فهرست مطالب

نشریه مدیریت اطلاعات سلامت
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 35، فروردین و اردیبهشت 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/22
  • تعداد عناوین: 13
|
  • سرمقاله
  • امیراشکان نصیری پور، محمدرضا ملکی، محمودرضا گوهری، سارا آقابابا، محمد مهدی واحدی صفحات 1-3
  • مقاله پژوهشی
  • عباس ملکی، سید مجتبی سجادی*، بابک رضایی صفحات 4-16
    مقدمه

    اورژانس محلی برای ارایه ی خدمات درمانی به بیماران است که رابطه ی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسان ها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیه سازی و جریان بهبود یافته ی فرایند درمان، برای ارایه ی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینه ها در بخش اورژانس و بهبود شاخص های عملکردی آن بوده است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توسعه ای کاربردی، مقطعی یک ماهه بر روی بیماران اورژانس بیمارستان اراک در سال 1391 انجام شده است و اطلاعات از طریق مشاهده و پرسش نامه منطبق بر فرم وزارت بهداشت جمع آوری شده است. روایی آن از لحاظ محتوا صوری و پایایی آن با Alpha Cronbach برابر 93 درصد تعیین شده است. روش نمونه گیری هدفدار، غیر احتمالی بدون نمونه گیری اولیه به تعداد 7035 نفر می باشد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار Easy Fit و شبیه سازی مدل با نرم افزار Arena انجام شده است.

    یافته ها

    در این پژوهش چهار سناریوی مختلف در نرم افزار Arena شبیه سازی شده است که نتایج آن ها به صورت کمی و مقایسه ای با توجه به شاخص های عملکردی ارایه شده است. سناریوی یک به عنوان مدل اولیه در نظر گرفته شده است که شاخص هزینه ی آن درحدود 44 میلیون واحد پول و درصد رسیدگی در بخش احیا 37 درصد می باشد و باتوجه به این یافته ها سه سناریوی دیگر طراحی و اجرا شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش نشان داد که مدل بهبود یافته نسبت به مدل قبلی اورژانس، سبب طبقه بندی مناسب جریان کار و بهبود شاخص های عملکردی در اورژانس می شود. هم چنین با تغییر تعداد منابع و تخت ها به طور مناسب می توان ارایه ی خدمات به بیماران و نارضایتی های آن ها را بهبود بخشید.

    کلیدواژگان: شبیه سازی کامپیوتری، بخش اورژانس، درمان
  • غلامرضا قاسمی، لیلا صفابخش، افسانه کریمی، سیمین شریفی صفحات 17-23
    مقدمه
    دانش کامپیوتری و فن آوری اطلاعات برای پرستاری و آینده ی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فن آوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آن ها مهارت های اطلاع رسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فن آوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعه ی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکده ی پرستاری و مامایی زاهدان بودند که 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترم های مختلف بررسی پیشرفت مهارت های کار با کامپیوتر در طی دوره ی تحصیلی بود. به منظور گرد آوری داده های پژوهش از چک لیست مهارت های فن آوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راه اندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزش گذاری شدند، در مواردی که دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمره ی 1 و در غیر این صورت نمره ی صفر داده شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرم افزار SPSSنسخه ی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد.
    یافته ها
    داده های پژوهش نشان داد که نمرات مهارت ها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیش تر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارت ها به جز Word و PowerPoint بیش تر از دختران بود (02/0 = Pvalue).
    نتیجه گیری
    فارغ التحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فن آوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده کنند، بنابراین برنامه ی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغ التحصیلانی حرکت کند که آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشکده ی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزش های مبتنی بر شواهد قرار دهد.
    کلیدواژگان: تکنولوژی اطلاعات، دانشجویان پرستاری، مهارت
  • جواد زارعی، امیرعباس عزیزی، خسرو کشاورز *، الهام سیاوشی صفحات 24-37
    مقدمه

    هر ساله مبالغ قابل توجهی از درآمدهای بیمارستان ها به عنوان کسورات توسط سازمان های بیمه گر کسر می گردند. هدف از این پژوهش شناسایی کسورات اعمال شده توسط سازمان های بیمه گر خدمات درمانی و تامین اجتماعی درصورت حساب های ارسالی بیمارستان های آموزشی اهواز بود.

    روش بررسی

    این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بود که در سال 1388 انجام شده است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی صورت حساب های ارسالی پنج بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به سازمان های بیمه ی خدمات درمانی و تامین اجتماعی در سال 1387 بود. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها چک لیستی بود که مطابق با صورت حساب های ارسالی به سازمان های بیمه، طراحی شده بود. روایی چک لیست با استفاده از نظر کارشناسان تایید گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و در نرم افزار SPSS نسخه ی 19 مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    مجموع کسورات بستری و سرپایی، نسبت به صورت حساب های ارسالی سازمان بیمه ی خدمات درمانی 62/6 درصد بود. در بیمه ی تامین اجتماعی مجموع کسورات بستری و سرپایی نسبت به صورت حساب های ارسالی 9/4 بود و صورت حساب های بستری بیش از سرپایی مشمول کسورات شده بودند.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که اگر چه درصد کمی از صورت حساب های ارسالی مشمول کسورات می گردد ولی همین مقدار کم کسورات نیز بار مالی قابل توجهی را به بیمارستان ها تحمیل می کند. بنابراین برنامه ریزی به منظور کاهش کسورات توسط دانشگاه های علوم پزشکی پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: بیمه، تامین اجتماعی، خدمات بهداشتی درمانی، بیمارستان ها
  • سید جواد قاضی میرسعید، نادیا معتمدی*، باقر پهلوان زاده صفحات 38-48
    مقدمه

