فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و پنجم شماره 3 (خرداد 1393)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و پنجم شماره 3 (خرداد 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/18
  • تعداد عناوین: 11
|
  • یدالله زرگر*، سودابه به ساک نژاد، لیلی اخلاقی جامی، مهدی زمستانی صفحه 172
    پیش زمینه و هدف
    اختلال اضطراب اجتماعی یکی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی در جمعیت دانشجویی است. این اختلال بر عملکرد علمی آن ها در دوران تحصیل و بر عملکرد شغلی آن ها در آینده اثرات منفی می گذارد. در همین راستا، متخصصان بهداشت روانی روش های مختلفی را جهت درمان اضطراب اجتماعی پیشنهاد کرده اند. هدف این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش گروهی مهارت های اجتماعی و درمان گروهی شناختی-رفتاری برکاهش اضطراب اجتماعی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
    مواد و روش کار
    تحقیق حاضر یک روش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران بودند که 10 درصد این دانشجویان با روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. از نمونه موردنظر 45 نفر که نمره بالایی در پرسشنامه اضطراب اجتماعی داشتند به صورت تصادفی در 3 گروه درمان شناختی-رفتاری، آموزش مهارت های اجتماعی و گروه گواه قرار گرفتند و داده ها با آزمون آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در کاهش اضطراب اجتماعی، آموزش گروهی مهارت های اجتماعی و درمان گروهی شناختی- رفتاری نسبت به گروه کنترل موثرترند، ولی بین درمان گروهی شناختی- رفتاری و آموزش مهارت های اجتماعی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    آموزش گروهی مهارت های اجتماعی و درمان گروهی شناختی-رفتاری هر دو بر کاهش علائم اضطراب اجتماعی در دانشجویان تاثیر دارند. با توجه به اینکه اضطراب اجتماعی می تواند زمینه ساز بروز و تشدید سایر اختلالات روانی باشد و نیز به دلیل تاثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان در محیط دانشگاه و بعدها در محیط کار، می توان با این گونه آموزش ها در جهت پیشبرد اهداف تحصیلی، شغلی و برقراری ارتباطات موثر و موفقیت های بیشتر گامی مفید برداشت.
    کلیدواژگان: اضطراب اجتماعی، درمان گروهی شناختی، رفتاری، آموزش گروهی مهارت های اجتماعی، دانشجویان
  • جواد محمدی*، محمد نریمانی، محمد جواد بگیان، محسن درکه صفحه 182
    پیش زمینه و هدف
    اسکیزوفرنی یکی از اختلالات شایع و ناتوان کننده در تمام دنیاست. علی رغم وجود درمان های دارویی به علت عدم تاثیر مطلوب این درمان ها در برخی بیماران، می توان از درمان شناختی – رفتاری به عنوان درمانی مکمل استفاده نمود. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر درمان شناختی – رفتاری بر نشانه های مثبت بیماران بستری مبتلا به اسکیزوفرنی انجام شده است.
    روش
    پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح پژوهش، پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش شامل تمامی زنان و مردان بستری مبتلا به اسکیزوفرنی در بیمارستان فارابی کرمانشاه می باشند که به صورت نمونه گیری در دسترس 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید و به دو گروه مساوی 15 n= آزمایش و 15n= کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه توسط آزمون SAPS مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه مورد درمان شناختی - رفتاری با استفاده از پروتکل درمانی قرار گرفت. بعد از مداخله برای گروه آزمایش، هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تجلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    پس از مدت 12 جلسه اجرای درمان شناختی – رفتاری بر روی گروه آزمایش، میانگین نمرات علائم مثبت گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری (001/0p<) کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    درمان شناختی – رفتاری می تواند به عنوان درمانی موثر، کاهش نشانه های مثبت را در بیماران اسکیزوفرنی به دنبال داشته باشد. بنابراین به عنوان درمانی مکمل می توان ازاین روش درمانی بهره برد.
    کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری، اختلال اسکیزوفرنی، نشانه های مثبت
  • علیرضا ولی*، صالح رصرص، فاطمه جوانمردی قهدریجانی صفحه 191
    پیش زمینه و هدف
    بر اساس مطالعات انجام شده در ضربه مغزی شدید، پاسخ های هورمونی مختلف به صورت افزایش یا کاهش سطح سرمی آن ها ایجاد می گردد. این تغییرات می تواند در دوره بهبودی و توان بخشی بیمار ادامه یابد و بر پیش آگهی و بقای وی تاثیر بگذارد. مطالعه حاضر باهدف مقایسه تغییرات هورمون های تیروئید در بیمارانی که به علت ضربه مغزی شدید تحت عمل کرانیوتومی قرارگرفته اند با بیمارانی که کرانیوتومی نشده اند، انجام شد.
