فهرست مطالب

شیلات - سال شصت و هفتم شماره 1 (بهار 1393)

فصلنامه شیلات
سال شصت و هفتم شماره 1 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • امین اوجی فرد، سید ولی حسینی، علی طاهری صفحات 1-12
    تاثیر پروتئین ایزوله بادام زمینی بامبارا (BGPI) بر خود هضمی و ویژگی های ژل سوریمی کاریچون ماهی بررسی شد. با افزایش سطوح پروتئین ایزوله بادام زمینی بامبارا از سطح صفر تا 3 درصد، نیروی شکست (breaking force)، تغییر شکل (deformation) و پایداری / بقا زنجیره سنگین میوزین ژل مودوری بطور معنی داری افزایش یافت (05/0≥P). اما در ژل کاماباکو، تنها تا سطح 25/0% سبب افزایش پارامترهای مذکور شد. با افزایش سطوح BGPI در ژل کاماباکو، روندی کاهشی در شاخص سفیدی و رطوبت تحت فشار مشاهده شد (05/0≥P). بدلیل بهینه بودن سطح 25/0% BGPI در کاماباکو، این سطح جهت بررسی ساختار میکروسکوپ الکترون و ارزیابی حسی ژل، انتخاب شد. ساختار میکروسکوپ الکترونی ژل کاماباکو با 25/0% BGPI، در مقایسه با تیمار شاهد (بدون (BGPI، متراکم تر بود. همچنین از نظر ارزیابی حسی، میزان قابلیت ارتجاعی، بافت و پذیرش کلی کاماباکو حاوی 25/0% BGPI، بطور معنی داری بیشتر از شاهد بود. بنابراین، BGPI در سطح مناسب، می تواند به عنوان بازدارنده پروتئازی جهت بهبود ویژگی های ژل کاماباکو عمل کند.
    کلیدواژگان: ارزیابی حسی، بادام زمینی بامبارا، سوریمی، کاریچون ماهی، Saurida tumbil
  • هادی پورباقر، سید ولی حسینی، نعمت الله خراسانی، سید مهدی حسینی، پریسا دلفیه صفحات 13-24
    با توجه به اهمیت بررسی آلودگی های مربوط به فلزات سنگین در آبزیان خوراکی بدلیل احتمال تجمع فلزات سنگین و همچنین بعنوان شاخصی از آلودگی آبها، تعداد 30 عدد از میگوهای سفید هندی صید شده از آبهای نواحی بندر ماهشهر (آبان ماه سال 1389) تهیه و از منظر میزان وجود برخی از فلز سنگین مورد آنالیز قرار گرفتند. نتایج حاصل از آنالیز نمونه ها نشان داد که میانگین مقدار کادمیوم، کروم، مس، آهن، جیوه، منگنز، نیکل، سرب و روی در بافت عضله میگوی سفید هندی به ترتیب 079/0، 139/0، 69/3، 34/3، 413/0، 146/0، 129/0، 724/0 و 47/6 میکروگرم بر گرم وزن خشک (جیوه بر حسب میکروگرم بر گرم وزن تر اندازه گیری شد) بوده و فلز روی و کادمیوم به ترتیب بیشترین و کمترین غلظت را در بین میگوهای مورد بررسی دارند. مقایسه نتایج حاصله با حد مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در خصوص فلزات سنگین در آبزیان، نشان داد که به استثناء نیکل، تمامی فلزات مورد بررسی کمتر از حد مجاز تعیین شده می باشند، اما با توجه به آنکه برخی از فلزات سنگین بسیار خطرناک برای سلامتی مصرف کنندگان (مانند جیوه) نزدیک به حد اعلام شده هستند، به منظور ارزیابی دقیق تر مخاطرات ناشی از ورود بیش از حد چنین فلزاتی به مصرف کننده، می بایست سایر منابع دریافت و تعداد دفعات مصرف گونه مذکور نیز بررسی گردد.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، آلودگی، حد مجاز، میگوی سفید هندی Fennerpenaeus indicus، خلیج فارس
  • سعیده حیدری نژاد، نگین سلامات، فاضل پوراحمد، احمد سواری، بیتا ارچنگی صفحات 25-37
    در مطالعه حاضر 60 قطعه ماهی با علائم کلینیکی نظیر بی حالی، شنای نامنظم و اگزوفتالمی از مزارع پرورشی قزل آلای رنگین کمان واقع در اطراف شهر ایلام در بهمن ماه 1388 جمع آوری شد. جهت تشخیص عامل اصلی بیماری، نمونه هایی از کبد، کلیه و طحال برداشته و در محیط کشت آگار خوندار (blood agar) در دمای 22 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت انکوبه شد. جهت تایید ایزوله ها از multiplex PCR و ژن های 16S rRNA، lctO و 16S- 23S rRNA که به ترتیب جهت شناسایی Lactococcus garvieae، و Streptococcus iniae. S. dysgalactiae به کار می روند استفاده شد. در این مطالعه برای غالب ایزوله ها باندی به طول bp 1100 تشکیل شد که مربوط به باکتری L. garvieae می باشد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که عامل اصلی بروز سپتی سمی L. garvieae بوده است. نتایج حاصل از مطالعات هیستوپاتولوژیک در ماهیان مبتلا به لاکتوکوکوزیس شامل ایجاد فضای ادماتوز و بلند شدن اپیتلیوم لاملا ها، آنوریسم در مویرگ های لاملا، هیپرتروفی و هیپرپلازی سلول های اپیتلیال و افزایش لکوسیت ها در آبشش، ضخیم شدگی غشای پایه گلومرولی، نکروز سلول های توبولی، افزایش مراکز ملانوماکروفاژ، احتقان و خونریزی در کلیه بود. در نهایت به نظر می رسد Multiplex PCR روش تشخیصی قطعی جهت شناسایی سریع باکتری به ویژه در عفونت های ترکیبی می باشد.