    تولید مجلات علمی پزشکی یکی از نماد های توسعه ی سلامت در هر کشور است. تعداد استنادهای مجله در نمایه نامه های بین المللی جلوه ای از اهمیت آن در انتشار دانش سلامت است و در این میان سهم خود- استنادی ها چشم گیر تر است. هدف از مطالعه ی حاضر مقایسه ی تاثیر خود- استنادی نویسنده در ضریب تاثیر مجله های انگلیسی پزشکی ایرانی در پایگاه های وبگاه علوم (WoS) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بوده است.

    روش بررسی

    به روش تحلیل استنادی 12 مجله در پایگاه WoS و 26 عنوان در پایگاه ISC در سال های 2006 تا 2009 بررسی گردید. ضریب تاثیر از گزارش های استنادی نشریات و خود- استنادی نویسنده با جستجو و مشاهده ی مستقیم ارجاعات در هر پایگاه گرد آوری و به کاربرگه منتقل شد. ضریب تاثیر بدون خود- استنادی محاسبه گردید. ابزار تحلیل داده ها نسخه ی 20 نرم افزار SPSS بود. برای مقایسه ی نرخ خود- استنادی های مجلات مشترک از آزمون Wilcoxon و برای مجلات غیر مشترک از آزمون Mann-Whitney استفاده شد. برای تعیین همبستگی خود- استنادی با ضریب تاثیر در پایگاه WoS از آزمون Pearson و در پایگاه ISC به سبب چولگی داده ها از آزمون Spearman استفاده شد. آزمون مقایسه ی همبستگی بین دو پایگاه، تحلیل Covariance بود.

    یافته ها

    نرخ خود- استنادی نویسنده در دو پایگاه تفاوت معنی داری نداشت (05/0<Pvalue). در پایگاه WoS همبستگی بین خود- استنادی و ضریب تاثیر به سطح معنی داری نزدیک بود (69/0=r، 06/0=Pvalue). همبستگی در پایگاه ISC معنی دار نشد (06/0=rsp، 63/0=Pvalue). بین رابطه ی خود- استنادی نویسنده با ضریب تاثیر در دو پایگاه تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0Pvalue<).

    نتیجه گیری

    تاثیر خود- استنادی نویسنده در افزایش ضریب تاثیر مجلات حوزه ی پزشکی در وبگاه علوم بیش تر است. خود- استنادی نویسندگان این حوزه باید کاهش یابد تا تاثیر واقعی مجلات علمی نمایان شود.

    کلیدواژگان: نشریات، استناد، ضریب تاثیر مجلات، پایگاه های اطلاعاتی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
  • زینب پاپی، فاطمه نوشین فرد * صفحات 49-59
    مقدمه

    هم تالیفی وسیع ترین شبکه ی اشتراک دانش و دخالت حقیقی پژوهشگران در تولید علم و توسعه ی علمی است. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت هم تالیفی پژوهشگران ایرانی حوزه ی سم شناسی در نمایه ی استنادی علوم بین سال های 1991 تا 2011 بوده است.

    روش بررسی

    نوع پژوهش کاربردی است و از رویکرد علم سنجی بر پایه ی شاخص هم تالیفی استفاده شده است. داده ها با مراجعه به پایگاه استنادی موسسه ی اطلاعات علمی (ISI: Institute for Scientific Information) و جستجو از طریق نام کشور و حوزه ی سم شناسی انجام شد و تعداد 1160 مدرک در بازه ی زمانی 1991 تا 2011، جامعه ی پژوهش را تشکیل دادند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای Excel و BibExcel انجام شد.

    یافته ها

    بیش ترین میزان مشارکت در تولید مدارک دارای 3 نویسنده بوده است و بالاترین ضریب همکاری مربوط به سال 1997 با 75/0 بود که بیش ترین مشارکت در این سال در تولید مدارک 3 و 5 نویسنده ای بوده است. در کل ضریب همکاری در بازه ی زمانی مورد بررسی 61/0 محاسبه شد. هم چنین در بین موسسات و مراکز پژوهشی، دانشگاه های علوم پزشکی تهران (با 341 مدرک)، شهید بهشتی (135 مدرک) و جندی شاپور اهواز (105 مدرک) به ترتیب به عنوان پرکارترین دانشگاه های کشور در تولید مدارک علمی در حوزه ی سم شناسی، در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند. نتایج در مورد همکاری های بین المللی نیز مشخص شد که پژوهشگران ایرانی حوزه ی سم شناسی بیش ترین هم تالیفی را به ترتیب با پژوهشگران کشورهای کانادا (23 مدرک)، انگلستان (19 مدرک) و ایالات متحده امریکا (19 مدرک) دارند. هم چنین محمد عبداللهی با 106 مدرک به عنوان پرکارترین نویسنده شناخته شد.