    مواد و روش کار
    در این کار آزمایی بالینی، 59 بیمار که به دنبال آسیب شدید مغزی (GCS≤8) در سرویس جراحی اعصاب بیمارستان گلستان اهواز بستری شده بودند، با لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج مطالعه، موردبررسی قرار گرفتند. این بیماران به دو گروه 27 نفره تقسیم شدند. بیماران گروه اول، بیمارانی بودند که به علت داشتن ضایعات فوکال مغزی تحت عمل جراحی کرانیوتومی قرار گرفتند و گروه دوم بیمارانی بودند که کرانیوتومی نشده بودند. نمونه اول در 24 ساعت اول و نمونه دوم در روز پنجم از بیماران گرفته شد. نمونه های سرم با استفاده از روش ELISA و با دستگاه تمام خودکار Human ساخت کشور آلمان مورد آزمایش قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و نمودارهای پراکندگی در سطح معنی داری P<0/05 تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    درصد بیماران بهبودیافته با عمل کرانیوتومی بیشتر از بیمارانی است که تحت عمل جراحی قرار نگرفته اند. میانگین سطح سرمی هورمون T3 و TSH در مبتلایان به ضربه مغزی شدید که کرانیوتومی شده اند در روز پنجم اختلاف معنی دار آماری با بیمارانی که کرانیوتومی نشده اند ندارد؛ و نیز ارتباطی بین بهبودی و سطح سرمی این متغیرها وجود ندارد. میانگین سطح سرمی هورمون T4 در مبتلایان به ضربه مغزی شدید که کرانیوتومی شده اند در روز پنجم بالاتر از بیمارانی است که کرانیوتومی نشده اند و یک اختلاف معنی دار آماری بین آن ها وجود دارد و نیز بین بهبودی و سطح سرمی T4 در هر دو گروه از بیماران ارتباط وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که، عمل جراحی کرانیوتومی در بهبود بیماران دچار ضربه مغزی شدید موثر بوده و یک ارتباط مستقیم بین سطح سرمی t4 و بهبودی وجود دارد و درنتیجه می توان از سطح هورمون تیروکسین (T4) به عنوان یک عامل تعیین کننده پیش آگهی در این بیماران استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ترومای مغزی شدید، هورمون های تیروئید، کرانیوتومی
  • حامد اقدسی، فتح الله غلامی بروجنی*، مصطفی بهزاد پور، فردین حسینی، توحید حبیب زاده صفحه 199
    پیش زمینه و هدف
    فلوراید مهم ترین ماده معدنی در پیشگیری از پوسیدگی های دندانی است. بخش زیادی از فلوراید دریافتی توسط انسان از آب آشامیدنی به دست می آید. در این مطالعه ارتباط بین میزان فلوراید منابع آب آشامیدنی با اندکس DMFT دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر پیرانشهر و پلدشت واقع در استان آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش ها
    در یک مطالعه توصیفی- مقطعی به روش نمونه گیری تصادفی ساده، اندکس DMFT بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در 145 نفر (75 پسر و 70 دختر) از دانش آموزان مقطع راهنمایی مدارس پیرانشهر و 130 نفر (65 پسر و 65 دختر) مدارس راهنمایی شهر پلدشت که همگی از آغاز تولد تاکنون در همان منطقه زندگی می کردند با معاینه توسط آینه و سوند در نور طبیعی تعیین گردید و برای جمع آوری داده ها پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک و شدت فلوئوروزیس بر اساس طبقه بندی Dean گردآوری شد. میزان فلوراید منابع آب آشامیدنی پیرانشهر و پلدشت نیز از شرکت آب و فاضلاب شهرستان ها گرفته شد. به منظور بررسی و ارتباط بین غلظت فلوراید آب آشامیدنی و اندکس DMFT در دانش آموزان مدارس راهنمایی این شهر ها آزمون رگرسیون خطی مورداستفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    غلظت فلوراید منابع آب آشامیدنی شهر پیرانشهر به طور میانگین 1/0 میلی گرم در لیتر (حداقل 015/0 و حداکثر 185/0 میلی گرم بر لیتر) بوده است و در پلدشت به طور میانگین 35/2 میلی گرم در لیتر (حداقل 36/1 و حداکثر 4 میلی گرم در لیتر) بوده است. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد ارتباط ضعیفی بین غلظت فلوراید و شاخص DMFT در دانش آموزان مدارس پیرانشهر وجود دارد (ضریب همبستگی کمتر از 035/0) ولی این ارتباط در دانش آموزان مدارس شهر پلدشت بیشتر بوده است (ضریب همبستگی 575/0).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد ارتباط معنی داری بین غلظت فلوراید منابع آب آشامیدنی و شاخص DMFT در دانش آموزان مورد مطالعه وجود نداشته است. پوسیدگی دندان ها در این مناطق می تواند ناشی عوامل دیگری مانند بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان شویه و همچنین سبک زندگی و... باشد که بایستی مورد مطالعه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آشامیدنی، فلوراید، پیرانشهر، پلدشت، اندکس DMFT
  • همت مقصودی *، اباسعد قره داغی، فریبرز روستا صفحه 208
    پیش زمینه و هدف
    عمل جراحی ویپل از دیرباز با میزان مرگ ومیر بالایی همراه بوده است که سبب شده جراحان روش های مختلفی را برای آناستوموز پانکراس به ژژنوم به کار برند. در این مطالعه اقدام به مقایسه عمل جراحی ویپل به روش موکوزکتومی آناستوموز پانکراس به ژژنوم با روش های معمول شده است.
    مواد و روش ها
    طی 18 ماه 20 بیمار مبتلا به کانسر سر پانکراس، به شکل تصادفی در دو گروه 10 نفره تحت عمل جراحی ویپل به روش موکوزکتومی آناستوموز پانکراس به ژژنوم (گروه1) و ویپل کلاسیک (گروه2) قرار گرفتند و ازنظر میزان نشت آناستوموز و سایر عوارض مربوطه با روش test-T و square-Chi در برنامه SPSS16 مقایسه شدند.
