فهرست مطالب

مجله زیست شناسی جانوری
سال دوم شماره 3 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا کشتمند، شهربانو عریان، کاظم پریور صفحه 1
    مقدمه و هدف
    تاموکسیفن،آنتی استروژن غیراستروییدی است که برای درمان سرطان پستان تجویز می گردد.برخی اثرات منفی این دارو بردستگاه تولید مثلی، مشاهده گردیده است. مهمترین هدف این تحقیق،بررسی تاثیر تاموکسیفن براووژنز در موش های صحرایی ماده نژاد ویستارمی باشد.
    مواد و روش ها
    سه گروه از موش های صحرایی به وزن تقریبی250 گرم به مدت 30 روز با غلظت دارویی 200، 400، 600 میکروگرم بر کیلو گرم وزن بدن [تجربی1،تجربی2،تجربی3] تاموکسیفنحل شده در حلال[اتانول60%و سرم فیزیولوژی] را به صورت گاواژ دریافت نمودند. گروه شم با حلال گاواژگردید و گروه کنترل دارویاحلالی را دریافت نکرد. در روز اول و سیم پس از پایان دوره دریافت دارو، برش های تخمدان پس از رنگ آمیزی با روش هماتوکسیلین- ائوزین از لحاظ بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد زاده های ماده های گروه های تجربی که با نرها جفت گیری نمودند نیز تعیین گردید. نتایج مشاهده شده با روش آماری ANOVA- oneway،تست Tukey، نرم افزار SPSSو تعیین انحراف معیار با شرط معنی دار بودن P≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. در اولین نمونه برداری تعداد فولیکول اولیه، فولیکول ثانویه، فولیکول گرااف و تعداد جسم زرد در گروه های تجربی که تاموکسیفن را دریافت کردند، در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری را نشان داد.(P<0.001)در نمونه برداری دوم،فولیکول گراف و تعداد جسم زرد درمقایسه با نمونه برداری اول، افزایش یافت. همچنین تعداد زاده های ماده های گروه های تجربی کمتراز گروه کنترل بود. این یافته هاپیشنهاد می کند،احتمالا«تاموکسیفن توانایی تولید مثل را کاهش داده و تاثیر منفی بر اووژنز درموش های صحرایی ماده نژاد ویستاردارد.باقطع مصرف دارو برخی از تاثیرات منفی تاموکسیفن برتولید مثل به تدریج از بین می رود.
    کلیدواژگان: تاموکسیفن، اووژنز، موش صحرایی
  • فاطمه رحمانیان، وحید حمایت خواه جهرمی، امیراشکان مهجور، حسین کارگر صفحه 11
    زنجبیل یکی از گیاهان دارویی بسیار با ارزش است. این گیاه دارای بیشترین آنتی اکسیدانت هااز قبیل ویتامین هایB، CوE می باشد.هم چنین این گیاه در تقویت قوه باء نیز موثر است.در این تحقیق، تاثیر عصاره زنجبیل بر محور هورمونی هیپوفیز گنادی و فرایند اسپرماتوژنز در موش های سوری بالغ نژاد Balb/Cمورد بررسی قرار گرفته است. حیوانات مورد استفاده 28 سر موش سوری نر بالغ با وزن تقریبی 26 تا 31 گرم و محدوده سنی10 هفتگی بود. نمونه ها به طور تصادفی به 4 گروه 7 تایی شامل گروه های کنترل، شم و تجربی1 و 2 تقسیم شدند. گروه های تجربی 1 و 2 هر کدام به مدت دو هفته دوزهای50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم از عصاره ی مذکور به صورت تزریق درون صفاقی(IP) دریافت نمودند. در مدت زمان ذکر شده گروه شم، آب مقطر به صورت (IP) دریافت کرد. گروه کنترل از آب و غذای استاندارد آزمایشگاهی در طی دوره آزمایش استفاده کرد. بعد از تزریقات موش ها تشریح شد. پارامترهای مورد بررسی شامل اندازه گیری غلظت هورمون های تستوسترون، LHو FSHبود. همچنین تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت، اسپرماتید، اسپرم، لایدیگ و سرتولی شمارش گردید. نتایج حاصله نشان داد که مقادیر سرمی هورمون LHدر گروه تجربی با دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم و هورمون FSHنیز در هر دو گروه تجربی کاهش معنی داری(05/0P≤)در مقایسه با گروه های کنترل و شم دارد. درصورتیکه هورمون LHدر گروه تجربی با دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم و هورمون تستوستروندر گروه های تجربی با دوزهای50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم افزایش معنی دار (05/0P≤)در مقایسه با گروه کنترل و شم دارد. همچنین نتایج نشان داد که در تعداد سلو ل های اسپرماتید، اسپرماتوزوئید و لیدیگ در گروه های تجربی با دوزهای50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم افزایش معنی داری (05/0P≤)در مقایسه با گروه های کنترل و شم وجود دارد. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده و با توجه به افزایش تعداد سلول های لایدیگ و افزایش غلظت تستوسترون می توان نتیجه گیری کرد که زنجبیل ممکن است باعث تکثیر سلول های جنسی در موش های نر بالغ گردد.
