فهرست مطالب

Journal of Kerman University of Medical Sciences
Volume:21 Issue: 3, 2014

  • تاریخ انتشار: 1393/03/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • احمد انحصاری، مصطفی شکوهی، مرضیه پارسا، ناهید افتخاری، غلامرضا یوسف زاده* صفحه 187
    مقدمه
    خانم های با سابقه دیابت بارداری (Gestational diabetes mellitus یا GDM) در معرض خطر پیشرفت به سمت بیماری های قلبی- عروقی و سندرم متابولیک هستند. ضخامت انتیما- مدیای کاروتید (Carotid intima-media thickness یا CIMT)، یک شاخص غیر تهاجمی ارزیابی آترواسکلروز تحت بالینی می باشد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی ضخامت انتیما- مدیای کاروتید در زنان با و بدون سابقه دیابت بارداری در مقایسه با دوران بارداری انجام گرفت تا رابطه بین دیابت بارداری را با افزایش ضخامت انتیما- مدیای کاروتید بررسی نماید.
    روش
    جمعیت این مطالعه شامل 20 زن با سابقه قبلی دیابت بارداری و 20 زن با سابقه بارداری طبیعی بودند. دو گروه از نظر سن، شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) و نوبت بارداری (Parity) با هم مطابقت داده شدند. ضخامت انتیما- مدیای کاروتید یک سال پس از زایمان توسط سونوگرافی B-Mod برای تمام بیماران اندازه گیری و با نتایج سونوگرافی ضخامت انتیما- مدیای کاروتید اواسط و اواخر دوران بارداری آن ها مقایسه گردید.
    یافته ها
    CIMT در هر دو گروه طی دوران بارداری افزایش و پس از زایمان کاهش یافت (CIMT در زنان با سابقه دیابت بارداری برابر با 55/0 میلی متر و در زنان با سابقه بارداری طبیعی برابر با 57/0 میلی متر) که این میزان کاهش نسبت به CIMT در اواخر حاملگی در هر دو گروه قابل توجه بود (CIMT در زنان با سابقه دیابت بارداری برابر با 65/0 میلی متر و در زنان با سابقه بارداری طبیعی برابر با 59/0 میلی متر بود)؛ علاوه بر آن، نسبت به CIMT اواسط دوران بارداری در گروه با سابقه دیابت بارداری نیز قابل توجه بود.
    نتیجه گیری
    CIMT در خانم های با دیابت دوران بارداری یک سال بعد از زایمان کاهش قابل توجهی دارد.
    کلیدواژگان: ضخامت انتیما، مدیای کاروتید، دیابت بارداری، اولتراسونوگرافی
  • بهناز صدیقی، محمدعلی شفا، معصومه طاهر قاینی*، فریبرز استیلایی صفحه 188
    مقدمه
    سوء مصرف مواد می تواند اثرات گوناگونی بر توانایی فیزیکی و روانی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis یا MS) داشته باشد. در حال حاضر مطالعات در مورد ارتباط بین سوء مصرف مواد و سایکوپاتولوژی آن با نوع و شدت بیماری مالتیپل اسکلروزیس محدود است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی سایکوپاتولوژی زمینه ای در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس دارای سوء مصرف مواد در شهر کرمان انجام شد.
    روش
    این مطالعه مورد- شاهدی به شکل مقطعی بر روی 125 بیمار مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس در شهر کرمان در سال 1391 انجام شد. از این تعداد 100 بیمار بدون سوء مصرف مواد و 25 بیمار دارای سوء مصرف مواد بودند. در هر گروه شدت ناتوانی بیمار بر اساس معیار Kurtzke EDSS (Kurtzke expanded disability status scale) تعیین گردید و تمام بیماران تست چند محوری Millon را انجام دادند. جهت تشخیص سوء مصرف مواد از معیار های DSM-IV TR (Diagnostic and statistical manual of mental disorders، 4th Edition، Text revision) استفاده شد.
    یافته ها
    فراوانی اختلالات سایکوپاتولوژیک هذیانی، دیگرآزاری، پارانوئید و وسواسی دو گروه از نظر آماری با هم تفاوت معنی داری داشتند؛ به طوری که اختلال هذیانی، دیگرآزاری و پارانوئید در افراد با سابقه سوء مصرف مواد و اختلال وسواسی در گروه بدون سوء مصرف مواد فراوانی بیشتری داشت. معیار EDSS در بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد بالاتر بود. همچنین نوع بیماری در بیماران دو گروه با یکدیگر متفاوت بود. نوع عود کننده- بهبود یابنده (Relapsing-Remitting) این بیماری در گروه بدون سوء مصرف مواد و نوع پیش رونده- عود کننده (Progressive-Relapsing) در گروه با سوء مصرف مواد به صورت معنی داری از نظر آماری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    اختلالات سایکوپاتولوژی در هر دو گروه دیده می شود. سوء مصرف مواد نه تنها با شدت و نوع بیماری مالتیپل اسکلروزیس در ارتباط است، بلکه با نوع سایکوپاتولوژی این بیماران نیز مرتبط می باشد.
