فهرست مطالب

فرهنگ و ادبیات عامه - پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1392)

نشریه فرهنگ و ادبیات عامه
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمیدرضا خوارزمی صفحات 1-24
    بلاگردانی یعنی انتقال غیرمستقیم شر و دور ریختن آن برای مدت معین یا زمان نامحدد. بشر فلسفه های گوناگونی برای مبارزه با شر داشت و برای مبارزه با آن از ابزارهای رایجی همچون انسان، اشیاء، حیوان و... استفاده می کرد. در این مقاله سعی شده است با مراجعه به شاهنامه فردوسی، روش های بلا گردانی بررسی شود. برای روشن شدن این امر، پس از ذکر مقدمه ای درباره بلاگردانی، دلیل روی آوری بشر به بلاگردان ها و انواع بلاگردانی در شاهنامه بررسی شده است. بلاگردانی به دو شکل بی واسطه و باواسطه، یکی در داستان ضحاک و دیگری در داستان رستم و اسفندیار دیده می شود. این پژوهش به شکل بنیادی و بر پایه مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
    کلیدواژگان: بلاگردانی، خون، شاهنامه، باور عامیانه
  • عاتکه رسمی صفحات 25-52
    رستم و کوراوغلو دو قهرمان ملی و حماسی- که سرنوشت آن ها با سرنوشت ملتشان گره خورده است- نماد تخاصم قدرت ها، مبارزه نور و تاریکی، خیر و شر، راستی و کاستی اند. اگرچه طبقه اجتماعی این دو قهرمان از هم متفاوت است؛ اما داشتن روح حماسی و جنبه اسطوره ای، دلاوری و فداکاری، شرافت، گذشت و جوانمردی، عشق، کین خواهی از دشمنان، عدم تسلیم در برابر ظلم و ستم و خودکامگی و ناجوانمردی، و برخورداری از عنایت ایزدی از خصوصیات مشترک آن دو است. صفات و خصوصیات پهلوانان، عناصر و موجودات افسانه ای همچون اسب های فهیم که منشا اسطوره ای دارند، چگونگی حضور زنان در داستان و مضمون پسرکشی در داستان رستم و کوراوغلو آن چنان شبیه هم است که گویی منشا واحدی دارند.
    کلیدواژگان: رستم، کوراوغلو، ادبیات تطبیقی، حماسه، افسانه، اسطوره
  • معصومه ابراهیمی صفحات 53-82
    «دیو» نام عمومی و لقب همه موجودات مافوق طبیعی و درعین حال موجودی مستقل و منفرد است و همسان هایی مانند جن در فرهنگ عربی دارد که در روایت های مکتوب و شفاهی، تفاوتی میان آنها گذاشته نمی شود. مفهوم دیو در طول تاریخ با فرازها و فرودهای فراوانی روبه رو بوده است، چنانچه زمانی درمقام خدایان پرستش می شده اند و طی دورانی بس طولانی به مثابه اهریمن و شیطان در آمده اند و تمامی جلوه های زشت و پلید به آن ها نسبت داده شده است. در فارسی میانه، دیو و اهریمن در کنار هم قرار گرفته اند و به تدریج دیو همچون اهریمن تلقی شده است. ازسویی دیگر در بخشی از روایت ها و باورهای مردمی بازمانده از دوره های کهن، دیوان همچون مردمان معرفی شده اند و هیچ ویژگی غیرطبیعی میان آن ها و انسان ها دیده نمی شود. در آخرین تحول مفهوم دیو و براساس فرهنگ مردم ایران، دیو موجودی مافوق طبیعی است که با شکل و سیمای ویژه ای تصور می شود و خویشکاری های متعددی دارد. براین اساس، دیوها موجوداتی زیان کار و غیرطبیعی، به رنگ سیاه با دندان های بلند همچون دندان های گراز، لب های کلفت و سیاه و گه گاه با چشمان آبی توصیف شده اند. بدن آن ها از موهای ضخیم پوشیده شده است و چند سر، شاخ، دم و گوش های بزرگ و یک جفت بال دارند و مردم خوار ند. عوامل تغییر و تحول مفهوم دیو در ایران و بررسی سیر دگرگونی های مرتبط با آن از جمله اهداف پژوهش حاضر است. در این پژوهش همسان های دیو و موجوداتی که با ویژگی های منحصربه فرد لقب دیو دارند، معرفی و شناسایی شده اند.
