فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
سال شانزدهم شماره 7 (پیاپی 82، تیر 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/04/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • امیررضا صادقی فر، افشین حشمتی، علیرضا سعید*، عالیا آیت اللهی موسوی، علیرضا پولادسنج، فاطمه عرب نژاد صفحات 7-13
    سابقه و هدف

    شکستگی های دیستال رادیوس یکی از شایع ترین شکستگی ها بوده که از شایع ترین عوارض آن درد باقی مانده سمت آلنار مچ دست می باشد. برای درمان این عارضه ساده ترین راه پیشنهاد شده تزریق کورتیکواستروئید می باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر تزریق کورتیکواستروئید در پیشگیری از درد سمت آلنار مچ دست در بیمارن با شکستگی دیستال رادیوس انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 82 بیمار با شکستگی خارج مفصلی دیستال رادیوس که کاندید جا اندازی بسته و پین گذاری از راه پوست بودند، انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و کورتیکو استروئید تقسیم گردیدند. گروه کورتیکو استروئید یک تزریق بتامتازون در اطراف استیلوئید آلنا قبل از جاندازی شکستگی دریافت کردند و گروه کنترل پلاسبو (39 نفر) بیماران تا شش ماه پس از عمل جراحی پیگیری شدند. شدت درد بیماران با شاخص آنالوگ چشمی سنجیده و مورد مقایسه قرار گرفت. IRCT: 201104062115N1

    یافته ها

    از 82 نفر که دوره پیگیری را به پایان رساندند، 39 نفر در گروه کنترل (پلاسبو) و 43 نفر در گروه کورتیکواستروئید قرار داشتند. میانگین سنی بیماران در گروه کنترل 62/13±39 سال و در گروه استروئید 23/13±42 سال بود. در پایان دوره سه ماهه پیگیری، تفاوت دو گروه از نظر تعداد افراد بدون درد سمت آلنار مچ دست معنی دار بود (12 نفر در گروه کورتیکواستروئید و 23 نفر در گروه کنترل، 038/0p=)، در حالی که در پیگیری شش ماهه اینگونه نبود (18 نفر در گروه کورتیکواستروئید و 23 نفر در گروه کنترل، 507/0p=)، ولی در هر دوی این زمان ها متوسط میزان اسکور درد در گروه کنترل بالاتر از گروه استروئید بود (89/1±39/2 در مقابل41/1±09/1 در پیگیری سه ماهه و 88/1±92/1 در مقابل 21/1±95/0 در پیگیری شش ماهه) (05/0p<).

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این مطالعه بنظر می رسد تزریق کورتیکواستروئید بصورت پیشگیرانه باعث کاهش شدت درد سمت آلنار مچ دست در بیماران با شکستگی خارج مفصلی دیستال رادیوس می شود.

    کلیدواژگان: شکستگی های رادیوس، درد، استروئید ها
  • سید رضاحسینی، پروین سجادی*، سحر جمالی، حاجی قربان نورالدینی، رضا قدیمی، علی بیژنی صفحات 14-22
    سابقه و هدف

    پوکی استخوان و چاقی مشکل بزرگ جهانی محسوب می شوند که شیوع آنها نیز در حال افزایش است. چاقی یک فاکتور خطر برای بیماری های قلبی عروقی و متابولیک محسوب می شود با این وجود گفته می شود که بر روی از دست رفتن استخوان اثر حفاظتی دارد. این مطالعه با هدف بررسی همبستگی بین شاخص توده بدنی و تراکم مواد معدنی استخوان در سالمندان انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی قسمتی از طرح بررسی وضعیت سلامت سالمندان شهر امیرکلا (AHAP)*می باشد که بر روی 1000 فرد 60 سال و مسن تر انجام شده است. اطلاعات دموگرافیک توسط پرسشنامه جمع آوری گردید. وزن، قد، دور کمر و دور باسن اندازه گیری شد. نسبت دور کمر به باسن و شاخص توده بدنی محاسبه و تراکم معدنی استخوان با روش جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی مضاعف در مهره های کمری و گردن استخوان فمور اندازه گیری شد.

    یافته ها

    در مطالعه حاضر 554 نفر (4/55%) از افراد شرکت کننده، مرد و 446 نفر (6/44%) زن بودند. میانگین تراکم معدنی استخوان در هر دو ناحیه فمور (1/0±90/0) و کمری (2/0±94/0) در مردان بیشتر از زنان (1/0±80/0 در مقابل 1/0±79/0) بود (001/0=p). شاخص توده بدنی با تراکم معدنی استخوان همبستگی مثبتی داشته است (001/0=p) که در هر دو جنس این همبستگی، با تراکم معدنی استخوان گردن فمور قوی تر بوده است (001/0=p). در مردان بین چاقی مرکزی با تراکم معدنی استخوان در هر دو ناحیه همبستگی مثبتی وجود داشت (000/0=p). بطور کلی قوی ترین همبستگی تراکم معدنی استخوان در گردن فمور با شاخص توده بدنی (001/0=p و 38/0=r) و در مهره های کمری با چاقی مرکزی (001/0=p و 21/0=r) بوده است. آنالیز رگرسیون نشان داد که با کنترل فاکتورهای سن، نسبت دور کمر به باسن و دور کمر، شاخص توده بدنی همچنان در تعیین تراکم معدنی استخوان گردن فمور موثر است اما در مهره های کمری اثر شاخص توده بدنی توسط فاکتورهای فوق پوشیده می شود.

