فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 43، اردیبهشت 1393)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 43، اردیبهشت 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/02/14
  • تعداد عناوین: 26
|
  • صفحه 2
    مستندات تاریخی نشان می دهد استفاده انسان از هیپنوتیزم قدمتی بیش از حتی کشف خط و نگارش دارد ولی همواره هیپنوتیزم چنان با مراسم عرفانی و مذهبی در جوامع گوناگون گره خورده بود که هیچ کس نگاه علمی به این پدیده نداشته و همواره توانایی فوق طبیعی که بشر در این حالت به آن دست می یافته به آیین خود مربوط می دانسته است و تقریبا نگاه علمی به پدیده هیپنوتراپی و انرژی درمانی به حدود 300 سال پیش که «دکتر آنتوان مسمر» آن را به صورت مجزا از هر گونه آیینی به کار برد باز می گردد.
    در همان زمان نتیجه های درمانی سریع و غیر قابل فهمی که از طریق «مسمر» روی می داد، به دخالت انرژی های کی هانی با مغناطیس حیوانی ارتباط داده می شد واز این روی «مسمر» هیپنوتیزم را مانیتیزم نامیده بود چون کاملا مشخص بود که انرژی ذهنی در هیپنوتیزم درمانی نسبت داده می شود، دخالت دارد. البته در آن زمان امکان تشخیص نوع دقیق این امواج مشخص نبود و به همین خاطر مسمر این نوع انرژی را به مغناطیس حیوانی یا کی هانی مربوط می دانست.
  • مهدی نجم آبادی، ناهید خسروی، الهام علیزاده کرکی نژاد صفحه 5
    در این مقاله ضمن معرفی فرایند اکستروژن در خطوط تولید پروفیلهای لاستیکی در مورد اهمیت سایش در مارپیچ اکسترودر که مهمترین دستگاه در این فرایند است توضیح داده شده است و انواع سایشهایی که در ساختار مارپیچ و سیلندر یک اکسترودر پیش می آید شرح داده شده است. با تشریح ساختاری که برای مراقبت از وضعیت سایش در این مارپیچها در واحد نت ایجاد شده است روش انجام آن با جزئیات شرح داده شده است. در پایان نیز یک نمونه تجربه موفق در مورد تحلیل علت سایش غیر طبیعی در یکی از دستگاه ها شرح داده شده است و مراحل گوناگون کار به صورت قدم به قدم با جزئیات توضیح داده شده است و در نهایت اقداماتی که از این بررسی نتیجه شده است آمده است.
    کلیدواژگان: اکسترودر، مارپیچ، سیلندر، سایش، کامپاند
  • رضا نریمانی صفحه 14
    به کارگیری روش های نوین مدیریتی در عصر حاضر به دلیل پیچیده تر شدن سامانه های اقتصادی و اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است. به همان اندازه که فناوری پیچیده تر می شود، مدیریت نیز مشکل تر می گردد.بروز سوانح دلخراش هوایی سالانه خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورد و عملکرد بسیاری از سازمان های هواپیمایی را به چالش می کشد به همین خاطر مدیریت نگهداری و تعمیرات اهمیت بسیار بالایی دارد. در کشور ما به دلیل عقب افتادگی تاریخی درباره صنعت هوایی هنوز ساز وکارهای مدیریتی مخصوص این صنعت به کار گرفته نمی شود. ارزیابی عملکرد یکی از ساز وکارهای مدیریتی است که می تواند در خدمت صنعت هوایی به ویژه نت هواپیمایی باشد. لذا در این تحقیق ضمن بررسی اهمیت ارزیابی عملکرد، یک مدل پیشنهادی برای ارزیابی عملکرد نگهداری و تعمیرات هواپیمایی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات(نت)، ارزیابی عملکرد، شاخص، نت هواپیمایی، سنجش عملکرد
  • حسین کاوه پیشقدم، مرتضی باقرپور، احمد افسری صفحه 33
    مسائل برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات از جمله موارد مهم در سامانه های تولید صنعتی هستند. سامانه های نگهداری و تعمیرات در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته اند. در این زمینه صنایع پیشگام نفت و گاز و پتروشیمی موفق به توسعه، نرم افزارهای کامپیوتری در این زمینه شده با توجه به ماژول های گوناگون نرم افزارهای مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS) و نحوه مدلسازی داده و نحوه سطح مشترک (interface)، نرم افزارهای متفاوتی در این زمینه به وجود آمده اند. که هر کدام از نرم افزارهای حاصل مزایا و معایب گوناگونی دارند. در این تحقیق اشاره ای به سامانه های نگهداری و تعمیرات گردیده و ملاک های ارزیابی و انتخاب نرم افزار بر اساس استانداردهای جهانی مورد بررسی قرار گرفته و اشاره ای به معایب کلی نرم افزارهای داخلی می گردد سپس مدل بهینه سازی شده نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات تحت عنوان نرم افزار eMAPS ارائه و مزایای استفاده از آن عنوان می گردد.