    نتیجه گیری

    با توجه به تمایل بالای پژوهشگران ایرانی حوزه ی سم شناسی به تولید مدارک علمی با مشارکت پژوهشگران داخل و خارج از کشور، لازم است که بستر لازم برای مشارکت گسترده تر پژوهشگران این حوزه در سطح داخل و خارج از کشور فراهم شود.

    کلیدواژگان: علم سنجی، سم شناسی، پایگاه های اطلاعاتی، موسسه ی اطلاعات علمی
  • محمد باقر نگهبان، ابراهیم خاشی جمال زهی صفحات 60-70
    مقدمه
    بررسی کمی برونداد علمی به ویژه مقالات پژوهشی یکی از مهم ترین شاخص های پژوهش در تولید علم شناخته می شود. یکی از کارآمدترین شیوه های بررسی تولیدات علمی استفاده از مطالعات علم سنجی با بررسی مقالات نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی معتبر است. روش این پژوهش علم سنجی و نوع مطالعه کاربردی است و با هدف بررسی روند رشد تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در صدد است تا وضعیت و میزان رشد کمی آن ها را مشخص کند.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع علم سنجی است که با استفاده از پایگاه استنادی جهان اسلام در آذر ماه 1391 شمسی، اطلاعات آن استخراج و گردآوری شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل 222 رکورد از مدارک موجود در این پایگاه اطلاعاتی بوده است که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پژشکی زاهدان در فاصله ی سال های 87-1385شمسی منتشر شده است. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزار آماری استفاده گردید. داده ها از پایگاه استنادی جهان اسلام استخراج و تحلیل گردیده است، با توجه به این که پایگاه های استنادی از روش های تایید شده ی جهانی است وهمه ی محققان در سراسر دنیا آن را اجرا می کنند، ابزار و فنون استانداردی است که نیاز به روایی ندارند.
    یافته ها
    بیش ترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مجلات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مربوط به سال 1387 شمسی با تعداد 77 مقاله (68/34 درصد) بود. در مجموع بیش ترین تولید مقالات مربوط به دانشکده ی پزشکی با تعداد 118 مقاله (33/39 درصد) و از نظر تولیدات علمی در گروه های آموزشی، بیش ترین تعداد مقالات چاپ شده مربوط به گروه داخلی با تعداد 25 مقاله می باشد.
    نتیجه گیری
    تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رقم قابل قبولی نیست، نتایج این پژوهش نشان می دهد که در طی سال های مورد بررسی، چاپ مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه از روندی صعودی و با رشدی اندک برخوردار بوده است. تعداد مقالات چاپ شده در طی 3 سال از تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه کم تر می باشد که می توان ذکر کرد که تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه در طول این مدت موفق به چاپ مقاله در این پایگاه نشده اند. اگر چه روند تولیدات علمی (مقالات) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از نظر تعداد مقاله رو به رشد بوده اما در بعضی از دانشکده ها و گروه های آموزشی این روند منفی بوده است.
    کلیدواژگان: علم سنجی، تولید علم، هیات علمی، پایگاه های اطلاعاتی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
  • شهرام توفیقی، محمد امین شمسی، * عبدالرضا صباحی، احمد عامریون، روح الله زابلی صفحات 71-79
    مقدمه

    امروزه توجه به مقوله ی کیفیت در سازمان های خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمان های خدماتی از جمله بیمارستان ها اقدام به اخذ گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کرده اند. هدف از این مطالعه ارایه ی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است.