    نتیجه گیری

    با توجه به شیوع بالای پوکی استخوان در افراد لاغر نسبت به افراد دارای وزن نرمال و اضافه وزن، جهت پیشگیری از کاهش توده معدنی استخوان در سالمندان، داشتن وزن نرمال توصیه می شود.

    کلیدواژگان: تراکم معدنی استخوان، شاخص توده بدنی، سالمندان
  • اردشیر قوام زاده، محمد ثقه الاسلامی، فاطمه روزبه، کامران علی مقدم صفحات 23-28
    سابقه و هدف
    داروهای متعددی به عنوان درمان نگهدارنده پس از پیوند مورد بررسی قرار گرفته اند اما استفاده از درمانهای نگهدارنده جهت از بین بردن بقایای بیماری مورد تایید همگانی نمی باشد. لذا این مطالعه با هدف اثر بخشی و عوارض درمان نگهدارنده با داروی تالیدومید پس از پیوند سلول بنیادی در بیماران مبتلا به مالتیپل میلوما انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه بر چسب دار حاضر به صورت تصادفی بر روی 73 بیمار مبتلا به بیماری مولتیپل میلوما بعد از پیوند سلولهای بنیادی که دارای بهبودی مغز استخوان قابل قبول بودند انجام شد. 35 بیمار در گروه تالیدومید و 37 بیمار در گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه مورد، تالیدومید با دوز 100 میلی گرم روزانه شروع شده در تمام بیماران جهت پروفیلاکسی از کوتریموکسازول و آسیکلوویر استفاده شد. میزان بقا و عوارض در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانه سنی در گروه تالیدومید 52 سال و در گروه کنترل 55 سال بود. 66% بیماران گروه مورد و 95% بیماران گروه کنترل درمان اولیه را تا پایان مطالعه ادامه دادند. میانه طول مصرف تالیدومید 2/13 ماه بود. میزان بقای بدون پیشرفت بیماری 2 ساله در گروه تالیدومید 10/0±4/63% و در گروه کنترل برابر 19/0±1/42% بود (91/0p=). میزان بقای کلی 2 ساله در گروه تالیدومید 09/0±1/82% و در گروه کنترل برابر 07/0±2/90% بود (22/0p=). در مجموع 40 درصد بیماران دچار عوارض مرتبط با مصرف تالیدومید شدند که شایعترین آنها نوروپاتی حسی و حرکتی و DVT بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از مفید نبودن استفاده از تالیدومید بعد از پیوند سلولهای بنیادی می باشد. با توجه به عوارض تالیدومید بهتر است استفاده از این دارو تنها در بیماران با خطر بالا استفاده شود.
    کلیدواژگان: مولتیپل میلوما، پیوند سلولهای بنیادی، تالیدومید
  • محدثه معتمد جهرمی، سیده لیلا دهقانی صفحات 29-35
    سابقه و هدف
    اخلاق پزشکی از اجزای مهم اخلاق حرفه ای است و مبتنی بر اصول احترام به حق انتخاب بیمار، مفید بودن، مضر نبودن، رعایت عدالت، صداقت، رعایت محرمانه بودن اطلاعات بیمار است. این مطالعه به منظور بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به اصول اخلاق پزشکی و تطبیق آن با اخلاق اسلامی؛ اصول بنیادی اخلاق پزشکی مدرن و نیز با تعدادی از آیات قران کریم و روایات اسلامی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته 18 گویه ای که هرگویه از 5-1 نمره گذاری شده، نگرش 385 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان که به صورت سهمیه ای انتخاب شده، مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نگرش کلی دانشجویان مثبت (45/0±07/4) بود و نگرش دانشجویان بیش از 20سال (29/0±21/4) بیشتر از بقیه(33/0±95/3) با (00/0p=) و نگرش متاهلین (16/0±27/4) بیش از مجردها (27/0±98/3) با (00/0p=) و نگرش دانشجویان پزشکی (42/0±34/4) بیش از بقیه با (00/0p=) و نگرش مردان (24/0±30/4) بیش از زنان (35/0±06/4) با (011/0p=) و شرکت کنند گان در کارگاه آموزشی (22/0±15/4) نیز بیشتر از بقیه (46/0±06/4) با (081/0p=) تعیین گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان دادکه دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به اصول اخلاقی داشته و این اصول را منطبق با اعتقادات و ارزشهای اخلاق اسلامی می دانند.
    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، نگرش، اخلاق اسلامی
  • علیرضا عبدانی پور، بهشته شادمان، فرشید سلیمی ننه کران، رضا بنابی، امیر نوریان صفحات 36-40
    سابقه و هدف
    یکی از مهم ترین مسائل در سلول درمانی استفاده از یک محرک مناسب برای افزایش سرعت تکثیر و رشد سلول های بنیادی در شرایطIn vitro و In vivo می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی گل بهار نارنج (Citrus aurantium) بر روی روند تکثیر و رشد سلول های بنیادی عصبی نوزاد موش صحرایی در شرایط آزمایشگاهی (In vitro) است.
    مواد و روش ها
    سلول های بنیادی عصبی به روش مستقیم و با استفاده از هضم آنزیمی از هیپوکمپ مغز نوزاد 3 روزه موش صحرایی استخراج شد. به منظور تعیین بهترین غلظت عصاره گل بهار نارنج، سلول ها به مدت 48 ساعت با غلظت های 200، 400، 600، 800 و 1000 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر محیط کشت تیمار شدند و میزان تکثیر سلولی با روش MTT بررسی گردید.
    یافته ها
    با توجه به نتایج بدست آمده، عصاره گل بهار نارنج تکثیر سلول های بنیادی عصبی را در مقایسه با گروه تیمار نشده افزایش می دهد. همچنین تاثیر عصاره گل بهار نارنج وابسته به غلظت آن دارد. نتایج این مطالعه نشان داد، سلول های تیمار شده با غلظت 600 میکروگرم عصاره گل بهار نارنج به ازای هر میلی لیتر در محیط کشت بالاترین میانگین درصد تکثیر (06/0±81/0) را نسبت به گروه کنترل (02/0±59/0) دارد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر عصاره گل بهار نارنج بر روی روند تکثیر سلول های بنیادی عصبی در شرایط آزمایشگاهی، چنین به نظر می رسد که استفاده از این عصاره گیاهی جهت مقاصد سلول درمانی در بیماری های سیستم عصبی مانند ضایعات نخاعی در کلینیک سودمند است.
    کلیدواژگان: گل بهار نارنج، سلول های بنیادی عصبی، تکثیر سلولی، سلول درمانی
  • نجمه ربانی حقیقی*، داوود مهربانی صفحات 41-49
    سابقه و هدف