    کلیدواژگان: Lactococcus garvieae، iniae Streptococcus، پاتولوژی، قزل آلای رنگین کمان، Multiplex PCR
  • سجاد دروی قاضیانی، ایوب یوسفی جوردهی، رضوان الله کاظمی، محسن پوراسدی صفحات 39-47
    این مطالعه به منظور مقایسه و بررسی وضعیت رشد و بازماندگی بچه تاسماهی استرلیاد و سیبری از مرحله تغذیه فعال تا مرحله انگشت قد در مخازن فایبرگلاس انجام شد. بدین منظور تعداد 4000 قطعه لارو از هرگونه در مرحله تغذیه فعال (در دو مخزن فایبرگلاسm32/3 به تعداد 2000 قطعه) در شرایط یکسان پرورشی از نظر شرایط فیزیکوشیمایی و حجم آب، ذخیره سازی شدند. ضریب تبدیل غذایی (FCR) در دوره پرورش برای هر دو گونه بطور میانگین30/0±07/3 بدست آمد که فاقد اختلاف معنی دار بود (05/0P>). بر اساس نتایج حاصل، وزن لاروهای استر لیاد و سیبری بترتیب از میانگین وزنی82/0 ± 8/21 و 06/2 ± 7/23 میلی گرم در ابتدای آزمون به وزن نهایی 35/0± 3 و 19/0± 8/2 گرم پس از 76 روز رسید. میزان نرخ رشد ویژه ((SGR در تاسماهی استرلیاد و سیبری بترتیب 02/0 ± 77/2 و 02/0 ± 72/2 درصد بود که اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0P>). اما میزان بازماندگی در تاسماهی سیبری و استرلیاد بترتیب 15/0± 5/32 و 16/0± 5/45 درصد بود که از نظر آماری دارای اختلاف معنی داری بود (05/0P>). با توجه به نتایج حاصل، ضریب رشد و بازماندگی در تاسماهی استرلیاد از وضعیت مطلوبتری نسبت به تاسماهی سیبری در مخازن فایبر گلاس برخوردار بود.
    کلیدواژگان: تاسماهی استرلیاد، تاسماهی سیبری، لارو، تغذیه فعال، فایبر گلاس، شاخص های رشد
  • جواد ذبیحی، سید مهدی نصیری، عبدالعباس جعفری صفحات 49-59
    ماهی یکی از منابع مهم پروتئین حیوانی است که نقش مهمی در تامین غذای سالم برای افراد جامعه دارد. برای تامین این منبع مفید، پرورش ماهی دراستخرها مورد توجه قرار گرفته و توسعه داده شده است. با توجه به اینکه هزینه ی تغذیه ماهی در حدود 57% کل هزینه پرورش آن را شامل می شود، پرورش دهندگان ماهی تمایل به تعیین دقیق توده زنده ماهی ها در زمان های مورد نیاز برای تغذیه آن ها دارند. هم اکنون تشخیص وزن و تراکم توده زنده ماهی ها به صورت آماری صورت می گیرد که با خطایی حدود 15 تا 25 درصد روبرو می باشد. بنابراین یک روش جدید برای تعیین تراکم توده زنده دروناستخر به کمک پردازش تصویر در این مطالعه پیشنهاد گردید. بر همین اساس سازه ای برای استقرار دوربین بر رویاستخر نصب گردید و در 6 مرحله از فصل رشد از تراکم های مختلف به تعداد کافی عکس تهیه شد. وزن واقعی ماهی ها نیز اندازه گیری شد. عکس ها با نرم افزار متلب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که در هر مرحله از فصل رشد بین تعداد پیکسل های مربوط به تصاویر ماهی ها و وزن واقعی آن ها یک رابطه خطی مناسب با ضرایب تبیین 937/0، 962/0، 790/0، 988/0، 991/0 و 942/0 به ترتیب از زمان بارگیریاستخر تا زمان برداشت ماهی وجود دارد. اعتبارسنجی مدل با داده های جدید مورد بررسی قرار گرفت و نتایج رابطه بدست آمده نشان داد که بین تراکم واقعی و تراکم بدست آمده از مدل ریاضی اختلاف معنی داری در سطح احتمال پنج درصد وجود ندارد.