    یافته ها
    میزان مرگ در بیماران تحت عمل ویپل کلاسیک 2 برابر روش موکوزکتومی بود و نشت آناستوموز پانکراس به ژژنوم در 20درصد بیماران با روش کلاسیک رخ داد که در روش موکوزکتومی مشاهده نشد هرچند این تفاوت ها ازنظر آماری قابل توجه نبود (05/0p>). مدت عمل جراحی نیز به نحو بارزی در روش موکوزکتومی کمتر بود که تفاوت ازنظر آماری قابل توجه بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به میزان مرگ ومیر پایین تر، عوارض کمتر و مدت زمان جراحی کوتاه تر، روش موکوزکتومی آناستوموز پانکراس به ژژنوم در جراحی ویپل می تواند به عنوان یک روش مطمئن به کار رود. هرچند مطالعه با حجم نمونه بالاتر ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: موکوزکتومی، ویپل، آناستوموز، نشت
  • احمدعلی نیکی بخش *، هاشم محمودزاده، ساسان حجازی، مهران نوروزی، احد قضاوی، شاهصنم غیبی، ابراهیم صادقی، سلمان حقی، عزت الله عباسی صفحه 214
    پیش زمینه و هدف
    عفونت ادراری یکی از شایع ترین علل عفونت های کودکان بوده VUR (ریفلاکس ادرار از مثانه به حالب) یکی از ریسک فاکتورهای ماژور برای عفونت ادراری مکرر می باشد که می تواند منجر به اسکار کلیه شود. روش های تشخیصی که در حال حاضر برای تشخیص VUR انجام می شود شامل VCUG، (سیستو گرافی با ماده حاجب) و DRC (سیستوگرافی با ماده ایزوتوپ) می باشد. در مورد اینکه کدام یک از این روش ها حساس تر است اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق هدف این است که نقش DRC زمانی که کودک در VCUG قبلی VUR نداشته و نیز نقش VCUG در کودکی که قبلا DRC شده و VUR نداشته بررسی شود.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه ی تحلیلی 60 کودک (120 واحد کلیه) مبتلا به عفونت ادراری راجعه در سنین 6 ماه تا 14 سال مراجعه کننده به درمانگاه نفرولوژی اطفال بیمارستان شهید مطهری وارد مطالعه شدند. در گروه اول 34 کودک (68 واحد کلیه) که قبلا تحت VCUG قرار گرفته بودند و VUR نداشتند توسط DRC ازنظر VUR بررسی شدند و در گروه دوم 26 کودک (52 واحد کلیه) نیز که در بررسی اولیه با DRC ازنظر VUR منفی بودند تحت VCUG قرار گرفتند. همه کودکان درنهایت جهت تعیین اسکار کلیه تحت DMSA قرار گرفتند. نتایج با استفاده از ابزارهای آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از بین 60 کودک مبتلا به عفونت ادراری،13 نفر پسر (7/21درصد) و 47 نفر دختر (3/87درصد) بودند. میانگین سنی برابر 7/4 سال بود. از 68 واحد کلیه که قبلا به وسیله VCUG بررسی شده و VUR نداشته اند در بررسی مجدد DRC قادر بوده 37 مورد (54/5درصد) VUR را نشان دهد درحالی که از 52 واحد کلیه که در بررسی اولیه با DRC، VUR گزارش نشده بود VCUG تنها 7 مورد (13/5درصد) VUR کشف نشده با DRC نشان داده شد. با توجه به تفاوت معنی دار آماری بین دو روش فوق می توان دریافت که DRC دارای قدرت بالاتری برای تشخیصی VUR کشف نشده دارد. از 120 واحد کلیه موردبررسی 70 واحد اسکار در کلیه داشتند که برابر 58/5درصد می باشد و از این 70 مورد دارای اسکار 43 مورد 61/5درصد ازنظر VUR مثبت بودند. نتایج نشان می دهد که به صورت معناداری در کودکانی که اسکار در DMSA داشته اند VUR نیز وجود داشته است.
    بحث: می توان نتیجه گرفت که با تکرار DRC یا VCUG در کودکان با عفونت ادراری مکرر که در سیستوگرافی اولیه VUR نداشته اند احتمال کشف VUR وجود داشته و در این راستا DRC ارزش بیشتری در مقایسه با VCUG ایفا می کند و همچنین اگر DMSA اسکار Significant را نشان دهد تکرار سیستوگرافی احتمال کشف VUR را بالا خواهد برد.