    گیاه قهوه فعالیت آنزیم های کبدی را تغییر می دهد و باعث کاهش آنزیم های کبدی می شود. با توجه به نقش مهم کبد در سم زدایی و نقش عوامل غذایی در بالا بردن توانایی بدن برای سم زدایی مواد شیمیایی و داروها این مطالعه به منظور بررسی اثر حفاظتی و پیش تیمار جوشانده قهوه بر آنزیم های کبدی (آلانین ترانس آمیناز) ALT و (آسپارتات ترانس آمیناز) AST و (آلکالین فسفاتاز) ALP و بیلی روبین کل در رات تیمار شده با تیواستامید انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه تجربی بر روی 32 سر موش صحرائی نر که به 4 گروه 8 تایی تقسیم شدند، انجام گردید. حیوانات گروه اول (کنترل) آب و غذای عادی مخصوص رت ها، گروه دوم (شاهد) آب و غذای عادی، همراه با تزریق1 سی سی نرمال سالین به عنوان حلال، گروه سوم هم آب و غذای عادی دریافت کردند و تیواستامید نیز با دوز mg/Kg100 به صورت درون صفاقی تزریق شد، که این گروه تیمار شده بدون دریافت مداخله هستند. گروه چهارم که جوشانده قهوه با دوز mg/Kg4 و به صورت خوراکی در رژیم غذایی آنها در طول (پیش درمان) 68 روز به آنها خورانیده شد. مدت زمان تیمار برای طول مدت متوسط پیش تیمار 10-8 هفته در نظر گرفته شد. خونگیری در دو مرحله (مرحله اول پیش درمان) و (مرحله دوم پس از تزریق یک بار تیواستامید با دوز mg/Kg100 به صورت درون صفاقی) انجام و اندازه گیری AST وALT و ALP و بیلی روبین کل سرم 48 ساعت بعد از آخرین تزریق، انجام گرفت.

    یافته ها

    نتایج حاکی از افزایش معنی دار میزان AST سرم در گروه تیمار شده با تیواستامید (26±321) نسبت به گروه شاهد (3±162) می باشد (05/0P<). جوشانده قهوه به صورت پیش تیمار دارای تاثیر محافظتی بر روی بافت کبد بوده است. این تاثیر با کاهش معنی دار میزان ALP سرم در این گروه به (39±384) رسیده است (05/0P<).

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد که جوشانده قهوه اثر حفاظتی بر آنزیم های کبدی دارد.