    کلیدواژگان: پرورش ماهی، تراکم ماهی، ماشین بینایی، ماهی قزل آلا، مدل ریاضی
  • سیوان رضایی، حمید فرحمند، محمدعلی نعمت الهی صفحات 61-74
    با توجه به نبود اطلاعات دودمانی و نسبی مشخص از مولدین وارداتی میگوی وانامی (Litopenaeus vannamei)، در کشور، وضعیت ساختار ژنتیکی و تنوع ژنتیکی این گونه مشخص نیست. به منظور برآورد وضعیت کنونی خزانه ژنتیکی و بررسی شاخص های تنوع ژنتیکی، مجموع 30 نمونه از دو مزرعه امیری و گورگیج در بندر جاسک استان هرمزگان با چهار نشانگر ریزماهواره ای Pvan1758، TUDGLv1-3.224، TUDGLv5-7.33، و TUDGLv7-9.17 ردیابی شدند. تعداد آلل ها در هر نشانگر، پنج تا ده آلل بود. میانگین تعداد آلل ها (Na) از نظر جمعیتی، محدوده ای از 5/7 تا 75/7 و تعداد موثر آنها (Ne) از 834/4 تا 148/5 بود. میانگین مقدار هتروزیگوتی مشاهده شده (Ho) از نظر جمعیتی، محدوده ای از 458/0 تا 479/0، که کمتر از مقدار هتروزیگوتی مورد انتظار (791/0 تا 794/0) بود. مقادیر هتروزیگوتی مشاهده شده (Ho) پایین تر از مقادیر هتروزیگوتی مورد انتظار (He) بودند، بجز برای TUDGLv1-3.224، در جمعیت گورگیج، که نقص کلی انواع هتروزیگوتی را برای نشانگرهای تحت مطالعه نشان می دهد. میانگین محتوی اطلاعات چند شکل (PIC) در دو جمعیت از نظر نشانگری (88/0)، نشان دهنده به شدت چند شکل بودن نشانگرهای مورد مطالعه است. جمعیت مزرعه امیری در نشانگرهای TUDGLv5-7.33 و Pvan1758 (P<0.001)؛ و جمعیت مزرعه گورگیج در نشانگرهای TUDGLv5-7.33 (P<0.01)، TUDGLv7-9.17 و Pvan1758 (P<0.001)؛ از تعادل هاردی- واینبرگ (HWE) انحراف داشتند. میانگین ضریب درون آمیزی (FIS)، 41%، و ضریب تمایز ژنتیکی جفتی بین جمعیتی (FST)، 100/0 بود. با استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس مولکولی (AMOVA)، تنوع مولکولی بین جمعیتی (15%) و درون جمعیتی (85%)، بدست آمدند. همچنین، مقادیر PhiPT و Nm، به ترتیب 149/0 و 432/1، نشان داد که تمایز ژنتیکی متوسط و جریان ژنی کافی بین دو جمعیت مطالعه شده وجود دارد. FIS بالا و FST متوسط، اهمیت ارزیابی مداوم تنوع ژنتیکی را در جمعیت های میگوی وانامی پرورشی در هرمزگان، مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: تنوع ژنتیکی، ریزماهواره، Litopenaeus vannamei، نشانگر، هرمزگان
  • اکبر فارسی، جعفر سیف آبادی، فریدون عوفی صفحات 75-86
    پراکنش مکانی جمعیت ماکروبنتوزها در طول سواحل ایرانی خلیج فارس از استان بوشهر مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه ها با گرب van Veen از نواحی بین جزر و مدی (0 متر) و زیر جزر و مدی (اعماق 5 و 10 متر) در 16 ایستگاه و 6 ترانسکت شامل 4 بندر (گناوه، بندرگاه، رستمی و عسلویه) و 2 خور (فراکه و شیف) جمع آوری شد. در کل 17 گروه از ماکروبنتوزها در تحقیق حاضر شناسایی شدند به طوری که بیشترین اجتماعات غالب به ترتیب متعلق به نرمتنان، کرمهای حلقوی، بندپایان و سایر ماکروبنتوزها بود. میانگین تراکم (فراوانی) ماکروبنتوزها در اثر متقابل عمق × ترانسکت در دامنه ای از 450 تا 4380 عدد در متر مربع و میانگین بیوماس (تر) نیز در دامنه ای از 9 تا 165 گرم در متر مربع قرار داشت. بالاترین فراوانی و بیوماس ماکروبنتوزها به ترتیب در اعماق 10 متر و بین جزر و مدی مشاهده شد. به طور کلی تاثیر پارامترهای محیطی مانند عمق آب، ترانسکت، بافت و مواد آلی رسوبات بر شاخص های بیولوژیک (تراکم و بیوماس) و شاخص های اکولوژیک (تنوع و غنا) و الگوی پراکنش ساختار ماکروبنتوزها مشخص شد. در نتیجه با افزایش عمق و رسوبات نرم، تراکم بالا و کاهش بیوماس مشاهده شد. همچنین تراکم و بیوماس اختلاف معنی دار (05/0>p و 01/0>p) داشت که می تواند با ترکیبی از فاکتورهای مختلف مانند عمق، ترانسکت، ویژگی های رسوب، شرایط هیدرودینامیک و آلودگی دریا مرتبط باشد.
