فهرست مطالب

مدیریت دارایی و تامین مالی - پیاپی 2 (پاییز 1392)

مجله مدیریت دارایی و تامین مالی
پیاپی 2 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی اصغر انواری رستمی، حسین اعتمادی، مرضیه موحد صفحات 1-18
    رقابت روزافزون در سطح تجاری می تواند به عنوان مکانیزمی اثرگذار در تصمیم مدیران مبنی بر پرداخت سود سهام ایفای نقش کند. در خصوص این ارتباط دو مدل پیامد و جانشینی مطرح شده است. پژوهش حاضر با بررسی نمونه ای شامل 112 سال-طبقه صنعت (در مجموع 126 شرکت) در سالهای 1383 الی 1390 به بررسی ارتباط بین ساختارهای رقابتی بازار و تقسیم سود می پردازد. در این پژوهش ارتباط بین شاخص های رقابتی (تمرکز صنعت، قابلیت جانشینی محصول، اندازه بازار، موانع ورود به بازار و تعداد شرکتهای فعال) و نسبت سود تقسیمی هر سهم پس از در نظر گرفتن متغیرهای کنترلی (شامل اندازه شرکت، سودآوری، فرصت های رشد، نسبت سودانباشته به کل سرمایه و نسبت بدهی) و با استفاده از روش داده های ترکیبی در قالب پنج فرضیه فرعی آزمون شده است. سپس با استفاده از نمره رقابت که یک معیار ترکیبی برای سنجش رقابت است، به آزمون فرضیه اصلی پرداخته میشود. یافته های پژوهش بیانگر این است که قابلیت جانشینی محصولات و اندازه بازار دارای رابطه مثبت و معنی دار با تقسیم سود می باشد و بین سایر ابعاد رقابت و تقسیم سود ارتباط معناداری مشاهده نشد. فرضیه کلی پژوهش نیز که با استفاده از نمره رقابت آزمون شد، ارتباطی مثبت اما غیر معنادار از لحاظ آماری را نشان داد. از بین متغیرهای کنترلی فقط سودآوری ارتباط معناداری با سیاست تقسیم سود نشان داد.
    کلیدواژگان: سیاست تقسیم سود، ساختار رقابتی بازار محصول، تمرکز صنعت
  • حمیدرضا وکیلی فرد، حیدر فروغ نژاد، مهدی خوشنود صفحات 19-34
    رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مالی یکی از موضوعات مهم در علم مالی است که در این خصوص مالی استاندارد بر رفتار منطقی عاملین اقتصادی و وجود آربیتراژ و مالی رفتاری بر خطاهای رفتاری و محدودیت در آربیتراژ در بازارهای مالی تاکید دارد هدف این مقاله ارزیابی و رتبه بندی رفتارهای سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران به روش فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) است. جهت ارزیابی و رتبه بندی رفتار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران از روش فرایند تحلیل شبکه ای و نرم افزار سوپر دسیژن استفاده شده است همچنین جهت محاسبه نمره مقایسات زوجی معیارها و خوشه ها و روابط بین آنها از استاندارد امتیاز دهی ساعتی استفاده شده و بر این مبنا پرشسنامه ای تهیه و برای خبرگان و فعالین بازار سهام ارسال شد و نمره هر مقایسه زوجی با محاسبه میانگین هندسی نمره های پرسشنامه ها بدست آمد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران در 40 درصد رفتارها و تصمیمات خرید و فروش سهام، رفتار توده وار دارند و در 33 درصد مواقع فرایند دقیق و تحلیلی را برای تصمیم خرید و فروش سهام انتخاب کرده و منطقی رفتار می کنند همچنین حدود 22 درصد رفتارهای سرمایه گراران واکنشی و حدود 5 درصد تصمیمات خرید و فروش سهام آنها شهودی می باشد بر اساس نتایج دیگر این پژوهش عوامل مربوط به بازار سهام و آموزش و فرهنگ بیش از سایر عوامل بر رفتارهای سرمایه گذاران موثر است.
