فهرست مطالب

مجله زیست شناسی جانوری
سال دوم شماره 1 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/08/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • گلاویز محمودی، مرتضی پیری، علی پورمتعبد، صبریه امینی صفحه 1
    مطالعات رفتاری نشان می دهد که برهمکنش بین سیستم کولینرژیک و گلوتاماترژیک وجود دارد. در این مطالعه اثر تزریق پیش از آزمونآنتاگونیست غیر انتخابی گیرنده های موسکارینی، اسکوپولامین، داروهای گلوتاماترژیک و برهمکنش آنها در زمینه حافظه اجتنابی مهاری مورد بررسی قرار گرفته است.موش های صحرایی با تزریق درون صفاقی کتامین هیدروکلراید بعلاوه زایلزین بی هوش شدند و سپس با استفاده از دستگاه استریوتاکسی دو کانول در ناحیه تگمنتوم شکمی قرار داده شد. روش اجتنابی مهاری مدل Step-throughبرای سنجش حافظه در موش های صحرایی نر استفاده شد. داروها پنج دقیقه قبل از آزمون تزریق شدند و تاخیر در ورود به خانه سیاه با استفاده از کرنومتر به عنوان معیار حافظه اجتنابی مهاری سنجیده شد. نتایج نشان می دهد که تزریق اسکوپولامین (μg/rat4، 3) و MK801، آنتاگونیست گیرنده NMDA (μg/rat2، 1) 5 دقیقه قبل از آزمون، باعث تخریب به یادآوری حافظه می شود. بعلاوه بکار بردن مقادیر غیر موثر MK801(μg/rat5/0) و اسکوپولامین (μg/rat2، 1) همراه با هم، حافظه اجتنابی مهاری را کاهش می دهد. اگرچه تزریق قبل از آزمون NMDA (μg/rat01/0، 001/0) به ناحیه تگمنتوم شکمی به تنهایی اثری بر روی حافظه نداشت، اما بکار بردن همزمان آن با مقدار موثر اسکوپولامین اثر تخریبی اسکوپولامین بر روی حافظه را مهار می نماید. این یافته ها شاید نشان دهنده این مطلب باشد که گیرنده های موسکارینی استیل کولین و گیرنده های NMDAناحیه تگمنتوم شکمی از طریق اثر بر روی نورون های دوپامینرژیکی منشاء گرفته از این ناحیه به یاد آوری حافظه اجتنابی مهاری را اثر می گذارند
    کلیدواژگان: اسکوپولامین، گیرنده NMDA، به یاد آوری حافظه، یادگیری اجتنابی مهاری، موش صحرایی
  • تداخل اثر عصاره آبی گیاه شاهتره و کلرامبوسیل بر اسپرماتوژنز در موش صحرایی
    مونا سوری، میترا حیدری نصرآبادی، عبدالحسین شیروی، زه حبیبی صفحه 11
    کلرامبوسیل، داروی آلکیله کننده ای است که دردرمان برخی تومورها به کارمی رود، این دارو اثرات سمی براسپرماتوژنز دارد،گیاه شاهتره از گیاهان دارویی است که اثرات مفید آن درکاهش اثرات سمی برخی از داروها درکبد نشان داده شده است.دراین مطالعه اثرمحافظتی شاهتره بربافت بیضه ونیز نقش آن درکاهش اثرات سمی کلرامبوسیل براسپرماتوژنزمورد بررسی قرار گرفته است درمطالعه ما، ازموش های نر نژاد ویستاراستفاده شده است. موش ها در6 گروه 7 تایی قرارگرفتند، 2گروه کنترل و4 گروه تجربی.گروه های کنترل آب مقطریا کلرامبوسیل دریافت کردند وگروه های تجربی عصاره آبی شاهتره ویا شاهتره وکلرامبوسیل دریافت نمودند.بررسی های موفولوژیک وهیستولوژیک برای تمام نمونه ها انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین قطرکوچک، میانگین تعداد لوله های سمی نیفر، میانگین تعداد اسپرماتیدها و اسپرماتوزوئیدها وسلول های سرتولی بین گروه های کنترل وتجربی اختلاف معنی داروجود دارد.به نظرمی رسد مصرف عصاره آبی شاهتره درموش های نژاد ویستاراثرحمایتی بربرخی ازپارامترهای اسپرماتوژنزدارد.