    کلیدواژگان: پراکنش مکانی، جوامع ماکروبنتیک، بین جزر و مدی، زیر، جزر و مدی، بوشهر
  • بهرام فلاحتکار، حسنعلی شاهواری صفحات 87-94
    در مطالعه حاضر جهت تعیین جنسیت فیل ماهیان سه ساله پرورشی در محدوده وزنی 5/5-5/2 کیلوگرم از اتوسکوپ استفاده گردید. 2350 فیل ماهی برای این کار در نظر گرفته شد بطوری که با یک برش کوچک 8/0-6/0 سانتیمتری، پروب دستگاه اتوسکوپ وارد ناحیه شکمی گردید و گنادها برای تعیین جنسیت مورد مشاهده و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد 2/99 درصد ماهیان با استفاده از این روش قابل تفکیک جنسیت بوده و نسبت جنسی ماهیان مورد مطالعه 98/0: 1 محاسبه گردید. این مطالعه مشخص ساخت تعیین جنسیت در فیل ماهیان با حداقل 3 سال سن از طریق اتوسکوپی به راحتی و با دقت بالایی قابل انجام است.
    کلیدواژگان: جنسیت، گناد، وزن، اتوسکوپ، ماهی خاویاری
  • عرفان کریمیان، رسول قربانی، اصغر عبدلی صفحات 95-108
    هدف از این تحقیق تعیین ساختار سنی، الگوهای رشد و تنوع پارامترهای آن در جمعیت گاوماهی شنی در نهرهای کبودوال، زرین گل و شیرآباد می باشد. بدین منظور 104، 30 و 62 نمونه به ترتیب از نهرهای کبودوال، زرین گل و شیرآباد در تابستان 1387 بررسی شد. هر دو جنس نر و ماده از 5 گروه سنی +0 تا +4 تشکیل شده بودند. بزرگترین نمونه مشاهده شده به ترتیب دارای طول کل، 55/137، 1/114 و 97/137 میلی متر بود. گروه سنی +1 در هر سه نهر دارای بیشترین فراوانی بود. اختلاف معنی داری بین فراوانی نر و ماده فقط در نهر شیرآباد مشاهده گردید (p<0.05). الگوی رشد در نمونه های کبودوال و زرین گل از نوع آلومتریک مثبت (b>3)، اما در نمونه های شیرآباد ایزومتریک (b=3) بود. بر اساس پارامترهای معادله رشد برتالانفی، L∞ و K در نهرهای کبودوال، زرین گل و شیرآباد به ترتیب (7/143 L∞= 774/0K=، 1/122 L∞= 777/0 K= و 3/147 L∞= 66/0K= به دست آمد و همچنین شاخص عملکرد رشد پائولی و مونرو (φ) به ترتیب 20/4، 06/4 و 15/4 بود. بیشترین مقدار فاکتور وضعیت در نهرهای کبودوال و شیرآباد در سن +1 و برای نهر زرین گل در سن +3 و کمترین آن برای هر سه نهردر سن +0 نشان داده شد. بعد از دو سالگی کاهش نسبتا محسوسی در ضریب رشد لحظه ای مشاهده گردید. شرایط اکولو‍‍ژیکی نسبتا استرس زای رودخانه ای در مقایسه با دریا شامل تغییرات سریع در میزان دبی و جریان آب، دستکاری های انسانی در محیط زیست رودخانه ای ممکن است از عوامل کاهش طول عمر یا حذف نمونه های پیر در جمعیت ها باشد.