    کلیدواژگان: رفتارهای سرمایه گذاران، فرایند تحلیل شبکه ای، رفتار منطقی، رفتار توده وار
  • شهریار عزیزی، امیر شریف فر صفحات 35-50
    با گسترش رقابت بین صندوق های سرمایه گذاری مشترک در نظام مالی ایران، بازاریابی این محصول مالی جهت جذب سرمایه گذاران امری ضروری است. از این رو شناخت عواملی که در رفتار سرمایه گذاران در انتخاب این صندوق ها اثرگذار است به بازاریابی اثربخش این ابزار مالی کمک می کند. در این پژوهش از طرح تحقیق آمیخته از نوع زنجیره ای و از شاخه کیفی–< کمی استفاده شد. در مرحله کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا بر روی داده های حاصل از مصاحبه ها، 21 شاخص شناسایی گردید. در مرحله کمی با تحلیل عاملی اکتشافی در نهایت شاخص های شناسایی شده در قالب هفت عامل اصلی طبقه بندی گردید. این عوامل عبارتند از: دانش و شناخت سرمایه گذار از صندوق، تبلیغات و اطلاع رسانی، عوامل محیطی، درجه ریسک گریزی سرمایه گذار، بازده و عملکرد، عمربالا و حجم و اندازه صندوق و عامل دسترسی. نتایج آزمون تحلیل واریانس فریدمن نشان داد که از دید سرمایه گذاران مهمترین عوامل موثر بر انتخاب صندوقهای سرمایه گذاری مشترک به ترتیب اولویت عبارتند از: بازدهی و عملکرد، دانش و شناخت سرمایه گذاران از صندوق، درجه ریسک گریزی سرمایه گذار، عوامل محیطی، عمر بالا/حجم و اندازه صندوق، دسترسی و در انتها تبلیغات و اطلاع رسانی.
    کلیدواژگان: صندوق سرمایه گذاری مشترک، مالی رفتاری، رفتار سرمایه گذاران، پژوهش آمیخته
  • محمد جواد شیخ، جلال دهقانی، محمد ابراهیم راعی عزآبادی صفحات 51-68
    این تحقیق با هدف پاسخ به این سوال که «تاثیر نرخ تورم بر تامین مالی – از طریق بدهی های بانکی و انتشار سهام- چگونه است؟» انجام شده است. بر اساس ادبیات تحقیق، عوامل خرد و کلان زیادی تعدیل کننده تامین مالی هستند که در این تحقیق، عوامل: نرخ هزینه سرمایه، ریسک مالی، نسبت مالکانه و نرخ بازدهی کل به عنوان متغیرهای تعدیل کننده در نظر گرفته شده اند. تحقیق حاظر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پیمایش- طولی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1381 تا 1386 می باشد و نمونه نیز برابر با جامعه می باشد. به منظور تحلیل داده ها از رگرسیون ساده وچندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که نرخ تورم بر تامین مالی از طریق بدهی بانکی تاثیر بیشتری نسبت به تامین مالی از طریق انتشار سهام دارد.همچنین با توجه به ضرایب رگرسیونی که برای سوالات فرعی بدست آمده، مشاهده می شود که بیشترین تغییر در میان متغیرهای تعدیل کننده برای تامین مالی از طریق بدهی، ریسک مالی و کمترین تاثیر نسبت مالکانه و به همین ترتیب برای تامین مالی از طریق انتشار سهام، بیشترین تاثیر را متغیر ریسک مالی و کمترین تاثیر را نرخ بازدهی کل داشته است.
    کلیدواژگان: نرخ هزینه سرمایه، ریسک مالی، نرخ بازدهی کل، نسبت مالکانه، نرخ تورم، تامین مالی
  • عباس هاشمی، زیبا قجاوند، سحر قجاوند صفحات 69-86
    در این پژوهش، تاثیر سطوح متفاوت معیارهای نقدشوندگی بر صرف بازده سهام مورد آزمون قرار گرفته است. متغیر مستقل در این پژوهش، عامل نقد شوندگی سهام است که با استفاده از نسبت گردش معاملات سهام، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش و جزء انتخاب نادرست اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام اندازه گیری شده است. همچنین، صرف بازده سهام به عنوان متغیر وابسته و عوامل اندازه، صرف ریسک بازار و نسبت ارزش دفتری به بازار به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده است. با توجه به معیارهای اندازه گیری نقدشوندگی سهام، سه فرضیه تدوین و نمونه ای متشکل از 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1383 الی 1389 انتخاب گردید. برای آزمون هر فرضیه در هر یک از سطوح متفاوت نقدشوندگی از مدل چهار عاملی فاما و فرنچ]18[استفاده شد. روش پژوهش از طریق پرتفوی بندی شرکت های عضو نمونه بر مبنای معیارهای نقدشوندگی سهام صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سطوح معیارهای متفاوت نقدشوندگی، تاثیر متفاوتی بر صرف بازده سهام خواهد داشت. نتایج این پژوهش می تواند سرمایه گذاران را متوجه معیارهای نقدشوندگی و تعیین میزان صرف بازده سهام آن ها نماید.
