فهرست مطالب
فصلنامه سراج منیر
پیاپی 9 (زمستان 1391)
- بهای روی جلد: 36,000ريال
- تاریخ انتشار: 1391/12/18
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 9فطرت یکی از اساسی ترین موضوع هایی است که قرآن کریم در زمینه انسان شناسایی و به دنبال آن هستی شناسی بدان پرداخته است. بر این اساس، واکاوی فطرت و ابعاد آن و نقش بنیادین آن در حوزه فرد و اجتماع از منظر قرآن از بایسته هایی است که نتایج آن می تواند تاثیر فراوانی در اسلامی سازی معرفت و اسلامی سازی حیات انسانی داشته باشد. این مقاله با بهره گیری از آیه فطرت و تحلیل مفاهیم مطرح شده در آن و نیز نیم نگاهی به بحران ها، دغدغه ها و مشکلات نظری و عملی بشر به دنبال آن است که برخی پیام ها، دلالت ها و ظرفیت ها، نتایج و لوازم، مبانی اخلاقی و بنیان های مطرح شده در این آیه شریفه برای حل بحران ها و مشکلات بشر را مورد واکاوی قرار دهد.کلیدواژگان: فطرت، دین، هویت انسانی، توحید، وحدت انسانیت، عدالت، جامعه جهانی
-
صفحه 30شریعت مقدس اسلام که آخرین دین در سلسله آیین های آسمانی است، شریعتی دور از افراط و تفریط است؛ شریعتی است که حتی در قصاص و انتقام آن، روح حیات وجود دارد. ایستادگی و استقامت را در برابر دشمنان معاند زورگو به پیروان خود دستور داده است و نسبت به محرومان و ستمدیدگان، حد اعلای فروتنی را بدانان یاد داده است. خداوند متعال در قرآن مجید خطاب به پیروان این آیین پاک می فرماید: کذالک جعلناکم امه وسطا لتکونوا شهدا علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا: همچنان شما مسلمانان را امت میانه رو قرار دادیم تا الگو و سرمشق دیگر مردمان جهان باشید، چنان که پیامبر اسلام را تمام الگوی شما قرار دادیم. رسول گرامی ص نیز بارها بدین نکته اشاره فرموده است: ان الله بعثنی رحمه للعالمین: خداوند مرا به عنوان لطف و رحمت برای جمیع جهانیان مبعوث فرموده است. بنابراین هم دین اسلام دین رحمت است و هم وجود پیامبر این آیین، لطف محض برای همه عالم وجود است. این مقاله کوشیده تا چهره تابناک اسلام را با بررسی و بیان قاعده فقهی نفی عسر و حرج برای فرهیختگان نشان دهد و الطاف بیکران الهی را در جعل احکام شرعی بدون عسر و حرج مبرهن سازد.کلیدواژگان: قرآن، حدیث، یسر، عسر، حرج، قاعده فقهی
-
صفحه 47داستان های قرآن کریم، خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی دارد که مختص خود قرآن است به گونه ای که از یک داستان، آن بخش از وقایع را بازگو می کند که در برآوردن هدف هدایت قرآن موثر است و پایبند به این نیست که تمام جزئیات وقایع را بیان کند. در این مسیر از داستان های تخیلی و تو خالی برای ارائه هدف خود استفاده نمی کند اما این به معنای آن نیست که قرآن در بازگو کردن قصه های خود از قالب های هنری استفاده نمی کند. یکی از شیوه های بیانی قرآن برای تبیین حقایق و مطالب فراتر از درک محدود بشری، به کار بردن تمثیل و تشبیه است تا مخاطبان در نسل های مختلف، آن را درست بشناسند و درک کنند چنان که می فرماید: و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون. این مثال ها را برای مردم می زنیم. باشد که بیندیشند. برخی از مفسران، داستان هایی از قرآن را فقط نمادین دانسته اند و واقعیت آن را انکار کرده اند در حالی که گروهی دیگر، کلام و بیان قرآن را واقعیت می دانند. این جستار به بیان دیدگاه های مفسران در این زمینه پرداخته، تعابیر ایشان در واقعی یا تخیلی بودن برخی از داستان های قرآنی را مورد بحث قرار داده است و بر این اساس به عنوان نمونه، به بررسی داستان آدم ع و فرزندانش پرداخته است.کلیدواژگان: داستان، واقع گرایی، نمادین، حقیقت، تخیل
-
صفحه 64آیه 33 سوره احزاب به آیه تطهیر معروف است. خداوند سبحان در این آیه، اهل بیت را از هر گونه پلیدی و پلشتی و ناپاکی مصون معرفی فرموده است. مصداق های دقیق اهل بیت کیانند؟ همه دانشمندان شیعه و گروهی از علمای اهل سنت این آیه را درباره اصحاب کساء می دانند و برخی دیگر از آنان، زنان پیامبر ص را نیز از مصادیق آن گمان می کنند. اما اینکه کدام گروه در رای و اعتقاد خود بر راه صواب هستند و کدام گروه بر طریق خطا می روند؟ در این مقاله پاسخ این پرسش با ادله عقلی، نقلی و ذکر دقیق منابع در حد امکان ذکر شده است.کلیدواژگان: قرآن، آیه تطهیر، اهل بیت ع، تفسیر، زنان پیامبر، خمسه طیبه