    کلیدواژگان: عفونت ادراری مکرر، ریفلاکس ادرار از مثانه به حالب، سیستو گرافی با ماده حاجب، سیستوگرافی با ماده ایزوتوپ، دیمرکاپتوسوکسینیک اسید سینتوگرافی
  • مریم کدیور، آیدین مجتهدزاده* صفحه 222
    پیش زمینه و هدف
    سرطان پستان شایع ترین بدخیمی در میان زنان است. درمان موفقیت آمیز سرطان پستان وابسته به این موضوع است که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود. مطالعات محدودی نشان داده اند که فروپورتین در سلول های سرطانی بیماران مبتلا به سرطان پستان کاهش یافته و مهم تر آن که دارای ارزش تشخیصی و پروگنوستیک در سرطان پستان می باشد و ممکن است بتوان از آن به عنوان راهنمایی برای درمان هر یک از بیماران مبتلا به این سرطان استفاده کرد. به همین جهت در مطالعه حاضر سعی کرده ایم بروز فروپورتین در نمونه های سرطانی در بیماران ایرانی مبتلا به سرطان پستان را بررسی و درعین حال به عنوان اهداف فرعی ارتباط احتمالی آن را با فاکتورهای پروگنوستیک موثر در سرطان پستان ارزیابی کنیم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که در قالب یک مطالعه مقطعی در سال 1390 در بیمارستان های حضرت رسول و آتیه انجام شده است، بروز فروپورتین در 100 نمونه بافتی با استفاده از آنتی بادی آنتی فروپورتین و با روش ایمونوهیستوشیمی اندازه گیری و درعین حال رابطه بروز فروپورتین با گیرنده استروژن، گیرنده پروژسترون، Her2neu، Ki67index، متاستاز به غدد لنفاوی، گرید تومور، نوع هیستولوژیک سن، سایز و نوع مولکولی آن در نمونه های بلوک های پارافینی بیماران بررسی شد.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 3/12±3/53 سال بود. بروز فروپورتین در 28 نمونه (28درصد) مثبت و در 72 نمونه (72درصد) منفی بود. میان فروپورتین مثبت باگیرنده استروژن مثبت، گیرنده پروژسترون مثبت، Her2neu منفی و نوع بازال لایک رابطه معنی داری مشاهده شد. میان بروز فروپورتین با سن، نوع تومور، سایز تومور، گرید تومور، متاستاز به غدد لنفاوی و Ki67index رابطه ای دیده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    فراوانی فروپورتین در بیماران مبتلا به سرطان پستان در نمونه های موردمطالعه در اکثر موارد کاهش یافته و بروز فروپورتین رابطه معنی داری با فاکتورهای پروگنوستیک نظیر استروژن، پروژسترون Her2neu و وضعیت مولکولی بازال لایک دارد. این یافته ها سبب ایجاد این فرضیه می گردد که ممکن است فروپورتین نیز دارای نقش تشخیصی و پروگنوستیک در مبتلایان به سرطان پستان باشد. انجام مطالعات بیشتر در آینده برای قضاوت قطعی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، فروپورتین، فاکتورهای پروگنوستیک، نمونه های بافتی بیماران
  • زینب خانجانی، تورج هاشمی، بهرام پیمان نیا *، مریم آقاگل زاده صفحه 231
    پیش زمینه و هدف
    پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه کیفیت تعامل مادر-کودک با اضطراب جدایی و مدرسه هراسی در کودکان 11 و 12 ساله شهر ساری طراحی و اجرا شد.
    مواد و روش کار
    پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دبستانی 11 و 12 ساله (دختر و پسر) شهر ساری در سال تحصیلی 91-90 بود. بر این اساس نمونه آماری این پژوهش شامل 200 دختر و 200 پسر (11 تا 12 ساله) و 400 مادر بود که به شیوه ی تصادفی چندمرحله ای و از بین مدارس دو ناحیه ی 1 و 2 آموزشی شهر ساری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ی ارزیابی رابطه مادر-کودک رابرت راس و پرسشنامه تشخیصی اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان (دارای دو فرم والد و کودک) بیمار استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش همزمان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند) (P<0/05.
    یافته ها
    یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین بیش حمایت گری و سهل گیری مادر با اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    درمجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصه آسیب شناسی روانی کودکان داشته و نشان می دهند که کیفیت تعامل مادر-کودک به عنوان عوامل زمینه ساز، حائز نقش احتمالی در شکل گیری اختلال اضطراب جدایی و مدرسه هراسی است.
    کلیدواژگان: تعامل مادر، کودک، اضطراب جدایی، مدرسه هراسی
  • اسماء حسنی، خیرالله غلامی، آزیتا حاج حسین طلاساز، نیایش محبی، ابراهیم حسنی* صفحه 241
    پیش زمینه و هدف
    Drug Utilization Evaluation (DUE) یا ارزیابی مصرف دارو، نحوه تجویز و مصرف یک دارو را بررسی می کند. ما در این مطالعه نحوه استفاده از انوکساپارین را که یک هپارین با وزن مولکولی پایین بوده و استفاده زیادی در بیماران قلبی عروقی جهت پیشگیری و درمان دارد موردبررسی قراردادیم.
    روش بررسی
    در یک مطالعه گذشته نگر پرونده 322 نفر از بیمارانی که از تیرماه 91 تا فروردین 92 در این مرکز بستری و انوکساپارین دریافت کرده بودند موردبررسی قرار گرفت و نحوه تجویز و دوز داروی تجویزی با گایدلاین های علمی مقایسه و نتایج استخراج شد.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 13.19± 61.15 سال بود. از 322 بیمار در 88 نفر (27.3 درصد) علت تجویز پروفیلاکسی و در 234 نفر (72.7 درصد) درمانی بود. دوز مصرفی جهت پروفیلاکسی در 18 بیمار (20.45 درصد) به صورت صحیح و 70 بیمار (79.55 درصد) بالاتر از مقدار توصیه شده بود. همچنین دوز مصرفی جهت درمان در 134 بیمار (57.27 درصد) مطابق با دوز توصیه شده و در 95 بیمار (40.6 درصد) پایین تر از دوز توصیه شده و در 5 بیمار (2.13 درصد) بالاتر از دوز توصیه شده بود.