    کلیدواژگان: نقدشوندگی سهام، صرف بازده سهام، نسبت گردش معاملات سهام، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام
  • قاسم بولو، محسن سهرابی عراقی، پیمان تاتایی، مهران کرمی فخرآبادی صفحات 87-102
    بازدهی سهام عرضه های عمومی اولیه در بازه زمانی کوتاه مدت و بلندمدت، همواره مورد توجه فعالین بازار بوده است. در ایران و پس از ابلاغ سیاست های اصل 44 توسط مقام معظم رهبری، عرضه های اولیه با ورود شرکت های دولتی مشمول این اصل رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. در این تحقیق به مقایسه بازدهی کوتاه و بلند مدت سهام شرکت های دولتی واگذار شده به عموم در قالب اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و بازدهی سایر عرضه های عمومی اولیه و بازار پرداختیم. نتایج تحقیق نشان داد که بازدهی کوتاه مدت(20 روزه) سهام شرکت های دولتی که در قالب اجرای اصل 44 قانون اساسی به عموم عرضه گردیده اند، مثبت می باشد و از بازدهی کوتاه مدت بازار بیشتر است، لیکن با بازدهی کوتاه مدت سایر عرضه های اولیه تفاوت معناداری ندارد. همچنین بازدهی بلندمدت(یکساله) سهام شرکت های دولتی که در قالب اجرای اصل 44 قانون اساسی به عموم عرضه گردیده اند، مثبت است و از بازدهی بلندمدت سایر عرضه های اولیه بیشتر است، لیکن با بازدهی بلندمدت بازار تفاوت معناداری ندارد.
    کلیدواژگان: عرضه های عمومی اولیه، اصل 44، بازدهی کوتاه مدت، بازدهی بلند مدت
  • روح الله تقی زاده مهرجردی، علی فاضل یزدی *، رضا محبی صفحات 103-126

    دستیابی به رشد مستمر و مداوم اقتصادی و به موجب آن توسعه اقتصادی را می توان از زمره اهدافی قلمداد نمود که تمام کشورها در پی دستیابی به آن می باشند. در این راستا بانک ها نقش بسیار مهمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می نمایند. در حال حاضر با توجه به تعداد قابل توجه بانک های دولتی و خصوصی در کشور پیش بینی کارایی آن ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. هدف از این پژوهش، مدلسازی و پیش بینی کارایی بانک های دولتی و خصوصی کشور با استفاده از مدل های شبکه عصبی مصنوعی، شبکه عصبی فازی و الگوریتم ژنتیک می باشد. در این پژوهش ابتدا با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها و با در نظر گرفتن جمع کل دارایی ها و تعداد کل شعب به عنوان ورودی های مدل و سود و زیان خالص و مانده تسهیلات اعطایی و مطالبات به عنوان متغیرهای خروجی مدل به بررسی کارایی بانک ها در بین سال های 1386 تا 1390 پرداخته شد. در مرحله بعد، از رویکرد رگرسیون چند متغیره، شبکه عصبی مصنوعی، شبکه عصبی فازی و الگوریتم ژنتیک جهت پیش بینی کارایی بانک ها استفاده شده است. نتایج ارزیابی نشان داد که مدل شبکه عصبی فازی نسبت به سایر مدل ها دارای بالاترین دقت در پیش بینی کارایی بانک ها می باشد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل حساسیت ورودی ها به وسیله شبکه عصبی، ورودی سود و زیان خالص به عنوان ورودی که بیشترین تاثیر در کارایی بانک ها دارد، معرفی شده است

    کلیدواژگان: پیش بینی کارایی بانک ها، تحلیل پوششی داده ها، شبکه عصبی مصنوعی، شبکه عصبی فازی، الگوریتم ژنتیک
  • غلامرضا کردستانی، حمیدرضا موسویان خلیل اباد صفحات 127-144
    بررسی تاثیر محیط اطلاعاتی بر هزینه سرمایه موضوعی با اهمیت در تحقیقات حسابداری و مالی به شمار می رود. ادبیات حسابداری و مالی نشان می دهد که در یک سطح مشخص از عدم تقارن اطلاعاتی، میزان سوء استفاده از اطلاعات محرمانه توسط مبادله گران آگاه با افزایش رقابت اطلاعاتی بین این مبادله گران، کاهش می یابد. رقابت اطلاعاتی به عنوان رقابت بین سرمایه گذاران آگاه در کسب و مبادله سودمند اطلاعات محرمانه تعریف می شود. مطالعات نشان می دهد، سرمایه گذاران نهادی در مقابل سرمایه-گذاران جزء به احتمال بیشتری سرمایه گذاران آگاه محسوب می شوند. در این پژوهش با تکیه بر ادبیات موجود، تاثیر رقابت اطلاعاتی بین سرمایه گذاران آگاه بر قیمت گذاری عدم تقارن اطلاعاتی مورد مطالعه قرار گرفت. با در نظر گرفتن مالکان نهادی به عنوان سرمایه گذاران آگاه، برای اندازه گیری رقابت اطلاعاتی بین آن ها از دو معیار تعداد و تمرکز مالکیت نهادی استفاده شد. تحلیل ها براساس اطلاعات 89 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 الی 1390 انجام گرفت.یافته های حاصل از برآورد مدل های رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از داده های مقطعینشان می دهد که با افزایش تعداد مالکان نهادی به عنوان معیار رقابتاطلاعاتی، قیمت گذاری عدم تقارن اطلاعاتی کاهش می یابد. بر اساس شواهد تحقیق، تاثیر تمرکز مالکیت نهادی به عنوان دیگر معیار رقابت اطلاعاتی در این تحقیق، بر قیمت گذاری عدم تقارن اطلاعاتی تایید نمی شود.