    کلیدواژگان: شاهتره، کلوامبوسیل، اسپرماتوژنز و گیاهان دارویی
  • طاهره رضایی آهوانویی، عبدالحسین شیروی، کیوان کرامتی صفحه 19
    در سالهای اخیر روش های مختلفی جهت جلوگیری از بارداری و نهایتا ازدیاد جمعیت بکار گرفته شده است. با توجه به اینکه استفاده از داروهای شیمیایی علاوه بر تاثیرات درمانی، اثرات ناخواسته و عوارض جانبی مربوط به خود را بهمراه دارد لذا بهره گیری از گیاهان دارویی به درمان تعدادی از بیماری ها کمک می کند. در طب سنتی مصرف رازیانه به عنوان گیاه آرام بخش، ضد اسپاسم، رفع کننده مشکلات گوارشی و از طرفی کاهش دهنده قدرت جنسی در مردان معرفی شده است [4]. نتایج حاصل از آزمایشات مختلف در این مطالعه بیانگر تاثیر عصاره آبی دانه رازیانه بر فرایند اسپرماتوژنز و تغییرات هیستولوژیکی بافت بیضه در موش صحرایی می باشد.در این پژوهش از رت نر بالغ نژاد ویستار با وزن تقریبی 220± 200 گرم استفاده گردیده است. حیوانات به چهار گروه تجربی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروهای تجربی دوزهای mg/Kg 280، 140،70 و 35 از عصاره آبی دانه گیاه رازیانه را بصورت تزریق داخل صفاقی به مدت 15 روز دریافت کردند و در همین مدت گروه کنترل سرم فیزیولوژیک را به صورت داخل صفاقی (IP) دریافت کردند. در پایان روز 15به منظور بررسی های مورفومتریک بافت بیضه، آنها را از بدن خارج نموده طول و عرض آن راجهت محاسبه حجم بیضه با کولیس اندازه گیری کرده سپس وزن بیضه، وزن اپیدیدیم و همچنین وزن کانال وازودفران توسط ترازوی دیجیتالی اندازه گیری شدند. سپس بیضه ها جهت مطالعه ی بافتی به فیکساتور بوئن جهت بررسی مراحل بافتی منتقل گردید. نتایج نشان داد عصاره آبی دانه رازیانه با دوزهای مصرفی تاثیری بر وزن و حجم بیضه ها، وزن اپیدیدیم و کانال دفران نداشت.اما کاهش معنی داری در میزان تعداد اسپرماتید در گروه های تجربی که عصاره را با دوزهایmg/Kg 280 و 140 دریافت کرده بودند مشاهده شده است.کاهش قابل توجه در میزان اسپرم ها، نشانگر تاثیر دانه گیاه رازیانه در کاهش فعالیتهای تولید مثلی جنس نر است. شایان ذکر است به منظور تعیین دوزی که در آن ایجاد اسپرم به طور کامل متوقف شود و بررسی عوارض جانبی آن، تحقیقات بیشتر ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: عصاره ی آبی، رازیانه ((Foeniculum vulgare mill، اسپر ماتوژنز، رت
  • ویدا حجتی، حاجی قلی کمی، افشین فقیری صفحه 27