    روش بررسی

    این مطالعه به صورت کیفی در سال 1391 بر روی 30 نفر از کارکنان بخش های مختلف بیمارستان های شهر کرمان شامل حضرت فاطمه (س)، بهشتی و کاشانی با روش فتومنولوژی انجام شد. از مصاحبه ی ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و بحث گروهی جهت جمع آوری داده ها بهره گرفته شد. مصاحبه ها ضبط، خط به خط دست نویس و سپس مطابق روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    از بین 46 مضمون کلی، 4 مضمون اصلی «بهبود، تبلیغات، عدم تعهد مدیران ارشد و عدم مشارکت کارکنان» به دست آمد و علی رغم دیدگاه مثبت کارکنان به ماهیت سیستم مدیریت کیفیت، عملکرد این سیستم را در بیمارستان متبوع شان به دلیل عدم مشارکت کارکنان به خصوص پزشکان، عدم تعهد مدیران و اخذ گواهینامه برای استفاده از جنبه ی تبلیغاتی آن، فاقد کارایی مطلوب دانستند.
    بحث: استقرار سیستم های مدیریت کیفیت در بیمارستان ها، تضمینی برای کیفیت خدمات در آن ها نیست و موفق بودن استقرار این سیستم به عوامل مختلفی مانند آموزش، تعهد مدیران ارشد و مشارکت تمامی کارکنان به خصوص پزشکان بستگی دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، بیمارستان ها، کارکنان
  • محمود کیوان آرا، سید حسین واعظی، حمید کریمی صفحات 80-87
    مقدمه
    موضوع آموزش به طور اعم و آموزش قرآنی به طور اخص و تاثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمان ها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان اداره ی کل بیمه ی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تاثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای رفتار شغلی شامل متغیرهای رضایت شغلی، مسوولیت پذیری،عدالت محوری، تیم پذیری،کیفیت گرایی و مهارت انسانی پرداخته است.
    روش بررسی
    جامعه یث آماری این پژوهش کارکنان اداره کل بیمه ی خدمات درمانی استان اصفهان هستند. روش تحقیق آزمایشی و کاربردی بود و جنبه ی همبستگی داشت. برای انجام تحقیق و دست یابی به اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده، 30 نفر به عنوان نمونه برای آزمون مستقل و30 نفر برای آزمون شاهد انتخاب شده اند. اطلاعات این تحقیق از طریق پرسش نامه جمع آوری شده است و با استفاده ازنرم افزار SPSS نسخه ی 19 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای پایایی پرسش نامه از ضریب Coronbach’s alpha با مقدار73% استفاده شده است. داده های حاصل با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی چون فراوانی، میانگین، میانه، واریانس و آزمون T دو نمونه ی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که آموزش های قرآنی بر شاخص های رضایت شغلی با میانگین 3/8، مسوولیت پذیری با میانگین 3/18، عدالت محوری با میانگین 3/22، تیم پذیری با میانگین 8/21، کیفیت گرایی با میانگین 4/21 و مهارت انسانی با میانگین 8/21 بر روی افراد آموزش دیده تاثیرگذار بوده و تفاوت بین گروه های آموزش دیده و آموزش ندیده معنادار بود. بنابراین آموزش قرآنی بر رفتار شغلی کارکنان تاثیر مثبت داشته است.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان می دهد که آموزش های قرآنی می تواند بر رفتارهای سازمانی مانند رضایت شغلی، مسوولیت پذیری، عدالت محوری، تیم پذیری، کیفیت گرایی و مهارت انسانی موثر باشد. آموزش می تواند به عنوان یکی از مولفه های تعیین کننده ی رفتار در هر جامعه ای مورد توجه قرار گیرد، به ویژه زمانی که آموزش با عقاید، هنجارهای فرد و با فطرت انسانی منطبق باشد.
    کلیدواژگان: آموزش های قرآنی، رفتار شغلی، رضایت شغلی، کارکنان، بیمه
  • فریبرز رحیم نیا، حنظله زینوند لرستانی، شیرین فیض محمدی صفحات 88-98
    مقدمه
    امروزه به عنوان یک واحد کسب و کار، سازمان های بهداشتی و درمانی بیش تر از دیگر صنایع نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری با استانداردهای بالا می باشند. این پژوهش با دیدگاهی سازمانی جهت شناسایی عوامل موثر بر پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستان ها شکل گرفته است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر از حیث روش جمع آوری اطلاعات توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه ی آماری این مطالعه که در سال 1391 صورت گرفته، شامل مدیران داخلی و یا روسای 156 بیمارستان و مراکز درمانی فعال در سطح شهر مشهد بود. حجم نمونه براساس فرمول نمونه گیری حدود 51 بیمارستان تعیین گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه بوده که برای بررسی روایی محتوایی از نظر اساتید دانشگاه استفاده شده و نیز جهت برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (74/0α=) استفاده گردیده است. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    براساس نتایج به دست آمده، 12 (5/23 درصد) بیمارستان پذیرنده ی این سیستم و 39 (5/76 درصد) بیمارستان به عنوان نپذیرنده شناخته شدند. متغیرهای نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی، اندازه ی سازمان، مزیت نسبی، قابلیت های مدیریت دانش، قابلیت های اطلاعاتی کارکنان و پیچیدگی به ترتیب بیش ترین تاثیر را بر پذیرش داشته اند.
    نتیجه گیری
    باتوجه به این که نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی نقش مهمی در پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستان ها دارد، بنابراین دولت باید با فراهم آوردن محیطی فعال و حمایتی زمینه را برای تشویق مدیران ارشد جهت به کارگیری این سیستم فراهم کند.
