فهرست مطالب

نشریه ارمغان دانش
سال نوزدهم شماره 3 (پیاپی 86، خرداد 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/26
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نامدار یوسف وند*، مهناز قوسی، علی پورمتعبد صفحه 195
    زمینه و هدف
    برخی مطالعات گزارش کرده اند که میزان عناصر کمیاب در افراد سوء مصرف کننده مواد اعتیادآور تغییر کرده است. با توجه به اثرات چندگانه عناصر کمیاب بر سیستم ایمنی و تاثیر آنها بر استعداد ابتلا به عوامل عفونت زا، این مطالعه اثرات وابستگی به مورفین بر غلظت عناصر کمیاب منتخب مس، روی و منگنز در سرم موش های صحرایی نر را بررسی نمود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی تعداد 24 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به طور تصادفی به دو گروه مساوی کنترل و وابسته به مورفین تقسیم شدند. حیوانات گروه وابسته به مدت 30 روز متوالی و روزانه دو بار به صورت زیرجلدی مورفین دریافت نمودند. دوز مورفین در روز اول 10 میلی گرم بر میلی لیتر بر کیلوگرم بود و روزانه 2 میلی گرم بر کیلوگرم افزایش یافت تا در روز سی ام به دوز ماکزیمم 68 میلی گرم بر کیلوگرم رسید. حیوانات گروه کنترل، به جای مورفین، مقدار1 میلی لیتر بر کیلوگرم سرم فیزیولوژیک به مدت 30 روز متوالی دریافت نمودند در هردو گروه، علایم سندرم ترک با تزریق 4 میلی گرم بر کیلوگرم نالوکسان به 4 حیوان از هر گروه بررسی گردید. غلظت سرمی عناصر روی، مس و منگنز با دستگاه اسپکترومتر جفت شده با پلاسمای القایی با دتکتور نشر نوری(ICP-OES) تعیین شد. داده ها با آزمون آماری آزمون تی دانشجویی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    غلظت های سرمی روی و مس نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر (05/0p<) و غلظت سرمی منگنز در گروه وابسته به مورفین در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کمتر بود(05/0p<).
    نتیجه گیری
    وابستگی به مورفین ممکن است بر وضعیت عناصر کمیاب در سرم موش صحرایی اثرگذار باشد.
    کلیدواژگان: مورفین، عناصر کمیاب، موش صحرایی
  • اسکندر تقی زاده*، احسان فراشاهی یزد، حسن تقی زاده، محمد بخشی گنجه ای، فاطمه بنی عامریان صفحه 204
    زمینه و هدف
    سقط مکرر عبارت از تشیخص بالینی وقوع 3 یا بیش ازآن سقط خود به خودی است که فاکتورهای متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و محیطی در آن دخالت دارد. در این میان ژن سولفاتار1 انسانی در رشد و نمو جنین نقش دارد. هدف این مطالعه بررسی پلی مورفیسم rs2623047 ژن سولفاتاز1 در زنان با سقط مکرر مراجعه کننده به مرکز ناباروری یزد و مقایسه آن با زنان نرمال از نظر باروری است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد شاهدی 65 زن سالم به عنوان گروه شاهد و 35 زن مبتلا به سقط مکرر به عنوان گروه مورد وارد مطالعه شدند. از افراد هر دو گروه نمونه خون گرفته شد و با استفاده از روش دستی کم نمک DNA آنها استخراج شد و تکثیر قطعه دارای پلی مورفیسم rs2623047 از ژن سولفاتاز1 با روش PCR انجام شده و با استفاده از آنزیم BstNI عمل هضم آنزیمی صورت گرفت. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    ژنوتیپ GG در افراد گروه مورد 9/42 درصد و در افراد گروه شاهد 5/18 درصد بود (003/0=p). در حالی که ژنوتیپAG در افراد گروه شاهد 9/56 درصد و در افراد گروه مورد 1/37 درصد بود(003/0=p).