    جکوی دم پخ بدریاگا، Teratoscincus bedriagaiمتعلق به خانوادهGekkonidaeبوده و بخاطر جمعیت های محدود آن در ایران مطالعات اندکی روی آن انجام شده است. در این تحقیق که طی سال های 1386 تا 1388در بیابان های جنوب دامغان واقع در استان سمنان انجام شد، 50 نمونه در ساعات نیمه شب بهار و تابستان جمع آوری گردید. منطقه مورد مطالعه دارای خاک بسیار شور و پوشش گیاهی بیابانی و استپی می باشد. این مطالعه بر اساس صفات مورفولوژی، مورفومتری و مریستیک انجام شد. نتایج بررسی در 21 نر و 29 ماده نشان می دهد که طول نرها: 41.7 - 71.7 میلی متر و ماده ها: 40.7 - 73.8 میلی متر؛ HHW: 64.9-113.4؛ EED: 37.1—80؛ فلس های لب بالا و پایین: 8-12؛ فلس های عرض سر: 30-38؛ فلس های طول سر: 60-67؛ فلس های دور میانه بدن: کمتر از 60؛ صفحات روی دمی: 10-12؛ فلس های جانبی انگشت چهارم پا: 19-25؛ فلس های زیربینی همیشه مشخص و فلس های پس چانه مشخص نیستند
    کلیدواژگان: مورفولوژی، Teratoscincus bedriagai، دامغان، استان سمنان
  • علیرضا داداشی، حاجی قلی کمی، هومن شجیعی صفحه 33
  • رامین محمدی آلوچه، حاجی قلی کمی، هومن شجیعی، علیرضا داداشی صفحه 41
    هدف از این تحقیق بررسی زیستی دوزیستان رودخانه بالخلو در استان اردبیل می باشد که از فروردین تا اسفند ماه 1388 از رودخانه و حاشیه ی آن تعداد زیادی نمونه دوزیست جمع آوری و شناسایی گردید که همه آنها از دوزیستان راسته بی دم و شامل چهارگونه: قورباغه مردابی معمولی و قورباغه راه راه، از خانواده Ranidae و وزغ سبز متعلق به خانواده Bufonidae و نیز یک نمونه از قورباغه درختی متعلق به خانواده Hylidae است که برای اولین بار از این منطقه صید می شود.در این تحقیق 40 نمونه بالغ مورد مطالعات زیستی و اکولوژیکی از لحاظ ریخت شناسی، و رفتار قرار گرفتند همچنین از کلیدهای شناسایی معتبر استفاده شد که حاصل آن ارائه کلیه خلاصه شده ای برای گونه های این منطقه همراه با نقشه پراکندگی و نمودار فراوانی نمونه ها می باشد.مهمترین عامل تشخیص بین گونه ی قورباغه ها و وزغ ها وجود غده پاروتوئید در طرفین سر وزغ می باشد و همچنین در همه این گونه ها اجسام پنبه ای کف دست و نیز اندام تشدید صدا در نرها وجود دارد. تغذیه آنها از بی مهرگان و حشرات مختلف است 64% نمونه های جمع آوری شده قورباغه مردابی و 18% قورباغه مردابی راه راه و 15% وزغ سبز و 3% قورباغه درختی می باشد.
