فهرست مطالب

مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 40، تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/06
  • تعداد عناوین: 11
|
  • محمد کتابی، نسیم فرخانی*، شهرام امینی صفحات 54-59
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه مقایسه ثبات ایمپلنت و تحلیل کرستال رادیوگرافیک در اطراف ایمپلنت های کوتاه HA/ coated و RBM سیستم Dentis در ناحیه خلف ماگزیلا است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل شده یکسو کور، 30 ایمپلنت(15 ایمپلنتHA/coated و 15 ایمپلنت شامل RBM سیستم Dentis در ناحیه خلف ماگزیلای 15 بیمار به صورت دو طرفه قرینه یا در کنار هم قرار داده شد. تمام ایمپلنت ها در موقعیت پره مولرهای دوم و مولر اول و دوم ماگزیلا گذاشته شدند. ثبات ایمپلنت و میزان تحلیل استخوان کرستال با استفاده از پریوتست و رادیوگرافی های موازی استاندارد در روز جراحی، 1 و 3 ماه بعد و 3 ماه بعد از بارگذاری ثبت و از آزمون آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و آزمون تی-زوج استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین ثبات ایمپلنت در زمان پایه(3/77±0/71-)، 1ماه(3±0/77-) و 3 ماه بعد از جراحی(5/07±0/50-) و 3ماه بعد از بارگذاری(5±0/48-) بین دو سطح ایمپلنت از نظر آماری اختلاف معناداری وجود نداشت. 67/0=P) میانگین تحلیل استخوان کرستال در زمان پایه تفاوتی از لحاظ آماری بین دو نوع ایمپلنت نداشت. (42/0=P) اما در زمان های 1، 3 ماه بعد از جراحی و 3 ماه بعد از بارگذاری در ایمپلنت های HA/coated به طور معناداری کم تر از ایمپلنت های RBM بود. (0/05>P)
    نتیجه گیری
    با توجه به این که تحلیل استخوان پیرامون ایمپلنت های کوتاه حائز اهمیت می باشد، توصیه می شود در نواحی از فک که کیفیت استخوان ایده آل نمی باشد، از ایمپلنت های کوتاه با سطوح خشن تر مانند HA/coated استفاده گردد.
    کلیدواژگان: ایمپلنت دندانی، آلیاژ تیتانیوم، هیدروکسی آپاتیت، اسئواینتگریشن، تحلیل استخوان آلوئولار
  • نوشین عبادی، آزیتا مظاهری تهرانی، مهندس ناصر ولایی، فرناز فلاحی، سمانه نوروزی* صفحات 60-64
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع رفلکس تهوع حین قالبگیری های دندانپزشکی و با توجه به عوارض جانبی استفاده از روش های مرسوم کنترل تهوع استفاده از درمان های جایگزین منطقی به نظر می رسد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیرطب سوزنی بر روی افرادی که حین قالبگیری آلژینات فک بالا دارای حالت تهوع بودند در سال 1392 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی از نوع Cross-over انجام گرفت و جامعه مورد بررسی دانشجویان دندانپزشکی بودند که در هنگام قالبگیری آلژینات فک بالا رفلکس تهوع داشتند. میزان رفلکس به وسیله استانداردGSI وGPI پنجگانه به صورت Objective توسط عمل کننده و همچنین به وسیله استاندارد VAS دهگانه به صورت Subjective توسط خود بیمار تعیین و ثبت شد. این بیماران وارد هر سه گروه شاهد،گروه تجربی یک و گروه تجربی دو شدند و تغییرات رتبه رفلکس در سه گروه با آزمون کروسکال والیس مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی تعداد 20 نفر و با توجه به نوع مطالعه و گروه ها 60 نمونه انجام گرفت. رفلکس اولیه آن ها حین قالبگیری بر اساس مشاهده 22/.±3/3بود و در گروه sham برابر با 0/53±1/35 که حدود 59 درصد کاهش داشت (0/0001>p)در گروه تجربی دو برابر با 1 بوده که 70 درصد کاهش داشت(0/0001>p)میزان رفلکس بر اساس مقیاس VAS در گروه sham 49 درصد و در گروه مورد 100 درصد کاهش یافت.(0/0001>p)
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که طب سوزنی موجب کاهش رفلکس تهوع حین قالبگیری آلژینات فک بالا می شود.