    کلیدواژگان: زنجبیل، بیضه، تستوسترون، اسپرماتوژنز، موش کوچک آزمایشگاهی
  • حسین اکبری، آرش صادقی، محمدصادق فرهادی نیا، محمدصفا گل محمدی، ویدا حجتی صفحه 19
    پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از بکرترین و دست نخورده ترین زیست بوم های کویری کشور به شمار می آید که با وسعت 300 هزار هکتار در حوزه استحفاظی شهرستان نایین در شرق استان اصفهان قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در میان اصلی ترین زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی در کشور، ضرورتا به عنوان پل ارتباط دهنده سایر جمعیت های کوچک و پراکنده یوزپلنگ در کشور عمل می نماید. از اینرو شناسایی و حفظ عباس آباد به عنوان یک چهارراه برای یوزهای ایرانی می تواند به بقای بلندمدت این گونه در کشور کمک نماید. همچنین این منطقه یکی از بهترین زیستگاه های گربه شنی، کاراکال و جبیر در استان اصفهان می باشد. این مطالعه در سال 89-1385 به منظور شناسایی فون پستانداران پناهگاه حیات وحش عباس آباد با تاکید بر گوشتخواران و طعمه های آنها در نائین اصفهان انجام شد که گونه های شناسایی شده عبارت بودند از: خارپشت ایرانی (Paraechinus hypomelas)، موش خانگی (Mus musculus)، جرد ایرانی(Meriones persicus)، جربیل بلوچی (Gerbillus nanus)، دوپای کوچک (Allactaga elater)، پامسواکی بزرگ(Jaculus blanfordi)، تشی (Hystrix indica)، خرگوش aureus) (Lepus europaeus)، روباه معمولی(Vulpes vulpes)، روباه شنی(Vulpes rueppellii)، شاه روباه(Vulpes cana)، شغال(Canis، گرگ(Canis lupus)، کفتار((Hyaena hyaena،گربه شنی(Felis margarita)، گربه وحشی (Felis silvestris)، کاراکال (Caracal caracal)، پلنگ(Panthera pardus)، یوزپلنگ(Acinonyxjubatus)، گورخر(Equus hemionus)، قوچ و میش (Ovis orientalis)، کل و بز(Capra aegagrus)، جبیر(Gazella bennettii
    کلیدواژگان: پستانداران، یوز پلنگ ایرانی، کاراکال، پناهگاه حیات وحش عباس آباد، نائین، اصفهان
  • حیدر آقابابا، اعظم لطافت صفحه 33
    فرومونهاموادشیمیایی ترشح شده ازجانوران می باشندکه برای منظم ساختن جمعیتهای حیوانی وتعاملهای اجتماعی آنان دربین حیوانات هم نوع عمل می کند.فرمون های جنسی در پستانداران رفتارهای متنوعی از جمله رفتارهای تهاجمی در جنس نر، تسریع بلوغ، رفتارهای معاشقه ای، جفت یابی و والدینی در هر دوجنس و اختتام دوره بارداری در جنس ماده را باعث می گردد. در این تحقیق برای بررسی تاثیر فرومون های رات ماده بر روی میزان هورمون تستوسترون رات نر در سنین کودکی، بلوغ و پیری، به کمک قفس مخصوصی که برای در اختیار گذاشتن فرومون های جنسی رات ماده