    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات، سامانه مکانیزه مدیریت تعمیرات (CMMS) تعمیرات بهره ور فراگیر (TPm)، تعمیرات پیشگیرانه (pm)
  • قربانعلی محمدی، امین لک زاده صفحه 42
    امروزه تمامی سازمان های تولیدی برای تداوم بخشیدن به رشد و بالندگی و بقا در محیط سخت رقابتی، نیازمند تلاشهای سازنده هستند. مولفه های اصلی این تلاش همانا افزایش کیفیت، ارتقای بهره وری و کاهش قیمت هاست. TPM با بهبود کلیه عوامل اثرگذار بر اثربخشی تجهیزات در جهت ارتقای سطح اثربخشی و بیشینه سازی خروجی سازمان (تولید، کیفیت، هزینه، ایمنی، روحیه و انگیزه) عمل کرده و سازمانها را در دستیابی به اهداف فوق یاری می رساند.بدیهی است که لازمه استقرار سامانه های نوین مدیریتی مانند TPM، بومی سازی این سامانه ها و انطباق آن با شرایط و فرهنگ سازمان است.
    مقاله حاضر به دنبال تعیین میزان تاثیر چهار شاخص(شیوه مدیریت، مشارکت کارکنان، حقوق و دستمزد و محیط کار) در پیاده سازی نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM) در شرکت ذوب روی بافق است.پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده مشخص شد که چهار شاخص عنوان شده از سطح متوسط پایین تر هستند، که راه حلهایی در جهت بالا بردن این شاخص ها برای پیاده سازی TPM ارائه گردید.
    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر (TPM)، مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)، نت پیشگیرانه (PM)
  • مهدی دیمی دشت بیاض صفحه 52
    یکی از مهمترین مباحث توربینهای گازی تعمیرات اساسی (overhaul) آنهاست. در این مقاله به بررسی میزان تاثیر تعمیرات اساسی بر بازده توربین های گازی نیروگاه پالایشگاه گاز خانگیران پرداخته شده است.کمپانی Westing House سازنده توربینهای گازی خانگیران تعمیر اساسی این توربینها را بر اساس دوره 30000 ساعت کارکرد تعیین نموده است که متاسفانه در اکثر مواقع تا مدتها بعد از اتمام دوره تعیین شده (بین 35000 تا 45000 ساعت کارکرد) این عملیات انجام نمی پذیرد. توربین گازی D پالایشگاه خانگیران در طی ماه های اردیبهشت وخرداد سال 1386 مورد تعمیر اساسی قرار گرفته است. در این تحقیق با محاسبه بازده کاری این توربین در سالهای 1385 و 1386 و مقایسه این دو بازده، تاثیر تعمیر اساسی (overhaul) بر افزایش بازده توربین گازی D بررسی شده است. مقایسه بازده توربین در سال1385 (قبل از تعمیر اساسی) و سال 1386 (بعد از تعمیر اساسی) این واقعیت را روشن میسازد که با انجام تعمیرات اساسی افزایش 2 درصدی در بازده حاصل می گردد. با توجه به این نتایج اهمیت انجام تعمیرات اساسی و رعایت دوره های تعیین شده از طریق کمپانی سازنده از سوی بهره برداران از توربینها ضروری به نظر میرسد.