    کلیدواژگان: مالتیپل اسکلروزیس، سوء مصرف مواد، سایکوپاتولوژی، ویژگی های روان شناختی، کرمان
  • طیبه نادری*، اعظم برخورداری صفحه 199
    مقدمه
    کم خونی مادر در طول حاملگی یک عامل خطر قابل توجه برای مادر و جنین می باشد. علایم قلبی- عروقی و کاهش ذخایر خونی از پیامد های مادری و کاهش رشد احتمالی، تولد زودرس و مرگ داخل رحمی از پیامد های جنینی آن ذکر شده اند. مطالعات متعددی ارتباط بین هموگلوبین پایین مادر و وزن کم تولد را گزارش کرده اند و تعدادی نیز این ارتباط را رد کرده اند. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر کم خونی فقر آهن مادر در طول حاملگی و کورتیزول خون بند ناف بر قد و وزن تولد نوزاد انجام گردیده است.
    روش
    مطالعه به صورت مقطعی روی 500 مادر باردار مراجعه کننده برای انجام سزارین انتخابی انجام گرفت. ابتدا نمونه خون کلیه افراد برای تعیین میزان هموگلوبین (Hb)گرفته و سپس در افرادی که Hb< 11 g/dl داشتند، نمونه خون برای اندازه گیری شاخص های فقر آهن گرفته شد و افرادی که فاقد این شاخص ها بودند و کم خونی به دلایل دیگری داشتند از مطالعه حذف گردیدند. پس از تولد نوزاد و خروج جفت نمونه خون بند ناف برای تعیین میزان کورتیزول گرفته شد. پس از انجام آزمایشات داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در مادران با Hb طبیعی در مقایسه با مادران با Hb بالا و پایین وزن و قد تولد به طور معنی داری بیشتر بود. (به ترتیب 039/0P=، 030/0P=). ارتباط کورتیزول خون بند ناف با وزن وقد تولد معنی دار بود. (به ترتیب 001/0P=، 001/0P=) اما بین میزان Hb مادر و کورتیزول خون بند ناف ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    کم خونی مادر با تغییر دادن آنژیوژنز در عروق جفت و همچنین با ایجاد استرس در مادر و افزایش CRH منجر به کاهش رشد جنین و افزایش تعدادی از عوارض بارداری می گردد و همچنین با افزایش کورتیزول خون بند ناف باعث مهار رشد طولی جنین می شود. با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه و مطالعات قبل اهمیت توجه جدی بر نگه داشتن سطح هموگلوبین در محدوده ی طبیعی با تجویز آهن برای جبران کم خونی فقر آهن و حذف عوامل تاثیر گذار بر افزایش غیر طبیعی هموگلوبین بیش از پیش مشاهده می شود. و هم چنین با توجه به معنی دار بودن رابطه بین کورتیزول خون بند ناف بر وزن (ارتباط مستقیم) و قد (ارتباط معکوس) انجام مطالعات بیشتری در زمینه ارتباط کم خونی مادر،سطح کورتیزول خون مادر و سایر عوامل احتمالی بر سطح کورتیزول خون بند ناف پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: کم خونی فقر آهن مادر، کورتیزول خون بند ناف، قد و وزن تولد
  • بنیامین علی محمدی، حسن اژدری زرمهری*، محمد صوفی آبادی، علیرضا مسلم صفحه 207
    مقدمه
    صرع به مجموعه ای از اختلالات سیستم اعصاب مرکزی گفته می شود که به صورت تشنجات ناگهانی، زودگذر، تکرار شونده و غیر قابل پیش بینی با منشا حسی- حرکتی و اتونوم ظاهر می شود. در حال حاضر برای درمان صرع و تشنجات ناشی از آن، داروهای شیمیایی مختلفی استفاده می شود که مصرف این داروها نیز به نوبه خود دارای عوارضی می باشند و در مصرف طولانی مدت سبب بروز مقاومت دارویی می شوند. سهولت استفاده از گیاهان دارویی و مقبولیت عام آن ها بستر مناسبی را برای استفاده از گیاهان دارویی فراهم نموده است. گیاه مخلصه (Scrophularia striata Boiss) که در مناطقی از استان ایلام می روید و به نام تشنه داری معروف است، سال هاست که به صورت تجربی در درمان بیماری های مختلف به کار می رود. با این وجود مطالعات زیادی روی آن صورت نگرفته است؛ بنابراین در این پژوهش خاصیت ضد تشنجی عصاره هیدروالکلی این گیاه بر روی تشنج ناشی از پنتیلن تترازول (Pentylenetetrazol یا PTZ) بررسی شد.