-
صفحه 78یکی از ویژگی های مثبت انسان که هم در رشد و تکامل خود او نقش مهمی دارد و همپایه و اساس روابط اجتماعی می باشد خوش بینی است. خوش بینی نیک انگاری درباره خداوند، فعل و انفعالات جهان و نیز پندار و گفتار و کردار انسان ها و خود است. از آنجا که امید، نشاط، آرامش در زندگی و جامعه و سلامتی دین در سایه خوش بینی حاصل می شود به این موضوع از منظر قرآن به عنوان یک کتاب کامل و آسمانی و از منظر حضرت علی ع به عنوان یک امام معصوم پرداخته می شود. این مقاله در نظر دارد با کمک علم روان شناسی به بررسی و تحلیل خوش بینی در قالب اقسام خوش بینی، فرق آن با ساده لوحی، آثار و نتایج خوش بینی و بدبینی، ویژگی افراد مثبت اندیش و روش های تقویت خوش بینی بپردازد.کلیدواژگان: قرآن کریم، امام علی (ع)، خوش بینی، بدبینی، شناخت، ساده لوحی
-
صفحه 99بنیادی ترین مطلب در مباحث اعتقادی که وجه امتیاز ماتریالیست ها و لائیک های دنیا از معتقدین به وجود خداوند است مساله اعتقاد به وجود حقیقت مطلق به نام خدای متعال است. از این روی، نخستین مساله ای که برای جوینده حقیقت مطرح است و پیش از هر چیز باید پاسخ صحیح آن را به دست بیاورد این است که آیا خدایی وجود دارد یا نه؟ برای به دست آوردن پاسخ این پرسش، راه های فراوان و گوناگونی وجود دارد که در کتاب های مختلف فلسفی و کلامی و نیز در بیانات پیشوایان دینی و کتاب های آسمانی به آنها اشاره شده است لکن روش هایی مهم که در مقام استدلال وجود دارد مجموعا به پنج روش تقسیم می شود: 1. روش عرفا 2. روش فلاسفه الهی 3. روش متکلمان 4. روش دانشمندان طبیعی 5. روش قرآن و سنت. هر کدام از این روش ها خود به شیوه های گوناگون منشعب می شوند و عمده نظر در این نوشتار به روش فلاسفه و متکلمین است که در قرآن و احادیث معصومین ع به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است.کلیدواژگان: قرآن، حدیث، برهان، فطرت، حدوث، امکان و وجوب، نظم
-
Page 9As an essential subject in anthropology and thus ontology, fitrah (nature) has been fervently addressed in the Holy Qur’an. Therefore, the study of fitrah and its personal and social aspects and roles from the Qur’an’s viewpoint is essential to the Islamization of knowledge and human life. The present paper analyzes the content and connotations of Āye-e Fitrah (Verse of Nature) in order to find a solution for the crisis, concerns, and problems presently plaguing the international community.Keywords: Fitra, Religion, human nature, monotheism, unity of humanity, justice, International community
-
Page 30As the last divine religion, Islam is free from radicalism. Even its attitude towards revenge and punishment brims with life. It urges the believers to stand against the enemies and be kind to the oppressed and underprivileged. According to the Holy Qur’an, “Thus, have We made of you an Ummat justly balanced, that ye might be witnesses over the nations, and the Messenger a witness over yourselves” (2:143). The Holy Prophet of Islam (SAW) also states, “Verily, Allah has sent me as a blessing for all the nations of the world.” Not only is Islam the religion of mercy, but also the Holy Prophet of Islam (SAW) is a blessing for mankind. This article is an attempt to unveil the luminous face of Islam through La Osr va Haraj Rule (Denegation of Hardship Rule).Keywords: The Holy Quran, hadīth, intolerable hardship, jurisprudence rule
-
