فهرست مطالب

مجله تحقیقات علوم رفتاری
سال یازدهم شماره 6 (پیاپی 34، بهمن و اسفند 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/18
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مقاله های پژوهشی
  • مجتبی حبیبی، بنفشه غرایی، بهروز بیرشک، مهستی حق شناس، مهرداد کاظم زاده، محمد شمس صفحه 493
    زمینه و هدف
    هدف این تحقیق، ارزشیابی درونی کیفیت اجرای برنامه های درسی گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه موردی از نوع پژوهش های توصیفی است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار اندازه گیری پرسش نامه استفاده شده است و جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی، اساتید گروه روان شناسی بالینی انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1389-1388 بودند.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که در حوزه های مدیریت و سازماندهی، دانشجویان و سنجش و ارزیابی گروه در حد مطلوب و در حوزه های رسالت و اهداف آموزشی، برنامه آموزشی، هیات علمی، منابع آموزشی و پژوهشی گروه در حد نسبتا مطلوب ارزشیابی شده است. اولویت های گروه به ترتیب: 1- توجه بیشتر به آموزش مبتنی بر برنامه درسی 2- برنامه دقیق تر، اختصاص امکانات مالی و نیروی انسانی بیشتر جهت ارتقا وضعیت پژوهش گروه؛ 3– برنامه ریزی جهت ارتقا وضعیت استخدامی اعضا هیات علمی؛ 4- ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی اعضا هیات علمی؛ 5- برآوردن نیازهای دانشجویان از نظر مسکن و کمک هزینه تحصیل لازم جهت جلوگیری از انجام کارهای غیرآموزشی برای امرار معاش؛ 6- برگزاری جلسات سالیانه گروه با مسوولین دانشکده و دانشگاه جهت تعامل بیشتر و حل مسایل گروه.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که نتایج پژوهش حاضر به عنوان مطالعه مقدماتی جهت ارزیابی سایر گروه های آموزشی مشابه در کل کشور قلمداد شده و تجارب عملی لازم به گروه های دیگر منتقل گردد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی درونی، روان شناسی بالینی
  • مجید برکتین، خزر گرجانی، غلامحسین احمدزاده، محمدرضا مرآثی صفحه 510
    زمینه و هدف
    استفاده از راهنماهای درمانی معتبر که بر اساس روش پزشکی مبتنی بر شواهد نگاشته شده باشند امروزه جایگاه تثبیت شده ای در روان پزشکی دارد. پژوهش حاضر به بررسی میزان انطباق درمان های انجام شده برای بیماران اسکیزوفرنی با روش درمان پیشنهادی در راهنماهای معتبر درمانی پرداخته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی، مقطعی و گذشته نگر بر روی کلیه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی در اپیزود اول که بین سال های 84 تا 89 در بخش روان پزشکی مرکز آموزشی درمانی نور شهر اصفهان بستری بوده اند انجام شده است. اخذ نمونه به صورت سرشماری انجام شده است و داده ها از طریق پایگاه داده های بیمارستان نور و پرونده های بیمارستانی توسط پرسش نامه خودساخته جمع آوری شده و سپس شاخص های آماری نظیر میانگین ها و فراوانی نسبی متغیرها به دست آمد. از راهنمای درمان انجمن روان پزشکی آمریکا به عنوان مرجع اصلی برای مقایسه استفاده شد.
    یافته ها
    در مجموع 113 بیمار (37 درصد زن و 63 درصد مرد) در این مطالعه وارد شدند. میانگین سنی بیماران 79/8 ± 91/28 با دامنه سنی 14 تا 64 سال بود. از میان بیماران 5/26 درصد بی سواد و 2/52 درصد بیکار بوده اند. 3/5 درصد از بیماران در این مطالعه اقدام به خودکشی و 6/10 درصد بیماران افکار دیگرکشی داشته اند. تعداد 38 نفر (6/33 درصد) از بیماران درمان خود را منطبق با راهنمای معتبر شروع کرده بودند و نوع داروی تجویز شده در 6/79 درصد با راهنما مطابقت داشت. در همه مراحل درمان میزان مطابقت با راهنما 24/45 درصد بوده است. بیماران در 74/87 درصد از موارد داروهای خود را در تمام مراحل درمان در دامنه دوز پیشنهادی راهنما دریافت کرده بودند.
    نتیجه گیری
    میزان مطابقت در زمینه انتخاب داروی خط اول درمان پایین بوده است. هم چنین بیشترین خطا در انتخاب نوع دارو و تجویز بی مورد چند داروی هم زمان ارزیابی شده است. علی رغم این که توصیه های این راهنما در انتخاب دوز داروهای تجویز شده برای اکثر بیماران رعایت شده است اما مدت زمان تجویز یک دارو قبل ازانتقال بیمار به مرحله بعدی درمان به خوبی رعایت نشده است.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنی، اپیزود اول، راهنمای درمان، پزشکی مبتنی بر شواهد، مطابقت درمانی
  • حمیدرضا طاهری تربتی، مصطفی بلقان آبادی، محمد قدوسی تبار صفحات 522-531
    زمینه و هدف

    رضایت از تصویر تن یک مولفه ی بسیار مهم در انسان ها به شمار می رود. هدف اصلی این پژوهش اعتباریابی بررسی اولیه مشخصه های روان سنجی مقیاس رضایت از تصویر تن در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود. هدف دیگر این پژوهش مقایسه ی این مولفه در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فردوسی مشهد می باشد.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی بود. جامعه ی پژوهش (19000 دانشجو) تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه فردوسی مشهد بودند که 362 دانشجو به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشه ایاز آن انتخاب شد. جامعه ی دوم نیز افراد خوش اندام و بداندام بودند که از مرکز تغذیه و باشگاه پرورش اندام انتخاب شدند (هر گروه 50 نفر). برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و رضایت از تصویر تن استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز در سطح توصیفی از آماره های میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون، t مستقل، t همبسته، و تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی عوامل و سازه های تشکیل دهنده ی مقیاس استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده از آزمون t مستقل نشان داد که این مقیاس روایی افتراقی خوبی دارد و می تواند بین دو گروه خوش اندام و بداندام تفکیک قایل شود (001/0 >P، 98 =df، 35/27 =t). هم چنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد که این مقیاس پایایی قابل قبولی دارد (001/0> P، 75/0 =r). ضریب آلفای کرونباخ نیز حاکی از پایایی قابل قبول این مقیاس بود (91/0=α). تحلیل عاملی اکتشافی هم یک عامل کلی در این مقیاس شناسایی کرد. در نهایت نیز بین دختران و پسران نیز در رضایت از تصویر تن تفاوت معنی داری مشاهده نشد (325/0 = P،359 =df، 99/0 =t).