    روش
    در مطالعه حاضر، 40 موش سوری نر با محدوده وزنی 30-25 گرم به طور تصادفی انتخاب و به پنج گروه 8 تایی تقسیم شدند که شامل یک گروه شاهد (دریافت کننده نرمال سالین و PTZ، 80 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) و 4 گروه درمان (دریافت کننده عصاره هیدروالکلی گیاه مخلصه با دوزهای 150، 300، 600 و 900 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) بودند. 30 دقیقه پس از تجویز داخل صفاقی نرمال سالین (در گروه شاهد) و دوزهای مختلف عصاره هیدروالکلی گیاه مخلصه (در گروه های تحت درمان)، پنتیلن تترازول با دوز 80 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به موش ها تزریق و بلافاصله به قفس مخصوص منتقل شدند و رفتارهای تشنجی طی 20 دقیقه توسط دوربین فیلمبرداری گردید و سپس مراحل مختلف تشنج مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    تزریق عصاره هیدروالکلی این گیاه در دوز 150 میلی گرم اثر معنی داری بر آستانه زمان رسیدن به مراحل مختلف تشنجی نداشت. تزریق عصاره هیدروالکلی این گیاه در دوز 300، 600 و 900 میلی گرم باعث تاخیر در زمان شروع تشنج تونیک، کلونیک و تونیک- کلونیک شد. تجویز عصاره هیدروالکلی گیاه مخلصه در تمام دوزها باعث کاهش مدت زمان تشنج تونیک و تونیک-کلونیک و همچنین باعث کاهش بروز عدم تعادل و پرش در حیوانات هنگام تشنج شد. تزریق عصاره هیدروالکلی گیاه مخلصه مرگ و میر را به صفر رساند که حاکی از غیر سمی بودن آن بود.
    نتیجه گیری
    عصاره هیدروالکلی گیاه مخلصه دارای خاصیت ضد تشنجی مناسبی است و به نظر می رسد که مطالعات آینده برای جداسازی و تعیین مواد موثر و شناخت مکانیسم اثر آن ضروری باشد.
    کلیدواژگان: گیاه مخلصه، اثر ضد تشنجی، پنتیلن تترازول، تشنج
  • اکبر حمزه ای مقدم، محمدعلی شفا، مسعود نظری*، مرضیه اکبری صفحه 219
    مقدمه
    بروز سا?نه سکته مغزی 15 میلیون نفر در جهان است.? ک سوم ب?ماران سکته مغزی از اختلال تکلم یا زبان پریشی (Aphasia) رنج م? برند و این اختلال اغلب با ناتوان? قابل توجه در ا?ن ب?ماران همراه است. به دلیل دشواری در درمان زبان پریشی از طریق گفتار درمانی، ترجیح پزشکان بیشتر به استفاده از دارودرمانی می باشد. این مطالعه به بررسی نقش پیراستام (Piracetam) در بهبود زبان پریشی پرداخت. در گذشته از این دارو در افزایش پرفیوژن مغزی و بهبود حافظه و دقت در بیماران دچار اختلال استفاده می شد.
    روش
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور بود که بر روی بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد انجام شد. بیماران گروه مداخله تحت درمان پیراستام با دوز خوراکی روزانه 8/4 گرم قرار گرفتند؛ به طوری که از روزی دو قرص شروع گردید و طی یک هفته به حد 4800 میلی گرم رسانده شد و به گروه دوم دارونما با شکل و اندازه داروی پیراستام داده شد. تمامی بیماران به مدت سه ماه تحت درمان بودند و در ماه اول، دوم و سوم پس از سکته مغزی توسط آزمون مرجع فارسی زبان پریشی نیلی پور مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این مطالعه 40 بیمار بررسی شدند. در کسب نمره آزمون زبان پریشی، میانگین گروه مداخله قبل از ورود به مطالعه 9/0 ± 3/2، مرتبه اول 0/3 ± 1/25، دوم 2/3 ± 0/40 و سوم 1/3 ± 7/46 بود و این میانگین درگروه شاهد قبل از ورود به مطالعه 3/1 ± 3/2، مرتبه اول 1/1 ± 5/8، دوم 0/3 ± 1/33 و سوم 7/3 ± 2/48 بود. در مرتبه اول و دوم پیگیری، بین بیماران دو گروه از نظر نمره آزمون زبان پریشی اختلاف معنی دار آماری مشاهده گردید (05/0 P<)؛ ولی در مرتبه سوم، امتیاز هر دو گروه در یک سطح بود و اختلاف معنی داری نداشت (05/0 P>).