    کلیدواژگان: توربین گازی، شرایط کاری، تعمیر اساسی توربین گازی، دوره تعمیر اساسی، افزایش بازده
  • سعید صفی زاده، سعید محمدی، محمد نوری صفحه 61
    یکی از مهمترین عیوبی که در پمپ های گریز از مرکز ظاهر گشته و موجب آسیب های جبران ناپذیری می شود کاویتاسیون است. کاویتاسیون باعث افت هد، دبی و بازدهی پمپ های گریز از مرکز و همچنین خوردگی و پیتینگ در سطوح پره ها می گردد. در این تحقیق با استفاده از مقادیر مشخصه هایی که در محیط های زمانی، بسامدی و زمانی- بسامدی از سیگنال های ارتعاشی جمع آوری شده پایش آغاز و گسترش کاویتاسیون صورت گرفته است. با استفاده از مشخصه های به دست آمده امکان طراحی سامانه به منظور پایش اتوماتیک کاویتاسیون وجود دارد.
    کلیدواژگان: پمپ گریز از مرکز، کاویتاسیون، سیگنال ارتعاشی، سیگنال زمانی، سیگنال بسامدی
  • مرتضی رضایی، محمد زمانی مهر، مجید ارشد، احمد دهقان زاده صفحه 72
    با جهانی شدن صنعت ونیاز به افزایش توان رقابت هر بنگاه تولیدی برای حفظ بقاء و پیشرفت در دنیای امروز، هر سازمان نیازمند رویکردهای رقابتی گوناگونی همچون کنترل هزینه ها و بهبود فرایندهای کاری یا ابزارهای در اختیار خود خواهد بود.
    بدون شک استفاده از رویکردهای نوین نت در بنگاه های تولیدی صنعتی می تواند تا حد زیادی بر نیل به اهداف راهبردی سازمان موثر باشد. در میان ابزارهای نوین تعریف شده در علم نگهداری و تعمیرات، تکنیک CBM و مراحل اجرایی آن به همراه ذکر مثالهای متعدد در ادامه مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: نگهداری و تعمیرات، مراقبت وضعیت، نت مبتنی بر شرایط، CBM، Condition Monitoring
  • سهراب حیدری پرستار، مرتضی عابدی، ابراهیم جعفری ساروی صفحه 81
    از میان تمامی عیوب که بر روی ماشینهای دوار ایجاد می شود مشکلات ناگهانی که پس از تعمیرات در ماشین ممکن است به وجود آید جزء عیوب پیچیده در تشخیص به حساب می آید زیرا تعمیرات به منظور بهبود شرایط ماشین است بنابراین گاهی اوقات پس از تعمیرات عیوبی با سر منشا نامعلوم در تجهیزات پیدا می شود که به دلیل حجم بالای کار تعمیراتی صورت گرفته تشخیص منشا کاستی پیچیده و نیاز به زمان و بررسی بیشتری خواهد داشت. داشتن پرونده ارتعاشی و رفتار دینامیکی یک تجهیز قبل از تعمیرات و اجرای CM کمک زیادی در آنالیز و کاستی یابی می کند و از اشتباهات دوباره جلوگیری خواهد کرد.
    کلیدواژگان: Unbalance خمش محور (Shaft bending) لقی مکانیکی (Mechanical looseness) Recirculation (CM (Condition Monitoring DC جریان مستقیم
  • حامد حلمی صفحه 89
    عدم همراستایی بین محورهای ماشین آلات کاستی ی پر قدرت، مخرب و عامل بیشترین هزینه های تعمیراتی است. مکانیزم خرابی ناشی از عدم همراستایی به دلیل خمشهای ایجاد شده از نوع ساکن در ماشین محرک (موتور یا توربین) و یا ماشین متحرک (پمپ یا کمپرسور) است که در هر دور باید چرخه رفت و برگشتی یا معکوس شدن تنش را طی کند و نیروهای اعمالی به بیرینگ ها، سیلها و کوپلینگها، بسته به میزان عدم همراستایی موجب شکستگی های زودرس یا استهلاک بیش از حد می شود. در این مقاله به بررسی عوامل ناهمراستایی و انواع آن، شیوه های آزمون همراستایی و چگونگی تشخیص و مرتفع کردن آن می پردازیم.