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های به دست آمده می توان نتیجه گرفت که مقیاس رضایت از تصویر تن روایی و پایایی قابل قبولی در جامعه ی دانشجویان ایرانی دارد.

    کلیدواژگان: اعتباریابی، مشخصه های روان سنجی، تصویر تن، رضایت از تصویر تن، دانشجویان
  • لیلا توانگر، فریبا یزدخواستی، احمد عابدی صفحه 532
    زمینه و هدف
    افراد دارای ابراز وجود پایین در موقعیت های اجتماعی خودکارامدی بین فردی لازم را نشان نمی دهند. به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان التقاطی (با رویکردهای بازساخت دهی شناختی و مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری) بر ابراز وجود و خودکارامدی بین فردی دانشجویان انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع آزمایشی(طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. نمونه هدف 32 نفر از دانشجویان بود که با استفاده از نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای از بین 278 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان انتخاب شدند. ابتدا دو پرسش نامه خودکارامدی بین فردی و ابراز وجود بین دانشجویان توزیع شد سپس از بین آن هادانشجویانی که دارای خودکارامدی بین فردی و ابراز وجود پایین بودند به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. درمان التقاطی در بهار 1390 طی ده جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. پرسش نامه ابراز وجود و خودکارامدی بین فردی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه تکمیل شدند. برای تحلیل داده ها از شیوه تحلیل کواریانس تکراری استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج تحلیل کواریانس تکراری بیانگرتفاوت معنی دار میزان ابراز وجود و نیز خودکارامدی بین فردی در دو گروه آزمایش و کنترل و تفاوت معنی دار بین ابراز وجود و خودکارامدی بین فردی در سه مرحله (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) بود. نتایج آزمون LSD (کمترین تفاوت معنی دار) تفاوت معنی داری را بین مرحله پیش آزمون و پس آزمون، و نیزبین پیش آزمون و پیگیری نشان داد. هم چنین این نتایج بیانگر ثبات تغییرات در مرحله پیگیری بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که درمان التقاطی (بازساخت دهی شناختی و مهارت های مقابله ای شناختی- رفتاری) برای افزایش ابراز وجود و خودکارامدی بین فردی دانشجویان موثر است.
    کلیدواژگان: درمان التقاطی، ابراز وجود، خودکارامدی بین فردی
  • عافیه سارلی، مهدی شهبازی، عالیه سارلی صفحه 545
    زمینه و هدف
    برای درمان علایم اختلال ADHD روش های مختلفی معرفی شده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تمرین تکالیف شنیداری مبتنی بر رایانه بر توجه پایدار کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی بوده و با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. 20 دانش آموز پسر 9 تا 11 ساله، از مدارس ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 91- 90، به کمک پرسش نامه ی علایم مرضی کودکان -4 (CSI-4) و بر اساس چهارمین ویرایش آماری- تشخیصی اختلالات روانی (DSM-IV) به عنوان آزمودنی انتخاب شدند و به طور تصادفی در 2 گروه (گروه مداخله و کنترل) قرار گرفتند. گروه مداخله (10=n)، تکالیف شنیداری طراحی شده را دریافت کردند. مدت زمان مداخله 10 جلسه ی یک ساعته بود. گروه کنترل (10=n) هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد. آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله بوسیله ی آزمون عملکرد پیوسته، ارزیابی شدند. روش آماری مورد استفاده برای تحلیل یافته ها، آزمون tزوجی و t مستقل بود.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تمرینات شنیداری در مقایسه با گروه کنترل، در حد معنی داری توانستند کمبود توجه پایدار دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی را کاهش دهند (05/0>P).
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از آن است که عملکرد توجه کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی به کمک تمرینات شنیداری، بهبود می یابد.
    کلیدواژگان: اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی، تمرینات پردازش توجه شنیداری، توجه پایدار
  • منصوره سلامت، کمال مقتدایی، موسی کافی، احمدرضا عابدی، عباسعلی حسین خانزاده صفحه 556
    زمینه وهدف
    یکی از مهم ترین ناتوانی های یادگیری، ناتوانی یادگیری املا (Spelling Learning Disability) می باشد که با مشکلات حافظه و مهارت های اجتماعی همراه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر حافظه و مهارت های اجتماعی کودکان با ناتوانی یادگیری املا بود.
    مواد و روش ها
    روش پژوهش حاضر آزمایشی (پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه سوم دبستان شهرستان دهاقان (اصفهان) در سال تحصیلی 91- 92 بودند. 40دانش آموز مبتلا به ناتوانی یادگیری املا، به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه بازی درمانی و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان در گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت بازی درمانی شناختی رفتاری قرار گرفتند. ابزار این پژوهش عبارت بودند از، آزمون تشخیص ناتوانی یادگیری املا، آزمون هوش وکسلر و مقیاس مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس و 18 SPSS-استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0> p)، و میانگین نمرات حافظه و مهارت های اجتماعی در گروه بازی درمانی در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل افزایش یافته است.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج، بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود و توانبخشی حافظه و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا اثربخش بوده است.