    نتیجه گیری
    مصرف داروی پیراستام در بیماران مبتلا به زبان پریشی ناشی از سکته مغزی ایسکمیک حاد باعث افزایش آزمون زبان پریشی سریع تر تا حد متوسط قابل انتظار نسبت به گروه شاهد می شود، ولی میزان بهبودی این بیماران نسبت به گروه شاهد تفاوتی ندارد.
    کلیدواژگان: پیراستام، سکته مغزی، زبان پریشی، آزمون زبان پریشی، کارآزمایی بالینی خود شاهد شده
  • مسعود مبینی، حسین رضازاده، علی شمسی زاده، وحید احسانی، الهام حکیمی زاده، صدیقه امیر اسماعیلی، محمد الله توکلی* صفحه 230
    مقدمه
    ایسکمی پس شرطی که از طریق بستن و باز کردن متناوب هر دو شریان کاروتید مشترک القا می شود بر مدل های انسداد دایم یا موقت شریان مغزی میانی اثر محافظت نورونی دارد، اما اثر محافظت نورونی تاخیری آن در مدل آمبولیک سکته مغزی به ویژه در موش ماده تاکنون گزارش نشده است که مطالعه حاضر به بررسی این موضوع پرداخت.
    روش
    این مطالعه تجربی بر روی 24 سر موش صحرایی ماده نژاد ویستار با میانگین وزنی 250-200 گرم در 3 گروه شم، سکته و پس شرطی انجام شد. همه حیوانات هم سیکل سازی شدند و بعد از آن برای ایجاد سکته مغزی، لخته به داخل شریان مغزی میانی تزریق شد. پس شرطی سازی در پنج مرحله (30 ثانیه بستن و 30 ثانیه باز کردن شریان های کاروتید مشترک) و 5/6 ساعت بعد از القای سکته انجام گردید. حجم انفارکتوس، میزان ادم مغزی و اختلالات نورولوژیک دو روز بعد از القای سکته اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    پس شرطی سازی 5/6 ساعت بعد از القای سکته در گروه پس شرطی، حجم انفارکتوس (001/0 > P)، میزان ادم مغزی (050/0 > P) و اختلالات نورولوژیک (050/0 > P) را نسبت به گروه سکته به طور معنی داری کاهش داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به داده های این مطالعه، پس شرطی سازی تاخیری بعد از سکته مغزی مدل آمبولیک در موش صحرایی ماده، ضایعات ایسکمی، میزان ادم مغزی و اختلالات نورولوژیک را بهبود بخشیده است.
    کلیدواژگان: ایسکمی مغزی، پس شرطی، رپرفیوژن، انفارکتوس، اختلالات نورولوژیک
  • حسن بسکابادی، عزت خداشناس* صفحه 240
    مقدمه
    کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان در صورت تشخیص زودرس یک اختلال جدی قابل درمان است. یکی از علایم این نوزادان، زردی طول کشیده می باشد. شیوع، سیر بالینی و مقدار زردی در این اختلال هنوز به خوبی تعیین نشده است؛ بنابراین مطالعه حاضر به مقایسه سیر بالینی و شدت زردی در نوزادان زرد دچار هیپوتیروئیدی مادرزادی و مقایسه آن ها با نوزادان زرد با علت ناشناخته پرداخته است.
    روش
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در فاصله زمانی سال های 91-1381 روی 2780 نوزاد ترم چهار روزه یا بزرگ تر مبتلا به زردی انجام شد که تست های تیروئیدی بر روی 706 نوزاد مراجعه کننده به کلینیک یا بخش نوزادان بیمارستان قائم مشهد صورت گرفت. نوزادان علاوه بر اقدامات معمول برای تشخیص علت زردی، از نظر عملکرد غده تیرویید نیز بررسی گردیدند. سپس سیر بالینی و شدت زردی نوزادان مبتلا به هیپوتیروییدی (TSH یا Thyroid-stimulating hormone) بالای 10 میکرویونیت در میلی لیتر و یا T4 کمتر از 8 میکروگرم در دسی لیتر] با نوزادان دارای زردی با علت ناشناخته مقایسه گردید. تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 11.5 صورت گرفت.