    کلیدواژگان: طب سوزنی، حالت تهوع، تکنیک قالب گیری دندانی
  • فریبرز امینی، هژیر رحیمی*، ساغر هرندی، ریحانه حاج رضایی، سارا آیرملو، فاطمه بلدی صفحات 65-70
    سابقه و هدف
    استرس فیزیولوژیک از طریق ایجاد تغییرات در خصوصیات بزاق روی کروژن آلیاژهای ارتودنسی تاثیر می گذارد. این مطالعه با هدف سنجش تاثیر استرس در میزان یون های نیکل (Ni) وکروم (Cr) در بزاق بیماران تحت درمان دستگاه های ثابت ارتودنسی ترتیب داده شد.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه quasi-clinical trial تعداد 10 بیمار شرکت کردند. جمع آوری نمونه بزاق بیماران در سه مرحله متفاوت به ترتیب زیر انجام شد، T1: قبل از قرار دادن دستگاه های ارتودنسی، T2: سه ماه پس از قرار دادن دستگاه های ثابت ارتودنسی و قبل از ایجاد استرس،15:T3دقیقه پس از ایجاد استرس از طریق تست استرس (Trier Social Stress Test). میزان یون ها از طریق روش Atomic Absorption Spectophotometry اندازه گیری شد. داده ها از طریق آزمون های آماری ANOVA، Post hoc Bonferroni آنالیز شدند.
    یافته ها
    مقدار یون نیکل از 5/26±12/78 در T1 به5/75±14/9 در T3 افزایش نشان داد و این افزایش از T3 در مقایسه با T1 از نظر آماری معنادار بود. (0/05>P) مقدار یون کروم بزاق از 3/38±21/ 5 در T1 به 2/68±6/27 در T3 تغییر یافت که این تغییرات در مورد کروم معنادار نبود. (0/05نتیجه گیری
    به نظر می رسد ایجاد استرس باعث افزایش معنادارآزادسازی نیکل از اپلانیس های ارتودنسی در بزاق میگردد این در حالی است که محتوای کروم اگر چه با گذشت زمان به تدریج افزایش می یابد اما این تغییرات از نظر آماری معنادار نمی باشد.
    کلیدواژگان: آلیاژهای ارتودنسی، نیکل، کروم، بزاق، استرس، Trier Social Stress Test
  • گلپر رادافشار*، سمانه حاجی زاده، احسان کاظم نژاد لیلی، نسترن میر فرهادی صفحات 71-77
    سابقه و هدف
    تاکنون مطالعات محدودی در زمینه ی اثر ضد درد دارونما در دندانپزشکی انجام گرفته است. این مطالعه با استفاده از جرمگیری و تسطیح ریشه(SRP) بعنوان مدل کلینیکی با هدف ارزیابی اثر ضد درد دارونما انجام شد.
    مواد و روش ها
    دراین کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور و کنترل شده تعداد 182 بیمار پس از اخذ رضایت نامه ی کتبی و ثبت خصوصیات دموگرافیک، در دو گروه دارونما (مورد) شاهد و تحت درمان SRP قرار گرفتند. تمام شرکت کنندگان پرسش نامه ی اضطراب در دندانپزشکی را تکمیل نمودند. بیماران با استفاده از بلوکهای تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در گروه مورد نیم ساعت قبل از درمان کپسول دارونما را به عنوان داروی ضد درد دریافت کردند و درگروه شاهد، دارویی دریافت نمیشد. میزان درد بلافاصله پس از انجام SRP در هر سکستانت با مقیاس 5 درجه ای لیکرت VRS-5 و نیز به روش VAS اندازه گیری و ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای آماری کای دو و Mann-U-Whitney به کمک نرم افزار آماری SPSS 19 انجام گرفت.
    یافته ها
    گروه مورد و شاهد از نظر سطح اضطراب، سن، جنس، عمق پاکت و سطح چسبندگی کلینیکی مشابه بودند. (0/05P)
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که میزان درد در حین SRP با استفاده از دارونما کاهش نمی یابد.