    کلیدواژگان: بازی درمانی شناختی رفتاری، حافظه، مهارت های اجتماعی، اختلال املا
  • زهره فولادی، امرالله ابراهیمی، غلامرضا منشئی، حمید افشار، مهدی فولادی صفحه 567
    زمینه و هدف
    بیماران تحت همودیالیز مشکلات مختلفی را در ارتباط با عوارض بیماری مانند مشکلات جسمانی، اقتصادی، اجتماعی و واکنش های عاطفی تجربه می کنند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین متغیرهای روان شناختی مثبت (امید و معنویت)،آسیب شناسی روانی (استرس، افسردگی، اضطراب) و کیفیت زندگی بیماران همودیالیز بود.
    مواد روش ها
    این پژوهش یک پژوهش توصیفی (همبستگی) است که روی 96 نفر از بیماران همودیالیز مراجعه کننده به بیمارستان حضرت علی اصغر)ع) اصفهان در سال 1391 انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های دموگرافیک، کیفیت زندگی (SF-36)، مقیاس سنجش اضطراب، افسردگی و استرس (DASS-42)، امید به زندگی (اشنایدر) و مقیاس معنویت «پولوتزین و الیسون» استفاده شد و داده ها با نرم افزار SPSS- 16 با روش های تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد، بین کیفیت زندگی با معنویت و امید بیماران همودیالیز رابطه مستقیم معنی داری وجود دارد (001/0p<)، بین کیفیت زندگی با افسردگی، اضطراب، استرس بیماران همودیالیز رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه دلالت بر ارتباط مستقیم بین ویژگی های مثبت نظیر امید و معنویت از یک سو و متغیرهای آسیب شناسی روانی با کیفیت زندگی بیماران همودیالیز دارد. این ارتباط به گونه ای است که می توان کیفیت زندگی بیماران همودیالیز را توسط متغیرهای مثبت معنویت و امید و متغیرهای پاتولوژیک افسردگی، اضطراب و استرس پیش بینی نمود.
    کلیدواژگان: زندگی، امید، معنویت، استرس، افسردگی، اضطراب، بیماران همودیالیز
  • علی محمدزاده صفحه 578
    زمینه و هدف
    Sulloway پیشنهاد کرده است که ترتیب تولد بر صفات شخصیت تاثیر می گذارد و فرزندان اول کمال گراتر و روان رنجورتر از فرزندان بعدی می شوند. کمال گرایی در حالت های مرضی ارتباط نزدیکی با اختلالات خوردن، وسواسی جبری و شخصیت وسواسی جبری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر ترتیب تولد در کمال گرایی، نگرش های خوردن مرضی، اختلال وسواسی جبری و اختلال شخصیت وسواسی جبری بود.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع تحقیقات پس رویدادی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان، آزاد اسلامی و پیام نور تبریز و سراب که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند. نمونه ای به حجم 790 نفر (259 فرزند اول، 380 فرزند دوم و 181 فرزند آخر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و با پرسش نامه های کمال گرایی هیل، نگرش های اختلال خوردن، پرسش نامه بازنگری شده وسواسی جبری و مقیاس شخصیت وسواسی جبری پرسش نامه شخصیت چندمحوری بالینی میلون-2 مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و روش تحلیل کوواریانس یک راهه تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که فرزندان اول، وسط و آخر در کمال گرایی، نگرش های خوردن مرضی، اختلال وسواسی جبری و اختلال شخصیت وسواسی جبری تفاوت معنی داری با هم ندارند (10/0 < P).
    نتیجه گیری
    یافته های تحقیق حاضر نظریهSulloway مبنی بر اثر ترتیب تولد بر صفات شخصیت را تایید نمی کند.
    کلیدواژگان: ترتیب تولد، کمال گرایی، نگرش های خوردن مرضی، اختلال وسواسی جبری، شخصیت وسواسی جبری
  • وحید نجاتی، مریم تاجمیرریاحی، روح الله منصوری سپهر، سمیرا گلپایگانی صفحه 590
    زمینه و هدف
    علایم گستره طیف اتیسم می تواند بدون اختلال واضح در زندگی روزانه در افراد عادی وجود داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی ساختار عاملی پرسش نامه علایم اتیسم (BAPQ یاBroad Autism Phenotype Questionaire) و مقایسه شاخصه های روان سنجی آن با پرسش نامه شناخت اجتماعی (AQ یا Autsim Quotient) می پردازد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی، 351 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی دو پرسش نامه شناخت اجتماعی (AQ) و پرسش نامه علایم اتیسم (BAPQ) را تکمیل نمودند که برای بررسی علایم اتیسم در جمعیت عادی طراحی شده اند. تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی ساختار عاملی و روایی سازه، و سه روش محاسبه آلفای کرونباخ، دو نیم کردن و آزمون- بازآزمون برای بررسی پایایی مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    تحلیل عاملی اکتشافی، 4 عامل مجزا را در پرسش نامه علایم اتیسم نشان داد که روی هم رفته 37 درصد از واریانس داده ها را تبیین می کنند. دو بعد مشکلات زبانی و شخصیت انعطاف ناپذیر و نمره کلی پرسش نامه طیف اتیسم (BAPQ) و دو بعد ارتباط و تصور و نمره کلی پرسش نامه شناخت اجتماعی (AQ) قابلیت افتراق دو جنس را دارد که تاییدی بر روایی افتراقی این دو پرسش نامه است. پایایی پرسش نامه علایم اتیسم (BAPQ) با روش آلفای کرونباخ 82/0 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته های این پژوهش، پرسش نامه علایم اتیسم (BAPQ) ابزاری مناسب تری از نظر روایی و پایایی است و روایی افتراقی بهتری دارد. استفاده از این ابزار در پژوهش های آتی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پرسش نامه سنجش علایم اتیسم، پرسش نامه شناخت اجتماعی، ساختار
  • غلام رضا رجبی، مهدی ایمانی، رضا خجسته مهر، منصور بیرامی، کیومرث بشلیده صفحه 600
    زمینه و هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر بر نگرانی و سازگاری زناشویی زن های دارای آشفتگی زناشویی و اختلال اضطراب فراگیر بود.