    یافته ها
    به ترتیب در گروه مورد و شاهد، متوسط سن مراجعه 80/8 ± 03/16 و 10/6 ± 60/8 روز (001/0 = P)، سن شروع زردی 60/1 ± 00/4 و 75/1 ± 68/2 روز (008/0 = P)، بیلی روبین توتال 25/5 ± 70/15 و 10/5 ± 88/21 میلی گرم در دسی لیتر (001/0 > P)، طول مدت بستری 11/1 ± 80/0 و 71/1 ± 37/3 روز (001/0 > P)، سن بهبود زردی 60/14 ± 40/49 و 23/15 ± 00/21 روز (080/0 = P)، میزان T4 برابر 7/2±8/5، 26/2 ± 63/9 میکروگرم در دسی لیتر و میزان TSH برابر 80/1 ± 56/22، 69/1 ± 31/3 میکرویونیت در میلی لیتربه دست آمد.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود در نوزادن مراجعه کننده با هر میزان زردی پس از هفته دوم زندگی، بررسی از نظر هیپوتیروئیدی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: کم کاری تیروئید، زردی، نوزاد، بیلی روبین
  • محمدرضا افلاطونیان، ایرج شریفی*، بهناز افلاطونیان صفحه 247
    مقدمه
    هنوز ناشناخته های زیادی در مورد پیشگیری، کنترل و درمان لیشمانیوز پوستی نوع شهری که مخزن اصلی آن انسان است وجود دارد. شهرستان بم یکی از کانون های قدیمی این بیماری است که در حال حاضر به صورت یک مرکز آموزش و پژوهش بین المللی مطرح می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر دانش پیشگیری و بهسازی منازل مسکونی بر کنترل لیشمانیوز پوستی و مبتنی بر یک تجربه طبیعی در شهر بم انجام گرفت.
    روش
    در این مطالعه تحلیلی مبتنی بر مداخله طبیعی زلزله، نمونه گیری به صورت تصادفی و خوشه ایاز محله های آلوده شهر در دو مقطع از زمان قبل و بعد از زلزله انجام شد. در دو بررسی با روش یکسان با مراجعه به منازل مسکونی و بازدید وضعیت بهداشت محیط خانه ها و پرسش از اعضای خانوارها در مورد سابقه ابتلا در سه سال اخیر هر دوره، داده ها در پرسشنامه های مربوطه ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS با آزمون های t و مجذور مربعات و رگرسیون خطی با (05/0 P<) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    سطح دانش پیشگیری از لیشمانیوز پوستی و بهسازی منازل مسکونی به طور معنی داری در سال 1389 (بعد از زلزله) بالاتر از سال 1371 (قبل از زلزله) بوده است (0001/0P<). اما میزان آگاهی در هیچیک از دو دوره به طور مستقیم تاثیری در میزان بروز نداشته است در حالی که بهسازی منازل مسکونی در کاهش میزان بروز موثر بوده و از نظر آماری به شدت معنی دار می باشد (0001/0P<). در منازل مسکونی که بهسازی بهتری داشتند، سطح دانش پیشگیری از بیماری در بین سرپرستان خانوار هم بالاتر (ضریب همبستگی7/0 و سطح معنی داری 001/0P<) بود.
    نتیجه گیری
    از آنجایی که زلزله تغییرات اساسی در شرایط زندگی از جمله نحوه ساخت و ساز منازل و افزایش آگاهی پیشگیری از بیماری ایجاد نموده است، بهسازی محیط به طور مستقیم و افزایش آگاهی به طور غیرمستقیم در کاهش میزان بروز لیشمانیوز موثر بوده است. به طوری که افراد دارای دانش پیشگیری بالاتر منازل مسکونی بهداشتی، بی نقص و یا با نقص کمتری ساخته اند در نتیجه برای کنترل و یا برنامه حذف منطقه ای لیشمانیوز پوستی نوع شهری در کنار درمان به موقع بهسازی منازل مسکونی با مشارکت مردم توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دانش پیشگیری، بهسازی منازل، لیشمانیوز پوستی نوع شهری، تجربه طبیعی، شهر بم
  • جهانگیر آیت اللهی، علی آیت اللهی*، جمشید آیت اللهی، حسینعلی زارع ده آبادی صفحه 259
    آلودگی ارگان های مختلف بدن انسان با لارو مگس (میاز) از نقاط مختلف جهان گزارش شده است. میاز چشمی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود، نوع خارجی شامل گرفتاری های پلک و ملتحمه بوده و در نوع داخلی لارو به داخل چشم نفوذ می کند. در این مقاله چهار مورد میاز خارجی چشم از استان یزد گزارش می گردد. بیماران با علائم کنژنکتیویت حاد مراجعه کرده، میانگین سنی آنها 34 سال و همگی مرد بودند. تمامی بیماران در حاشیه یا خارج شهر مبتلا شده بودند. در معاینه بر روی ملتحمه چشمی و قرنیه آنها تعدادی لارو دیده می شد که پس از خارج کردن آنها علائم بیماری در طی چند ساعت برطرف گردید. در تمام موارد عامل بیماری اوستروس اویس بود.