    کلیدواژگان: ساختار سنی، الگوهای رشد، گاوماهی شنی، نهر زرین گل، نهر کبودوال، نهر شیرآباد
  • بیتا کلوانی نیتلی، باقر مجازی امیری، محمدرضا کلباسی، احمد نوری صفحات 109-122
    در این تحقیق به منظور رفع چسبندگی تخم های لقاح یافته تاسماهی ایرانی (Acipenser persicus) از آنزیم تریپسین استفاده شد. نتایج مربوط به مدت زمان لازم برای رفع چسبندگی و درصد بازماندگی جنینی با روش سنتی رفع چسبندگی (شستشوی تخم ها با گل رس) مقایسه شد. همچنین مطالعه تطبیقی اثرات بافت شناسی آنزیم و ذرات رس بر دیواره خارجی دور تخم صورت گرفت. بعد از لقاح و 2 بار آبکشی، تخم ها به مدت 30 دقیقه در معرض 4 غلظت متفاوت آنزیم تریپسین (IU/ml 6،3،1 و12) قرار داده شدند. بخشی از تخم ها طی همین مدت زمان به عنوان شاهد با گل رس مورد شستشو قرار گرفتند تیمارهای آزمایش شامل 4 تیمار با آنزیم در غلظت های یادشده و 1 تیمار مربوط به گل شویی (تیمار شاهد) بود. هر تیمار در 3 تکرار و برای هر تکرار 150 تخم لقاح یافته در نظر گرفته شد. 1 بار در لحظه شروع آزمایش و سپس هر 10 دقیقه تا زمان پایان رفع چسبندگی از تخم ها نمونه برداری به عمل آمده و این تخم ها به منظور بررسی های بافت شناسی در محلول بوئن تثبیت شد. در هر یک از تیمارها زمان رفع شدن چسبندگی ثبت گردید. 60 ساعت بعد از لقاح در صد بازماندگی جنینی با سنجش میزان تخم های دارای جنین سالم و طبیعی در هر یک از تیمارها شمارش شد. بیشترین میزان بازماندگی جنینی 19/2±9/86 درصد در غلظت IU/ml 6 حاصل شد که با استناد به نتایج آزمون ANOVA به طور معنی دار از تیمار شاهد بالاتر بود (05/0p˂). میزان بازماندگی 88/0±2/75 درصد، 1/2±1/77 درصد، 26/2±3/77درصد و 75/2±0/77درصد به ترتیب در تیمارهای IU/ml 1، IU/ml 3، IU/ml 12 و تیمار شاهد بدست آمد. کمترین زمان لازم برای رفع چسبندگی تخم ها 6 دقیقه و مربوط به غلظت IU/ml 12 بود. این زمان برای غلظت های IU/ml 1، 3، 6 و گروه شاهد به ترتیب 19، 15، 11 و 23 دقیقه بوده است. بررسی بافت شناسی لایه چسبنده دور تخم هیچگونه آسیب فیزیکی را در تیمار شستشو با گل رس نشان نداد. در این بررسی ها مشخص شد ضخامت لایه چسبنده در تیمارهای آنزیمی با افزایش زمان نسبت معکوس داشته و در زمان یکسان، این ضخامت با غلظت آنزیم ارتباط دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان این گونه نتیجه گرفت که آنزیم تریپسین می تواند با موفقیت جهت حذف واقعی لایه چسبنده در تاسماهی ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. دوز پیشنهادی برای رفع چسبندگی، IU/ml 6 است که زمان انجام عمل در دوز ذکر شده 11 دقیقه می باشد.
    کلیدواژگان: تاسماهی ایرانی، رفع چسبندگی تخم، لایه چسبنده، تریپسین
  • گلی نوری، ولی جعفری، رسول قربانی، شیدا گلی صفحات 123-136
    پژوهش ها نشان می دهدکه اسیدهای آمینه آزاد اثرتحریکی بر سیستم چشایی ماهی ها دارد. وجود این مواد در غذاهای آزمایشی باعث تغییر در رفتار غذایی ماهی ها شده و مصرف بیشتر غذا را در پی دارد. در مطالعه حاضر پاسخ های رفتار چشایی بچه ماهی های سفید(Rutilus frisii kutum) به گرانول های حاوی مقادیر مختلف اسید آمینه های متیونین، پرولین، سیستئین و اسید گلوتامیک وتعیین مطبوعیت چشایی آن ها با استفاده ازعلم رفتار شناسی مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور گرانول های حاوی غلظت های (001/ 0، 01/0و 05/0 مولار) این مواد وگرانول های شاهد تهیه و پاسخ های رفتار غذایی در مواجه با هریک از گرانول ها ثبت گردید. دربین غلظت های مختلف استفاده شده، بیشترین درصدمصرف، بالاترین شاخص مطبوعیت و درصد خورده به تلاش در غلظت های مختلف پرولین و اسید گلوتامیک مشاهده شد (05/0P<)، تکرار عمل قاپیدن در مواجه با اسیدهای آمینه مختلف، تفاوت معنی دار نشان نداد، اما در غلظت بالای مواد تعداد قاپیدن آن کاهش یافت. همچنین مدت زمان نگهداری گرانول ها در دهان از همبستگی بالا با شاخص مطبوعیت برخوردار بود. عدم تفاوت معنی دار (05/0P>) در میزان مصرف گرانول های حاوی متیونین و سیستئین درمقایسه با شاهد، آن ها را در دسته اسیدهای آمینه خنثی برای ماهی سفید قرار داد درحالی که اسید آمینه پرولین و اسید گلوتامیک با ایجاد تفاوت معنی دار در میزان مصرف گرانول ها از جاذبیت چشایی برای ماهی سفید برخوردار بودند. تفاوت در پاسخ چشایی گونه های مختلف ماهی به اسیدهای آمینه مشابه، به اختصاص گونه ای در ترجیح چشایی نسبت داده شده است.