    کلیدواژگان: قهوه، تیواستامید، کبد، رات، آنزیم های کبدی
  • امیرعباس قاسمی صفحات 50-54
    سابقه و هدف
    پیشرفت های فراوانی در نحوه اداره و درمان بیماران با ترومای سر در خلال سالهای اخیر اتفاق افتاده است. علیرغم این، مطالعاتی که به شکستگی های فرورفته جمجمه به عنوان بخشی از بیماران ترومای سر، پرداخته باشد بسیار محدود است. هدف از این مطالعه، بررسی نتایج جراحی در بیماران با شکستگی های فرورفته جمجمه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 74 بیمار (50 مرد و 24 زن) با میانگین سنی 20 سال (5 تا 52) که در بخش جراحی اعصاب بیمارستان امام خمینی ارومیه در طی 4 سال (1388 تا 1391) بستری و با تشخیص شکستگی فرورفته جمجمه تحت عمل جراحی قرار گرفتند، انجام شد. تمام بیماران با سی تی اسکن قبل از جراحی بررسی شدند. برای تمام بیماران آنتی بیوتیک و داروی ضد تشنج پیشگیری (پروفیلاکتیک) تجویز شد. نوع و علت شکستگی، وجود نقص عصبی، تشنج، مننژیت بعد از عمل، نقص پوستی، عفونت زخم، لیک مایع مغزی نخاعی و مورتالیته بررسی و بعد از عمل جراحی بیماران تا یکسال پیگیری شدند.
    یافته ها
    از 74 بیمار با شکستگی فرورفته جمجمه تعداد 60 مورد (81%) شکستگی مرکب و 14 مورد (19%) شکستگی ساده بود. در 8 مورد (11%) شکستگی از خط وسط جمجمه (محل سینوس ساجیتال فوقانی) رد شد. علت شکستگی های فرورفته شامل حوادث ترافیکی 38 مورد (51%)، سقوط از بلندی 23مورد (31%)، درگیری فیزیکی 5 مورد (7%)، حوادث ورزشی 2مورد (3%) و سایر موارد 6 (8%) بود. سطح هوشیاری بیماران قبل از عمل جراحی بر اساس معیار کومای گلاسکو بین 5 تا 15 متغیر بود. بعد از عمل جراحی 50 نفر (5/67%) بهبودی کامل، همی پارزی در10 نفر (5/13%)، تشنج بعد عمل جراحی در 4 مورد (4/5%)، اختلال تکلم در 2 مورد (3%)، مننژیت در 2 مورد (3%) و نقص پوست و عفونت همراه زخم در 2مورد (3%) مشاهده گردید. هیچ موردی از مرگ و لیک مایع مغزی نخاعی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه مصرف پروفیلاکتیک آنتی بیوتیک و داروهای ضد تشنج می تواند با نتایج خوب و عوارض اندک درمان جراحی شکستگی های فرورفته جمجمه همراه باشد.
    کلیدواژگان: ترومای سر، شکستگی فرورفته جمجمه، جراحی، شکستگی جمجمه
  • سجاد بشرپور، احمد طلوعی مهماندوست علیا، محمد نریمانی، اکبر عطادخت صفحات 55-62
    سابقه و هدف
    بدتنظیمی هیجانی به عنوان یک ویژگی محوری افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی توصیف شده است، جهت تعیین سهم نسبی این عامل در علائم بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سبک های پردازش هیجان و ناگویی خلقی با علائم اختلال شخصیت مرزی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی به روش همبستگی از نوع پیش بینی بر روی 150 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل در سال تحصیلی 92-91 که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. از دانشجویان خواسته شد در محل کلاسها و به صورت انفرادی به مقیاسهای شخصیت مرزی، سبک های پردازش هیجان و ناگویی خلقی پاسخ دهند. سپس داده ها مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که علائم شخصیت مرزی با مزاحمت (35/0r=؛ 001/0>p)، فقدان مناسبت (21/0r=؛ 009/0>p)، تجزیه (25/0r=؛ 002/0>p)، ناموزونی (44/0r=؛ 001/0>p)، سرکوبی (19/0r=؛ 02/0>p)، عدم کنترل (42/0r=؛ 001/0>p) و دشواری در شناسایی احساسات (37/0r=؛ 001/0>p)، دشواری در توصیف احساسات (32/0r=؛ 001/0>p)، تمرکز بر تجارب بیرونی (17/0r=؛ 03/0>p) و ناگویی خلقی (36/0r=؛ 001/0>p) ارتباط مثبت دارد. همچنین نشان داد که 32 درصد واریانس علائم شخصیت مرزی به وسیله سبک های پردازش هیجان (13/21؛ 001/0>p) و 15 درصد واریانس آن به وسیله ناگویی خلقی (05/25=F؛ 001/0>p) تبیین می شود.
    نتیجه گیری
    این نتایج نشان می دهند که علائم اختلال شخصیت مرزی در جامعه عمومی را می توان تا حدی بر اساس سبک های پردازش هیجان و ناگویی خلقی پیش بینی کرد.
    کلیدواژگان: سبک های پردازش هیجان، ناگویی خلقی، اختلال شخصیت مرزی
  • محمدعلی جهانی، علی نقشینه، معصومه نقویان، علی بیژنی، قمر حداد، معصومه عبدی صفحات 63-70
    سابقه و هدف
    ارزیابی نظام مند سیستم اطلاعات بیمارستانی منجر به اصلاح و توسعه آن متناسب با نیازهای کاربران و افزایش کارایی و اثر بخشی بیمارستان می گردد، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر سیستم اطلاعات بیمارستانی بر فرآیند و عملکرد کارکنان از نظر کاربران در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی درسال 1392 بصورت سرشماری بر روی 155 نفر از کاربران بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل که روزانه با نرم افزار سروکار داشته اند، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن تایید گردیده و شامل سئوالات زمینه ای و اختصاصی در مقیاس لیکرتی بود، جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه، 113 نفر (9/72%) خانم شرکت داشتند. پرستاران بیشترین استفاده کنندگان از شبکه سیستم اطلاعات بیمارستان بودند. بیشترین میانگین، نمره مربوط به نیاز به کسب مهارت های جدید کاربران (7/0±72/3) بود. 8/45% افراد تحت مطالعه اعلام نمودند که اجرای سیستم اطلاعات بیمارستان باعث کاهش حجم کار افراد نسبت به قبل شده و 4/70% بیان داشتند که اجرای سیستم اطلاعات بیمارستان باعث افزایش دقت عمل افراد نسبت به قبل گردیده است. 2/54% افراد اعلام داشتند که اجرای سیستم اطلاعات بیمارستان باعث افزایش سهولت کارها نسبت به قبل شده و 2/43% افراد بیان نمودند که اجرای سیستم اطلاعات بیمارستان موجب کاهش هزینه تمام شده کارها نسبت به قبل شد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که سیستم اطلاعات بیمارستانی بر فرآیندهای عملکرد کارکنان تاثیر مثبتی دارد.
    کلیدواژگان: سیستم های اطلاعات بیمارستانی، بیمارستان، کارایی، اثربخشی
  • مریم نخشب، جواد غفاری، محمد مهدی ناصحی، جمشید یزدانی چراتی، علی شاکری، زینب نظری صفحات 71-76
    سابقه و هدف
    شیرمادر بهترین ماده غذایی برای رشد و تکامل نوزادان و شیرخواران می باشد. آگاهی بالاتر پزشکان عمومی بعنوان سطح اول درمانی و تعداد بیشتر آنها در زمینه شیر مادر بسیار مهم می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی دانش و آگاهی پزشکان عمومی در مورد تغذیه با شیر مادر می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی درباره شیرمادر از پزشکان عمومی در شهرستان ساری در شمال ایران در سال 1391 انجام شد. سوالات مختلف مربوط به شیرمادر در مورد فواید - زمان شروع – مدت شیردهی- نگهداری (شامل 30 سوال) در پرسشنامه ای تدوین و در اختیار پزشکان عمومی قرار داده شده اند.
    یافته ها
    300 پزشک پرسشنامه را تکمیل کردند. 140 نفر مونث (46%) و تعداد 188 نفر اشتغال در مراکز شهری داشتند (63%). نوع فعالیت (مراکز دولتی و یا خصوصی) در نتایج پاسخ به سوالات تفاوت معنی داری نداشته است. پزشکان شاغل شهری نسبت به آنهائیکه در مراکز روستایی اشتغال داشتند از سطح آگاهی بالاتری برخوردار بودند. سطح علمی افراد در اکثر موارد بالاتر از 50% بوده است (96%) و در بیش از نیمی از موارد بالاتر از 70% می باشد. سابقه کاری افراد در میزان آگاهی آنها تاثیر معنی داری نداشته است.
    نتیجه گیری
    سطح آگاهی پزشکان عمومی در اکثر موارد در سطح بالایی قرار دارد اما در برگزاری همایش و کنفرانس نیز جهت بالا بردن سطح آگاهی پزشکان ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: پزشکان عمومی، آگاهی، شیرمادر
|
  • A.R. Sadeghifar, A. Heshmaty, A.R. Saied, A. Ayatollahi Mousavi, A.R. Pooladsanjf., Arabnejhad Pages 7-13
    Background And Objective