    مواد و روش ها
    بدین منظور شش نفر از زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و همسرانشان که آشفتگی زناشویی داشتند، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهم زمان استفاده شد. پروتکل درمانی زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر و رفتار درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در سه مرحله خط پایه، مداخله ی 16 جلسه ای و پی گیری 3 ماهه اجرا گردید و آزمودنی ها به پرسش نامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ یا Pennsylvania State Worry Questionnaire)، مقیاس سازگاری زوجی (DAS یا Dyadic Adjustment Scale) پاسخ دادند. داده ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI یا reliable change index) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که هر دو درمان بر هدف های درمان تاثیر دارند. رفتار درمانی مبتنی بر پذیرش، نسبت به زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر، در متغیر نگرانی کارایی بیشتری داشت و در متغیر سازگاری زناشویی زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر کارایی بیشتری نسبت به رفتار درمانی مبتنی بر پذیرش نشان داد.
    نتیجه گیری
    تبیین یافته ها بر اساس مبانی نظری اثربخشی درمانی، حاکی از این بود که رفتار درمانی مبتنی بر پذیرش از نظر اندازه تغییر، کلیت، ثبات بر زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر ارجحیت دارد، اما از نظر میزان پذیرش هر دو یکسان هستند.
    کلیدواژگان: اختلال اضطراب فراگیر، آشفتگی زناشویی، رفتار درمانی مبتنی بر پذیرش، زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر
  • فاطمه ملکشاهی بیرانوند، جعفر حسنی، جواد صالحی صفحه 620
    زمینه و هدف
    فرضیه ی نقص حافظه در بیماران مبتلا به اختلال وسواس/ فکری عملی برای تبیین پایداری رفتارهای تکراری این بیماران مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال اغلب مطالعات انجام شده در این زمینه نتایج متناقضی به دست آورده اند. هدف پژوهش حاضر مقایسه ی حافظه ی کاذب و میزان اعتماد به حافظه در زنان مبتلا به اختلال وسواس فکری/ عملی و زنان بهنجار بود.
    مواد و روش ها
    با استفاده از روش نمونه برداری در دسترس و بر اساس ملاک های ورود در قالب یک طرح علی/ مقایسه ای 26 نفر از زنان مبتلا به اختلال وسواس فکری/ عملی شهر زنجان انتخاب شدند و پس از همتاسازی با 26 نفر از زنان بهنجار بر اساس متغیرهای سن و سطح تحصیلات، توسط تکلیف حافظه ی کاذب و اعتماد به حافظه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج آزمونT مستقل نشان داد که زنان مبتلا به اختلال وسواس فکری/ عملی در مقایسه با زنان بهنجار حافظه ی کاذب بیشتری در ارتباط با کلمات مرتبط با تهدید نشان می دهند و از میزان اطمینان به حافظه ی کمتری برخوردار هستند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر حاکی از وجود حافظه ی کاذب مبتنی بر تهدید در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری/ عملی است و به نظر می رسد رفتارهای تکراری این افراد نتیجه ی عدم اطمینان به حافظه ی خود می باشد.
    کلیدواژگان: اختلال وسواس فکری، عملی، حافظه ی کاذب، اطمینان به حافظه
  • اسحق رحیمیان بوگر، ضیاء قائم مقام فراهانی صفحه 629
    زمینه و هدف
    بررسی نقش عوامل زمینه ای و شاخص های زیستی در بروز زودهنگام بیماری های قلبی- عروقی به عنوان یکی از مسایل مهم در پیشگیری از این بیماری ها ضروری است. هدف این مطالعه بررسی نقش عوامل زمینه ای و شاخص های زیستی در بروز زودهنگام بیماری های قلبی- عروقی بود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 154 بیمار قلبی- عروقی مراجعه کننده به مرکز قلب تهران و 181 نفر فرد سالم از میان افراد همراه بیمار به شیوه نمونه گیری در دسترس طی آبان ماه تا اسفندماه 1391 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش نامه جمعیت شناختی و خصوصیات بیماری جمع آوری شد و به کمک مجذور کای، آزمونt مستقل و رگرسیون لوجستیک با نرم افزار تحلیل های پیش بین (PASW یا Predictive Analyses Software) تحلیل گردید.
    یافته ها
    درامد پایین خانوادگی (325/8=OR، 001/0P=)، ساعات بی تحرکی بالا (671/9=OR، 001/0 P =)، عدم ورزش منظم (609/5=OR، 002/0 P =)، تدخین سیگار (320/3=OR، 009/0 P =)، تری گلیسیرید بالا (125/5=OR، 001/0 P =)، فشارخون بالا (183/6=OR، 004/0 P =)، شاخص توده بدن (Kg/m2)>25 (133/7=OR، 005/0 P =)، کلسترول کلی بالا (108/6=OR، 001/0 P =)، کاهش کلسترول HDL (589/5=OR، 002/0 P =) و افزایش کلسترول LDL (094/5=OR، 005/0 P =) به طور معنی داری بروز زودهنگام بیماری های قلبی- عروقی را پیش بینی کردند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    سطح درامد خانوادگی، ساعات بی تحرکی و عدم ورزش منظم، تدخین سیگار و شاخص های زیستی در بروز زودهنگام بیماری های قلبی- عروقی واجد اهمیت هستند. لذا، مداخله در این عوامل به منظور پیشگیری از بروز زودهنگام این دسته از بیماری ها مهم خواهد بود.