    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، سیستم های اطلاعاتی، تحلیل تشخیصی، بیمارستان ها
  • سعید آصف زاده، سجاد غلامعلی پور، گلرخ عتیقه چیان صفحات 99-108
    مقدمه
    منابع انرژی یکی از مهم ترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار می آید. هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال های 1390-1388 بود.
    روش بررسی
    این پژوهش کاربردی از دسته مطالعات تحلیلی- مقطعی است که در سال 1390 انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی قزوین(5 بیمارستان) بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. مراجعه به آمار و اسناد هزینه و مصرف در سال های 1390-1388، مبنای جمع آوری اطلاعات بوده است. داده های به دست آمده از طریق ورود به excell و نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 19 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری t-student تحلیل شد.
    یافته ها
    آزمون t-student نشان داد میانگین مقدار مصرف ماهیانه ی آب، برق و گاز در یک سال قبل و بعد از هدفمندی یارانه ها در بیمارستان های مورد مطالعه تفاوت معناداری نداشته است (457/0= Pvalue)، (64/0= Pvalue)، (68/0= Pvalue). اما میانگین مبلغ ماهیانه ی هر سه در یک سال قبل و بعد از هدفمندی یارانه ها به طور معناداری بیش تر از قبل بوده است (001/0≥ Pvalue).
    نتیجه گیری
    برای بهینه سازی مصرف انرژی در بیمارستان ها بهتر است که استانداردهای مصرف در بخش های مختلف با توجه به آخرین سطح فن آوری و دیگر عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی تعیین و به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: مصرف انرژی، هدفمندی یارانه ها، بیمارستان ها
  • مقاله مروری نقلی
  • محمدرضا سلیمانی صفحات 109-123
    بی تردید، در جامعه ی اطلاعاتی، دانش و اطلاعات نقش تعیین کننده داشته و به عنوان ثروت و دارایی محسوب می شوند. از آنجایی که عدم دسترسی به اطلاعات معتبر در تمامی حوزه ها از جمله حوزه ی سلامت باعث تحمیل هزینه های زیادی می شود، به همین دلیل، اطلاعات به عنوان محور مباحث اکثر اقتصاددانان قرار گرفته و حوزه ی مطالعاتی جدیدی به نام «اقتصاد اطلاعات» شکل گرفته است. از طرف دیگر، امروزه مدیران کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی به عنوان یکی از عمده ترین متولیان و تولید کنندگان کالاها و خدمات اطلاعاتی با مسایل و چالش های اقتصادی زیادی مواجه هستند که برای حل مناسب آن ها علاوه بر دانش اقتصادی، نیاز به درک صحیحی از ویژگی های اقتصادی اطلاعات و خدمات اطلاعاتی دارند. از آنجایی که تحلیل اقتصادی کالاها و خدمات اطلاعاتی با تحلیل اقتصادی استاندارد متفاوت می باشد، لذا در این مقاله ابتدا اطلاعات به عنوان یک کالای اقتصادی بررسی شده و در ادامه، ویژگی های منحصر به فرد اطلاعات ذکر می شود. در نهایت رویکردهای رایج برای قیمت گذاری این نوع کالاها و خدمات و نیز چالش مربوط به دریافت بهای استفاده از طرف کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: خدمات اطلاعاتی، قیمت گذاری، اقتصاد
  • فیروزه زارع فراشبندی، سپیده سلیمی صفحات 124-134
    کتاب درمانی یکی از روش های کم هزینه، در دسترس و سودمند در درمان بیماری ها و مشاوره های روان شناسی می باشد که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کتاب درمانی استفاده ازکتاب برای درمان است و به عنوان روشی مکمل در درمان به کار می رود. این روش بسته به نظر تیم درمان می تواند به صورت گروهی یا فردی و حضوری یا غیر حضوری اجرا شود، هرچند در کنار مزایای خود دارای محدودیت هایی نیز می باشد. این مقاله یک مقاله ی مروری نقلی است و هدف از آن مرور تاریخچه و مفاهیم کتاب درمانی، ارایه ی کاربرد کتاب درمانی، مزایا و محدودیت های آن، بیان مراحل اجرای کتاب درمانی و هم چنین نقش کتابداران در آن است. برای جستجوی مقالات از آبان 1390 شمسی تا مرداد 1392 شمسی با استفاده از کلید واژه های «کتاب درمانی»، «اطلاع درمانی»، «نقش کتابدار در درمان»، «نقش کتابخانه در درمان» در پایگاه های SID، Magiran، ISI، Web of Science، Science Direct، Ebsco، Springer، IranMedex، Irandoc، Noormags، Elsevier، MDConsult، Emerald و Proquest جستجو انجام شد. تعداد 180 مدرک به فارسی و انگلیسی بازیابی گردید. پس از بررسی مدارک بازیابی شده، تعداد 40 مدرک انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. جمع بندی مرور متون فوق نشان داد که به دلیل افزایش نرخ شیوع بیماری های مختلف از یک سو، کمبود متخصصان مجرب از سوی دیگر و گران بودن اغلب خدمات با کیفیت، استفاده از روش کتاب درمانی به عنوان یک روش ساده، ارزان و در دسترس سودمند است اما بایستی به محدودیت های آن نیز توجه لازم را داشت. نقش کتابدار در این روش، نقشی تسهیل کننده است و زمانی اجرای کتاب درمانی بیش ترین تاثیرگذاری را خواهد داشت که یک کتابدار پزشکی یا بالینی به همراه تیم درمان و در کنار پزشک یا روان پزشک در اجرای فرایند کتاب درمانی مشارکت داشته باشد.
    کلیدواژگان: کتاب درمانی، کتابداران، بیماری ها
|
  • Abbas Maleki, Seyed Mojtaba Sajadi, Babak Rezaee Pages 4-16
    Introduction

