فهرست مطالب

مجله دانش سیاسی و بین المللی
پیاپی 3 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید حسین اطهری، موسی الرضا حسینی گاج صفحات 1-22
    اندیشه زوال و انحطاط نظام های سیاسی از قدیمی ترین اندیشه های بشری و نیز متفکران علم و فلسفه سیاست بوده است و هریک ازاندیشمندان از زاویه ای خاص به این مساله نگریسته اند. ابن خلدون و ماکیاولی که در یک زمان و با فاصله کمی از یکدیگر، درمرزهای مجاور هم می زیسته اند، به اندیشه در باب انحطاط و فروپاشی سیستم های سیاسی و حکومتی پرداخته اند. هر دو اندیشمند، واقع گرا و فیلسوف با روشی تحلیلی و تعلیلی و با استفاده از تجربه عملی در سیاست و غور در تاریخ به مسائل و وقایع سیاسی و اجتماعی عصر خود اندیشیده اند. آنان با پذیرفتن اندیشه دوری بودن تاریخ درصدد توجیه و تفسیر علل وقایع و جریان های تاریخی برآمده اند. ابن خلدون در این دور گرایی به جبر تاریخی کشانده شده و شرایط را تحمیلی می داند و راهی برای خروج از بحران را میسر نمی داند؛ بر عکس، ماکیاول علیرغم اعتقاد به تکرار تاریخ، برای برون رفت از بحران راه حل نشان می دهد و سعی در ارایه طریقی برای جلوگیری از انقلاب و حاکمیت بخت است. به عبارتی، گذشته را چراغی فرا راه آینده می داند. از نظر ابن خلدون عامل اساسی ایجاد حکومت و قدرت، عصبیت است که با ایجاد رابطه بین الاذهانی بین قبیله ها نیرو و توان سیاسی را افزایش می دهد و از نظر ماکیاولی نقش محوری را ویرتو (توانایی و فضیلت) بر عهده دارد که با برخورد با فورتونا (بخت) و غلبه بر آن دولت و قدرت را بوجود می آورد. نکته مهم در اندیشه هر دو متفکر توجه بیش از حد آن ها بر مذهب به عنوان ابزار سیاست و عامل موثر بر سیاست است. اندیشه درباب علل انحطاط و زوال در جهان اسلام با ابن خلدون شروع شد و با او نیز پایان یافت، ولی در غرب راه ماکیاول ادامه پیدا کرد و این روش تفکر هنوز ادامه دارد. هدف این مقاله بررسی و فهم دلایل انحطاط و فروپاشی نظام های سیاسی از طریق مطالعه آرا و افکار ابن خلدون و ماکیاولی به روش ترکیبی؛ یعنی مقایسه ای و تعلیلی- تحلیلی خواهد بود.
    کلیدواژگان: انحطاط، زوال، ابن خلدون، ویرتو (فضیلت وتوانایی)، فورتونا (بخت و تصادف)، عمران، عصبیت، ماکیاول
  • سمیرا جوانمرد، مرتضی منشادی صفحات 23-46
    میرزا ملکم خان یکی از تاثیرگذارترین روشنفکران دوره قاجار بود. در میان آثار وی نشریه قانون از ویژگی برجسته تری برخوردار بود. وی در این روزنامه نظام سیاسی ایران را استبدادی می دانست و به نقد حکومت قاجار می پرداخت. بنابراین مطالب نشریه قانون پیرامون سه موضوع اصلی است: انتقاد از حکومت مطلقه، لزوم اصلاح حکمرانی و ایجاد عدالت قانونی، تعلیمات حزبی و دعوت مردم به ایجاد اتفاق و قانون طلبی. این خواسته ها نشان از فضای استبداد و عدم حاکمیت قانون داشت. لذا دغدغه اصلی این روزنامه ایجاد چهارچوب های قانونی به منظور محدود کردن قدرت خودکامه حکام و پایان دادن به استبداد حکومت ایران بود. بنابراین بررسی متن اصلی روزنامه حاکی از آن است که دولت موردنظر روزنامه قانون ویژگی هایی دارد که همان دولت حقوقی است، لذا در این پژوهش سعی بر این است که شاخصه های دولت حقوقی را با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و کیفی در روزنامه قانون بررسی نماییم.