    کلیدواژگان: اوستروس اویس، میاز، ایران، میاز چشمی
  • مهدی فتاحی بافقی، پروین حیدریه، معصومه رسولی نسب، شادی حبیب نیا، سید سعید اشراقی* صفحه 264
|
  • Enhesari A., Shokoohi M., Parsa M., Eftekhari N., Yousefzadeh G.* Page 187
    Background and Aims
    Women with history of gestational diabetes mellitus (GDM) are at risk for developing cardiovascular disease and metabolic syndrome. Carotid intima-media thickness (CIMT) is noninvasive marker of sub clinical atherosclerosis assessment. The aim of the present study was to assess relationship between GDM and increased CIMT.
    Methods
    Twenty women with previous history of GDM and twenty women without it (as a control group) were included in the study. Two groups were matched based on their age, body mass index (BMI) and parity. CIMT was measured one year after delivery in two groups by B-mode sonography and compared with ultrasonic results of CIMT in mid- and late-gestational periods.
    Results
    CIMT in both groups increased in gestational period and decreased after delivery and this diminution was significant at late-gestational period in both groups and also significant at mid-gestational period in women with history of GDM.
    Conclusion
    CIMT was significantly decreased one year after delivery in women with GDM
    Keywords: Carotid intima, media thickness, Gestational diabetes mellitus, Ultrasonography
  • Sedighi B., Shafa M.A., Taher, Ghayeni M.*., Estilaee F Page 188
    Background and Aims
    Substance abuse may have different effects on multiple sclerosis. Till now, studies on substance abuse and its correlation with psychopathology, type and severity of multiple sclerosis are limited. We conducted this study to evaluate the psychopathology of patients with multiple sclerosis with and without substance abuse.
    Methods
    In this case-control, cross-sectional study performed in 2012, 125 patients with multiple sclerosis in Kerman were enrolled. From all, 100 patients did not have substance abuse and 25 ones had substance abuse. In each group, the Millon Clinical Multiaxial Inventory-III (MCMI-III) test was done by patient and the patients’ Expanded Disability Status Scale (EDSS) were determined. We used DSM IV-TR criteria to diagnose substance abuse.
    Results
    The frequency of obsessive convulsive disorder (OCD) was significantly higher in patients without substance abuse and paranoia, delusional, and sadistic were significantly higher in substance abuse group (P<0.05). The achieved Expanded Disability Status Scale (EDSS) was significantly higher in substance abusers. Also, the type of multiple sclerosis was different between the two groups. The relapsing-remitting type was higher in the group without substance abuse and the progressive-relapsing type was higher in the group with substance abuse.
    Conclusion
    Psychiatric disorders were seen in both groups. Substance abuse had correlation with psychopathology, type and severity of multiple sclerosis.
    Keywords: Multiple sclerosis (MS), Substance abuse, Psychiatric disorders, Psychiatric characteristic, Kerman, Iran
  • Naderi T.* Barkhordari A. Page 199
    Background and Aims
    Maternal anemia in pregnancy is a considerable risk factor for both mother and fetus. Growth retardation, intra uterine fetal death, maternal cardiovascular symptoms and reduction in blood supply are among outcomes of maternal anemia. Since there are different reports about the relationship between low maternal hemoglobin level and low birght weight, the precent study was designed to determine the relationship of maternal iron deficiency in pregnancy and umbilical cord cortisol level with neonatal weight and length.
    Methods
    This cross-sectional study was done on 500 pregnant women reffered for elective cesarean. At first, blood sample was taken for determining hemoglobin level. Then, in anemic ones (Hb<11), blood sample was taken to determin iron deficiency indices. After cesarean, blood sample was taken for determining the umbilical cord cortisol level. Data were analyzed through SPSS 20.
    Results
    In mothers with normal hemoglobin, neonate’s weight and length were significantly higher (P=0.030, P=0.039). Umbilical cortisol level had a significant relationship with birth weight and length (P=0.001, P=0.001), but there was no significant correlation between maternal hemoglobin level and umbilical cord cortisol level.
    Conclusion
    Maternal anemia changes the angiogenesis in placental vessels and causes growth retardation and pregnancy complications due to creating stress in mother and increasing CRH. The results of this study highlight the importance of maintaining the hemoglobin level in normal range with prescription of iron products in iron deficiency anemia and removing the risk factors of maternal hemoglobin increment. Due to the meaningful relation between umbilical cord cortisol with birth weight (direct relation) and length (indirect relation), more studies about the maternal anemia, maternal cortisol and another factors influencing on umbilical cord cortisol level are suggested.