    کلیدواژگان: دیو، موجودات مافوق طبیعی، جن، ازمابهتران، دیویسنا
  • عباس قنبری عدیوی صفحات 83-107
    اسم و نام پدیده مهم فرهنگی و اجتماعی است که پیش از تولد تا پس از مرگ با انسان همراه است. این عنصر در باورهای دینی، ملی، ادبی، فکری و تاریخی افراد جامعه ریشه دارد. مردم به نام نیک خود مباهات می کنند و برای فرزندانشان نام مناسب برمی گزینند. یکی از الگوهای پرطرف دار و پربسامد ایرانیان از گذشته های دور تا به امروز، استفاده از نام های مقدس مذهبی بوده است؛ نام هایی که به صورت ساده، مرکب و مشتق، ساخته می شوند. این واژه ها که برگرفته از اسماء الهی، نام های پیامبر(ص) و ائمه اطهار هستند، به صورت جدا یا ترکیبی در نام های افراد، مکان ها، طوایف، ایلات و... کاربرد فراوانی دارند. مردم شیعه مذهب چهارمحال و بختیاری، این نام های مقدس را با پیوندهای مختلفی برای خویش برمی گزینند. در نوشتار حاضر، ده ها ترکیب یک تا سه جزئی فارسی (شامل فارسی و گویش بختیاری)، عربی و ترکی ساخته شده و رایج بین مردم به روش میدانی و کتابخانه ای گردآوری، گروه بندی و ارائه شده است. در پایان نیز سعی شده است با استفاده از آمار و ارقام رسمی، مقایسه مختصری در این کاربرد ارائه گردد.
    کلیدواژگان: نام، مذهب، تشیع، نام گذاری، چهارمحال و بختیاری
  • امیرعباس عزیزی فر صفحات 109-128
    زبان کردی دارای گویش های گوناگونی است، باوجود این ازدیدگاه ضرب المثل ها دارای اشتراکاتی است. این جستار پس ازبررسی اجمالی زبان کردی و گویش کردی جنوبی، با روش توصیفی- نظری و مطالعه کتابخانه ای درپی آن است تا امثال کردی را ازمنظر بلاغی مورد بررسی قرار داده، دریابد آیا این امثال از توان ایماژی و صور خیالی درحوزه علم بیان برخورداراست، وکدام یک ازصناعات بیانی درامثال مورد نظر بسامد بالاتری داشته، دلیل آن چیست. با بررسی برخی ازضرب المثل های کردی ایلامی دریافتیم که این ضرب-المثل ها دارای قدرت بلاغی بالایی هستند و از تمام ظرفیت های علم بیان درآن استفاده شده است و این نتیجه قدرت خیال ورزی بالای گویندگان برای نفوذ دردلها واذهان است، زیرساخت غالب ضرب المثل ها برپایه تشبیه است، که گرایش به استعاره، غالبا استعاره تمثیلی، درآن زیاد است، همچنین لازمه ی درک برخی از صناعات علم بیان از جمله سمبل(نماد) در حوزه ضرب المثل های ایلامی آشنایی با بافت فرهنگی آن بوم است. علاوه براین برخی ازضرب المثل ها در ذیل چندمبحث ازمباحث علم بیان قابل درک است.
    کلیدواژگان: ضرب المثل کردی ایلامی، تشبیه، استعاره، کنایه، نماد
  • اصغر فهیمی فر صفحات 129-155
    ادبیات کهن و عامیانه که یکی از بارزترین جلوه های فرهنگ غنی ایران است، سرشار از مضامین بکر و ایده های ناب برای اقتباس در سینما و تلویزیون است؛ اما با وجود چنین سرمایه عظیم فرهنگی، سینماگران، درام نویسان و سریال سازان ایرانی تاکنون نتوانسته اند به درستی از این توان و ظرفیت بالقوه استفاده کنند. مقاله حاضر با تکیه بر جلوه های نمایشی و ظرفیت های فرهنگی نهفته در مجموعه آثار ادبیات عامیانه و کهن ایران، قابلیت های آن ها را در تولیدات رسانه ای معرفی می کند و با روشی توصیفی- تحلیلی و رویکردی آسیب شناسانه به گسست های تاریخی در روند ارتقاء سطح نمایشی روایت های کهن فارسی، به ارزیابی کیفی این آثار و اثبات فرضیات تحقیق می پردازد. نگارنده پس از بازنگری مهم ترین جلوه های روایی ادب کهن و عامیانه، چالش های فرارو در روند اقتباس از آن ها را به همراه برخی راهکارهای مناسب انطباق سازی در تولیدات رسانه ای بیان می کند. در پایان مقاله نیز با نقل و نقد نمونه هایی از ادب کهن، شیوه اقتباس از آن ها بیان خواهد شد.