    همچنین در 3 نفر از این بیماران میزان GFR کمتر از 30 بود که در 2 نفر (66.66 درصد) از آن ها میزان دوز تجویزشده بالاتر از دوز توصیه شده و در 1 نفر (33.33 درصد) پایین تر از دوز توصیه شده بود.
    بحث: بر اساس نتایج به دست آمده در درصد زیادی از بیمارانی که در آن ها انوکساپارین جهت پروفیلاکسی تجویزشده دوز تجویزشده بالاتر از مقدار توصیه شده بوده است و بالعکس در تجویز درمانی در تعداد قابل توجهی از بیماران میزان تجویز دارو پایین تر از مقدار توصیه شده بوده است.
    کلیدواژگان: انوکساپارین، DUE، تجویز پروفیلاکتیک، تجویز درمانی
  • مرتضی کلب خانی*، سیف الله دهقانی ناژوانی، سیامک ناجی حدادی، علیرضا نجف پور، مهدی پورمند، محمدحسین کلب خانی صفحه 247
    پیش زمینه و هدف
    استئوارتریت رایج ترین نوع آرترز در جمعیت سالمندان سراسر جهان که ناشی از تخریب مفصل، تشکیل استئوفیت که باعث دردهای مزمن و ناتوانی در فعالیت های جسمانی می شود. از طرفی PRP به دلیل وجود تعداد زیادی فاکتورهای رشد برای ترمیم بافت های آسیب دیده مفصلی موردتوجه قرار گرفته است. در این مطالعه تاثیر PRP خودی برای درمان استئوارتریت تجربی در خرگوش موردبررسی قرار گرفت.
    مواد و روش کار
    به وسیله بیهوشی عمومی و با قطع لیگامنت ضربدری در مفصل زانوی خرگوش به روش جراحی، خرگوش ها مبتلا به استئوارتریت شدند بعد از 8 هفته عمل جراحی و مبتلا شدن به استئوارتریت، یک دوز 0.5 میلی لیتری PRP در داخل مفصل گروه مورد آزمایش تزریق شد. در گروه کنترل هیچ درمانی صورت نگرفت. پس از نمونه برداری، بررسی ها در هفته های 8 و 12 و 16 به صورت پاتولوژیک انجام گرفت.
    نتایج
    بررسی های پاتولوژیک در گروه های کنترل نشان از وجود کمترین سلول زنده و بدترین حالت چینش سلولی و کمترین رنگ پذیری ماتریکس غضروف مفصلی بود که حاکی از ابتلای شدید مفصل به استئوارتریت می باشد درحالی که در گروه های درمانی با PRP هیچ علامتی از استئوارتریت مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به دلیل خودی بودن و وجود تعداد زیادی از فاکتورهای رشدی و ترمیمی منبع مناسب و قابل اطمینان برای درمان استئوارتریت می تواند باشد.
    کلیدواژگان: استئوارتریت، PRP، غضروف مفصلی، بررسی آسیب شناسی، توزیع سلولی، رنگ پذیری ماتریکس غضروف
  • سهیلا صفری *، سالار فرامرزی، احمد عابدی صفحه 258
    پیش زمینه و هدف
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر بازی درمانی شناختی- رفتاری بر مشکلات رفتاری دانش آموزان نافرمان بود.
    مواد و روش ها
    روش پژوهش از نوع آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. نمونه گیری به روش تصادفی چندمرحله ای انجام شد و کودکانی که با توجه به ملاک های DSM -IV اختلال نافرمانی مقابله ای را داشتند، شناسایی و از میان آن ها 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه SNAP- IV (فرم معلم) بود که توسط معلمان تکمیل گردید. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسه یک ساعته بازی درمانی شرکت کردند. برای تجزیه وتحلیل آماری داده ها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد که در مرحله پس آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان مشکلات رفتاری دانش آموزان تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0 ≤ P).
    نتیجه گیری
    بنابر یافته های این مطالعه، روش بازی درمانی شناختی- رفتاری، سبب کاهش مشکلات رفتاری در دانش آموزان نافرمان می شود و می توان از آن به عنوان یک روش مداخله ای موثر سود جست.
    کلیدواژگان: بازی درمانی، رویکرد شناختی، رفتاری، دانش آموزان نافرمان
|
  • Yadollah Zargar *, Soodabe Besaknezhad, Leili Akhlaghi Jami, Mehdi Zemestani Page 172
    Background and Aims
    Social anxiety disorder is one of the most prevalent psychiatric disorders in the students’ population. This disorder has some negative effects on scientific performance during education and on job performance in the future. In line with this, mental health specialists suggested different procedures to the treatment of social anxiety. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Group Cognitive-Behavior Therapy (GCBT) and Group Training of Social Skills on reducing social anxiety in the students of Shahid Chamran University of Ahvaz (Iran).