    کلیدواژگان: ماهی سفید، رفتارغذایی، ترجیح چشایی، اسیدآمینه، سیستم چشایی
  • حمید اسحق زاده، سهیل ایگدری، هادی پورباقر، غلامرضا رفیعی صفحات 137-147
    تلفات بالا در زمان بعد از شروع تغذیه فعال در لارو ماهیان خاویاری از مهمترین معضلات موجود در مراکز تکثیر و پرورش است و به نظر می رسد این تلفات ناشی از انواع بدشکلی ها در قسمت های مختلف بدن باشد، که بروی بازماندگی و بازار پسندی ماهیان تولید شده تاثیر می گذارد. از اینرو این تحقیق با هدف مقایسه شکل بدن نمونه های سالم و تلف شده لارو فیل ماهی در زمان شروع تغذیه فعال و بررسی انواع الگو های بد شکلی در آنها با استفاده از روش ریخت سنجی هندسی به اجرا در آمد. در این روش از نمونه های سالم و تلف شده در روز 15 پس از تفریخ توسط دوربین دیجیتال عکسبرداری گردید و بر روی تصاویر دو بعدی حاصل با استفاده از نرم افزار TpsDig2 لندمارک گذاری انجام شد. داده های حاصل پس از آنالیز پروکراست، با استفاده از روش های آماری چند متغییره PCA و DFA مورد تحلیل قرار گرفتند و الگوهای بدشکلی نسبت به شکل اجماع در شبکه تغییر شکل مصور سازی گردید. بین نمونه های سالم و تلف شده اختلاف معنی داری از نظر شکل یافت شد (0001/0>P). الگوهای بد شکلی مورد مشاهده شامل خمیدگی و فشرده شدن ابتدای ساقه دمی، فشرده شدن سرپوش آبششی، کوتاهی پوزه و کوتولگی بودند. این بدشکلی های احتمالا«با تاثیر بر روی رشد و عملکردهای بیولوژیکی لارو بویژه عملکرد شنا و در نتیجه عدم کسب غذا سبب بروز تلفات در آنها گردیده اند.
    کلیدواژگان: لارو، فیل ماهی، Huso، بد شکلی
|
  • Pages 13-24
    Heavy metal (HMs) pollution of aquatic environment has become a great concern in recent years. Commercial aquatic animals, such as shrimp, are highly consumed by human being and may accumulate large amounts of metals from the water, therefore, it is important to determine the concentration of HMs in them. This study was conducted to determine the distribution of several types of heavy metals (Cd, Cr, Cu, Fe, Hg, Mn, Ni, Pb and Zn) in the muscle of Indian white shrimp (Fennerpenaeus indicus) caught in Bandar-e Mahshahr which is located in the north western Persian Gulf Coast of Iran. The mean concentrations of Cd, Cr, Cu, Fe, Hg, Mn, Ni, Pb and Zn were 0.405, 0.694, 18.9, 17.1, 0.413, 0.748, 0.663, 3.71 and 33.2 µg g‑1 respectively. Our results indicated that all analyzed HMs in Indian white shrimp were lower than the threshold values described in literature (i.e., WHO).
    Keywords: Heavy metals, Pollution, Permissible Amounts, Indian White Shrimp (Fennerpenaeus indicus), Persian Gulf
  • Pages 25-37
    In the present study, 60 diseased rainbow trout with clinical signs such as lethargie, erratic swimming and exophthalmia were collected from rainbow trout farms in Ilam in January 2010. For detection the agent of disease, Samples were collected from liver, kidney and spleen of fish and cultured on blood agar and incubated at 22 ºC for 24 h. Isolates were confirmed using a m-PCR targeting 16S rRNA, lctO-gene and 16S- 23S rRNA that detect Lactococcus garvieae, Streptococcus iniae and S. dysgalactiae, respectively. In the present study a single band of 1100 bp for L. garvieae for most of isolates. It concluded that the main agent of septicemia was L. garvieae. Edema of the secondary lamellae and epithelial lifting, lamellar capillary aneurysms, hypertrophy and hyperplasia of epithelial cells in gill and thickening of the glomerular basement membrane of glomerulus capsule,tubular cell necrosis, increase of melanomacrophage centers, blood congestion and hemorrhage in the kidney were the most histopathological changes observed in the diseased fish. In conclusion, it seems that Multiplex PCR is a definite method for rapid detection of bacteria in mixed infection.