    نتیجه گیری
    تغییرات ژنتیکی در ژن سولفاتاز1 ممکن است دارای یک نقش در تکامل جنین در زمان حاملگی باشد و مطالعات گسترده تر با تعداد نمونه های بیشتر همراه با دیگر پلی مورفیسم های موجود در این ژن می تواند کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، سقط مکرر، سولفاتاز1
  • محمد کارگر*، محسن غلامی، عباس دوستی، اکرم نجفی، وحید آیین صفحه 212
    زمینه و هدف
    اشرشیاکلی تولید کننده بتالاکتامازهای وسیع الطیف به دلیل مقاومت گسترده به بسیاری از آنتی بیوتیک های رایج مشکلات درمانی زیادی را ایجاد نموده اند. هدف این مطالعه ارزیابی فراوانی اشرشیاکلی های تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف در کودکان بستری و سرپایی شهر یاسوج بود.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی توصیفی بر روی 300 نمونه اشرشیاکلی جداسازی شده از کودکان مبتلا به اسهال مراجعه کننده و یا بستری شده در بیمارستان امام سجاد (ع) و آزمایشگاه های خصوصی شهر یاسوج انجام شد. به منظور تایید سویه های اشریشیاکلی از محیط های کشت انتخابی و آزمون های بیوشیمیایی استفاده گردید. غربالگری فنوتیپی سویه های بتالاکتاماز وسیع الطیف با استفاده از روش دابل دیسک سینرژیسم و حساسیت سویه ها به 13 آنتی بیوتیک با روش دیسک دیفیوژن مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با آزمون آماری مجذور کای آنالیز شدند.
    یافته ها
    26 درصد از اشریشیاکلی جداسازی شده، قادر به تولید بتالاکتامازهای وسیع الطیف بودند. کودکان کمتر از 2 سال (9/85 درصد) بالاترین میزان ابتلا به سویه های اشیرشیاکلی تولید کننده را داشتند. 5/61 درصد از موارد مثبت اشریشیاکلی تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف در بیماران سرپایی و 5/38 درصد در بیماران بستری شناسایی گردید. سویه های بتالاکتاماز وسیع الطیف بیشترین مقاومت را به ترتیب نسبت به آنتی بیوتیک های سفتی زوکسیم (50 درصد)، سفکسیم (4/47 درصد) و نالیدیکسیک اسید (5/38 درصد) و نیز کمترین مقاومت را نسبت به سیپروفلوکساسین (8/3 درصد) و ایمی پنم (6/2 درصد) نشان دادند.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش شیوع قابل توجه اشریشیاکلی تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف را در بیماران نشان داد. بنابراین پایش مستمر و شناسایی سریع این سویه ها می تواند نقش مهمی در جلوگیری از گسترش ژن های بتالاکتاماز وسیع الطیف داشته باشد.
    کلیدواژگان: اشریشیاکلی، مقاومت آنتی بیوتیکی، بتالاکتاماز وسیع الطیف، کودکان
  • فائزه جهان پور، آرش خلیلی *، مریم روانی پور، لیلا نوروزی، مرضیه خلیلی، فاطمه دهقانی صفحه 223
    زمینه و هدف
    مسولیت های اخلاقی پرستاران در عملکرد و مراقبت مستلزم این است که از اصول اخلاق حرفه ای آگاه باشند. هدف این مطالعه تعیین میزان آگاهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اخلاق در حرفه پرستاری بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی جامعه مورد مطالعه دانشجویان ترم 4 تا 8 پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالات تخصصی اخلاق و مقررات در حرفه پرستاری بود. داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    آگاهی کلی دانشجویان ترم 4 تا 8 پرستاری بوشهر در خصوص اخلاق و مقررات در حرفه پرستاری در حد متوسط(78/53 درصد) است. بین جنسیت و میزان آگاهی رابطه معنی داری وجود داشت(05/0p<)، به طوری که این میزان در افراد مذکر بیشتر بود. بین سن و میزان آگاهی و هم چنین بین ترم تحصیلی دانشجویان و میزان آگاهی رابطه معنی داری مشاهده نشد(05/0p<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد، میزان آگاهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از اخلاق حرفه ای در وضعیت مطلوب نیست.