    Local emergency ward is designated to provision of treatment services for patients which is closely related to salvaging people’s lives. The main purpose is to apply simulation and improved treatment process procedure for appropriate designation of environment، resources and funds in the emergency ward and improvement of functional indexes.

    Methods

    This is an applied-developmental study conducted during a one month period in 2012 on the patients referring to the emergency ward of Arak hospital and all the data were gathered through either observations or questionnaires consistent with the format of the Ministry of Healthcare. Both face content validity and stability of data were determined using the 93percent Cronbach''s alpha factor. Non-probability purposive sampling is carried out with no prototypes to the number of 70350 case. The data analysis was conducted via Easy Fit software whereas simulation modeling was performed through Arena software.

    Results

    Four different scenarios were simulated in this study using the Arena software، the results of which are presented both quantitatively and comparatively with respect to the functional indexes. The first scenario is considered as the prototype with a cost index of nearly 44 million units of of money and 37 percent care in the resuscitation ward، according to which the other three scenarios were designed and conducted.

    Conclusion

    The results of this research show that the improved model would lead to more appropriate classification of work procedure and improvement of functional indexes in an emergency ward as compared with the previous model. Also، appropriate alteration in the number of resources and beds may improve the provision of services to the patients and resolve their dissatisfactions.

    Keywords: Computer Simulation, Emergency Department, Treatment
  • Gholamreza Ghasemi, Leila Safabakhsh, Afsaneh Karimi, Simin Sharifi Pages 17-23
    Introduction
    Computer literacy and information literacy are critical to the future of nursing the ability to use Information and Technology effectively is an increasingly important skill for nursing students. It is essential to support their student experience and also to give them the basics of the Informatics skills that they will need in practice once they are qualified nurses. This study was designed to survey of the rate of skill in using information technology by nursing students in Nursing and Midwifery School
    Methods
    This study is descriptive – analytical research and population included56 under graduating students in semester 1، 3، 5&7. The checklist was used for data gathering included 7 skills in using of information technology. Questions were evaluated on the base of positive or negative answers، in a way that score one were given to positive answers and score zero to negative answers and then each person’s score in each domain was determined. All the survey results were compiled and analyzed with the SPSS using descriptive and analytical statistical method and variance test.
    Results
    Findings showed that the rate of skill in using information technology in students in semester 3 &5 was higher than students in semester 1 & 7 p= (. 03). Also mean score of male high in all skills except Word and PowerPoint than female p= (. 02).
    Conclusion
    Graduates of nursing programs today must be able to use IT tools، such as clinical information system. To achieve this ambitious goal، nursing faculty must be adequately prepared to provide education about the role of information management in evidence-based practice.
    Keywords: Information Technology, Students, Nursing, Skill
  • Javad Zarei, Amir Abbas Azizi, Khosro Keshavarz, Elham Seyavashi Pages 24-37
    Introduction

    Every year، the considerable amounts of hospital income are deducted by the insurance organizations as deductions. The aim of this study was to survey the deductions applied by medical services and social security insurances organizations on bills of teaching hospitals affiliated to Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.

    Methods

    This is cross-sectional study which was conducted in 2009-2010. All of the bills sent by five teaching hospitals affiliated to Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences، to medical services and social security insurance organizations in years 2008-2009 were studied. Instrument for data gathering was checklists designed according to the bills sent to insurance organization. The Checklist validity was confirmed by expert''s opinions. Data analyzed by using descriptive statistics in SPSS software.

    Results

    The total deduction for outpatient and inpatient bills applied by Medical Services Insurance organization was 6. 62 %. The total deduction for outpatient and inpatient bills applied by Social Security Insurance was 4. 9%. In comparison، the deductions of inpatient hospital bills were more than outpatient hospital bills (6. 99% to 3. 36%).

    Conclusion

    Results showed that although small percentage of accounts involves deductions but the low amount of this deduction had significant financial imposes to hospitals. Thus، planning to reduce deductions is recommended by the Universities of Medical Sciences.

    Keywords: Insurance, Social Security, Health Services, Hospitals
  • Seyed Javad Ghazi Mirsaeid, Nadia Motamedi, Bagher Pahlavanzadeh Pages 38-48
    Introduction

    The production of Every country`s Medical journals is one of the sign of health development in it. The number of citations in international indexing is a sight of its important in distribution of health information. The rate of self-citations is more been seen. There، the aim of this study had been the comparison of Author self-Citation effect on Impact Factor in Iranian English medical journals in Web of Science (WoS) and Islamic World Science Citation Center (ISC).

    Methods

    By citation analysis، 12 journals in WoS and 26 in ISC were studied from 2006 to 2009. Impact Factors were extracted from JCR، and self-Citaions were obtained by looking of citations in every database and imported to spread sheets. Impact Factor without self-citation recalculated. Data analyzing tool was SPSS software 20 edition. Wilcoxon test was used for comparison of self-citation rates in common journals، and for uncommon journals Mann-whiteny test was used. For correlation test of Author self-citation with IF in WoS Pearson test was used. Because of skewed data in ISC، Spearman test was used. The comparison test of correlation between two databases was Covariance test.

    Results

    There wasn’t any significant deference between Author self-citation rate in two databases (p>0. 05). In WoS، the correlation between Author self-citation and Impact Factor was near to meaning surface (p=0. 06، r=0. 69). The correlation was not meaning in ISC (p>0. 05، rsp =0. 06). There was significant deferent between the relations of Author self-citation and impact factor in two databases (p<0. 001).

    Conclusion

    The effect of Author self-citation in increasing of IF is more significant in WoS. Author self-citation must be decreased to show the really journal´s impact.

    Keywords: Periodicals, Citation, Journal Impact Factor, Databases, Islamic World Science Citation Center
  • Zeinab Papi, Fatemeh Nooshinfard Pages 49-59
    Introduction

    Co-Authorship is «the most expansion knowledge sharing network» and real intervention of researcher in science production and development. This research has studied co-authorship of Iranian researchers in the field of Toxicology in Science Citation Index (SCI) during 1991 – 2011.