    Materials and Methods
    This experimental research involved both pretest-posttest group design with control group. The population of this study included all BA students of Shahid Chamran University that 10 percent of these students were selected by cluster sampling. From this sample 45 students that achieved high scores in social anxiety scale were randomly assigned to experimental groups (15 subjects in GCBT and 15 subjects in group training of social skills) and control group (15 subjects). The gathered data were subjected to one-way analysis of variance (ANOVA) and Sheffe following test.
    Results
    The findings showed that there was a significant difference between group CBT and group training of social skills. Moreover, significant difference existed between training of social skills and control group. But, there was not any difference between the Training of Social Skills and CBT.
    Conclusion
    The group CBT and group training of social skills had efficacy on social anxiety in students. Since social anxiety intensifies and prone to other mental disorders and also due to its negative effect on academic performance of students in university's environment as well as future work environment, we can take some useful steps using these training to advance educational and occupational goals and also to establish effective relationships and more success.
    Keywords: Social anxiety, Group Cognitive, Behavior Therapy, Group Training of Social Skills, Students
  • Javad Mohammadi *, Mohammad Narimani, Mohammad Javad Bagyan, Mohsen Dereke Page 182
    Background and Aims
    Schizophrenia is one of the commonest disorders in the world. In spite of medical treatments, it is better to focus on the Cognitive-Behavioural Therapy to reach the pleasant effects; these treatments are known treatments on the patient positive signs.
    Materials and Methods
    This study is semi-experimental, and the research plan, pretest, and posttest are used to the control groups. The society of the study includes all women and men who have schizophrenia in the Farabi hospital in Kermanshah. They are chosen intentionally including 30 persons, they are divided into two equal groups n=15 experiment, n=15 control. Both groups were testified by SAPS pretest, then the experience group participated in two sessions of classes in the light of the cognitive behavioral treatment. The data was analyzed by statistical method (ANCOVA).
    Results
    After passing the twelve sessions, the experience group showed significantly positive signs compared with the control group. (P < 0.00)
    Conclusion
    Cognitive-Behavioural Therapy proved to influence treatment in decreasing positive signs of schizophrenia.
    Keywords: Cognitive Behavioral Therapy, Schizophrenia disorder, Positive Symptoms
  • Alireza Vali *, Saleh Rasras, Fateme Javanmardi Ghahdrijani Page 191
    Background and Aims
    Different hormonal responses may appear in severe head injured patients. These changes can also be seen in recovery and rehabilitation periods, so influencing the patients, outcome. This study compared changes in thyroid hormones in patients undergoing craniotomy have been due to a severe head injury with craniotomy patients have not been done.
    Materials and Methods
    In this clinical trial, 59 patients following severe brain injury (GCS ≤ 8) were admitted to Ahwaz Golestan Hospital neurosurgery service and were studied regarding inclusion and exclusion criteria. The patients were divided into two groups of 27 patients. The first group patients who had focal lesions underwent brain surgery craniotomy. First test was taken 24 hours and second sample was taken after day 5. The serum sample was tested using ELISA and human fully automatic machines. The data were analyzed with SPSS software and using independent t-test, Pearson correlation coefficient (P <0.05)
    Results
    The mean serum T3 and TSH levels in patients with severe head trauma craniotomy showed statistically no significant differences compared with patients who had no craniotomy. And there was no connection between relief and serum levels of these variables. There were relationships between healing and T4 levels in both groups of patients.
    Conclusion
    The results of this study showed that craniotomy surgery was effective in improving patients with severe head trauma and hormone thyroxine (T4) was used as a prognostic factor in these patients.
    Keywords: Severe traumatic brain injury, craniotomy, Thyroid hormone
  • Hamed Aghdasi, Fathollah Gholami Borujeni *, Mostafa Behzadpoor, Fardin Hoseini, Tohid Habibzadeh Page 199
    Background and Aims
    Fluoride is an important mineral in the prevention of dental caries (decay). Most parts of received fluoride of human body are obtained by drinking. In this research, the relationship between fluoride sources of drinking water and DMFT index of West Azerbaijan’s Piranshahr and Poldasht guidance schools were studied.
    Materials and Methods
    In a cross-sectional study using a random sample, DMFT index according to the World Health Organization (WHO) on 145 patients of Piranshahr schools (75 male, 70 female) and 130 guidance school students of Poldasht town (65 boys and 65 girls) who were from birth until they all lived in the same area, were examined with mirror and explorer in natural light. For data collection, a questionnaire containing demographic data and severity of fluorosis were classified according to Dean collection. Piranshahr and Poldasht amount of fluoride in drinking water was obtained from Water and Sewage Companies of the cities. In order to investigate the relationship between the fluoride concentration of drinking water and DMFT index in these schools students, linear regression test was used.
    Results
    The average concentration of fluoride in drinking water sources in Piranshahr was obtained 1 milligram per liter (at least 0. 015 and maximum value was 0. 185 milligrams per liter) while this value for Poldasht town was obtained about 2. 35 milligram per liter (at least 1. 36 and maximum 4 mg/l). The results of this study showed a weak relationship between fluoride concentrations and DMFT index in Piranshahr students (correlation coefficient of less than 0. 035), while this value for Poldasht students was found higher (correlation coefficient 0. 575).
    Conclusion
    The results of this research show that, there isn’t any meaningful relation between fluoride concentration of drinking water sources and DMFT index in studied students. Dental decays in these regions can be caused by other factors such as: oral and dental health, using mouthwash and also lifestyle that should be studied.