    کلیدواژگان: بررسی زیستی، دوزیستان، رودخانه بالخلو، استان اردبیل
  • امیر صفاری، محمدحسین غفوریان صفحه 51
    مصرف ماهی به عنوان یک منبع پروتئینی ارزان وقابل دسترس در حال گسترش می باشد ازطرفی گزارش های روزافزون در مورد بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده از جمله ماهی و فراورده های دریایی وجود دارد. هدف از این مطاله بررسی میزان آلودگی دستگاه گوارش کپور معمولی پرورشی در استان خراسان رضوی به اشرشیا کولی و لیستریا مونو سیتوجنز می باشد تابا مشخص نمودن درصد آلودگی سعی در کاهش آن داشته باشیم. تعداد 40ماهی کپور معمولی (cyprinus carpoie)از مجموع 10استخر پرورش ماهی در استان خراسان رضوی صید گردید و سپس درکنار یخ با رعایت شرایط بهداشتی به آزمایشگاه منتقل شد. جهت جداسازی لیستریا نمونه ها بمدت 7 روز دردمای 4 درجه سانتی گراد درمحیط L.E.Bغنی سازی شده و سپس به محیط کشت انتخابی لیستریا آکسفورد آگار انتقال یافتند. تشخیص اولیه باکتری ها با بهره گیری از آزمونهای مورفولوژیک و بیوشیمیایی مورد تایید قرارگرفت که در این بررسی 5% نمونه ها به لحاظ وجود باکتری موردنظر، مثبت ارزیابی شدند. همزمان با این بررسی، جداسازی و تشخیص اشرشیا کولیO157H7 انجام شد. برای کشت اشرشیا کولی از محیط آبگوشت قلب و مغز به محیط مک کانکی آگار بردهو سپس از این محیط روی دو محیط VRBAوE.M.Bکشت داده شد و بعد از رشد اشرشیا کولی روی محیط E.M.Bاز پرگنه های تیپیک آن روی محیط های T.S.Iکشت داده و نتایج بررسی گردید. از بین کلونی های مشکوک میزان 75٪نمونه ها از لحاظ آلودگی به اشرشیاکولی مثبت شدو در هیچ یک ازنمونه ها سروتیپO157H7 مشاهده نشد.میزان بالای آلودگی در این استان را می توان بوجود عوامل آلوده کننده استخرهای پرورش ماهی مانند استفاده زیاد از کود های حیوانی جهت غنی سازی دانست و عدم رسیدگی کافی به محیط پرورش ماهی از نظر بار میکروبی آب استخرها و... را به آن مرتبط دانست.
    کلیدواژگان: اشرشیا کولی، خراسان رضوی، کپور معمولی، لیستریا مونوسیتوجنز
  • شبنم گازرانی فراهانی صفحه 57
    با توجه به اهمیت علم هماتولوژی، این مقاله به منظور تعیین فاکتورها و شاخص های اولیه خونی شامل Hb، RBC، WBC، HCtو درصد افتراقی گلبول های سفید از قبیل نوتروفیل ها، لنفوسیت ها و ائوزینوفیل ها در اردیبهشت ماه سال 1387 در مجتمع تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی واقع در سد سنگر بر روی 5 گونه از ماهیان خاویاری شامل اوزن برون، قره برون، شیپ، استرلیاد و فیل ماهی به تعداد 25 عدد (از هر گونه 5 عدد) در رده های سنی 2 تا 3 سال انجام شد. پس از انجام مراحل خونگیری از هر یک از ماهیان، نمونه های خونی به منظور تعیین فاکتورهای هماتولوژیک در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آنالیز آماری این داده ها نشان داد که فیل ماهی از لحاظ غلظت هموگلوبین، درصد هماتوکریت، تعداد گلبول های سفید و قرمز و درصد لنفوسیت ها و ائورزینوفیل(74/3،68/1، 236700،696000، 6/82، 8/11) اختلاف معناداری با سایر گونه ها داراست. از نظر درصد لنفوسیت ها نیز سه گونه استرلیاد، قره برون و شیپ اختلاف معناداری را با یکدیگر نشان ندادند
    کلیدواژگان: فاکتورهای هماتولوژیک، خانوادهAcipeneridae، سواحل ایرانی دریاچه خزر
|
  • Page 1
    Behavioural studies have suggested interactions between cholinergic and glutamatergic systems. In the present study, the effect of intra-VTA pretest administration of a nonselective muscarinic acetylcholine antagonist, scopolamine, glutamatergic drugs and their interaction on inhibitory avoidance response was investigated.Rats were anesthetized with intra-peritoneal injection of ketamine hydrochloride, plus xylazine and then placed in a stereotaxic apparatus. Also, two stainless-steel cannuale were placed in the ventral tegmental area. A step-through inhibitory avoidance task was used for memory assessment in male Wistar rats. The drug injected 5 min before testing and the step-through latency was measured with a stopwatch as inhibitory avoidance memory.The results showed that intra-VTA pretest administration of scopolamine (3 and 4 μg/rat) and NMDA receptor antagonist, MK-801 (1 and 2 μg/rat) impair memory retention. Interestingly, co-administration of an ineffective dose of MK801 (0.5 μg/rat) with ineffective doses of scopolamine (1 and 2 μg/rat) significantly decreased the inhibitory avoidance memory. Although pretest intra-VTA injections of NMDA (0.001 and 0.01 μg/rat) had no effect by itself,but its co-administration with scopolamine (4 μg/rat) prevented the decreasing effect of scopolamine on inhibitory avoidance memory retention.Our data may indicate that muscarinic and NMDA receptors in the VTA may be involved in the mechanism(s) modulating inhibitory avoidance memory retention through the VTA dopaminergic projections.