    Methods

    The research was applied and scientometric instrument based on co-authorship indicators. Data gathering was done by referring to ISI (Institute for Scientific Information) databases. The search has been done for name of country and Toxicology field and 1160 documents were retrieved. Data analysis has been done by using Excel and Bib Excel programs.

    Results

    The results showed that Iranians’ collaboration were in the three-authored papers. The highest percentage of collaboration were at 1997 and collaboration coefficient (CC) was 0. 75 and in the year the highest collaboration were in the documents with three and five authors. Totally، CC was calculated 0. 61 Too، Tehran University of Medical Sciences (341 documents)، Shahid Beheshti University of Medical Sciences (135 documents) and Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences (105documents) were the most prolific universities in the field، settled one – three ranking. In the international level Iranian researchers tended to collaborate with canadian (23documents)، UK (19 documents) and USA (19 documetns) researchers. As well as a most prolific writer Mohammad Abdullahi was 106 documents.

    Conclusion

    Considering the high tendency of Iranian researchers in the field of Toxicology in producing scientific documents with national and international researchers، it is necessary to pay more attention to the national and international collaborations.

    Keywords: Scientometric, Toxicology, Databases, Institute for Scientific Information
  • Mohammad Bagher Negahban, Ibrahim Khashi Jamal Zehi Pages 60-70
    Introduction
    Quantitative evaluation of scientific outcomes، especially research papers is one of the most important indices of research in the production of science. One of the most efficient methods of evaluation of scientific productions is the application of ScientometricsStudiesin articles indexed in major databases. Research methodlogy in the research، webmetrics and type of study، applied. Purpose of this study is to investigate and study the scientific productions of Zahedan University of Medical Sciences’ Faculty Members in ISC.
    Methods
    This study is adescriptive scientometric survey، whose data are gathered using Islamic World Science Citation Center (ISC). The research sample consisted of 222 records from existing records in this database which are published by researchers of Zahedan University of Medical Sciences form 2006 to 2008. Descriptive statistics and statistical software were used for data analysis.
    Results
    The highest number of documents published form Zahedan University of Medical Sciences in indexed journals in ISC is for 2008 with 77 articles (34. 68%). Generally، the highest number of articles belongs to the school of medicine with 118 articles (39. 33%) and considering the educational groups، to the internal department with 25 articles.
    Conclusion
    This study show that during the years under investigation، publication of articles by university faculty members had an ascending trend with a low growth. Totally، the scientific productions of researchers of Zahedan University of Medical Sciences in ISC is not an acceptable number، as the number of articles published during 3years is lower than the number of faculty members which shows that some of these faculty members did not succeed to publish any article in this database. Although the trend of scientific production (articles) in Zahedan University of Medical Sciences had been growing in terms of the number of articles، some of schools and departments had no articles published
    Keywords: Scientometrics, Science Production, Faculty Member, Databases, Islamic World Science Citation Center
  • Shahram Tofighi, Mohammad Amin Shamdi, Abdolreza Sabahi, Ahmad Amerioun, Rohollah Zaboli Pages 71-79
    Introduction

    today، paying attention to quality in servicing organizations has been universal. Many of servicing organizations including hospitals have started to take certificate of quality management system (ISO 9000). This study is aimed to present viewpoints and experiences of personnel in three hospitals holding certificate of quality management system

    Methodology

    this study was done qualitatively by phenomenological method in 2012 on 30 personnel in different wards of Kerman hospitals including Hazrat-e Fatemeh، Beheshti and Kashani. Structured and semi-structured interviews and group discussion have been used to gather data. Interviews were recorded and hand-written then they were studied based on content analysis.

    Results

    among 46 contents، four main contents of improvement، promotion، lack of commitment of top managers and lack of involvement of personnel were obtained. Despite positive viewpoints of personnel towards quality management system، they stated that performance of the system is inefficient in their hospitals due to lack of involvement of personnel specially doctors، lack of commitment of managers and lack of certificate in order to use it as a promotion.

    Discussion

    establishment of quality management system in hospitals does not guarantee quality of their services. Successful establishment of the system depends on different factors such as training، commitment of top managers and involvement of all personnel particularly doctors.

