فهرست مطالب

پژوهش های قرآنی - سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 73، بهار 1392)

نشریه پژوهش های قرآنی
سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 73، بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • روح الله ملکیان صفحه 4
    مبحث «محکم و متشابه» از مباحث مطرح در علوم گوناگون اسلامی است که غالبا به تبع آیه هفتم سوره مبارکه آل عمران {منه آیات محکمات هن ام الکتاب واخر متشابهات} مطرح می شود. این نوشتار کوشیده مفاد این آیه شریفه را بررسی و اثبات کند که اولا «آیات محکمات» به معنای «آیات واضح»، و نیز «متشابهات» به معنای «آیات مجمل و مبهم»، و نیز تاویل به معنای تفسیر نیست. و ثانیا مراد از «آیات محکمات»، آیاتی است که در نسخ متعدد کتاب الهی که به پیامبران فرو فرستاده است، دستخوش تغییر و تبدیل نشده و «ام الکتاب» نام دارد. و مقصود از «آیات متشابهات»، آیاتی است که در بعضی از نسخه های کتاب الهی در موضوعات یکسان، ولی در بعضی از احکام متفاوت است، ازاین رو «متشابه» یعنی مشابه یکدیگر است.
    کلیدواژگان: کتاب، محکمات، متشابهات، نسخ، تاویل، راسخ در علم
  • سید حسین سیدی، فرحناز شاهوردی صفحه 38
    موسیقی یکی از حوزه های وسیع کارکرد علم زیبایی شناسی است و یکی از رازهای زیبایی متون و شاهکارهای ادبی نیز به شمار می آید. در این میان، پدیده تکرار یکی از اساسی ترین مولفه ها در شکل گیری این فن بوده و در خلق دو نوع موسیقی بیرونی و درونی سهم بسزایی دارد. قرآن کریم نیز به عنوان آخرین ارتباط مکتوب الهی با بشر، از هنرنمایی شگفت این اسلوب بهره بسیار برده است، چنان که به کارگیری «تکرار» در آیات کلام وحی باعث به وجود آمدن موسیقی اعجازانگیزی گشته که کاملا با موضوع و محتوای آیات تناسب دارد. بررسی زیبایی شناختی نمونه هایی چند از آیات قرآن کریم در این مختصر نشان می دهد که پدید ه تکرار چگونه با ایجاد تنوع در موسیقی، در آفرینش تصاویر و اثربخشی معانی قرآن موثر می افتد.
    کلیدواژگان: قرآن، زیبایی شناسی، تکرار، تکرار حروف، نظماهنگ درونی
  • سید محمد علی ایازی صفحه 52
    داستان سلیمان در سوره سبا و نمل، یکی از بحث انگیزترین قصه های قرآن است. در این داستان مطالبی آمده که همگی شگفت انگیز و جای چون و چرای بسیار دارد. به عنوان نمونه، داستان گفت وگوی سلیمان با هدهد و تشخیص کفر کافران توسط هدهد و فرمانروایی ملکه سبا که مورد پذیرش قرآن نیز قرار گرفته است و.... اما یکی از مباحث بحث انگیز این داستان، شیوه رفتار آن حضرت با ملکه سبا در جهت تهدید و اجبار بر دین است که زمینه استناد به آن برای وجوب جهاد ابتدایی قرار گرفته است. سلیمان فردی حکیم و فرزانه بود، اما چرا با شیوه قهرآمیز، حاکمی قدرتمند را مجبور کرد که یا مسلمان شود و تسلیم گردد، یا در برابر لشکر شکوهمند او قرار می گیرد. قرآن این داستان را در سوره نمل بیان می کند و نه تنها از این روش نقدی نمی کند، که آن را تایید هم می کند. درباره این داستان نظریات گوناگونی ارائه شده که رایج ترین آنها، واقعی بودن داستان در برابر نظریه رمزی بودن آن است. در این مقاله پس از توضیح فشرده داستان، نکات بحث انگیز آن بررسی شده و نتیجه گیری شده که دلالتی بر استفاده از زور برای اجبار بر عقیده ندارد و شبهات مطرح شده پاسخ داده شده است.