    کلیدواژگان: رقابت اطلاعاتی، سرمایه گذاران آگاه، قیمت گذاری عدم تقارن اطلاعاتی
|
  • Ali Asghar Anvary Rostamy, Hossein Etemadi, Marziyeh Movahed Pages 1-18
    Increasing competition in the business as an effective mechanism can play a role in management decisions to pay dividends. In particular, the relationship between outcome and the substitution model has been proposed. This study examined a sample of 112 years from 1383 to 1390 at the industry level (about 126 firms) to examine the relationship between competitive structure of the market and policy dividends. In this research the relationship between indicators of competitiveness (industry concentration, product substitutability, market size, market entry barriers and the number of firms) and dividends per share have been tested after considering control variables(such as firm size, profitability, growth opportunities, ratio of retained earnings to total capital, liability ratio) using the combined data. Then using a competition score which is a combination score for measuring competition, the original hypothesis has been tested. The findings suggest that the product substitutability and market size have a positive significant relationship with paying dividend. And there was no significant association between other aspects of the competition and paying dividend. The main research hypothesis was tested using the competition score and positive but non-significant association was found. Profitability which is belonged to control variables showed a significant correlation with the dividend policy.
    Keywords: Dividend payment policy, Competition structure, Industry concentration
  • Hamidreza Vakilifard, Heidar Foroughnejad, Mehdi Khoshnood Pages 19-34
    One of the most important issues in finance is investor's behavior in security markets. Standard Finance says that economic agents are rational and behavior finance emphasizes on biases by investor when they are making decision. According to research conducted at the Tehran Stock Exchange (TSE), investor have four types of behavior in which are: Rational, Herd behavior, Heuristics and Overreaction. The purpose of this paper is evaluation and ranking the behavior of investors in the Tehran Stock Exchange by analytic network process (ANP). For this study we used the super decisions software for evaluation and ranking and Judgment of experts for Paired comparisons. The results show that individual investors have 40 percent herd behavior in their decisions also 33 percent of individual investor's decision is rational and 22 percent of individual investor's decision is overreaction and 5 percent of individual investor's decision is heuristics. This research indicates that almost 35 percent of investors in Tehran Stock Exchange is influenced by factors relating to the Stock Market Such as transparency, market efficiency, market depth and etc.
    Keywords: Individual investors, Analytic Network Process, Rational, herd, Overreaction, Heuristics
  • Shahriar Azizi, Amir Shariffar Pages 35-50
    With regard to the development of the mutual funds as a new financial product in Iran financial system, marketing of this new product is essential for attracting investors. Hence, understanding the influencing factors on fund selection behavior is necessary and vital for more effective marketing. This research use mixed method research (qual QUAN). In the qualitative phase based on in-depth interview with investors and experts 21 items were identified. In the quantitative phase, exploratory factor analysis (EFA) was done for identification of the factors. EFA revealed 7 factors including: investor knowledge about the fund, advertising, environmental factors, investor’s risk aversion degree, return, age/volume and size of the fund, and fund accessibility. Friedman analysis of variance indicted the priorities of the factors as: return and performance, investor knowledge about the fund, investor’s risk aversion degree, environmental factors, age/volume and size of the fund, fund accessibility and advertising
    Keywords: Mutual Fund, Behavioral Finance, Investor Behavior, Mixed Method
  • Pages 51-68
    The aim of this research is to answer this question:” How is the effect of inflation rate on finance (debt financing and equity financing)?” Based on research literature, many micro and macro factors affect financing and in this research, cost of capital rate, financial risk, proprietary ratio and total return rate are moderating variables. The population of research is all company listed in Tehran Security Exchange between the year 1381 and 1386. Sample is equal to population. For data analysis, by SPSS, we use simple and multiple regressions. The results show that inflation affects more on debt financing in comparison with equity financing. Also for debt financing, financial risk and proprietary ratio respectively have the most and least effect and for equity financing, financial risk has the most and total rate of return has the least effect.