    Keywords: Anemia, Hydrocortison, Pregnancy, Infant, Birth weight, Birth length
  • Alimohammadi B., Azhdari, Zarmehri H.*, Sofiabadi M., Moslem A.R Page 207
    Background and Aims
    Epilepsy is a central nervous system disorder that appears as sudden convulsions, and transient, repetitive and unpredictable movment, with sensory-motor and autonomic sources. Nowadays, patients with epilepsy use various types of chemical drugs which turn out side effects and cause drug resistance in long-term use. Ease of using herbal plants and their public acceptance have provided them appropriate for pharmacological purposes. Scrophularia striata Boiss., plant grows in areas of Ilam in Iran, has been experimentally used in the treatment of various diseases. In this experiment, the effect of hydro-alcoholic extract of this plant was studied on pentylenetetrazol-induced seizures.
    Methods
    40 male mice (25-30 g) were randomly selected and divided into five groups of 8, including a control group (receiving saline and pentylenetetrazol) and 4 treatment groups (receiving the extract doses of 150, 300, 600, 900 mg/kg). 30 minutes after interaperitoneal administration of saline and extract, pentylenetetrazol (80 mg/kg) was injected. The mice were immediately transferred to a special cage and convulsive behaviors were recorded by a camera during the 20 minutes. Then, the different phases of seizure were evaluated.
    Results
    Extract injection in dose of 150 mg/kg had no significant effect on onset time of different levels of seizure. But, extract injection in doses of 300 and 600 and 900 mg/kg delayed the onset time of tonic, clonic and tonic-clonic seizures. The extract administration in all treatment doses also reduced duration time of tonic and tonic–clonic seizures and decreased the numbers of imbalances and fallings in different seizure phases. As well, the extract decreased mortality to zero.
    Conclusion
    Our study indicated that the hydro-alcoholic extract of Scrophularia striata Boiss. has an appropriate anticonvulsant effect and it seems that the future studies are necessary to separate its ingredients and understand its mechanism of action.
    Keywords: Scrophularia striata Boiss., Anticonvulsant effect, Pentylenetetrazol, Seizure
  • Hamzei, Moghaddam A., Shafa M.A., Nazari M.*, Akbari M Page 219
    Background and Aims
    Stroke incidence is 15 million people world wide annually and one third of these patients suffer from aphasia. Aphasia is often associated with significant disability in patients. Costs due to cerebrovascular diseases play an important role in national health expenditures. We aimed to assess the effect of piracetam in treatment of aphasia.
    Methods
    Patients with acute ischemic stroke after completing informed consent form were divided randomly into two groups. The intervention group recieved standard treatment and 4800 mg piracetam daily for 12 weeks and the control group received standard treatment plus placebo. All patients on admission, and one, two, and three months post-stroke were evaluated using Nilipour Farsi aphasia test.
    Results
    A total of 40 patients with stroke and mean age of 60.1 ± 17.2 years were assessed. Among them, the Broca aphasia had the most frequency and global and Wernicke aphasia had the least. The aphasia test showed significant difference between the intervention and control groups at the first and second months of follow-up; but the difference was not significant at the third month.
    Conclusion
    Totally, piracetam does not affect the rate of recovery from aphasia, despite increasing patient's early recovery.
    Keywords: Aphasia, Piracetam, Stroke
  • Mobini M., Rezazadeh H., Shamsizadeh A., Ehsani V., Hakimizadeh E., Amir, Esmaili S., Allahtavakoli M.* Page 230
    Background and Aims
    Ischemic postconditioning, conducted by a series of brief occlusion and release of the bilateral common carotid arteries, has neuroprotective properties in permanent or transient models of middle cerebral artery (MCA) occlusion but its delayed neuroprotective effects in the embolic model of stroke, especially in female rat, have not yet been reported and were investigated in the current study.
    Methods
    In this experimental study, 24 female Wistar rats (200 to 250 g) were divided into three groups of sham, stroke and postconditioning. All animals were similar in reproductive cycle, and after that, stroke was induced by clot injection into the right middle cerebral artery. For postconditioning, common carotid arteries (CCA) were occluded for 30 seconds and reopened for 30 seconds, for 5 cycles. The postconditioning was induced at 6.5 hours after the stroke. Infarction volume, brain edema and neurological deficits were measured two days later.
    Results
    Postconditioning at 6.5 hours after stroke decreased infarction volume (P< 0.001), brain edema (P<0.050) and norologic deficit (P<0.050) significantly compared to the stroke group.