    کلیدواژگان: سلیمان، ملکه سبا، بلقیس، جهاد ابتدایی، سیره پیامبران، آزادی عقیده
  • سید ابراهیم سجادی صفحه 72
    این مقاله در دو بخش ارئه شده است: در قسمت نخست ضرورت بحث توجیه در حوزه اخلاق فطری، مفهوم توجیه، رواج نظریه «غیر شناخت گرایی» که نقطه مقابل نظریه «واقع گرایی اخلاقی» و خاستگاه نسبیت اخلاقی است در غرب و رویکرد به فطرت با نگاه روان شناختی که ویژگی توجیه پذیری را نیز دارد، توضیح داده می شود. بخش دوم به توجیه اخلاق از نظر قرآن اختصاص دارد و در آن، مکانیزم شهود فطریات، آثار عینی شکوفایی گرایش های فطری و پیامدهای محسوس فطرت گریزی به عنوان عناصر قابل استفاده در توجیه اخلاق فطری مورد مطالعه قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: توجیه پذیری، نسبیت، فطرت، تزکیه، اخلاق
  • محمد خامه گر، جواد سلمان زاده صفحه 96
    در منابع روایی و تفسیری، دوازده روایت به عنوان شان نزول سوره تحریم نقل شده است. این روایات به دلیل تنوع و تعارض درونی و بیرونی آنها، از پر چالش ترین روایات سبب نزول هستند. برای تشخیص روایات سبب نزول و تعیین صحت و سقم آن، باید سه مرحله را طی نمود که عبارت است از: ارزش گذاری روایات شان نزول، ارزیابی محتوای روایات و ارزیابی سند آنها. با بررسی روشمند تمامی روایات شان نزول سوره تحریم، متوجه می شویم که هیچ یک از این روایات، سبب نزول واقعی سوره نیستند، بلکه همه آنها بیانگر فضای نزول سوره تحریم در سال هشتم هجری می باشند و از شکل گیری جریانی مرموز در میان مسلمانان خبر می دهند که برای تضعیف جایگاه اجتماعی پیامبر تلاش می کند و متاسفانه این جریان به منزل پیامبر هم نفوذ کرده است. در این شرایط سوره تحریم نازل شده و به زنان پیامبر هشدار می دهد که از خیانت به ایشان و همکاری با جریان توطئه دست بردارند.
    کلیدواژگان: سوره تحریم، همسران پیامبر، شان نزول، فضای نزول
  • مصطفی سلیمی زارع صفحه 124
    روایات جری که بخش زیادی از روایات موجود در تفاسیر روایی ما را شامل می شود، همیشه مورد توجه مفسران ما بوده و هست و در ضمن مباحث تفسیری، به این روایات نیز اشاره می کنند. اما این سوال در ذهن ایجاد می شود که اصولا آیا این دسته از روایات، تفسیری به شمار می روند یا خیر؟ به نظر می رسد این روایات صرفا در صدد انطباق مفهوم عام آیه بر مصداقی عرفی و بدون در نظر گرفتن سیاق آیات قبل و بعد هستند و ازاین رو با روایات بطون که در صدد بیان معانی باطنی آیات هستند و نیز روایات بیان مصداق که صرفا در صدد بیان مصداقی بیرونی برای آیه هستند، کاملا متمایز می باشند. در این مقاله پس از بیان مفهوم جری و تطبیق، به بیان شاخصه های روایات جری و تطبیق، اقسام روایات جری و بیان ارتباط آنها با بطن و تاویل و تفسیر آیات پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: جری و تطبیق، انطباق، مصداق، روایات تفسیری، قاعده جری
  • صائب عبدالمجید ترجمه: محمد باغستانی کوزه گر صفحه 142
    سخن مترجم: متن پیش رو ترجمه بحثی مستقل از دکتر صائب عبدالحمید است که در کتاب «فلسفه التاریخ فی الفکر الاسلامی» با عنوان «علم السنن الالهیه فی مدرسه العروه الوثقی» به چاپ رسیده است. در این بحث نویسنده، سید جمال الدین اسدآبادی و شاگردش محمد عبده را بنیانگذاران نوین فلسفه تاریخ قرآنی دانسته و تداوم مکتب آنها را که با نام مدرسه عروهالوثقی از آن یاد می کند، در دو قالب شارحان و نظریه پردازان با ذکر نمونه هایی تا روزگار فعلی پیگیری کرده و از تحولات این دانش سخن گفته است.
    کلیدواژگان: علم السنن، سید جمال، سید قطب، صدر، فلسفه تاریخ
  • چکیده عربی
    ابوعلی نجفی صفحه 162
|
  • RŪḤullāh Malikiyān Page 4
    The issue of “definitive and metaphorical” (muḥkamāt and mutashābihāt) is among the issues much discussed in various Islamic sciences, which is often brought up following āya 7 of Sūrat Āl-i Imrān, ﴾Parts of it are definitive verses, which are the mother of the Book, while others are metaphorical.﴿ This paper attempts to examine the content of this noble āya and prove that, firstly, ﴾āyātun muḥkamāt﴿ (definitive verses) does not mean “manifest verses” and ﴾mutashābiḥāt﴿ (metaphorical) does not mean “succinct and ambiguous verses”, and that ta’wīl (esoteric exegesis) does not mean interpretation. Secondly, what is meant by “definitive verses” is that the verses sent down to the Prophets in various copies of Revealed Scriptures have not been distorted and transformed and that it is called “Umm al-Kitāb” (Archetypal Book). And what is meant by ﴾āyātun mutashābihāt﴿ is the verses that are the same in subject in some copies of the Revealed Scriptures and in some other copies they are different; therefore, ‘‘mutashābih” means the same as one another.