    کلیدواژگان: میرزاملکم خان، روزنامه قانون، قانون، دولت حقوقی، تفکیک قوا
  • فرهاد دانش نیا، معصومه زارعی هدک صفحات 47-70
    اتحادیه اروپایی به عنوان موتور تغذیه کننده ثبات و امنیت اقتصادی - سیاسی قاره اروپا خواهان مشارکت همه دولت های اروپایی در روند همگرایی این اتحادیه است. روسیه نیز، در این راستا منافع حیاتی و نقش موثری را برای خود در قبال نهاد یاد شده تعریف نموده است. یکی از اهداف اتحادیه اروپایی نیز، بازگشت روسیه به روسیه اروپایی وخصوصیات اروپا محور خود است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر در چارچوب نظریه نهادگرایی نولیبرال نشان می دهد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی الگویی از وابستگی متقابل میان روسیه و اتحادیه اروپایی در حال شکل گیری است و مواجهه روسیه با این اتحادیه درچارچوب اتخاذ رویکرد اقتصاد سیاسی به سیاست خارجی خود به ویژه در زمان پوتین قابل فهم است. در این راستا سیاست فدراسیون روسیه مبتنی بر سازگاری فرماسیون اقتصادی، نیروهای اجتماعی تاثیرگذار و منافع موجود درون این کشور با فضای بین المللی جهت بهره برداری از امکانات ساختار اقتصاد سیاسی جهانی و نهادهای فراملی نظیر اتحادیه اروپاست. برآیند این رویکرد تقویت و ترویج رابطه روسیه با اتحادیه اروپا پس از گسترش اتحادیه اروپایی به سوی اروپای مرکزی و شرقی بوده است.
    کلیدواژگان: رویکرد اقتصاد سیاسی، نهادگرایی نولیبرال، چندجانبه گرایی، فدراسیون روسیه، گسترش اتحادیه اروپا
  • سید امیر مسعود شهرام نیا، علی ابراهیمی، میثم بلباسی صفحات 71-88
    با گذار از عصر سنتی و گسترش فن آوری ها و اطلاعات بشری، ابزارهای کاربرد آنها هم با تغییراتی مواجه شد که از جمله آنها می توان به کاربرد سلاحهای نظامی اشاره کرد. شرایط جدید نظام بین الملل باعث شده است تا مولفه های جدیدی در ساختارهای رسمی بین الملل نقش ایفا کنند و کشورها برای دستیابی به اهداف و خواسته های خود برای تامین منافع ملی، ابزارها و راه های جدیدی را به کار گیرند که از مهمترین آنها می توان به بهره گیری از قدرت نرم به جای قدرت سخت اشاره داشت. چنانکه هر چه به دهه های اخیر نزدیک تر می شویم به دلیل کاهش مشروعیت، هزینه های زیاد و ناکامی های کارکردی در بکارگیری از قدرت سخت، از کاربرد آنها کاسته و قدرت نرم جایگزین آنها شده است. از این منظر، دولت ها می توانند با ارائه تصویری جذاب از خود نزد افکار عمومی جهان، به ابزارهای مقبولی جهت پیشبرد اهداف و سیاست های خود دست یابد. بر این اساس، نوشتار حاضر در مقام پاسخ گویی به این سوال است که با توجه به فضای حاکم بر روابط بین الملل، جمهوری اسلامی چگونه می تواند برای مقابله با تهدیدات خارجی علاوه بر قدرت سخت، از قدرت نرم استفاده نماید؟ به نظر می رسد، جمهوری اسلامی ایران با توجه مولفه های قدرت نرم به ویژه در حوزه علم، هنر و شرایط فرهنگی خاص خود امکان بهره گیری از قدرت نرم را داراست و از ظرفیت لازم در بهره گیری از آن با توجه به موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خود برخوردار است. از این رو، ایران با توجه به ظرفیت ها و گرایش های خاص خود، درمقابله با جنگ نرم دشمن از قابلیت خنثی کردن و ظرفیت بکارگیری از آن با توجه به راهکارهای پیش رو برخوردار است.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، قدرت سخت، افکار عمومی، جمهوری اسلامی ایران
  • غلامرضا کریمی، حسن آرایش، سید رضا رحیمی عماد صفحات 89-108