    کلیدواژگان: ناهمراستایی، پایه نرم، نیروهای نامتقارن، الزامات همراستاسازی
  • مجید نوری کمری، مهرداد نوری خاجوی، غلامحسن پایگانه، ابراهیم بابایی صفحه 97
    کاستی یابی ماشین آلات دوار، ارزیابی وضعیت ماشین، تشخیص علائم شروع و رشد کاستی، شناسایی علت و قطعات آسیب دیده، و پیشگویی میزان عمرکاری باقیمانده ماشین را ممکن می سازد. به همین دلیل از آسیب دیدگی شدید ماشین و هزینه های بالای تعمیرات جلوگیری می کند. کاستی یابی ماشین در حال کارکرد، مستلزم استفاده از روش هایی از نوع آزمونهای غیر مخرب است که به کاستی یابی ماشین در حالت خاموش برتری دارد. استفاده از ارتعاشات مکانیکی ماشینها و آنالیز بسامدی و زمانی آن، یکی از روشاولترین و کاربردی ترین روش ها در تعیین عیوب ماشینهای دوار است. از آنجایی که سامانه های هوشمند در شرایط وجود عدم قطعیت و نادقیقی عملکرد قابل قبولی دارند و با توجه به خاصیت های اصلی شبکه های عصبی، یعنی؛ تخمین قدرتمند توابع غیر خطی و قابلیت یادگیری تطبیقی و نیز خاصیت اصلی سامانه -های فازی، یعنی؛ استفاده از دانش خبره در به دست آوردن رابطه بین ورودی و خروجی، از روش های هوشمند برای کاستی -یابی ماشین آلات دوار استفاده می گردد.
    کلیدواژگان: آنالیز ارتعاشات، کاستی یابی، سامانه های فازی، عصبی، روش های هوشمند، ماشین آلات دوار
  • شاهرخ همت یار صفحه 107
    اجرای به موقع تعمیرات اعم از تعمیرات دوره ای یا اساسی یک نیروگاه برق از اهمیت بسیار زیادی برخودار است. یکی از عوامل تاثیر گذار بر اجرای به موقع این فعالیت، در دسترس بودن قطعات یدکی است. به واسطه ماهیت فعالیت تعمیرات و به دلیل کمبود داده و اطلاعات، نیاز است که در بسیاری موارد تقاضای قطعات یدکی به صورت نظری و ذهنی تعیین شود. در این مقاله یک مدل موجودی برای تعیین مقدار سفارش اقتصادی با تقاضای فازی طراحی می شود. هزینه های در نظر گرفته شده در مدل عبارت است از هزینه های کمبود، هزینه خرید و هزینه نگهداری و هزنیه حمل هر واحد کالا است. ابتدا هزینه کل (فازی) حاصل از مقادیر گوناگون سفارش محاسبه می شود سپس با استفاده از روش های رتبه بندی اعداد فازی، مقدار بهینه سفارش تعیین می شود. وقتی سود حاصل از وجود کالا بیشتر از ضرر ایجاد شده ناشی از عدم وجود کالا باشد مقدار بهینه سفارش در دامنه سمت چپ تابع تقاضای فازی قرار می گیرد. بالعکس وقتی سود حاصل از وجود کالا کمتر از ضرر ناشی از عدم وجود کالا باشد مقدار بهینه سفارش در دامنه سمت راست تابع تقاضای فازی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: تعمیرات، تقاضای فازی، کنترل موجودی، قطعات یدکی، مقدار سفارش اقتصادی
  • حامد حلمی صفحه 118
    وجود یک سامانه مناسب برای تعمیر و نگهداری دستگاه ها، عامل بسیار موثری در عملکرد مناسب و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری است. تعمیرات مبتنی بر وضعیت ماشین که کارآمدترین رویکرد تعمیر و نگهداری است با روش های گوناگونی انجام می شود که مهمترین آنها روش آنالیز روغن است. روش کنترل و پایش روغن در تشخیص مشکلات سامانه های مکانیکی که اجزای آن با روغن در تماس هستند، کارکرد بالایی دارد و امکان بهینه سازی سامانه ها و کنترل های گوناگون مانند بررسی روند استهلاک، کیفیت قطعات و مواد مصرفی و کیفیت تعمیرات را فراهم می سازد. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی ابعاد گوناگون اعم از راهبردهای اجرا، انواع آزمایشهای روغن و شیوه آنالیز و تحلیل آنها بپردازیم.