Page 47The Qur’anic stories possess characteristics which are unique to the holy book of Islam. Only parts of the story which serve the guiding purpose of the Qur’an are narrated, and details are sometimes left out. The fact that it refrains from using shallow imaginative stories does not suggest that the Holy Qur’an does not use literary forms in its narration of stories. It uses allegory and simile; therefore, different generations would understand the facts beyond mankind’s limited understanding. As stated by Allah the Almighty, “Such are the similitudes which We propound to men, that they may reflect” (59:21). Some interpreters describe the Qur’anic stories as symbolic and reject their truth. On the other side, some believe in their veracity. This article studies the interpreters’ attitudes towards the Qur’anic stories, including the story of Adam and his children.Keywords: story, Realism, Symbolic, imagination
-
Page 64Verse 33 of Sūrah al-Ahzāb of the Holy Qur’an is referred to as the Āye-e Tathīr (Verse of Purity). In this verse, Allah the Almighty announces His intention to purify Ahl al-Bayt (Prophet Muhammad’s Infallible Household (AS)) from uncleanliness and sin. The question remains as to who are the referents of Ahl al-Bayt. All Shiite and some Sunni scholars believe it to refer to Ahl al-Kesā (People of the Cloak), and some claim that it refers to prophet’s wives. This article seeks to address this important question.Keywords: The Holy Quran, Prophets Infallible Household (AS), Verse of Purity, Quranic exegesis, Prophets wives, Five Infallible Members of the Household (AS)
-
Page 78As a positive human trait, optimism plays an important role in his growth and development and constitutes the foundation of his social relations. It is defined as “the tendency to feel positive towards God, world, others, and oneself.” As hope, vivacity, peace, and consequently the health of religion are dependent on optimism, this article addresses this trait from the viewpoint of the Holy Qur’an as the holy book of Islam and Imam Ali (AS) as an infallible religious leader. It is an attempt to shed some light on optimism, its difference with naivety, its consequences, characteristics of the optimists, and methods to improve optimism on the basis of psychology.Keywords: The Holy Quran, Imam Ali (AS), Optimism, pessimism, cognition, naivety
-
Page 99Belief in God’s existence is the most fundamental ideological issue and a matter for constant debate between the materialists and secularists and the believers in God. Therefore, the seekers of truth should first address the question as to whether God exists or not. There are different ways which would help find the answer; however, the most important ones are divided into five categories, including those proposed by the mystics, those proposed by the philosophers of religion, those proposed by the scholars of ilm al-kalām, those proposed by the natural scientists, and finally those proposed by the Holy Qur’an and sunnah. The above categories are further divided into a number of subcategories which are briefly discussed in this paper to facilitate further research and study. It is worth underlining that this paper mainly studies and compares the techniques proposed by the philosophers of religion and scholars of ilm al-kalām which are based on the Holy Qur’an and Shia hadīth collections.Keywords: The Holy Quran, hadīth, argument, Fitrah, occurrence, necessity, contingency, order