بر روی جنس نر طراحی شده بود، استفاده گردید. سپس از رات های نر خونگیری به عمل آمده میزان پلاسمائی هورمون تستوسترون به روش تست هورمونی ELIZAاندازه گیری گردید. درراتنر50روزهکودککهدرکنارمادهقرارنگرفتهبود(گروه کنترل)، میانگینسطحپلاسمایی هورمون تستوسترون ng/ml83/2بود که این میزان در گروه تجربی 55 روزه به ng/ml95/2رسید و در گروه تجربی 60 روزه به ng/ml03/3 و در گروه 65 روزه ng/ml58/3 افزایش یافت.درراتبالغنر85روزهکهدرکنارمادهقرارنگرفتهبود(گروهکنترل)میزانسطحپلاسمایی تستوسترونng/ml67/7 تخمین زده شد، در حالی که در گروه های تجربی 90 روزه این میزان به ng/ml23/8 و در رات 95 روزه به ng/ml18/9 و در رات 100 روزه به ng/ml49/10رسید. اختلاف سطح هورمونی نسبت به گروه کنترل در p<0.05معنی دار به دست آمد. دردورهپیریمیزانسطحپلاسماییهورمونتستوسترون کاهشپیداکردولیبازدرمقایسهراتنر 150 روزه(ng/ml77/7)کهدرکنارراتمادهبالغقرارنداشت (گروه کنترل) باگروه هایتجربی150روزه(ng/ml83/8)و 160 روزه (ng/ml16/9)افزایش معنی داری را نشان داد. اینیافته هانشانمی دهدکهفرومونهایجنسیراتمادهبررویسطحپلاسماییفرومون تستوستروندرسنینکودکی،بلوغوپیریتاثیرفزایندهدارد.
    کلیدواژگان: فرومون های جنسی، تستوسترون، موش رات، کودکی، بلوغ، پیری
  • غلامحسن واعظی، مهسا ترابی، عبدالحسین شیروی صفحه 43
    هارمالین، یکی از آلکالوئیدهایی است که در گیاهان مختلف مانند گیاه اسپند وجود دارد. این آلکالوئید اثر تحریکی برآزادسازی سروتونین و کاتکول آمینها درنقاط مختلف مغزی دارد.هم چنین اثر هالوسینوژن یا توهم زا نیز دارد.یکی از مهمترین اثرات فارماکولوژیک مشخص شده هارمالین،اثر مهاری آن بر آنزیم مونوآمین اکسیداز (MAO)می باشد.همچنین آلکالوئید هارمالین با اتصال به جایگاه آگونیست معکوس رسپتورهای گابا Aطیف وسیعی از اثرات آنتاگونیستی بر علیه بنزودیازپینها ایجاد می کند و دخالت این گیرنده ها در ایجاد لرزش و تشنج مشخص شده است. این تحقیق به منظور ارزیابی آستانه تشنج ناشی از تزریق درون صفاقی هارمالین و مقایسه آن با آستانه تشنج PTZدر موش سوری نر نژاد NMRIصورت گرفته است. در این تحقیق گروه کنترل مثبت مورد تزریق ip،mg/kg45 از پنتیلن تترازول (PTZ) و گروه های دیگر تحت تزریق مقادیر ip، mg/kg5،10،20 از داروی هارمالین قرار گرفتند.پس از تزریقات فوق، علائم تشنجی مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که آستانه تشنج درگروه کنترل مثبت برابر با mg/kg45 است وآستانه تشنج هارمالین مقدار mg/kg5 می باشد.به طوریکه دوز mg/kg5/2 از داروی هارمالین باعث بروز رفتار ترس شد و هیچگونه علامت لرزشی و تشنجی در این دوز مشاهده نگردید.