    Distal radius fractures are one of the most common fractures and ulnar sided wrist pain is one of the most common complications of these fractures. The simplest treatment for this complication is corticosteroid injection. The present study was designed to assess the effect of corticosteroid injection in prevention of ulnar sided wrist pain.

    Methods

    In this clinical trial study, 82 patients with distal radius fracture scheduled for closed reduction and percutaneous pin fixation were randomly divided into control and corticosteroid groups. In the cortcosteroid group the patient received a single betamethasone injection in the dorsoulnar side of the wrist before reduction, while the control group received placebo. The patients were followed for 6 months. The pain was assessed by visual analogue score and compared. (IRCT 201104062115N1)

    Findings

    Finally 82 patients were followed for 6 months, 39 in control (placebo) and 43 in corticosteroid group. The mean age of the patients was 39±13.62 in control and 42±13.23 in steroid group. At the end of the 3 month follow up the difference between the two groups with regard to the number of individuals without ulnar sided wrist pain was statistically significant (12 individuals in the control and 23 in steroid groups, p=0.038), while this was not the case in the 6 months follow up (18 individuals in the control and 23 in steroid groups, p=0.507), but in the both time frames the mean visual analogue pain score was higher in the control group (2.39±1.89 vs 1.09±1.41 at 3 months and 1.92±1.88 vs 0.95±1.21 at 6 months follow up (p<0.05).