    Conclusion
    Late postconditioning improved ischemic injury, brain edema and neurological functions after the embolic model of stroke in female rat.
    Keywords: Brain ischemia, Ischemic postconditioning, Reperfusion, Infarction, Neurological disorders
  • Page 240
    Background and Aims
    Congenital hypothyroidism is a serious disorder that could be treated if detected early. Jaundice is one of the symptoms of these neonates. However, the prevalence, clinical course and severity of jaundice are not yet well defined. We compared the clinical course and severity of jaundice in a case-control study of congenital hypothyroidism and other neonates of unknown etiology who are yellow.
    Methods
    The cross–sectional study was performed during 2002-2012 on 2780 four-day or older term neonates with jaundice. In addition to the usual procedures for diagnosis of jaundice, thyroid function was performed on 706 newborns referred to the neonatal or clinic part of Ghaem Hospital of Mashhad, Iran, and their thyroid function was evaluated. The clinical progress and severity of jaundice infected with hypothyroidism [thyroid-stimulating hormone (TSH)? 10 µu/ml or T4 less than 8 µg/dl] compared with infants with jaundice of unknown cause.
    Results
    The neonate's mean age was 16.03 ± 8.80 and 8.60 ± 6.10 days (P = 0.001), age of onset of jaundice was 4.00 ± 1.60 and 2.68 ± 1.75 days (P = 0.008), total bilirubin was 15.70 ± 5.25 and 21.88 ± 5.10 mg/dl (P < 0.001), length of hospital stay was 0.80 ± 1.11 and 3.37 ± 1.71 days (P < 0.001), age of the jaundice improving was 21.00 ± 15.23 and 49.40 ± 14.60 days (P = 0.080), T4 level was 5.80 ± 2.70 and 9.63 ± 2.26 µg/dl and TSH level was 22.56 ± 1.80 and 3.31 ± 1.69 µu/ml in groups of case and control, respectively.
    Conclusion
    Based on the findings of this study, in infants presenting with jaundice, after the second week of life, evaluation of hypothyroid may be recommended.
    Keywords: Hypothyroidism, Jaundice, Neonate, Bilirubin
  • Aflatoonian M.R., Sharifi I.*, Aflatoonian B Page 247
    Background And Aims
    There are still many unknowns about prevention and control of Anthroponotic cutaneous leishmaniasis (ACL). Bam district is one of the old foci of CL. The aim of this study was to compare the effect of knowledge of prevention and improving housing, conditions in control of ACL based on a natural experience of earthquack, in Bam city.
    Methods
    This comparative – analytical study was carried out in two time periods of before and after the 2003 bam Earthquake. Sampling was performed through random cluster method from the CL high risk areas within the city of Bam. The selected houses were actively visited in a similar manner and data about houses, hygienic conditions and the history of CL infection in the last three years were recorded. Data were analyzed through SPSS software and using t, Chi-Square and regression tests.
    Results
    Both knowledge of CL prevention and housing, conditions were significantly better (p<0.0001) after the 2003 earthquake than before the earthquake. While the knowledge of CL prevention alone had no direct effect on the incidence rate of disease during both two time periods, improvement of housing, conditions was effective in decreasing the incidence rate significantly (p<0.0001). The household heads of houses with better living conditions indicated a high knowledge of prevention (r= 0.7, p<0.001).
    Conclusion
    As it was seen, the earthquake has caused basic changes in hygienic conditions of houses and promotion of knowledge of CL prevention. Therefore, consequenthy improvement of housing, conditions directly and improvement of prevention knowledge indirectly decreased the incidence rate of CL. Therefore, for control and elimination of ACL, in addition to the early treatment, improvement of housing conditions is highly important.
    Keywords: prevention knowledge, Improvement of houses, Anthroponotic cutaneous leshmaniasis, natural experiences, Bam city
  • Ayatollahi J., Ayatollahi A.*, Ayatollahi J., Zare Dehabadi H.A Page 259
    Myiasis of different organs has been reported from various regions in the world. Infection of the eye might appear as eyelids problems or conjunctiva (ophthalmomyiasis externa), or the larvae may invade into the eye (ophthalmomyiasis interna). We report 4 human cases of external ophthalmic myasis from Yazd province, in central region of Iran. All of them referred with symptoms of acute conjunctivitis. Mean age of patients was 34 years. All of them were male and from rural areas. Multiple larvae were observed over the bulbar conjunctiva and cornea. After removing larva, symptoms relieved within a few hours. The organisms were identified as Oestrus ovis.
    Keywords: Myiasis, Eye infections, Larva, Diptera, Iran