچه ماهیان به عنوان شاخص های فعالیت سیستم ایمنی می تواند منجر به افزایش مقاومت بچه ماهیان قزل آلا درمقابل عوامل بیماری زا و محرک های محیطی گردد.
    کلیدواژگان: ایمنی، باکتوسل، پروبیوتیک (زیست یار)، قزل آلا
  • مهدی مرجانی*، حامد علیزاده، سید عماد میرزا غفور صفحات 67-73
    زمینه و هدف
    پروپوفول داروی بیهوشی تزریقی است که امروزه بسیار مورد استفاده بوده و به صورت داخل وریدی تجویز می گردد ویتامین Cبر روی سیستم اعصاب مرکزی خصوصیاتی مشابه آمفتامین داشته و منجر به تعدیل سیستم اعصاب مرکزی می شود. هدف از این مطالعه، بررسی اثر بیهوشی پروپوفول متعاقب تیمار با ویتامین C در سگ های نر بوده است.
    روش کار
    در این تحقیق تجربی 25 قلاده سگ به 5 گروه مساوی تقسیم شدند. گروه 1 به عنوان کنترل (بدون تیمار)، گروه 2 بیهوشی با 8 میلی گرم بر کیلوگرم از وزن بدن پروپوفول و گروه های 3 تا 5 به ترتیب با پیش بیهوشی با دوزهای100،250، 500 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن ویتامین C، سپس بیهوشی با پروپوفول در نظر گرفته شدند. قبل و بعد از بیهوشی علائم حیاتی بدن از جمله تعداد تنفس و ضربان قلب، دمای رکتوم و زمان بیهوشی ثبت گردید.
    یافته ها
    مقایسه پارامترهای مورد بررسی قبل و بعد از القاء بیهوشی تفاوت معنی داری میان گروه های مورد مطالعه وکنترل نشان نداد. ویتامین C با دوز متوسط منجر به کاهش دمای بدن بعد از القای بیهوشی گردید. از سوی دیگر ویتامین C با دوز بالا منجر به کاهش مدت زمان بیهوشی در مقایسه با گروه کنترل شد.
    نتیجه گیری
    ویتامین C با دوز بالا می تواند به عنوان پیش بیهوشی در سگ هائی که در آن ها ریسک بیهوشی طولانی مدت وجود دارد استفاده شود.
    کلیدواژگان: پروپوفول، ویتامین C، بیهوشی، سگ
  • زهرا دیلمی خیابانی*، غزاله شمس المعالی صفحات 75-80
    زمینه وهدف
    بسیاری از سویه های باسیلوس سرئوس باعث مسمومیت غذایی از نوع اسهالی و استفراغی می شوند. بیماری های نوع اسهالی توسط انتروتوکسین های همولیزین HBL، غیرهمولیتیک NHE و سیتوتوکسین K ایجاد می گردد. از آنجا که مصرف غذاهای گوشتی آماده در کشورهای درحال توسعه هم چون ایران رو به افزایش می باشد و نیز گزارش دقیقی در رابطه با میزان آلودگی این باکتری در دسترس نمی باشد، هدف از این پژوهش شناسایی و جداسازی باسیلوس سرئوس های انترو توکسی ژنیک و بررسی شیوع آن است.
    روش کار
    در این مطالعه وجود باسیلوس سرئوس در 80 نمونه ی مواد گوشتی مختلف (سوسیس، کالباس، همبرگر و کباب های آماده) خریداری شده از فروشگاه ها در شهر زنجان مورد آزمایش قرار گرفت. جداسازی باسیلوس سرئوس با استفاده از محیط کشت اختصاصی استفاده از محیط کشت انتخابی (پلی میکسین، زرده ی تخم مرغ، مانیتول، فنل رد آگار) انجام گردید. آزمون های تاییدی بیوشیمیایی و به دنبال آن تایید مولکولی باسیلوس سرئوس با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام شد. نمونه های مثبت باسیلوس سرئوس جهت بررسی ژن های کمپلکس NH مورد آزمایش قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 80 نمونه مورد بررسی 32 نمونه آلوده به باسیلوس سرئوس بودند و در بین این تعداد، باسیلوس سرئوس های جدا شده از 14 نمونه حاوی ژن های کمپلکس NHE بودند.
    نتیجه گیری
    استفاده از تکنیک و روش سریع برای تشخیص حضور باسیلوس سرئوس انتروتوکسی ژنیک در غذا از اهمیت زیادی برخودار است تا از سلامتی غذای مصرفی اطمینان حاصل شود.
    کلیدواژگان: باسیلوس سرئوس، مواد گوشتی، ژن های کمپلکس NHE، PCR