    Conclusion

    Based on the findings of the present study it seems that prophylactic corticosteroid injection will be associated with a decrease in the severity of wrist pain in patients with acute distal radius fractures. With regard to the decrease in the number of painless individuals.

    Keywords: Radius fractures, Pain, Steroids
  • S.R. Hosseini, P. Sajjadi, S. Jamali, H.G. Noreddini, R. Ghadimi, A. Bijani Pages 14-22
    Background And Objective

    Osteoporosis and obesity are a world major problem that their prevalence is increasing. Obesity is a risk factor for cardiovascular and metabolic diseases although it is said that it has protective effect on bone loss. The aim of this study was to evaluate the relationship between body mass index and bone mineral density in older people.

    Methods

    This cross sectional study came from "Amirkola Health and Aging Project (AHAP)" that has been done on 1000 people aged 60 and over in Amirkola city, Iran. Demographic data collected by questionnaire. Weight, height, waist circumference and hip circumference were measured. Waist to hip ratio (WHR) and body mass index (BMI) were calculated and bone mineral density (BMD) was measured by DEXA scan in lumbar spine and femoral neck.

    Findings

    In this study, 554 (55.4%) of the participants were men and 446 (44.6%) were women. The mean of bone mineral density in femur (0.90±0.1) and spine (0.94±0.2) in men were higher than women (0.80±0.1 versus 0.79±0.1 respectively) (p=0.001). BMI has significant positive relationship with BMD (p=0.001) that in both men and women this relationship was strongest in femoral neck (p=0.001). Central obesity in men had a positive association with bone mineral density in both areas (p=0.000). In overall the strongest relationship of femoral neck BMD was with BMI (r=0.38, p=0.001) and in lumbar spine was with WHR (r=0.21, p=0.001). Regression analyses showed that by control of age, WHR and waist circumference, BMI is effective on femoral neck BMD but in lumbar spine the effect of BMI has covered with those factors.

    Conclusion

    Due to high prevalence of osteoporosis in older people with lower BMI, having normal weight in older people is recommended to prevent decreasing bone mineral density.

    Keywords: Bone Mineral Density, Body Mass Index, Elderly
  • A. Ghavamzadeh, M. Seghatoleslami, F. Roozbeh, K. Alimoghadam Pages 23-28
    Background And Objective
    Various drugs used as maintenance therapy following transplantation have been assessed. Therefore the use of maintenance therapy to eliminate residual malignant cells is controversial yet. So, the aim of this study was to evaluate the efficacy and side effects of maintenance therapy with thalidomide following stem cell transplantation in patients with multiple myeloma.
    Methods
    The open label trial was randomly performed on 73 patients with multiple myeloma who underwent Autologous Hematopoietic Stem Cell Transplantation (ASCT) with acceptable marrow recovery. Thirty-five patients assigned to thalidomide group and received 100 mg/day thalidomide after ASCT and 37 patients assigned to non-thalidomide group. All patients received acyclovir and cotrimoxazole for prophylaxis. Survival rate and complications were compared in two groups.
    Findings
    Median age in thalidomide group was 52 years and in non-thalidomide group was 55 years. Twenty three (66%) patients in thalidomide group and 36(95%) patients in non-thalidomide group continued initial treatment. The median duration of thalidomide consumption was 13.2 months. The 2-year progression free survival rate was 63.4%±0.10 for thalidomide group and 42.1%±0.19 for non-thalidomide group (p=0.91). The 2-year overall survival rate was 82.1%±0.09 for thalidomide group and 90.2%±0.07 for non-thalidomide group (p=0.22). Totally 40 percent of patients developed thalidomide related complication. So most common complications include sensory and motor neuropathy and deep vein thrombosis (DVT).
    Conclusion
    The results showed that there is no benefit to use thalidomide after SCT. With attention to thalidomide complications, it is recommended to reserve post-ASCT thalidomide maintenance primarily for patients with high-risk disease
    Keywords: Multiple myeloma, Hematopoietic Stem Cell Transplantation, Thalidomide
  • M. Motamed, Jahromi, S.L. Dehghani Pages 29-35
    Background And Objective
    Medical ethics is an important component of professional ethics and it consists of principles: respect for patient's autonomy, beneficence, non-maleficence, justice, veracity, confidentiality. This paper attempts to assess student's attitudes toward principles of medical ethics and match them with Islamic ethics in Kerman University of Medical Sciences and fundamental principles of modern medical ethics be argued with some of the verses of the Holy Quran and Islamic ethics.
    Methods
    In this cross sectional study, by using 18-item self administered questionnaire that each items were scored from 1 to 5, the attitude of 385 students from Kerman University of Medical Sciences that were selected by Quota sampling were evaluated.
    Findings
    The overall attitude of students was positive (4.07±0.45) and the attitude of students over 20 years (4.21±0.29) was more than the rest (3.95±0.33) (p=0.00), marrieds (4.27±0.16) more than singles (3.98±0.27) (p=0.00), medical students (4.34±0.42) more than the rest (p=0.00) and males (4.30±0.24) more than females (4.06±0.35) (p=0.011) and the participating students in the workshop (4.15±0.22) more than the rest (4.06±0.46) with (p=0.081).
    Conclusion
    The results showed that students had positive attitudes towards ethical principles and knew those principles in accordance with Islamic beliefs and values
    Keywords: Medical ethics, Attitudes, Islamic ethics
  • A.R. Abdanipour, B. Shadman, F. Salimi Nanehkaran, R. Bonabi, A. Norian Pages 36-40
    Background And Objective
    The use of an appropriate stimulus to speed up in vitro and in vivo stem cell proliferation and growth is the one of the most important issues in cell therapy. The aim of this study was in vitro evaluation of hydroethanolic extraction of citrus aurantium on proliferation and growth rates of neonate rat neural stem cells.
    Methods
    Neural stem cells were isolated using enzymatic digestion from hippocampus region of 3 day old neonatal rat brain. To determine optimal concentration of citrus aurantium extraction, isolated neural stem cells were treated at 200, 400, 600, 800 and 1000 µg/ml for 48 h. Then cells proliferation rate were evaluated using MTT assay method.
    Findings
    Citrus aurantium promoted neural stem cells proliferation compared to untreated cells. As well as the effect of aurantium extract is dose dependent. The result of this study showed that proliferative rate in treated cells with 600 µg/ml of Citrus aurantium extraction (0.81±0.06) significantly is higher than control (untreated neural stem cells) group (0.59±0.02). (p<0.05)
    Conclusion
    Regarding the effect of Citrus aurantium extract on the proliferation rate of neural stem cells, the use of hydroethanolic extraction of Citrus aurantium can be useful for clinical purposes to cell replacement therapy of various neurodegenerative disorders such as spinal cord injury.
    Keywords: Citrus aurantium, Neural stem cells, Cell proliferation, Cell therapy
  • N. Rabbani Haghighi, D. Mehrabani Pages 41-49
    Background And Objective