    کلیدواژگان: عوامل زمینه ای، شاخص های زیستی، بیماری های قلبی، عروقی
  • قاسم صالح پور، موسی کافی، سجاد رضایی، مظفر حسینی نژاد صفحه 641
    زمینه و هدف
    مولتیپل اسکلروزیس یک اختلال عصب شناختی مزمن است که شیوع آن در زنان بیش از مردان می باشد. از این رو هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ارتباط اختلال در کارکرد فیزیکی (به عنوان متغیر ملاک) با خستگی، علایم روانی و شاخص توده بدنی (به عنوان متغیرهای پیش بین) زنان مبتلا به این بیماری می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک پژوهش مقطعی 114 بیمار به شیوه پیاپی نمونه گیری شده و توسط سیاهه متغیر های جمعیت شناختی، بعد فیزیکی پرسش نامه زمینه یابی سلامت، مقیاس شدت خستگی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و شاخص توده بدنی ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل گردیدند.
    یافته ها
    نتایج حاکی از همبستگی قوی و معنی دار کارکرد فیزیکی با متغیرهای خستگی، افسردگی، اضطراب و استرس داشت (0001/0>P). در این میان شاخص توده بدنی از کمترین ضریب همبستگی در ارتباط با کارکرد فیزیکی برخوردار بود (05/0P<). یافته های حاصل از رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که واریانس کل تمام متغیرهای پژوهش در گام نهایی 58/0 (2R) می باشد (0001/0P<؛20/18 F=). به علاوه واریانس افزوده انحصاری در این گام بعد از کنترل متغیرهایی نظیر سن، تحصیلات و طول مدت بیماری، 39/0 محاسبه گردید.هم چنین در گام نهایی متغیرهای خستگی (0001/0P<؛ 25/0- =β) و اضطراب (0001/0P<؛ 44/0- =β) به طور معنی داری توانستند اختلال در کارکرد فیزیکی زنان را پیش بینی نمایند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از آن بود که خستگی و اضطراب می توانند در ایجاد اختلال در کارکرد فیزیکی زنان تاثیرگذار باشند. از همین رو غربالگری زنان دچار این علایم و اجرای درمان های مناسب توصیه می شود.
    کلیدواژگان: خستگی، افسردگی، اضطراب، استرس، شاخص توده بدنی
  • امیر جهانیان نجف آبادی، مهرداد صالحی، مهدی رحمانی، حدیث ایمانی صفحه 657
    زمینه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کاهش اضطراب در مراجعه کنندگان به کلینیک مشاوره و خدمات روان شناسی در شهر اصفهان بود.
    مواد و روش ها
    تعداد 18 نفر از مراجعه کنندگان مرد با میانگین سنی 44/34 بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و قبل و بعد از اجرای پژوهش با آزمون اضطراب کتل (1958) بررسی شدند. معیار انتخاب افراد عبارت از نمره اضطراب بالای 35 در مقیاس بود. تعداد جلسات نوروفیدبک 15 جلسه نیم ساعته بود.
    یافته ها
    داده های پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کواریانس بررسی شدند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر کاهش اضطراب موثر است (001/0> P). به عبارتی 70 درصد از تغییرات اضطراب آزمودنی ها به وسیله نوروفیدبک بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نوروفیدبک توانست اضطراب شرکت کنندگان در پژوهش را به طور معنی داری کاهش دهد. بدین صورت که تغییرات دامنه برانگیختگی آزمودنی ها در نقاط FP1-T3 و هم چنین تقویت دامنه SMR در نقطه CZ موجب تغییرات معنی دار در سطح اضطراب آزمودنی های پژوهش گردید.
    کلیدواژگان: آموزش نوروفیدبک، اضطراب
  • مجتبی حبیبی، بلال ایزانلو، رضا باقریان سرارودی صفحه 671
    زمینه و هدف
    ویژگی تک بعدی بودن نشانگرهای یک سازه در نظریه کلاسیک اندازه گیری ریشه داشته و در بافت این نظریه اصطلاح متجانس بودن سوال هایی که یک سازه را اندازه گیری می کنند به طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره دارد. برداشت های نادرست از این اصطلاح باعث شد، بسیاری از پژوهشگران برای بررسی و تعیین این ویژگی، از روش هایی مثل آلفای کرونباخ یا تحلیل عاملی اکتشافی استفاده کنند. این در حالی است که هیچ یک از آن ها برای این منظور طراحی نشده اند.
    مواد و روش ها
    در قالب یک طرح زمینه یابی کاربردی، از بین جامعه مادران کودکان عادی به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای 468 مادر پرسش نامه PSI-SF را تکمیل نمودند. داده ها با روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL تحلیل شدند.
    یافته ها
    با استفاده از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای مربوطه که امکان بررسی توزیع مانده ها را فراهم می کنند، می توان وجود یا عدم وجود این ویژگی را در نشانگرهای مربوط به یک سازه بررسی کرد.
    بحث و نتیجه گیری
    پژوهش حاضر علاوه بر مباحث نظری با یک نمونه داده تجربی این موضوع را از نقطه نظر مدل سازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار است.
    کلیدواژگان: معادلات ساختاری، تک بعدی بودن، فضای مکنون
|
  • Mojtaba Habibi, Banafsheh Ghoraee, Behroz Birashk, Mahasti Haghshenas, Mehrdad Kazemzadeh, Mohammad Shams Page 493
    Aim and
    Background
    The aim of this study was to examine the quality curriculum of the Department of Clinical Psychology of Tehran University Medical Science. Methods and materials: It is a descriptive case study and the sampling comprises MA، PhD students and attending professors of the Department of Clinical Psychology Tehran University of Medical Sciences in the academic year of 2010-2011 evaluating with an inventory.
    Findings
    Evaluation indicated that fine performances were for management and organizations but not for educational goals such as curricula، educational research، and resources، nor faculty members. The list of priorities of the aforementioned program is: 1- to consider primary curricula 2- to allocate more properties and broaden comprehensive plan to develop clinical psychological studies 3- Go ahead with detailed plan to recruit intellectual faculty members 4- Promote social welfare states for faculty 5- To provide sufficient facilities such as monthly salary، mortgage، and so forth for students to avoid carrying out regular menial jobs out of university thanks to well paying which can be adequate for their cost of living 6- Annual meeting with other clinical psychological school mates and masters for not only better communication but also looking for a solution.