    بر مبنای نتایج حاصل از این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که هارمالین با اتصال به جایگاه آگونیست معکوس رسپتورهای GABA_Aطیف وسیعی از اثرات آنتاگونیستی بر علیه بنزودیازپین ها ایجاد می کند و نشان داده شده که سیستم سروتونرژیک وگابا ارژیک CNSو نوروترانس میتر سروتونین نیزدرفعالیت تشنجی و لرزشی ناشی ازهارمالین درگیرهستند.در حالی که در تشنج ناشی از PTZجایگاه پیکروتوکسین گیرنده گابا دخالت دارد و جایگاه بنزودیازپین نقش ناچیزی دراثرات آن دارد.نتایج این تحقیق نشان می دهد که هارمالین به شکل وابسته به دوز و به طور معنی داری باعث کاهش آستانه تشنجات می شود.(p<0.01**وp<0.001***)
    کلیدواژگان: هارمالین، موش سوری، آستانه تشنج، بتاکربولین، آلکالوئیدهای اسپند، PTZ
  • شبنم فراهانی صفحه 51
    تحقیق حاضر با هدف بررسی خصوصیات هیستوشیمیایی کبد ماهی مولی ماده در سه گروه سنی مولد، پیش مولد و نابالغ در تاریخ بهمن ماه 1388 در مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه علوم و تحقیقات واحد تهران انجام پذیرفت و تعداد 60 عدد ماهی مولی ماده جهت انجام مراحل هیستوشیمیایی در تعیین عناصر لیپید، پروتئین، خاکستر و رطوبت کل بافت مورد بررسی گرفتند. کبد های استحصال شده در ماهیان فوق الذکر در فریزری با دمای 70- تا زمان انجام آزمایشات نگهداری شدند. آزمایشات بر اساس آنالیز آماری داده ها، در بافت کبد اختلافات معنادارP<0.05)) در میزان لیپیدو پروتئین در هر سه گروه دیده شد.اما در میزان رطوبت و خاکستر در سه گروه اختلاف معنادار مشاهده نشد. بررسی میزان خاکستر، رطوبت و پروتئین بافت کبد در گروه های مربوطه نشان داد که میزان این عناصر در گروه نابالغ از دو گروه پیش مولد و مولد بیشتر بود. اندازه گیری مفدار لیپید در بافت کبد ماهیان حاکی از بالاتر بودن مقدار این عنصردر گروه پیش مولد نسبت به گروه مولد و نابالغ بود.
    کلیدواژگان: هیستوشیمیایی، کبد، تخمدان، مولی ماده(مولد، پیش مولد و نابالغ)
  • حسین محمدپورکارگر، منیره شفاهی، مهناز کسمتی صفحه 59
    روغن کنجد به عنوان حلال بعضی داروها در بررسی های فیزیولوژیک و فارماکولوژیک به کار می رود. با توجه به این که این روغن دارای مقادیر زیادی اسید چرب غیر اشباع و همچنین لسیتین می باشد، می تواند برخی از عملکردهای فیزیولوژیک بدن را تحت اثر قرار دهد. در این تحقیق اثر رژیم غذائی حاوی روغن کنجد به مدت یک، دو و چهار هفته برآستانه درد حاد مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش
    در این مطالعه از موش های صحرائی نرN-MRIبا وزن 20±200 گرم استفاده شد. حیوانات به دو گروه تقسیم شدند: 1) گروه کنترل که غذای معمولی دریافت کردند. 2) گروه آزمایش که شامل سه زیر گروه بود. در این زیرگروه ها موش ها بطور متناوب به ترتیب 28، 42 و 56 روز با پلیت های حاوی روغن کنجد10% تغذیه گردیدند. در پایان هر دوره، تست hot plat و یا تست فرمالین انجام گردید.داده ها توسط ANOVAیک طرفه مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    مقایسه آماری نشان داد که رژیم حاوی روغن کنجد در 28 روز با (P<0.002)و در 42 روز با (P<0.03)و در56 روز با (P<0.005)آستانه درک درد را در مقایسه با رژیم معمولی، در تست hot plate، افزایش داده است.تست آماری L.S.Dبصورت مقایسه Post hoc نشان داد که رژیم حاوی روغن کنجد در 28 روز با (P<0.0001)و در42 روز با (P<0.0003)و در 56 روز با (P<0.0001)درفاز اول و همچنین این رژیم در 42 روز با (P<0.03)ودر 56 روز با (P<0.0005)در فاز دوم توانست بی دردی ایجاد کند.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که رژیم غذایی حاوی روغن کنجد می تواند آستانه درک درد را در تستhot plat افزایش داده و در تست فرمالین ایجاد بی دردی کند. به نظر می رسد، وجود برخی مواد مثل لسیتین که پیش از استیل کولین می باشد و یا وجود برخی اسیدهای چرب غیراشباع مثل لینولئیک اسید (با تغییر سیالیت غشا یا دخالت در متابولیسم پروستاگلاندین ها و یا تاثیر بر سیستم گاباارژیک) موجب این امر باشند.