    کلیدواژگان: آنالیز روغن، پایش وضعیت، آزمایشهای روغن
  • رضا شمشیرگران، غلامرضا لطیف شبگاهی، فهیمه تجرد صفحه 132
    نگهداری و تعمیرات ماشین آلات مهندسی زمانی بهینه خواهد بود که شناسایی خطا یا فرایند کاستی یابی، تحلیل خطا و رفع آن به عبارتی فرایند تعمیرات، با بیشترین دقت، در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه تحمیلی صورت گیرد. از طرفی سرعت و دقت در کاستی یابی، تحلیل کاستی و تعمیرات، خود موجب کاهش هزینه های مرتب خواهد شد. از اینرو نقش کاستی یابی و تعمیر در یک سامانه تعمیر و نگهداری کاملا چشمگیر است. برای کاستی یابی و تحلیل کاستی روش های گوناگونی وجود دارد اما آنچه در عمل مورد استفاده بیشتری قرار گرفته، عبارتند از: روش تحلیل حالت خطا و اثرات آن (FMEA)، روش تحلیل درخت خطا (FTA) و روش تحلیل علت ریشه (RCA). از این میان چون روش تحلیل درخت خطا نسبت به سایر روش ها از مزایای نسبتا بیشتری برخوردار است، بالا بردن آن همواره مورد توجه خاص تحلیل گران کاستی قرار داشته است. تحلیل درخت خطا روشی روشاول برای تسهیل و تسریع سامان یافته کاستی یابی و تعمیرات سامانه ها و همچنین ارزیابی قابلیت اطمینان آنها محسوب می گردد. در سه دهه گذشته روش های متعددی برای ساخت و تحلیل خودکار درخت خطا ارائه گردیده است. تفاوت اصلی این روش ها به انتخاب روش معرفی مدل اولیه سامانه به الگوریتم ساخت درخت خطا بر می گردد. این مقاله روش جدیدی را برای ساخت خودکار و سپس تحلیل درخت خطای یک سامانه از روی مدل سیمولینک آن معرفی می کند. جزئیات الگوریتم ساخت و تحلیل درخت خطا در این روش جدید توصیف شده و صحت عملکرد آن با یک مثال اثبات گردیده است. مهمترین مزایای این روش نسبت به روش های پیشین نیز ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: تعمیر و نگهداری بهینه، درخت خطا، سیمیولینک، کاستی یابی سامان یافته
  • مهرزاد نصیریان، مهدی حسینی بای صفحه 144
    هدف از ایستگاه زمینی میکرو ماهواره امید، طراحی و ساخت یک ایستگاه زمینی برای میکرو ماهواره امید است که در مدار نزدیک به زمین (LEO) با ماهواره بر داخلی با توان عملی داخلی قرار می گیرد. طول عمر این ایستگاه زمینی سی روز و وظیفه آن ایجاد یک لینک مخابراتی از زمین با ماهواره و بالعکس است. قابلیت اطمینان پروژه ایستگاه زمینی میکرو ماهواره امید برابر 95/0 در نظر گرفته شده است. از این رو محاسبه قابلیت اطمینان اجزای ایستگاه زمینی میکرو ماهواره امید قبل از شروع به طراحی و ساخت در جهت پیشبینی عملکرد ایستگاه های زمینی با وجود مشخص بودن میزان قابلیت اطمینان به روش تخصیص به اجزای گوناگون انجام شده است.
    کلیدواژگان: میکرو ماهواره امید، قابلیت اطمینان، زیر سامانه های ایستگاه زمینی
  • کاظم بیننده دهاقانی، فرخ مرادی، جعفر آل کثیر صفحه 153
    واحد آب شیرین کن یکی از مهمترین واحد های Utility در پالایشگاه بندر عباس است که وظیفه تولید آب آشامیدنی آب آتش نشانی، آب کارگاهی و آب بویلرها (برای تولید بخار) را به عهده دارد. این مقاله به بررسی علت ارتعاشات و صدمات ناشی از آن روی اصلی ترین پمپ این واحد یعنی پمپ خلاء (P-22401B) با استفاده از آنالیز ارتعاشی و نتایج حاصل از آن می پردازد. نتایج حاصل بیانگر این مطلب است که علت ارتعاشات ناشی از خرابی بیرینگ های تراست به کار رفته است.