    کلیدواژگان: اثر دارونما، جرم گیری دندان، درد
  • مریم زارع جهرمی، شراره موسوی زاهد، ماندانا حقیقی، امید مقدس* صفحات 78-82
    سابقه و هدف
    در مطالعه حاضر خاصیت آنتی باکتریال MTAD، کلر هگزیدین و هیپوکلریت سدیم بر میکروارگانیسم های هوازی کانال ریشه نکروتیک مقایسه گردید.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه in vivoاز 17 دندان تک کاناله نکروزه با پریودنتیت مزمن اپیکالی استفاده گردید. پس از بی حسی و ایجادحفره دسترسی، نمونه گیری از کانالها توسط کن های کاغذی استریل انجام شد سپس نمونه ها فورا به محلول BHI منتقل شده و به مدت 24 ساعت درانکوباتور با حرارت 37درجه سانتی گراد انکوبه گردیدند. برای هر نمونه، 4 پلیت هوازی آماده شدوتعدادکلنی ها شمارش گردید. از هر سری از پلیت ها یکی به عنوان کنترل مثبت که حاوی هیچ گونه ماده ی آنتی باکتریال نبود و پلیت های دیگر به ترتیب حاوی صد میکرو لیتر MTAD، کلر هگزیدین. /2درصد و هیپوکلریت سدیم5/25 درصد بود که به محیط اضافه شدند. پس از سه روز انکوباسیون تعداد کلنی های باقیمانده بر سطح پلیت شمارش شده و بصورت CFU/ml ثبت گردید. برای ارزیابی تفاوت بین فعالیت های آنتی میکروبیال شستشو دهنده های مختلف از آنالیز آماری Kruskal-Wallis استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین درصد مهار رشد باکتری ها در حضور MTAD، کلر هگزیدین و هیپوکلریت سدیم به ترتیب 29/42 %، 82/64 % و 39/40 % بود(0/0001> P).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد فعالیت آنتی میکروبیال کلرهگزیدین ازMTAD وهیپوکلریت سدیم بر میکروارگانیسم های هوازی داخل کانال نکروزه بالاتر است.
    کلیدواژگان: mtad endodontics، کلر هگزیدین، هیپوکلریت سدیم، آنتی میکروبیال
  • عاطفه پاکدل*، صدف ذوالفقاری راد، ایلناز صدرا، مهندس ناصر ولایی صفحات 83-88
    سابقه و هدف
    از مهمترین مشکلات در دندانپزشکی عدم وجود مواد دندانی فیشورسیلانت با چسبندگی واقعی و سیل کافی می باشد که ریزنشت لبه ای را به دنبال خواهد داشت. از آن جایی که در مورد ضرورت استفاده از باندینگ و مفید بودن آن در کاهش ریزنشت اختلاف نظر وجود دارد لذا در تحقیق حاضر میزان ریزنشت فیشورسیلانت در حضور و عدم حضور این ماده به طور آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی تعداد 45 دندان پرمولر سالم با شرایط مناسب انتخاب شدند و به طور تصادفی به 3 گروه تقسیم گردیدند. بر روی دندانهای هر سه گروه با یک روش فیشورسیلانت قرار داده شد با این تفاوت که در گروه اول فیشورسیلانت به تنهایی بعنی بدون باندینگ و در گروه دوم فیشورسیلانت با ماده باندینگ نسل پنجم (Single bond) و در گروه سوم فیشورسیلانت به همراه ماده باندینگ نسل هفتم (به کار برده شد. میزان ریزنشت توسط استریومیکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفت و نتایج توسط آزمون آماری one way-ANOVA و Mann-U-Whitney ارزیابی شدند.
    یافته ها
    تحقیق روی 45 نمونه و در سه گروه انجام گرفت.در گروه یک، 7 درصد،در گروه سه، 7درصد و در گروه دو،60 درصد نمونه ها ریزنشت نداشتند. از نظر کمی میزان ریزنشت به ترتیب زیر بود، در گروه یک به میزان 42/6 درصد، در گروه دو، 12 درصد و در گروه سه، 37/ 3 درصد و اختلاف بین آنها معنی دار بود. (0/001 >p). استفاده از باندینگ نسل 5(single bond) باعث کاهش قابل توجهی در میزان ریزنشت گردید که این کاهش از نظر آماری معنی دار بود. (0/05 >p)
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از باندینگ نسل 5، نسبت به عدم کاربرد باندینگ وباندینگ نسل 7،کاهش بیشتری در ریز نشت فیشور سیلانت بدنبال خواهد داشت.
    کلیدواژگان: فیشورسیلانت، باندینگ، ریزنشت
  • فرناز مهدی سیر، نگین نصوحی، سعید نعمتی انارکی، آرش غفاری سرشت، مهزاد صدیقی* صفحات 89-95
    سابقه و هدف
    یکی ازمهمترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت ترمیم های کامپوزیت ثبات رنگ آنها در طول زمان می باشد. تغییر رنگ کامپوزیتها می تواند سبب نارضایتی بیمار و در درازمدت منجر به شکست درمان شود. با توجه به تناقضات و خلا اطلاعاتی در این زمینه ‚تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر قهوه بر تغییر رنگ سه نوع کامپوزیت نانو به روش اسپکتروفتومتری انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 30 نمونه دیسکی شکل به قطر 8/5 میلی متر و ضخامت 2 میلی متر از سه نوع کامپوزیت Grandio(Voco،Germany)،Herculite XRV Ultra(Kerr،USA)، Z350 XT(3M ESPEرنگA2 تهیه شد، (10 نمونه هرنوع کامپوزیت به دو گروه 5 تایی برای نگهداری در قهوه و آب مقطرتقسیم شدند). نمونه ها برای 72 ساعت در محلول های مورد نظر قرار گرفتند. رنگ سنجی نمونه ها قبل و بعد از قرارگیری در محلول ها توسط دستگاه اسپکتروفتومتر انجام شد و نتایج توسط آزمون two way ANOVA مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان تغییر رنگ هر سه نوع کامپوزیت پس از قرارگیری در قهوه نسبت به رنگ سنجی اولیه معنی دار بود(50/0نتیجه گیری
    هر سه نوع کامپوزیت مورد مطالعه در این تحقیق در قهوه دچار تغییر رنگ شدند که از نظر کلینیکی قابل قبول نبود.