    کلیدواژگان: روغن کنجد، اسید چرب غیراشباع، لسیتین، درد، تست hot plate، تست فرمالین
  • خاطره صفوی نایینی صفحه 70
    رشد جمعیت همیشه به عنوان یکی از مهمترین موانع در راه توسعه کشورها می باشد. با بکار بردن برنامه های تنظیم خانواده می توان از این رشد جلوگیری کرد. قرص های پیشگیری از بارداری گروه دارویی هستند که سالانه توسط 70 میلیون زن در آمریکا مورد استفاده قرار می گیرند. قرص های فوق دارای عوارض جانبی ناخواسته ای می باشند. یکی از عوارض جانبی قرص ها سردرد است که در عده ای از مصرف کنندگان دیده می شود. این عارضه گاهی عاملی است که ادامه مصرف قرص را به مخاطره می اندازد. زنجبیل ریشه گیاهی است که دارای خاصیت آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به ویتامین Eاست و به خنثی شدن رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد به عنوان مسبب التهاب می باشند. این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بوده که با هدف تعیین اثر زنجبیل بر سردرد ناشی از مصرف قرص های پیشگیری از بارداری خوراکی ترکیبی در شهرستان شیراز انجام و نمونه های واجد شرایط پژوهش به روش مبتنی بر هدف از طریق نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش تعداد 46 نفر (21 نفرگروه تحت درمان و 25 نفر گروه کنترل) همکاری داشته اند که برای آنان قبل و طی دو سیکل بعد از مصرف زنجبیل پرسشنامه از طریق معاینه و مصاحبه تکمیل شد. پرسشنامه دارای اطلاعات دموگرافیک و اطلاعاتی در زمینه هدف پژوهش می باشد. بعد از جمع آوری داده های مورد نظر، از طریق برنامه نرم افزاری آماری برای علوم اجتماعی (SPSS)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و از طریق آمار توصیفی و استنباطی و آزمون آماری غیر پارامتریک کای اسکوئر و آزمون کوکران نتایج بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در رابطه با تاثیر زنجبیل کاهش معنی داری در میزان سردرد در گروه تحت درمان (001/0P<) مشاهده شد.به نظر می رسد که زنجبیل به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب در بهبودی سردرد ناشی از مصرف قرص های پیشگیری از بارداری ترکیبی موثر است.
    کلیدواژگان: قرص های پیشگیری از بارداری ترکیبی، سردرد، زنجبیل
|
  • Page 1
    Tamoxifen is a nonsteroidalantiestrogen which is prescribed for treatment of breast cancer. Some negative effects of this drug on the reproductive system have been observed.The major aim of this study is to investigate the effect of Tamoxifen on the oogenesis in female Wistar rats. Three group of rats (250 gr range) gavaged with Tamoxifen doses of 200, 400 and 600 µg/kg B.W(exp.1, exp.2, exp.3) dissolved in solvent [ethanol 60 % and physiological solution] for 30 days. The sham group was gavaged with solvent and control did not receive solvent or drug. On days 1and 30 after the end of treatment, sections of ovary stained with H&E method and were observed histologically. Results of the observation were analyzed by the one-way ANOVA, Tukey test and using SPSS software determined ±SEthe means Result were termed significant if P≤0.05. In the first sampling number of primordial follicle, secondary follicle, graafian follicle and corpus luteum were decreased significantly in experimental groups which received Tamoxifen compared with control group [p<0.001]. In the second sampling, number of primordial follicle secondary follicle, graafian follicle and corpus luteum increased compared with first sampling. The numbers of offsprings in experimental groups were less than control litters.These findings suggest thatTamoxifen decreases the fertilization ability and has negative effects on the oogenesis in female Wistar rats. Some of negative effects of Tamoxifen on reproduction ability, is abolished with time elapsed.
    Keywords: Tamoxifen, Oogenesis, Rat
  • Page 11
    Ginger is one of the most valuable medical plants. It is a plant that contains most anti oxidant such as B, C and E vitamin. Also, this plant is effective in sexual ability. In this research, the effect of ginger extract has been investigated on hormonal axis of pituitary-gonad and spermatogenesis in mature mice of Balb/C. The used animals were 28 male mice with approximate weight about 26 to 31 grams and with the age about 60 days. The samples randomly were divided in to 4 groups that are contained control and sham and two group treatment. Treatment animals, received 50 and 100 mg/kg of mentioned extracts respectively two weeks, intraperitoneally. During mentioned period, sham group received distilled water in intrapritoneally. Control group used of food and water during. The concentration of LH, FSH and testosterone hormones was measured. Also, the number of spermatogonia, spermatocyte, sperm, spermatid, Sertoli, and Leydig cells were calculated. The concentration of LH hormone serum levels showed significant decrease in treatment 2 and the concentration of FSH hormone also in each two treatment groups in comparison with control and sham groups. The concentration of LH hormone indicated significant increase (p<=0/05) in treatment 1 and the concentration of testosterone hormone in treatment 1, 2 group in comparison with control and sham groups. Also results indicated that in spermatid, sperm and leydig cell have significant increase in treatment 1, 2 in comparison with control and sham groups. So, according to obtained results and according to increasing of the number of leydig cells and testosterone concentration it can conclude that ginger may cause sex cell proliferation in adult male mice.