    کلیدواژگان: پمپ خلاء، آنالیز ارتعاشات، بسامد خرابی، بیرینگ
  • محمد جعفری، مهدی بهزاد صفحه 160
    در این مقاله ابتدا روش های گوناگون به کار رفته برای پایش وضعیت و کاستی یابی در موتورهای احتراق داخلی بررسی شده و نحوه استفاده از آن تشریح شده است. سپس سعی شده تا با توجه به اهداف و توانایی های هر روش دسته بندی مناسبی در این زمینه ارائه شود. در ادامه روش آکوستیک امیشن بیشتر توضیح داده شده و به طور ویژه کاربرد آن در شناسایی عیوب و پایش وضعیت موتورهای احتراق داخلی توضیح داده شده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که استفاده به موقع و مناسب از هر یک از روش های فوق می تواند سبب بالا رفتن قابلیت اطمینان و نیز کاهش هزینه های طراحی، نگهداری و تعمیرات گردد.
    کلیدواژگان: پایش وضعیت، کاستی یابی، موتور احتراق داخلی
  • میلاد غزل، جواد پشتان صفحه 171
    شناسایی کاستی در موتورهای القایی از اهمیت بالایی برخوردار است. عمومی ترین روش برای تشخیص کاستی در موتورهای القایی در صنایع امروز، استفاده از سیگنال جریان استاتور موتور و تحلیل آن است. متاسفانه روش های تشخیص کاستی موجود(بر مبنای سیگنال جریان) نیاز به تحلیل زیاد داشته، به طوری که بکارگیری آنها در صنایع براحتی امکان پذیر نیست. هدف از این مقاله ارائه یک روش ساده و در عین حال کارآمد برای تشخیص کاستی در استاتور موتور القایی است به طوری که امکان پیاده سازی آن به صورت عملی فراهم شود. در این مقاله تشخیص کاستی استاتور موتور القایی با کمک یک شبکه فازی دوسطحی انجام شده است. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که از این سامانه تشخیص کاستی می توان برای مانیتور کردن سالم و یا معیوب بودن استاتور موتور القایی به همراه شناسایی میزان کاستی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: تشخیص کاستی، موتور القایی، شبکه فازی، تابع توصیفی
  • میلاد حاجی خانی، بابک سلطان نیا، امیر رفاهی اسکویی، مهدی احمدی نجف آبادی صفحه 180
    جدایش لایه ای در مواد کامپوزیتی یکی از انواع عیوب داخلی است که چنین کاستی ی باعث افت استحکام در کامپوزیت ها شده و باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری می شود؛ کامپوزیت های شیشه/پلی استر مقاومت کمی در مقابل کاستی جدایش بین لایه ای دارند، بنابراین تعیین رفتار مکانیزم این کاستی در این کامپوزیت ها اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله به بررسی سیگنال های آکوستیکی منتشر شده از کامپوزیت های شیشه/پلی استر پرداخته شده است. در این آزمون مقاومت چسبندگی کامپوریت و ارتباط امواج اکوستیکی در سرعت ها، ضخامت ها و در لایه چینی های میانی گوناگون مقایسه شدند. نتایج حاصل ارتباط بین جدایش لایه ای و سیگنال های آکوستیکی را تایید می کند.
    کلیدواژگان: شیشه، پلی استر، جدایش بین لایه ای، کامپوزیت، سیگنال های اکوستیکی، لایه چینی
  • رامین مهدی زاد، فرهنگ هنرور صفحه 185
    امروزه در صنعت از قطعاتی که تحت عملیات سخت کاری قرار گرفته اند در بسیاری از زمینه ها از جمله صنعت هوافضا، خودروسازی، نفت و گاز و... استفاده می شود. در برخی موارد این قطعات باید در جاهایی که قابلیت اطمینان بالایی از آنها مورد انتظار است، به کار برده شوند. از این رو کنترل کیفیت این محصولات بسیار مهم است. پارامترهای مهم کنترلی در عملیات سخت کاری، میزان سختی سطحی و عمق لایه سخت شده است. برای اندازه گیری میزان سختی سطحی، روش های مخرب و غیرمخرب گوناگونی وجود دارد. اما اندازه گیری عمق سختی تا چند سال پیش تنها با استفاده از روش های مخرب امکانپذیر بود. در چند سال اخیر با استفاده از خصوصیات مغناطیسی و فراصوتی مواد، روش هایی برای اندازه گیری غیرمخرب عمق سختی ایجاد شده است. در این مقاله انواع روش های مخرب و غیرمخرب اندازه گیری عمق سختی معرفی و مزایا و محدودیت های آنها ارزیابی می شود. در بخش اول روش های مخرب و در ادامه روش های غیرمخرب ارائه خواهد شد.