    Keywords: Scopolamine, NMDA receptor, Memory retention, Inhibitory avoidance memory, Rat
  • Interaction Between Fumaria parviflura Aqueous Extract and Cholorambocil on Spermatogenesis in Rats
    Page 11
    Introduction
    Fumaria parviflura belongs to the Fumariacea family. Medicinal properties of Fumaria derived from green fork-like leaves and violet flowers that the antioxidant effects of these items has been recently noticed. Cholorambocil (CHL) is an effective substance of the leukeran that is used against the human neoplasm disease. It is demonstrated that CHL in specific dosage has severe destructive effects on the testis tissue.The aim of this study is to investigate the effect site of CHL in testis tissue and protective role of the Fumaria aqueous extract, against.
    Materials And Methods
    Wistar male rats divided into 3 groups: control, control2, experimental 1,2,3,4 (n=7). The control group received distilled water, the c0ntrol2 group received distilled 10 mg/kg w.b. CHL, the experimental groups1, received distilled 150 mg/kg w.b Fumaria aqueos extract and the experimental groups 2,3,4 received 150,250,350 mg/kg w.b CHL and 150, 250, 350 mg/kg w.bFumaria aqueous extract and 10mg/kg.wb CHL through oral gavage respectively. After 15 days rats were anesthesized and blood test performed. Rats sacrificed and the Testis were removed. the volume and weight of the testis were measured and the tissues were fixed. The preparation of Tissue sectioning accomplished by H&E staining.Sertoli and spermatogenic cells counted with light microscope
    Results And Discussion
    Statistical analyzes showed that CHL has significantly reduced cell groups specially primary spermatocyte and Fumaria aqueous extract has significantly restrained this effect
    Keywords: Fumaria parviflura, Cholorambocil, Spermatogenesis
  • Page 19
    In recent years, different methods have been employed to prevent pregnancy with ultimate aim of controlling human population. Treatment of some disease by alternative medicine as opposed to the traditional medicine associated with unwanted side effects has been found helpful. Use of FoeniculumVulgare mill has been identified as tranquilizer, anti spasm, elimination of digestive difficulties and reduction of male’s sexual hormones. Therefore, this investigation was mainly conducted to measure the possible effect of this Herbal's extract on male's hormones production.In this research, several rates were divided into four experimental groups and one control group. Experimental groups were injected with 35, 70, 140 and 280 mg/Kg of this herbal extract and the control group received only salin. The results showed that there is no meaningful differences between experimental groups and control group in testis weight, testis volum, epididim and vasadeferens duct weight and no differences was observed between experimental groups and control group in number of spermatogonia and spermatocyte. On the contrary, There is a decreas significantly in number of spermatid and sperm in experimental groups that had received 140 and 280 mg/ Kg doses.