    کلیدواژگان: آگاهی، اخلاق، دانشجویان پرستاری
  • رویا مرتضوی، عبدالمجید خسروانی*، نفیسه سادات نقوی صفحه 233
    زمینه و هدف
    عفونت های ادراری یکی از بیماری های عفونی رایج می باشند که عوامل متعددی از جمله باکتری اشرشیاکولی در ایجاد آن نقش مهمی دارد. هدف این مطالعه تعیین ژن های ایجاد کننده مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های خانواده بتالاکتام در باکتری اشرشیاکولی جدا شده از عفونت های ادراری انسان در شهر یاسوج بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی که طی یک دوره 7 ماهه در سال 1391انجام شد، تعداد 123 نمونه باکتری اشرشیاکولی از بیمارستان های شهر یاسوج جمع آوری شد. برای بررسی مولکولی ژن های CTX-M، SHV و TEMM ایجاد کننده مقاومت آنتی بیوتیکی از روش PCR استفاده شد. داده ها با آزمون آماری تی دانشجویی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    فراوانی ژن های TEM(94/50 درصد)، SHV (16/47 درصد)، CTX-M-9(84/35 درصد)، CTX-M-10 (07/32 درصد)، بود. بدین ترتیب بیشترین شیوع مربوط به ژن TEM و کمترین شیوع مربوط به ژن CTX-M10 بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای مقاومت در برابر آنتی بیوتیک های بتا لاکتام، این مطالعه نشان داد که وجود ژن های ذکر شده نقش مهمی در تسهیل گسترش مقاومت ضد میکروبی در این منطقه دارد.
    کلیدواژگان: اشرشیاکولی، عفونت ادراری، ژن
  • فاطمه گودرزی*، مرضیه حسینی، ابراهیم مومنی صفحه 242
    زمینه وهدف
    قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری یکی از موثرترین و رایج ترین روش های پیشگیری قابل برگشت است. این روش ها دارای فواید و عوارض جانبی هستند که به عنوان عامل موثر بر کیفیت زندگی باید مد نظر باشند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری بر کیفیت زندگی استفاده کنندگان بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد شاهدی از دی ماه سال 1390 تا خرداد1392 کیفیت زندگی 105 نفر از کسانی که برای اولین بار یکی از انواع قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری را انتخاب کردند و100 نفر از کسانی که از روش های سنتی استفاده کردند یا هیچ روشی استفاده نمی کردند و به مراکز بهداشتی شهر یاسوج مراجعه کردند، قبل و سه ماه پس ازاستفاده با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی sf36 بررسی شد. داده ها با آزمون آماری مجذور کای و تی زوجی تجزیه تحلیل شدند.
    یافته ها
    اکثر دامنه های کیفیت زندگی در استفاده کنندگان قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری 3 ماه پس از استفاده، اختلاف معنی دار نداشتند(05/0P>).می انگین امتیاز دامنه محدودیت جسمی دراستفاده کنندگان قرص های پیشگیری کاهش معنی داری داشت(01/0=p).