    Keywords: Total Quality Management, Hospitals, Personnel
  • Mahmoud Keyvanara, Seyed Hossein Vaezi, Hamid Karimi Pages 80-87
    Introduction
    Training is one of the basic concepts of directing the family and community. Without training، providing the organization’s purposes is impossible. Training assessment at all & Quran Training at exclusive use for effect on occupational behavior help the managers. This study with the aim of assesses relationship between Quran training and occupational behavior was done. In this study variable of occupational behavior included ‘occupational satisfaction’ ‘responsibility’، ‘treatability’، ‘quality-oriented’، ‘justificatory’ and ‘human skills’.
    Methods
    In this research the statistical population is the staff of Isfahan Medical Insurance (MSIO). This research applied experimental method. The randomized sampling carried out to choosing 30 people as control group and 30 experimental group. The data gathers element was questioner، which constructed by researchers. For reliability of Cronbach’s alfa coefficient (α) index is calculated & this index was 73%. The data was analyzed SPSS software. The statistical tests were used to show data such as tables and frequency and relationship between variables such as T test.
    Results
    Findings show that Quran training had a positive coefficient on variables of occupational satisfaction with average 18/3، responsibility with average 18/3، treatability with average 22/3، quality-oriented with average 22/3، Justification with average 22/3 and human skills with average 21/8. It could conclude that Quran training effects on occupational behaviors
    Keywords: Quran Training, Occupational Behavior, Job Satisfaction, Personnel, Insurance
  • Fariborz Rahim Nia, Hanzaleh Zeynvand Lorestani, Shirin Feiz Mohammadi Pages 88-98
    Introduction
    Nowadays Healthcare organizations، as business units، need high standard customer relationship management more than other industries. This study is conducted with an organizational perspective، in order to investigate factors affecting adoption of customer relationship management system in hospitals.
    Methods
    This research utilizes descriptive survey research based on data collection method. The study population، which was conducted on 2012، includes all internal managers or head of hospitals and healthcare centers in Mashhad. The sample size was determined 51 hospitals Based on sampling formula. Data collection tool was questioner. Data were analyzed with descriptive and inferential statistics.
    Results
    Based on the findings، 12 hospitals (%23. 5) were receptive and 39 hospitals (%76. 5) were non-receptive. Innovation of senior executives، organization size، relative advantage، knowledge management capabilities، information system capabilities of staff and complexity have significant influence on customer relationship management system adoption، respectively.
    Conclusion
    Given the important role of innovation of senior executives in customer relationship management system adoption in hospitals، government should create an active and supportive environment in order to encourage senior executives to adopt this system.
    Keywords: Customer Relationship Management, Information Systems, Discriminant Analysis, Hospitals
  • Saeed Asefzadeh, Sajjad Golamalipoor, Golrokh Atighechian Pages 99-108
    Introduction
    Energy resources are one of the most important sources of service delivery. The goal of this research was to compare energy consumption before and after the implementation of targeted subsidies in Qazvin University of Medical Sciences hospitals in 2009-2011.
    Method
    This was descriptive-analytical study that was performed cross-sectional in 2011. Population of study was Qazvin University of Medical Sciences hospitals. All hospitals have been studied as a census. Cost and consumption statistics، and documents referred to the years 2009-2011، was based on information collection. Data was analyzed through Excel and SPSS software using descriptive statistics and t-student test.
    Results
    t-student test shows that in the hospitals studied، monthly mean of water، electricity and gas consumption in the year before and after the targeted subsidies had no significant difference (p-value=0/457)، (p-value=0/64)، (p-value=0/68). But the cost monthly mean of each of them before and after the targeted subsidy has been significantly higher than before (p-value ≤0/001).
    Conclusion
    For optimizing energy consumption is better to determine consumption standards in different parts of hospitals according to the latest level of technology and other factors affecting energy consumption and then to be used.
    Keywords: Energy Consumption, Targeted Subsidies, Hospitals
  • Mohammad Reza Soleymani Pages 109-123
    Undoubtedly، knowledge and information play important roles in the information society. They are considered as the assets or capitals. Since the lack of access to reliable information in all fields، especially health area، imposes high costs، so information has become the center of economists’ debates، forming a new study field called «information economy». On the other hand، nowadays، libraries and information centers as one of the main providers of information and information services are encountered with many economic challenges to solve which they need a correct understanding from economic features of information and information services. Since economic analyses of information goods and services differ with standard economic analyses، this paper endeavors first to examine information as economic goods. Then، it states unique features of the information; and finally، it explores common approaches for pricing such goods and services as well as the challenges in receiving costs by the libraries and information centers.
    Keywords: Information Services, Pricing, Economics
  • Firoozeh Zare Farashbandi, Sepideh Salimi Pages 124-134
    Bibliotherapy is one of the inexpensive، available and helpful methods in treatment of diseases and psychology counseling that today is considerate. Bibliotherapy is use of book for treatment and as a supplement method in treatment is used. Depend on opinion of treatment team it can perform individually or in group and attendance or non- attendance. This kind of treatment in addition of its advantages has some limitations. This study is a narrative overview and its aim is review of the history and concepts of bibliotherapy، its application، its advantages and limitations، its stages as well as the role of the librarian in that. For gathering appropriate articles، the key words «bibliotherapy»، «information therapy»، «the librarian''s role in treatment،» «the library''s role in treatment» are searched in databases SID، Magiran، ISI، Web of Science، Science Direct، Ebsco، Springer، IranMedex، Irandoc، Noormags، Elsevier، MDConsult، Emerald، and Proquest from Aban 1390 till Mordad 1392. After studing the retrieved documents، 40 documents were selected and reviewed. Literature review showed that because of the increase in prevalence rates of various diseases and on the other hand، the shortage of highly qualified professionals and expensive of most quality service، the using bibliotherapy as a simple، cheap and made available is beneficial. But its limitations must also be considerated. A librarian has a facilitator role in bibliotherapy process. When the bibliotherapy will have the greatest effect that a medical or clinical librarian along with treatment team and the physician or psychiatrist to be participated in the process of bibliotherapy.
    Keywords: Bibliotherapy, Librarians, Disease