    با تشکیل اسرائیل موضوع شناسایی آن در صحنه جهانی خصوصا از سوی کشورهای خاورمیانه مطرح می شود. ایران در ابتدا به نحوه شکل گیری اسرائیل اعتراض می کند اما بعد از مدتی به شناسایی اسرائیل دست می زند. در برقراری این رابطه عوامل چندی دخیل بوده است. یکی از مهم ترین عوامل برقراری رابطه بین ایران و اسرائیل شخصیت جمال عبدالناصر بود. جالب این که خود جمال عبدالناصر از مهم ترین مخالفان برقراری این رابطه بود. اما جمال عبدالناصر به عنوان پایه گذار اندیشه ناصریسم بر ایجاد هویت عربی در منطقه تاکید داشت. قدرت یابی اندیشه هویت عربی در منطقه زنگ خطری برای هویت های غیر عرب خصوصا اسرائیل و ایران شد. جمال عبدالناصر با اقدامات و عقاید خود باعث ایجاد نگرانی مشترک بین ایران و اسرائیل شد. این تحقیق در پی آن است که مشخص نماید چگونه جمال عبدالناصر باعث تقویت روابط ایران با اسرائیل شده است؟ نتایج به دست آمده نشان دهنده این مطلب می باشد که جمال عبدالناصر با گرایشات فکری و اقدامات عملی خود، باعث ایجاد تهدیدات مشترک برای ایران و اسرائیل شد و از این طریق زمینه های تقویت روابط طرفین را فراهم آورد.
    کلیدواژگان: ایران، اسرائیل، جمال عبدالناصر، ناصریسم، هویت عربی
  • بهرام نوازنی، منصور صالحی صفحات 109-130
    یکی از مسائل و مشکلات ایران، مسئله اقوام و چالش هایی است که در موارد بسیاری در گذشته و دوره معاصر انسجام ملی کشور را به مخاطره انداخته و موجب فروپاشی نظام های سیاسی آن شده است. این مقاله با هدف یافتن عوامل موثر در بروز درگیری ها و بحران های قومی در ایران و با تاکید بر مطالعه قومی در استان اردبیل بعنوان یک مطالعه موردی و ارائه راهکارهای مطلوب برای مدیریت تنوع قومی در ایران و سیاست گذاری مناسب در جهت احترام به مولفه ها، ارزشها و فرهنگ اقوام و در نتیجه ایجاد همبستگی و افزایش انسجام ملی تلاش می کند فعالیت مردم آذری پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن به ویژه بحران هایی که در سال 1385 به خاطر توهین روزنامه دولتی ایران به مردم آذری زبان آذربایجان بوقوع پیوست بپردازد. به این ترتیب سئوال اصلی این است که علل و عوامل این چالش های قومی در استان اردبیل چه بوده است و اینکه آیا این عوامل پایدار بوده یا با گذشت زمان تغییر یافته اند. روش پژوهش در این مقاله نیز علاوه بر مطالعه اسناد و منابع کتابخانه ای از پیمایش میدانی نیز بهره برده و با کمک پرسشنامه و سئوالات بسته و باز اقدام به نظرسنجی در این باره نموده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که در مجموع توهین های فرهنگی، اجتماعی و... به اقوام در از بین رفتن همبستگی ملی 99 درصد، تبعیض و بی عدالتی در مورد اقوام 97 درصد، نابرابری های اقتصادی و احساس محرومیت نسبی اقوام 96 درصد، نقش چندفرهنگ گرایی و احترام به فرهنگ اقوام در انسجام ملی 89 درصد و در نهایت، سرمایه گذاری دولت و اختصاص بودجه به استان اردبیل در مقایسه با استان های مرکزی 85 درصد در بروز بحران های قومی نقش داشته است. در مجموع نتایجی که از این مقاله بدست آمده نشان می دهد: نقش عوامل داخلی در مقایسه با عوامل خارجی در بروز بحران های قومی در استان اردبیل خیلی پررنگتر است
    کلیدواژگان: ایران، استان اردبیل، درگیری، بحران، اقوام، انسجام ملی
|
  • Seyyed Hossein Athari, Sayyed Musa Al-Reza Hosseini Gaj Pages 1-22