  • Sayyid Ḥusayn SayyidĪ, FaraḤnāz ShāhvirdĪ Page 38
    Music is regarded as one of the vast areas of the function of aesthetics and one of the secrets of the beauty of literary texts and masterpieces. In the meantime, the phenomenon of repetition has been one of the most fundamental components in the formation of this art, having greatly contributed to the creation of two types of inner and outer music. As the last written Divine communication with humankind, the Holy Qur’ān has made much use of the virtuosity of this style, as using “repetition” in the revealed āyas has led to the creation of a miraculous music that is quite compatible to the content of the āyas. The aesthetic examination of some examples of the āyas of the Holy Qur’ān in this brief study indicates how the repetition phenomenon is effective in creating images and efficacy of the meanings of Qur’ān through creating variety in music.
  • Sayyid MuḤammad AlĪ AyāzĪ Page 52
    The story of Solomon in Sūrat Saba‘ and Sūrat al-Naml is one of the most controversial stories of the Qur’ān, in which the subjects brought up are all astounding and open to many questions. For example, the story of Solomon’s talking to hoopoe, the hoopoe distinguishing the infidelity of the disbelievers, and the rule of Queen Sheba, which were accepted by the Qur’ān, and so forth. However, one of the controversial discourses of this story is the way Solomon treats Queen Sheba by threatening and forcing her toward faith, which has been relied on as a basis for presuming the preemptive jihad. Solomon was a wise and erudite person, but why did he use a hostile approach to force a powerful ruler to either convert and surrender or encounter his mighty army? The Qur’ān tells this story in Sūrat al-Naml and not only does not criticize this approach, but confirms it as well. Various viewpoints have been presented concerning this story; the most common among them is its factuality versus the theory of its being mythical. After giving a concise account of the story, the article goes on to study its major points and concludes that there is no indication of using violence to force an ideology and then the misconception brought up are responded to.
  • Sayyid IbrāhĪm SajjādĪ Page 72
    This article is presented in two sections: the first section explains the necessity of justification in the field of innate morality, concept of justification, prevalence of “non-cognitivism” theory – which is the opposite point of “moral realism” theory and the origin of moral relativity – in the West, and the approach to inner nature (fiṭra) with a psychological view, which is also characterized with justifiability. The second section is dedicated to justification of morality from the viewpoint of the Qur’ān, in which the mechanism of the intuition of primordial dispositions, the objective effects of the actualization of the innate tendencies, and the tangible outcomes of avoidance of fiṭra as factors applicable in moral justification of fiṭra.
  • MuḤammad Khāmagar, Jawād Salmānzāda Page 96
    Twelve traditions have been related in narrational and exegetical sources as the Revelation occasion of the Sūrat al-Taḥrīm. Because of their variety and internal and external contradiction, these traditions are the most challenging traditions of Revelation occasion. In order to recognize the traditions of Revelation occasion and to verify them, three steps have to be taken, which include: valuing the traditions of Revelation occasion, evaluation of the content of the traditions, and evaluation of their chain of transmission (sanad). By a systematic study of all the traditions of Revelation occasion, we find out that none of these traditions are the real Revelation occasion of the sūra; rather they all indicate the Revelation ambience of Sūrat al-Taḥrīm in the eighth year after the Hijra, denoting the formation of a mysterious course of event among the Muslims, who were trying to weaken the Prophet’s social status. This course of event was unfortunately spread to the household of the Prophet, as well. It was in in this condition that Sūrat al-Taḥrīm was revealed, warning the Prophet’s wives to give up being disloyal to him and their complicity with the plotters.
  • MuṢṬafā SalĪmĪ Zāri Page 124
    The traditions on jary (applicability), which include a great part of the traditions in our narrational interpretations, have always been and are of interest to our interpreters. These traditions are referred to in the context of interpretation discourses. Nevertheless, the question comes to mind that whether these traditions are in principle considered as interpretational or not. These traditions seem to seek to apply the general concept of the āya to a conventional evidence irrespective of the concept of the āyas before and after it; and thus, they are quite distinguished from the traditions on inner aspects (butūn), which seek to state the esoteric meanings of the āyas as well as the traditions on evidence statement, which are merely intended to state an outer evidence for the āya. Upon explaining the concept of applicability and comparison (jary wa taṭbīq), the article proceeds to articulate the indices of the traditions on applicability and comparison, different types of tradition, their relation to the inner aspect (baṭn), and the esoteric exegesis (ta’wīl) and interpretation of the āyas.
  • Dr. Ṣā'Ib Abd Al ḤamĪd, Translated By: MuḤammad BāghistānĪ KŪzegar Page 142
    The paper presented here is the translation of an independent discussion by Dr. Ṣā’ib ‘Abd al-Ḥamīd, published under the title ‘Ilm al-Sunan al-Ilāhiyya fī Madrasat al-‘Urwat al-Wuthqā in a volume entitled, Falsafat al-Tārīkh fī al-Fikr al-Islāmī. In this discussion, the writer views Sayyid Jamāl al-Dīn Asad Ābādī and his disciple Muḥammad ‘Abdu as the founders of the modern philosophy of the Qur’ānīc history. He traces the continuation of their school, which he mentions as ‘Urwat al-Wuthqā School, through two figures of “commentators” and “theoretician” up through the present era by mentioning some examples and then goes on to talks about the developments of this knowledge.