    نتیجه گیری
    قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری تاثیر منفی بر کیفیت زندگی استفاده کنندگان ندارد و پس از سه ماه استفاده تفاوت محسوسی در اکثر دامنه های کیفیت زندگی آنان ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، پیشگیری از بارداری، قرص های خوراکی
  • علی فضل آرا*، حسین نجف زاده ورزی، فرود گودرزنیا، شیرین محمدیاری، منصور میاحی صفحه 252
    زمینه و هدف
    فورازولیدون به دلیل خطراتی که برای بهداشت انسانی به خصوص از نظر سرطان زایی دارد، مصرف آن در حیواناتی که فرآورده آن ها مورد استفاده غذایی انسان قرار می گیرد، ممنوع می باشد. هدف این مطالعه تعیین مقدار داروی غیرمجاز فورازولیدون در جوجه های گوشتی در کشتارگاه اهواز به روش HPLC بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی در طی 6 ماه، تعداد 100 عدد لاشه جوجه های گوشتی از کشتارگاه اهواز به صورت تصادفی تهیه شدند، سپس لاشه ها در کنار یخ به آزمایشگاه مواد غذایی منتقل شده و در کمتر از 24 ساعت با روش HPLC نسبت به جستجوی داروی غیر مجاز فورازولیدون در لاشه ها اقدام شد. پس از استخراج و مشتق سازی برای جداسازی فورازولیدون از عضلات با کمک اتیل استات و پروتکل های مربوطه و هم چنین پس از کالیبره کردن دستگاه HPLC برای به دست آوردن منحنی استاندارد، مقدار 20 میکرولیتر از نمونه ها به دستگاه تزریق و میزان فورازولیدون در مخلوط عضلات سینه و ران مشخص گردید. داده ها با آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین مقدار فورازولیدون در مخلوط عضلات سینه و ران 37/2±15/28 میکروگرم در هر کیلوگرم تعیین گردید و 39 درصد از نمونه ها از نظر وجود داروی غیر مجاز فورازولیدون مثبت بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این بررسی، توجه بیشتر مسئولین ذیربط به وجود باقیمانده های آنتی بیوتیکی مانند فورازولیدون در گوشت طیور و انجام اقدامات لازم به منظور جلوگیری از تداوم مشکل حاضر ضروری است.
    کلیدواژگان: گوشت طیور، فورازولیدون، HPLC
  • زینب کریمی، کوروش محمدی*، اقبال زارعی، قادر زاده باقری صفحه 265
    زمینه و هدف
    تاب آوری توانایی انسان در مقابله با شرایط پر خطر و آسیب زاست، اما همه افراد به یکسان تاب آور نیستند و تاب آوری می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف کاهش و یا افزایش یابد. هدف این مطالعه پیش بینی تاب آوری بر اساس میزان هوش هیجانی در کارکنان ادارات دولتی شهر یاسوج بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه همبستگی 382 نفر از کارکنان ادارات دولتی شهر یاسوج (221 مرد و 161 زن) به روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس هوش هیجانی بار- اون و مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون، استفاده شده است. داده ها با آزمون آماری ضریب همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نمره کلی هوش هیجانی با تاب آوری رابطه مثبت و معنی دار نشان داد و میزان هوش هیجانی می تواند تا حدودی میزان تاب آوری را پیش بینی کند. هم چنین میزان هوش هیجانی و تاب آوری در مردان بیشتر از زنان بود.
    نتیجه گیری
    هر چه میزان هوش هیجانی بالاتر باشد، احتمال تاب آوری کارکنان در برابر شرایط پرخطر بیشتر است.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، تاب آوری، شرایط پر خطر، کارکنان
  • سید محمدرضا ربانی*، سید حمید نیکنام صفحه 275
|
  • Page 195
    Background and Aim
    In some studies, changes in trace elements of abuse of addictive substances have been mentioned. Due to the effects of trace elements on the immune system and their effects on susceptibility to infectious agents, the purpose of this study was to investigate the effect(s) of morphine dependency on the concentration of trace elements (copper, zinc and manganese) levels in serum of rats.
    Methods
    In the present study, twenty-four adult male Wistar rats were randomly divided into two groups of receiving morphine (experimental) and control one. In the experimental group, morphine were injected subcutaneously twice daily for thirty days. Morphine dose on the first day was 10 mg/ml/kg daily and increased 2 mg/kg daily until it reached a maximum of 68 mg/kg. Instead of morphine, the control group received 1 ml/kg of normal saline for 30 days. Withdrawal syndrome in morphine-dependent groups and the control group were injected with 4 mg/kg naloxone in four animals from each group and then evaluated. Serum concentrations of zinc, copper and manganese were determined by spectrometer coupled plasma optical emission detector. Data were analyzed by Student's t test.