    Conclusions
    We suggest that the current achievement should be considered as a pilot study to evaluate other educational departments، so that we are quite an experience being involved in Iran.
    Keywords: Internal Evaluation, Quality of Programs, Clinical Psychology
  • Majid Barekatain, Khazar Garjani, Gholamhosein Ahmahzadeh, Mohammad Reza Maracy Page 510
    Aim and
    Background
    Applying evidence-based treatment guidelines to improve the quality of care for patients with schizophrenia has been increased worldwide. In this study، we evaluated the adherence of clinicians to the guideline for patients with schizophrenia who were admitted to a university hospital in their first episode of disease. Methods and Materials: In a descriptive study، treatments of all patients who were admitted to Nour hospital between 2005 to 2010 and diagnosed with schizophrenia in the first episode gathered. The implemented treatments compared with the American Psychiatric Association guideline for treatment of schizophrenia.
    Findings
    Of total 113 patients with mean age of 28. 91±8. 79، 38 patients (33. 6 percent) have been taken the adequate first line medications based on the APA guideline. In the all stages of the treatment، 45. 24 percent of the patients have been taken medications with adherence to the guideline. Types of the drugs and duration of treatment in each stage were adhered to the guideline in 79. 6 percent and 87. 74 percent of the patients respectively.
    Conclusions
    Adherence to the approved guideline was not acceptable. The most important finding was selection of the type of drug in the first stage، which was not compatible with the guideline. The high rate of polypharmacy was suggested the second fault of the treatment in this population.
    Keywords: First Episode Schizophrenia, EBM, guidelines, Adherence of Treatment
  • Hamidreza Taheri Torbati, Mustafa Bolghan-Abadi *, Mohammad Ghoddosi Tabar Pages 522-531
    Aim and Background

    Satisfaction with body image is an important component in human beings. This study mainly aims to investigate the validation and exploring the preliminary psychometric properties of the satisfaction with body image among students of Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. The other purpose of this study is to compare this component between males and females students of Ferdowsi University of Mashhad.

    Methods and Materials: 

    The research method was descriptive in survey method. The research population (19000 students) was all the students studying in Fedowsi University of Mashhad which in the 2011-2012 academic years in which 362 ones were selected through cluster sampling method at random as the research sample. The Second research population were individuals with good body and bad body who referred to the nutrition center and the body building club (50 subjects each group). To collect data, demographic information and satisfaction with body image questionnaires were used. To analyze data, mean and standard deviation statistics were used in descriptive level, and Pearson’s correlation test, independent sample t-test, and exploratory factor analysis were used in inferential level.

    Findings

    The results of independent t-test showed that the scale has credible discriminate validity (t= 27.35, df= 98, P< 0.001). Likewise, the results of the Pearson’s correlation test indicated that the scale has good reliability (r= 0.75, P < 0.001). Also, the Counbach’s alpha coefficient display reliability of the scale (α= 0.91). On the other hand, the factorial analysis authorized one component in this scale. Finally, there is no significant difference between males and females in body image scores (t= 0.99, df= 359, P= 0.325).

    Conclusions

    Considering the findings obtained, it could be concluded that the body image scale has an acceptable reliability and validity among Iranian students.

    Keywords: Validation, Psychometric Properties, Body Image, Body Image Satisfaction, University Students
  • Mansoure Salamat, Kamal Moghtadaei, Musa Kafi, Ahmad Abedi, Abbasali Hosein Khanzadeh Page 556
    Aim and
    Background
    One of the most important learning disabilities is spelling learning disability which is accompanied by memory problems and social skills. The main aim of present research was to review the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on memory and social skills of children with spelling learning disability. Methods and Materials: The research method of present study was experimental (pretest-posttest with control group). The statistical universe consisted of all third grade primary school students of Dehaghan city (Isfahan) in 2012-2013 academic years. The forty students with spelling learning disability selected randomly and then placed in play therapy and control groups randomly. Students in the experimental group received cognitive-behavioral play therapy for 8 sessions which each one took 90 minutes. Assessment tools consisted of Diagnostic Test of Spelling Learning Disability، Wechsler Intelligence Scale for Children- Revised (WISC-R) and Gresham’s and Elliott’s Social Skills Scale. Data was analyzed by analysis of Covariance and SPSS-18.
    Findings
    Results of covariance analysis model showed that، with control of pre-test effect٫ there is a significant difference between the experimental and control group in post-test (p<. 01) and the mean scores of memory and social skills in play therapy group in post-test stage has been increased in comparing with the pre-test and control group.
    Conclusions
    According to results، cognitive- behavioral play therapy has been effective on improvement of memory and social skills of students who disabled in spelling learning.
    Keywords: Cognitive, Behavioral Play Therapy, Memory, Social Skills, Spelling Learning Disability
  • Zohreh Fouladi, Amrollah Ebrahimi, Gholamreza Manshaei, Hamid Afshar, Mehdi Fouladi Page 567
    Aim and
    Background
    This study was aimed to determine the relationship between positive psychological variables (hope and spirituality) psychopathology (depression، stress، anxiety) and quality of life in hemodialysis patients in Isfahan''s Ali Asghar Hospitals. Methods and Materials: This study was a descriptive one، and its population was all Hemodialysis patients in Ali Asghar Hospital. The participants in this study were 96 Hemodialysis patients. They were selected by a simple random sampling method. The survey tools included demographic questions، (SF-36) quality of life، life expectancy، (DASS) depression، stress، anxiety and spirituality questionnaire. Mean and standard deviation were used to analyze the data and for hypothesis testing the Pearson correlation and simultaneous regression analysis were used.