    Coffee plants can alter the activity of liver enzymes and reduce liver enzymes. Considering vital role of liver in the detoxification and the role of dietary factors in enhancing the body's ability to detoxify the chemicals and drugs, the present study was performed to determine the protective effect of boiled coffee on liver enzymes aspartate transaminase)AST(, alanine transaminase)ALT), alkaline phosphatase)ALP(, and total bilirubin in rats treated with thioacetamide.

    Methods

    In this experimental study, 32 male rats were divided into four groups of eight. Animals in the first group (control) received water and normal food for rats, group II (control) received water and normal food associated with the injection of 1 ml of normal saline as a solvent, and the third group received both normal food and water. For injecting thioacetamide (100mg/kg) the treated group received no intervention and the fourth group received boiled coffee (4mg/kg) orally in the diet of rats during 68 days (pretreatment). The average length of treatment time for pretreatment was considered from 8 to 10 weeks. Blood samples were taken at two stages: pretreatment and post injection of thioacetamide intraperitoneally at the dose of 100mg/kg. AST, ALT, ALP and total bilirubin were measured 48 hours after last injection.

    Findings

    The results showed a significant increase of the rate of serum AST in treated group with thioacetamide (321±26) in compared to control group (162±3). Boiled coffee as pretreatment has protective effect on liver tissue. The rate of ALP in this group was 384±39 that significantly decreased (p<0.05).

    Conclusion

    In this study, boiled coffee has protective effect on liver enzymes.

