فهرست مطالب

کشتیرانی و فناوری دریایی - سال سوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار 1394)

مجله کشتیرانی و فناوری دریایی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • آرش قهرمان* صفحات 5-17
    ویژگی های غیرخطی بودن موج و مشخصه های پاشندگی محیط در تشکیل امواج سالیتوری باعث پایداری این امواج شده و به آنها این امکان را می دهد تا مسافت های زیاد را طی نمایند. تعادل بین مولفه غیرخطی و پاشندگی در این دسته از امواج ویژگی های خاصی به آن می دهد. در این مقاله ضمن بررسی معادله KdV در تولید امواج سالیتوری از نقطه نظر ریاضی-فیزیک، مشخصه های غیرخطی، پاشندگی محیط و نقش هریک در تولید امواج سالیتوری مطالعه شده اند. در اینجا با بررسی جواب پایدار معادله KdV، یک پتانسیل موثر را برای معادله مورد نظر بدست آورده و براساس آن نشان می دهیم که معادله KdV نمی تواند جواب هایی با دامنه منفی داشته باشد.
    کلیدواژگان: سالیتون، موج سالیتوری، معادله KdV، تسونامی، پاشندگی، آشوب
  • محمود نصیری*، میر مهدی زاهدی، مهدی یوسف زاده صفحات 19-33
    در این مقاله هدف، بررسی یک روش سینتیکی آسان و سریع برای اندازه گیری فنول در آب دریا به روش میکرو استخراج مایع-مایع پخشی می باشد. فنول از مهم ترین آلاینده های محیط زیست است که، در صنایع متعددی تولید شده و کاربرد دارد، به همین دلیل از طرف سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA)  و اتحادیه اروپا (EU) به عنوان آلاینده نوع اول در نظر گرفته شد.   در شیمی روش ساده، سریع ، ارزان قیمت و استفاده کم از مواد شیمیایی برای اندازه گیری آلاینده های محیط زیستبسیار مهم است. به همین خاطر، بررسی سنتیکی واکنش مشتق سازی فنول با معرف 4-آمینو آنتی پیرن به روش میکرو استخراج مایع-مایع پخشی انجام شد. سرعت واکنش با دستگاه اسپکترفتومتر و در طول موج 510 نانومتر اندازه گیری شد. این روش سنتیکی برای اولین بار جهت اندازه گیری فنول در آب دریا استفاده شد،  مقادیرLOD و محدوده ی خطی به ترتیب برابرµg/L3/0 و  µg/L500-10 بدست آمد ند.
    کلیدواژگان: مطالعه سینتیکی فنول، 4-آمینو آنتی پیرن، میکرو استخراج مایع-مایع پخشی، اسپکترو فتومتر، آب دریا
  • جمال طارقی*، رقیه احمدکلایه، ابوذر اباذری صفحات 35-48
    در مطالعه حال حاضر به بررسی روش های تحلیلی و اجزا محدود برای ارتعاشات شافت دوار پرداخته شده است.شافت از اجزای مهم و آسیب پذیر و البته پر کاربرد در کشتی می باشد.هزینه ی تعمیر و نگهداری از شافت شناور به خصوص در سیستم رانش آن بسیار زیاد می باشد.در اینجا عوامل و پارامترهای تاثیر گذار بر ارتعاشات شافت و عوامل تشدید آن،نتایج ارتعاشات شافت همچون حرکتگردشیوپدیده های مرتبط با ارتعاشات مانند اثرات ژیروسکوپی و...بررسی شده است. در ادامه به معرفی روش های تحلیلی برای محاسبه ی سرعت بحرانی شافت پرداخته شده است و سپس روش اجزای محدود و نقش آن در تحلیل ارتعاشات شافت،دیاگرام کمبپل و نحوه ی استفاده از آن با توجه به مفاهیم گردش پیشرو و پسرو بررسی شده است.