    The thought of fall and collapse of political systems has been one of the most ancient human thoughts and also the intellectual scientists as well as political philosophers. In fact، each of these scholars has viewed this issue from a particular perspective. Ibn Khaldun and Machiavelli who lived contemporarily and in contiguous borders، investigated the thought regarding the fall and collapse of political and governmental systems. Both of these two intellectuals were realistic and using analytical and causal methods and also using practical experience in politics as well as immersing in the history thought in political and social issues and events of their age. Accepting the thought of historic recurrence، they are to justify and interpret the reasons of historical events and upheavals. Ibn Khaldun is led to historical determinism and considered conditions as procrustean; he does not consider any path to exit crises. On the other hand، Machiavelli، in spite of belief in historic recurrence، proposes some solution for exiting crises and tries to present a path for preventing revolution and the rule of fortune. In other words، he knows the past a light on the path of the future. Therefore، Ibn Khaldun believes that the main factor of establishing a government and power is Asabiyya which by creating an intersubjective relation between tribes، increases the political power and force. From Machiavelli''s perspective، the central role is played by virtus (virtue) which by fighting with furtuna (fortune) and dominating it، states and governments are established. The important issue in the thoughts of these two thinkers is that they both overemphasize religion as a political tool and a factor effective on politics. Thought regarding the reasons of the decline and fall in the world of Islam was started by Ibn Khaldun and ended by him too; however، in the western world، Machiavelli''s path continued. The purpose of the preset study is to investigate and interpret the reasons of the decline and collapse of political systems through studying ideas and thoughts of Ibn Khaldun and Machiavelli in a mixed-method، i. e. comparative and causal-analytical method.
    Keywords: decline, collapse, Ibn Khaldun, virtus (virtue), fortuna (fortune), construction, Asabiyya, Machiavelli
  • Samira Javanmard, Morteza Manshadi Pages 23-46
    Mirza Malkam Khan was one of the most influential intellectuals of Qajar era. Among his works Ghanun Newspaper enjoyed outstanding characteristics. In this newspaper، he knew the system governing Iran as tyrannical and criticized Qajar government. Therefore، the articles of the newspaper were about three main issues: criticizing absolutism، need to reform the government and establish legal justice and party training as well as to invite people to create legalism and compromise. These wants indicated the tyrannical space and the lack of rule of law. Therefore، the main concern of the newspaper was to create a legal framework to limit the tyrannical power of the governors and end tyrannical government in Iran. Therefore، investigating the main texts of the newspaper indicates that the desired government of Ghanun Newspaper has some characteristics which is the legal state. Accordingly، in the present study، it has been tried that the characteristics of legal state be investigated using qualitative and quantitative content analyses of Ghanun Newspaper.