    Keywords: Coffee, Thioacetamide, Liver, Rat, Liver enzymes
  • A.A. Ghasemi Pages 50-54
    Background And Objective
    Many advances have taken place in the management and treatment of head injured patients in recent years. Despite this, there have been few studies about depressed skull fractures as a subgroup of head injured patients. The aim of this study was to evaluate surgical results of patients with depressed skull fractures.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted on 74 patients (50 males and 24 females) with the mean age of 20 years (5- 52 years) who were admitted in neurosurgery department of Urmia Imam Khomeini hospital during 4 years (2009-2012) with depressed skull fracture and treated surgically. Preoperatively, CT scan was done in all patients. Prophylactic antibiotics and antiepileptics were administered in all cases. Variables such as: type and cause of fractures, neurologic deficit, seizure, postoperative meningitis, skin defect, wound infection, CSF leak and mortality were evaluated. Patients were followed up during one year after surgery.
    Findings
    From 74 cases, 60(81%) were compound and 14(19%) cases were simple fractures. In 8(11%) patients fracture were crossed the midline (over superior sagittal sinus). The cause of depressed fractures were road traffic accident in 38(51%) cases, fall from height in 23(31%) cases, physical violence in 5(7%) cases, sports related injury in 2(3%) cases and miscellaneous in 6(8%) cases. Level of consciousness before surgery was ranged from 5 to 15 based on Glasgow Coma Scale. Postoperatively complete recovery occurred in 50(67.5%) cases, hemiparesis in 10(13.5%) cases, seizure in 4(5.4%) cases, dysphasia in 2(3%) cases, meningitis in 2(3%) cases, and skin defect with wound infection in 2(3%) cases. No death and CSF leak was recorded.
    Conclusion
    Surgical treatment of depressed skull fracture with prophylactic antibiotics and antiepileptics has good results and few complications.
    Keywords: Head trauma, Depressed skull fracture, Surgery, Skull fracture
  • S. Basharpoor, A. Toloi Mehmandoostolya, M. Narimani, A. Atadokht Pages 55-62
    Background And Objective
    Emotional dysregulation is often described as the central feature of borderline personality disorder (BPD). For determining relative role of this factor in symptoms of patients with borderline personality disorder, the current study was conducted to investigate the relation of emotion processing styles and alexithymia with symptoms of borderline personality disorder.
    Methods
    This descriptive study was conducted in correlation and prediction method. One hundred and fifty students of Azad University of Ardabil in 2012-2013 were selected by simple random sampling, they were being asked to respond to borderline personality, emotion processing and alexithymia individually and at classrooms. Then data was analyzed.
    Findings
    The results showed that borderline personality symptoms have positive relationship with intrusion (r=0.35; p<0.001), lack of attunement (r=0.21; p<0.009), dissociation (r=0.25; p<0.002), discordant (r=0.44; p<0.001), suppression (r=0.19; p<0.02), lack of control (r=0.42; p<0.001), difficulty in identifying feeling (r=0.37; p<0.001), difficulty in describing feeling (r=0.32; p<0.001), external orient thinking style (r=0.17; p<0.03) and alexithymia (r=0.36; p<0.001). Also the results showed that 32% of variance of borderline personality symptoms was explained by emotion processing styles (F=21.13; p<0.001) and 15% variance of it was explained by alexithymia (F=25.05; p<0.001).
    Conclusion
    This result show that symptoms of borderline personality disorder in general population can be predicted partly on emotion processing styles and alexithymia.
    Keywords: Emotion processing styles, Alexithymia, Borderline personality disorder
  • M.A. Jahani, A. Naghshine, M. Naghavian, A. Bijani, Gh. Hadad, M. Abdi Pages 63-70
    Background And Objective
    Systematic evaluation of hospital information system (HIS) leads to its modification and development in accordance with user's need, increase of hospital efficiency and effectiveness. The aim of this study was to assess the effect of hospital information system on processes and personnel function from user's viewpoint in the hospital affiliated to Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
    Methods
    This cross sectional study was performed on 155 users of affiliated hospitals of Babol University of Medical Sciences who used software daily in 2013 and participated in the census. The data was collected by a questionnaire that its validity and reliability has been confirmed. The questionnaire included basic and specific questions on Likert.
    Findings
    In this study 72.9% individuals were women. Hospital information system (HIS) was used the most by nurses. The most average was related to need to learning new skills in users (3.72±0.7), 45.8% of individuals in this study expressed that HIS implementation caused to reduce the personnel workload and 70.4% declared that HIS implementation caused to increase personnel accuracy. 54.2% expressed that HIS implementation caused to increase work facility and 43.2% expressed that HIS implementation caused to reduce total expenditure of work.
    Conclusion
    The results of this study showed that hospital information system has effectiveness on processes of personnel function.
    Keywords: Hospital information systems, Hospital, Efficiency, Effectiveness
  • M. Nakhshab, J. Ghaffari, M.M. Nasehi, J. Yazdani, Charati, A. Shakeri, Z. Nazari Pages 71-76
    Background And Objective
    Breastfeeding is the best food for growth and development of newborns and infants. General physicians have an essential role in promoting breastfeeding. The purpose of this study was to assess the knowledge and attitude of general practitioner about breastfeeding.
    Methods
    This cross sectional study was about the knowledge and attitude of general practitioner in Sari, northern Iran in 2012. A questionnaire including 30 different questions related to breastfeeding, time of starting the feeding and duration of breastfeeding and maintenance of feeding was completed by general practitioners.
    Findings
    Three hundred general practitioners completed the questionnaires. One hundred and forty (46%) were female, 188(63%) were employed in urban area. There was no significant difference between private or governmental section as a view point of the results of answer to the questions. Urban physicians had more knowledge than the rural physicians. Overall knowledge of the participants was more than 50% in most of cases (96%) and in more than half of the cases was higher than 70%. Work experience of individuals had no effect on level of their knowledge.
    Conclusion
    The level of knowledge of the physicians was at optimal level in most of cases, but there are inadequate acknowledge in some items of breastfeeding among them.
    Keywords: General practitioner, Knowledge, Breastfeeding