    کلیدواژگان: اقتباس، قابلیت روایی، ادبیات عامیانه و کهن، سینما، تلویزیون
  • مریم سیدان صفحات 157-174
    نقالی جزو پیشه هایی است که در ایران قدمتی دیرینه دارد. شماری از صاحبان این پیشه، در دربار شاهان فعالیت می کردند و با عناوینی نظیر سمرخوان، قصه خوان و نقال شناخته می شدند. در دربار شاهان قاجار، منصبی با عنوان نقال باشی وجود داشت. بعضی از نقالان درباری این عصر، ملقب به نقیب الممالک بوده اند. یکی از مشهورترین نقیب الممالک ها، نقال قصه امیرارسلان است. تا سال ها پس از انتشار مقدمه محمدجعفر محجوب بر کتاب امیرارسلان، محمدعلی نقیب الممالک به عنوان نقال این قصه شناخته می شد. در چند سال اخیر، عده ای از پژوهشگران حوزه ادبیات عامیانه، محمدعلی نقیب الممالک را شخصیتی موهوم و ناشناخته دانسته و میرزا احمد نقیب الممالک شیرازی را نقال قصه معرفی کرده اند. این مقاله سه محور عمده دارد؛ نگارنده در آغاز به معرفی میرزا احمد نقیب الممالک می پردازد؛ سپس با استناد به یکی از منابع معتبر عصر قاجار، محمدعلی نقیب الممالک را نیز به عنوان یکی از نقالان دربار ناصرالدین شاه معرفی می کند و سرانجام درباره اینکه احتمالا کدام یک از این دو، نقال قصه بوده اند، حدس خود را بیان می کند.
    کلیدواژگان: قصه های عامیانه، نقال، امیرارسلان، احمد نقیب الممالک، محمدعلی نقیب الممالک
|
  • Hamidreza Kharazmi Pages 1-24
    Scapegoatig means the indirect transfer of evil and its disposal for a specific or indefinite period of time. Human had variety philosophies to fight against evil، and has employed common tools such as human، animal، objects، etc. Fore this purpose، the present work attempts to explore different ways of scapegoat by referring to the Sahname of Ferdowsi. To this end، after giving a brief introduction about scapegoating، the reasons of humans resort to scapegoating as well as types of scapegoating in Shahname have been studied. Accordingly، there are two forms of scapegoating (direct and in direct)، one in Zahhak’s story، and the other in the story of Rostam and Esphandiyar. The present foundamental research is based on library research method، and has used descriptive analysis method.
    Keywords: Scapegoat, Scapegoating, Shah, name, Ferdowsi
  • Pages 25-52
    Rostam and Koraoglo as two nationl and epic champions that their fate are linked with the fate of their nations، are symbols of the wrangle of forces; Good and Evil، Light and Darkness، and Honesty and Dishonesty. The spirit of impassion، mythological aspects، courage، dedication، love، revenge and splendor are conjoint specifications of the two champions. This article answers the following questions: 1- What are the conjoint specifications of the two champions that affect on the authorship of the story? 2- What are the mythical elements that changed these champions into myth? 3- What are the conjoint specifications of women in these stories? 4- What are the important amorous elements in these stories?
    Keywords: Rostam, Koraoglu, Comparative literature, Epic, Legend, Myth
  • Pages 53-82
    Div is a general name as well as a title for all supernatural creatures in Iran. On the other hand، Iranians know Div as an independent and solitary creature. Div has got also similar beings like Jins in Arabic culture، which in folkloric traditions، there is not any difference between them generally. During the history، Div’s character has passed a lot of evolutions regarding to what is today we know about his/her vast and extended concept. In ancient times، all evil and dirty aspects were attributed to Div، and in the middle Persian literature، Div and Devil (Ahriman) had been born in the mind beside each other as a unit. Iranian myths show that Divs have got humane qualities most of the time. Div’s adventure has made complex the meaning of the word “Div” in Persian culture and folklore. So sometimes، Div is a metaphor image of the Devil، Satan، Jin، Pari، Al، Davalpa، Nasnas and so on، and occasionally he/she just indicates to a monster with a definite shape and function (for instance: black skin، boar like teeth، blue eyes with thick dark lips، multi-head، tail، horn، great ears، hairy body، a couple of wings، and cannibalistic manners). In addition، the Divs’ character in folkloric narrations has been changed more and more from the first Islamic decades till now. The aim of this research is to study different concepts of Div and his/her character similarities with other supernatural creatures during the past eras in Iranian culture and folklore from different aspects.