    کلیدواژگان: اسپکتروفتومتر، رنگ پذیری، تغییر رنگ، کامپوزیت
  • صدیقه رهروتابان، مریم جولهر*، امیر حسین خطیبی صفحات 96-102
    سابقه و هدف
    ائوزینوفیلی همراه تومور (TATE)در انواع مختلف پلاسم ها مشاهده می شود ولی هنوز ارتباط آن با سرطان ها مشخص نشده است، از جمله سرطان سلول سنگفرشی (SCC) که شایع ترین بدخیمی سر و گردن می باشد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین TATE و درجه بندی هیستولوژیک SCC سر و گردن توسط رنگ آمیزی Luna می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، 67 نمونه شامل اسلایدهای برشهای 4 میکرونی بافت HNSCC رنگ آمیزی شده با هماتوکسیلین و ازین جهت بررسی درجه بندی هیستولوژیک بازبینی شد و به سه گروه خوب تمایز یافته، با تمایز ضعیف و با تمایز متوسط تقسیم شدند. بررسی انفیلتراسیون اوزینوفیل ها در تومور با استفاده از روش رنگ آمیزی هیستوشیمی Luna انجام شد، اوزینوفیل ها در 10 شان میکروسکوپی بصورت تصادفی شمارش شده و در 4 گروه طبقه بندی شدند. ارتباط بین ارتشاح ائوزینوفیلی و درجه هیستولوژیک وسایر عوامل مرتبط با آزمون های Mann-U-Whitney، Chi-square Kruskal-wallis و ضریب همبستگی Spearman بررسی شد.
    یافته ها
    فراوانی ائوزینوفیلی بافتی تنها در یک مورد صفر (1/5%) و در 66 مورد (98/5%)مثبت بود. میانگین سلول های ائوزینوفیل شمارش شده 4/74 ± 5/41 بود. بین درجه هیستوپاتولوژیک و TATE رابطه معنی دار بدست آمد. (0/04= p) ولی رابطه ی معنا داری بین TATE با سن، جنس و محل ضایعه وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    فراوانی ائوزینوفیلی بافتی در گروه مبتلایان به اسکواموس سل کارسینوم سر و گردن با تمایز ضعیف کمتر از دو گروه دیگر بود ولی ارتباطی با سایر فاکتورهای کلینیکوپاتولوژیک دیده نشد.
    کلیدواژگان: ائوزینوفیلها، سرطان سلول سنگفرشی، سر و گردن، رنگ آمیزی Luna
  • مامک عادل، مریم تفنگ چی ها، لیلا آتش بیز یگانه*، امیر جوادی، ابوالفضل آذری خجسته صفحات 103-107
    سابقه و هدف
    تشخیص زود هنگام سوراخ شدگی نواری ریشه، عاملی کلیدی در پیش آگهی درمان است. هدف از این مطالعه مقایسه حساسیت، ویژگی و دقت توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی (CBCT) و رادیوگرافی معمولی پری آپیکال (PA)، در تشخیص سوراخ شدگی های نواری ریشه بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تشخیصی، کانال های ریشه مزیال 97 مولر مندیبل کشیده شده انسانی آماده سازی شدند. دیواره دیستال کانال های مزیولینگوال تا مرز سوراخ شدگی نواری ریشه نازک گردیدند. سپس در51 دندان به طور تصادفی سوراخ شدگی نواری ایجاد شد. کلیشه های پری اپیکال با زاویه افقی،20 درجه مزیالی، ارتورادیال و 20 درجه دیستالی نیز CBCT تهیه شد و توسط دو مشاهده گر ارزیابی گردید. دقت، حساسیت و ویژگی هرکدام از روش ها محاسبه شد. برای آنالیز داده ها از آزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید. ضریب اطمینان 0/05 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    حساسیت، ویژگی و دقت روش CBCT، در تشخیص سوراخ شدگی نواری، به ترتیب 90/1، 100 و94/8، و برای روش پری اپیکال،70/5، 69/5 و 70/1 بود. تفاوت میان CBCT و PA از لحاظ آماری معنی دار بود (0/05>P)
    نتیجه گیری
    روش CBCT نسبت به PA جهت نمایان کردن موارد سوراخ شدگی نواری ریشه قدرت تشخیص بیشتری دارد و رادیوگرافی معمولی قدرت لازم را برای تشخیص سوراخ شدگی نواری ریشه ندارد.