    Findings
    There was a significant relationship between positive psychological variables (hope and spirituality) and psychopathology (depression، stress، anxiety) with quality of life in hemodialysis patients. In other words، participants with higher scores on (spirituality and hope) had a better quality of life، and those who higher score on DASS had a lower quality of life (p<0. 05). These finding indicated that: There was a significant relationship between quality of life and spirituality in hemodialysis patients (p<0. 05). There was a significant relationship between quality of life and hope in hemodialysis patients (p<0. 05). There was a significant relationship between quality of life and (stress، depression and anxiety) in hemodialysis patients (p<0. 001).
    Conclusions
    These finding indicated that quality of life in Hemodialysis patients can be predicted by hope and (stress، depression، anxiety)
    Keywords: Hope, Spirituality, Stress, Depression, Anxiety, Quality of Life, Hemodialysis Patients
  • Ali Mohammadzadeh Page 578
    Aim and
    Background
    Sulloway suggested that birth-order has a significant effect on personality traits، proposing first-borns children are more perfectionistic and more neurotic than later-borns. In abnormal form، perfectionism is closely associated with eating disorders and obsessive compulsive. The purpose of this study was to investigate the effect of birth-order on perfectionism، pathological eating attitude، obsessive compulsive features، and obsessive compulsive personality. Methods and Materials: This study was a post facto research. The statistical population of the research comprised of male and female undergraduate students in Tabriz and Sarab branches of Payam e Noor، and Azarbayjan universities in the academic year 1390-91. A group of 790 university students، using Stratified random sampling method، took part in this research. Participants answered to The Perfectionism Inventory، Eating Attitude test (EAT-26)، Obsessive Compulsive Inventory- Revised (OCI-R) & Millons obsessive compulsive personality scale. Data were analyzed using correlational coefficient and one way analysis of covariance.
    Findings
    There are no significant differences on perfectionism، pathological eating attitude، obsessive compulsive disorder، and obsessive compulsive personality among first، middle and late born.
    Conclusions
    Sulloways theory and the effect of birth order on personality traits are not approved.
    Keywords: Birth, order, Perfectionism, Pathological Eating Attitude, Obsessive Compulsive Disorder, Obsessive Compulsive Personality
  • Vahid Nejati, Maryam Tajmirriyahi, Rohallah Mansuri Sepehr, Samira Golpaygani Page 590
    Aim and
    Background
    Autistic traits may present in normal population without interfering with daily functionings. The present investigation is to find factor structure and validation of Broad Autism Phenotype Questionaire (BAPQ) and comparing psychometric structures of it with Autsim Quotient (AQ). Methods and Materials: In this correlational study، 351 students in Shahid Beheshti University completed two questionnaires of Autism Phenotype Questionaire (BAPQ) and Autsim Quotient (AQ) which are designed to assess autistic traits in normal population. Exploratory factor analysis was used for evaluation of validity. Chronbach Alpha، split half and test-retest methods were used for evaluation of reliability.
    Findings
    Exploratory analysis showed 4 factors for BAPQ which totally explained 37 percent of the overall variance of the data. Two subsets of BAPQ questionnaire (pragmatic language and rigid personality) plus its overall score and two subscales of AQ (imagination and communication) plus its overall score are able to differentiate between two sexes which shows high discriminant validity of these scales. Chronbach alpha shows reliability of 82 percent for BAPQ questionnaire.
    Conclusions
    Based on the findings، BAPQ is a better scale regarding validity and reliability and also has better discriminant validity of two sexes. Future research is suggested to use this questionnaire.
    Keywords: Autism Spectrum Quotient (AQ), Broad Autism Phenotype Questionnaire (BAPQ), Psychometric, Autistic Traits, Social Cognition
  • Gholamreza Rajabi, Mehdi Imani, Reza Khojasteh Mehr, Mansor Beirami, Kiomars Boshlideh Page 600
    Aim and
    Background
    The aim of present study the study of the efficacy of Acceptance Based Behavior Therapy and Integrative Behavioral Couple Therapy on women with distressed couples and General Anxiety Disorder. Methods and Materials: Six women with Generalized Anxiety Disorder and their spouses were selected using purposeful sampling. Non-congruent multiple baseline experimental single case study was used as the method of the present study. The efficacy of Acceptance Based Behavior Therapy and Integrative Behavioral Couple Therapy Protocol was carried out in three phase of intervention (Baseline، 16 session treatment and 3 month follow-up) by using the Pennsylvania State Worry Questionnaire (PSWQ) and Dyadic Adjustment Scale (DAS) evaluated. Data analyzed with visuals inspection، improvement percentage and reliable change index (RCI) strategies.
    Findings
    Results showed that Acceptance Based Behavior Therapy and Integrative Behavioral Couple Therapy have positive efficient on treatment''s target. Acceptance Based Behavior Therapy efficacy also showed more than Integrative Behavioral Couple Therapy in the Worry variable. Integrative Behavioral Couple Therapy efficacy also showed more than Acceptance Based Behavior Therapy in the Dyadic Adjustment Scale.
    Conclusions
    Theoretical explanation of findings for effectiveness of therapy، suggest that Acceptance Based Behavior Therapy was efficient in Magnitude، Universally and stability of changes، but in Acceptability both of therapies were similar.
    Keywords: Generalized Anxiety Disorder. Distressed Couples, Acceptance Based Behavior Therapy, Integrative Behavioral Couple Therapy
  • Fateme Malekshahi Beyranvand, Jafar Hasani, Javad Salehi Page 620
    Aim and
    Background
    The forgetfulness or memory deficit hypothesis in patients with obsessive–compulsive disorder (OCD) has been used to explain the maintenance of repetitive behaviors in these patients. Yet the majority of studies focusing on memory of patients with OCD show mixed results. The aim of this study was to compare of false memory and memory confidence in women with obsessive–compulsive disorder and normal women. Methods and Materials: Using available sampling method and according inclusion criteria، in casual/comparative design format، 26 women with OCD from Zanjan city were selected and after matching with 26 normal women on the base age and educational level variables assessed by memory confidence and false memory test task.