    کلیدواژگان: شافت پروانه، اثرات ژیروسکوپی، دیاگرام کمپبل، گردش پیشرو و پسرو
  • گیلان عطاران فریمان*، علی دلاور، آرش شکوری صفحات 49-60
    رده ی سیفوزوا که به عنوان ژله فیش های حقیقی نیز معروفند، دارای بیش از 220 گونه  هستند. اغلب گونه های آن دارای توان شکوفایی در آب های ساحلی هستند و به عنوان گونه های شاخص در تغییر وضعیت اکوسیستم های سطحی زی شناخته شده اند. بنا بر این، شناسایی دقیق و بررسی آن ها بسیارحائز اهمیت  است. در این مطالعه گونه ای ژله فیش که در بهمن ماه سال 1391 در سواحل خلیج چابهار شکوفا شده بود از ناحیه بین جزر و مدی و آبهای ساحلی نمونه برداری گردید. نمونه ها  ابتدا از نظر مورفولوژی شناسایی و سپس استخرج DNA با استفاده از روش لایسیس بافر انجام شد. پس از عمل PCR توالی ژنی در ناحیه 18s-rDNAتعیین گردید. توالی ژنی گونه ژله فیش از ایران با  23توالی دیگر از بانک ژن در ناحیه ژنی مشابه مقایسه گردید. بررسی فیلوژنی  با استفاده ازآنالیز Maximum likelihood (ML) انجام شد. نتایج بررسی l,مورفولوژی و مولکولی مشخص کرد که نمونه ژله فیش شکوفا شده در سواحل چابهار Chrysaora sp. می باشد که با بقیه گونه های این جنس در کلاد خانواده pelagiidea   قرار گرفته و با 94% بوت استرپ حمایت می شود. نتایج کلی تحقیق نشان داد که داده های مولکولی در شناسایی گونه های ژله فیش بسیار موثر می باشد.
    کلیدواژگان: استخراج DNA، 18s-rDNA، Chrysaora sp، فیلوژنی، چابهار
  • عبدالعلی سرگزی* صفحات 61-76
    خصوصی سازی امروزه به عنوان یکی از سیاتهای اقتصادی مهم جهت نیل به کارآیی بالاتر سیستم های اقتصادی به شمار  می رود. با ملی شدن صنایع بعد از جنگ های جهانی اول و دوم، خصوصی سازی در فضای بین المللی جدی گرفته شده است وکشورها یکی پس از دیگری به این حرکت پیوسته اند.  دلیل این امر  بروز مشکلاتی از قبیل زیان های انباشته شرکتهای دولتی، کمیت و کیفیت پایین محصولات تولیدی این شرکت ها و اتلاف منابع تولیدی ناشی از عملکرد  ناکارآمد شرکتهای دولتی بوده است.  لذا کاهش حوزه قعالیت بخش دولتی، انتقال مالکیت، کنترل اقتصادی، افزایش کارآیی واحدهای اقتصادی، کاهش کسر بودجه و بدهی های ملی و تعدیل مقررات به عنوان بخشی از اهداف خصوصی سازی منظور شد. در ایران خصوصی سازی با ابلاغ سیاستهای کلان نظام در ارتباط با اصل 44 قانون اساسی رسما آغاز گردید. بدون شک این قانون می تواند نقطه عطفی در تحول اقتصادی، تحرک و پویائی فرایند سرمایه گذاری، تولید و اشتغال و همچنین گامی بزرگ در تحول و اصلاح نظام اداری، بازنگری در جایگاه و نقش دولت و مردم در اداره امور کشور محسوب گردد. در این تحقیق سعی بر این است پس از بررسی اجمالی روند واگذاری بنادر ایران به بخش خصوصی در چند سال اخیر سود آوری واگذاری بخش تخلیه و بارگیری بندر چارک به بخش خصوصی تجزیه و تحلیل گردد.
|
  • Hamed Safaye Nikoo *, Hamid Shahrabadi Pages 77-88
    In this study, Influence of plastic aggregate and curing condition on the mechanical properties of concrete containing silica fume has been investigated. Concretes included silica fume (SF) as a cement replacement levels of 10% and 15% and contain plastic waste aggregate (PWA) as a natural aggregate (NA) replacement. In this study plastic fine aggregate (PF) and plastic coarse aggregate (PC) are replaced at NA. The w/b ratio and total cementitious materials content were kept constant for all mixes at 0.50 and 350 kg/m3 respectively. Concrete mixes were evaluated for compressive and tensile strengths at 7, 28 and 90 days in two different environment: a) laboratory environment (LE) and b) out (Marine) environment (ME/OE). The results show that Concretes containing silica fume compressive strength decreases with increasing of PWA as a replacement and outdoor condition is more important for surveying curing position.
    Keywords: Plastic Waste, Concrete, Silica fume, Compressive, Tensile, Curing