    Keywords: Mirza Malkam Khan, Ghanun Newspaper, rule, legal state, separation of powers
  • Farhad Daneshnia, Masoume Zarei Hadak Pages 47-70
    EU as a feeding machine of political-economic stability and security of Europe wants the participation of all European states in the process of the convergence of this Union. Russia، in this line has considered vital interests and effective role for itself regarding the mentioned institution. One of the objectives of EU is the return of Russia to European Russia and its European-centered characteristics. The results obtained from this study in the framework of the theory of neoliberal institutionalism indicate that after the collapse of the Soviet Union، a model of mutual dependency between Russia and EU has been forming and Russia''s encountering this Union in the framework of adopting political approach of political economy to its own foreign policy particularly in the time of Putin is understandable. In this line، the policy of the Russian Federation is based on the compatibility of economic formations، effective social forces and the existing interests in the country with the international environment to utilize the possibilities of the global political-economic structure and supranational institutions such as EU. The results of this approach have been the reinforcement and promotion of Russia''s relations with EU after the expansion of EU towards the Central and Eastern Europe.
    Keywords: political, economic approach, neoliberal institutionalism, multilateralism, the Russian Federation, EU
  • Amirmasood Shahramnia, Ali Ebrahimi, Meisam Belbasi Pages 71-88
    The transition from the traditional era of information technology and human، Utilities are faced with changes Among them، the It pointed to the use of military weapons. Conditions of the international system Has led The formal structures of the new international components contribute And countries to achieve their goals and aspirations To provide national interest Tools and new ways to operate The From most important Can the use of soft power refers rather than hard power. As much of the We are getting close last decade Because of the loss of legitimacy، High costs and failures of the functional use of hard power Decreased their use of soft power has been replaced. From this perspective، Governments can provide a fascinating picture of the world public opinion، Valid tools Achieve for advancing their objectives and policies. Accordingly، This article is qualified to answer this question Given the atmosphere of international relations، How can the Islamic Republic against external threats in addition to hard power، The use of soft power? Looks، Iran component of soft power The special In science، arts and cultural conditions of its own Soft power has the possibility of benefiting from and Taking advantage of its capacity in accordance with its geopolitical and strategic position is. Hence، Iran، according to their capacities and inclinations Drmqablh soft war the enemy Neutralizing capability and capacity utilization It is one of the ways forward.
    Keywords: Soft power, Hard power, Public, Iran
  • Gholamreza Karimi, Hasan Arayesh, Sayyed Reza Rahimi Emad Pages 89-108
    With Israel being established، its recognition was suggested in global arena especially by the Middle Eastern states. Iran، primarily، opposed to the way Israel state was established; although، after a while، it recognized Israel. There were some factors involved in this relationship، significant among which was the position of one person: Gamal Abdel Nasser. Interestingly enough، he himself was one of the opponents of this nexus. As the founder of Nasserism ideology، Gamal Abdel Nasser emphasized on Arab Identity in the region، whose intensification could ring the alarms for non-Arab identities such as Iranian and Israeli ones. This caused a common apprehension for Iran and Israel. The present article seeks to illustrate how Gamal Abdel Nasser corroborated Iran-Israel relationship. The results show that Gamal Abdel Nasser، with his intellectual orientations and practical initiatives، brought about common threats for Iran and Israel، which paved the way for a mutual relation improvement.
    Keywords: Iran, Israel, Gamal Abdel Nasser, Nasserism, Arab Identity
  • Pages 109-130
    One of the issues and problems in the Iran is the ethnicity and the challenges that posed threats on the national unity in the past and the present and caused the collapse of the political regimes. The article is to find the effective elements of the ethnic conflicts and crises in the Iran and in emphasizing on the ethnic study of its Ardebil province as a case study، is trying to present some proper techniques to managing the ethnic diversity in Iran with respect to the principles، norms and culture of the ethnic groups as well as enforcing integration and supporting the national unity. In this regard، the article seeks to study the crises after the victory of the Islamic revolution and the ethnic clashes in 2006 in particular and to find out the permanent causes as well as the changing ones. With this approach، the article uses the documentary and library works as well as field study including the questionnaire.
    Keywords: Iran, Ardebil, Conflict, Ethnic groups