    Keywords: Cost of capital rate, Financial risk, Total rate of return, Proprietary ratio, Inflation rate, Finance
  • Abbas Hashemi, Ziba Ghojavand, Sahar Ghojavand Pages 69-86
    In this study, The Effect of different Level measures of stock liquidity on the Premium Stock Returns have been tested. Independent variables in this study are Trading turnover ratio, adverse selection of bid- ask Spread and bid- ask Spread, these were also measures of stock liquidity. The Premium Stock Returns is the dependent variable and size, market risk and the book-to-market was cons idered as control variables. The stock liquidity measures, formulation of hypotheses and the sample consists of 70 companies listed in Tehran Stock Exchange for the period 2005 to 2011 were selected. To test the hypothesis the Fama and French (1993) four-factor model was used. Methods of portfolio companies were categorized based on stock liquidity measures taken. The ranking was based on different levels of liquidity. So, liquidity factor will have (or lack) a different effect on the Premium Stock return. The results of this Paper, help the investors According to liquidity measures and their Premium Stock Returns.
    Keywords: stock liquidity, Premium Stock Returns, Trading turnover ratio, bid, ask Spread
  • Ghasem Bolo, Mehran Sohrabi Araqi, Payman Tataei Pages 87-102
    The return of Initial Public Offerings (IPOs) in short and long term, were always noticed by market Analysts. In Iran and after policies Asle 44 announcement by supreme leader, IPOs intensified by entering government's firms to Tehran stock markets. In this research, we compared the short and long term return of Asle 44 IPOs with other IPOs and market return. The results showed that short term return(20 days) of Asle 44 IPOs is positive and more than market short term return, but displayed no difference with other short term IPOs return. Furthermore, the long term return of Asle 44 IPOs (annual return) is positive and more than other IPOs return, but has no considerable difference with market long term return.
    Keywords: Initial Public Offerings, Asle 44, long term return, short term return
  • Roholla Taghizadeh Mehrjardi, Ali Fazel Yazdi, Reza Moheby Pages 103-126

    Continuous growth and development of the economics is considered as the main objectives which the firms are seeking to achieve. In doing so, the banks play key roles in the economic growth and development. Due to the increasing numbers of the public and private banks in Iran, predicting their efficiency has attracted significant attentions. This study aims at modeling and predicting the efficiency of the public and private banks by using artificial neural networks, Fuzzy neural networks and genetic algorithms. Using data envelopment analysis (DEA) and considering the total assets and total number of branches as the inputs of the model, the banks’ efficiency has been examined during a period from 2007 to 2011. The outputs of the model include the net profit or loss, the balance of granted credits and receivables. As the next step, the multivariate regression approach, artificial neural network, fuzzy neural network and genetic algorithms have been employed to predict the efficiency of the banks. The findings revealed that the fuzzy neural network is the most precise model in comparison with the other models of predicting efficiency. Based on the sensitivity analysis of the inputs by the neural networks, the net profit or loss has been known as the input with the highest impact on the banks’ efficiency.

    Keywords: predicting the efficiency of banks, Data envelopment analysis (DEA), Neural networks, Fuzzy neural networks, Genetic algorithms
  • Gholamreza Kordestani Pages 127-144
    This article investigated the role of competition in the pricing of information asymmetry. the competition between investors for acquire private information lead to prices become more informative and near to intrinsic values. Trying informed investors to acquire private information and trade to earn more gain lead to information incorporate into prices more quickly. then increase competition influences cost of equity capital. The literature have shown that institutional investors are more likely to be informed investors. relying on existing literature, this study investigates the effect of competition between informed investors over information on the pricing of information asymmetry. the sample includes 550 firm-years data of 89 firm listed in Tehran Stock Exchange from 1382 to 1390. The findings based on multiple regression models based on cross-sectional data show that when the number of institutional investors, as a proxy for competition, increases, the pricing of information asymmetry decreases.The results do not confirm existence of a significant effect of concentration of institutional investor ownership, as another proxy for competition in this study, on the pricing of information asymmetry.
    Keywords: Competition over Information, Informed Investors, Pricing of Information Asymmetry