    Keywords: Lactococcus garvieae Streptococcus iniae, pathology, Rainbow trout, Multiplex PCR
  • Pages 39-47
    This study was carried out on the growth and survival rates of Acipenser ruthenus and from larvae to fingerling stages. A total of 4000 larvae from each species were provided and stocked in 2 fiberglass tanks (2000 larvae in each tank with volume 3.2 m3). Food Conversion Ratio (FCR) for both species was 3.07 ± 0.3 in this period, which showed no significant difference statistically significantly (P>0.05). Based on these results, the mean weight of Acipenser ruthenus larvae was 21.8 ± 0.82 mg at the start phase of activated feeding and reached to 3 ± 0.35 g in fingerlings at the end after 76 days. The mean weight of Siberian sturgeon larvae was 23.7 ± 2.06 mg at the beginning of the study and reached to 2.8 ± 0.19 g at the end. Specific growth rate (SGR) in Acipenser ruthenus and Acipenser baerii was 2.77 ± 0.02% and 2.72 ± 0.02 percent, respectively that showed no significant difference. Survival rate in Acipenser ruthenus and Acipenser baerii were 45.5 ± 0.016 and 32.5 ± 0.15 that showed significant difference (P>0.05). Therefore, survival rate indices in Acipenser ruthenus were better than Acipenser baerii stocked in fiberglass tanks.
    Keywords: Acipenser ruthenus, A. baerii, Larvae, activated feeding, fiberglass, growth parameters
  • Pages 49-59
    Fish is one of the major sources of animal protein that has an important role as a healthy food for people. To supply this useful food source, fish farming in ponds has been considered and developed. Since about 57% of the total cost of fish farms is spent on fish feeds, fish farmers would like to determine the mass of live fishes accurately within period of the rearing. So far, the weight and mass density of live fishes is estimated by statistical methods with an error of about 15 to 25 percent. Therefore, a new method for estimation of the live mass density of fishes was proposed using image-processing technique. A metal frame for installation of a digital still camera was designed and installed on the pool, and at six stages of growth season, several images were taken for different fish densities. An accurate scale was used to measure the actual weight of fishes. Images were then analyzed using MATLAB software. Results showed that at each growth stage, the area of live fishes (in pixel) and actual weight of fishes followed a linear relationship with coefficients of determination (R2) of 0.937, 0.962, 0.790, 0.988, 0.991 and 0.942 from the beginning of growth to final stage of fish harvest. Model was validated with new set of data, and results revealed no significant difference between actual and estimated densities at 5% level of significance.
    Keywords: Fish farming, Fish bulk density, Machine vision, mathematical model, Trout
  • Pages 61-74
    Due to the lack of specified linage and parentage information from exotic broodstocks of Litopenaeus vannamei shrimp, in Iran, the status of genetic structure and genetic variability of this species isn’t clear. In order to estimate the current status of genetic pool and investigate the genetic variability indices, total of 30 samples from Amiri and Gorgeaj farms in Jask port of Hormozgan province, were detected with four microsatellite markers Pvan1758, TUDGLv1-3.224, TUDGLv5-7.33 & TUDGLv7-9.17. The number of alleles in every marker was 5-10; the mean number of alleles (Na) by populations ranged from 7.5 to 7.75 and their effective number of alleles (Ne) from 4.834 to 5.148. The mean value of observed heterozygosity (Ho) by populations ranged from 0.458 to 0.479, which was lower than the expected one (0.791-0.794). Observed heterozygosity values (Ho) were lower than expected heterozygosity values (He), except for TUDGLv1-3.224, in Gorgeaj population that indicating a general deficit of heterozygous types for the under studied markers. Mean polymorphism information content (PIC) in two populations based on markers (0.88), indicating the high polymorphism of studied markers. Amiri’s farm population in TUDGLv5-7.33 and Pvan1758 (P<0.001) markers; Gorgeaj’s farm population in TUDGLv5-7.33 (P<0.01), TUDGLv7-9.17 and Pvan1758 (P<0.001) markers; departed from Hardy-Weinberg equilibrium (HWE). The mean coefficient of inbreeding (FIS), 41%, and the coefficient of genetic differentiation among populations (FST), was 0.100. Using analysis of molecular variance (AMOVA), the molecular variability among (15%) and within (85%) populations were obtained. Also, values of PhiPT and Nm, 0.149 and 1.432 respectively, showed that there is moderate genetic differentiation and adequate gene flow among two studied populations. The high FIS and moderate FST highlight the importance of continuous evaluation of genetic variability in Hormozgan cultured Litopenaeus vannamei shrimp populations.