    Findings
    The results of independent T-test indicated that women with obsessive– compulsive disorder in comparison with normal women show a higher false memory in threat based words and are weaker in memory confidence.
    Conclusions
    The results of this study indicate the presence of threat based false memory in patients with obsessive–compulsive disorder and seems that the repeated behaviors of these individuals are a result of lack confidence in their memory.
    Keywords: Obsessive Compulsive Disorder, False Memory, Confidence Memory
  • Issac Rahimian Boogar, Zia Ghaem, Magham Farahani Page 629
    Aim and
    Background
    Studying the role of background causes and biomarkers on early onset cardiovascular diseases'' incidence as one important issue is need for prevention of these diseases. The purpose of this study was to identify the role of background factors and biomarkers for early onset cardiovascular diseases'' incidence. Methods and Materials: In a descriptive study with cross-sectional design، 154 outpatients with cardiovascular diseases who attended to Tehran Heart Center and 181 healthy persons among who associated with these patients were select by convenience sampling during November 2012 to March 2013. Data were collect by semi-structured interview and demographic-disease characteristics questionnaire، then analyzed by Chi-square، Independent t test and Logistic Regression with predictive analyses software (PASW).
    Findings
    Low family income (OR=8. 325; P<0. 001)، higher sedentary behaviors (OR=9. 671; P<0. 001)، loss of regular exercise (OR=5. 609; P<0. 002)، cigarette smoking (OR=3. 320; P<0. 009)، high triglyceride level (OR=5. 125; P<0. 001)، high blood pressure (OR=6. 183; P <0. 004)، (kg/m2>25th) Body Mass Index (OR=7. 133; P<0. 005)، (≥ 200 mg/dL) higher total cholesterol (OR=6. 108; P<0. 001)، (≤ 35 mg/dL) decreased HDL cholesterol (OR=5. 589; P<0. 002) and (≥130 mg/dL) increased LDL cholesterol (OR=5/094; P<0. 005) significantly predicted early onset cardiovascular diseases'' incidence (P<0. 05).
    Conclusions
    Family income level، sedentary behaviors and loss of regular exercise، cigarette smoking and biomarkers are important in early onset cardiovascular diseases'' incidence. Therefore، it is matter to intervention in these causes for prevention of early onset cardiovascular diseases'' incidence.
    Keywords: Background Factors, Biomarkers, Cardiovascular Diseases
  • Ghasem Salehpoor, Mousa Kafi, Sajjad Rezaei, Mozaffar Hosseininezhad Page 641
    Aim and
    Background
    Multiple Sclerosis is a chronic neurological disorder which is more prevalent in women than men. Therefore، the aim of present study was to evaluate the relationship physical functioning impairment (as criterion variable) with fatigue، psychological symptoms and body mass index (as predictive variables) in the women suffering from this disease. Methods and Materials: In a cross sectional study، sampling was performed on 114 patients by consecutive method who were evaluated by using demographic variables list، physical dimension of short form health survey questionnaire، fatigue severity scale، depression، anxiety، stress scale and body mass index. data were analyzed by Pearson correlation coefficient and hierarchical regression.
    Findings
    The results indicated a significant، strong correlation of physical functioning with fatigue، depression، anxiety and stress variables (P<0. 0001). Body mass index had the lowest correlation coefficient with physical functioning (P<0. 05). The results of hierarchical regression showed the total variance of all variables in final step as 0. 58 (R2) (P<0. 0001; F=18. 20). Moreover، additional exclusive variance was 0. 39 at this step after controlling demographic variables such as age، education level and duration of the disease. Furthermore، in final step، variables of fatigue (β= - 0. 25; P<0. 0001) and anxiety (β= - 0. 44; P<0. 0001) could significantly predict physical functioning impairment of women.
    Conclusions
    Results indicated that fatigue and anxiety can affect the physical functioning impairment in women. Thus، the screening of women with these symptoms and appropriate treatment is recommended.
    Keywords: Fatigue, Depression, Anxiety, Stress, Body Mass Index
  • Amir Jahanian Najafabadi, Mehrdad Salehi, Mehdi Ramani, Hadis Imani Page 657
    Aim and
    Background
    The aim of the present study was to evaluate the effect of neurofeedback training on reducing anxiety in people who attend a psychology clinic in Isfahan. Methods and Materials: Eighteen persons were randomly divided in control and test groups. The mean age of participants was 34. 44. Then، before and after the training they were evaluated with kattel Anxiety test (1958). The neurofeedback training included 15 sessions of 30 minutes.
    Findings
    The pre- and post test data were analyzed through co-variance (ANCOVA).
    Conclusions
    The results confirmed the effect of neurofeedback on decreasing of anxiety (p < 0. 001- Eta2= 0. 70).
    Keywords: Neurofeedback Training, Anxiety
  • Mojtaba Habibi, Balal Izanloo, Reza Bagherian, Sararoudi Page 671
    Aim and
    Background
    The unidimensionality feature of indicators of a construct is rooted in the classical test theory (CTT)، and in the context of CTT the term of being Homogeneity for items which was developed to measure a construct indirectly refers to this topic. Misunderstanding of the term has led many of researchers use exploratory factor analysis or Cronbach''s alpha procedures to investigating and determination of unidimensionality. While، none of these procedures were not design for this propose. Methods and Materials: Using the survey design، 468 mothers with multiphase cluster sampling method fill in the PSI-SF. The data was analysis by structural equating model using LISREL software.
    Findings
    using structural equation modeling approach and related software’s، which provide investigation of distribution of residuals، one could test Presence or absence of the unidimensionality feature of indicators.
    Conclusions
    This study، in addition to theoretical discussions، examined this issue with a sample of empirical data.
    Keywords: Structural Equation Modeling, Unidimensionality, Latent Trait