    کلیدواژگان: سخت کاری سطحی، اندازه گیری عمق سختی، روش های غیرمخرب، روش های غیرمخرب
  • محرم حیدرزاده صفحه 192
    با توجه به این که وضعیت نگهداری تاسیسات در شرکت های آب و فاضلاب بسیار نامطلوب است، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برنامه تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه را برای رفع این شکل به شرکت های آب و فاضلاب ابلاغ کرده است. ولی به دلایل زیر استقرار این سامانه قبل از انجام اقدامات پیشنهادی اینجانب، بسیار مشکل بوده و قادر به رفع مشکلات موجود نخواهد بود.
    نکته اول این که برنامه تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه از جمله برنامه های مدیریتی شرکت های پیشرفته خارجی است که در آن شرکت ها اقدامات پیشنهادی اینجانب به نوعی در فرهنگ مردم آن دیار وجود داشته و یا قبلا در سطح قابل قبولی پیاده سازی شده است و این سامانه فقط برای کاهش خرابی های ناخواسته تا سطح قابل قبول و اقتصادی پیاده شده است.
    نکته دوم این که پیاده سازی این سامانه نیاز به استقرار استاندارد مناسب برای مستندسازی کامل فرایند بهره برداری و تغییر در سامانه مالی شرکت های آب و فاضلاب برای اخذ گزارشهای مورد نیاز است که رفع این نقصیه خود نیاز به اقدامات زیادی خواهد بود. با توجه به موارد فوق، این کارشناس با تجربه چندین سال فعالیت در این زمینه، طی بازدیدهایی که از تاسیسات داشتم اشکالات و نواقصات زیادی از نحوه نگهداری تاسیسات شرکت های آب و فاضلاب ملاحظه نموده ام که در این مقاله با ذکر برخی از آنها، با استفاده از روش الگوسازی فرایند نگهداری در نظام ارتش، راه کارهای جالبی را برای حل این مشکلات ارائه نموده ام که امیدوارم مفید حال واقع گردد.
    کلیدواژگان: تعلق سازمانی، نظم و انضباط، تمیزی و مرتب بودن، وجدان کاری، الگوسازی فرایند
  • ترحم مصری گندشمین، شرمین کریمی صفحه 200
    هزینه های نگهداری و تعمیر (نت) بخش زیادی از هزینه های ماشینی واحدهای مکانیزه را تشکیل می دهند. در یک سامانه کشاورزی مکانیزه هزینه انجام نشدن به موقع عملیات را نیز به این هزینه بایست اضافه نمود. تراکتورهای کشاورزی به عنوان روشاول ترین منبع تولید توان در کشاورزی مکانیزه عصر حاضر محسوب می شوند. سنجش و ارزیابی و نیز تخمین هزینه های به کارگیری این تراکتورها، از اولویت های اجتناب ناپذیر مدیریت اقتصادی واحدهای کشاورزی است. هزینه های نگهداری و تعمیر، متاثر از عمر تراکتور و ساعات کارکرد سالانه آن است که برای تعیین عمر بهینه اقتصادی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه در راستای پیش بینی مقدار هزینه نت برای جایگزینی به موقع ماشین و تعیین یک مدل مناسب مبتنی بر شبکه عصبی، با لحاظ نمودن شاخص هزینه های نت تجمعی و ساعات کارکرد تجمعی دو مدل روشاول تراکتور در استان آذربایجان غربی، شامل تراکتورهای مسی فرگوسن 285، مسی فرگوسن 399 انجام پذیرفت. اطلاعات جمع آوری شده شامل هزینه های نگهداری و تعمیر(لوازم یدکی، تعمیرات اساسی و غیر اساسی و روغن و گریس مصرفی)، کارکرد سالیانه و قیمت اولیه این تراکتورهاست. مدل عصبی جداگانه برای هر دو نوع تراکتور بهینه شد و با استفاده از شاخص آماری ضریب همبستگی مدل ارزیابی گردید. مدل عصبی با ضریب همبستگی بالای 95/0 توانست تمام هزینه های تراکتورهای روشاول را در فاز آموزش و آزمونتخمین بزند.