    Keywords: genetic variability, microsatellite, Litopenaeus vannamei, marker, Hormozgan
  • Pages 75-86
    The spatial distribution of the macrobenthos community was studied along the Iranian coasts of Persian Gulf of Bushehr province. Samples were collected with van Veen grab from intertidal (0 m) and subtidal (depths 5 m and 10 m) zones at 16 stations determined in 6 transects, including 4 harbors (Genaveh, Bandargah, Rostami and Asaluyeh) and 2 creeks (Farakeh and Shif). A total of 17 groups (taxa) of macrobenthos were identified during research so that the most dominant assemblages belonged to Mollusca, Annelida, Arthropoda and miscellaneous groups, respectively. The average density (abundance) of macrofauna in depth*station ranged from 450 to 4380 ind/m2 and the average biomass (wet) ranged from 9 to 165 g/m2, also. Highest value of density and biomass were observed at 10 m and intertidal depths, respectively. Generally, the environmental parameters such as water depth, transect, sediments texture and organic matter found to influence the biological indices (density and biomass), ecological indices (diversity and richness) and structure distribution pattern of macroinvertebrates. In conclusion with increase depth and soft sediment was showed high density and decrease biomass. Also, density and biomass varied significantly (p<0.05 and p<0.01) which could be correlated with combination of different factors such as depth, transect, sediment characteristics, hydrodynamic conditions and marine pollution.
    Keywords: Spatial Distribution, Macrobenthic communities, Intertidal, subtidal, Bushehr
  • Pages 87-94
    In the present study, an otoscope was used to sex identification of 3-year old great sturgeon Huso huso in a weight range of 2.5-5.5 kg. For direct observation of gonads and identify sexes, 2350 fish were considered for this procedure with a small incision of 0.6-0.8 cm through the abdomen with insert of otoscope into the body cavity. The results showed that 99.2% of fish could be sexed via the otoscope and the sex ratio was classified as 1:0.98. Result revealed that otoscopy is a high accurate and efficient technique for sex identification of great sturgeon in 3-year old fish.
    Keywords: Gender, Gonad, Weight, Otoscope, Sturgeon
  • Pages 95-108
    The purpose of this study was to determine the age structure, Growth models and it’s variation from sand goby Neogobius pallasi, in Kaboodval, Zaringol and Shirabad Streams. For this purpose,‏104, 30 and 62 specimens were studied in three streams, respectively, in summer 2008. Both male and female comprised five age groups (0+ - 4+). The maximum lengths were 137.55, 114.1 and 137.97 mm (TL) respectively. The most frequent age was 1+. There were only significant differences in sex ratio of specimensin the Shirabad Stream (p< 0.05). Growth model were positive allometric for specimens of the Kaboodval and Zaringol Streams (b>3) but in the Shirabad Stream was isometric (b=3). Based on the von Bertalanffy growth model, L∞ and Kin the Kaboodval, Zaringol and Shirabad Streams were (L ∞ = 143.7 K = 0.774, L ∞ = 122.1 K = 0.777 and L ∞ = 147.3 K = 0.66) and also the growth performance Index(φ), were 4.20, 4.06 and 4.15 respectively. The highest values of condition factor were observed in the Kaboodval and Shirabad Streams (1+), in the Zaringol stream (3+) an it’s minimum was for age group (0+) in three streams. After 2+ year age, significantly decrease in growth rate was observed. The stressful ecological conditions of Rivers in comparison with Sea ecosystems including of rapid changes in flow rate and human manipulation in environmental factors of River, may have some influences on the reducing longevity or eliminating the elder samples in population.
    Keywords: Age structure, Growth model, Sand goby, Kaboodval Stream, Zaringol Stream, Shirabad Stream
  • Pages 123-136
    Free amino acids have a stimulatory effect on the taste system. Taste preferences of Mahi sefid (Rutilus Frissi Kutum) 1.5±0.5g to granules containing different amounts of amino acids were established. The granules containing different concentrations amino acids, and control (lacking amino acids) preparation, and behavioral responses to each granule were recorded. Highest palatability index, percentage of consumption and consumption/grasp, were observed at concentrations of 0.01M of Glutamic acid. Least palatability index, percentage of consumption and consumption/grasp were observed at different concenterations of cysteine. No significant difference at repeat the grasp in the several of amino acids (P≥0.05), but in high concentrations of substances decreased. High correlation was between in duration of storage granules in the mouth and palatability index. Proline and Glutamic acid were highly attractive and methionine and cysteine were neutral or deterent. Different behavioral responses in varied fish speaces to same amino acids, ascribed to highly species-specific in fish taste preferences.
    Keywords: Rutilus frissi kutum, Behavior of Feeding, Palatability index, Amino Acid, Gustatory System