    Keywords: Div, Supernatural creatures, Div, yasna, Az ma behtaran, Jin
  • Abbas Ghanbari Odivi Pages 83-107
    Name is a socio-cultural phenomenon، which accompanies humans from before birth until death. This element has roots in the historical، intellectual، national and religious beliefs of the individuals. People are proud of their good names and choose proper names for their children. One of the most frequent and popular patterns of the Iranians since long time ago till now، has been the use of holy religious names، either in simple forms، combined or derivative. These words which are derived from the names of God، Prophets، and Holy Imams (Peace be upon them) have been frequently given to the individuals، places، tribes، clans، etc. The Shia People of Chaharmahal-o-Bakhtiari use these names in different combinations. In the present study، scores of single، or triple combinations of Persian (both Persian and Bakhtiari)، Arabic، and Turkish names have been collected، categorized and presented through field study and library method. Finally، a brief comparison has been made using official figures and statistics.
    Keywords: Name, Religion, Shiite sect, Naming, ChaharmahaloBakhtiari
  • Pages 109-128
    Proverb is one of the most known feature to investigate of eco-culture for every native. Kurdish people one of the most vast of iranian people which it''s culture so enrich to cultural studies. Ilam one of the kurdish city which has very important features to studing in this field. Kurdish language is of different dialects، however it is of some commonalities from the view point of proverbs. This study wants to investigate Kurdish proverbs rhetorically via a descriptive study to find that these proverbs are of imaginative power or not and which one of literary devices are of more frequency. By investigating ilami-kurdi proverbs the study found that proverbs are of high rhetoric power and this is because of imaginative power of speakers. The deep structure of most of proverbs are based on simile. The study also found that the prerequisite to the understanding of some literary devices like symbol is familiarity with cultural norms.
    Keywords: Ilam's Kurdish Proverbs, Simile, Metaphor, Allusion, Symbole
  • Asghar Fahimifar Pages 129-155
    Relying on the dramatic effects and all cultural potentials of Iranian old and poular literature، this paper aims to deal with the possibilities to contemporarize them for new media productions. Literature is one of the most prominent icons of Iranian rich culture. A notable part of Iranian literature is composed of folklores and popular narratives، which are genuinely full of novel themes and authenticated knowledge to be adapted into film and TV series. The present research will show why exactly Iranian contemporary film-makers and play writers، despite the existing large culrual legacy، have failed so far to apply the potential capabilities. Using a pathological approach to the historical discontinuities happened during the evolution of dramatic functions of Persian old narratives، this study attempts to present a qualitative assessment of these literary art works. After reconsidering the most significant elements of Iranian popular narratives، the paper goes then to propund some common ignored challenges concerning the «adaptation» techniques for media productions. Finally، we would describe a typical narrative of Iranian folklore by which a practical method for new possible adaptation for Iranian TV drama might be provided.
    Keywords: Adaptation, Iranian popular, old literature, Dramatic effects, Movies, TV, Criticism, analysis
  • Maryam Seyedan Pages 157-174
    Narration (Naqqali) is one of the oldest jobs، which is common in Iran. Some of the narrators (Naqqals) were engaged in Kings Court، known as the “Samar Khan”، “Qesse Khan” and”Naqqal”. “Naqalbashi” was a position title in the court of Qajar. Some of the Narrators (Naqqals) were “Naqibalmamalek”. One of the most famous Naqibalmamaleks was the narrator of Amir Arsalan. Years after the publication of Amirarsalan''s introduction by Mohammad-Jafar Mahjoub، Mohamed-Ali Nqibalmamalk was known as the narrator of the story. In recent years، a number of researchers in the field of folk literature know Mirza Ahmad as the narrator of Amir Arsalan. This article primarily explains Mirza Ahmad’s biography and then، according to one of the most important resources in Qajarid period، proposes that Mohammad Ali Naqibalmamalek was the narrator of Naseraldinshah’s court as well as Mirza Ahmad، and therefore، jodgement on which one was the true narrator of Amir Arsalan is too difficult.
    Keywords: Narrator, Naqibalmamalek, Amir Arsalan, Mirza Ahmad, Mohammad Ali