    کلیدواژگان: تراکتور، مدل شبکه عصبی، نگهداری و تعمیر، هزینه
  • محمود عامری، اشکان رجایی صفحه 206
    در حال حاضر در ایران عامل تعیین کننده در انتخاب روش و زمان نگهداری و تعمیر روسازی، تجربه مهندسان است. این در حالی است که شبکه روسازی معابر نیاز به مدیریت دارد و نگهداری به تنهایی کافی نیست. عدم توجه به سامانه مدیریت نت در نگهداری و بازسازی معابر در گذشته و حال و در نتیجه پیامدهای مالی ناشی از آن موجب گردیده است که خسارتهای زیادی به شبکه معابر درون شهری وارد آید. در این مقاله سعی شده تا الگوریتمی برای طراحی و پیاده سازی سامانه مدیریت نت معابر درون شهری ایران ارائه و با استفاده از اطلاعات به دست آمده از برخی معابر (تهران و شهریار)، بهترین سامانه برای معابر درون شهری ایران معرفی گردد. این سامانه می تواند نقش کلیدی در یکپارچه نمودن مدیریت معابر و بهینه نمودن عملیات نگهداری و تعمیر در کلان شهرهای ایران ایفا نماید.
    کلیدواژگان: مدیریت روسازی، سامانه، خرابی های روسازی، ترمیم و مرمت
  • ابراهیم قائدی، مهدی صابری صفحه 221
    یکی از مهمترین عوامل موثر در افزایش قیمت تمام شده کالاها، هزینه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات تولیدی است، با توجه به این که صنعت سیمان جزء صنایع مادر محسوب شده و حجم سرمایه بالائی از منابع مالی کشور صرف احداث کارخانجات سیمان گردیده است، حفظ و نگهداری این سرمایه و جلوگیری از استهلاک بیش از حد آن یک وظیفه تلقی می گردد. از روش های تعمیر و نگهداری نوین که راهگشای بسیاری از مشکلات مراکز صنعتی است نگهداری و تعمیرات بر اساس شرایط (Condition Based Maintenance) است که درکارخانه سیمان داراب این امر نهادینه شده است.
    کلیدواژگان: Condition Based Maintenance: نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط over load: بار اضافی Fundamental Train Frequency (FTF): بسامد اصلی بیرینگ Failure Potential: بسامد خرابی
  • فرشته هاشمی، عباس سقایی، مهدی بهارش صفحه 233
    فرابینی یکی از مباحث مهم در صنایع برای بالا بردن سطح کیفی محصولات و کاهش هزینه ها به شمار می آید. اگر چه نمودار کنترل یکی از ابزار کنترل کیفیت است، اما این نمودار معمولا نمی تواند زمان واقعی تغییر در نمودار را نمایان سازد. در سالهای اخیر پژوهشگران با استفاده از روش های متعددی به آشکارسازی زمان دقیق تغییر در فرایند پرداخته اند. یکی از روش ها که جوابهای مورد قبولی را ارائه داده است روش خوشه بندی است. الگوریتم k-means که از روش های خوشه بندی است با تخمین بسیار نزدیکی به برآورد این نقطه درنمودار کنترلx فرایند نرمال پرداخته، اما با وجود محدودیت هایی که در الگوریتم K- means وجود دارد با طراحی و اجرای الگوریتم جدیدی با استفاده از منطق جستجوی ممنوعه اشکالات موجود در روش k- means را بر طرف نموده و تخمین دقیق تری از نقطه (زمان) تغییر ارائه شده است.
    کلیدواژگان: جستجوی ممنوعه، الگوریتم k، means، خوشه بندی، نقطه تغییر، نمودار کنترل کیفیت آماری