    Results
    Serum concentrations of manganese in morphine-dependent group compared with the control group was significantly lower (p<0.05), whereas serum zinc and copper concentrations were significantly higher than the control group (p<0.05). Results showed a significant increase in serum copper and zinc concentrations and decrease in serum manganese level in morphine dependent rats.
    Conclusion
    Dependence to morphine may be affecting the status of trace elements in serum of male rats.
    Keywords: Morphine, Trace elements, Rat
  • Page 204
    Background and Aim
    recurrent miscarriage is defined as accruing of at least 3 clinical spontaneous abortions or more. Several factors including genetic and environmental factors are involved in it. Among them, sulftase1 gene rs2623047 has a role in the human embryonic development. The purpose of this study was to evaluate sulftase1 gene rs2623047 polymorphism in women with recurrent abortions referred to the infertility center of Yazd, Iran.
    Methods
    In the present case-control study, sixty-five healthy women were selected as controls and thirty-five women with recurrent miscarriage were included as cases. Blood samples were taken from both groups manually, using a low-salt DNA extraction and amplified fragment polymorphism rs2623047 1 sulfatase gene made by PCR and enzymic digestion conducted using BstNI enzyme. Results were analyzed using the chi-square test.
    Results
    GG genotype in cases were 42±9% and in control group 5/18% respectively (p=0.003). While the AG genotype in the control group was 9.56% and in the cases 1.37% (p=0.003).
    Conclusions
    Genetic variation in sulfatase 1 gene may have a role in embryonic development during pregnancy and larger studies with more samples along with other polymorphisms in this gene may be helpful.
    Keywords: Polymorphism, Recurrent miscarriage, Sulftase1
  • Page 212
    Background And Aim
    Escherichia coli producing broad-spectrum beta-lactamase due to widespread resistance to many common antibiotics have led to numerous health problems. The aim of this study was to evaluate the frequency of E. coli producing broad-spectrum beta-lactamase in pediatric inpatients and outpatients in Yasuj, Iran.
    Methods
    The present cross-sectional study was carried out on 300 samples of E. coli isolated from children with diarrhea admitted or hospitalized in Imam Sajjad and private laboratories in Yasuj. Selective media and biochemical tests were applied to confirm the E. coli strains. Phenotypic screening of broad-spectrum beta-lactamase strains using the double-disc synergistic and sensitivity of the strains to 13 antibiotics by disk diffusion method was determined. The obtained data was analyzed by chi-square test.
    Results
    Twenty-six percent of E. coli isolates were able to produce broad-spectrum Beta-Lactamase whereas children younger than 2 years of age (9.85%) had the highest incidence of strains producing broad-spectrum beta-lactamase. 61.5% of positive cases of broad-spectrum beta-lactamase were identified in outpatients followed by 38.5% of hospitalized patients. ESBL strains were most resistant to the broad-spectrum antibiotics of ceftizoxim (50%), Cefixime (47.4%) and nalidixic acid (38.5%) and the least resistant to ciprofloxacin (8/3%) and imipenem (6/2 percent) respectively.
    Conclusion
    Results of the present study revealed that the high prevalence of ESBL in patients. Therefore, continuous monitoring and early detection can play an important role in preventing the spread of these broad-spectrum beta-lactamase genes.
    Keywords: Escherichia coli, Antibiotic resistant, extended spectrum Beta, lactamase, Children
  • Page 223
    Background and Aim
    Nurse's ethical responsibility in practice and care is required to be aware of the principles of professional ethics. The aim of this study was to determine nursing student's knowledge of ethics in nursing of Bushehr University of Medical Sciences.
    Methods
    In the present analytical-descriptive sectional study, in which the participants are 4-8 semester nursing students of Bushehr University of Medical Sciences. The research tools for collecting information were tow-section questionnaires consisting of demographic data and specialized questions about ethic and rules in the nursing profession. Data analysis was performed using the SPSS software by using independent t-tests and chi-square.