    کلیدواژگان: توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی، رادیوگرافی معمولی پری آپیکال، سوراخ شدگی نواری
  • ناهید عسکری زاده*، زکیه پور ذکریا، امیرحسین نجف پور صفحات 108-111
    سابقه و هدف
    یکی از دغدغه های جامعه دندانپزشکی میزان واقعی فلوراید در شیر مصرفی نوزادان است. با توجه به عدم اطلاعات کافی در این زمینه هدف از این تحقیق تعیین میزان فلوراید در شیر گاو و شیر خشک های پر مصرف در شهر تهران در سال 1390بود.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش توصیفی صورت گرفت. 9 نمونه شیر گاو پر مصرف از سوپر مارکت و 2 نمونه شیر خشک متداول و مصرفی از داروخانه خریداری گردید. غلظت فلوراید در نمونه ها با استفاده از روش پتانسیومتری اندازه گیری شد و برای دستیابی به نتایج آماری از آزمونANOVAاستفاده گردید.
    یافته ها
    میزان فلوراید شیرهای مورد بررسی ppm 0/15 ±0/06 بود. در این پژوهش در بین اسامی تجاری مختلف،حداقل میزان فلوراید در شیر دامداران با 1/0±12/0 و حداکثر 0/08±0/17 ppm در شیر چوپان بوده است که اختلاف آنها به لحاظ آماری معنی دار نبود. (0/5>P)
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد میزان فلوراید در بین مارک های مختلف شیر خوراکی در شهر تهران تفاوت معنی داری ندارد.
    کلیدواژگان: فلوراید، شیر گاو، شیر خشک
  • شهرزاد جوادی نژاد، زیبا فرج زادگان، صفیه شرکت، مریم شکری مژدهی* صفحات 112-115
    سابقه و هدف
    نحوه اندازه گیری اضطراب کودکان در حین اعمال دندانپزشکی یکی از مشکلات حین درمان است. گزارش از چند کشور نشان می دهد که شاخص تغییر یافته ی اضطراب دندانی کودکان MCDAS یک پرسش نامه با کاربرد موفقیت آمیز در تعیین اضطراب دندانی کودکان است. هدف از این مطالعه بررسی پایایی و روایی باز ترجمه فارسی پرسشنامه MCDAS در مقایسه با پرسشنامه کورا و وینهام در سنجش اضطراب کودکان در طی درمان های دندانپزشکی است.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه ی توصیفی می باشد که میزان اضطراب کودکان حین درمان های دندانپزشکی با استفاده از پرسش نامه MCDAS (شاخص تغییر یافته اضطراب دندانی کودکان)، و پرسشنامه CDAS (شاخص اضطراب دندانی کورا) و نیز پرسش نامه VPT (تست تصویری وینهام) بر روی 260 کودک 9 تا 12 ساله به روش نمونه گیری غیر تصادفی بررسی شده است. در این مطالعه پرسش نامه MCDAS به فارسی ترجمه شده و سپس به انگلیسی برگردانده شد و مشاهده گردید که قابل برگشت است. پس از تکمیل پرسشنامه، میزان همبستگی درونی این سه پرسش نامه از طریق تست آماری کرونباخ آلفا و نیز میزان همبستگی این سه پرسشنامه از طریق ضریب همبستگی آماری پیرسون تعیین گردید.
    یافته ها
    آلفای کرونباخ، ثبات درونی پرسشنامه MCDAS را 0/8، پرسشنامه CDAS را 0/6 و پرسشنامه VPT را0/6 نشان دادو نیز میزان همبستگی پرسشنامه MCDAS با دو پرسشنامه وینهام و کورا بیشتر از میزان همبستگی پرسشنامه کورا و وینهام با یکدیگر بود. (0/01>P)
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که پرسشنامه MCDASدر تعیین اضطراب دندانی کودکان بهتر از دو پرسشنامه وینهام و کورا است.
    کلیدواژگان: اضطراب دندانی، شاخص تغییر یافته اضطراب دندانی کودکان، کورا، وینهام