    Keywords: Ginger, testis, testosterone, spermatogenesis, mice
  • Page 19
    Abbasabad Wildlife Refuge is one of the most intact desert ecosystems of Iran, with 300000 hectares area is located in Naein city in the eastern of Isfahan and because of insertion between the most original habitats of Asiatic cheetah, Acinonyxjubatus is considered as a connecting bridge for small and dispersed populations of cheetah in Iran. Hence protection of Abbasabad as a crossroad for Iranian cheetahs can help to the long-term survival of this species. This region also is one of the best habitats for Felis margarita, Caracal caracal and Gazellabennettii in Isfahan Province. The present study was conducted in 2006-2010 in order to identify the mammals, mainly from carnivores and their associated species. Identified species included: Paraechinushypomelas, Musmusculus, Merionespersicus, Allactaga elater, Jaculusblanfordi, Hystrixindica, Lepuseuropaeus, Vulpesvulpes, Vulpesrueppellii, Vulpescana, Canisaureus, Canis lupus, Hyaenahyaena, Felis margarita, Felissilvestris,Caracal caracal, Pantherapardus, Acinonyxjubatus, Equushemionus, Ovisorientalis, Capra aegagrus and Gazellabennettii.
    Keywords: Mammals, Acinonyxjubatus, Caracal caracal, Abbasabad Wildlife Refuge, Naein, Isfahan
  • Page 33
    Pheromones are the chemical matters which secreted from animals and act for regulating animal populations and their social interactions. Mammals sexual pheromones cause various behaviors such as aggressive behaviors, acceleration in puberty, courtship behavior, sexual partner finding, paternal behaviors and pregnancy failing. In this research, we examined the effect of female rat pheromone on the male rat's plasma levels of testosterone in infancy, puberty and old age. By using special cage, we considered the effect of sexual pheromones without the interface of visual, auditory and tactile stimuli. We used ELIZA method for measurement plasma levels of testosterone in male rats. In 50-day male rats which were not placed next to the female rat (control group), the mean of plasma level of testosterone was 2.83 ng/ml that increased in 55-day (2.95 ng/ml), 60-day (3.03 ng/ml) and 65-day rats (3.58 ng/ml). In 85-day mature male rats which were not placed next to the female rat (control group), the mean of plasma level of testosterone was 7.67 ng/ml that increased in 90-day (8.23 ng/ml), 95-day (9.18 ng/ml) and 65-day rats (10.49 ng/ml). This increasing in p < 0.05 was significant. Although the plasma level of testosterone decrease among of old age (7.77 ng/ml) but in comparison to experimental groups of 150-day (8.83 ng/ml) and 160-day old rats (9.16 ng/ml) that receive female pheromones, plasma levels of testosterone were increase significantly. This finding indicate that female sexual pheromones increase the plasma level of testosterone and reproductive activities in infancy, puberty and old age periods of male rats life cycle.
    Keywords: sexual pheromone, testosterone, infancy, puberty, old age, rat
  • Page 43
    Harmaline is one of the alkaloids that exist in different plant like Peganum harmala. This alkaloid has stimulative effect on realasing serotonin and katkol -amins in different parts of the brain.Also this alkaloid has hallucinogenic effect. one of the most important pharmacological effects of Harmaline is the inhibitory effect on Monoamine oxidase enzyme.Also Harmaline with attachment to Inverse agonist locus GABA-A receptors produced a wide range of antagonistic effects against benzodiazepins and interference of benzodiazepine receptors in produce seizure and tremor has show.This research has done to estimate seizure threshold due to intrapritoneal injection of Harmaline in comparison with seizure threshold pentylenetetrazole (PTZ) of male NMRI mice.In this research the positive control receive of amount 45mg/kg,ip of PTZ and the other groups were injected with 5,10,20 mg/kg,ip of Harmaline.After above injections, seizure symptom has been estimated.As result of this research indicate the seizure threshold in positive group (PTZ) is amount 45mg/kg and seizure threshold of Harmaline is amount 5 mg/kg.In conclusion can reveal that Harmaline with attachment to Inverse agonist locus GABA-A receptors produced a wide range of antagonistic effects against benzodiazepins and has show that gabaergic system and serotonin neurotransmitters are involved in seizure activity due to Harmaline.While in seizure due to PTZ,interfere picrotoxine locus of GABA receptor and benzodiazepine locus has partial role on its effects.The result of this research has been shown that Harmaline reduce seizure threshold dose dependent significantly.