    Results
    Total awareness of 4-8 semester nursing students about ethic and rules in nursing profession was intermediate (53.78 percent). There was a considerable relation between sexuality and satisfaction (p<.046), accordingly in males this amount was more than females. A considerable relation between age and satisfaction amount wasn’t observed (p>.436). A considerable relation between student's educational semester and satisfaction amount was not also not observed (p>.927).
    Conclusions
    Student's awareness about professional ethic wasnt very desirable so it is suggested that by holding moral workshops in nursing or settling moral courses in nursing students curriculum will increase the amount of nursing student's awareness about nursing ethics.
    Keywords: Knowledge, Ethics, Nursing Students
  • Page 233
    Background and Aim
    Urinary tract infections is one of the most common infectious diseases which many factors are involved, but bacteria such as E.coli is the most important agent of urinary tract infections. Antibiotic resistance as a major problem in the treatment and control of these infections is considered. The aim of this study was to determine the genes that cause resistance to beta-lactam family of antibiotics on E.coli isolated from urinary tract infections in Yasuj city.
    Methods
    In the present Cross-sectional study which was conducted over a period of seven months in 2013, 123 samples of E.coli were collected from Yasuj hospitals for molecular analysis of TEM, SHV CTX-M genes, causing antibiotic resistance by (PCR) method.Data were analyzed using SPSS statistical test.
    Results
    PCR showed that the gene frequency of TEM (50.94%), SHV (47.16%), CTX-M-9 (35.84%), and CTX-M-10, (32.07%) and the highest and lowest prevalent of genes were related to TEM and CTX-M10 in E.coli isolated from urinary tract infections respectively.
    Conclusion
    According to the high prevalence of resistance to beta-lactam antibiotics, the current study showed that the noted genes play an important role in facilitating the spread of antimicrobial resistance in this region.
    Keywords: E. coli, Urinary tract Infection, Gene
  • Page 242
    Background and Aim
    Oral contraceptives are one of the most commonly and effective reversible contraceptive methods. This method has benefits and side effects that should be considered as a factor affecting the patients’ quality of life. The aim of this study was to determine the effect(s) of oral contraceptives on the quality of life of the consumers.
    Methods
    In the present case-control study which was conducted from January 2011 to June 2012, the quality of life of 105 patients who were first time users of oral contraceptive pills were selected and compared with 100 of those that had used traditional methods or did not use of any methods referred to The Yasuj Health Center. Before and after three months of using, the sf36 questionnaire obtaining the quality of life in women was investigated. Data were analyzed using the paired t-test and chi-square test.
    Results
    Quality of life domains in consumers of oral contraceptive pills after three months showed no significant difference (P>0.05). Domain scores for physical limitation of oral contraceptive consumers were significantly reduced (p=0.01).
    Conclusion
    There is no negative impact on quality of life of oral contraceptive consumers. In addition, no significant differences after three months of consuming such pills were observed in the consumers’ life domains.:
    Keywords: Quality of life, Contraceptive, Oral Contraceptive
  • Page 252
    Determination the Amount of Illegal Furazolidone Residues in Broilers in Ahvaz Abattoir by HPLC Method
    Keywords: Broiler muscles, Furazolidone, HPLC
  • Page 265
    Background and Aim
    resiliency is the human ability in dealing with high-risk and traumatic conditions. Nevertheless, not all individuals are equally abiding, and resiliency can be increased or decreased by various factors. The aim of this study was to investigate the effect of emotional intelligence in the level of resiliency among employees in public organizations of Yasuj, Iran.
    Methods
    In the current correlational study, 382 state employees of Yasuj (221 males and 161 females) were selected using multistage cluster sampling. For variable measurement, the Emotional Intelligence Scale and Connor-Davidson resilience scale were used. The collected data were analyzed by the correlation coefficient and regression methods.
    Results
    Total score of emotional intelligence with resiliency revealed a significant positive relationship. Emotional intelligence can predict some degree of resilience. Emotional intelligence and resiliency among men is more than women.
    Conclusion
    If the level of emotional intelligence goes higher, the possibility of employee’s resiliency in risky circumstances also increases.
    Keywords: Emotional Intelligence, Resilience, Risky Circumstances, Employees