    Keywords: DMFT, Drinking water, Fluoride, Piranshahr, Poldasht
  • Hemmat Maghsoudi *, Abasad Gharedaghi, Fariborz Rousta Page 208
    Background and Aims
    The Whipple procedure has been with high rates of mortality which maid surgeons to use various methods to anastomose pancreas to jejunum. In this survey we compared the Whipple procedure by method of mucosectomy anastomosis of pancreas to jejunum with conversional methods.
    Materials and Methods
    During 18 months, 20 patient with head of pancreas cancer divided randomly in two groups of 10 persons, one group went under method of mucosectomy anastomosis of pancreas to jejunum (group 1) and the other, classic method (group 2), and were compared with rates of anastomosis leak and other complications by T-Test and Chi-Square in the program of SPSS 16.
    Results
    Mortality rates in group two with classic Whipple procedure had been two times higher than mucosectomy method and anastomosis leak has been seen in 20% of patient with classic method which hasn’t seen in mucosectomy method. Although this differences hadn’t been significant (P>0.05). The length of surgery time had been significantly shorter in mucosectomy method.
    Conclusion
    According to lower rates of morbidity and mortality and shorter length of surgery time, the mucosectomy anastomosis of pancreas to jejunum can be use as a safe method, although further surveys with higher number of samples seems necessary.
    Keywords: Mucosectomy, Whipple, Anastomosis, Leak
  • Ahmad Ali Nikibakhsh *, Hashem Mahmoodzadeh, Sasan Hejazi, Mehran Noroozi, Ahad Ghazavi, Shahsanam Gaibi, Ebrahim Sadegy, Salman Haggi, Ezzatollah Abacy Page 214
    Background and Aims
    Urinary tract infections (UTI) are one of the most common infections in children. Vesico ureteral reflux (VUR) is a major risk factor for recurrent UTIs which can result in renal scarring. The diagnostic tests that are being used to detect VUR include voiding cystourethrography (VCUG) and direct radionuclide cystography (DRC). The sensitivity of each modality is controversial. In this study we attempt to identify the Role of DRC in detecting possible VUR in a patient without VUR in VCUG and Vice Versa.
    Materials and Methods
    In this analytical study we included 60 patients (120 kidney units) With recurrent urinary tract infection referred to nephrology clinic at Shahid Motaharis children hospital. In the first step 34 children (68 kidney units) without VUR in VCUG underwent DRC and 26 patients (52 kidney units) who had negative results for VUR in DRC underwent VCUG image. Eventually, all patients underwent DMSA Imaging to detect renal scars and the results were analyzed using statistic tools.
    Results
    Study unite consists of 60 children with boys equaling to 13(21.7%)and girls 47(84.3%) with average age of 4.7 years. DRC study applied for those with negative Result of VCUG Imaging in 68 kidney unites which detected 37(54.5%) new unidentified VUR cases meanwhile; VCUG study Just detected 7(13.5%) neglected VUR with DRC study.According to the significant statistic difference between two modalities one can deduce that DRC has higher Diagnostic value in detecting missed VUR. 70 unites out of total 120 kidney unites had scars in kidney which equals to 58.5%, of which 43 unites (61.5%) were positive for VUR.The Results implies a very significant relationship between having scar in DMSA studies and having VUR.
    Conclusion
    It can be deduced that having repeated tests of DRC or VCUG can detect missed VUR in Patients with recurrent urinary tract infections. Furthermore; DRC study is more valuable than VCUG and in the case of having significant scars on DMSA having repeated tests of cystography can boost detecting missed VUR.
    Keywords: Recurrent Urinary tract infections, Vesico ureteral reflux, voiding cystourethrography (VCUG), direct radionuclide cystography (DRC), DMSA
  • Maryam Kadivar, Aydin Mojtahedzadeh * Page 222
    Background and Aims
    Breast cancer is the most prevalent malignancy in women. A few articles describe a marked decrease in the levels of ferroportin in breast cancer cells.The presented results demonstrate convincingly the incredible diagnostic and prognostic value of ferroportin expression in breast cancer and suggest that determination of this molecular marker maybe used as guidance toward individualized therapy for breast cancer patients. So we have evaluated the ferroportin expression in breast cancer samples in Iranian patients and also as a side goal probable correlation between prognostic factors and this marker.
    Materials and Methods
    This was a cross sectional study that was done in 2012 in Rasoole Akram and Atieh Hospitals. Ferroportin expression was measured in 100 breast cancer tissue samples by anti-ferroportin antibody Immunohistochemistry method. Estrogen receptor, progesterone receptor, Her2neu, Ki67 index, lymph node metastasis, microscopic grade, histological type, age, size, and molecular subtypes and their relation with ferroportin were also evaluated in the patient’s paraffin embedded block samples.
    Results
    The mean of patients’ age was 12.3 ± 53.3 years. Ferroportin expression was positive in 28 (28%) and negative in 72(72%) of the patients. There were statistic relationships between Ferroportin expressions and positive estrogen receptor, positive progesterone receptor, negative Her2neu and basal like molecular subtype.
    Conclusion
    Incidence of expression of ferroportin has decreased in most breast cancer samples and also has a significant relation with prognostic factors including, ER, PR, Her2neu, and basal like molecular subtype. These findings make a hypothesis that Ferroportin expression may be a prognostic factor in breast cancer progression and prognosis. More future studies are necessary for final judgments.