    Keywords: Harmaline, Mice, Seizure Threshold, Beta carboline, Peganum Harmala, Alkaloids, PTZ
  • Page 51
    This research in order to evaluation of histolchemical characteristics of liver in female Mullie(Mullienesiae) in 3 groups(adult, preadult and immature) performed on Bahman in 1388 at laboratory complex of Science and Research University in 60 fish specimens to do the histolchemical process(lipid, protein, ash and moisture). All of the liver tissues were kept in -70 ċ until doing the rest of experiments. According to statistical analysis The significant variation(P<0.05) has seen in all protein and lipid percentages of liver tissues in 3 groups but the significant variation wasn’t seen in moisture and ash percentage of all groups. The evaluation of total ash, moisture and protein percentage of liver tissues showed that immature was higher than preadult and adult groups. The measurement of total lipid percentage of liver tissues revealed that lipid in preadult group was higher than adult and immature.
    Keywords: Histochemical, liver, female Mullie (adult, preadult, immature)
  • Page 59
    Sesame oil is applied in physiological and pharmacological researches as a solvent. It contains unsaturated fatty acids and lecithin. Physiological functions may be altered by these components. In this research, effect of dietary sesame oil on acute pain perception was studied.N-MRI male rats (200±20 g) were used. Animals divided to two groups: control that ate plats without sesame oil and experimental group that divided to three subgroups that ate dietary plats that contain 10% sesame oil for 28, 42 and 56 days respectively. After 28, 42 and 56 days pain threshold was tested by digital hot plate and formalin. Data was analyzed by one way ANOVA.Hot plate test: Sesame oil diet decreased pain in the 28 days (P<0.002) and 42 days (P<0.03) and 56 days (P<0.005) significantly. In Formalin test sesame oil diet decreased pain in the 28 days (P<0.0001) and 42 days (P<0.0001) and 56 days (P<0.0003) significantly in early phase and also we found significant difference in 42 days (P<0.03) and 56 days (P<0.0005) in late phase of formalin test.
    Conclusion
    Our data showed that dietary sesame oil could increase pain threshold. It seems that sesame oil lecithin (as a source for acetylcholine) or unsaturated fatty acid (altered plasma membrane properties or PGs metabolism or affects on GABAergic) involve in this pain threshold alternation.
    Keywords: Sesame oil, Unsaturated fatty, Lecithin, Pain, Hot plat test, Formalintest
  • Page 70
    Irregular increase in the population has been always a hindrance to the development of the countries. So the use of FP programs can stop this irregular increase. Oral combine contraceptive pills are a group of drugs used yearly by 70 millions of women in the USA. These pills have unwanted side effects. One of the side effects is headache seen in some of users. This effect sometimes endangers the continuation use OCPs. Ginger is a root herb with higher antioxidant effects than vit E. It can neutralize free radicals. Free radicals are caused inflammation. In this randomized clinical trial the effects of ginger on headache after OCPs using evaluated in Shiraz. Based on this purpose of study, selecting cases that had study’s criteria was done. So 46 cases selected and randomly divided into two groups, 21 control group 25 treatment groups. The data was collected by questionnaire through clinical examination and personal interview in 1 cycle before and 2 cycle after treatment with ginger. Questionnaire has demographic and headache duration information. After data collecting we used SPSS. In statistical analysis descriptive, analysis and nonparametric measurement chi-square and Cochrane test were used. The results showed that significant decrease on headache between months in ginger group (P<0/001). It is concluded that ginger because of antioxidant and anti inflammatory effects can relief headache in OCP’s user.
    Keywords: OCPs, headache, ginger