    Keywords: Aqua extract, Foeniculum velgare mill, Spermatogenesis, Rat
  • Page 27
    The bedriaga plate-tailed gecko, Teratoscincus bedriagai, belonging to the family Gekkonidae; because of limited populations a few studies have been done about them in Iran. In this study, which has been done during 2007-2009 in south deserts of Damghan in Semnan province; 50 specimens were collected at midnight hours of spring and summer. Study region has highly saline soil with desert and steps plants. Present study was conducted on the basis of morphological, morphometrical and meristics characters of Teratoscincus bedriagai. Results of study of specimens including 21 males and 29 females showed that males ranged from 41.7 to 71.7 mm; females ranged from 40.7 to 73.8 mm; HHW: 64.9-113.4; EED: 37.1-80; supralabials and infralabials: 8-12; scales across head: 30-38; scales along head: 60-67; less than 60 scales around midbody; supra caudal plates: 10-12; lateral fringe scales on 4th toe: 19-25; infranasal always presents and postmentals are not distinct.
    Keywords: Morphology, Teratoscincus bedriagai, Damghan, Semnan province
  • Page 41
    A large number of amphibians were collected and identified from river and ranway is from April to March 2008­_2009 all of hem belong to the order Anura including 4 speciesPelophylax ridibunda ridibunda and Rana camerani from he family Ranidae andPseudepidalae viridis viridis from he family Bufinidae and 1 specimen tree frog from the family Hylidae. the tree frog is reported for the first time in area.in this research 40 adult specimens were ecologically studied in terms of morphology and behavior. also was used to valid species summary for this region site with many samples is scattered vnmuvdar.the best identification factor between frogs and toads is the presence of paratoid glands on the back of head in toad. and of the all species there in males pineal body and intensified sound.64 percent of collected specimens areP.ridibunda ridibunda and18 percent are Rana camerani and15percent are. Pseudepidalae viridis viridis and 3 percent are Hyla savignyi.
    Keywords: Biological study, Amphibians, River balkhlv
  • Page 51
    Incidence of food –borne diseases caused by marine product has been increased in recent years. the aim of this study is to evaluate the late of contamination to listeria monocytogenes and E.coli o157H7. In fishes of Khorasan Razavibefore marketing.Forty fish samples were taken from 10hatchery then alimentary tract of fishes were cultured in related medias. Isolation of listeria monocytogenes was done by cold- Enrichment method for seven days in 4oc in L.E.B. and suspected colonies transferred in to oxford agar. first identification of this bacteria was done by morphological and biochemical rests. Among suspiuons colonies, 5% were positive for listeria monocytogenes. Isolation of E. coli O157H7 in this regard first the digestion of the fisher were taken out in aseptic condition and after mixing that with brian heart infusion broth wich is a general rich environment after 24 hours selected rich environment of E.Coli, M.Cbroth, being added, after growth of colony related to E.Coli, from E.M.B typic colony, peptone water, B.G broth, T.S.I being added. among suspicions colonies 75% rate of colony suspicious samples of E. coli infection were positive Gypsy and none to serotype O157H7 observe. These rates of contamination might refer to high pollution of pisiculture pools and low temperaturein Khorasan Razavi province
    Keywords: cyprinus carpoie, E.Coli, Khorasan Razavi, listeria monocytogenes
  • Page 57
    According to the importance of hematology science, this paper in order to determination of factors and the blood first index such as Hb, RBC, WBC, HCT and distinguished percentage of white blood cells(Neutrophils, Lymphocytes and Eosinophils) in Sturgeon fish propagation and rearing complex of Dr shahid Beheshti(sadde Sangar) in five species of Sturgeon fish includes Acipenser persicus, Acipenser stellatus,Acipenser nudiventris, Acipenser ruthenus, Huso huso(25 numbers totally) of ages 2-3 years old has done in 1387. After taking blood of each fish, the blood specimens were evaluated to determine the hematological factors in laboratory.The statistical analysis revealed that Huso huso has significant variation with other species in Hb, HCT, WBC, RBC, Lymphocytes and Eosinophils(68/74, 1/3, 696000, 236700, 82/6, 11/8). For Lymphocytes, also, there wasn’t any significant variation between Acipenser ruthenus, Acipenser persicus and Acipenser nudiventris.
    Keywords: Hematological factors, Acipenseridae, Iranian coast of Caspian sea