    Keywords: Breast cancer, Ferroportin, prognostic factors, Patient's tissue samples
  • Zeynab Khanjani, Touraj Hashemi, Bahram Peymannia *, Maryam Aghagolzadeh Page 231
    Background and Aims
    the purpose of this study is to identify the relationship between the quality of mother- child interaction, separation anxiety and school phobia in 11 and 12 year-old children and their mothers.
    Materials and Methods
    the study is conducted on 200 girls, 200 boys who were student in sari in 90-91 school year and 400 mothers who were selected by multi-stage random sampling method. the schools were selected of two sites 1 and 2. To evaluate, Robert ross mother- child relationship assessment questionnaire and bimaher child anxiety questionnaire (both forms, mother and child) were used. We used correlation.
    Results
    Using multiple regression analysis showed that there is a significant positive relationship between the Indulgence and overprotection with separation anxiety disorder, and school phobia.
    Conclusions
    Altogether, these results have theoretical and practical implications in the field of child psychopathology and suggest that the quality of mother- child interaction as predisposing factor has an important potential role in the shaping of separation anxiety and school phobia in children.
    Keywords: mother, child interaction, separation anxiety, school phobia
  • Asma Hassani, Khairolla Gholami, Azita Hajhoseintalasaz, Niaiesh Mohebi, Ebrahim Hassani * Page 241
    Background and Aims
    Drug utilization evaluation (DUE) is used to assess how a drug is prescribed and administered. We studied the use of enoxaparin, a low molecular weight heparin (LMWH) which is widely used in cardiovascular patients as prophylactic or curative treatment.
    Materials and Methods
    In a retrospective study, medical records of 322 patients admitted to the hospital for nine consecutive months starting from July 2012who had received enoxaparin were reviewed. Purpose of administration and dosage were recorded and compared with published guidelines for enoxaparin administration.
    Results
    The mean patient age was 61.15 ± 13.19. 88 patients (27.3%) received enoxaparin for prophylactic and 234 patients (72.7%) received it as curative treatment. Prophylactic dose in 18 patients (20.45%) was according to published guidelines and in 70 patients (79.55%) more than recommended dose. In those patients who had received enoxaparin as curative treatment, in 134 patients (57.27%) it was in accordance with the recommended dose. in 95 patients (40.6%) it was less and in 5 patients (2.13%) was more than recommended dose. In three patients who had a glomerular filtration rate (GFR) less than 30 ml/min, two patients received more and one patient received less than appropriate dose.
    Conclusion
    The results indicate that in a large percentage of patients administered dose of enoxaparin as prophylactic use was more than guideline's recommendations and conversely administrated dose for curative treatment was less than recommended dose.
    Keywords: Enoxaparin, Drug Utilization Evaluation, Prophylactic treatment, Curative treatment
  • Morteza Kalbkhani *, Seifollah Dehghani Najvani, Siamak Naji Haddadi, Alireza Najafpoor, Mehdi Poormand, Mohammadhossein Kalbkhani Page 247
    Purpose
    Osteoarthritis is common in elderly people of the world, which is due to cartilage destruction and osteophyte formation in the joint and which induce chronic pain and disability. The PRP due to its high level of growth factors can help the repair process of the diseased joints. In this study the autogenous PRP have been used for treatment of experimentally induced osteoarthritis in the rabbits.
    Material And Methods
    Osteoarthritis was induced in the rabbits left knee by resection of the anterior cruciate ligament under general anesthesia. Eight weeks post operation and development of osteoarthritis signs, 0.5 ml PRP was injected into the diseased joint in the rabbits of the test group. The control group did not receive any treatment. The rabbits were euthanized and histopathologic samples were collected at 8, 12 and 16 weeks post operation.
    Results
    The histopathologic study in the control group showed; least live cells, worst cellular arrangements and least articular cartilage stainable matrix showing advanced osteoarthritis. But in the group received the PRP there was no sign of osteoarthritis.
    Conclusion
    The authogenous PRP due to its high level of growth factors is an effective source for treatment of osteoarthritis.
    Keywords: Osteoarthritis, PRP, Arthicular cartilage, Histopathologic study, cellular arrangement, stainable cartilage matrix
  • Soheila Safary *, Salar Faramarzi, Ahmad Abedi Page 258
    Background and Aims
    The present research was conducted to study the effect of cognitive- behavioral play therapy on Behavioral Problems of disobedient students.
    Materials and Methods
    This research was experimental, and a pre-test, post-test, follow-up with control group design were applied. By using multistage sampling, 30 third-grade students who met DSM-IV criteria for oppositional defiant disorder were selected and randomly divided into control and experimental groups. SNAP- IV Rating Scale (Teacher Form) was used to measure of behavior problems of children's and was completed by their teachers. Then, the experimental group received play therapy for 10 one-hour sessions. For statistical data analysis, covariance analysis is used.
    Results
    Results indicated that there is a meaningful difference between the rate of behavioral problems of students in both control and experimental group in post-test and follow up stage (p≤0/001).
    Conclusion
    Results of this research shows that cognitive- behavioral play therapy have an effect on reducing symptoms of behavioral problems in disobedient students and can be used as an effective intervention to eliminate or decrease these problems.
    Keywords: Play therapy, Cognitive, behavioral approach, Disobedient students